Mä kyllä ymmärrän kfkfkf:n pointin, luullakseni. Kyllä mulla on kans niin monesti mennyt hermot, kun ei todellakaan hyvällä uskota, että EN TILAA! Silloin tekis oikeesti mieli tehdä itse jo jotain kiusaa/jäynää tai muuten näpäyttää. Onneksi osa puhelinmyyjistä uskoo, kun sanoo tosiaan, että "kiitos, mutta en tilaa mitään". Mutta valitettavasti suurin osa ei usko. Kun kieltäydyt, niin tulee edelleen pitkä litania kaupanpäällisistä ja alennuksista. Ja kun vielä sanot, että "en tosiaan nyt tilaa mitään", nii sitten luurin toisessa päässä sanotaan, että "juu, mutta tää on nyt niin halpa, että laitan sen nyt tosiaan tulemaan, kun eihän tällaisesta voi kieltäytyä". Kyllä siinä kohtaa jo vastaan vähän töykeämmin.
Kerran töissä työkaverille soitti lehtimyyjä. Työkaveri sanoi kohteliaasti, että "nyt en ehdi puhua, on tässä hoidettavana 20 lasta ja kova kiire. Ja muutenkaan en tilaa mitään lehtiä. Kiitos, hei." Ja lopetti puhelun. Saman tien soi puhelin uudestaan ja tää sama myyjä siellä, että "kuule, sä et voi lopettaa puhelua tolla lailla, kun en ehtinyt edes tarjouksista kertomaan." Työkaverini edelleen ystävällisesti: "En halua tuhlata sinunkaan aikaasi, koska en ole nyt tilaamassa yhtään mitään, vaikka ilmaiseksi saisi. Ja sanoin sinulle myös, että minulla on kiire, enkä ehdi enempää jutella, joten KIITOS JA HEI!" Ja kolmannen kerran tää myyjä soittaa (ois tietty voinut olla vastaamatta, mutta uteliaisuus voitti) ja huutaa puhelimeen, että "olet töykeä ja asiaton ihminen ja mun täytyy sulle vissiin opettaa käytöstapoja. Puhelua ei saa katkaista, ellen ole saanut edes asiaani esitettyä loppuun!" Tällöin sitten työkaveri sanoi, ei enää niin kohteliaasti, että "saan lopettaa puheluni juuri silloin, kun minua huvittaa ja varsinkin, kun teen sen ystävällisesti. Mutta NYT on tilanne se, että jos soitay vielä kerran, niin MINÄ soitan pomollesi ja teen valituksen häirinnästä" ja laittoin luurin kiinni. Ei soittanut myyjä sitten enää.
Itse sanoisin näin, että jos minulle soittava myyjä on asiallinen, niin silloin olen minäkin. Mutta jos ei selvää ja ystävällistä puhetta usko, niin ei mun tarvi loputtomiin ystävällinen olla.