Jännitysniska...

kävin nyt sitten helsingissä neurologilla. tunnin haastatteli ja teki testejä. sanoi heti ekan minuutin jälkeen, että jännitysniska! johon määräsi lääkkeet. no kuunteli pitkään ja hartaasti ja teki perus testit. ja katsoi silmät. kaikki oli kunnossa, ei tarvita silmälääkäriä. testit meni muutenkin nappiin. ei mitään ihmeellistä.

laittoi lähetteen magneettikuvaan, mutta sanoi, että ei olisi itse huolissaan, että ei epäile mitään sairautta. ja mun pelkäämä ms tauti ei ole epäilyksen alla, koska harvoin kai alkaa näin. tahtoi vaan pois sulku mielessä kuvan, koska kaikki mun oireet alkoivat yhdestä huimauskohtauksesta, mikä lääkäriä erityisesti vaivasi. mahdollista, että reagoin paniikilla pieniin oireisiin ja kaikki korostuu.

sanoi, että voin odottaa kuukauden josko oireet menisivät ohi, no ei ne mene, jos koko ajan mietin...joten huomenna soitan kuvaus ajan!

eli ei helpottanut mun oloa tää käynti, vaikka kuinka yritti vakuutella että kaikki ok. se vaan sanoi, että ei noilla testeillä voi 100% varmuudella vannoa, että mitään ei olisi. eli siitä syystä että saan myös mielenrauhan, tosin sanoi, että ei mielenrauhan vuoksi kuvaan laiteta pelkästään. vaan just nuo oireet.( elinallehan ei tehty kun nuo..?eli riippuu kai lääkäristä). eli periaatteessa ihan hyvä että pääsen maksamaan kuvauksista. no maksan mitä vain, kunhan saan selvyyden.

tää mun luulosairaus saa mut hulluksi. oireita ei enää ole, jos en mieti!! eli suurin aiheuttaja kai psyyke?
no viime yönä heräsin monta kertaa kun joka paikka nyki. kävelen paljon päivän aikana ja olen koko ajan todella jännittynyt, joten epäilen, että kun lihakset vihdoin rentoutuu, alan nykimään. hereillä nykimistä ei ole.

miltä hannele kuulostaa?

tän hetken oireet on tuo yöllinen heräily nyintään ja huono uni, nukun muutaman hassua tunnin.
epätodellinen olo, mikä korostuu kun mietin.
oikean puolen kihelmöinti ja poltto. en osaa selittää.
 
lisäys, eli erittäin huono ääreisverenkierto ja joku valkosormisuus, eli tupakoinnin lopettaminen kuulemma aivan välttämätöntä. vaikka en polta kun pari päivässä.
toinen huomio minkä myös hammaslääkäri huomasi, oli tuo bruksismi, vai mikskä tuota hampaiden yhteen purentaa ja narskuttelua kutsutaankaan..eli se lisää myös niska jumia.
mulla kun ei ole niskat kipeet! tunnen kuitenkin jumin niskoissa! ja puren koko ajan, nytkin hampaita täysiä jännittyneenä yhteen.

lääkkeeksi klortiptyl miteä
sykkeen alentamiseen jotain ( leposykekkin liian korkea, lääkärissä se oli 120!)
ja voltaren geeliä.
muilla näitä?
 
soitin tänään aikaa ja sainkin samalle päivälle!!!! voitte uskoa nyt tän paniikin! eli siis yksityiselle.

lisäksi hoitaja sanoi puhelimessa, että tuloksia röntgen lääkäri ei anna. eli ei sano ees jos kaikki hyvin. mää kysyin sitä, että eikö voi kertoa jos ei mitään huolta. se sanoi, että yleensä kertoo jos jotain akuuttia huolen aihetta. muuten joutuu odottamaan...en tiedä kuinka kauan...

kuvaus maksaa ihan sikana! ei voi mitään! yli 300e. huh!
 
Keisari: Mullahan myös omt totesi, että lantio on vinossa. Teki myös siihen jotain hoitoa, mutta sanoi ettei se aina auta. Jotkut hyötyvät siitä ja toiset ei koskaan. Nämä alaselän vaivathan saattavat aiheuttaa myös vaivoja niska-hartiaseudulle.
Kiva Leppäkerttunen, kun ei mitään vakavampaa ollut oireitten taustalla! Mullekaan ei kerrottu magneettikuvan tuloksista mitään ennen kuin kävin lääkärin luona ne kuulemassa monen viikon kuluttua.
Mulla on myös samaa "hammasvaivaa". Mä puren niitä jatkuvasti yhteen voimakkaasti, kun on niska jumissa. Se sitten lisää vielä entisestään jännitystä ja tekee jumia vielä purentalihaksiin ja leukaan.
Mullahan tää vaiva taas yhtä huonona kuin ennen omt:llä käyntejä. On ollut niin pitkä tauko nyt käyntien välissä, enkä ole itsekään kerennyt tarpeeksi jumpata ja venytellä.
Eilen ja toissapäivänä oli todella paha puutuminen koko toisella puolella. Silloin olin jo aivan hermona ja pelkäsin, että kohta halvaannun. Nytkin koko ajan tuntuu niska aivan järkyttävän jäykältä ja kipeältä. Olen tehnyt nyt joulun alla paljon hommia, joissa joutuu pitämään käsiä ylhäällä, kuten verhojen vaihtoa ym. Se pahentaa myös aina oireita.
Perjantaina menen omt:lle taas ja haluan kyllä paikat kuntoon niin, että joulun yli pärjää hermoilematta. Ja joulun aioin levähtää kunnolla.
 
joo kurja odotella vastauksia ja mun lääkärille saakin aikoja vasta vissiin tammikuun lopulle...plaah!
mulla toinen puoli koko ajan outo. niskat kun ei ole ees kipeet! oliskin niin vois sitten syyttää niitä tässä tuloksia odotellessa.
eli sunkaan lääkäri ei kertonut tuloksia vaikka kaikki kondiksessa! miks ne ei voi sanoo että kaikki hyvin! raakaa antaa ihmisen odottaa!
 
Leppäkerttunen: No jo on tarkkaa, jos ei voi edes vihjaista, että kaikki on ok, jos näin on! Miksi piinata ja odotuttaa potilasta turhaan sitten!! Eihän minullakaan alkuun ollut niskakipuja ollenkaan, harvoin päänsärkyäkin. Sitten kun saat magneettikuvan tulokset ja kun varmistetaan ettei ole mitään häikkää, niin kannattaa jo sitten varata aika omt:hen sinunkin, jo sen takia, että hän osaa hyvin selvittää mistä tässä vaivassa on kysymys. Kävitkö sinä jo siellä jäsenkorjaajalla? Ja selkä todettiin suoraksi? Minä olen nyt käynyt 3:lla eri spesialistilla. 1.täti ja hän huomasi vain yläselän kääntyneet nikamat 2.perinneparantaja ja hän huomasi samat kuin täti +lisäksi nämä niskan kääntyneet nikamat ja nyt 3.omt- huomasi lisää vikoja, hän vasta oli se joka huomasi ne nikamat jotka ovat suorassa, mutta eivät liiku ja toimi, kuten terveet nikamat. Halvimmasta tietenkin aloitin, rahaa säästääkseni. Mutta näyttää kyllä nyt palavan rutosti tähän vaivaan.

Mammax3: Voi räkä, kun ei sullakaan ole pidempiaikaista apua tullut. Ois tosiaan kiva, jos saisit joulun olla vailla tätä vaivaa, niin vois rentoilla täysin rinnoin.

Mulla ollut tähän asti pieni kyömy yläselän ja alaniskan välimaastossa, ja kun eilen omt paukautti siitä yhden nikaman liikkuvaksi, huomasin juuri, ettei siinä enää ole tätä pattia. Oisin halunnut jo saada joitakin ensiapuliikkeitä, mitä voisin tehdä nyt. Tuntuu, etten tohdi juuri mitään venytyksiä edes kokeilla, ettei mene pahemmaksi, nyt kun on olo saatu suht hyväksi. Oisko kiitos siitä sitten tehokkaiden kipulääkkeiden! Ja uuden omt-ajan sain vasta tammikuun alkuun, varasinkin myös kolmannenkin ajan samantien, ettei aina tulisi kovin pitkiä välejä.
Muistatteko te pitää istuessanne ryhdin hyvänä? Minä olen yrittänyt sen opetella, ei vain oikein tunnu luontevalta, tuntuu, että istun jäykemmän näköisenä kun yritän tämän hyvän ryhdin pitää. Mutta opettelen sen vaikka hampaat irvessä, jos vain yhtään pidemmän päälle siitä on apua.
 
Leppäkerttunen: Mullakaan ei yleensä ole ollut kipua niskassa, hartioissa. Nyt poikkeuksellisesti on siis sitäkin.
Keisari: Kannattaa varata monta aikaa kerralla eteenpäin, jos sielläkin on niitä vaikea saada. Mullekin omt sanoi, että ennemmin varaa liikaa ja sitten tarvittaessa peruu ne. Joulun jälkeen mulla on tammikuun kolmelle ekalle viikolle jo ajat varattu, toivottavasti niihin myös pääsen.
Mulla olis todellakin varaa parantaa ryhtiä niin seistessä kuin istuessa. Mulla vie ryhtiä huonoksi myös rintarangassa oleva vaiva. Siellä ei nikamat siis liiku, kun ovat niin jumissa ja siitä tulee siis väärää asentoa myös.
 
meillä näköjään vikoja samoissa kohti. Mulla availi juuri näitä rintarangan liikkumattomia niveliä. En tiedä saiko niitä sitten auki, äsken kävin ulkona metsässä käveleskelemässä (kävin kuusta katselemassa takapihan metsikössä ) niin alkaa jomottamaan selkärankaa tuolla lapojen välisellä alueella ja rintaan pistämistä tulee. Kävisin mielelläni kävelyllä vaikka päivittäin, mutta en tiedä tohdinko rasittaa polveani kovin, kun on nyt pysynyt niin rauhallisena. Hankalaa taiteilla näiden vaivojen kanssa.

Oletteko joulua jaksaneet laittaa? Minä olen pikkuhiljaa laitellut, kaikki suurin piirtein valmiina, viikonloppuna jos miehen avustuksella siivoan niin saa joulu tulla.
 
...ja arvatkaa mitä?!?! no mä sain heti tuloksen rtg lääkäriltä! ja kaikki hyvin! aloin itkemään siellä helpotuksesta. hoitajat vaan toivotti hyvää joulua.
se laite oli ahistava, mutta onneks tuli tehtyä. mielenrauhan vuoksi mitä vain!!!! maksoi yli 300e!!!
ehkä näää oireetkin lievenee, kun psyyke sai rauhan!
vitsit että olen onnellinen! pystyn nauttia joulusta ilman pelkoa.
no toivotaan tietty että oireetkin lievenee! mutta mun pelkäämä ms se ei ole. eli jännitysniska niinkuin neurologi sanoikin!
hyvää joulua ja kiitos tuesta kaikille! mää vierailen näillä sivuilla kyllä edelleen ja luen juttuja. nyt koitan keskittyä itse elämään hetken enkä murehtimiseen.
 
Seurailen kanssa mielenkiinnolla teidän juttuja miten pääsette oireistanne eroon ja onko oireet ainoastaan vaan jännitysniskasta, huimia oireita yksi niska voi aiheuttaa....Magneettikuvaus on kauheen ahistava toimenpide, mutta hyvä kun kuvasivat sinut Leppis, kuvasko ne vain pään vai niskan ja selänkin?Koita nyt rentoutua, äläkä sairasta sellaista sairautta mitä sinulla ei ole, ne sairaudet tulee jos on tullakseen eikä niille voi tavallinen maatiainen mitään.
 
Kiva kuulla, et menikin näin!! Tällaiset yllätykset aina kivoja, kun sinäkin olit varautunut odottamaan pitkään niitä tuloksia!!! Onneksi olkoon mieluisasta uutisesta!! Mielenrauha nyt ainakin taattu jouluksi! Jospa oireetkin nyt hieman helpottaisivat, kun pahin jännitys ja pelko pois. =)
 
Kiva, kun Leppäkerttunen sait heti tietää magneettikuvauksen tulokset! Ei tarvitse joulua murehtia niitä.
Mä kävin taas pitkästä aikaa omt:llä. Oli kyllä todella hyvä, kun tänään sattui oleen aika. Eilen illalla teki alaselkä lakon totaalisesti. Jalat meni taas alta, enkä pystynyt kävelemään. Lattialla taas tuolin avulla venyttelin, niin että liikkumaan jotenkin pääsin. Koko päivän oli todella paha selkä, särkylääkkeen avulla pääsin kuitenkin liikkumaan. Mutta istumista ei voinut edes yrittää, heti siitä meni pahemmaksi. Piti tehdä tänään viimeiset joulusiivoukset, mutta jätin ne suosiolla huomiseksi.

Niskaan kysyin jumppa tai venyttelyohjeita joulun ajaksi, mutta en kuulema saa tehdä mitään vielä. On syvät niskalihakset niin huonossa kunnossa. Vasta, kun ne saadaan rauhoittumaan, niin voin aloittaa liikkeitä. Taas tuli myös todettua, ettei tämä ole hetkessä hoidettu vaiva, vaan kuulema siis vie aikaa, että mut saadaan kuntoon.
Mä kaaduin viime talvena ja loukkasin tämän käden, joka aina puutuu. Käsi meni ranteesta, ja kahdesta muusta paikasta pois paikoiltaan. Nämä kohdat siis aina vaivaa, kun on puutuminen. Kuulema voi johtua tästä kaatumisesta, tai se voi olla ainakin osasyy vaivoihin.

Yhden vinkin sain niskan rentoutusta varten. Kylpypyyhe kääritään rullalle ja laitetaan kaulan ympärille, joko etu- tai takakautta. Kaulaliinalla vaikka sidotaan kiinni se. On aivan kuin tuki niskalle. Tämä ei saa kuitenkaan aiheuttaa kipua tai puutumista. Silloin on väärän paksuinen rulla tai väärällä tavalla laitettu. Pitää vain kokeilla, milloin tuntuu hyvältä. Koitinkin tänään pitää päivällä ja voin sanoa, että tosi hyvältä tuelta tuntui.
Hyvää ja rentouttavaa joulua kaikille!
 
Mammax3: Voi hitsi kun meni tilanne sulla taas noin pahaksi! Jätä joulusiivot suosiolla tekemättä, ethän sä taida huomiseksi niin paljon kuntoutua!
Kyllä tää on tosiaan pitkän ajan kuntoutusta, välillä kun on se hyvempi päivä, niin on ilo ylimmillään, et nyt parannuin! Turha toivo, ei sen näköjään tapahdu yks kaks!!!! Mä en pysty yhtään venyttelee niskaa, eilen varovasti yritin ja pyörittelin päivän mittaan kans hartioita, muuta isompaa jumppa en tehnyt. Tänäänpä sitten onkin paikat tosi kipeänä! Jäi vaivaamaan se kun omt sanoi, että mulla niskassa välilevyn pullistuman tyyppinen vaiva...mitähän se sillä tarkoitti? Täytyy ottaa ensi kerralla puheeksi!
Mut nyt en kyllä yritäkään jumpata yhtään!!!! Kylmää vain niskaan ja hartioihin ja kokeilen kyllä tuota sun pyyherulla-ohjetta heti huomenna. Kiitti vinkistä! Niska on kyl taas sen tuntuinen, että täytyy ensi yö taas sit nukkua kyljellään ja huomenna jätän sit saunomisen väliin, ettei pahenna oloa.
Muistinpa muuten yhden oireen mitä omt sanoi näihin vaivoihin kans liittyvän, että saattaa välillä pukata yhtäkkiä kuuman hien pintaan vaikka ei mitään erityistä olisi tehnytkään, niin kuin vaihdevuosivaiva olisi tullut. Mulla on ollut toisiaan sellaistakin. Ei kylläkään nyt viime aikoina... Onko kenelläkään mulla ollut vastaavaa... Ei kyl heti osais totakaan yhdistää selkärankavikaan!!!
 
Mulle on tullut kans aina ajoittain noita kuumia aaltoja. Se pukkaa ihan yhtäkkiä ja silloin on kyllä naamaa myöten ihan hiessä. Ja ne tosiaan tulee vaikkei välttämättä tee mitään. Mä oon jo miettinyt et onko tää jotain hormoonijuttua mut jos nää munkin aallot on näihin muihin oireisiin liittyviä.
 
Moi taas kaikille ja hyvää joulua näin myöhässä :) Olen lueskellut näitä teidän juttuja monta kertaa ja aina uudelleenkin, mutta laiskuuttani en ole saanut itse aikaiseksi kirjoittaa mitään. Mulla palasi oireet takaisin viime viikon tiistaina, joten sekin on masentanut ja en ole jaksanut tulla valittamaan vaikka mieli on tehnyt :p Olen todella onnellinen sinun puolestasi Leppäkerttunen! Iso halaus :hug: Aivan mahtavaa että sulla ei ole mitään vakavampaa. Magneettikuvien ottaminen oli varmasti hyvä juttu.

Itse olen taas alkanut pelätä, että jos tää mun juttu on sittenkin jotain muuta kuin jännitysniskaa. Mulla siis oireet kesti aluksi reilun kuukauden (huimaus ym.) ja sitten oli parin viikon tauko ja uskalsin jo toivoa että tulen terveeksi. Fysioterapia auttoi ilmeisesti oireiden vähenemiseen, mutta välillä pelkään, että mitä jos ne vaan sattumalta väheni välillä ja nyt palasi takaisin. Nyt on taas ollut tätä tuttua jatkuvaa huimausta yli viikon ja jouluakin se vähän pilasi. Mä kävin yhteensä 5 kertaa siellä fysioterapiassa ja lopetettiin se fysioterapeutin ja mun yhteisestä päätöksestä kun olin jo paremmassa kunnossa, mutta heti vikan kerran jälkeen seuraavana päivänä alkoi tää piina taas. Nyt aattelin mennä jollekkin toiselle omt-fysioterapeutille Tampereelle, kun nää aiemmat kerrat olin käynyt Valkeakoskella asti (asun Tampereella). Mulla on lähetteestä vielä 5 kertaa jäljellä joten pakko marssia taas hoitoihin. Olisihan sitä pitänyt arvata että ei tästä näin vähällä pääse. On tää vaan niin turhauttavaa. Mulla on lopputyön tekeminen keskeytynyt kokonaan näiden vaivojen vuoksi, kaippa se on ollut osittain tekosyykin ettei ole jaksanut lukea ja nyhjöttää koneella kun huippaa ja masentaa tää homma.

Hannele, olen todella pahoillani, että olet saanut MS-taudin osaksesi. Tuntuu välillä että tämä elämä on niin epäreilua. Itse olin jo täysin asennoitunut, että mulla olisi MS-tauti kun menin neurologille. Olin lukenut jo ms-liiton lehtisenkin läpi sekä kolunnut kaikki tekstit ja keskustelupalstat läpi ms-liiton internet-sivuilla. Kävin siis neurologilla joka teki mulle niitä erilaisia testejä (ilmeisesti samoja kuin sulla). Hän sanoi että 99% todennäköisyydellä mulla ei ole ms-tautia. Hän sanoi että mun ei kannata tuhlata rahojani magneettikuvaan, joten en sitten ottanut lähetettä vaikka olisin sen varmaan saanut. Olin kyllä valmistautunut maksaan niiden magneettikuvien otosta, mutta en sitten mennyt kun se neurologi oli niin varma mun terveydestä. Se neurologi sanoi, että potilaat jotka on saanut häneltä "puhtaat paperit" näistä neurologisista testeistä ei ole koskaan tulleet takaisin sen takia, että heillä olisi myöhemmin todettu ms-tauti. Kävin siis yksityisellä neurologilla Koskiklinikalla ja luulisi, että siellä on päteviä lääkäreitä.

Saitko sä Hannele "puhtaat paperit" niistä kaikista neurologin tekemistä testeistä? Eli eikö ekalla neurologikäynnillä ilmennyt mitään mistä epäillä ms-tautia? Onko sulla suvussa ms-tautia tai oletko saattanut saada sen jälkitautina? Mun työkaverin tuttu sai ms-taudin flunssan jälkitautina. Aikas hirveetä. Mun tutut tietää joitakin ms-potilaita ja he kaikki ovat hyvässä kunnossa vaikka ovatkin jo 50-70 -vuotiaita. Lukemani perusteella ms-tautihan etenee eri ihmisillä eri tavalla. Millainen sun taudin muoto on, onko se aaltomainen vai ärhäkämpi? Olen lukenut, että joillakin ms-tautipotilailla akupunktio ja fysioterapia on auttanut hieman. Rasvaisen kalan syöminenkin ehkäisee kuulemma kovettumien muodostumista hermostoon. Millaista Hannele sun huimaus on ollut? Onko se ollut jatkuvaa ja onko se ollut keinuttavaa vai kaatavaa tiettyyn suuntaan? Mulla huimaus on sellaista tasaista keinutusta. Mun huimaus ei vaikuta tasapainoon, vaikka ei pitkään käveleminen kyllä mitään herkkuakaan ole. Neurologi sanoi, että yleensä neurologisissa sairauksissa huimaus vaikuttaa potilaan tasapainoon selkeästi heikentävästi. Oletko Hannele löytänyt sellaisen lääkkeen joka auttaisi sinun vaivoihisi?

Vertaistuki on varmasti todella tärkeää jos sairastuu, oli tauti sitten mikä tahansa. Uskon että ms-tautia on hankala hyväksyä, en voi kuin vain kuvitella millaiselta susta tuntuu. Ajattelen kuitenkin jotenkin silleen, että jokaisella meillä on elämässä jokin oma sairautemme. Tuntuu että syöpää on nykyään todella monella tutulla ja ei sitä koskaan tiedä mikä tauti itselle tulee. Pelkään edelleen sitä ms-tautia omalta osaltani vaikka lääkärit on muuta väittäneet. Saas nähä jos mäkin sit menisin siihen magneettikuvaan vaikka lääkärit pitäsikin sitä rahan tuhlauksena. Terveys on kuitenkin vakava asia. Itse en ehkä olisi osannut aikaisemmin sijoittaa terveyttä top 3:seen kaikista arvoista, mutta nyt sen paikka on perheen jälkeen heti toisena. Ei sitä terveyden merkitystä tajua ennen kuin sen menettää, tavalla tai toisella. Toivon sulle todella voimia Hannele! Hienoa on että sulla on lapsi, monet tuttavani ei saa niitä. Tää elämä on niin kummallista. Toisille suodaan toista ja toisille ei. Kaiken kanssa on vain pakko oppia elämään ja näkemään elämässä se valoisa puoli.

Tästä tuli taas tämmöinen romaani. Mammaxille jaksamista..toivottavasti olet jo paremmassa kunnossa ja pystyit jouluna rentoutua. Mitäs Keisarille kuuluu? Onko oireet helpottanut? Mäkin sain kuulla fysioterapeutilta että mulla on jalat eripituiset. Olin kanssa ihmeissäni kun en semmoista ollut tiennyt. Ei kuulemma ole käytännössä kuitenkaan suurta eroa, koska osaltaan jalkojen ero pituudessa johtuu skoljoosista ja selän jumeista jotka vetää lantiota vinoon. :/

Hyvää Uutta Vuotta 2008 kaikille!! :wave:
 
Voihan hitsi Elina-81, kun huimaus palas takas!!! Ei kiva ei!! Mut uskon kyllä, että neurologi tulkitsi sun huimaukset ja vaivat ihan oikein, kyllä hän ois tunnistanut oireesi ms-taudiksi, jos se ois sitä ollut. Kannattaa varmaan kyl jatkaa pikimmiten sitä omt-fysioterapiaa, että saat taas kuriin ton huimauksen...taitaa tässäkin vaivassa olla pitkä tie lopulliseen paranemiseen.

Ekan omt-kerran jälkeen lepäilin pari pv ja sit koklasin jumppailla, heti tuli sika-kipeeksi hartia, niska ja kädet. Niinpä olen nyt sitten vain ollut ja oleillut koko joulun ajan ja napsinut tulehduskipulääkkeitä ja olo on ollut ihan siedettävä. Särkylääke somadril comp minkä vain reumalääkäriltä, olikin vedetty pois markkinoilta jo marraskuussa. Jostain syystä sain kuitenkin yhden satsin sitä apteekista joulukuussa, toista satsia kun menin hakemaan, niin kertoivat ettei sitä ole saanut joulukuussa enää myydä.... Muutama tabletti on niitä vielä jäljellä, sitpä näkee kun loppuvat, et olivatko ne syy siihen, et olo ollut siedettävämpi.
Mä onneks pääsin siitä huimauksesta eroon aika pian, eikä ole tullut vielä takas KOP, KOP (koputtaa puuta) Mulle laitettiin fysioterapiakertoja 5-10, mut päätin heti että käytän kyllä kaikki vaikkei loppuvaiheessa enää oireita olisi ollenkaan. Jos alkuun käyn tiheemmin ja sit harvennan pikkuhiljaa käyntejä. Käyn vaikka hoitojen päätyttyä sit "tarkistuttamassa" tilanteen tietyin välein, et varmasti vaiva pysyy kans kurissa. Näin olen suunnitellut.
Kunpa vain kaikki menis niinkuin olen suunnitellut heh, heh. Aina sillä hetkellä tuntuu,on jo kuukauden päästä terve "että kyllähän mä nyt olen jo tammikuun lopussa aivan terve! tottakait!!" Jospa sitä jaksaa paremmin, kun jaksaa toivoa ja uskoa, että paranee. sit ku on huono päivä, plaah, tätäkö tää mun loppuelämä nyt sit on!! Näin se mieliala vaihtelee sen mukaan millainen olo on. Ja nyt tuntuu, että kun tästä vain paranen, en koskaan päästä itseäni näin huonoon kuntoon, urheilu ja kuntoilu tulee olemaan osa mua koko loppuelämäni. tietty sit kun on terve, niin kuntoiluintokin hiipuu...
 
Laitanpa tähän vastausta Elinalle. Mulle on neurologi tehnyt monta kertaa testit, niitä kutsutaan kliinisiksi testeiksi ja niissä ei ole koskaan ollut mitään poikkeevaa. Kävin monta kertaa nrg:lla eikä ollut mitään syitä MS- tautiin, mutta ite tajusin vaatia MRI:n ja selkäydinpunktion. MRI:ssä oli 4 plakkia ja nrg vaan sanoi, että joku virus on saattanut ne jättää päähän...sit liqvorissa oli löydökset enkä silloinkaan viä saanut diagnoosia! MS-taudin diagnoosia ei kaikille anneta kovinkaan nopeesti, en tiedä miksi...Mun äitin pikkuserkulla on MS, ei tiettävästi muilla. Tautimuotoa ei ole kukaan vielä sanonut. Huimausta oli jos jonkinmoista, milloin kävelin seiniä pitkin ja toisinaan heittää sillain oudosti, mutta ei se tasapainoon ainakaan vielä ole vaikuttanut, eikä mulla muutenkaan vielä ole ollut tasapainon kanssa ongelmia, pyörällä ajokin sujuu toistaiseksi ainakin.Ei mulla ole viä muuta lääkettä kuin Triptyl. Mulla tää tauti oireilee kaikista eniten kaameina kipuina, muitakin oireita on, ne tulee ja menee, kestäen märittelemättömän ajan ja tullakseen taas uudelleen. Eiköhän siinä ollut kaikkeen vastaus mitä kysyit, vastailen kyllä mielelläni.Hei taasen!
 
Täällä oli mielenkiintoista tekstiä huimauksesta, jännitysniskasta ja vaikka mistä.

Liityn kertomaan tarinaani.
Mä itse olen alle 30-vuotias kampaajan ammattia harjoittava yksilö. Niska-hartiaseutu on ollut aina ongelmana, siis jo ennen tuota ammattia niskaseutu kipeytyi helposti.

Nyt mä olen ollut "monisairas" :LOL:
Katastrofi alkoi etelänreissulla tänävuonna syyskuun puolivälissä. Siellä alkoi outo olo, puutuminen, tykytyksen ja verenpaineen tunne (sitä ei ollut) siis ikäänkuin korvissa painetta. Lisäksi tuntui ettei henkeä saisi kunnolla, kuin joku kuristaisi kurkkua tai istuisi rinnan päällä. Se rintatunne oli aika outo. Sellainen raskas olo vaan tuossa. No siellä kaksikin kertaa lääkäriin jotka pisti paniikkikohtaukseksi sen. Juo viinaa-kehoitus , se rentouttaa. Just..
No kotona sitten heti lääkäriin ja siellä raavittiin päätä ja mietittiin voisko se olla menieren tautia, asentohuimausta, tai pelkkää lihasjännitystä niskassa. Edelleen, ei ole tulosta tullut. Mä olen käynyt kolme kertaa ihan lääkärissä. Tulen hulluksi tän takia. Sitten tykystystuneiden ja voimaatomuuden tunteen vuoksi on otettu sydänfilmiä, useaan kertaan. Ei vissiin mitään poikkeavaa siinä parissa sekunnissa, mitä ne nyt sitä ottaa.
Siis edelleen oireita on. Joskus ne vaan pahenee, ikäänkuin kohtauksenomaisesti alkaa tuntua vähän keinutusta, rintatuntemus, korvien paine ällöttävä ja OUTO olo...
Eikä siis lääkärit ota mitään kantaa.

Tämä huimauksen tai sanotaanko että jatkuvan epävarmuuden tunne on ärsyttävää. Työ on muuten hankaloitunut jo niin paljon, että mietin tosissani sen tulevaisuutta. Kävinhän mä fysioterapeutilla, joka ei kylläkään auttanut. Olin niin monivammainen että mikään liike ei käynyt, tai toinen paikka alkoi krempata :|
Vasemman puolen puutuminen, tai turta olo. Käsi ja jalka. Molemmat kädet puutuu joka yö. Se on viheljäistä kun herää yöllä eikä löydä käsiään, kun ne ei nouse. Yäk.
Olo on vähän kuin pumpulilla kävelisi ja ikäänkuin lievästi alkaisi tunto hävitä vasuripuolelta. Tai sitten kuvittelen. Onhan tässä jo paniikinpoikanen ilmassa.
Niskasta löytyi kulumaa, myös epäily hermopinteestä.

Näön hämärtymisiä on minullakin toisinaan, sellaisia että tuntuu kuin roskaa olisi silmissä, tai pitäisi vaihtaa lasit. Tai että toinen silmä olisi "syvemmässä" kuin toinen.

Tukka lähtee. Ja se muuten lähtee! Tutkittu on. Ihanaa tietää että se katoaa, ilman että on toivoakaan uudesta kasvusta. Sen verran tein tutkimusta naapuripenkissä, että selvisi ettei mun hiukseni saa tarpeeksi verta (ravintoa) eli pintaverenkierto päässä on huono, nestettä en juo tarpeeksi ja sitten se yllättävin juttu, eli minussa on joku sairaus, joka vaikuttaa hiustenlähtöön. Tuosta sidraludin käytöstä (joudun ottamaan sitä joskus, en kovin mielelläni) tuli sitten puhetta, että se vaikuttaa hiustenlähtöön, mutta kun mä en sitä ole kuuriluonteisesti koskaan ottanut, niin se ei voi aiheuttaa nyt sitä.
Kiertääkö mun päässä enää mitään verta (jutuista päätellen ei), vai mitä tämä on. Apua.
:eek:
 
Elinan stoorit on niin läheltä mun omiani, että olen (jäljellä oleva) tukka pystyssä täällä!

Fysikaalisten jälkeen aina parempia päiviä. Vasen puoli jumissa. Ei varsinaisia huimauskohtauksia, vaan ennemminkin jatkuvaa keinutusta. Toki niitä piikkejäkin sitten on tullut.
 
:D Hiustenlähtöä on mullakin ollut todella paljon. Itse olen ollut kausittain huolissaan siitä, mutta kampaajan mielestä sitä löytyy vieläkin niin paljon, ettei huoleen ole aihetta :) Mutta, omt-fysioterapeutti kertoi mulle yhdestä asiakkaasta ja tämä liittyy hiuksiin. Eli tuli puhetta erikoisistakin oireista liittyen jännitysniskaan, kuten mun kovat kivut välillä korvien takana (en kärsi silmälaseja silloin käyttää). Silloin omt kertoi naisesta, jolla oli lähtenyt melkein koko tukka toiselta puolelta päätä. Ja se lähti jännitysniskan vuoksi. Päänahka oli ollut niin jäykkä ja liikkumaton, ettei hiusetkaan pystyneet siinä kasvamaan. Hoidon kuluessa oli ollut kuulema jännä seurata, kuinka tukka pikkuhiljaa alkoi kasvamaan takaisin. Oli kuulema mennyt ihan selvä raja keskellä päätä, toisella puolella kasvoi tukka ja toisella se oli lähes kokonaan lähtenyt pois. Eli kaikkea kummaa tämä vaivamme voi aiheuttaa.

Jos maallikon veikkausen saisin antaa, niin ihan hyvin sullakin voi olla vaivat jännistysniskasta johtuvaa. Suosittelisin sullekin pätevälle omt-fysioterapeutille menoa, käsitin, että olet käynyt vain ihan tavallisella fysioterapeutilla. Jos kerran olet jotain hetkellistä apua saanut jo, niin voisit saada säännöllisellä hoidolla saa omt:ltä apua vaivaan.

Nuo sinun silmävaivat on aivan kuin minun. Varsinkin tuo, että toinen silmä olisi syvemmällä. En ole sitä sanoilla osannut kuvailla aiemmin, mutta tuolta se tuntuu.

Varmasti magneettikuvauskin voisi antaa jotain tietoa. Jos kerran epäillään kulumista tai hermopinnettä.
 
kau
mulla just näitä samoja vaivoja.saunan jälkeen oireet tuntuvat pahenevan.kaulaa kuristaa ja puristaa,samaten rintalastaa,kaulassa on palan tuntua,iho puutunut ja pistelevä poskilta ja kaulalta,elohiiriäkin on toisinaan,niska on ihan jumissa,samaten selkä,hartioista lähtee usein sellaisia kipu janoja kylkiin ja rintakehään,usein hengittäminenkin saa tuon hartia säryn säteilemään joka paikkaan.
pelottavinta mun mielestä on just tuo kaulan kuristus ja raskas hengittäminen.välillä kielikin tuntuu vähän kankealta ja silloin sitä pelkää nielemistä.
hartiat ollu jumissa 13 vuotiaasta asti.nyt olen 25 vuotias.nuo puutumiset ja kiristelyt tuntuvat molemmilla puolilla mutta enemmän vasemmalla.
olen ravannut lääkäreillä ja meninpä kerran sairaalan päivystykseenkin jossa otettiin verikokeita ja keuhko röntgen.kaikki oli ok.sain myös hengittää jotain astma lääke höyryä kun puhallus kokeessa tuli matalahko tulos mutta tulos ei parantunu lääkkeenkä jälkeen eli ei ole astmaa.
kävin ennen joulua hierojalla ja hän avasi selästä fasetti lukon.kävi tosi kipeää se hierominen kun paikat niin jumissa.hieroja kyllä sano että ei se ees vielä hieronu pohjia myöten.tammikuun alusta soitan sinne ja varaan uuden ajan.hieroja/fysioterapeutti aiko pyytää lääkäriltä lähetteen mulle niin saan halvemmalla nuo hoidot.
asun pienellä paikkakunnalla pohjoispohjanmaalla eikä täällä ole oikein muita hierojia.hyvältä hierojalta tuo mies kyllä tuntu mutta ei oo sellanen omt hieroja mistä täällä on ollu paljon puhe.
minullakin tulee välillä (no,aika usein..)noita luulotauti kohtauksia ja olen varma että tässä on nyt kyse jostain vakavammasta.sitten rupeaakin jo henkeä ahdistamaan ja kaulaa puristamaan viimeistään niin että olen varma että kohta tulee noutaja.
rintalastaa polttelee välillä tuosta keskeltä ikävästi.olin 31.7 autokolarissa ja silloin tuo rintalasta kipeyty ekan kerran.se kuvattiinki sillon eikä siinä ollu näkyny mitään.muttakun se kipuilee välillä vieläkin!voiko ola että siinä kolarissa ois vaan joku lihas menny jumiin tai tullu fasetti lukkoja rankaan.no niin taas rupes paniikki nouseen......
 
Onko teillä aamukankeutta? B) :LOL:(toivottavasti teistä kaikki on naisia...hehhehhhee..) Mula nimittäin koko kroppa on aamulla kankea. Siis sellainen niinkuin olisin edellisillalla saanut vähän selkääni.

Palatakseni vielä karvaaseen aiheeseen:Tukanlähdöön ei nyt varmastikkaan auta enää mikään. Ja mä olen kuitenkin jo alan ammattiklainen että tiedän. Tieto lisää tuskaa.. Se nyt on menetetty. Kävelen siis huivi päässä.. (voi että mä tunnen itseni niin hehkeäksi..)
Ja tukka on ollut mulle niin tärkeä että koen nyt niin pahaa mieltä siitä että en kestä yhtään minkäänlaista vitsinvääntöä tukasta. Ja mies on voielä kehdannut mulle heittää tukkaläppää

:kieh:
 
teretulemst palstalle!

PÖPÖ: Sulla onkin päässyt tosi kurjaksi olo. Ihmettelen suuresti, että miten ole jaksanut kuitenkin syyskuun jälkeenkin tehdä näitä parturin hommia! Pakkohan sun on ainakin jo sairaslomaa ottaa, ellet ole jo välillä ollutkin!! Tai no partureilla ei tietty ole mahdollista olla sairaslomalla jos yritys on oma tai vaikka olis vuokratuoli , ei tule tuloja jos ei tee töitä!
Mut varmaan ois tulevaisuuden kannalta ihan järkevää miettiä toista ammattia, jos sul on kerta aina ollut näitä niskaongelmia. Parturin työssä ne eivät ainakaan parane, siinähän joutuu jatkuvasti kannattelemaan käsiään. Itse olen joskus miettinyt, et mikä työ sitten ois sellainen joka rasittais kaikkista vähiten niskoja ja ei ois kovin paljon käsien kannattelua....???
Ei tule heti mieleen mitä ne työt ois... lastenhoitaja, (isompien lapsien ettei tartte kantaa), kerhotäti, uinnin valvoja....???
Ei kyl yhtään kiva, ett sulle tullut hiusongelmia, miehet yrittää vähän liiankin usein selvitä tai selvittää kaiken huumorin avulla. Joskus se voi olla hyväkin, mutta ei se kyl joka tilanteeseen sovi. Mun mies kans turvautuu vähän liian herkästi tähän huumori-osastoon, jos pitäisi vaikka vakavasti jostain keskustella, tuntuu sit kuin puhus jonkun pelle hermannin kanssa! Eihän siitä mitään tule, rupean vain hermostumaan ja asia jää puhumatta!

KAU: Oletkohan tuttu toiselta palstalta? Minä vinkkasin käymään kaks plus-sivuilla! On kyl ihme, että lääkärit on niin avuttomia tämän vaivan kanssa, ettei heillä tule mieleenkään, että vaivat johtuu selkärangasta!! Meistä ihan kuka tahansa osaisi varmasti paremmin tunnistaa tämän vaivan, kun lääkärit!!!! Onneksi voi täällä jakaa mielipiteitään, neuvoja, ohjeita ja kokemuksia.
Kaks päivää oli tässä välissä taas tosi kurjia, eilen oli ehkä pahinta käden "hermosärky", nyt olo onkin jo taas siedettävä. Sen kun tietäisin mikä sen näin yhtäkkiä sai asettumaan. En ole huomannut mitään VARMAA konstia, mikä saa välillä oloni helpottuman, tuntuu, että milloin mikäkin auttaa, joskus joku auttaa ja seuraavana päivänä se saakin aikaan huonomman olon.
Onkin tänään tullut sitten siivottua ja touhuttua enemmän, ulkonakin kävin lasten kanssa pitkästä aikaa. Kylmä kaurapussi on vähän väliä hartioilla tai niskassa, varalta!
Lasken päiviä omt-fysioterapiaan, Neljä Yötä terapiaan on..., laskin aivan itse "tänään"... :p
 
kau
sain tosiaan vinkin tästä palstasta eräältä toiselta palstalta.elikkä voivotellaan nyt tälläkin palstalla sitten :D mukava "tavata" tuttuja.mulla on tänään ollu aika vaikee päivä näitten vaivojeni kanssa.nielu tuntuu kankealta ja alaleuka+kaksoisleuka :LOL:
 

Yhteistyössä