Jännitysniska...

Moikka hannele98!! pitkästä aikaa :hug: En muista että aiemmin olisit kertonut, mutta missä ja kuinka monta plakkia sulla on? Onko kaikki vaan päässä?

Nyt mulla on menossa syvien vatsalihasten etsiminen. Kunnan fysioterapiaan pääsin, ja on mukavaa, kun voi ikäänkuin siirtää vastuun sinne ja jutella asioista.. On aika hakusessa mulla noi lihakset, ei oo tullu juuri treenattua, eikä käytettyä. Joskus lukio-aikoina lopetin vatsalihasliikkeitten tekemisen, kun selkä kipeytyi aina niin pahasti. Nyt oon tajunnu, että tein ehkä niitäkin väärin.. kuten kaiken muunkin... ja tarviihan niitä, että koko paketti pysyy kasassa. Elämä on yhtä oppimista. .
 
kau
mulla on taas puristanu tuota kaulaa hulluna monta päivää ja naaman iho on puutunut.oon taas miettiny että johtuisko nää vaivat siitä kolarista missä olin puoltoista vuotta sitten ku sen jälkeen nää vaivat alkoikin.

:attn: osaako kukaan sanoa kannattaako käydä fysiatrilla vai neurologilla vai millä että tään vaivan syy selviäis???? :attn:
 
kau: ehdottomasti fysiatrilla, jos pystyt suoraan yhdistään vaivat kolariin ja muista painottaa sitä kolaria. Laittaa sut luultavasti sit neurologille, jos ei keksi mitään syytä. Käyppä lukemassa http://p3.foorumi.info/niskavamma/index.php jos et oo vielä tutustunut. Tosin kaikki fysiatritkaan mitään tiedä välttämättä noista/näistä jutuista..
 
Drosera Mä oon kans yrittänyt alkaa tekeen lihaskuntoliikkeitä ja joka ilta oon venytellyt lihaksia myös.

hannele98 Kiva kuulla susta :heart: Onko sulla mitään lääkettä käytössä jos diagnoosi on epäselvä? Entä käytkö fysioterapiassa tms? Mitä lääkärit ovat sanoneet diagnoosiksi jos eivät suostu ms:ää toteamaan...?

Mulle on nyt vähän epäselvää että mitä ne plakit ovat ja missä muualla niitä voi olla kun päässä..?
 
Tiinuli81: Plakit on semmosia valkoisia länttejä, jotka näkyy magneettikuvissa. Siitä mitä ne oikeesti on, en tiedä. Jotkut puhuu arpikudoksesta, toiset kalkkeutumista ja mun fysiatri sanoi, että ne on sellasia kohtia, joissa on enemmän vettä. Toi termi plakkikin on vähän moniselitteinen, mun lausunnossa puhutaan signaalipoikkeamista ja leesioista. Niitä voi olla aivoissa ja selkäytimessä. Eikä sitäkään tiedetä, että mistä kaikesta ne syntyy. Joissain taudeissa niitä kuitenkin esiintyy enemmän, kuten MS ja Alzheimer.. mutta ei välttämättä..
 
Mulla on 5 plakkia päässä, ei oo muita paikkoja edes kuvattu, kai niitä muualtakin löytyy jos tutkittas. Viimeisessä epikriisissä mulla on diagnoosina poikkeava aivo-MRI löydös ja yliliikkuvat nivelet...Triptyl 25 mg otan iltaisin, ei muuta lääkitystä. Hieronnassa käyn aina välillä, fysioterapiassa kävin joskus tän touhun alussa ja siitä ei ollut hyötyä.Töissä yritän käydä säännöllisesti, se pitää mielen parempana, kotona tulen hulluksi!
 
kau
sain ajan maanantaiksi fysiatrille yksityiseltä.julkiselta puolelta ei apua saa.se on tullu todettua monta kertaa.
mulla on unettomuus menny nyt tosi pahaksi.ahistaa koko ajan kamalasti!mites toi tribtyl auttas unettomuuteen?oon kuullu että kipulääkkeen ohella sitä voi käyttää myös masennuksen ja unettomuuden hoitoon.onko kellään kokemusta?
 
Triptyliä käytetään pienillä annoksilla kipukynnyksen nostoon ja suuremmilla annoksilla se on oikein vanhanajan masennuslääke. Lääkellä on unettava vaikutus, joten sillä nukkuu yönsä, mutta aamutokkuraisuus on tavallista.Ennen mäkin valvoin yöni ja kelasin asioitani, mutta nyt saan nukuttua hyvin. |O
 
Jeh, triptyl kyllä nukuttaa hyvin. Oon nyt tammikuusta asti syöny 20mg iltaisin, aiemmin 10mg. Ehdin parhaimmillaan lukea kaks sivua kirjasta, kun silmät menee kiinni. Ja aamulla on melko vaikea saada itteänsä ylös.
Mutta edelleen herään yöllä aina kun käännyn. Ärsyttää vaan, kun nykyään herään siihen kun oon kääntyny ja on sattunu, aikasemmin heräsin kun olin kääntymässä ja pystyin vielä vaikuttaan siihen.. Eli yleensä käännyn aika reippaasti ja nasahtelee joka paikka, usein kirpasee niskaan/selkään aika kivasti.. Mut nukahdan kyl samantien uudestaan.

Fysiatri totes viime kerralla, että on huomannu, että annostus on kohdillaan kun suuta alkaa kuivaan. Ton perusteella mulla vois vielä nostaakin, mut toistaseks en halua. En haluais syödä koko lääkettä lainkaan, niinku en mitään muitakaan. Haittavaikutuksia en oo vielä huomannu, muuta ku ton unetuksen, joka ei tällä hetkellä haittaa ollenkaan, kun työttömänä olen.
Kipukynnys sinänsä vähän ehkä noussu, ei satu enää yhtään niin paljoa ku lyö vasaralla sormeen, ku mitä se oli vielä vuosi sitten.. Sitä en uskalla ajatellakaan mitä nää muut kivut olis, jos en tota söis. Ja onhan noi hermotkin huomattavasti rauhoittunu, mutta kun vielä joku päivä olisivat ihan kiltisti, niin olisin tyytyväinen..
 
Neurologilla käyty..teki testejään ja totesi että suurimmalla todennäköisyydellä olettaa vaivojen johtuvan niskasta ja sen jumeista,mutta laittoi kuitenkin pään magneettikuvaan, koska puutumista on esiintynyt kasvojen alueella..=/
Ja jos ei kuvassa ole mitään, niin jännitysniskalla mennään..
tiedä sitten on ollut nyt muutenkin jotenkin parempi olo tuon käynnin jälkeen kun se jännitti nii kovasti eikä sitten niissä testeissä mitään ainakaan ollut mitä hän teki..
Testeistä,
Minulle hän kokeili paikkojen tuntoja erilaisilla "työkaluilla" ( jalkapohjat, kasvot, kädet) ja värinä tuntoa sillä raudalla mikä värisee..ja sitten hän koitti refleksini silmistä (tuikkasi minua pumpulitikulla silmään) =) käsistä ja jaloista ( raapi lastalla) ihmeellisiä..mutta niissä oli mielestäni kaikki ok..
Sitten piti sulkea silmät ja koskettaa sormella nenää,molemmilla..ja sitten sormilla koittaa liikkeittä kuten ( tuiki tuiki tähtönen liike
;) ) ja harittaa sormia erilleen ja yhteen..sitten piti kävellä kantapäillä ja varpailla...mitä nämä sitten kertovat en tiedä...
mutta olen koittanut ottaa rennosti...
 
Tuun vaan nopsaan kirjoittaan, että mulla on ollu hirveesti töitä ja ressiä lopputyön kanssa, joten en ole kerennyt käymään täällä. Mulla on tässä 9 työpäivän putki takana ja lopputyötä oon yrittänyt vääntää siinä sivussa huonolla tuloksella. Mun pitää palauttaa lopputyö opelle ensi tiistaina ja sit esittää se 15.4. Mulla on vielä aikas paljon tekemistä siihen, joten tuun tänne keskusteleen parremmin sit kun saan ton lopputyön pois alta. Halusin vaan tulla kertoon, että olen edelleen hengessä mukana etc.. mut en vaan oo kerennyt tän lopputyön ja töiden takia käymään kuin nopsaan täällä. Vastailen siis vasta 15.4 jälkeen kunnolla kaikkien kyssäreihin ja kirjoituksiin. Halit kaikille ja mukavaa viikonloppua! Mulla tulee tänään 10v. siitä kun tavattiin ekaa kertaa miehen kaa, joten mennään juhlistaan sitä ja syömään :) :heart:
 
Hoh. Pari viikkoa oon tehny ennakkotehtäviä kouluun, ja ruumis poksunu ties mitä. Nyt sitten eilen aamulla ku heräsin, rintalasta tosta keskeltä vähä oikeelta puolen niin kipee, ettei pysty ees hipaseen sormella. Joku siellä on pamahdellu aika kivuliaastikin, muttei taas tullu mieleenkään, että pystyis noin pahasti suuttumaan. Vähän on raskasta hengittää ja röyhtäilyttääkin taas ihan mukavasti. Huomenna fysioterapeutilta kyseleen tyhmiä. Täytys vaan saada noi tehtävät valmiiks, alkaa aika loppuun. Tuntuu vaan jotenkin naurettavalta edes hakea kouluun, kun ei pysty näköjään oikein mihinkään.
 
Nyt muistan kysyä yhtä juttua. Tammikuussa alkoi tommonen mulla, eli tuntuu siltä ku vasen jalka "kehräis". Onko tuttua kellekkään?? Sen tuntee lattiaa vasten parhaiten, ihan ku ois jonku sähkölaitteen päällä, joka hurisee ja vähän tärisee. Ainoo vaan ettei oo.
 
Kivaa kaunista huomenta =)!
Peesailen Droseeraa: mäkin jo innostuin, että jos hakisin kouluun ...mutta paluu arkeen tuli taas jumiutumisen suhteen -mur, taas- ja tuli mieleen, et miten helkkarissa pystyn istumaan siellä (jos nyt edes pääsisin?) :( ? Välillä saattaa puolentunnin istuntasessio olla ihan tuskaa, kun niska alkaa väkisin meneen jumiin, silmät eripariutuu, eikä aivot toimi täysillä -niiiin ärsyttävää |O !
On mulla ollu tollasta "kehräystä" =) nimenomaan jalassa, ja eilen nyki lihas käsivarressa oikein kunnolla, kun olin unohtanu tytön kuvisharrastuksen, ja kiikutin sitä sinne puoltuntia myöhässä :/ .
Onneks tulee kevät =) !!!
 
hei!

Lueskelin eilen illalla tätä pitkää ketjua ja monia kohtalotovereita tunnistin. Minulla oireet ovat moninaiset, päänsärkyä, oudot silmät (valonarkuutta, kuivuutta), kipua silmien takana,vasen poskii puutuu, ylähampaat ja poskiontelot särkevät., jalat ja kädet tärisevät, olo sumuinen ja epätodellinen. Hartiat ovat jumissa, itseasiassa lihakset ristiselkäänkin saakka. Olen käynyt hieronnassa nyt kymmenisen kertaa, saanut purentakiskot ja ostanut terveystyynyn. Joka päivä teen vennyttelyjä pari kertaa päivässä, ohjeita olen etsinyt useimmilta nettisivuilta ja hieroja on myös neuvonut. Nämä ovat auttaneet jo paljon. Ylläni leijuu fibromyalgian "uhka", viitteitä tähän jo on.

Olen etsinyt netistä aktiivisesti tietoa mm. myös kansanparantajista ym. ja itse alan kallistua heidän hoitojensa kannalle. Googlettamalla löytyy tietoa sanoilla mm. kansanparantaja, manuaaliterapia. Itse olen harkinnut manuaaliterapeuttia Turun lähistöllä, täältä toiselta puolelta Suomea on vaan sinne pirun pitkä matka kolme-neljä kertaaa mennä. Joku voi ajatella, että tämä on mainos. Tavallaan ehkä onkin, mutta itse aion oikaista muutaman vuoden tässä tutkimusviidakossa, jossa rahaa varmasti palaa. Jos en sieltä apua saa, sitten vaan ihmetellään seuraavaa siirtoa.

Ja jokainenhan tekee omat päätöksensä, miten itseään hoitaa. Halusin vain tuoda tämän yhden vaihtoehdon esille, kun ovat monet tainneet sieltä apua saada.
 
Ja sitten taas olisi yksi kysymys teille? Onko kellään muilla täällä ollut korvaoireita? Mulla on korvat osittain lukossa ja äänet sattuu korviin. Mulla on kyllä ollut flunssaakiin tossa viimeviikolla, että jos johtuis siitä. Vai voisikohan johtua niskajumista? Purentavikakin mulla on joskus vuosia sitten todettu! Kyllä näitä oireita on jo niin paljon, ettei kyllä lisää tarviis tulla enää. Oikein ihanaa pääsiäistä teille kaikille! =)
 
mulla ainakin on ollut sellaista aina ajoittain,että korkeat äänet särkyy korvaan,ja yleensä jumimmalle puolelle..ja saattaa korvia vihlaista..kärsin myös purentaviasta..mulla vikaa oik. leukanivelessä ja yleensä tällä puolella ongelmia on koko pään sillä puolen..
 
Karoliina-: Mun korvaoireita mm. äkillisesti menee lukkoon jompikumpi puoli vaihtelevasti. Aukee sit ku painaa hetken aikaa korvia. Joskus alkaa samalla soimaan. Korvia myös vihlo sillon pahemmassa vaiheessa, enkä kestänyt yhtään kovia ja varsinkaan kimeitä ääniä. (Eikä tarvinnu ees olla oikeesti kova ääni, olin vaan niin herkistyny). Ja semmosia hassuja humahduksia kun oli, niin tuntu erityisesti korvissa. On noita edelleen vähän, mutta nimenomaan vähän. Sanoisin siis, että oireesi voi hyvin johtua niskasta, mutta aivan yhtä hyvin flunssasta. Tuntuu että unohdin nyt jonkun oleellisen jutun.. mutta oikeestaan ihanaa, ettei enää ees kaikkea p-skaa muista. No ainakin sen, että korvista vuosi nestettä paljon ja tuntui usein että olis vettä korvassa, vaikken mitään tilannetta tiedostanut, että sitä sinne olisi mennyt. Ja tätä kesti pitkään. Ja jos sattui sormella painamaan korvaa (tiedä sitten miksi) niin heilahti koko 'todellisuus'.
 
Jos vois ottaa pään irti kropasta niin tekisin sen :LOL: On taas ollut muutaman päivän sellaista huimaamista, että alta pois. Yöt nukun hyvin, mutta kun sängystä nousen ni jo alkaa. Pää ei tunnista kroppaa.......siltä tuntuu. Tässä odottelen kaularangan magneettikuvaan kutsua..... Kyllä ei ikinä uskois et nuoreen ihmiseen tällainen vaivaa iskee :kieh: :kieh: :kieh: eikä lähde millään pois. Kävely on yhtä keinumista, istuminen täyttä hepreaa....seisominen pudottaa ja saa tunteen tajunnan menettämisestä.....onnesta taitaa teitä olla muitakin.....vaiks ei se onni ole :heart:
 
Mulla tämä olo on ja pysyy.... onko kellään muulla ollut tai onko tällaista koko ajan :saint: eli mua huimaa koko ajan ja tuntuu kuin koska vaan voisi taju mennä. Niska on painava ja omituinen, silmät sekavat. Paikkallaan olo on kamalaa, tuntuu kuin maa vajoaa jalkojen alta ja jalat jäätyy kun yrittää pitää itseään pystyssä. Istuminen ruokapöydässä ja syöminen täysi työ, koko ajan kaataa ja on raskas olla. Kaiken huipuks on koko ajan sellainen niin kuin tuskan hiki...arggggg...helpottaisi nyt jo vähän. Eilen kyllä silittelin toista tuntia :ashamed: ihan vaan uhaten terveyttäni.....välillä tuntui kyllä pää irtoavan kropasta. PLEASE KERTOKAA JOS TEITÄ VAIVAA SAMAT JUTUT :hug:
 
Hei vaan.Satuin googlen kautta törmäämään tänne ja monella on ollut samanlaisia vaivoja niskan takia kuin minulla, mutta onko teillä ollut puutumista ja kipua kitalaessa?.
Minulla siis on pahaa oloa, huimausta(harvoin) kasvojen puutumista, päänsärkyä ja jo mainitsemaani kipua kitalaessa ja ikenissä(yleensä takana) ja kaikki oikealla puolella.Myös solisluun päälle molemmille puolille kaulaa on turvonnut jonkunlaiset rasvapatit ja kurkussa on jatkuvasti pala, joka ei irtoa millään.Korvat alkoivat soimaan noin 1.5 vuotta sitten, ja ininä oli niin kovaa aluksi, että en enää osannut nukkua kuin radio päällä ja silloinkin noin 3h yössä,. joten jouduin hakemaan nukahtamislääkkeet.Tämä yhdistettynä stressiin puhkaisi sitten panikkihäiriön, no Cipralexillä siitä selvittiin.Korvat soivat vieläkin, mutta hyvin hiljaa jo, ei enää mene unet niiden takia, vaikka välillä tulee semmoisia huuto kohtauksia,jotka menevät nopeasti pois.
Tänään tietokoneella istuessani alkoi päähän ja kitalakeen sattua suhteellisen kovaa, mutta aikansa kärsittyäni venyttelin niskaa ja hartioita noin 20min ja kas, päänsärky loppui, samaten kitalaen pakotus.
En olisi koskaan voinut uskoa, että pelkkä niskasärky voisi aiheuttaa tällaisia vaivoja, jos vaan olisin aikaisemmin oireet huomannut, niin monelta harmilta ja kyyneleeltä oisin säästynyt.
Suun olen tutkituttanut sekä hammas että terveyskeskus lääkäreillä, ja aina on sanottu kaiken olevan kunnossa, eli ei suusyöpää aiheuttamassa suunsärkyä.
Valitan hieman sekavaa tekstiäni,en ole kummoinen kirjoittaja koskaan ollut, mutta toivotan hyvää alkavaa kevättä kaikille jäykkäniskoille, ja suosittelen kokeilemaan kuntonyrkkeilyä,kevyttä ja tehokasta liikuntaa niska/hartia seudulle.
 
Melkonen väsy päällä, parisen viikkoa ollu "kuumetta" 37,2. Normaalilämpö kuitenki 36,6. Kuvittelin että toi johtuis stressin purkautumisesta, kun sain ennakkotehtävät kouluun valmiiks, mutta on jatkunu yllättävän pitkään. Ja vainoharhaisuutta lisää, kun toi rintalasta on vieläkin kipeä ja sydän muljuu omiaan.. Fysioterapeutti ei vastannu mun mihinkään kysymyksiin. On kyllä melkosen kumma tyyppi, mutta mitä sitä kunnalliselta puolelta voikaan odottaa. On siitä ainakin se hyöty, että noita syviä lihaksia treenataan, tai siis mitään muuta hyötyä siitä ei näytä olevankaan. Mutta uskon, että jos olis tukilihakset kunnossa, niin olis oireetkin vähäisemmät. Huomenna käyn kuunteluttaan keuhkoja, sais ees tietää onko tää joku virus vai voiko johtua tosta rinnasta. Ei mulla oo ennen muljunu sydän rasituksessa, levossa vaan, mutta viime viikolla näinkin kävi. Tosin olisiko edesauttanut toi kuume, ehkä..

naruniska: mullei oo ollu kipua suussa, mutta kylläkin kevyt hassu puutumisen tunne kielessä oli joskus. Ja yleensä ku on niska kipeempi, niin vuotaa verta ikenistä tosi herkästi. En oo enää yhtään yllättyny siitä, mitä kaikkea niska voi aiheuttaa. Tai sitten meillä on joku tuntematon bakteeri... :whistle: Itte tosiaan siinä kunnossa, että voin vaan unelmoida juoksulenkeistä tai yksin kaupassa käymisestä (ts. maito painaa liikaa), saati sitten kuntonyrkkeilystä. Kyllä sitä monesti on itseään kironnut, että kun olisin vaan tiennyt, niin en olisi ikinä lopettanut harrastuksiani ja tuskin olisin näin p*skana.

minttux: koitahan levätä, äläkä silittele siellä. Tuttua tuttua (paitsi toi jalat jäätyy kohta). Jos alkaa oikeesti tuntuun siltä, että pää tipahtaa, eli ei jaksa niska kantaa, niin suosittelen sen niskatuen hankitaa. Esim. http://www.instru.com/hyvaolo/sidos-004.php (en mainosta, toi oli eka joka tuli googlella. Enkä muista mitä ite maksoin. Kunhan ymmärtää käyttää sitä vaan lyhyitä aikoja kerrallaan.

Ja vähän vielä valitusta, heräsin yöllä vasemman reiden jättielohiireen, joka kiusaa edelleen. Pitää jotain puolen tunnin taukoja ja jysäyttää taas. Oon kyllä koittanu hakata takaisin, mutta väkivalta ei taida auttaa, tähänkään.
 
Lääkäri ei löytäny mitään vikaa, kaikki arvot kohdallaan. Pienen pieni epäilys, että toi rintaranka ärsytti refluksi-oireet käyntiin taas. Kuume vaan jatkuu yhä ja rintaan sattuu ja polttaa ja röyhtäilyttää ja kaikkea.. ja niska/hartiat/päänsärky kiusaavat kun koitan välttää jännittämästä mahan alueen lihaksia. Täytys koittaa oikeasti levätä tänään, mutta ei kiinnostais yhtään kun on niin kaunis ilma.
 
Hei vaan, kohtalotoverit!

Nopea esittely: kolmekymppinen nainen, niska-hartia-selkävaivoja jo monta vuotta, silmissä sumenee, leukaa ja kaulaa särkee jne. Vuosi sitten oli niin pahana, etten voinut kävellä suoraan. Oireet katos muutaman kuukauden jälkeen, mutta nyt alkoivat taas. Lääkäri käski vain venytellä, niska jämähti siitä entistä pahemmaksi, joten lampsin fysioterapeutille. Ryhtini on kuulemma hirveä ja rintalihakset tönkissä, noista niskoista ja hartioista sitten puhumattakaan... Oh well. Katsotaan onko fysiosta apua.
Drosera, löysin tänne googlettamalla jännitysniska + refluksitauti! Olet ensimmäinen, jonka olen nähnyt yhdistävän nuo oireet. Mulla ainakin ne tulee ja menee käsi kädessä, mites sulla? On kyllä hirveä tautiyhdistelmä! Viime viikolla olin ihan varma, että teen kuolemaa, kun silmät oli eri paria, vatsahapot suhisi korvissa asti, kaulalla nyki kuin viimeistä päivää ja ruokatorvea korvensi niin p(rusti.
Naruniska: onko sulla tutkittu kilpirauhanen? Varsinkin noi kuvailemasi rasvamöykyt voivat viitata alitoimintaan. Mulla tutkittiin kilppari just samojen oireiden takia (oli kondiksessa).
Jaksamista, kanssakärsijät!
 

Yhteistyössä