Jeesus tulee pian. Oletko valmis?

vierailija
Sinähän olet valehtelija, kun edelleenkin valehtelet, kun väität, että en lukenut jakamiasi raamatun kohtia, kyllä luin esim. "köyhä kerskaa ylemmyydestäsi" johon kommentoin tekeväni niin. Mikä oli väärää opetusta, et ole osoittanut tätä raamatun sanalla todeksi? Koettele sydämesi, oletko oikeasti uskossa? Seuraatko Jeesusta vai omaa lihaasi? Miksi sinussa ei näy hengen hedelmää, ei ole voimaa, et kestä kuulla raamatun sanaa, riitelet, valehtelet, et halua viedä evankeliumia? Kestätkö totuutta.
Kun sanoin, että kerskut, hait tai minä hain kohdan, jossa lukee, että köyhä saa kerskua ja sanoit olevasi köyhä. Sitten hain kohdan, jossa sanotaan, että köyhä ei saa kerskua, ja puhuin ristiriitaisuudesta, johon sanoit, että ristiriitoja ei ole.
Jos minusta tuntuu, että et lue jakamiani linkkejä, niin minunko voka se taas on? Olen osoittanut, että höpiset mitä sattuu, mutta ohitat asiat täysin, siksi ajattelen, että et lue.
Mikä se sinun motiivi olikaan täällä pyöriä? Olet haukkunu jo jokaisen keskustelijan lyttyyn. Uusi kierros?

Sinähän se tässä riitelet. Koko ajan olet sanomassa toisia ties miksi valehtelijoiksi, hengettömiksi, syntisiksi, ... Noinko sinä evankeliumia viet? Noinko luulet, että sitä joku lukee? Ehkä tarkoituksesi on vain nostaa ketjua? Jotakuta siitä jo kiittelit. Et ole aito.
 
Kun sanoin, että kerskut, hait tai minä hain kohdan, jossa lukee, että köyhä saa kerskua ja sanoit olevasi köyhä. Sitten hain kohdan, jossa sanotaan, että köyhä ei saa kerskua, ja puhuin ristiriitaisuudesta, johon sanoit, että ristiriitoja ei ole.
Jos minusta tuntuu, että et lue jakamiani linkkejä, niin minunko voka se taas on? Olen osoittanut, että höpiset mitä sattuu, mutta ohitat asiat täysin, siksi ajattelen, että et lue.
Mikä se sinun motiivi olikaan täällä pyöriä? Olet haukkunu jo jokaisen keskustelijan lyttyyn. Uusi kierros?

Sinähän se tässä riitelet. Koko ajan olet sanomassa toisia ties miksi valehtelijoiksi, hengettömiksi, syntisiksi, ... Noinko sinä evankeliumia viet? Noinko luulet, että sitä joku lukee? Ehkä tarkoituksesi on vain nostaa ketjua? Jotakuta siitä jo kiittelit. Et ole aito.
Kannattaa koetella oma sydän. Oletko palava vai penseä kristitty? Palatko Kristukselle, loistaako lamppusi, oletko täynnä Pyhää Henkeä? Jeesus sanoi, että oksentaa ulos penseät. Oksa joka ei tuota hedelmää kuivuu ja heitetään tuleen.
 
vierailija
Kannattaa koetella oma sydän. Oletko palava vai penseä kristitty? Palatko Kristukselle, loistaako lamppusi, oletko täynnä Pyhää Henkeä? Jeesus sanoi, että oksentaa ulos penseät. Oksa joka ei tuota hedelmää kuivuu ja heitetään tuleen.
Raamatulla päähän taas. No, onnistuitko? Eli et. Johdatat ihmisiä yhä kauemmaksi sanasta. Niin tekee vain paholainen.
 
Voisiko joku selvittää kiertueaikataulun, niin ei tarvitse turhaan odotella ovikellon rimputusta.

Olen kyllä varautunut. Jääkaapissa on viisi leipää, kaksi kalaa ja pullo punkkua.
Emme tiedä aikataulua, vaan täytyy olla jatkuvasti valmiina. Jeesus sanoi, että tulee hetkellä mitä et osaa odottaa. Täytyy olla oikea sydämen tila, niin olet valmiina. Ota Jeesus Kristus uskossa vastaan, niin uudesti synnyt ja sisimpäsi uudistuu. Silloin olet valmiina lähtöön täältä maailmasta.
 
Raamatulla päähän taas. No, onnistuitko? Eli et. Johdatat ihmisiä yhä kauemmaksi sanasta. Niin tekee vain paholainen.
Revitkö Raamatusta sivut irti, jotka eivät miellytä vai annatko niiden muuttaa itsesi. Luetko Raamattua, että voisit kasvaa Hengen asioissa? Jumalan sana muuttaa sinut, jos annat sen muuttaa, mutta se vaatii kyllä nöyrtymistä.

Ylpeys ja oma liha vie kauemmaksi Jumalan sanasta.
 
vierailija
Revitkö Raamatusta sivut irti, jotka eivät miellytä vai annatko niiden muuttaa itsesi. Luetko Raamattua, että voisit kasvaa Hengen asioissa? Jumalan sana muuttaa sinut, jos annat sen muuttaa, mutta se vaatii kyllä nöyrtymistä.

Ylpeys ja oma liha vie kauemmaksi Jumalan sanasta.
Sää niin teet. Revit mieluisat irti ja hierot niitä toisten naamaan.
 
Sää niin teet. Revit mieluisat irti ja hierot niitä toisten naamaan.
Oletko penseä vai palava? Jeesus Kristus sanoin, että oksentaa penseät ulos. En voi ottaa vastuuta sinun uskon tilasta, mutta ainakin pidän huolen, että Jeesus ei oksenna minua ulos. Tee asialle jotain tai hyväksy seuraukset. Voit rukoilla ja pyytää, Jeesusta tekemään sinusta palavan. Ei voi olla penseä kristitty ja seurata Jeesusta, sellaista vaihtoehtoa ei ole. Joko seuraat Jeesusta tai et seuraa. Joko kannat ristiäsi tai et kanna. Valinta on sinun.

Kaikki Raamatun kohdat joudun myös itse kohdata, joudun itsekin nöyrtyä näiden totuuksien edessä.
 
vierailija
Oletko penseä vai palava? Jeesus Kristus sanoin, että oksentaa penseät ulos. En voi ottaa vastuuta sinun uskon tilasta, mutta ainakin pidän huolen, että Jeesus ei oksenna minua ulos. Tee asialle jotain tai hyväksy seuraukset. Voit rukoilla ja pyytää, Jeesusta tekemään sinusta palavan. Ei voi olla penseä kristitty ja seurata Jeesusta, sellaista vaihtoehtoa ei ole. Joko seuraat Jeesusta tai et seuraa. Joko kannat ristiäsi tai et kanna. Valinta on sinun.
Jaa sää et ollukkaan täällä julistamassa, vaan pitämässä huolen, et muut tietää, et sul on taivaspaikka.
Onpa ikävä, et Jeesus ei tykkää penseistä, introverteistä ihmisistä. Et vaan semmoset palavat ekstrovertit kelpaa. Oliko vielä muita piirteitä, jotka ei päästä taivaaseen. Vai mitä, jos kirjoittaisit listan niistä ominaisuuksista, joita ihmisellä pitää olla ja joita ei saa olla?
 
Jaa sää et ollukkaan täällä julistamassa, vaan pitämässä huolen, et muut tietää, et sul on taivaspaikka.
Onpa ikävä, et Jeesus ei tykkää penseistä, introverteistä ihmisistä. Et vaan semmoset palavat ekstrovertit kelpaa. Oliko vielä muita piirteitä, jotka ei päästä taivaaseen. Vai mitä, jos kirjoittaisit listan niistä ominaisuuksista, joita ihmisellä pitää olla ja joita ei saa olla?
Avaa Raamattu ja lue uutta testamenttia, siellä sanotaan kuinka kuuluu elää ja mitkä asiat ovat este taivaaseen pääsylle. Palava tarkoittaa, että Jeesus on elämäsi ykkönen. Se ei ole luonteen piirre vaan sydämen tila.
 
vierailija
Jeesus Kristus tulee ja tuomitsee elävät ja kuolleet. Jonka nimi ei ole elämänkirjassa joutuu helvettiin. Ota Jeesus Kristus vastaan vielä kun voit ja saat kaikki syntisi anteeksi ja yhteyden Jumalaan sekä pääset taivaaseen.
Toope! Jos nyt tuollaista satuolentoa olisi ikinä ollutkaan niin hän ei enää ole edes multaa. Joten menehän nukkumaan nyt

Multa kasa ei ikinä muutu eläväksi ihmiseksi, paitsi mielikuvituksessasi
 
Toope! Jos nyt tuollaista satuolentoa olisi ikinä ollutkaan niin hän ei enää ole edes multaa. Joten menehän nukkumaan nyt

Multa kasa ei ikinä muutu eläväksi ihmiseksi, paitsi mielikuvituksessasi
Jeesus Kristus nousi ylös kuolleista. Ei ole multaa, vaan hallitsee taivaassa. Joudut kohdata Jumalan viimeisellä tuomiolla ja silloin on myöhäistä katua. Jeesus Kristus antaa ilon, rauhan ja voiman parantua sairauksista. Elän tätä todeksi, joka päivä. Tulokset puhuu puolestaan.
 
Olet kertonu tuota oksentamista nyt aika monta kertaa. Muistatko, mihin se oli vastaus?
Jos Jeesus Kristus on elämäsi ykkönen niin se näkyy kaikessa mitä ihminen tekee. Silloin lukee Raamattua ja noudattaa Jeesuksen ohjeita ja käskyjä. Hedelmästä puu tunnetaan, jos ei ole hedelmää niin puussa on jotain vikaa. Ihminen joka palaa Kristukselle palaa myös evankeliumille, koska Jeesus Kristus haluaa pelastaa sieluja. Tässä ei ole merkitystä onko introvertti. Pyhä Henki antaa voiman toteuttaa Jumalan tahdon. Se voima tulee kun rukoilee, lukee Raamattua ja täyttyy Pyhällä Hengellä. Jos Jeesus on ykkönen haluaa tehdä näitä asioita. Tekosi paljastavat sydämen tilan. Siellä missä sinun aarteesi on siellä on myös sinun sydämesi. Mille annat eniten aikaa, vaivaa ja huomiota elämässäsi on elämäsi ykkönen, eikä se minkä väität olevan. Teoista siis näemme ketä jokainen seuraa. Hedelmästä puu tunnetaan.
 
vierailija
Jos Jeesus Kristus on elämäsi ykkönen niin se näkyy kaikessa mitä ihminen tekee. Silloin lukee Raamattua ja noudattaa Jeesuksen ohjeita ja käskyjä. Hedelmästä puu tunnetaan, jos ei ole hedelmää niin puussa on jotain vikaa. Ihminen joka palaa Kristukselle palaa myös evankeliumille, koska Jeesus Kristus haluaa pelastaa sieluja. Tässä ei ole merkitystä onko introvertti. Pyhä Henki antaa voiman toteuttaa Jumalan tahdon. Se voima tulee kun rukoilee, lukee Raamattua ja täyttyy Pyhällä Hengellä. Jos Jeesus on ykkönen haluaa tehdä näitä asioita. Tekosi paljastavat sydämen tilan. Siellä missä sinun aarteesi on siellä on myös sinun sydämesi. Mille annat eniten aikaa, vaivaa ja huomiota elämässäsi on elämäsi ykkönen, eikä se minkä väität olevan. Teoista siis näemme ketä jokainen seuraa. Hedelmästä puu tunnetaan.
Muistatko, mihin se oli vastaus?
 
vierailija
https://www.radiodei.fi/tuomas-enbuske-masennuksensa-taustoista-halusin-olla-alykkaampi-kuin-jumala/

Tuomas Enbuske masennuksensa taustoista: ”Halusin olla älykkäämpi kuin Jumala”
Posted on31.3.2021

– Nuorempana minulla oli sellainen ajatus, että olen älykkäämpi kuin Jumala. Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen alkanut miettiä uskonasioita. Ajattelen kristinuskosta, että se on ehdottomasti hyvä asia, sanoo Tuomas Enbuske.

Toimittaja Tuomas Enbusken mielenterveys järkkyi viime talvena rajusti. Hän joutui useiksi viikoiksi psykiatriseen hoitoon. Diagnoosi oli vaikea masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Huomenna tiistaina lähetettävässä Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmassa Enbuske avaa romahduksensa taustoja.

– Olin tosi masentunut ja mielisairaalassa. Mutta jo sitä ennen tuli asenne, että ateismissa ei mitään älykästä ja coolia, tunnustaa Enbuske Radio Deissä.

Hädän hetkellä 43-vuotias Enbuske kutsui apuun ystäviään ja kääntyi jopa korkeampien voimien puoleen.

Masentuneena hän otti yhteyttä entiseen europarlamentaarikkoon, luottoystävä Eija-Riitta Korholaan.

– Eija-Riitta Korhola rukoili puolestani. Sanoin hänelle, että voisitko, kun sinulla on paremmat yhteydet ylöspäin.

– Pyysin uskovaista ystävääni rukoilemaan. En siksi, etten olisi itse halunnut rukoilla vaan sen takia, että ajattelin sen olevan tilanteessani ulkokultaista. En liioin kyennyt miettimään itse sellaisia asioita, halusin vain kuolla.

Ennen vakavaa sairastumistaan Enbusken Twitter-viestit olivat toisentyyppisiä:
”Jumalan suhteen olen ateisti, Saatanan suhteen agnostikko.”

Tuomas Enbuskella on Twitterissä neljännesmiljoona seuraajaa. Masennuksen hetkellä Enbuske tajusi, että määrä ei korvaa laatua.

– Huomaisin sen vuoden aikana, että minulla on muutama hyvä ystävä.

”Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.”

Radio Deissä Enbuske taustoittaa muuttunutta ajatusmaailmaansa sairausajan jälkeen.

– Varmaan näin ei saisi ajatella, mutta ajattelen ja sanon, että länsimainen yhteiskunta ja sen arvopohja on parempi kuin monen muun yhteiskunnan. Se ei johdu siitä, että ihmiset olisivat siellä huonompia – kaikki ihmiset ovat yhtä syntisiä. Se johtuu siitä, että siellä on eri järjestelmä ja eri usko.

– Olen luterilaiskristillisjuutalainen uskonnoton – toistaiseksi. Kulttuuriperinne minussa on, mutta olisin ulkokultainen, jos väittäisin olevani uskova – mutta en tiedä onko se lopullinen tila. Toivoisin voivani uskoa.

Enbusken mielestä kirkko voisi tuoda sanomaansa esiin suorasukaisemmin.

– Jotkut sanovat, että hyvät uskovaiset ovat sellaisia, jotka eivät tuputa toisille uskoa. Minä taas olen otettu siitä, että toista ihmistä kiinnostaa se, missä vietän iäisyyteni.

– Armo on kristinuskon hienoimpia sanomia – varsinkin kun armo on ihmiselle todella vaikeaa. Minullekin se on vaikeaa. Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.

Julkkistoimittajan lähipiiriin ja laajempaan verkostoon kuuluu runsaasti julkisuuden henkilöitä. Enbuske tietää, miltä tuntuu pitää pärjäämisen ja pätemisen kulisseja yllä valokeilan keskellä.

– Veikkaan että moni on aika tyhjä ja surullinen. Kyllähän siinä huomion hakemisessa on paljon kyse siitä, että haetaan hyväksyntää. Ainakin minulla oli monta vuotta ja vuosikymmentä niin, että hain hyväksyntää. Rakkauttahan minä hain.

Teksti: Kai Kortelainen, kuva: Otavamedia / Lehtikuva

Tuomas Enbuske Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmassa tiistaina 30.3. klo 22.03. Uusinta pääsiäissunnuntaina 4.3. klo 16.03. Kuuntele haastattelu podcastina:
OSA I:

Äänitoistin

00:00
00:00

Nuolinäppäimillä ylös ja alas säädät äänenvoimakkuutta suuremmaksi ja pienemmäksi.
OSA II:

Äänitoistin

00:00
00:00

Nuolinäppäimillä ylös ja alas säädät äänenvoimakkuutta suuremmaksi ja pienemmäksi.

Lue myös: Radio Dein ohjelmajohtaja Kai Kortelaisen kirjoittama pitempi juttu Tuomas Enbuskesta Seurakuntalainen.fi:ssä.
 
https://www.radiodei.fi/tuomas-enbuske-masennuksensa-taustoista-halusin-olla-alykkaampi-kuin-jumala/

Tuomas Enbuske masennuksensa taustoista: ”Halusin olla älykkäämpi kuin Jumala”
Posted on31.3.2021

– Nuorempana minulla oli sellainen ajatus, että olen älykkäämpi kuin Jumala. Ajattelin voittavani Jumalan älyllisesti. Mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä enemmän olen alkanut miettiä uskonasioita. Ajattelen kristinuskosta, että se on ehdottomasti hyvä asia, sanoo Tuomas Enbuske.

Toimittaja Tuomas Enbusken mielenterveys järkkyi viime talvena rajusti. Hän joutui useiksi viikoiksi psykiatriseen hoitoon. Diagnoosi oli vaikea masennus ja kaksisuuntainen mielialahäiriö.

Huomenna tiistaina lähetettävässä Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmassa Enbuske avaa romahduksensa taustoja.

– Olin tosi masentunut ja mielisairaalassa. Mutta jo sitä ennen tuli asenne, että ateismissa ei mitään älykästä ja coolia, tunnustaa Enbuske Radio Deissä.

Hädän hetkellä 43-vuotias Enbuske kutsui apuun ystäviään ja kääntyi jopa korkeampien voimien puoleen.

Masentuneena hän otti yhteyttä entiseen europarlamentaarikkoon, luottoystävä Eija-Riitta Korholaan.

– Eija-Riitta Korhola rukoili puolestani. Sanoin hänelle, että voisitko, kun sinulla on paremmat yhteydet ylöspäin.

– Pyysin uskovaista ystävääni rukoilemaan. En siksi, etten olisi itse halunnut rukoilla vaan sen takia, että ajattelin sen olevan tilanteessani ulkokultaista. En liioin kyennyt miettimään itse sellaisia asioita, halusin vain kuolla.

Ennen vakavaa sairastumistaan Enbusken Twitter-viestit olivat toisentyyppisiä:
”Jumalan suhteen olen ateisti, Saatanan suhteen agnostikko.”

Tuomas Enbuskella on Twitterissä neljännesmiljoona seuraajaa. Masennuksen hetkellä Enbuske tajusi, että määrä ei korvaa laatua.

– Huomaisin sen vuoden aikana, että minulla on muutama hyvä ystävä.

”Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.”

Radio Deissä Enbuske taustoittaa muuttunutta ajatusmaailmaansa sairausajan jälkeen.

– Varmaan näin ei saisi ajatella, mutta ajattelen ja sanon, että länsimainen yhteiskunta ja sen arvopohja on parempi kuin monen muun yhteiskunnan. Se ei johdu siitä, että ihmiset olisivat siellä huonompia – kaikki ihmiset ovat yhtä syntisiä. Se johtuu siitä, että siellä on eri järjestelmä ja eri usko.

– Olen luterilaiskristillisjuutalainen uskonnoton – toistaiseksi. Kulttuuriperinne minussa on, mutta olisin ulkokultainen, jos väittäisin olevani uskova – mutta en tiedä onko se lopullinen tila. Toivoisin voivani uskoa.

Enbusken mielestä kirkko voisi tuoda sanomaansa esiin suorasukaisemmin.

– Jotkut sanovat, että hyvät uskovaiset ovat sellaisia, jotka eivät tuputa toisille uskoa. Minä taas olen otettu siitä, että toista ihmistä kiinnostaa se, missä vietän iäisyyteni.

– Armo on kristinuskon hienoimpia sanomia – varsinkin kun armo on ihmiselle todella vaikeaa. Minullekin se on vaikeaa. Onhan se vaikea ajatella, että Isis-taistelijat ovat Jumalalle yhtä rakkaita kuin muutkin.

Julkkistoimittajan lähipiiriin ja laajempaan verkostoon kuuluu runsaasti julkisuuden henkilöitä. Enbuske tietää, miltä tuntuu pitää pärjäämisen ja pätemisen kulisseja yllä valokeilan keskellä.

– Veikkaan että moni on aika tyhjä ja surullinen. Kyllähän siinä huomion hakemisessa on paljon kyse siitä, että haetaan hyväksyntää. Ainakin minulla oli monta vuotta ja vuosikymmentä niin, että hain hyväksyntää. Rakkauttahan minä hain.

Teksti: Kai Kortelainen, kuva: Otavamedia / Lehtikuva

Tuomas Enbuske Radio Dein Ex-Criminals -ohjelmassa tiistaina 30.3. klo 22.03. Uusinta pääsiäissunnuntaina 4.3. klo 16.03. Kuuntele haastattelu podcastina:
OSA I:

Äänitoistin

00:00
00:00

Nuolinäppäimillä ylös ja alas säädät äänenvoimakkuutta suuremmaksi ja pienemmäksi.
OSA II:

Äänitoistin

00:00
00:00

Nuolinäppäimillä ylös ja alas säädät äänenvoimakkuutta suuremmaksi ja pienemmäksi.

Lue myös: Radio Dein ohjelmajohtaja Kai Kortelaisen kirjoittama pitempi juttu Tuomas Enbuskesta Seurakuntalainen.fi:ssä.
Enbuske on ihan symppis, mutta veikkaan hänen olevan sen verran rikkinäinen ihminen, että on varmaan taas jo palannut maailmaan...:unsure:
 
vierailija
https://www.ruutu.fi/video/3984988

Pyhimyksen poliittinen Superkuu vie 80-luvun hiphopin äärelle – vieraana Anssi Kelan versiosta kieltäytynyt Paleface!

today 26.11.2021 klo 20.44

schedule2min

remove_red_eye Ilmaisena yli vuosi jäljellä

Pyhimys esittää Vain elämää: Yllätysbiisit -jaksossa Anssi Kelan kappaleen Superkuu. Uuden version nimeksi on vaihdettu SuperQ.

”Olin tässä vaiheessa tosi inspiroitunut suomiräpistä. Paleface oli julkaissut Helsinki – Shangri La -albumin, innostuin todella paljon siitä. Vaikka se ei ole räppibiisi, niin tavallaan se on. Se on laulettua rytmimusiikkia”, Anssi Kela kertoo.
”Olen yrittänyt löytää näille hahmoille, jotka siellä metsässä on, jonkun yhdistävän aatteen. Kun kuuntelen tuota alkuperäistä, voin hyvin kuvitella, että nämä tyypit olisi sellaisia, jotka olisivat myös Q:n palvojia tässä modernimmassa merkityksessä”, Pyhimys miettii.

Pyhimys astelee lavalle punasinivalkoisessa kasvomaalissa ja päähineesssä, joka yhdellä Yhdysvaltojen Valkoiseen taloon tunkeutuneella äärioikeiston kannattajalla oli yllään.

Kappaleen uusissa lyriikoissa ruoditaan internetin salaliittoteorioita.

Biisin aikana monille ruuduille ympäri lavaa ilmestyy räppäämään Paleface! Anssi Kela on versiosta ja vierailijasta äärimmäisen yllättynyt. ”Tiesitkö sen taustan?! Mä pyysin Karria feattaamaan tuohon biisiin, se ei tullut. Mutta tuli nyt!” Anssi Kela iloitsee. ”Se oli mahtava. Meikäläisenkin hip hop -juuret on 80-luvulla.

Tuossa oli just se old school, tuo oli juuri sitä hip hoppia, mitä mä skidinä kuuntelin”, Anssi hehkuttaa. Vain elämää -ohjelman 12. kauden jaksot Nelosella ja Ruudussa perjantaisin klo 20. #vainelämää

--------------

QAnon kultti aivopesu

2 281 katselukertaaEnsiesitys 8.11.2021

https://www.youtube.com/watch?v=rXXcwTWTtAE
 
vierailija
https://yle.fi/uutiset/3-12478564

MIELIPIDE

Olut

Jani Halmeen kolumni: Kalevalassa juodaan paljon kaljaa
Kalevalassa tiedetään, ettei alkoholia ole tarkoitettu yksin juotavaksi. Sen luonteeseen kuuluu ystävyyksien luominen ja vaaliminen, kirjoittaa Halme.

Vapaa toimittaja ja luova johtaja

5.7.

Päivitetty 5.7.

Suomalaiset pitävät itseään viinaan menevänä kansana. Se on myytti. Olemme millä tahansa mittarilla punnittuna olutmaa. Puolet kaikesta Suomessa kulutetusta alkoholista(siirryt toiseen palveluun) juomme oluena, kun väkevien viinojen määrä on alle viidennes.

Perinteisen muotoinen kaljapullo kuuluu Uuno Turhapuron käteen ja pussikalja on saanut ikioman romaanin.

Suomi on ollut olutmaa oikeastaan aina. Maailman olutharrastajien syvästi kunnioittama sahti on suora ikkuna keskiajalle. Muinaissuomalaiset tiesivät, että oluessa on väkeä. Sitä yliluonnollista taikavoimaa, jota oli salamassa, tulessa tai vaikkapa karhun hampaassa. Oluessa väki oli vahva, koska se pystyi muuttamaan asioita toiseksi. Aivan kuten tuli muutti puun tuhkaksi, muutti olut ihmisen erilaiseksi. Niin sisäisesti kuin ulkoisesti.

Oluella on myös iso kulttuurillinen merkitys. Jokainen suomalainen pystyy kuvittelemaan eteensä kaurismäkeläisen keskiolutkuppilan. Se onnistuu, vaikkei olisi koskaan nähnyt ainoatakaan Aki Kaurismäen elokuvaa.

Kansallismaalarimme Albert Edelfelt kuittasi ravintola Kappelissa pitkän laskun maalaamalla keittiön seinään muotokuvan oluen keksijänä pidetystä kuningas Gam-bro-siuksesta.

Perinteisen muotoinen kaljapullo kuuluu Uuno Turhapuron käteen ja pussikalja on saanut ikioman romaanin. Olviretki Schleusingenissa -näytelmää pidetään nykyään yhtenä Aleksis Kiven tärkeimmistä teoksista.

Oluen tekemisestä kerrotaan Kalevalassa 400 säkeen verran, kun taas maailman luomiseen riittää vaivaiset 200 säettä.

Keskeisimpiä kirjallisia ylistyksiä oluelle on kuitenkin kansalliseepoksemme Kalevala.

Kalevalassa juodaan paljon kaljaa. Kohtauksista tunnetuin lienee runo mahtavista Pohjolan häistä, jotka ovat menossa monkään, kun ei ole olutta. Mahtava härkäkin on jo tapettu, mutta olut ei vaan lähde käymään. Vanhaa kunnon Väinämöistähän siinä sitten tarvittiin. Väinämöinen otti ensin vähän kaljaa ja sai taikalaulullaan oluen oitis valmistumaan.

Oluen tekemisestä kerrotaan Kalevalassa 400 säkeen verran, kun taas maailman luomiseen riittää vaivaiset 200 säettä.

Kalevala on myös kätevä opaskirja. Elias Lönnrot kirjasi teokseen erittäin yksityiskohtaiset ohjeet, kuinka tehdä itselleen halvalla ja kätevästi oikein vahvaa kotiolutta. Janoinen kansa sai runomuodossa opastusta ohran ja humalan kylvämisestä ja niiden keskeisestä roolista kuohujuoman syntymisessä. Käyminen laitetaan Kalevalassa käyntiin mesiheinällä. Hiivaa eivät tarujemme sankarit vielä tunteneet.

Sukupuoliroolit ovat tunnetusti Kalevalassa päin ikihonkia. Miehet rellestävät ja naiset joko itkevät lohduttomasti tai ovat ankeita akkoja. Oluesta puhuttaessa tilanne on onneksi parempi. Kalevalan mukaan oluen syntyyn vaikuttaneista tahoista suurin on jumalatar nimeltään Osmotar.

Oluen iloja ei myöskään ole sukupuolisidonnaisesti tai yhteiskuntaluokittain rajattu. Kalevalassa olut "pani naiset naurusuulle, miehet mielelle hyvälle, hurskahat iloitsemahan, hullut huppeloitsemahan”.

Mielestäni tärkein Kalevalan oppi liittyy kansalliseen minäkuvaan. Siinä kun ei juopotella yksin ja juroteta synkkänä. Kalevalassa olut tekee täkäläisistä taitavia tarinankertojia ja innokkaita laulajia. Kuohujuoma vapautti kielenkannat ja sai runotaiturit kaivamaan esiin kanteleensa sekä värssyvarantonsa.

Kalevalassa tiedetään, ettei alkoholia ole tarkoitettu yksin juotavaksi. Sen luonteeseen kuuluu ystävyyksien luominen ja vaaliminen. Suurten tarujen aikaan alkoholi oli ilon, ei surun tuoja.

Huolehditaan osaltamme, että näin on nykyäänkin.

Jani Halme

Kirjoittaja on Helsingissä ja Parikkalassa asuva luova johtaja ja toimittaja.
 

Yhteistyössä