Jösses... Annoin työharjoittelijalle loppupalautteen-lopetti koulun..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ihmettelen miten aloittaja ei ole asiasta yhtään pahoillaan?
Mitä se auttaisi. Pieni virhearviointi mutta parhaansa teki. Tarkoituksena oli ohjata opiskelija sopivalle alalle, ei saada häntä lopettamaan.
Minusta tuo on aika iso virhearviointi... Tekis mieli heittää, että ohjaaja ei ole oikealla alalla. Tai siis ei ainakaan sovi harjoittelua ohjaamaan... Mutta jätetään se nyt näin vihjailun asteelle.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Åsa:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
ihmettelen miten aloittaja ei ole asiasta yhtään pahoillaan?
Mitä se auttaisi. Pieni virhearviointi mutta parhaansa teki. Tarkoituksena oli ohjata opiskelija sopivalle alalle, ei saada häntä lopettamaan.
Ei suinkaan ole työpaikkaohjaajan tehtävä ohjata opiskelija toiselle alalle?? Ohjaajan tehtävä on arvioida harjoittelijan suoriutumista harjoitteluajalta. Antaa positiivista palautetta siitä mikä on onnistunut ja rakentavaa palautetta siitä, missä on kehittymisen varaa. Ei opiskelija ole vielä ammattilainen, sen takiahan hänellä opinnot jatkuukin ja työ sitten tulevaisuudessa opettaa lisää.
Mitä eroa sillä oikeasti on, että esimies sanoo sulle, että suosittelisi sulle että tekisit vähän eri hommia samalla alalla tai että sama tyyppi sanoo harjoittelijalle, joka ihan kohta on kuitenkin valmis.

Eli jos sanot 23-vuotiaalle opiskelijalle näin, niin homma on ihan väärin, mutta jos sanot samalle tyypille 24-vuotiaana paperit taskussa, se onkin ihan ok. Minusta tällä tyypillä on yhä enemmän mahdollisuuksia, kun on vielä koulussa ja saa vinkkejä.

Miksi ohjaaja ei saa vinkata, että henkilön X motivaatiota vastaavia hommia on enemmän tarjoilla opintosuunnassa Y. Pitää vaan pitää turpa rullalla?

Elämä on yhtä jatkuvaa oppimista ja myös työelämässä keskustellaan siitä säännöllisesti siitä, ollaanko oikeassa työssä. Joskus sitä motivaation tahi taitojen perusteella vähän viilataan toiseen suuntaan.

Olen korkeakoulumaailmasta, missä kukaan ei koulussa pidä sinua kuin kukkaa kämmenellä. Työelämä se asiat oikeasti opettaa...
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi ohjaaja ei saa vinkata, että henkilön X motivaatiota vastaavia hommia on enemmän tarjoilla opintosuunnassa Y. Pitää vaan pitää turpa rullalla?
.
Peesi tähän. Musta on aika karhunpalveluskin opiskelijalle, jos ei sano rehellisesti, mitä mieltä on. Ikävää se sitten on valmistuneena huomata, että jokaisesta työpaikasta saa kenkää jo koeajalla.

 
hei
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi ohjaaja ei saa vinkata, että henkilön X motivaatiota vastaavia hommia on enemmän tarjoilla opintosuunnassa Y. Pitää vaan pitää turpa rullalla?
.
Peesi tähän. Musta on aika karhunpalveluskin opiskelijalle, jos ei sano rehellisesti, mitä mieltä on. Ikävää se sitten on valmistuneena huomata, että jokaisesta työpaikasta saa kenkää jo koeajalla.
voi hylätä jos siihen on hyvät perusteet, mutta kannanottaminen siihen onko ala opiskelijalle sopiva ylittää ohjaajan valtuudet reilusti..
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Miksi ohjaaja ei saa vinkata, että henkilön X motivaatiota vastaavia hommia on enemmän tarjoilla opintosuunnassa Y. Pitää vaan pitää turpa rullalla?
.
Peesi tähän. Musta on aika karhunpalveluskin opiskelijalle, jos ei sano rehellisesti, mitä mieltä on. Ikävää se sitten on valmistuneena huomata, että jokaisesta työpaikasta saa kenkää jo koeajalla.
voi hylätä jos siihen on hyvät perusteet, mutta kannanottaminen siihen onko ala opiskelijalle sopiva ylittää ohjaajan valtuudet reilusti..
Mutta kuitenkin se on vain yksi mielipide eikä johda oppilaan kannalta esim erottamiseen koulusta? Miten se sitten on valtuuksien ylittämistä?
 
vieras
Mä lopetin hoitoalan koulun, siks koska mulla oli hankala elämäntilanne ja työharjoitteluun tuli minulle entuudesta tuntematon opettaja kylmästi sanomaan, että mun tulee lopettaa koko koulu. Siis ei tiennyt mun elämäntilanteista mitään, eikä edes tiennyt millainen opiskelija olen tai mitään muutakaan. Mua loukkas niin pahasti sen sanomiset, et lähdin työharjoittelusta ovet paukkuen ja koin epäonnistuneeni niin, etten jaksanut enää mennä edes kouluun.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
voi hylätä jos siihen on hyvät perusteet, mutta kannanottaminen siihen onko ala opiskelijalle sopiva ylittää ohjaajan valtuudet reilusti..
Mä en ota kantaa ohjaajan valtuuksiin vaan ainoastaan siihen, miten itse olisin toivonut mun kohdallani toimittavan. Eli jos olisin harjoitteluaikanani osoittautunut surkeaksi koodariksi, olisin toivonut, että ohjaajani olisi ehdottanut mulle jotain toista suuntautumisvaihtoehtoa. Ainakin mun alallani suuntautumisvaihtoehtoja on useitakin eikä mua ainakaan huvittaisi opiskella työtehtäviin, joista en pystyisikään suoriutumaan. Opiskelukaverilleni näin kävi ja valmistumisensa jälkeen ei ole kuuteen vuoteen saanut koulutustaan vastaavaa työtä.
 
Näin on
Alkuperäinen kirjoittaja PipariSuu:
Alkuperäinen kirjoittaja abloom:
No mutta miettikääpä nyt eri aloja, sairaanhoitaja, kätilö, kampaaja jne jne. Kuka haluaisi omalle kohdalleen sattuvan sellaisen henkilön joka A) ei osaa hommaansa B ) ei vois vähempää kiinnostaa hommansa ja ihan vaan sen takia että opettajilla tai ohjaajilla ei ole pokkaa mennä väliin kun näkee ettei sillä ole tosiaankaan tulevaisuutta alallaan? Taputellaan päähän ja toivotaan ettei kellekkään tulis paha mieli.
No tuossa vaiheessa työnantajan on vastuussa työntekijästä ja antaa potkut sellaiselle, joka ei työtään tee.
Potkujahan ei niin vaan anneta, varsinkaan kunta-alalla. Etkö tiedä, että vakituisesta työntekijästä on tosi vaikea päästä eroon, vaikka syytä olisi?
 
vieras
Ite oon nähny koulussa ja harjottelussa muita opiskelijoita jotka tosiaan on hakeutunu opiskelemaan "kun ei muutakaan oo". Sitten ne pilaa kaikkien muidenkin opiskelijoiden maineen sillä että pyörittelevät vaan silmiään ja keksivät typeriä tekosyitä kun jotain pitäis ruveta tekemään sen lisäksi että ne on tunneilla vaan pälisseet opettajan puheen päälle ja joka tunnin alussa välissä ja lopussa kitisseet "eikö jo pääsis tauolle", "ei kiinnosta", "mitä me tällä tehään" - aika turhaa sakkia siis. Tekis joskus itekkin mieli ihan sanoa että voisko ne mennä sitte vaikka kotiinsa meikkaamaan ku ei se opiskelu kiinnosta. Mun mielestä ap teki ihan oikein ku sanoi suoraan että kannattas harkita alan vaihtoo. Pilaa kaikkien meiningit sellanen opiskelija/harjottelija joka vaan vinkuu ettei kiinnosta eikä ala tekeen hommia vaikka tarkotus ois just HARJOTELLA, ei jauhaa purkkaa ja kitistä että evvk....

Ja huom! Nää ei rajotu pelkästään nuoriin opiskelijoihin, yhen kaverin harjottelupaikassa oli yhtäaikaa tosi motivaatio-ongelmainen muija harjottelussa ja sen ohjaaja oli tuskaillut että mitä se sen kans tekee ku ei sille voi antaa arvosanaa kun se ei suoriudu - vaikka oli jo 40-vuotias!!! Että kyllä näitä löytyy.....
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Näin on:
Potkujahan ei niin vaan anneta, varsinkaan kunta-alalla. Etkö tiedä, että vakituisesta työntekijästä on tosi vaikea päästä eroon, vaikka syytä olisi?
Eikä anneta yksityiselläkään. 4 kk:n koeaika on varsin lyhyt, erityisesti vastavalmistuneen kohdalla. Monet pomot ovat hellämielisiä ja uskovat siihen, että kun on alan koulutus, niin kyllä työntekijä vielä oppii. Mun opiskelukaverini sai 5 kk harjoittelujaksonsa jälkeen vielä puolen vuoden määräaikaisen työsopimuksen ihan sillä, että pomo oli kiltti ja ajatteli antaa vielä mahdollisuuden. Mutta sitten alkoi työkavereilla keittää, asiakkaat alkoivat reklamoida jne, joten määräaikaista työsuhdetta ei enää jatkettu.

 
hei
ja jos 2kk harjoittelusta on kyse niin uskoisin, että myös tässä.
Mietin onko opiskelija itse kertonut, ettei koe alaansa sopivaksi, miettii toista linjaa? Vai puuttuiko ap opiskelijan elämään " koska koki tekevänsä palveluksen".
Minullakin on ollut opiskelija (itseasissa 2) joka oli hieman hankala ja ei ollut motivoitunut. Kysyin häneltä, aikooko hän alelle vai aikooko opiskella "paperin".
Sanoi suoraan, että aikoo opiskella pelkän paperin. Tämän jälkeen oli paljon helpompi hengittää niin hänen kuin minunkin :)

Molemmat muuten ovat nykyään alalla jolle tarvitsivat tuon välietapin, eli lh-paperit.


 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ite oon nähny koulussa ja harjottelussa muita opiskelijoita jotka tosiaan on hakeutunu opiskelemaan "kun ei muutakaan oo". Sitten ne pilaa kaikkien muidenkin opiskelijoiden maineen sillä että pyörittelevät vaan silmiään ja keksivät typeriä tekosyitä kun jotain pitäis ruveta tekemään sen lisäksi että ne on tunneilla vaan pälisseet opettajan puheen päälle ja joka tunnin alussa välissä ja lopussa kitisseet "eikö jo pääsis tauolle", "ei kiinnosta", "mitä me tällä tehään" - aika turhaa sakkia siis. Tekis joskus itekkin mieli ihan sanoa että voisko ne mennä sitte vaikka kotiinsa meikkaamaan ku ei se opiskelu kiinnosta. Mun mielestä ap teki ihan oikein ku sanoi suoraan että kannattas harkita alan vaihtoo. Pilaa kaikkien meiningit sellanen opiskelija/harjottelija joka vaan vinkuu ettei kiinnosta eikä ala tekeen hommia vaikka tarkotus ois just HARJOTELLA, ei jauhaa purkkaa ja kitistä että evvk....

Ja huom! Nää ei rajotu pelkästään nuoriin opiskelijoihin, yhen kaverin harjottelupaikassa oli yhtäaikaa tosi motivaatio-ongelmainen muija harjottelussa ja sen ohjaaja oli tuskaillut että mitä se sen kans tekee ku ei sille voi antaa arvosanaa kun se ei suoriudu - vaikka oli jo 40-vuotias!!! Että kyllä näitä löytyy.....
Ei se sitte ihme oo että työpaikoilla ollaan jo valmiiks että "voi ei, opiskelija", ku nää jotku räkänokat, nuoremmat ja vanhemmat, vetkuilee ja venyttelee siellä nii et sitte luullaan että me kaikki ollaan samanlaisia nokankaivajia..

 
väärin teit
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä lopetin hoitoalan koulun, siks koska mulla oli hankala elämäntilanne ja työharjoitteluun tuli minulle entuudesta tuntematon opettaja kylmästi sanomaan, että mun tulee lopettaa koko koulu. Siis ei tiennyt mun elämäntilanteista mitään, eikä edes tiennyt millainen opiskelija olen tai mitään muutakaan. Mua loukkas niin pahasti sen sanomiset, et lähdin työharjoittelusta ovet paukkuen ja koin epäonnistuneeni niin, etten jaksanut enää mennä edes kouluun.
Minä taas en lopettanut koulua kesken. Menin työharjoitteluun suoraan erään traumaattisen asian jälkeen ja voimavarat oli vähäiset, takki melko tyhjä siinä elämäntilanteessa. Ohjaaja ei tiennyt mitään elämäntilanteesta, osastolla oli ilmeisesti huono henki ja kyllästytty harjoitteluun, koska sekä ohjaaja että osa hoitajista nakkelivat minulle, ja myös osalle muista harjoittelijoista niin, että kotona olin aivan maassa.En siis mokannut työharjoittelussa, mutta olin ehkä hiljaisempi, apaattisempi.
Sen harjoittelun jälkeen aloin toipua vähitellen ja erikoistumisjaksot menivät kiitettävästi. Työssäni olen hyvä ja sain ennen valmistumistani vakituisen työpaikan. Mutta jos olisin tuon harjoittelun arviointien ja kommenttejen perusteella tehnyt johtopäätökset tulevaisuudestani olisin varmaan turhaan lopettanut koulun. Minusta osa ohjaajista ei ole päteviä arvioimaan harjoitteluja eikä kaikilla näemmä ole tarvittavia tietoja tai psykologista silmää tai sosiaalisia taitojakaan. Ihmisiä ne ovat harjoittelijatkin, ja he kaikki ovat vasta oppimassa ammattiaan! Vielä vastavalmistuneetkin ovat noviiseja, aloittelijoita työssään. Työ opettaa ja varmuutta ja kokemusta saa vain tekemällä.
 
EJK
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Musta on aika karhunpalveluskin opiskelijalle, jos ei sano rehellisesti, mitä mieltä on. Ikävää se sitten on valmistuneena huomata, että jokaisesta työpaikasta saa kenkää jo koeajalla.
Ohjaajan tehtävänä on rakentavasti keskustella, ottaa eri näkökulmia ja lähtökohtia keskusteluille ja auttaa oppilasta reflektoimaan itseään. Ohjaajan tehtävänä ei ole määritellä, kuka sopii alalle, kuka ei. Ei todellakaan. Hänellähän ei ole kokemusta, kuin juuri ko. työpaikan osalta. Henkilö voi olla sopiva alalle, mutta muussa työyksikössä, ehkä kokonaan toisenlaisissa työtehtävissä.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja EJK:
Ohjaajan tehtävänä on rakentavasti keskustella, ottaa eri näkökulmia ja lähtökohtia keskusteluille ja auttaa oppilasta reflektoimaan itseään. Ohjaajan tehtävänä ei ole määritellä, kuka sopii alalle, kuka ei. Ei todellakaan. Hänellähän ei ole kokemusta, kuin juuri ko. työpaikan osalta. Henkilö voi olla sopiva alalle, mutta muussa työyksikössä, ehkä kokonaan toisenlaisissa työtehtävissä.
Kuten sanoin jo aiemmin: en ota kantaa ohjaajien tehtäviin. Ainoastaan olen kirjoittanut sen, miten toivoisin omalla kohdallani toimittavan.

 
hei
olet keski-ikäinen ihminen ja itsetuntosi ainakin kirjoituksiesi perusteella on vähintään hyvä. Sinulla ei ole sama tilanne lähtökohtaisesti kun nuorella ihmisellä. Heissäkin on hyvällä itsetunnolla ja heikommalla varustettuja. Sen takia ohjaaja ei saisi olla kantaaottava vaan enemmänkin kuuntelija ja keskustelija.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
olet keski-ikäinen ihminen ja itsetuntosi ainakin kirjoituksiesi perusteella on vähintään hyvä. Sinulla ei ole sama tilanne lähtökohtaisesti kun nuorella ihmisellä. Heissäkin on hyvällä itsetunnolla ja heikommalla varustettuja. Sen takia ohjaaja ei saisi olla kantaaottava vaan enemmänkin kuuntelija ja keskustelija.
Totta =) Mutta mulla on myös kohta 23 ja 18 v lapset. Toivon - ja uskon myös lasteni toivovan - että jos ovat valinneet väärän alan, joku heille siitä sanoo ja suosittelee jotain toista suuntautumisvaihtoehtoa. En nimittäin usko, että likka ja junnukaan haluaisi käyttää vuosia aikaa opiskellakseen jotain, jossa ei koskaan tule pärjäämään. Ehkä mun asenteeni tähän asiaan on erilainen jo senkin takia, että likan vammaisuuden vuoksi hänen ei kannata edes haaveilla sellaisesta alasta, jolta ei ikinä tulisi saamaan töitä. Rehellisyys voi joskus tehdä kipeää, mutta pahempaa musta on se, että aina vaan kannustetaan ja motivoidaan ja lopputulos kuitenkin on plus miinus nolla.

 
hei
että toiset opiskelee myös ammatin sen takia, että pääsevät sitä kautta jatkamaan opintoja (ensin ammattikoulusta paperit ja sitten voi hakea amk:hon.). aloituksen opiskelija oli jo 2.vuoden opiskelija, eli motivaatiota on riittänyt opintoihin jo 1,5v. Miksiköhän sitten?
Minusta ap vain ylitti valtuutensa ohjaajana eikä toiminut eettisesti oikein. Se, että joku olisi arvostanut tuota toimintaa on sitten täysin eri asia.
 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
että toiset opiskelee myös ammatin sen takia, että pääsevät sitä kautta jatkamaan opintoja (ensin ammattikoulusta paperit ja sitten voi hakea amk:hon.). aloituksen opiskelija oli jo 2.vuoden opiskelija, eli motivaatiota on riittänyt opintoihin jo 1,5v. Miksiköhän sitten?
Minusta ap vain ylitti valtuutensa ohjaajana eikä toiminut eettisesti oikein. Se, että joku olisi arvostanut tuota toimintaa on sitten täysin eri asia.
Jos ap:n kohdalla ko opiskelijan tavoite on ollut vain päästä jatko-opintoihin, miksi hän sitten lopetti koko opiskelun? Eihän ap ehdottanut opiskelujen lopettamista. Minusta vastuu on kyllä sillä opiskelijalla itsellään, jos opintonsa päättää kokonaan keskeyttää.

Junnun parhaalla kaverilla on tavoitteena amk-tutkinto ja päätti hakeutua toivomalleen uralle ammattikoulun kautta. Jätti kuitenkin opinnot kesken, koska totesi itse, että ei tämä koulu ole häntä varten. Nyt on suorittamassa asevelvollisuuttaan ja sen jälkeen pyrkii opiskelemaan johonkin muuhun toisen asteen oppilaitokseen. Ja siitä sitten sinne amk:uun. Oletuksena kai kuitenkin ammattikouluissa on, että sitä työtä aikoo sitten tehdä? Jos se on vain välivaihe tavoitteidensa saavuttamiseen, tuskin yhden ohjaajan mielipide vaikuttaa suuntaan tai toiseen?

 
Mummimamma
Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Alkuperäinen kirjoittaja Mummimamma :
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Varmaan joku ravintola-ala, tarjoilija tai vastaava pummiammatti.

Mikä on pummiammatti?

En ole koskaan kuullutkaan, että ravintola-alan ammatit olisivat pummiammatteja.
:LOL: Ihana termi tuo pummiammatti, kaikkea sitä kuulee kun vaan elää.
No niinpä.
tai jos sen laittais, että "pummin ammatti"
Ammattina siis pummi.

Äh... Ei mitään rehellistä työtä voi väheksyä tai pitää alempiarvoisena. Kaikkia tarvitaan.
Itsekin joskus olen ollut kokkitöissä, ja nykyään vielä vähemmän arvostetussa, kun pph olen.

 
Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja Mummimamma :
No niinpä.
tai jos sen laittais, että "pummin ammatti"
Ammattina siis pummi.

Äh... Ei mitään rehellistä työtä voi väheksyä tai pitää alempiarvoisena. Kaikkia tarvitaan.
Itsekin joskus olen ollut kokkitöissä, ja nykyään vielä vähemmän arvostetussa, kun pph olen.
Kyllä ainakin mua harmittaisi - ja PALJON - jos nämä "pummit" lakkaisivat tekemästä töitä. Pitäisi alkaa laittaa junnulle eväät mukaan kouluun ja ottaa itsekin eväät mukaan. Asiakkaille joutuu aika ajoin järjestämään iltariekkujaisia ja en kyllä viitsisi ruveta itse kokkailemaan kotikeittiössäni sadalle ihmiselle. Ei kyllä onnistuisikaan tossa pienessä keittiössäni. Ja mä tykkään käydä syömässä ravintoloisssa, joten mä kyllä tarvitsen näitä "pummeja" =)

 

Yhteistyössä