Jännitysniska...

No mun aivot on ollu ihan jumissa. En esim syksyllä meinannu tajuta millään, miten teetä keitetään. B) Nyt on vähän parempi vaihe sen suhteen. Mutta jos mietin jotain sairausjuttuja, niin saatan tehdä mitä vaan hölmöä, yleensä keittiöhommissa. "Automaattipilotti" ei siis toimi.
Jossain hoitolaitoksessa joskus muinoin oli tapana, että potilaat katsoi itseään peilistä monta kertaa päivässä ja sanoivat "voin päivä päivältä paremmin ja paremmin". Sillä saatiin paranemisia aikaan kun alitajunta lähtee tähän juttuun mukaan. Joku muu saa kertoa tästä tutkimuksesta paremmin, jos tietää enemmän. Ajattelin nyt tänään aloittaa sen. :D
 
Kyllä mun tarttis kans varmaan alkaa hokemaan ittelleni jotain peilin edessä kun alkaa pää sekoilemaan. Siis tää jalkojen jatkuva puutuneisuus/tikkuilu on niin henkisesti raskasta, kun ei enää uskalla edes mihinkään lähteä kun ei tiedä kantaako jalat takaisin. Jalat ovat kuin puupökkelöt, ensin oli kädet kuukauden, nyt kädet toimii normaalisti mutta puutumiset meni jalkoihin.
 
Heipä hei pitkästä aikaa! :)

Minäkin intouduin tänne kirjottelemaan pitkästä aikaa, kun tänään oli ensimmäinen fysioterapia käynti. Jännitystä ei niskassa nyt sitten niin paljon olekaan, kun ensin luulin. Keskitytäänkin nyt ilmeisesti sitten niskan liikkuvuuden lisäämiseen ja lapojen (ja niiden välien) jännitystä lähdetään laukomaan. Nyt ainakin aluksi sovittiin 2 aikaa tulevaisuuteen... Siitä tulikin sitten mieleeni tulla tänne kyselemään, että paljonko teillä fyssarilla käyneille on jäänyt itselle maksettaviksi noista? 45 euroa oli tuolla 45 minuutin hinta... Vähän pelottaa, että ei ole varaa tarpeeksi montaa kertaa käydä, kun olen vähän milloin sattuu töissä ja välillä työttömänä enkä saa rahaa kelalta lainkaan puolison tulojen takia. :/ Fysioterapeutti kyllä oli kovin ymmärtäväisen kuuloinen ja sanoi, että voi vähän pudottaa hintaakin ja että voisin maksella sitä myös sopivan kokoisissa erissä, jos ei muuten onnistu.

Fysioterapeutti muuten sanoi, että tuo huippailu johtuu minulla todennäköisesti rangan ongelmista, eikä suinkaan niskan jännityksestä... mikä oli helpottavaa kuultavaa kyllä, koska en koe että mun niskat ois mitenkään erityisen jumissa nytkään ja se taas lietsoo ajattelua kaiken maailman aivokasvaimista jne. Niskat kyllä naksuvat jatkuvasti.
 
Sangria
mites teillä muilla, voitteko ottaa alkoholia vanhaan tapaan? mä en voi, kun tulee huono olo todella nopeasti ja tuntuu kuin se menisi päähän enemmän kuin ennen...eilen otin yhden pienen lasillisen siideriä, ja vähän ajan kuluttua mä nukahdin istualleni tietokoneen eteen, kun tuli niin outo olo. ennen juomista mulla oli kohtalaisen hyvä ja virkeä olo... ajattelin pitkästä aikaa kokeilla miten siedän alkoa, mutta huonommaksi vaan menee..
 
Sangria: mä en voi. Kun syksyllä otin pari lasia punaviiniä, niin koko vartalo oli sen jälkeen kuin lyijyä kaks vuorokautta. Siis niin raskas olo, ettei olisi jaksanut liikkua. Tosin nyt keväällä meni vähän paremmin kokeilu.
 
Sangria: Mä kokeilin eilen 1/2l lonkeroa, hyvin laski mutta nousi hyvin päähän sekin. Tosin en oo aikoihin mitään alkoholia nauttinut kun synnytyksestä 4kk. Joten vaikea sanoa...sitten sen näkisi kun ottaisi parit siiderit/lonkerot että mitä tapahtuu
 
KiroilevaSiili Oliko sulla lähete fysioterapiaan? Siitä saa sen kela korvauksen jos on. Muistaakseni kun kävin fysioterapeutilla eka 5 kertaa niin lasku oli jotain 150? ja sitten käytin loput 5 kertaa ja lasku oli 100?. Fysioterapeutti teki kelavähennykset heti mutta voi ne itsekkin kelasta hakea. Ekassa laskussa oli ottanut jokun omavastuuosuuden huomioon ja tokassa laskussa ei tarvinnut enää huomioida sitä. Mulla kans ongelmaa rankatasolla. Alaselkä on magneettikuvattu ja löytyi vikaa, fysioterapeutti oli sitä mieltä että jos alaselässä on vikaa niin on niskassa asti samaa ongelmaa.
 
Enpä aiemmin olekaan tajunnut tuota alkoholijuttua... ihmettelinkin, kun yhdellä mökkireissulla join mielestäni normaalia vähemmänkin ja oksensin siitä huolimatta varmaan 3 kertaa illan aikana... seuraavana päivänä ei kuitenkaan ollut edes kovin kamala krapula, mutta niskat oli niin jumissa että hyvä kun pää kääntyi!

Tiinuli81: Joo on minulla lähete. No tuo 150 euroa ei kuulosta pahalle kyllä, jos nyt pääsis tästä huippailusta ja pahasta olosta eroon... onneksi töitäkin on nyt ollut, niin ei kaadu koko homma rahanpuutteeseen.
 
Neurologilla käyty! Otti selkäydinnäytteen ja verikokeita. Pois suljetaan ms, borrelioosi ja myalgia. Tulokset tulevat kuukauden päästä. Neurologi kyllä sanoi että epäilee suuresti stressin aiheuttavan nää oireet ja vakavat sairaudet pitää pois sulkea. Sanoi että kun aivojen mri, enmg ja kliiniset tutkimukset on ok niin tuskimpa on mitään vakavempaa sairautta. No itse tietty ajattelen että halus vaan lohdutella kun OIKEASTI epäilee jotain... :headwall:
 
Sangria
toivotaan parasta tiinuli! miten toi näytteenotto selkäytimestä meni? mä pelkään sitä aivan mahdottomasti...sektion yhteydessä mulle laitettiinn epiduraali+spinaali puudutus joka epäonnistui sen 10 kertaa, joka kerta se iski mulle järkyttävät sähköiskut reisiin |O se sattui TODELLA paljon. leikkauksen jälkeen puudutuksen laittanut lääkäri oli kovin pahoillaan ja toivoi ettei mulle jäänyt mitään traumoja :| sanoi että mulla on niin alhainenpaine selkäytimessä, että siksi vaikea laittaa..mitähän sekin mahtaa meinata...
 
Hyvin meni toi selkäydinpunktio. Jännitin kans aivan hirveästi, kun synnytyksen yhteydessä laitettiin epiduraali niin siitä ei kans meinannut tulla mitään. Anestesialääkäri pisti silloin 5 kertaa ja sattu aivan hirveästi silloin kun kairas sillä piikillä nikamien välejä. Nyt ei tuntunut yhtään miltään kun lääkäri tuikkasi sen neulan. Synnytyksissä olin makuuasennossa kun puudutetta laitettiin. Lääkäri sanoi että on tosi hankala laittaa makuuasennossa ja nyt laitettiinkin istualteen. Pelkää/jännitän tuloksia aivan hirveästi :ashamed:
 
Moi! Ajattelin kirjoittaa tänne ihan huvikseni kun satuin lukemaan hiivasyndroomasta artikkelin. Siinä kerrottiin että hiivasyndroomassa on hermostollisia oireita, väsymystä, voimattomuutta, muistikatkoksia, keskittymiskyvyttömyyttä, alentunutta alkoholin sietokykyä ym. tietysti myös suolisto-oireita tai ihottumaa. Googlettamalla löytyy lisää.
Tuskin tämä nyt mikään ratkaisu kaikkien vaivoihin on, mutta jospa joku joskus saisi avun hs:n hoidosta, niin sehän olis hienoa.. =)
 
Tiinuli81: Mun tulee yhä seurattua tätä ketjua sillon tällön, kun kyllä tää vertaistuki on hirmu tärkee asia ollu <3!!!

Mun niskat jumittelee aina välillä (just kävin ft:ssa kaks kertaa -ja se on riittänyt =) ), mutta ei enää oo sellasta kauheeta oravanpyörää, jossa tuli kipitettyä 8vuotta -thank god! Ja se, että pääsi eroon tosta armottomasta sairauksien pelosta on helpottanut elämää kummasti, samoin sitten on paniikkioireilu vähentynyt -tai no kumminpäin se sitten menee =)?

Mulle parasta terapiaa on ollut, kun hankin koiran (vanha koira on kyllä edelleen, mutta sen kanssa ei ole voinut lenkeillä moneen vuoteen "kunnolla") joten metsissä on tullut rämmittyä paljon; kyllä tätä arkea jaksaa paljon paremmin hyvin liikkuneena, ja nyt olen uskaltautunut taas ratsastamaankin muutaman kerran ...ja toiveissa olisi saada ranka vielä enemmän hallintaan silläkin keinoin?

Mun nuorimmainen menee syksyllä kouluun (=) <3) ja luulen, että stressin määrä vähenee, kun pikkulapsivaihe alkaa olla ohitse? Tosin tuo vanhin (erityinen) järjestää ajoittain kyllä edelleen "hiusjuuria kohottavaa- actionia", mutta ...no ...elämä on :LOL: !

Mutta kovasti tsemppiä kaikille!!! Toivottavasti pikkuhiljaa alkaa tulla parempia aikoja, jotka sitten vaan pitenevät :hug: ...kyllä meinas yhteenaikaan itseltäkin usko loppua :( ...mutta onneksi niin vaan kävi... nyt pystyy kyllä nauttimaan taas elämästä =)!

 
Sangria
ei oo vielä tullut kutsua magneettiin, vaikka neuro sanoi, että 3-4 viikkoa menee :( onkohan ne unohtanut mut? no ei tässä nyt mitään sellaista hätää oo, vointi on nyt ollut parempi, se törkee huimaus on onneksi ohi. sirinöitä kyllä tuntuu vaihtelevasti eripuolilla.
 
Sangria Millaisia ne sirinät ovat? ja missä niitä esiintyy? Tuntuuko niin kuin ihon pinnalla vai jossain syvemällä? Lueskelin tuosta sun ekasta viestistä että sulla oli jossain vaiheessa jalkojen puutumista ja voimattomuutta? kerrotko niistä vähän enemmän? voit laittaa myös YV:tä jos haluat.

mysan Tosi kiva kuulla susta :heart: Hyvä että ole päässyt oravanpyörästä pois ja kaikki on hyvin. Itse olen siinä tilanteessa että olen jo varma että kuolen tähän...ja pian :'(
 
Sangria
tiinuli: juu kyllä mulla kaikki alkoi jalkojen voimattomuuden tunteella, jaloissa puutumista ollut joskus lähinnä öisin, mutta se on kadonnut. taasen nuo kädet puutuilevat enemmän kuin jalat. tuo jalkojen voimattomuus on sellaista, että pienen kävelylenkin jälkeen jalat ovat hyvin raskaat ja painavat ja on kerta kaikkiaan pakko päästä istumaan, toisinaan huomaan jo heti aamulla ennen kuin nousen ylös, että jalat ovat ihan makaronia tärisevät ja tutisevat pökkelöt :( toisina päivinä on voimakkaampaa kuin yleensä, mutta rasituksen yhteydessä jalat usein tuntuvat heikoilta, esim. rappusia noustessa reisiin tulee kova kipu ja väsymys, myös mun käsivarret ovat ruvenneet väsymään..ja mulla myös noita kramppeja ja suonenvetoja, viimeksi oli kolme päivää pohje krampissa ja vaikeutti kävelyä, toisinaan myös käsi kramppaa niin, että koko käsi nytkähtelee inhottavasti...
 
Sangria
ainiin , nuo sirinät. ne tuntuvat lähellä ihon pintaa ja hyvin voimakkaasti ihan kuin joku olisi kiinnittänyt jonkun tärisevän jutun ihoon kiinni. jalkapohja ei nyt oo enää sirissy, nyt se on siirtynyt ylemmäs aina reisiin saakka, mutta ei tunnu niin voimakkaasti kuin jalkapohjassa eikä tunnu koko aikaa. kädellä kokeiltaessa ei kuitenkaan mitään tunnu, sitten mulla on sellaista kokonaisvaltaista sisäistä tärinää koko kehossa, joka on todella häiritsevää, on sellainen hervoton ja heikko olo.
 
Mulla on myös noita sirinöitä. Voi tulla minne vaan, mutta yleensä tulee jalkoihin. Toivottavasti Sangria pääset pian magneettiin. Onko sulle koskaan tehty enmg tutkimusta? Onko sulla jatkuvaa särkyä missään?
Outoa, että voi olla näin paljon oireita. Pakko ne on jollain tavalla johtua aivoista tai voisko johtua kilpirauhasesta, kun se säätelee koko hermoston toimintaa. Mulla on kyllä ollut kaikki kilpirauhasarvot kunnossa ja paljon samoja oireita kuin Sangriallakin.
 
Sangria
kovasti kutsua odotan, ei jaksaisi oottaa enää.. en ole ollut tuossa tutkimuksessa, olikos se joku hermoimpulssi tutkimus tuo? päänsärkyä mulla on tosi usein, muissa paikoissa sitten särkyä on satunnaisesti eri ruumiinosissa, sellaista kasvusäryn tyyppistä särkyä, oli kerran jalkapohjassa viikon verran kova särky, joka vaikeutti kävelyäkin.
 
Sangria Mulla on kans paljon samoja oireita kuin sulla :hug: + paljon muita oireita. pahimat oireet on selvästi tällä hetkellä voimakas jalkojen heikkous ja väsyminen + että samaa on käsissä. Aamulla olen tosi kankea. Jos hetkenkin on paikoillaan niin alkaa kädet ja jalat puutumaan inhottvasti. Jalkapohjat kihelmöi koko ajan. Tää on kyllä yhtä h*lvettiä! Luin sun profiilista että sulla on 4 lasta, minkä ikäisiä? entä saako udella minkä ikäinen itse olet? Minä 28 ja yksi lapsi 4,5kk
 

Yhteistyössä