Jättäisitkö 1-vuotiaan viikoksi kotiin????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jättäisin kyllä kun kerran koko muu perhe jää kotiin ja muut hoitajat tarvittaessa ovat tuttuja.

Mä olen itse ollu 2 vkoa 7-kuisena hoidossa isovanhemmillani enkä ole kasvanut kieroon.

Riippuisi ihan tilanteesta ja lapsesta. Esikoista en olisi jättänyt, kuopus on ollut useinkin isänsä tykö viikon, jopa kaksi jo 1-vuotiaana. Erona esim. että esikoista vielä imetin 1-vuotiaana ja oli ollut minun hoidossani, kuopus taas oli korvikeruokittu 4kk iästä lähtien ja isän kanssa vanhempainraha/hoitovapaa kaudellakin muutaman kuukauden.

Mun lapseni on sitten varmaan täysin traumatisoitunut koska on ollut vuoden ikääsenä usiemman kerran vähintään viikon erossa musta. Pisin erossaolo oli 2 viikkoa. Mutta aina ei voi valita onko lapsesta erossa vai ei.

Isän ja lapsen tekee varmasti hyvää olla keskenään ja luoda suhdetta. Kyllä isä hoitaa, lähde sinä nyt matkoille vaan! Ei äidin rooli saa olla noin paljon tärkeämpi kuin isän!

Vasta oli juttua Hesarissa, että kun lapset asuvat viikko ja viikko-systeemillä molempien vanhempiensa luona (kaksi kotia) eron jälkeen, niin alle kolmevuotias ei kykene muistamaan toista vanhempaa sen viikon jälkeen, vaan muuttaa käytännössä vieraaseen paikkaan ja vieraan aikuisen luo (ja jotkut lapset saattavat muuttaa elämänsä aikana 800 kertaa.. mutta se olikin jo ihan eri aiheesta..) Eli Pille on todellakin nyt kuullut koulussa ihan potaskaa, että vuoden ikäisen voisi viikoksi jättää hoitoon. Kyllä se on n.1vrk. On lapsella varmaan toisen vanhemman kanssa kotona ihan turvallista, mutta kyllä yksivuotias viikossa äidin unohtaa. Nykyään tuntuu olevan, että heti kun on vauva syntynyt, pitää jatkaa sitä samaa bilettämistä kuin ennen lastakin on tehnyt. Äkkiä vauva hoitoon. Eli minun mielipiteeni on, että reissut joutavat odottamaan, lapset on pieniä lyhyen aikaa. Sairaalareissut jne.tietty erikseen, jos ei valintaa voi itse tehdä.

huonosti on penska kasvatettu jos tuollai käyttäytyy!

Oletko kiesus kuullut että lapset jotka tuntevat olonsa turvalliseksi kotiympäristössään, pystyvät myös osoittamaan kielteisiä tunteita ja kriitikkiä vanhemilleen ? Tämä ei ole huonon vaan hyvän kasvatuksen tulos. Ne lapset jotka eivät uskalla kiukutella kotonaan, kiukuttelevat kyllä sitten muualla ja heitähän täällä palstallakin kauhistellaan.
Kiesus, katso peiliin jos lapsesi eivät ikinä asetu vastahankaan sinulle. Olet tyranni.

[QUOTE="Raisa";21918199]Vasta oli juttua Hesarissa, että kun lapset asuvat viikko ja viikko-systeemillä molempien vanhempiensa luona (kaksi kotia) eron jälkeen, niin alle kolmevuotias ei kykene muistamaan toista vanhempaa sen viikon jälkeen, vaan muuttaa käytännössä vieraaseen paikkaan ja vieraan aikuisen luo (ja jotkut lapset saattavat muuttaa elämänsä aikana 800 kertaa.. mutta se olikin jo ihan eri aiheesta..) Eli Pille on todellakin nyt kuullut koulussa ihan potaskaa, että vuoden ikäisen voisi viikoksi jättää hoitoon. Kyllä se on n.1vrk. On lapsella varmaan toisen vanhemman kanssa kotona ihan turvallista, mutta kyllä yksivuotias viikossa äidin unohtaa. Nykyään tuntuu olevan, että heti kun on vauva syntynyt, pitää jatkaa sitä samaa bilettämistä kuin ennen lastakin on tehnyt. Äkkiä vauva hoitoon. Eli minun mielipiteeni on, että reissut joutavat odottamaan, lapset on pieniä lyhyen aikaa. Sairaalareissut jne.tietty erikseen, jos ei valintaa voi itse tehdä.[/QUOTE]

Mä en kyllä ihan usko tota, et alle kolmevuotias unohtais vanhempansa viikossa... Tokihan lapsi unohtais sitte muutkin sukulaisensa, esim. isovanhempansa. Mulla on 2-vuotias tyttö, joka ei näe isovanhempiaan joka viikko, joskus ovat näkemättä pidempäänkin, ja silti hän aina puhelee mummista ja pappasta, mamista ja ukista. Muistaa myös setänsä perheineen, vaikka näkee heitä vielä harvemmin.

Mä uskon tuohon sen verran vuorokausia poissa mitä lapsella ikää. Eli en lähtisin viikoksi pois, yhden yön voisin olla, kaksi jos matka sen verran pitkä ettei vain yhdeksi yöksi voi lähteä.
Isän kanssa voisin jättää ehkä yhdeksi ylimääräiseksi yöksi.

Tosin ei minulla sellaisia menoja ole nyt että lapsen jättäisin, muuta kuin yhdeksi yöksi muutenkaan.

Viimeksi muokattu:
No mä jätin esikon 1 v vanhana kotiin hoitoon 3 viikon ajaks isänsä ja mummun hoiviin. Kamala minä.

Ja miksikö olin poissa? Kuopus päätti syntyä 3kk etuaikaisena (rv27+2) tai no raskausmyrkytys iski sillä voimalla että synnytys käynnistyi ja loppujen lopuks olin minäkin teholla&tehon tarkkailussa viikon. Tuon ajan esikko oli tosiaan isän ja mummun hoivissa, sairaalassa minua kävivät katsomassa vasta kun olin irti piuhoista ja letkuista (teho-osasto ei ole pienten lasten paikka). Kun viimein pääsin kotiin vastaan mut otti se sama pikkuinen 1-vuotias reipas neitonen mitä hän on aina ollut. Nyt nuo tenavat ovat 5 ja 4 v eikä tuosta isommasta kyllä mitään traumoja ole vielä huomattavissa vaikka onkin ollut äidistä erossa 3 viikkoa vuoden ikäisenä. Ikävähän mulla oli kova, tietenkin. Mutta tilanne oli mikä oli.

Tähän musta on turha kommentoida että meidän tilanne oli eri. Yksi vuotiaalle on sama makaako äiti teholla vai rantahiekalla; poissa kuitenkin. Mutta mä olen sitä mieltä että koska lapsi sai olla kotona sen toisen (yhtä tärkeän) vanhemman kanssa sekä tutun mummun kanssa ongelmia ei ollut. Arjen rutiinit oli samat kuin aina ennenkin, ympäristö tuttu jne. Aino mikä puuttui oli äiti; ja empä usko että lapsi enää tuota aikaa muistaa. Kun saa hoivaa&hellyyttä&huolenpitoa tutulta ihmiseltä selviää hän varmasti.

Ja äiditkin on oikeutettuja lomaan; sanokoot supermamit mitä hyvänsä. Meidän ihmisten jaksaminen on hyvin yksilöllistä siksipä sitä on turha käydä arvosteleen

Mä uskon tuohon sen verran vuorokausia poissa mitä lapsella ikää. Eli en lähtisin viikoksi pois, yhden yön voisin olla, kaksi jos matka sen verran pitkä ettei vain yhdeksi yöksi voi lähteä.
Isän kanssa voisin jättää ehkä yhdeksi ylimääräiseksi yöksi.

Tosin ei minulla sellaisia menoja ole nyt että lapsen jättäisin, muuta kuin yhdeksi yöksi muutenkaan.

Eikös toi sääntö ole niin päin että montako vuorokautta lapsi on POISSA kotoa, esim mummulassa yökylässä. Jos lapsi saa olla kotonaan, tuttujen sisarrusten ja isän kanssa niin en ymmärrä miksi äidin rooli on niiiiiiiiin äärettömän suuri. Toki äiti on aina tärkeä lapselle mut joskus musta tuntuu että äidit tekevät itse itsestään korvaamattomia lapsilleen. Niin kuin isä ei voisi lapsen tarpeisiin vastata. Onhan isäkin kai tärkeä, ja saakin kai sitä lapselle olla? Vai onko se vaan meidän äitien oikeus. J

Yhteistyössä