Tervehdys vaan kaikille
Nyt täytyy ensin tunnustaa, että äiti en ole (ei kait haittaa), sen sijaan niskaongelmia poteva minäkin. On jotenkin lohduttavaa huomata, että ei ole ainoa näiden ongelmien kanssa painiskelemaan joutuva.
Omat ongelmat niskani kanssa alkoivat noin vuosi sitten. Sitä ennen minulla oli joskus ollut niska ja hartiat kipeänä ja päätä särkenyt, mutta ei koskaan mitään huomiota herättävää oireilua. Yhtenä iltana sitten kuitenkin kävi niin, että tuntui siltä, kuin kaikki niskan ja kaulan lihakset olisivat yht'äkkiä ruvenneet kiristämään ja puristamaan. Tuntui siltä, että kurkkua kuristaa ja etten saa kunnolla vedettyä henkeä. Tämä tapahtui myöhään illalla, ja se yö menikin sitten paniikissa, kun ei tajunnut mistä on kyse. Tuli kyllä etsittyä kaikki mahdolliset jutut netistä aina aivoinfarktista anafylaktiseen shokkiin (vai mikä se allergiareaktio taas olikaan) ja botulismiin asti.) No onneksi sitten jännitys laukesi jonkin verran, ja sain itseni rauhoittumaan.
Sen jälkeen on sitten erilaisia oireita ollut käytännössä koko ajan. Niskaa ja päätä särkee (tosin varsinaista niskasärkyä minulla on ollut yllättävän harvoin). Päässä tuntuu puristuksen/paineen tunnetta, yleensä takaraivossa tai pään sivuilla, mutta joskus muuallakin. Minulle tulee jostain syystä oireita myös kasvojen alueelle ja suuhun. Välillä otsaa ja poskia tai leukaa kiristää, ja välillä tuntuu siltä, että kieli tuntuu oudolta taikka jokin painaisi tai kiristäisi ikeniä tai kitalakea. Samoin usein tulee myös kaulaan puristuksen tunnetta. Silloin tällöin tulee myös kipua rintakehän yläosaan, ja jostain käsittämättömästä syystä olen huomannut, että minua on alkanut närästää, mikä vielä lisää epämiellyttävyyden tunnetta rinnassa ja kurkussa. Satunnaisia näköhäiriöitä minulla on ollut myös, ja välillä on tullut outo, tokkurainen olo. Ja muutaman kerran myös käynyt niin, että ihan yht'äkkiä on alkanut huimata, mutta se on sitten mennyt ohi ja huimauksen jälkeen on vähän aikaa soinut korvissa.
Muualla vartalossa minulla ei ole oireita ollut. Tosin välillä kädet ja jalat tuntuvat jotenkin oudon raskailta, ja muutenkin niissä on erinäisiä epämääräisiä tuntemuksia ja muuta sellaista, mutta onko sekin sitten niskasta johtuvaa, niin sitä on vaikea sanoa. (Jalat kieltämättä sijaitsevat suht kaukana niskasta)
Olen hoitanut niskaani liikunnalla (venyttelyä ja kävelylenkkejä) ja särkylääkkeillä ja lisäksi huomannut, että kylmä pahentaa oireita ja kuuma suihku/kylpy taas tuntuu auttavan. Hieman kyllä huolestuttaa, kun tuntuu siltä, että särkylääkkeet eivät tunnu kunnolla auttavan kaikkiin kipuihini, mitä tulee. Välillä tuntuu siltä, että kun nyt saa jonkun kohdan kivuttomaksi niin jo alkaa toiseen paikkaan sattua. No, uskoisin ainakin että venyttelystä on ollut jotain apua, koska kertaakaan en ole joutunut siihen tilanteeseen, että lihakset olisivat menneet niin jumiin, etten olisi saanut esimerkiksi käännettyä päätäni.
Lääkärissä olen käynyt kerran, ja diagnoosina oli jännittyneet niskalihakset. Sain sitten reseptin lihasrelaksantteja ja särkylääkettä. Lihasrelaksantteja en tosin hakenut, kun oireeta alkoivat helpottamaan siitä pahimmasta kiristyksestä. (Sivuvaikutukset vaikuttivat huolestuttavilta ja mitäs jos se lääke meneekin väärään paikkaan ja esimerkiksi pistääkin sydämen lepäämään
). No resepti on tallella sitä varaa, että jos joku kerta lihakset menee niin jumiin, ettei päätä pysty liikuttamaan, niin on sitten varalla jotain. Fysioterapeutille vielä pitäisi varata aikaa, josko ne siellä saisivat tehtyä tälle niskalleni jotain
Turhauttavaa on se, että ei ikinä ole varmaa siitä, mitä pitäisi tehdä. Välillä venyttely/liikunta auttaa ja välillä paras keino on olla täysin levossa. Ja jos tekee väärin, niin oireet pahenevat entisestään. Joskus tuntuu siltä, että jokin pienikin väärä liike tai pään asento saa kaikki paikat jumiin ja aiheuttaa taas kiristystä ja päänsärkyä.
No, tästä ongelmasta saan kieltämättä syyttää hyvin paljo itseäni. Tietokoneella tulee kulutettua päivittäin pitkiä aikoja ja näin se kostautuu. Pitäisi keksiä jotain muuta tekemistä itselleen, mutta jotenkin on mielikuvitus ollut vähissä. Ja näin työttämänä kun ei ole varaa oikein edes harrastaa mitään. Olen harkinnut aloittavani säännöllisen uimisen tai kuntosaliharjoittelun (mikäli ne eivät aivan tolkuttomasti maksa). Kunhan olen ensin jutellut sen fysioterapeutin kanssa asiasta, ja selvittänyt, että voinko niitä harrastaa, vai onko pelkoa siitä, että niskaongelmat pahenevat. (Kuntosali taitaa olla todennäköisempi, vaikka uimisesta pidänkin; minulla on ylipainoa senverran, että en kehtaa esiintyä julkisesti uimapuvussa. Kuntosalille menemisessäkin on aikamoinen kynnys ylitettävänä.)
Elikkä tällaista täältäpäin.