Jättäisitkö 1-vuotiaan viikoksi kotiin????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lila
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lila

Vieras
Eli minulla olisi reissu ulkomaille ja lapsi tasan vuoden sillon. On niin kamalan vaikea päätös,että otanko lapsen mukaan vai jätänkö isän ,hoitajan ja muiden lasten kanssa kotiin. Päivällä olisi 4 päivänä hoitaja.Muuten isä hoitaa katrasta.

Oishan se rentoa olla ihan issekseen,mutta mutta oiskin niin helppoa....

Onko muilla kokemuksia tuon ikäisen jättämisestä viikoksi....?

Isä käy töissä niin minä tottakai pääasiassa hoidan lasta,kun kotiäiti olen.

Miten selviän ikävästä tai enemmänkin ajattelen voiko äidin häviäminen viikoksi aiheuttaa lapselle jotain haittaa....

unohtaako melkein ton ikäinen lapsi äidin viikossa,ehkei ihan =)

kokemuksia ja kommentteja kaipaisin

Minä jätin 9-kuisen isänsä hoitoon 5 päiväksi. Kaikki meni hyvin ja itse asiassa olihan se loppujen lopuksi ihan kiva saada nukkua muutama yö kunnolla. Loman jälkeen jaksoi taas paljon paremmin.

Riippuu sinusta ja lapsesta. Jos lapsella on joku kauhea äitiin takertumisvaihe meneillään tai jos itse luulet, että ikävöit koko ajan ja matka menee melkein pilalle niin mieti vielä. Muussa tapauksessa hyvää matkaa! Mitään haittaa lapselle siitä ei varmasti ole.

Entäs juuri 3 vuotta täyttänyt? Meillä olisi mahdollisuus lähteä isän kanssa viikoksi ulkomaille, mutta joko pitäisi yrittää saada varaus lapselle samalle lennolle ja hotelliin tai sitten hänen pitäisi jäädä mummulaan :(

Alkuperäinen kirjoittaja toinen kammoilija:
Entäs juuri 3 vuotta täyttänyt? Meillä olisi mahdollisuus lähteä isän kanssa viikoksi ulkomaille, mutta joko pitäisi yrittää saada varaus lapselle samalle lennolle ja hotelliin tai sitten hänen pitäisi jäädä mummulaan :(

Jos lapsi on ollut aikaisemminkin mummulassa hoidossa, niin varmasti pärjää hyvin. Kolmevuotias voi olla ulkomailla aika rasittava vahdittava, kun vauhtia on mutta järkeä ei vielä. Jättäisin mummulle.

Viikko on 3-vuotiaalle liian pitkä aika olla erossa MOLEMMISTA vanhemmista, vaikka hoitaja olisikin tuttu. Tuossa ajassa ehtii jo kokea tulleensa hylätyksi. Jos tutustut lapsipsykologien suosituksiin, niin törmäät nyrkkisääntöön: 1v voi olla 1vrk:n erossa pääsääntöisestä hoitajastaan, 2v 2vrk:ta, 3v 3vrk:ta jne. Toki täällä moni tulee sinulle kertomaan, että nuo suositukset ovat puppua. "Kyllä minä jätin eikä mitään ongelmia tullut"...Kyse onkin siitä, että se vaikuttaa lapsen perusturvallisuuteen ja jättää jäljet lapseen...Ja ne jäljet ei välttämättä näy heti...

1-vuotias ei ymmärrä, kun sanoo, että äiti tulee sitten 7 yön päästä kotiin. Se ymmärtää, että äiti on lähtenyt ja on näköjään kamalan pitkän ajan poissa. Asetu lapsen sijaan. Ottaisin mukaan, jos olisin se ensisijainen hoitaja.

Tuttava lähti 2 viikoksi lomareissuun, kun lapsi oli ½-vuotias. Lapselle tulee vähemmästäkin hylätyksi tulemisen kokemus. Puhun siis siitä samasta, minkä adoptiolapset kokee.

Alkuperäinen kirjoittaja kjh:

Viikko on 3-vuotiaalle liian pitkä aika olla erossa MOLEMMISTA vanhemmista, vaikka hoitaja olisikin tuttu. Tuossa ajassa ehtii jo kokea tulleensa hylätyksi. Jos tutustut lapsipsykologien suosituksiin, niin törmäät nyrkkisääntöön: 1v voi olla 1vrk:n erossa pääsääntöisestä hoitajastaan, 2v 2vrk:ta, 3v 3vrk:ta jne. Toki täällä moni tulee sinulle kertomaan, että nuo suositukset ovat puppua. "Kyllä minä jätin eikä mitään ongelmia tullut"...Kyse onkin siitä, että se vaikuttaa lapsen perusturvallisuuteen ja jättää jäljet lapseen...Ja ne jäljet ei välttämättä näy heti...

Tässä asiassa ei totisesti kannata luottaa toisten maalais"järkeen"...

Periaatteesa kuulostaa ihan järkeenkäypälle, vaikka meillä on 2v lapsi ollut viikonlopunkin hoidossa. Mutta juuri tuota mietin, kun 3v osaa jo vaatia vanhempia ja kysellä ja ikävöidä eri tavalla... Riittääkö siinä selitys, että isi ja äiti tulee niin ja niin monen yön päästä takaisin... Taitaa olla paras yrittää saada järkättyä lapsi samaan matkaan kun mietityttää juuri se tunne puoli mitä pieni kokee vaikka hyvin pärjääkin ja tykkää mummulassa yökyläillä. Viikko on kuitenkin pitkä aika verrattuna viikonloppuun...

Periaatteesa kuulostaa ihan järkeenkäypälle, vaikka meillä on 2v lapsi ollut viikonlopunkin hoidossa. Mutta juuri tuota mietin, kun 3v osaa jo vaatia vanhempia ja kysellä ja ikävöidä eri tavalla... Riittääkö siinä selitys, että isi ja äiti tulee niin ja niin monen yön päästä takaisin... Taitaa olla paras yrittää saada järkättyä lapsi samaan matkaan kun mietityttää juuri se tunne puoli mitä pieni kokee vaikka hyvin pärjääkin ja tykkää mummulassa yökyläillä. Viikko on kuitenkin pitkä aika verrattuna viikonloppuun...

Juu viikossa ehtii jo se uutuudenviehätys mummulasta katoamaan. Lisäksi miettisin itseäni. Viikko erossa lapsesta on pitkä aika :( Nyt voi tuntua ihanalta ajatus viikon lomasta miehen kanssa kaksin...Mutta monenkohan päivän päästä ikävöisit lapseasi hullun lailla? Mä en ainakaan pystyisi olemaan viikkoa erosa taaperostani.

olin juuri kolme yötä erossa 3v tytöstäni (lapsi iänsä kanssa kotona) ja voi sitä kiukun määrää kun tulin takaisin. aluksi toki oli iloinen mutta pari päivää sain kestää kiukuttelua ja kysymyksiä: "äiti, lähdetkö sä kohta taas matkalle?"
tämä muutma päivä mielestäni ok mutta kyllä viikon reissulle ottaisin lapsen mukaan, onhan se lapsellekin kokemus ja lomaa.

minä kyllä jättäisi kolme vuotiaan...todellaki sen ikäinen pärjää ilman äitiä ja isää viikon....olen jättänytkin 1 v ja 8kk ikäisen eikä mitään ongelmaa...

enkä usko todellakaan tuohon ikävuosi /vrk teoriaan et 7 vuotias vasta valmis olemaan 7 vrk erossa.Hohhoijaa maalaisjärki kunniaan.

pitää miettiä vuoden ikäisen jättämistä.Minä olen pääasiallinen hoitaja ja mies jonkinverran reissuja tekee töitten puolesta. viikonloppuna oli 2 päivää isän hoidossa kotona siis yhden yön myös ja hyvin oli menny.

Viikko tuntuu pitkältä ajalta,mutta mutta täytynee pohtia ja miettiä....

t,ap

Alkuperäinen kirjoittaja Lila:
Eli minulla olisi reissu ulkomaille ja lapsi tasan vuoden sillon. On niin kamalan vaikea päätös,että otanko lapsen mukaan vai jätänkö isän ,hoitajan ja muiden lasten kanssa kotiin. Päivällä olisi 4 päivänä hoitaja.Muuten isä hoitaa katrasta.

Oishan se rentoa olla ihan issekseen,mutta mutta oiskin niin helppoa....

Onko muilla kokemuksia tuon ikäisen jättämisestä viikoksi....?

Isä käy töissä niin minä tottakai pääasiassa hoidan lasta,kun kotiäiti olen.

Miten selviän ikävästä tai enemmänkin ajattelen voiko äidin häviäminen viikoksi aiheuttaa lapselle jotain haittaa....

unohtaako melkein ton ikäinen lapsi äidin viikossa,ehkei ihan =)

kokemuksia ja kommentteja kaipaisin

Pärjäähän tommonen jo ja kun on hoitaja...siitä vaan menoks!

Alkuperäinen kirjoittaja leena:
olin juuri kolme yötä erossa 3v tytöstäni (lapsi iänsä kanssa kotona) ja voi sitä kiukun määrää kun tulin takaisin. aluksi toki oli iloinen mutta pari päivää sain kestää kiukuttelua ja kysymyksiä: "äiti, lähdetkö sä kohta taas matkalle?"
tämä muutma päivä mielestäni ok mutta kyllä viikon reissulle ottaisin lapsen mukaan, onhan se lapsellekin kokemus ja lomaa.

huonosti on penska kasvatettu jos tuollai käyttäytyy!

Minä taas en taida uskaltaa 3v jättää viikoksi mummolaan. Täytyy alkaa järkkäämään lentoja ja hotelleja tai jättää menemättä. Alkaa tuntua, ettei reissusta voi nauttia huonon omatunnon ja oman ikävän vuoksi, saati mitä nappula moisesta ajattelee.
Meillä muksu kuitenkin ollut aina ulkomailla mukana, nyt oli vain erikoistapaus kun ei itse järkätty matkaa... Ihanahan se on antaa kokemuksia pienellekin :)

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Tee sitten, kuin itse haluat. Järkeähän täällä sulle vain yritettiin puhua. Empatiakyvyttömät vanhemmat kasvattaa samanlaisia lapsia.

Sulla niitä sitten taitaa ainakin olla. Niitä empatiakyvyttömiä lapsia nimittäin. :)

Huomatkaahan nyt, että lapsi on jäämässä KOTIIN ja vielä ISÄN ja tuttujen SISARUSTEN kanssa!!!! Tottakai voit lähteä! Kuinka pian matka on? Jos on aikaa, niin kannattaa toki vähän totutella enemmän äidin poissaoloon.

Yhteistyössä