Jättäisitkö 1-vuotiaan viikoksi kotiin????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Toinen kammoilija:
Minä taas en taida uskaltaa 3v jättää viikoksi mummolaan. Täytyy alkaa järkkäämään lentoja ja hotelleja tai jättää menemättä. Alkaa tuntua, ettei reissusta voi nauttia huonon omatunnon ja oman ikävän vuoksi, saati mitä nappula moisesta ajattelee.
Meillä muksu kuitenkin ollut aina ulkomailla mukana, nyt oli vain erikoistapaus kun ei itse järkätty matkaa... Ihanahan se on antaa kokemuksia pienellekin :)

mitä oikeasti tommosia edes mietitte...jos on kakaran tehnyt niin voi voi...ja pitää niiden oppia olemaan omillaankin...mä en tuntis mitään omatunnontuskia jonkun toukan takia...eihän ne mitään tajua tai muista...

En ymmärrä toista kammoilijaa yhtään....HALOOO sun lapsesi kolme-vuotta ja et raski jättää viikoksi hoitoon.Mielestäni tuo ei ole normaalia....

joka päivä lähtee satoja ihmisiä reissuun jotka jättävät hoitoon 3-vuotiaita ja nuorempiakin.

mikä siinä on ihmeellistä sen ikäinen jättää? varmasti pärjäisi hyvin...

tää on just tätä hysteeristen äitien juttuu

Meillä jokainen kolmesta lapsesta on ollut pienenä hoidossa 7-10, kun ollaan miehen kanssa oltu reissussa. Myös lasten kanssa on reissailtu. Eipä heille traumoja ole jäänyt ja tietysti lapsille soitellaan matkoilta. Esim. Tällä hetkellä mies on kaikki arkipäivät öineen poissa kotoa opiskelemassa ja tekeehän ihmiset reissuhommia, joissa joutuu oleen erossa lapsista. Ei kannata tehdä pienestä asiasta isoa:)

Jätin noin 6kk vauvan miehen kanssa kahdestaan 3,5 päiväksi. 8,5kk iässä mies ja vauva olivat 5 päivää keskenään appivanhemmilla. Kaikki mennyt ihan hienosti aina.

Reissu siis kestäisi viikon!!!täytynee tässä mietti...lapsi on kyllä mun perään aikas paljon,mutta viikonloppu meni hyvin kun oli isän ja sisarusten kanssa kotona.

ap

Alkuperäinen kirjoittaja kiesus:
Alkuperäinen kirjoittaja leena:
olin juuri kolme yötä erossa 3v tytöstäni (lapsi iänsä kanssa kotona) ja voi sitä kiukun määrää kun tulin takaisin. aluksi toki oli iloinen mutta pari päivää sain kestää kiukuttelua ja kysymyksiä: "äiti, lähdetkö sä kohta taas matkalle?"
tämä muutma päivä mielestäni ok mutta kyllä viikon reissulle ottaisin lapsen mukaan, onhan se lapsellekin kokemus ja lomaa.

huonosti on penska kasvatettu jos tuollai käyttäytyy!

Miten se kasvatus tähän liittyy? en ymmärrä...
eikö lapsi saa kiukutella, vai mitä?

ehkä olen huono jättämään lapseni hoitoon matkojen ajaksi koska meillä ei edes olisi koskaan olut hoitajaa tarjolla matkojen ajaksi, eli sitä vaihtoehto ei ole koskaan tarvinnut miettiä otanko lasta mukaan miehen kanssa reissuun.

Lisäksi mielestäni jos lapsella on sisaruksia, niin on eri asia jättää lapset hoitoon esim viiikonlopuksi kuin ainokainen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jätin 7kk ikäisen kun lähdin viikon reissuun. Teki itselle oikein hyvää, eikä lapsi tuntunut olevan siitä moksiskaan :)

Juu ei varmasti ollutkaan moksiskaan kun ei enää muistanut sua.

1vuotias on kykeneväinen muistamaan äitinsä just ja just yhden päivän verran..
että siinä sulle mittaria kauanko 7kk muistaa

Jos on kovin äidin perään niinkuin tuon ikäinen varmasti on, niin en jättäis! Eihän siitä välttämättä mitään "traumoja" jää mut en oman kohdalla ainakaan ottais sitä riskiä..Ja ne jotka mainostaa jättäneensä pienempiäkin useiksi päiviksi eikä mitään jälkiä ole jäänyt..niin ei sitä voi tietää vielä..Ne jäljet voi näkyä vasta aikuisena tai ei NÄY koskaan vaan ainoastaan tuntuu ihmisellä itsellään sellaisena epämääräisenä turvattomuuden tunteena ja elämän pelkona..tosi inhottava olotila josta läheiset ei välttämättä koskaan saa tietääkään..ei siis mitään suurempia oireita aina ole ulospäin..

olin juuri kolme yötä erossa 3v tytöstäni (lapsi iänsä kanssa kotona) ja voi sitä kiukun määrää kun tulin takaisin. aluksi toki oli iloinen mutta pari päivää sain kestää kiukuttelua ja kysymyksiä: "äiti, lähdetkö sä kohta taas matkalle?"
tämä muutma päivä mielestäni ok mutta kyllä viikon reissulle ottaisin lapsen mukaan, onhan se lapsellekin kokemus ja lomaa.

no ei...kiukuttelu on ilkeyttä ja huonosti kasvatetun oire

Ei pystyis.

Jos ei ikävä tulis tytölle (on jo 1,5 v.) niin äidillä olis ainakin niin kova, että ei onnais, en nauttis. :D Ei noin pitkää aikaa, muutama päivä vielä menis ihan ok. Vaikka siis tietäisin, että tyttö pärjäis isänsä kanssa ihan vallan mainiosti.

Kyllä jättäisin isän ja sisarusten kanssa.
Muutamasta kommentista tuli mieleen pääseekö äiti edes yksin kauppaan. Ei se äidin elämä lopu siihen lapsen saamiseen..

No nii..kivittäkää :D

Alkuperäinen kirjoittaja NäinoN:

Mähän en mistään mitään tiiä, mut uskoisin, et tuossa on enemmänkin kyse siitä, et lapsi vähän pelkää, että äiti taas kohta lähtee ja siitä kiukku. :)

Alkuperäinen kirjoittaja NäinoN:

Mulla on sit kaikki huonosti kasvatettuja. Jos lapset ovat isänsä kanssa reissussa nii takuuvarmasti saan kaksi päivää kuunnella ikävä kiukkua.

Lastenpsykiatriaa opiskellessani tosta lasten "väliaikasesta hylkäämisestä" oli puhetta (sellasenahan lapset sen kokee). Lapsen hoitaja voi jättää vauvan toiselle hoitajalle ja olla pois yhden viikon jokaista lapsen ikävuottä kohti. Vuoden ikänen vois olla siis viikon ja 3-vuotias 3 viikkoo hoidossa. Isommille tietysti voi matkalta soittaa, tehdä kalenterin josta vedetään päiviä yli ja muuta sellasta. Tietysti isompia lapsia kannattaa jo etukäteenkin varotella tulevasta matkasta.

Alkuperäinen kirjoittaja kjh:
Jos tutustut lapsipsykologien suosituksiin, niin törmäät nyrkkisääntöön: 1v voi olla 1vrk:n erossa pääsääntöisestä hoitajastaan, 2v 2vrk:ta, 3v 3vrk:ta jne. Toki täällä moni tulee sinulle kertomaan, että nuo suositukset ovat puppua. "Kyllä minä jätin eikä mitään ongelmia tullut"...Kyse onkin siitä, että se vaikuttaa lapsen perusturvallisuuteen ja jättää jäljet lapseen...Ja ne jäljet ei välttämättä näy heti...

Milloinkohan minussa alkaa nuo jäljet näkyä kun olen 26 nyt? Pitääköhän kauan vielä odotella että tuo perusturvallisuus alkaisi järkkymään, minä sitä oon jo niin oottanut...

Alkuperäinen kirjoittaja pille:
Lastenpsykiatriaa opiskellessani tosta lasten "väliaikasesta hylkäämisestä" oli puhetta (sellasenahan lapset sen kokee). Lapsen hoitaja voi jättää vauvan toiselle hoitajalle ja olla pois yhden viikon jokaista lapsen ikävuottä kohti. Vuoden ikänen vois olla siis viikon ja 3-vuotias 3 viikkoo hoidossa. Isommille tietysti voi matkalta soittaa, tehdä kalenterin josta vedetään päiviä yli ja muuta sellasta. Tietysti isompia lapsia kannattaa jo etukäteenkin varotella tulevasta matkasta.

:laugh: anteeksi vaan mut teille on vissiin opettettu puppua tai sit sä oot käsittänyt väärin..

koska se on yksi yö yhtä ikävuotta kohden

Jos isä ei voi olla matkan ajan kotona, ottaisin itse mukaan vastaavassa tilanteessa. Jotkut yksivuotiaat voisivat ollakin ok asian kanssa JOS isäsuhde on jo tiivistynyt eikä lapsella ole enää tätä äitiintakertumiskautta. Mutta viikko on silti pitkä aika, ja kun siihen lisätään ulkopuolinen hoitaja ( vaikkakin osapäiväisesti ) niin uskoisin sen olevan lähes kaikille tuonikäisille liikaa.

Yhteistyössä