Jännitysniska...

Todella omituista Sondra, ettet ole päässyt kuvauksiin. Mulla heti yksityiselle mennessäni kysyttiin, että haluanko lähetteen magneettikuviin.
150 migreeniä vuodessa tarkoittaa migreeniä lähes joka toinen päivä, niin ei se mun mielestä ihan normaalilta kuulosta. Siis vaikka sulla ei ole todettu mitään vakavaa sairautta niin ihan tuon kivun takia, ei kenenkään pitäisi joutua kärsimään siitä kivusta noin usein. Itselläni on migreeni pari kertaa vuodessa, ja sekin on jo liikaa.

Diinu, mulla vihloo kaulaa myös. Huomaan heti, jos en venyttele urheilun jälkeen yläselkää, rintakehää, kaulaa, hartioita ja käsiä niin vihlonta ja kipu pahenee.

Emmiliini En ole omt-fysioterapeutilla käynyt, ihan tavallisella fysioterapeutilla kävin ja huimaus lähti onneks pois sielä käydessäni

Millaista tää vihlonta on mitä monella tuntuu olevan? Mulla kivut ovat lähinnä sellaista pistävää kipua lihaksissa, lähinnä käsissä ja jaloissa + niskassa ja kaulan lihaksissa. Tuntuuko vihlonta ihan levossakin ilman että esim. liikkuu yhtään?

Onko kellään muulla tullut jännitysniskan oireina jonkinlaista tunnottomuutta/tuntohäiriöitä ?

Muutama viikko sitten tuntui siltä, kuin osasta vartaloa, aina niskasta reisiin asti, vatsasta ja rinnasta etenkin olisi ihosta heikentynyt osittain. Siis että kosketuksen kyllä tunsi, mutta jotenkin sen aisti jotenkin heikommin kuin yleensä. Pelottava tunne, täytyy sanoa. Tuli kyllä kaikki mahdolliset halvauskohtaukset ja muut mieleen. (Olin vielä kaiken lisäksi ottanut juuri sikainfluenssarokotuksen, ja aivan paniikissa, että olenko nyt saamassa jotain kammottavia sivuvaikutuksia.)

En vieläkään tiedä, mistä tuo outo tunnottomuus tuli, ja onko sitä ollut minulla aikaisemminkin, mutta en vain ole kiinnittänyt huomiota asiaan. Kävin lääkärissäkin, mutta lääkärin mukaan huoleen ei ole aihetta, koska tunto ei ollut mennyt kokonaan.

Kuinka kauan teille jotka ootte neurologilla käyneet meni aikaa että pääsitte vastaanototlle? Entä jouduitteko jonottelee kauan selkäydinpunktioon yms? Mulla ollut jo lähete yli 1kk sielä ja mitään ei ole kulunut! oireet senkun pahenevat!!!

Tiinuli81: Mun lähete laitettiin kiireellisenä ja meni reilu kk ennen punktiota ja vähän päälle kk, jotta sain punktion vastaukset. Se vastausten odottelu vasta tuskaa olikin.

Pitkästä aikaa päädyin tännekin. Itsellä olotila pysynyt aika hyvin hallinnassa, jos tulee pahempaa, voin aina syyttää itseäni. Tsemiä kaikille ja muistakaa oikeesti vaatia hoitoa ja soitella ja ahdistella lääkäreitä, eipä ne asiat muuten tunnu edistyvän.

"Kiva" kuulla, että muillakin on vihlontaa kaulalla. Sairauspelkoinen kun olen niin mielessä on käyny kaikki kurkkusyövästä imusolmukesyöpään. :ashamed: Jospa se ois siitä jännitysniskasta johtuvaa... Mulla huomenna aika fysioterapeutille. Saas nähdä mitä se tuumaa noista hartioista ja niskoista.

Kuinka moni jännitysniskasta kärsivä kärsii myös sairauspeloista tai ahdistuksesta? Kulkeeko nämä asiat käsikädessä? Mä oon huomannu, että silloin kun olen ahdistunut niin myös jännitysniskan oireet on pahempia. Ja sitten toisaalta, ku jännitysniskan oireita tulee niin alkaa pelko vakavasta sairaudesta... :( Söin vielä vähän aikaa sitten lääkettä (optipar, mielialalääke) tuohon sairauspelkoon ja sinä aikana ei myöskään juuri ollut jännitysniskan oireita. Heti kun lääkitys loppui niin alkoi tulla jännitysniskan oireita ja pelkoa sairaudesta... :ashamed:

Tiinuli81 Sullakin sairauspelkoa... :/ Fysioterapeutti sanoi, että jumissa on paikat. Varsinkin juuri se vasen puoli niinkuin itsestäni tuntuikin. Selkäranka on tavallaan vääntynyt tuosta niskan alapuolelta vähän niinkuin kuhmuralle ja heti sen jälkeen on "liian" suorana. Mennyt huonossa asennossa olemisesta. Kerroin myös leuka ja kaulakivuista ja kerroin, että nuorempana on yritetty purentaa korjata ja hiukan saatukin mutta edelleen olisi korjattavaa. Kysyi että purenko hampaitani yhteen yöllä ja sanoin että luultavasti. Teen sitä silloinkin kun olen jännittynyt. Sanoi että kannattaisi seuraavan kerran mennä omt-fysioterapeutille, että ovat enemmän syventyneet noihin purentajuttuihin.

Diinu Onko sulla vasenpuoli jumissa kehosta kokonaan siis jalkoihin asti vai ihan niska/hartiaalueesta alueella? Kovasti tintuvat kaikki kehuvan noita omt-fysioterapeutteja :) kait ne on erikoistuneet juuri näihin purenta ja niskavaivoihin. Mä ainakin purenhampaita yhteen yöllä, minkä hammaslääkärikin näki hampaista jo

Kävin yksityisellä neurologilla ja laittoi enmg-tutkimukseen...nyt olen saanut kauheita ahdistuskohtauksia sen vuoksi. Jos selviää että mulla on lihassairaus tms. Vasemman lajan sain reidestä aivan sairaan kipeäksi käydessäni lenkillä viime viikolla! En ole sen jälkeen käynyt kivun vuoksi. Omituista repivää ja polttavaa kipua! Nyt olen aivan 100% varma että mulla on jokin neurologinensairaus... tuntuu että näitä oireita tipahtelee nyt ihan tyhjästä koko ajan...ahdistus tätä asiaa kohtaa vaan lisääntyy!

Sangria
moi kaikille! uskoisin kuuluvani tähän ketjuun... mulla kaikki alkoi 2v sitten jalkojen voimattomuuden tunteella. en enää jaksanut kävellä edes pieniä lenkkejä, kun jalat ei vaan jaksanut. vapisutti ja tärisytti. rappusia rahauduin ylös kaiteesta itseäni vetäen. samaan aikaan alkoi tulla myös muita juttuja, mm. kokonaisvaltaista sisäistä tärinää, hervottomuuden tunnetta, totaalista väsymystä, huimaus, elohiiriä, puheen takkuamista, ymmärtämisongelmia, muistamattomuutta, puutumista, tunnottomia iholäiskiä, muita tuntohäiriöitö, silmien nykinää, näköhäiriöt, tasapaino ongelmia yms... näitä tullut jaksoittain, saattaa kestää jonkun viikon tai kuukauden sitten saattaa olla useampi viikko parempi. kävin silloin lääkärissä, joka sanoi kaiken johtuvan stressistä. tyydyin siihen ja unohdin asian, kunnes oireita alkoi tulla lisää.... kattelin niitä reiluvuoden eteenpäin kotona, kunnes nyt kävin uudestaan lääkärissä, uusia oireita vanhojen lisäksi, sähköiskut kädessä, jonka seurauksena sormet jäykistyi, pystyin kyllä liikuttamaan niitä, mutta tuntui kuin olisi kaikki jänteet kiristetty äärimmilleen, lisäksi iho tuntui kädessä palaneelta, viikko myöhemmin toisen käden peukaloa rupesi vetämään "suonta" ja sitten peukalo jähmettyi myös. lisäksi on hahmottamis ongelmia ja pissavaivoja. nyt pariviikkoa sitten huomasin toisen pupillin isommaksi kuin toisen. lääkärissä kaikki muut testit ok, paitsi tasapaino. lähete neurolle ja magneettiin lupasi lääkäri. sitä odotellessa.....hiukan kyllä pelottaa :(

Sangria
lisään vielä, että mulla on 23 asteen skolioosi, joka saattaa myös oireita aiheuttaa, ja vuonna 06 ajoin auton lunastuskuntoon. en mennyt lääkäriin koska tunsin olevani ok, tosin niskani särki kyllä seuraavina päivinä ja minä tyhmä en tehnyt asialle mitään. ajattelin, että voisiko se olla aiheuttanut jotain?? lääkäri nyt haluaa poissulkea ms taudin, jota olen itsekin pelännyt. mutta kyllähän näköjään niskan jännityskin voi aiheuttaa kaikenlaista. mulla onkin kipeät niskat+selkä, selkää en pysty taivuttamaan taaksepäin ollenkaan, kun tekee niin kipeää...

Onpas kurjan kuuloisia oireita sinulla Sangria! Aikalailla samaa minullakin. Välillä parempia kausia ja sitten taas huonompia. Toivottavasti oireesi johtuvat vain pahoista jumeista. Oletko käynyt hierojalla tai fysioterapeutilla?

Itsestä tuntuu, että rintaranka on taas jumahtanut. Yritän tehdä ahkerasti fysioterapeutin neuvomia liikkeitä, mutta jotenkin tuntuu ahdistavalta ja jäykältä. Naksuu ja niksuu, kun venyttelee, mutta ei kuitenkaan helpota. Pitäisi mennä taas fysioterapeutille. Hieroja viime viikolla kauhisteli kuinka olen saanut itseni taas toisen puolen lavoista, hartioista ja niskoista totaalisen jumiin :(

Onko teillä muilla rytmihäiriöitä? Tai sellaisia muljahteluja sydämessä. Joskus on pitkiäkin aikoja, että niitä ei tule ja sitten taas joskus tulee päivittäin useita. Voi tulla sohvalla istuessa tai sitten lenkillä. Nyt on alkanut vähän huolettaa, vaikka jostain luinkin, että jumitukset voivat näitä aiheuttaa.

Ja toinen inhottava uusi vaiva: Vasen puoli niskasta on rahissut ja paukkunut jo pitkään pääntä käännettäessä ja taivuttaessa, mutta nyt on alkanut tulla kipuakin mukaan. Sellainen sekunnin kestävä sähköiskumainen vihlaisu sivulla niskan ja kallon yhtymäkohdassa. Kai sitä pitäisi taas mennä lääkäriin näiden oireiden kanssa, mutta petyin niin viimeksi, kun oireeni luokiteltiin paniikkihäiriöksi ja neurologikin ehdotti psykoterapiaa. Jos nyt lähden valittamaan sydänvaivoja ja näkevät historiasta viime kertaiset käyntini, niin ovat taas sitä mieltä, että tuossa taas yksi väsynyt äiti joka stressaantuu liikaa arjen kiireistä. Totta osaltaan sekin, mutta en halua alkaa popsia pillereitä, kun oireeni mitä luultavimmin johtuvat erilaisista jumituksista.

Sangria
minullakin on noita hyviä ja huonoja kausia, nyt on tosiaan ollut tosi huono kausi :| hierojalla en ole käynyt, tarkoitus olisi mennä kyllä joskus. mies on sitten aina silloin tällöin hieronut, mutta en ole huomannut mitään hirveen suurta apua siitä..liekö sitten tekniikka jotenkin väärä hänellä. noista rytmihäiriöstä, mulla myös tuntuu joskus niitä muljahteluja, tuntuu ilkeelle :x tuntuu kuin sydän jättäisi yhden lyönnin välistä ja sitten paukauttaa kaksi kertaa kovemmin seuraavaksi :/ ällöö... kai noi selän ja niskan jumitukset voivat kuulemani mukaan vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen ja mahdottomaan, toivotaan ettei kellään mitään vakavaa kyseessä!

Sangria Tervetuloa mukaan! Aika paljon samoja oireita mulla ollut vuosien varrella. Välis katoavat ja sit tulevat taas päälle...tosi inhottavaa!!! Mitä testejä lääkäri sinulle teki?

Emmiliini Mulla ollut myös noita muljahduksia, kävin joskus oikein sydänlääkärillä joka teki ultran ja sanoi että kaikki on täysin ok.

-Tiinuli-

Sangria
kiitos tiinuli81 =) lääkäri teki nuo perustestit, tasapaino mm. kävellä suoraa viivaa, joka mulla horjuttaa kovasti. lisäksi piti seistä jalat kiinni toisissaan, nostaa kädet vaakatasoon suoraan eteenpäin ja sulkea silmät, tässäkin kaatuminen alkaa mulla heti. sitten lääkäri kokeili refleksit polvista, käsistä ja nilkoista. itse en huomannut itselläni minkäänlaista reaktiota nilkkoja testatessa, mutta varmaan jotain oli kun lääkäri sanoi, että on normaalit. sitten kynä testiä, piti seurata kynää liikuttamatta päätä, kuljetti sitä silmien edessä hitaasti edestakaisin sivuttain ja ylhäältä alas. sekin normaali mulla. tarkisti myös lampulla pupillit. sellaisia nyt muistin, teki ehkä muutakin mutten muista nyt mitä...ainiin lihasvoimaa testasi myös, piti puristaa kovaa lääkärin käsiä. tommosii =)

Sangria Ei mulla ainakaan "ponkauta" nilkka mihinkään suuntaan kun siitä kokeillaan refleksit joten kait on normaalia? Tosin muualla mulla on keskivilkkaat refleksit. Silloin kun mulla oli niskasta johtuvaa huimausta niin juuri tuossa silmät kiinni testissä kaaduin taakse päin. Muutoin kans testit oli ok. Eipä neurologi oikein noteerannut sitä miksikään. Eikä magneetissa löytynyt mitään poikkeavaa silloin.Ookos kotona kokeillut itse "testailla" uusiksi?

Sangria
varmasti normaalia toi nilkka juttu, varmasti lääkäri olis sanonut jos ei olisi normaalia. mää oon tämmönen pohtija, ja sitten onkin jo pää taas ihan jumissa kaikesta miettimisestä kaiken muun lisäksi :snotty: olen kotonakin testaillut ja kaadun heti, tai lähes heti aina. mää kans uskon että tää kaikki on näiden jumien syytä, tai ainakin haluan uskoa...kauankohan tota neuroakin saa odotella? lähete on laitettu 2vko sitten menemään..

Mulla neuron lähete lähtenyt 1,5kk sitten ja ajan saan vissiin kuukauden kuluttua. Niin ja lähete lähti kiireellisenä. Kävin yksityisellä sillä välin, maksoin 70euroa. Mulla kans pää ihan jumissa tästä pohtimisesta että mikä mun oikein on :ashamed:

Sangria
oho, tässä saa varmaan aika kauan odotella neuroa sitten. lääkäriltä kysäisin, että kuinka kauan mahtaa kestää, niin lekuri totes että varmaan keväällä pääsen. mä vähän epäilen kyllä sitä :whistle:

Mä kävin kans yksityisellä neurologilla ja maksoin käynnistä 140 euroa, mutta se kannatti. Tosi ihana tyyppi ja teki laajat kokeet ja lähetteen magneettiin. Mitään ei löytynyt ja diagnoosi oli siis "vain" paniikihäiriö ja juminiskat ja kun tilanne selvisi niin oireet melkein hävisivät tai eivät hävinneet mutta osaan suhteutua niihin rennosti kun tiedän mistä johtuvat. En olisi voinut odottaa paria kuukautta lääkäriaikaa, olisin tullut hulluksi =)

Yhteistyössä