Jatkettaisko juttelua

jaa ne on tuollaisia pitkäkarvaisia.Komeat sarvet.Ovatko lypsylehmiä vai kasvatetaanko vaan ruuaksi?jos lypsetään niin onko maito samanlaista kuin tavallisella lehmällä.
Kyllä nää on ihan lihantuottajia. Vasikat huolehtii lypsystä. Ennen minulla oli lypsykarjaa, mutta kunto ei kesänyt niitten kanssa ja piti vaihtaa näihin.
Ei yhtää harmita vaihdos, nämä on just mun mieleisiä luonteeltansa.
Maito on kai jotakuinkin samanlaista, olisikohan valkuaispitoisuus hiukan korkeanpi ja rasva hiukan alhaisenpi, jos oikein muistan.
 
Kyllä nää on ihan lihantuottajia. Vasikat huolehtii lypsystä. Ennen minulla oli lypsykarjaa, mutta kunto ei kesänyt niitten kanssa ja piti vaihtaa näihin.
Ei yhtää harmita vaihdos, nämä on just mun mieleisiä luonteeltansa.
Maito on kai jotakuinkin samanlaista, olisikohan valkuaispitoisuus hiukan korkeanpi ja rasva hiukan alhaisenpi, jos oikein muistan.
Onko sulla muita elikoita?

Oon ollu joskus maatilalla töissä, rakastan kaikkia elikoita! Noh, kalkkunat ja hanhet ei niin kivoja - vein ne ulos luuta kädessä!:D
 
Viimeksi muokattu:
  • Vau!
Reactions: diogenes 57
vatuleeraaja
Ei kun sinä pilaat tällä vihjailulla kaikkien meidän muiden (harmaiden) maineen, koska emme me kaikki ajattele noin! Kiusaamista ja targettamista on aina ollut ja sinä olet tyypillinen kiusaaja, aloitat jo ennenkuin keskustelu pääsee vauhtiin.
Tarkoittamasi vierailijan kirjoituksen voi kokea monella tavalla. Minä en kokenut hänen pilaavan ketjua tai vihjailevan. Saati kokenut häntä kiusaajana. Tiedä sitten mitä olisi jatkossa tullut, mutta ensimmäiset viestit olivat minusta ihan ok. Myös se. missä vastasi sinulle.

Kannattanee hypätä yli jos tuntuu, että joku ei ole oman mielen mukainen kirjoittaja. Muuten ketjut menevät asioiden ikuisiksi vatvomiseksi mitä kukakin sanoi ja tarkoitti ja niiden epäilemiseksi...
 
Onko sulla muita elikoita?

Oon ollu joskus maatilalla töissä, rakastan kaikkia elikoita! Noh, kalkkunat ja hanhet ei niin kivoja - vein ne ulos luuta kädessä!
Hyvät huomenet!
Hiukan tihkusateinen aamu, päiväksi luvassa vesisadetta. Tänään on haikkujen ruokintapäivä. Taitaa olla maan pinta vielä sen verran kohmeessa, ettei ihan kurassa tarvi meloskella.
Ai, kiva että heti ilmoittautui yksi, joka on ollut elukoitten kanssa tekemisissä.
Joo, ei mulla tällä hetkellä muita elukoita ole, paitti pari kissa. Niitä täytyy tällaisessa vanhassa maapaikassa olla ettei rotat pistä koko huushollia sileeks.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Paska sää masentaa mua. Kaipaan aurinkoa. Eikä lumi haittaisi. Mutta lumesta saa haaveilla pk-seudulla.
Kyllähän se vähän on sumuista ja ankeeta, mutta älä turhista masennu, pianhan sitä taas alkaa toi päiväkin pitentyä, että paremmin voi sitten nähdä kaiken tään harmauden. ja sitäpaitsi, kirjoitettu on:
Mitä ei voi silmin vajain
nähdä, siitä unta nähkää.
Aina uuden aamun eteen
luojankämmen tuutii tähkää.
Aina sataa tulvaveteen
lastut arkinrakentajan.
Lienet eläin taikka puu-
kaikin soluin, sydämin
usko, tahdo jotakin,
niin se kerran tapahtuu.
Tuhat kertaa tuhat vuotta
mitään ei voi tehdä suotta.
Näin pohdiskeli maaimanmenoa Viidan Late aikoinaan. Ja tuskinpa hän ihan tahallansa meille valehteli, joten uskotaan tähän ja toivotaan parempaa.
 
Kyllähän se vähän on sumuista ja ankeeta, mutta älä turhista masennu, pianhan sitä taas alkaa toi päiväkin pitentyä, että paremmin voi sitten nähdä kaiken tään harmauden. ja sitäpaitsi, kirjoitettu on:
Mitä ei voi silmin vajain
nähdä, siitä unta nähkää.
Aina uuden aamun eteen
luojankämmen tuutii tähkää.
Aina sataa tulvaveteen
lastut arkinrakentajan.
Lienet eläin taikka puu-
kaikin soluin, sydämin
usko, tahdo jotakin,
niin se kerran tapahtuu.
Tuhat kertaa tuhat vuotta
mitään ei voi tehdä suotta.
Näin pohdiskeli maaimanmenoa Viidan Late aikoinaan. Ja tuskinpa hän ihan tahallansa meille valehteli, joten uskotaan tähän ja toivotaan parempaa.
Tässä on muutama muu asia mikä myös masentaa. Olisi edes mukava sää tähän kurjuuteen.
 
  • Surullinen
Reactions: diogenes57
Hyvä biisi.
Tätä olotilaa on ollut enemmän tai vähemmön monia vuosia. Tähän tavallaan tottuu että ei ole onnellinen.
Joo, kyllähän siihen tottuu... Eka päivä se hirressäkin kuulemma pahin on.
Mutta vakavasti ottaen. Mulla oli toi yhdeksänkymmenluku lähes kokonaan sellasta aikaa, etten ollut onnellinen. melko raskas masis päällä lähes kymmenen vuotta, aika tuntui ainakin kymmenen kertaa pitemmältä. Siitä syystä en sitten sanokkaan sinulle, että piristy, hyvä ihminen, ryhdistäydy. En sano.
Toivonpahan vain, että tapahtuisi jotakin, mikä helpottaisi.
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Joo, kyllähän siihen tottuu... Eka päivä se hirressäkin kuulemma pahin on.
Mutta vakavasti ottaen. Mulla oli toi yhdeksänkymmenluku lähes kokonaan sellasta aikaa, etten ollut onnellinen. melko raskas masis päällä lähes kymmenen vuotta, aika tuntui ainakin kymmenen kertaa pitemmältä. Siitä syystä en sitten sanokkaan sinulle, että piristy, hyvä ihminen, ryhdistäydy. En sano.
Toivonpahan vain, että tapahtuisi jotakin, mikä helpottaisi.
Kiitos, näitä asioita harva ymmärtää. Ensi vuoden puolella yksi ketutuksen aihe poistuu. :giggle:
 
mutta on niitä vielä onneksi niitäkin jotka uskoo maanilveilyyn

maalla meidän landella naapuri meinaa laajentaa lypsykarjaa
Sehän se on ajan suunta. Ei pysy kelkassa, jos ei pysty laajentamaan. Täälläkinpäin me olimme kylän viimeinen lypsykarjatila jo muutaman vuoden ajan. Muut pikkupaikat oli jo ajat sitten myyty tai vuokrattu isoille lihakarjatiloille. Ja onhan minullakin enemmän vuokrapeltoa, mitä omaa.
Joskus tulee ajatelleeksi näitä sataa viime vuotta ja sitä valtavaa työmäärää, mik on maaseudulla tehty (näin jälkikäteen ajatellen) aivan turhaan. Siitä lähdettiin itsenäistymisen jälkeen, mihin nyt ollaan taas menossa.
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
Huomenta kaikille.
Piti saada hiukan tuntumaa tuohon paljon kohuttuun ilmaston lämpiämiseen, niin että laitoin tulet uuniin. Näin kylmännihkeillä keleillä tulee muuten pian sellainen kivikautinen fiilis. Nimittäin, että asutaan jossakin luolassa.
Mutta, hyvät ihmiset ja kylänmiehet, (vai pitääkö nykyisin snoa että kylän henkilöt) mitäpä olette mieltä tuosta tulevasta koronarokotuksesta. Minua se vähän arvelluttaa kun en ole keuhkostani muutenkaan ihan terve. Silloin joskus nuorenamiehenä lomitushommia tehdessäni sain keuhkoni kyllästetyiksi homepölyllä. Ja taitaa sieltä vähän jotakin muutakin löytyä, joka tapauksessa astmalääkityksellä mennään.
Yleensä flunssarokotuksista minulla on pelkästään negatiivisia kokemuksia, mutta tiedän, ettei se ole pelkästään rokotteiden vika.
Aamu alkoi alastihkuvana sumusateena, lämpötila seitsemän aikaan 0,6 astetta plussan puolella. Päiväksi lupailtu vesisadetta. Niin muuten lupailtiin eiliseksikin, vaan räntäähän tuo roiski läjes koko päivän.
 
Eikö sun just kannata ottaa se rokote jos keuhkot ei voi hyvin? Korona iskee keuhkoihin ei rokote
Noinkos se olikin?
Mulla on koko ikäni ollut sellainen käsitys, että rokote on aina yhtä kuin heikennetty taudinaiheuttaja, eli se aiheuttaa lievän tartunnan, johon kroppa sitten reagoi valmistamalla vasta-aineet.
ilmeisesti olen sitten ollut väärässä koko ikäni kyseisen asian suhteen.
 
vierailija
Noinkos se olikin?
Mulla on koko ikäni ollut sellainen käsitys, että rokote on aina yhtä kuin heikennetty taudinaiheuttaja, eli se aiheuttaa lievän tartunnan, johon kroppa sitten reagoi valmistamalla vasta-aineet.
ilmeisesti olen sitten ollut väärässä koko ikäni kyseisen asian suhteen.
Eli meillä kaikilla on ollut lievä polio, jäykkäkouristus ja tuhkarokko? Mulla myös A ja B hepatiitti. Ei se nyt ihan noin suoraviivaista ole
 
Eli meillä kaikilla on ollut lievä polio, jäykkäkouristus ja tuhkarokko? Mulla myös A ja B hepatiitti. Ei se nyt ihan noin suoraviivaista ole
Rokote
Rokote on biologinen valmiste, jota käyttäen potilaalle annetaan rokotus. Sen tavoite on tarjota toimivan immuniteetin tiettyä sairautta tai tautia vastaan aktiivisella immunisoinnilla. Rokote yleensä sisältää taudinaiheuttajan tai vaikuttavan aineen, joka muistuttaa sairautta tai taudin aiheuttaneen mikro-organismin ja se on usein valmistettu heikennetystä tai mikrobin kuolleista osista, sen toksiinista tai sen yhdestä pinnallisesta proteiineista. Rokotteita valmistavat lääketeollisuuden yritykset. Rokotteet myydään tyypillisesti eri maiden julkisille tahoille, jotka toteuttavat rokotusohjelmia.lähde?

Sisällysluettelo
Eri rokotteita
Rokotteen rakenne ja ainesosat
Rokotteiden sisältämät aineet voidaan jakaa vaikuttaviin aineisiin ja apuaineisiin. [1] [2] Rokotteiden vaikuttavat aineet ovat taudinaiheuttajia tai niiden osia, jotka ovat välttämättömiä elimistön puolustusreaktion herättämiseksi. Taudinaiheuttajat ovat joko inaktivoituja eli tapettuja tai eläviä, joita on heikennetty niin, että ne eivät aiheuta tautia. Rokotteiden apuaineita käytetään usein rokotteiden tehon, säilyvyyden ja käyttöominaisuuksien parantamiseksi. Apuaineisiin kuuluvat täyteaineet, säilöntä- ja stabilointiaineet ja tehosteaineet. Tehosteaineet eli adjuvantit ovat yleensä alumiiniyhdisteitä. Niitä käytetään taudinaiheuttajien aikaansaaman puolustautumisreaktion tehostamiseksi. Säilöntäaineita tarvitaan haitallisten mikrobien kasvun ja rokotteen pilaantumisen estämiseksi. Stabilointiaineet suojaavat rokotetta lämpötilan, valon, happamuuden tai kosteuden vaikutukselta.[3]
 

Yhteistyössä