Jäsentelettekö taas mun kanssa ajatuksia/ tulevaisuuden suunnitelmia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Mulla kävi paska tsägä ja sen takia mulla loppuu työt syyskuun lopussa. Tai saattaa olla lokakuussa vielä muutama päivä töitä. Palkka mulle maksetaan vielä kuitenkin myös lokakuulta kokonaisuudessaan. Harmillinen juttu, varsinkin kun ei ole musta mitenkään riippuvainen tuo työn loppuminen.

No mutta. Nyt pitäis pystyä päättämään mitä tehdä jatkossa ja miten. Olen todella tykännyt nykyisestä työstäni ja siitä on maksettu hyvää palkkaa. Ei niinkään kaksista peruspalkkaa, mutta lisineen ja etuineen olen päässyt hyviin nettotuloihin. Kolikon kääntöpuoli on se, että olen ollut hyvin sidoksissa työhöni ja kaikki muu (perhe, sosiaalinen elämä jne.jne.) on kovasti kärsinyt.

Tässä nyt pohdinkin että millaista työtä lähden etsimään? Jotain simppeliä, jossa työt voi tasan jättää työpaikalle ja keskittyä tärkeimpään, eli perheeseen. Huono puoli on tietysti, että usein tuollainen työ on yksitoikkoista (ja minä todella levoton luonne joka kaipaan työssäni monipuolisuutta ja haasteita) ja palkkakin on usein huonohko.

Vai haenko jälleen haasteellista työtä, jossa saisin tehdä monipuolisesti kaikenlaista, palkka olisi hyvä, mutta väistämättä perhe kärsisi?

Ja sitten vielä: lokakuussa olisi oiva tilaisuus hengähtää palkan turvin semmoiset 3 viikkoa. Mieleni tekisi siis pitkittää töiden hakua, varsinkin kun TAAS aloitan uuden työn ja TAAS menetän lomani. Nyt kesälomani oli kahden viikon mittainen ja se meni lähinnä murehtiessa työtilannetta.

Toisaalta vähemmän riskaabelia olisi alkaa jo nyt etsimään aktiivisesti uutta työtä (kunhan ensin keksin että mitä), mutta siinä tapauksessa menetän tuon lokakuun "loman" ja seuraavan kerran lomailen ensi kesänä ja silloinkin taas vaan pari viikkoa.

Mitäs te tekisitte? Olis kiva lukea mielipiteitä, sillä kaipaan kipeästi semmoista hyvää suunnitelmaa. Nyt olen vähän niinkuin tuuliajolla ajatusteni kanssa, enkä pysty tekemään minkäänlaista suunnitelmaa suuntaan tai toiseen.

[QUOTE="vieras";24366123]Jos sulla on pienet lapset, ota työ joka vie vähemmän vapaa-aikaasi.
Jos sulla on isot lapset, ota työ, joka tarjoaa sulle haasteita.[/QUOTE]

Meillä on vanhempi 10-vuotias ja nuorempi 3-vuotias. Tätä mäkin mietin että voishan sitä koittaa katsoa nyt jotain iisimpää työtä ja odottaa lasten kasvamista. Toisaalta olen nyt tykännyt kun on ollut varaa touhuta lasten kanssa, ostaa kaupasta kunnon laadukasta ruokaa ja maksaa reilusti asuntolainaa. Nuo on tietty kanssa tärkeitä asioita.

Meillä on vanhempi 10-vuotias ja nuorempi 3-vuotias. Tätä mäkin mietin että voishan sitä koittaa katsoa nyt jotain iisimpää työtä ja odottaa lasten kasvamista. Toisaalta olen nyt tykännyt kun on ollut varaa touhuta lasten kanssa, ostaa kaupasta kunnon laadukasta ruokaa ja maksaa reilusti asuntolainaa. Nuo on tietty kanssa tärkeitä asioita.

Niin.. kolikon kaksi puolta.
Mä ajattelisin asiaa uran kannalta. Eli jos ne "helpommat" työt veis pohjaa tulevalta paremmalta urakehitykseltä, niin sitten ne haastavammat hommat heti.

Ja paljonhan riippuu myös siitä millaisessa työssä puolisosi on. Jos hän on säännöllisen työajan työntekijä, niin ei välttämättä ongelma ole silloin tuo haastava, aikaa vievä työ.

[QUOTE="...";24366173]Niin.. kolikon kaksi puolta.
Mä ajattelisin asiaa uran kannalta. Eli jos ne "helpommat" työt veis pohjaa tulevalta paremmalta urakehitykseltä, niin sitten ne haastavammat hommat heti.

Ja paljonhan riippuu myös siitä millaisessa työssä puolisosi on. Jos hän on säännöllisen työajan työntekijä, niin ei välttämättä ongelma ole silloin tuo haastava, aikaa vievä työ.[/QUOTE]

Mä en oikeastaan ole varsinaisesti mikään uraihminen. Olen vaan tosi (siis TODELLA) levoton tyyppi ja siksi mulla on pakko olla haasteita ja monipuolisuutta työssä.

Miehellä on säännöllinen työaika, mutta hänelläkin on aika haastava työ, josta stressaa aika paljonkin. Siinä(kin) mielessä olisi parempi vaihtoehto jos minä tekisin jotain simppelimpää.

Mitäs sellainen voisi sitten olla? Monipuolista ja haastavaa, mutta kuitenkin sellaista jonka vois jättää töihin, tehdä normia työaikaa ja josta perhe ei kärsisi...?

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24366225:
Mikäs sun ala olikaan?

:wave:

Kaupallinen :). Siis mulla on leipurin ja yo-merkonomin tutkinnot ja pahasti kesken olevat tradenomin opinnot yrittäjyydestä. Olen tehnyt kaikenlaista myyntityötä, ärrätätinä, kaupan kassana (ja se jos mikä on ihan painajainen mun luonteelle), myyntiedustajana, kaupassa kiertävänä eri osastoilla, sekä kahden eri osaston vastaavana. Nykyisessä työssäni olin myymäläpäällikkönä, mutta työ oli käytännössä yrittäjänä toimimista ilman taloudellista riskiä. Vastuu ja haasteellisuus oli sangen hurjaa, mutta kivaa :).

Eikö sitä työtä voi hakea jo nyt? Mutta ilmoitat, että voit aloittaa vasta lokakuun lopussa? Jos olet levoton sielu ja kaipaat haasteita. Niin minusta sellaisen työn sinä tarvitset, jotta et sit taas joudu vaihtamaan työpaikkaa sen takia, että kyllästyt ja tulet onnettomaksi. Hyvin voiva vanhempi on parempi vaihtoehto lapsille, kuin onneton.

[QUOTE="vieras";24366276]Eikö sitä työtä voi hakea jo nyt? Mutta ilmoitat, että voit aloittaa vasta lokakuun lopussa? Jos olet levoton sielu ja kaipaat haasteita. Niin minusta sellaisen työn sinä tarvitset, jotta et sit taas joudu vaihtamaan työpaikkaa sen takia, että kyllästyt ja tulet onnettomaksi. Hyvin voiva vanhempi on parempi vaihtoehto lapsille, kuin onneton.[/QUOTE]

Samaa mieltä, kannattaa hakea jo nyt (aktiivinen vaikutelma) ja kertoa, että "vapaudut nykyisestä työstäsi lokakuun aikana".

Me ihmiset ollaan niin erilaisia. Mun ei tarvisi koskaan miettiä miten oma tärkeysjärjestykseni menee, koska perhe tulisi aina ekana. Aina. Nytkin teen, en niin nautittavaa, aivan paska palkkaista hommaa, mutta koska saan mahdollisuuden olla paljon perheen kanssa en alan vaihtoa edes mieti ennen kun saan kuopuksen 3v ja siihen menee vuosi ja toisaalta olisi kiva jos hänkin ehtis aloittaa koulunkin. Enkä kahta kertaa miettisi, että vienkö perheeni lomalle vai pinnistelen töissä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24366293:
Samaa mieltä, kannattaa hakea jo nyt (aktiivinen vaikutelma) ja kertoa, että "vapaudut nykyisestä työstäsi lokakuun aikana".

Mutta minkä verran semmoisia paikkoja on, jonne voi ilmoittaa noin? Mä olen nyt nähnyt muutaman mukavan ilmoituksen, mutta niissä työt on alkaneet "mahdollisimman nopeasti". Ja mä tosiaan toivoisin voivani olla vaikka pari viikkoa siitä lokakuusta "lomalla" ennen uutta työtä.

[QUOTE="vieras";24366326]Me ihmiset ollaan niin erilaisia. Mun ei tarvisi koskaan miettiä miten oma tärkeysjärjestykseni menee, koska perhe tulisi aina ekana. Aina. Nytkin teen, en niin nautittavaa, aivan paska palkkaista hommaa, mutta koska saan mahdollisuuden olla paljon perheen kanssa en alan vaihtoa edes mieti ennen kun saan kuopuksen 3v ja siihen menee vuosi ja toisaalta olisi kiva jos hänkin ehtis aloittaa koulunkin. Enkä kahta kertaa miettisi, että vienkö perheeni lomalle vai pinnistelen töissä.[/QUOTE]

Senhän takia mä tässä pohdinkin eri vaihtoehtoja kun todellakin perhe on mulla aina ja ikuisesti se tärkein.

Mä teen varmaan jonkun mielestä tylsää perustoimistotyötä mutta ei tämä tylsää ole.
Olen vientikaupan parissa ja haasteita riittää eikä tämä työ ole koskaan yksitoikkoista vaikka samat tuotteet ja asiakkaat pyörii vuodesta toiseen.
Tilanteet vaihtelee, tulee erilaisia projekteja, tavaroita katoaa ja niitä etsitään ja ties mitä kaikkea.
Palkka on ihan jees ja työt saa jättää työpaikalle klo 16 koska en ole missään tulosvastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24366351:
Mun mielestä on hiukan alentavaa ehdottaa toiselle tällaista, jos/kun/kai Turkilmas kaipaa kuitenkin edes jossain määrin haastetta ja vastuuta. Ymmärsin.

No mun mielestä on hiukan alentavaa leimata kaikki toimistotyöt vastuuttomaksi tai haasteettomaksi paperien pyörittelyksi. Kaikki konttorirotat yhteen nippuun vaan mutta ei se todellakaan niin mene.
Kyllä mä ihan aivojani joudun rasittaan työssäni.

No mun mielestä on hiukan alentavaa leimata kaikki toimistotyöt vastuuttomaksi tai haasteettomaksi paperien pyörittelyksi. Kaikki konttorirotat yhteen nippuun vaan mutta ei se todellakaan niin mene.

Samaa mieltä. Vastasin vain tuohon yhteen viestiin, missä oli ehdotettu ap:lle työksi papereiden pyörittelyä & ei vastuuta.

Minä aloittaisin työn etsimisen heti. Jos sinua pidetään ko. paikkaa oikeana henkilönä, odottavat kyllä lokakuun loppuunkin. Eihän siihen niin pitkä aika ole. Itse asiassa hakuprosessissa menee varmasti koko elokuukin, ensin hakuaika, haastattelut ja valinta. Hakuaikakin voi olla 2 viikkoa, sitten haastattelukierros perään, viikko, kaksi. Irtisanomisaika on useimmilla ihmisillä kuukausi, eli empä usko, että kukaan aloittaisi töitä ennen lokakuun alkua. Siitä ei ole pitkä matka lokakuun loppuun.

Mitä työn valitsemiseen tulee, itselläni on pakko olla haastetta. Ja vaikka oma työni on vastuullinen, eikä se aina jää työpaikallekaan, se tarjoaa hyvän palkan lisäksi paljon joustoja. Voin mennä töihin kymmeneen mennessä, ja tukea lapseni koulun alkamista tällä tavoin saattaa hänet kouluun. En silti tee lyhennettyä työpäivää, vaan mieheni hakee lapset ja itse pääsen taas nopeasti illalla ruuhkattomia teitä kotiin. Voin välillä tehdä töitä myös etänä kotona. En tee säännöllistä etätyötä, vaan jonkun päivän silloin tällöin. Näin toimin silloin, kun omien tai lasten menojen vuoksi olisi tarpeen lähteä töistä kesken työpäivän.

Minä varmaan etsisin sinuna nykyisen työpaikkasi kaltaista työtä, sillä minun mielestäni se olisi urasi kannalta järkevää. Lomia pystyy myös järjestämään, eli yleensä joka paikassa voi sopia ensimmäisenä työvuonna palkattoman loman pitämisestä, ja siten saa kesäksi pidemmän loman.

Minusta kyllä vastaaja oli itse toimistotyöläinen, eli en kyllä tuommoista käsitystä asiasta saa. Lisäksi aika iso toimistotyöstä on oikeasti sellaista, että sen voi jättää taakseen suljettuaan työpaikan oven illalla. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että työ olisi vastuutonta tai haasteetonta. Se ei vain tule illalla mukaan kotiin.

Mäkin olen kaupallisella alalla ja vakipaikka eräässä kaupass odottaisi hoitovapaan jälkeen. Mutta mua ei kiinnosta pätkän vertaa. Haluaisin haastavamman työn ja säännölliset työajat. Oon pyöritellyt ajatuksia eestaas ja katellut vaihtoehtoja. En tiedä missäpäin sä asut, mutta täällä Pirkanmaalla ainakin on aika paljon vaihtoehtoja, tai etenkin, jos kattoo myös ne epäsäännöllisen työajan työt ;)

No kuitenkin oon miettiny pankkialaa ja vakuutusalaa. Kelaankin kuulemma pääsee ihan merkonomin papereilla, enkä usko, että se ois pelkkää tylsää paperin pyörittämistä. Olen joskus ollut parissakin erissä toimistotyössä ja ei ne paperit ole mitään blondivitsin papereita, joissa lukee molemmin puolin, että käännä paperi :D Kiinteistönvälityskin kiinnostais... Aika paljon on mahdollisuuksia, jos vaan jaksaa nähdä vaivaa etsiä ja hakee ja mihin sitten onnistuis pääseen.

Onko nykypäivänä vaarana saada liian nopeasti hyvä työpaikka, heti kun alkaa uusia paikkoja katselemaan? Mä ajattelisin, että pidä silmät ja korvat auki ja odota, että sopiva työ tulee kohdalla. Hae mielenkiintoisempiin ja kerro haastattelussa jo, jos se onkin jotain muuta kuin mitä olet hakemassa.

Yhteistyössä