Järkiliitto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eräs hölmö mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Eräs hölmö mies

Vieras
Olen ollut naimisissa 4 vuotta. Vaimolleni tämä on hänen kolmas avioliittonsa. Kaksi ensimmäistä olivat tunneliittoja ja tämä on sitten järkiliitto. Vaimolla on 4 lasta edellisistä liitoista, yhteisiä ei ole. En ole ikinä ollut mikään naistenmies vaan jo koulussa se rillipääruipelo joka ei urheilussa eikä naisasioissa pärjännyt. Vaimoni taas on niitä tyttöjä joista kaikki koulun pojat haaveilivat. Olemme samasta koulusta vaikkakin minä olen vuoden vanhempi. Vaimoni oli se joka teki aloitteen ruokakaupassa ja myös se joka komen kuukauden seurustelun jälkeen kosi. Parin päivän päästä tästä esitin avioehtoa, olin vuosi aiemmin nimittäin perinyt yli kahden miljoonan perinnön. Vaimoni pillastui tästä, koska oli joutunut jo niin monta kertaa raha-asioissa huijatuks, näin hän siis sanoi. Iso virheeni oli että minä anteeksi pyydellen unohdin koko ehdon.

Nyt on sitten paljastunut monessakin eri asiassa että olemme "järkisuhteessa".

Vaimoni ei halua yhteistä lasta ainakaan vielä vähään aikaan, minä tahtoisin kovastikin. Eikä tätä aikaa taida tullakaan, olemmehan kummatkin jo 40 täyttäneitä.

Raha-asioissa vaimo on todella tarkka, vaikka rahat ovat alunperin minun puoleltani. Nyt tuntuu että hän omistaa kaiken ja päättää kaikesta. Minä olen muutaman kerran investoinut hifi-laitteisiin joka on rakkain harrastukseni keskustelematta etukäteen ja siitä nousi kummallakin kerralla valtava meteli. Viimeisen kerran jälkeen siirryimme "yhteisellä päätöksellä" järjestelmään jossa minulla on tililläni vain "kuukausiraha" ja loput rahat ovat vaimoni kontrollissa. Omiin ja lastensa menoihin taas rahaa löytyy ihan eri tavalla, esimerkkinä vaikkapa vanhimman pojan uusi kevytmoottoripyörä tai vaimon uusi erittäin hintava uusi auto (vanha oli vasta neljä vuotta vanha).

Vaimo on aina mennyt paljon kavereidensa kanssa enkä ole estellyt. Olen alkanut usealta taholta kuulemaan juttuja siitä että muita miehiä on kuvioissa. Kun näistä yritän keskustella ei se johda oikein mihinkään. Ainoa lopputulos on että hän ei suostu siihen että minä kontrolloin hänen menemisiään. Muutenkin kun mietitään yhteisiä menoja voittavat hänen toiveensa lopulta aina. Minun ainoa läheinen sukulaiseni on toisella puolella suomea asuva serkkuni mutta tämän tapaamiseen ei aikaa löydy mutta vaimoni sukua tapaamme todella paljon.

Varmin todistus on kuitenkin hänen oma lausuntonsa kun näistä asiasta viime viikonloppuna keskustelimme tai oikeastaan riitelimme. Vaimoni oli tuolloin jo hiukan nousuhumalassa valmistautumassa taas viikonlopun viettoon. Tämä oli tyypillinen kuvio, hän oli lauantaina lähdössä ja tulossa kotiin sunnuntaina koska paras ystävänsä asuu kävelymatkan päässä keskustasta. Minä jäin taas tapani mukaan lastenhoitajaksi. Olen sanonut että minä haen tarvittaessa mutta hän ei tällaista vaihtoehtoa kaipaa koska yö ja aamu kuluu mukavasti ystävän luona. Nyt olen siis saanut toisenlaista tietoa siitä mikä on oikea syy näille yöpymisille joita on ollut koko avioliittomme alusta alkaen. Me siis riitelimme joka päättyi siihen että vaimoni teki selväksi että näin asiat nyt vaan ovat. Kun jatkoin totesi hän että asia on loppuunkäsitelty ja jos ei miellytä voimme hänen puolestaan vaikka muuttaa erilleen.

Tuntuu että olen mennyt ansaan. Jos ja kun riitelemme, mitä tapahtuu nykyään tosi usein jään aina lopulta altavastaajaksi ja vaimoni tekee kuten itse haluaa. Jos eroamme on "laskuni" melkoinen, puolet menee kun suostuin unohtamaan avioehdon. Itse asiassa epäilen että yli puolet menee tai on mennyt, olen jo menettänyt käsityksen paljonko meillä omaisuutta tarkalleen on ja missä. Vaimoni tietää taas tämän tarkalleen ja osaa ennen jakoa laittaa sopivasti osan sivuun itselleen jos ei ole jo laittanutkin. Toisina päivinä pohdin olisiko jotain tapaa jolla voisin vielä päästä itseni kannalta parempaan ja reilumpaan lopputulokseen jos/kun ero tulee. Toisina päivinä taas pohdin voisiko liiton vielä jotenkin saada toimimaan. Olen ehdottanut mm. avioliittoneuvojaa mutta turhaan sekin emme kuulemma kaipaa sellaista.

Jos ei muuta niin olkoot tämä varoittava esimerkki miten käy jos alkuhuumassa antaa tunteen viedä ja unohtaa järjenkäytön.

Tuo veti jo sanattomaksi.

Sättimisiä et enää ainakaan kaipaa tuon lisäksi, tuossa on jo nokko. Et sitten enää saa tehtyä sitä ehtoa? Vaaditaanko siihen kahden suostumus?

En yleensä hauku ketään, mutta nyt on pakko! Jos tarina on tosi, niin olet todellakin nimimerkkisi mukaisesti hölmö. En kuitenkaan jaksa uskoa, että kukaan oikeasti noin hölmö olisi.

Kyllä nyt on hyväuskoista höynäytetty pahemman kerran.
Äkkiä nyt tilit sellaisiksi, jotta omat varasi ovat hallinnassasi. Poista siis omilta tileiltäsi vaimon käyttöoikeus! Toivottavasti ne tilit eivät ole molempien yhteisissä nimissä??

Omaisuus heti inventaarioon. Voit tehdä sen salaakin, sillä saat pankilta pyynnöstäsi yhteenvedon. Tilit, varat, sijoitukset, kiinteistöt janosakkeet ym. Sekä pidä visusti tallessa kuitit, joista näkyy, kuka mitäkin on maksanut. Jos ne on maksettu sinun tililtäsi, johon ei ohjaudu vaimon tuloja, on tiliote hyvä tosite. Tiliotteet saa jälkeenkin päin pitkältä ajalta. Muutaman euron ne voivat maksaa/kpl, mutta alahan hyvä mies pitää silmällä ja kirjaa omaisuudestasi. VAIKKA AKKA MITEN HUUTAISI!!!

Sinulle ei kuulu naisen lasten elatus, tokihan samassa huushollissa asuvana pakostakin kustannat ainakin osa, niinkuin jo kerroitkin. Suojaa nyt loppuja itsellesikin, muutoin huomaat, jotta eukko otti vanhat vahingot takaisin ja sinusta tulee köyhä, yksinäinen mies.

Ansa hyvinkin. Ota yhteyttä lakimieheen ja suunnittele hänen kanssaan mitä teette ja tietysti vaimolta salassa. Avioehto ei ole ongelma, koska se voidaan ohittaa, jos on selvää näyttöä tarkoituksellisesta omaisuuden jahtaamisesta.

Et todellakaan ole lapsenvahti hänen lapsilleen. Nyt sitten otat mies itseäsi niskasta kiinni ja alat valmistelemaan eroa.

Joku vallankumoushaihattelija joskus fantasioi tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, jossa kaikilla olisi yhtä paljon. Olipa AP:n tarina tosi tai ei, niin moisen tasajaon jälkeen ei menisi varmaan vuottakaan, kun Suomessakin olisi jälleen ensimmäiset miljonäärit ja luottotietonsa menettäneet.

Joitain asioita ei vain kertakaikkiaan voi muuttaa. Rakkaudenhuuma ja typeryys ovat niistä valitettavia esimerkkejä.

Viestini on kirjoitan työajalla, kun kotoa en viitsi. Tämä siis pitää paikkansa epäilystä. Valitettavasti tämä ei ole keksittyä vaan täyttä totta.

Niin se vaan meni taisi harkinta sumentua kun se nainen jonka kaikki olisivat jo koulussa halunneet olikin kiinnostunut minusta jota kukaan nainen ei silloin eikä myöhemminkään kaivannut. Näin kirjoitettuna voi tietysti kuulostaa uskomattomalta. Mutta täytyy sanoa että vaimoni osasi olla myös vakuuttava ja vaikuttava, tietyllä tavalla tiesin ettei järjestely ollut järkevä mutta toisaalta hän sai sen kuulostamaan perustellulta ja oli myös aivan ehdoton sen suhteen.

Viestini on kirjoitan työajalla, kun kotoa en viitsi. Tämä siis pitää paikkansa epäilystä. Valitettavasti tämä ei ole keksittyä vaan täyttä totta.

Niin se vaan meni taisi harkinta sumentua kun se nainen jonka kaikki olisivat jo koulussa halunneet olikin kiinnostunut minusta jota kukaan nainen ei silloin eikä myöhemminkään kaivannut. Näin kirjoitettuna voi tietysti kuulostaa uskomattomalta. Mutta täytyy sanoa että vaimoni osasi olla myös vakuuttava ja vaikuttava, tietyllä tavalla tiesin ettei järjestely ollut järkevä mutta toisaalta hän sai sen kuulostamaan perustellulta ja oli myös aivan ehdoton sen suhteen.

Jos olet saanut kahden millin perinnön, eikö siitä nyt milli joutaisi poiskin annettavaksi? Vaimollasi on neljä lasta, joten siitä millistä hyötyisi viisi ihmistä. Mitä sinä kahdella millillä teet?

Viimeksi muokattu:
Meinaatko, että vain viisaat perivät?

Jos perii 2pari miljardia", niin kyllä siinä on sijoituasiantuntijat pankista heti niskassa ja neuvomassa. Ei kukaan ole niin tyhmä, että menisi silloin naimisiin ilman avioehtoa.Toisaalta, en ole koskaan avioliittoon sekaantunut, liian iso riski, vaikka parisuhteita on takana, niin eikös ennen avioliittoa hankittu omaisuus ole avioerossa jaon ulkopuolella?

Viimeksi muokattu:
höpö höpö.
Ennenvanhaan kaikki oli yhteistä, mutta nykyään kyllä katsotaan sitä mitä kumpikin on avioliittoon tuonut.
Jos ap nyt eroaisi, niin ei se vaimo 50% apn omaisuudesta saisi. Paljon enemmän toki kuin mitä mukanaan toi, mutta ei suinkaan puolta apn rahoista ja omaisuudesta.

Joten suosittelen ap:tä turvaamaan omaisuutensa heti ja nimenomaan niin, että ottaa heti yhteyttä tuomariin ja hoitaa asian kuntoon sitä kautta.

höpö höpö.
Ennenvanhaan kaikki oli yhteistä, mutta nykyään kyllä katsotaan sitä mitä kumpikin on avioliittoon tuonut.
Jos ap nyt eroaisi, niin ei se vaimo 50% apn omaisuudesta saisi. Paljon enemmän toki kuin mitä mukanaan toi, mutta ei suinkaan puolta apn rahoista ja omaisuudesta.

Joten suosittelen ap:tä turvaamaan omaisuutensa heti ja nimenomaan niin, että ottaa heti yhteyttä tuomariin ja hoitaa asian kuntoon sitä kautta.

Tästä on turha kinastella. Ilman avioehtoa yksiselitteisesti EI OLE.

Viimeksi muokattu:
Ositusta saa kohtuullistettua myös ilman avioehtoa. Toki silloin pitää mennä oikeuden kautta (jos toinen osapuoli vaatii puolikasta omaisuudesta), mutta tässä tapauksessa ap:lla on erittäin hyvät mahdollisuudet saada jakoa kohtuullistettua. Pari on ollut vasta vähän aikaa naimisissa, heillä ei ole yhteisiä lapsia ja puoliso ei ole muutenkaan osallistunut omaisuuden kasvattamiseen. Eli välittömästi yhteys hyvään lakimieheen ja eropaperi vetämään - mitä aiemmin tämän tekee, sen parempi. Jos jäät moiseen liittoon, tuo ihminen kyllä vie sinulta enemmän kuin puolet omaisuudestasi ja vielä itsearvostuksesi kaupan päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja kylläpäs;10896635:
Olet Wiltsu kovin ehdoton; palstalaisilla lienee elämänkokemusta jonkin verran enemmän kuin sinulla. Joten älä suhtaudu kaikkeen kuin sinulla olisi yksi ja ainoa oikea vastaus.
Lakitekstiä osituksesta:
"Hankitun selvityksen perusteella voidaan laatia osituslaskelma, jossa selvitetään kummankin puolison netto-omaisuuden (varat – velat) arvo ja lasketaan ne yhteen. Jakamalla puolisoiden koko netto-omaisuuden arvo puoliksi saadaan selville puolisoille jaon lopputuloksena tulevan omaisuuden arvo. Tämän laskennallisen vaiheen jälkeen jaettava omaisuus jaetaan tosiasiallisesti puolisoiden kesken. Enemmän omistava puoliso on velvollinen suorittamaan ns. tasinkoa vähemmän omistavalle puolisolle siten, että jaon lopputuloksena kumpikin puolisoista saa arvomääräisesti yhtä paljon omaisuutta. Tasinkoa luovuttava puoliso voi lähtökohtaisesti päättää, mitä omaisuutta hän antaa vähemmän omistavalle puolisolle tai maksaako hän tasingon rahana.

Vaimon omaisuus 20 000 € / Vaimon velat 10 000 € = Netto-säästö 10 000 €
Miehen omaisuus 40 000 € / Miehen velat 20 000 € = Netto-säästö 20 000 €

Puolisoiden avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästöt yhteensä 30 000 € josta kummankin puolison tulisi saada puolet (ns. avio-osat) 15 000 €

Enemmän omistava mies suorittaa vaimolle tasinkoa (20 000-15 000) 5 000 €, jolloin kumpikin puolisoista saa lopulta yhtä paljon omaisuutta eli 15 000 €."

Jos olet saanut kahden millin perinnön, eikö siitä nyt milli joutaisi poiskin annettavaksi? Vaimollasi on neljä lasta, joten siitä millistä hyötyisi viisi ihmistä. Mitä sinä kahdella millillä teet?

Varmaan teoriassa noinkin eli taitaisin tulla toimeen miljoonan omaisuudellakin kun ottaa huomioon etten edes ole työtön tms... Mutta ei silti tunnu ihan hyvältä vaihtoehdolta. Ensinnäkin ei tunnu kovin reilulta ratkaisulta, ymmärtänet tämän. Ja toiseksi suurin osa tuosta ei ole rahana vaan iso osa on omaisuutena jolla on myös tunnearvoa minulle.

Viimeksi muokattu:
Ositusta saa kohtuullistettua myös ilman avioehtoa. Toki silloin pitää mennä oikeuden kautta (jos toinen osapuoli vaatii puolikasta omaisuudesta), mutta tässä tapauksessa ap:lla on erittäin hyvät mahdollisuudet saada jakoa kohtuullistettua. Pari on ollut vasta vähän aikaa naimisissa, heillä ei ole yhteisiä lapsia ja puoliso ei ole muutenkaan osallistunut omaisuuden kasvattamiseen. Eli välittömästi yhteys hyvään lakimieheen ja eropaperi vetämään - mitä aiemmin tämän tekee, sen parempi. Jos jäät moiseen liittoon, tuo ihminen kyllä vie sinulta enemmän kuin puolet omaisuudestasi ja vielä itsearvostuksesi kaupan päälle.

Näin se taitaa olla. Tuntuu vaan jotenkin vaikealta myöntää että tämä olisi ainoa ratkaisu. Meillä on kuitenkin ollut hyvätkin hetkemme vaikka aiemmista viesteistäni sitä ei taida saada irti. Viime ajat ovat kyllä olleet aika vaikeita, ikävä kyllä.

Viimeksi muokattu:
Lakitekstiä osituksesta:
"Hankitun selvityksen perusteella voidaan laatia osituslaskelma, jossa selvitetään kummankin puolison netto-omaisuuden (varat – velat) arvo ja lasketaan ne yhteen. Jakamalla puolisoiden koko netto-omaisuuden arvo puoliksi saadaan selville puolisoille jaon lopputuloksena tulevan omaisuuden arvo. Tämän laskennallisen vaiheen jälkeen jaettava omaisuus jaetaan tosiasiallisesti puolisoiden kesken. Enemmän omistava puoliso on velvollinen suorittamaan ns. tasinkoa vähemmän omistavalle puolisolle siten, että jaon lopputuloksena kumpikin puolisoista saa arvomääräisesti yhtä paljon omaisuutta. Tasinkoa luovuttava puoliso voi lähtökohtaisesti päättää, mitä omaisuutta hän antaa vähemmän omistavalle puolisolle tai maksaako hän tasingon rahana.

Vaimon omaisuus 20 000 € / Vaimon velat 10 000 € = Netto-säästö 10 000 €
Miehen omaisuus 40 000 € / Miehen velat 20 000 € = Netto-säästö 20 000 €

Puolisoiden avio-oikeuden alaisen omaisuuden säästöt yhteensä 30 000 € josta kummankin puolison tulisi saada puolet (ns. avio-osat) 15 000 €

Enemmän omistava mies suorittaa vaimolle tasinkoa (20 000-15 000) 5 000 €, jolloin kumpikin puolisoista saa lopulta yhtä paljon omaisuutta eli 15 000 €."
Tässä lisää faktaa:

"Avioehtosopimuksen tarpeellisuutta kannattaa pohtia, kun kihlakumppanit ovat aikeissa solmia avioliiton. Avioehtosopimus suositellaan tehtäväksi ennen avioliiton solmimista, ettei avioehdon tekemisestä tule erimielisyyksiä avioliiton aikana. Avioehtosopimuksen tekemiseen vaaditaan nimittäin molempien puolisoiden suostumus. Avioehtosopimuksen voi kuitenkin tehdä myös avioliiton aikana. Avioehtosopimus tulee voimaan, kun se rekisteröidään maistraatissa. Avioehtosopimusta ei voi muuttaa eikä peruuttaa ilman molempien puolisoiden suostumusta ja sekä muutoksen että peruutuksen voimaan tulo edellyttää uuden sopimuksen rekisteröimistä maistraatissa.

Avioehtosopimus on erityisen tarpeellinen perheissä, joissa puolisoilla on lapsia aiemmista liitoista ja halutaan varmistua siitä, että kuolemantapauksessa puolisoiden perintö ohjautuu heidän omille perillisilleen. Toisaalta yhä useammin avioliitot solmitaan vasta vähän myöhemmällä iällä ja kihlakumppaneille on jo voinut ehtiä kertyä varallisuutta ennen avioliiton solmimista. Tällöin voidaan esimerkiksi suojata ennen avioliittoa hankittu ja saatu varallisuus avioeron varalta. Joskus taas halutaan sulkea avio-oikeus pois perityn tai lahjana saadun omaisuuden osalta ja tällöin avioehtosopimus voidaan tehdä kattamaan nämä omaisuuserät kuoleman ja/tai avioeron varalta."

Kaikki laista poikkeava vaatii käräjöintiä.

Viimeksi muokattu:
Kannattaa tehdä avioehto varsinkin jos testamenttilainsäädäntö muuttuu tulevaisuudessa. Monessa maassa, jossa lapset eivät automaattisesti peri lakiosuudellaan vanhempiaan, tehdään testamentti naimattomille lapsille, jotta omaisuus pysyisi suvussa. Onhan se vitt*maista jos vanhempien omaisuus menee ex-vaimolle, eukko paistattelee uuden äijänsä kanssa kesäänsä suvun mökillä, jota on varjeltu monta sukupolvea.

Yhteistyössä