Jännitysniska...

Hei vaan kaikille! Täällä kans yksi, jolla ihan samanlaisia vaivoja kuin teilläkin. :/ Voisiko joku selventää mulle, että mitä tarkoitatte tuolla "silmät eripariset"? Mä oon käynyt 2 eri silmälääkärilläkin, toisella montakin kertaa, kun silmät on jotenkin ihmeelliset. Tai siis tuntuu, et vaan toi toinen silmä. Multa on otettu silmänpohjakuvatkin, olivat ok. Voiko siis johtua tuosta niskasta?
 
Kaikki suomen omt-fysioterapeutit löytää kun googlettaa sanan somty (tarkoittaa kait suomen omt-yhdistys).
En ole vielä päässyt fasettilukkojen aukaisuun, tädillä ja mulla niin eri aikataulut, et ei löydy yhteistä aikaa.
On tää vaan aika yleinen vaiva, ja eikö vain olekin outoa, kun kaikki oudot tuntemukset voivat tosiaan vain johtua niskavaivoista!
Mä olen joskus kans käynyt kattelee huonoimpina hetkinäni ms-taudin oireita ja muitakin tauti mahdollisuuksia. Esim. jollain reumasivuilla luki, että jos reuma oireilee niskassa, niin sitä hoidetaan ensin pahan jännitysniskana. Toi lause oli mulle reumaa sairastaneena tietty aika todennäköinen vaihtoehto vaivaani. Mutta ei se sitten kuitenkaan ollut ilmeisesti sitä. Tässä tulee pikkuhiljaa terveysalan ammattilaiseksi, kun kaiket päivät lukee erilaisista taudeista ja niiden oireista :LOL:
Mulla ei ole kokemusta tosta eripariset silmät, mut oiskohan toi liki sitä mun oiretta "kuin olisin ollut unessa", kuin silmien edessä ois ollut hentoinen harso tai jotain. Periaatteessa näin kuitenkin ihan ok.. Jos sul on toi tunne vain toisessa silmässä??
 
LaPooh: Toivottavasti saat sinäkin apua omt-fysioterapeutilta! Sun oireista nimittäin moni voi liittyä jännitysniskaan.
Kun kävin tavallisella fysioterapeutilla hieronnassa, hän kertoi, että mm. korvakivut, hengenahdistus (juuri kuvaamasi laista), voi johtua niskasta/rintarangasta. Näitä molempia on myös mulla ollut aina silloin, kun on todella jumissa paikat. Närästysjuttu on myös ihmeellinen. Mulla on refluksia todettu ja siihen lääkitys. Mutta silti joskus tuntuu, että on närästystä/polttelua ruokatorven kohdilla. Mutta samalla tuntuu selän puolella, että pitäisi naksahtaa joku. Mies onkin joskun paukutellut mua, ja ihme, mutta se on auttanut. En kyllä tiedä voiko närästys oireet johtuakin selänpuolen vaivoista :ashamed:
Mutta siis hyvin monenlaisia oireita voi selän puoli aiheuttaa, varsinkin siis yläosa. Näitä kyllä hyvin kattavasti multa eka käynnillä kyseltiin.
Ja kieltämättä on itsellekin joskus paniikinpoikasta iskenyt, kun kaupassa on huimaus alkanut. Mulla nimittäin käy joskus niin, että kun katselen alas päin (esim. tutkin tuoteselostusta allergioiden vuoksi) ja nostan pään ylös, niin silloin iskee huimaus. Tätä on kans silloin, kun on oikein kunnon jumi päällä.

Mulle myös sanottiin viime käynnillä omt:llä, että niskaoireetkin voi johtua alaselästäni osittain. Mullakaan ei ole normaali S-mallinen selkä, vaan alaselkä on suora. Siellä siis on myös pahat ongelmat.

Tänään kävin myös hammaslääkärillä, kun luulin, että on reikä hampaassa. Niin kovasti vihloi. Mutta reikää ei löytynyt. Lääkäri kysyikin, että hankaanko hampaita yhteen. Näinhän mä teen aamusta iltaan, ja juuri oikealla puolella, joka on jumissa enemmän. Leuassakin tuntuu aina jonkinlaista kiristystä, jonka vuoksi purista oikean puolen hampaita yhteen melkein koko ajan. Tämä aiheuttaa sitten kipua hampaissa. Hhmm, siinäpä taas yksi vaiva monien joukkoon :LOL:
 
nyt kävin tädillä aukaisuttamassa nikamalukot! eipä ainakaan sattunut. yläselässä oli näitä lukkoja ja oikeasta olkapäästä oli jänne (vai mikä se olikaan?) pois paikoiltaan. nyt ei saisi ainakaan tällä viikolla käännellä päätä kovin äkisti ja kättä ei saisi nostella. saattaa olla, etteivät pysy kondiksessa, ellen saa näitä tulehduksia kuriin. niin ja sanoi, että nyt kannattaa käyttää matalaa tyynyä nukkuessa. et tämmöstä täällä.
 
Heipparallaa!

Olen käynyt nyt kaksi kertaa hierojalla ja eilen ekaa kertaa omt-fysioterapeutilla. Hierontojen jälkeen oli aina heikko olo koko loppupäivän ja eilisen omt-käynnin jälkeen kaksinverroin pahempi. Nytkin oksettaa aikas lailla ja huimaus on ehkä jopa pahempaa kuin aikaisemmin. Kaippa tää kuitenkin kuuluu aisaan, että on aikas sekasin ton ekan hoitokerran jälkeen, ja varsinkin kun oli aika rankka käsittely. Mulla oli ainakin asiantuntija hoitamassa selkää ja niskaa, eli henkilö joka on tuonut Suomeen tänä koko omt-fysioterapian (Ritva Urrila). Hän on nyt jo eläkkeellä, mutta tekee hoitoja vielä kerran viikossa omassa hoitolassaan Valkeakoskella.

Ritvan mukaan mun selkä ja niska oli aikas pahasti lukossa. Lukot alkoivat jo melkein alaselästä asti ja jatkuivat yläselkään ja niskaan :eek: Siinä mua sitten käsiteltiin erilaisilla painiotteilla niin että nikamat paukkui. Kyllä se sattui, mutta en osannut kuin nauraa kun se koko homma oli niin kummallista :LOL: Tämä fysioterapeutti meinasi, että yksikin hoitokerta voisi jo riittää, mutta itsestä jotenkin tuntuu että onko se edes mahdollista. Teidänkin keskustelujen perusteella tarvittiin monta omt-terapiaa ennen kuin lukot aukesivat kunnolla.

Tämä Ritva sanoi, että nää mun huimaukset voi täysin johtua noista mun yläselän ja niskan lukoista. Taidan olla kuitenkin aikas jästipää, sillä ajattelen edelleen, että taustalla voi olla jotain vakavampaa. Vasta kun huimaus lakkaa ja hoidot tepsii, voin uskoa että kyse oli todella lihaksista ja nivelistä selässä. Se on kyllä juhlan paikka jos sellainen päivä tulisi että ei huimaa jatkuvasti.

Mulla tää huimaus on kaikista rasittavinta tässä "taudissa". Kun normaalia oloa ei ole ollut päässä yli viikkoon. LaPoohille tiedoksi: tämä kyseinen fysioterapeuttini sanoi, että huimaus ei johdu (ainakaan mun tapauksessa) siitä etteikö päässä kiertäisi veri, vaan siitä että selän ja niskan nikamat on niin jumissa, että ne puristaa nikamien sisällä olevia hermoja jotka taas vaikuttaa huimaukseen ym. oireisiin. Päähän liittyvät oireet eivät myöskään oireile vain niskasta, vaan yläselässä on paljon nikamia mitkä vaikuttaa juuri esimerkiksi huimaukseen ja pääkipuun. Myös korvien soiminen ja "utuinen katse" voivat johtua selän lukoista. :attn:

Saas nyt nähdä et auttaako toi eka kerta vielä mitään. Kaippa se lähipäivinä pitäisi selvitä. Töissä olen käynyt normaalisti vaikka huimaa jatkuvasti. On aikas rankkaa olla palveluammatissa ja seisomatyössä :| En vain kehtaa olla poissa kun kuitenkin pystyssä pysyn ja tiedän että työväkeä ei ole liikaa.

Tsemppiä kaikille muillekkin vaivaisille! :wave:
 
Toivottavasti olosi alkaa pian kohenemaan. Sulla onkin ollut tosi paljon jumeja selkärangassa, eipä ihme, että olo on hutera. On kyl huippu juttu, et sait oikein alan asiantuntijan hoitamaan itseäsi! Se jos kuka luulis osaavan hommansa! Pakkohan oireidenkin on jossain vaiheessa helpottaa, kun jumit on saatu auki. Mitenhän näiden jumien kanssa on, voivatko helpostikin mennä takaisin jumiin, vai vaatiiko taas pitkän rupeaman vääriä liikkeitä. Sinähän voisit kysästä tältä ritvalta. Ja kerro meillekin, jos antaa joitain itsehoito-ohjeita, tulemme me muutkin viisaammiksi. ym ym. Minua ainakin kiinnostaa kovastikin mitä tietoa hänellä on vaivasta.

Kävin tk:ssa, minulla on nyt silmäkin tulehtunut. sain kortisonivoidetta ja pyysin, että puktoivat nyt sitten ekaa kertaa mun poskiontelot. Pelotti ihan tajuttomasti, itkukurkussa ja kädet vapisevina odottelin. Hoitaja näki, että pelkäsin hullun lailla, tuli lohduttelemaan, älä pelkää, ei se satu ja olo helpottaa heti. Ole vain ihan rauhassa ym. Minä aloin itkemään, olin tosiaan niin hermona. ( saas nähdä kuinka huomenna vollotan, kun on se juurihoito, sitä pelkään vieläkin enemmän!!!) Ensin laittoivat puudutesuihkeet, tuntui inholta. Sitten laittoi tuhdimmat puudutteet, vanupuikontyyppiset laittoi sieraimiin, vasemmalle puolelle ei saanut puikkoa kunnolla menemään, yritti useasti, jäi ilmeisesti puolitiehen. Puikot otettiin 15min päästä pois. Niistelin ja vihreää mömmöä jo tuli paperiin. Sitten otti punkteerauspiikin, oikealle puolelle meni helposti, ei sattunut. Laittoi veden virtaamaan, mitään ei tullut. Puhdasta vettä vain. Sitten yritti tökkiä reikää vasemmalle puolelle, kyllä kävi kipeää, ei ilmeisesti ollut puuduttunut kunnolla. Ei mennyt neula läpikään edes. Kaksi kertaa yritti, ei onnistunut! Otti kuitenkin bakteerinäytteen tästä lähes kirkkaasta punteerausnesteestä mitä toiselta puolelta tuli. Ja nyt sain lähetteen nenä-, kurkku- ja korvalääkärille. Jospa taas pääsisin parannusprosessissani eteenpäin. Kotona tein huuhteluita nenukannulla ja tulee niitä vihertäviä klönttejä ja kumpikin poskiontelo on kuitenkin kohta taas aivan tukkoisen tuntoinen. Tuntuu, ettei punkteerauksesta ollut mitään hyötyä minulle, jäi vain ikävä kokemus muistoihin siitä. En taida kokeilla toiste.

Minä olen ollut vapaalla nyt jonkin aikaa, useita viikkoja, mutta kohta menen taas töihin, ihan on vain väliaikainen pesti, toivottavasti selviän tästä vaivoineni kunnialla. Onneksi työssä en joudu olemaan asiakaspalvelussa, saan näyttää ihan niin kurjalta kuin olo tuntuukin. Mutta tietty aina parempi, jos pystyn olemaan pirtsakka ja reipas, etten anna kovin kurjaa kuvaa itsestäni, on sitten aina parempi mahdollisuus saada jatkotöitä tästä kyseisestä firmasta.
 
Pikaisesti tulen vielä kirjoittelemaan tänne. Kiva, kun Keisari ja Elina on myös saaneet apua tähän vaivaan. Toivottavasti olo alkaa helpottumaan.
Mä olen varmasti sen vuoksi joutunut kulkemaan kauan omt:llä, kun mulla on ollut aina niin monenlaista vaivaa selässä, ei pelkkiä lukkoja.
Nyt tällä hetkellä tuntuu taas tuo lukko lapaluussa, joka silloin eka kerralla aukaistiin eli eipä pysynyt kovin kauan auki. Muakin kiinnostaa se, pitäsikö niiden pysyä auki vai tahtovatko lukkiutua aina uudestaan.

Kurja kokemus varmaan ollut Keisarilla tänään (punkteeraus). Mulle on tehty juurihoitoa viime kesänä. Ei se tuntunut yhtään, kun sain ekaksi puudutukset. Kurjaa oli vain se, kun piti jaksaa niin kauan pitää suuta auki. Mutta kyllä sä siitä selviät ihan varmasti :hug:

Mä olen tällä hetkellä kotona lasten kanssa vielä. Töitä olisin saanut viikonlopuiksi, mutta se on myös seisoma työtä/palvelutyötä. En ole uskaltanut kokeilla huimauksen vuoksi. Mutta jos nyt alkaisi vaiva helpottaa, kun käyn omt:llä. Harmittaa vain, kun tällä viikolla jää väliin, kun en saanut lapsille hoitajaa.
 
kun kerroit, et sulla juurihoito ei sattunut. Olo helpottui. Se on musta tosi kurjaa, ja vaikeaa pitää suuta auki kauan. tulee sellainen nieleskelypakko ja paniikki kun ei pysty kunnolla nielaisemaan. Ja nyt olen varustautunut tulevaa koetosta varten, olen ottanut nuhalääkkeen ja nenäsuihkeita olen laittanut, että pystyn hengittämään nenän kautta. Otin tehokasta yskänlääkettäkin, meinaa nääs ruveta herkästi yskittämään, kurkku ärtynyt jatkuvasta limanvalumisesta sinne. Yskänlääke tosin tekee olon hieman pökkyräksi, on kolmiolääke.
Nyt on kyllä niska tosiaankin tuntunut hyvältä, kyllä hoidosta oli apua. Mulla ei olo mennyt siitä huonoksi, hieman eilen tuntui niska jäykältä, mutta ei juuri kipuja. Välillä kyllä rutisee yläselässä, kun jotain tekee. Tietokoneellakin pystyy olemaan jo hyvin, ei tule huono olo. Mutta ensi viikolla sen tiedän sitten paremmin, kun tässä uudessa työssäni joudun olemaan paljon koneella. (Mutta huom. työ ei kestä kuin korkeintaan pariviikkoa) Mutta pakko uskoa, että kyllä tästä vaivasta voi oikeasti parantua. Tai ainakin saada se "aaltoilemaan" niin, että välillä on hyvä olo ja välillä sitten heikompi. Itse taidan olla tässä vaiheessa. Aina kun hehkutan, että nyt parani, kohta sitten taas onkin huono olo.
Mulla varmaan auttoi paljon, että kun oireet olivat pahoina, sain niin paljon sairaslomaa töistä niihin aikoihin. Ensin parin päivän pätkiä, välillä olin töissä, sitten viikon sairasloma, ja taas viikko pari töissä, sitten olin jo 3 viikkoa sairaslomalla, eli työsopimukseni loppuun asti. En varmaan olisi saanut pelkän jännitysniskan takia pitkiä sairaslomia, mutta koska mulla tutkittiin tätä myös reumana. Nyt olen siis saanut parannella tätä vaivaa ihan rauhassa kaksi kuukautta. En varmasti olisi näin hyvässä kunnossa jos minun olisi pitänyt olla töissä. Ja mun lapset jo niin isoja ettei niitä tarvitse kantaa.
Ei kannata antaa kenenkään periksi, hammasta purren vain eteenpäin! Sitten kun huimaus alkaa helpottaa tietää, että nyt mennään kohti parempaa!
 
Heippa :p

Pakko tulla tänne taas kirjoittamaan, kun tietää että kuulijoina on samoista asioista kärsivää poppoota. Pakko ensin avautua yhdestä lääkärsitä. Mulla oli aikas pahana muutaman päivän nää oireet (huimaus ja pahoinvointi) sen omt-fysioterapian jälkeen, joten päätin mennä päivystykseen Hatanpään sairaalaan. Siellä pääsin lääkärille, jolle kerroin kaikista oireistani, joiden lisäksi mulle on nyt ilmaantunut raajojen, käsien ja kasvojen puutumista ja pistelyä. Hän oli hirveän kireällä tuulella ja sanoi ettei mua mikään vaivaa, vaikka olo oli mulla sellainen, että kohta pyörryn tai oksennan. Pyysin sitten sairaslomaa siltä varalta jos oireet jatkuvat vielä kahden päivän päästä lauantaina, mutta hän vain sanoi tylysti, että tule sitten uudestaan lauantaina pyytämään saikkua jos silloin vielä huimaa. Ei tainnut lääkäri oikein sisäistää vaikka sanoinkin hänelle, että olin kärsinyt jo valmiiksi kaksi viikkoa huimauksesta ym. ja silti sinnitellyt töissä. Tuntui aikas pahalta, että sitten kun vihdosta kehtaa pyytää sairaslomaa, niin lääkäri ei ota mua ees tosissaan.

Noh, onneksi sain ees lähetteen neurologille, jotta saan mielenrauhan itselleni että kyseessä ei ole mitään vakavampaa. Saas nähdä koska sinnekkin sitten pääsee. Mulla oli tällä viikolla torstai-ilta ja perjantai hieman parempia huimauksen ja pahoinvoinnin suhteen, joten innolla jo uskalsin odottaa josko huimaus häviäisi kokonaan, mutta tänään se taas jatkui entisellään, tosin ei yhtä pahana kuin omt-fysioterapian jälkeen. Viime yönä en saanut nukuttua kuin muutaman tunnin, sillä koko mun vasen puoli vartalosta (naama, käsi ja jalka) puutui. Puutuminen ei kuitenkaan ollut ihan niin rajua, että veri ei kiertäisi ollenkaan, mutta sellaista ärsyttävää puutumisen tunnetta ja pistelyä. Nyt tänäänkin sitten töissä on huimannut aikas lailla (ja se pahuksen ilkeä :kieh: tohtori ei antanut saikkua) ja sit on pistellyt sormenpäitä ja varpaita.

Välillä myös tuntuu, etenkin nukkumaan mennessä, että lihaksissa on ikäänkuin elohiiri. Onko teillä ollut lihaksissa nykimistä tai sellaisia suonenvedon tapaisia oireita? Ärsyttää vain kun tuntuu, että erilaiset oireet vain lisääntyy ja se taas ei ainakaan rahoita mieltä.

Niin ja ärsyttävää on myöskin se, (heh, avaudun nyt sit kunnolla kun kerran aloitinkin) kun ulkopuoliset ihmiset sanovat minulle kertoessani huimausoireistani, että kehitän ne itse päässäni ja että mua huimaa sen takia kun ajattelen huimausta. Toki oireet voivat voimistua jos niitä koko ajan ajattelee, mutta kyllä mulla on sen verran itsetuntemusta, että tiedän missä menee omien psykosomaattisten oireideni rajat :x Mutta tottahan se on, että ei tätä voi ymmärtää kunnolla kukaan muu kuin asian itse kokenut.

No nyt kyllä loppuu valittaminen :) Jos pääsen uudestaan sille Ritvalle, niin voin kysyä siitä et onko nikamalukoilla tapana uusiutua ja miksi. On tää kyllä niin ihme hommaa tän niskan ja selän kanssa :eek: On se kumma, että näinkin moninaiset vaivat voivat johtua niskasta ja nikamien vaivoista selässä. Nyt kun sais vielä vahvistuksen neurologilta, että kaikki on kunnossa muualla kehossa, niin vois paremmin keskittyä tän niskan ja selän hoitamsieen. Mulla on mennyt jo yöunetkin, kun välillä pelkään, että tää kaikki ei voi johtua vain selän vaivoista. Itkukohtauksiltakaan ei voi välttyä silloin kun on itsekseen pelottavien ajatuksien kanssa. Noh, toivottavasti näistä vaivoista pääsis joskus eroon.

Jaksamista kaikille vaivojenne kanssa :hug:
 
olen päivystänyt tätä palstaa useita kertoja päivässä. et sais vaihtaa ajatuksia. kiva kuulla susta! kyl alkoi ottaa päähän ton lääkärin kohtelu! Eihän noin sais potilasta kohdella! oli huimaus ja huono olo mistä tahansa syystä johtuvaa, niin se on kuitenkin ihan todellista ja hankaloittaa elämää ja yleensäkin jo pelkkää olemista aivan hurjasti.
mulla alkoi eilen kans huono olo. just ku pääsin hehkuttamasta, et hyvin menee. tänään taas mies käytti mua tädillä aukaisuttamassa lukkoja. sanoi, et eivät ole pysyneet ja olkapään jännekin oli taas vinksallaan. nyt laittoi siteen olkapäähän, että pysys paremmin. kirjoittelenkin yhdellä kädellä nyt, hitaasti sujuu vasen heikompi käsi. olo on ollut tänään hoidonkin jälkeen kurja, niskaa, kaulaa, olkapäätä, leukaa ja rintaa puristaa, hieman on hutera olo, lievää huimausen tunnetta, henkeä ahdistaa, keskittymiskyky olematon. olen nyt vain itkustellut ja surkutellut oloani, masis iskee. ja paniikki maanantaina lupasin mennä sinne töihin, sanoin, että voin olla koko viikon. nyt olo, etten kykene, en jaksa olla ainakaan koko viikkoa ja täysiä 8 tunnin päiviä. siiten kun jatkuvasti on nyt itkuinen olo, miten saan koottua itseni iloiseksi tai edes normaalin oloiseksi. varmaankin jos sinne menen pakko yrittää kertoa, etten ole sitten aivan terve, jos mahdollista, tekisin hommia vointini mukaan. tiedän, että täällä työpaikassa se on mahdollista, mutta minusta ei oikein ole kertomaan vaivoistani muille, olen niin sairaalloisen itkuherkkä. tympeää kertoa sairauslitaniaa: 4kk poskiontelotulehduskierre, silmätulehdus, hammastulehdus, jossa juurihoito vielä pahasti kesken, nikamalukkoja selässä, jänne olkapäässä pois paikoiltaan, aiheuttavat huimausta, pahoinvointia, särkyä, keskittymiskyvyn alenemista. ( ja jatkuva antibioottien syönti aiheuttanut hiivatulehduksen) sitä en kyllä kerro.

ihmeellistä että näinkin yleiseen vaivaan ei ole keksitty huippuhyvää hoitoa joka tehoaisi kaikkiin. ja miksi ihmeessä lääkärit eivät ota tätä VAIVAA TOSISSAAN! "täti" sanoi, että jos olisin hoksannut heti tulla hänelle hoitoon, pysyisivät fasettilukot ym. paremmin auki, nyt ovat niin pitkään olleet pois, että hankalampi saada pysymään. ja, että sitten kun saan tulehdukset kuriin, on toivoa, että alkavat pysyä paremmin. miksi lääkärit eivät tee yhteistyötä näiden kanssa ,jotka osaavat käsitellä ja hoitaa nikamia ym.? pitäisi heti ensimmäisenä ohjata aina selkä ja niskakipuinNen potilas sellaisen luo. tietty eka röntgenkuvilla pois sulkea vakavampi vamma.
voimia sulle! mä sain sun kirjoituksesta taas uutta puhtia, tiedän, etten ole yksin :hug:
 
:hug: Jaksamista Elina-81, olipa tökerö lääkäri |O
Tuo muuten onkin ärsyttävää kun ulkopuoliset sanoo että itse kehittää huimauksen etc... Mullekin jopa mun äiti sanoi, että älä ajattele oloasi niin paljon, sitten se paranee. Just. Miettis ite et jos on koko ajan paska olo niin voiko sitä olla ajattelematta... Sitten moni sanoo, että sun pitää venytellä enemmän. Mähän venyttelen joka päivä ft:n antamien ohjeiden mukaan ja ite kehittämieni, oloa parantavien tyylien mukaan :whistle: . En kai mä nyt voi 24 h venytellä vaan. Ja sitä paitsi eräs lääkäri taasen sanoi, että ei se kaikki venyttelykään ole hyvästä.

Ei kai se auta kuin jaksaa. Löysin naapurikaupungista OMT:n, nyt kun vaan saisi järkättyä kaikki hommat niin, että pääsen sinne. Kun on tuota matkaa ja päivät menee töissä. :ashamed: Jotain tässä on vaan taas alettava tekeen, nytkin oon noussut aikaisin kun oikea käsi vaan puutuu ja kyynärpäähän ja niskaan särkee. Tekis mieli kiukutella mutta jospa jätän väliin. :whistle:
 
Alkuperäinen kirjoittaja keisari:
miten sä lapooh jaksat olla töissä???? pystytkö siellä saamaan tämän olotilan välillä taka-alalle, et voit keskittyä työhön?
Mulla toi huimaaminen ei ole jatkuvaa, se tulee lähinnä tietyissä pään liikkeissä. Siks töissä sujuu ok yleensä. Paitsi kun olen joutunut nostelemaan enemmän niin et kädet on ollut ylhäällä, niin töistä tullessa on pakko mennä ykäämään kun on niin huono olo. Ja joskus on nolo kun alkaa heittään päässä kesken töitten, varsinkin jos on asiakas just mun luona. Eniten töissä jaksamista vaikeuttaa jatkuva väsymys kun heräilen paljon öisin. Kädet puutuu tai tulee hengenahdistusta tai sit selkään sattuu. Katkonaisista unista johtuva väsymys saa sitten aina muut vaivat pahenemaan.
 
Voi Elina, kuinka inhottava lääkäri sattui sinulle! Mä olen jo kauan ollut sitä mieltä, että lääkärit tietää ihan liian vähän näistä selän/niskan vaivoista. Mullekin selkään antoivat aikoinaan vain kipupiikkejä, joista ei ollut mitään hyötyä. Vasta erikoislääkäriltä sain jonkinlaista apua (yksityinen). Mutta huomasin senkin, ettei edes hän tiennyt tarpeeksi. Melkein pakotti mut selkäleikkaukseen, mutta halusin itse kokeilla fysioterapiaa aluksi. OMT sitten sanoikin, ettei olisi koko selkäleikkaus auttanut, koska mun vaivat ei johtunutkaan suurimmaksi osaksi pullistumasta, vaan jäykistyneistä/jumiutuneista selkälihaksista.

Miten Keisarin juurihoito sujui?

Mä oon kyllä samaan mieltä myös siitä ettei kukaan voi kuvitella kuinka kurjia ja rajoittavia selkä ja niskavaivat voi olla, jos niistä ei ole itse kärsinyt. Ja huimaus samaten.
Mullakin on yöt joskus tosi hankalia. Ja jos niitä on sitten paljon peräkkäin, on olokin sen mukainen. Onneksi en ole tällä hetkellä töissä, vaikka sekin aika koittaa pian, kun nuorimmainen täyttää kolme vuotta. Siis ainakin työnhaku koittaa silloin.

Mäkin kehuin niin oloani, ja nyt sitten olen taas entiselläni :( Olisi pitänyt ehdottomasti päästä viime viikolla sinne OMT:lle, niin ei olisi mennyt taas näin huonoksi. Tänään taas on ollut koko oikea puoli puutunut. Niska aivan jumissa ja kipeä. Päätäkin on särkenyt. Ja selkä jumittui täysin pari päivää sitten. Koko päivän oli aluksi ihmeellisen kipeä, kunnes illalla meni vain jalat alta. Oli niin kipeä selkä etten voinut seistä, istua, kävellä. Kyljellä yritin maata ja mies hieroskeli alaselkää. Sitten muistin vanhan OMT:n antaman venytysohjeen, jolla sain kivun laukeamaan. Tunnin verran kesti tätä pahinta kipua. Seuraavana päivänä oli monta kertaa tunne, että taas kohta on sama edessä. Mutta onneksi nyt on taas vähän parempi.

Voimia ja jaksamista kaikille työssä käyville :hug:
 
Ensimmäinen osa juurihoitoprosessista takana, hienosti sujui!!! Vaikka kestikin tosi kauan, nieleskelypakkokaan ei tuottanut nyt ongelmia. Aina sain puudutetta lisää kun hieman tuli kipua, ensi perjantaina jatketaan hoitoa, ei nyt ainakaan pelota se. Huomenna menen sinne korva- nenä ja kurkkulääkärille...se pelottaa, instrumenttien tunkeminen nenään kammottaa mua!

Tänään olin päivän toimistotöissä, ihan kivasti meni 12 asti, sitten alkoi oireet tulla, ja nyt ne ovat aivan ahdistavat. Soitinkin taas tädille, (eeva) , että kannattaisko niitä taas laittaa paikalleen. Sanoi, että kyllä kannattaa, tule vain. Niinpä nyt odottelen anoppia, aikoi käyttää mua siellä. Eipä tässä taas osaa muuta kuin itkustella tätä "paskamaista" vaivaa, pilaa elämäni!

Työpaikalla sovin, että käyn töissä oman vointini mukaan. Voi kun kiva juttu! Huomenna lepään, keskiviikkona olen kokopäivän, torstaina lepään, ja perjantaina olen puolipäivää, mulla se juurihoitokin sitten iltapäivällä. Sitten ensiviikon lepään koko viikon ja marraskuun loppuviikolla taas teen töitä vointini mukaan. Voi kun saisi näin tehdä töitä jatkossakin. Jos vain saan jonkun pitempiaikaisen työn, luultavasti joutuisin jäämään heti toisena työpäivänä sairaslomalle!

Minä olin haaveillut vielä kolmannesta lapsesta, mutta taitaa tämä vaiva jättää haaveeni tosiaankin vain haaveeksi. Mitenkäs sitä vauvasta huolehtisin kun en pysty edes itsestäni huolehtimaan. Lauantainakin saunassa mieheni joutui pesemään hiukseni, kun olin vasta käynyt eevalla ja käsi oli paketissa ja liikuttelukiellossa.

Voi kun jo koittas se päivä, että olemme terveitä, tai edes suht terveitä!
 
selän fasettilukot olivat pysyneet kondiksessa, mutta olkapään jänne oli jo luiskahtanut pois. Nyt kun oireet olivat tosi voimakkaat, tunsin heti kun sai jänteen paikalleen, miten olo helpottui. Näköjään toi jänteen poismeno, turruttaa mulla oikeanpuolen niskan ja leukaperän ja oikean käden, ja niska menee tönköksi. Iloinen olen siitä, että ainakin yläselkä oli nyt pysynyt kunnossa.
 
Onko ollut tai onko nyt kellään lapojen välit jumissa? Siitäköhän johtunee mun kokoaikainen huimaus:(Erittäin ärsyttävä vaiva..verenpaineet ok..Hierojalta ostin viime talvena sellaisen erikoistyynyn,johon saa lisätä sitä vanua oman tunnon/niskan mukaan,tänä aamuna lisäsin,kun näkyi olevan niskan kohdalta jo tyyny aika litistyny..katotaan miten huomenaamuna on niska jäykkä ja kipeä pää :headwall: Tässä yhtenä aamuna oli tosi kipeänä pää,tuntui että ois joku vanne kiristänyt ympäri pään tossa vähän korvien yläpuolella :ashamed: Onneks 500mg Panadol auttoi silloin :) Ja olen yrittänyt venytellä noita niskoja ja kaulaa,ja tänään löysin yhden venytysliikkeen joka tuntui tuntuvan myös tuolla lavassa,ja varsinkin kun mulla tuo vasen puoli jumiutuneempi,oikea puoli saa enemmän staattista työtä.
Nii juu ja la-iltana alkoi kihelmöidä ja kylmätä tuota vasenta kättä...hieroskelin hellästi käsivartta,niin löysin ranteen ja kyynärpään väliltä oikein kireän lihaksen...auh...
 
Keisarille ja kaikille muillekkin ISO HALI! :hug: Hieno homma Tuikku, että olet tullut mukaan meidän vertaisryhmään :) Tää on parasta terapiaa! Toi lapojen välinen jumi on mulle todella tuttua. Nytkin on hirvee jomotus päällä. Hassua on se, että nää jumituksen ja kivun tunteet on tullut vasta nyt kun olen käynyt hierojalla ja omt-fysioterapeutilla. Tarkoittaa ehkä sitä, että mulla oli paikat aluksi niin jumissa etten kipuja ensin ees tuntenut? :/ Muistaakseni fysioterapeutti sanoi just, että toi lapojen välinen kipu vaikuttaa siihen huimaukseen. En ole varma tarkoittiko hän niveliä lapojen välissä vai myös lihaksia. Mulla eniten oireilee juuri lapojen välinen alue ja sit ristiselkä. Niin siis huimauksen jälkeen.

Tuikku, millaista sun kokoaikainen huimaus on ollut? Onko ollut samanlaista kuin mulla, eli huimaa aamusta iltaan, välillä enenmmän ja välillä sit vähemmän? Mulla alkoi nää jatkuvammat huimausoireet kaksi viikkoa sitten ja loppua ei ole näkynyt. Sitä ennen oli huimausta vain muutamia kertoja viikossa. Tää mun huimauksen laatu on sellaista keinuttavaa. Kuin laivalla olisi tai jotain. Millaista sulla on huimaus ollut ja kuinka kauan kestänyt putkeen enimmillään? Mullakin oli tossa toissa viikolla päänsärkyä jota kesti ehkä neljä päivää. Nyt ei ole sit enää sitä, mutta sain tilalle noi puutumis/pistely-oireet. Korvat myös tuntuu soivan koko ajan.

Kuinka moni teistä on muuten käynyt neurologilla ja mitä se sanoi? Onko ketään lähetetty pään magneettikuvaukseen? :eek: Mulla on aika ensi keskiviikkona Koskiklinikalle yksityiselle neurologille. Tuntuu että tonne kunnalliselle neurologille pääsee aikas nihkeesti nyt millään lääkärin lähetteellä :headwall:

Ei muuta kuin tsemiä kaikille!!! :wave:
 
Kiitos kun saa olla mukana juttelemassa samoista ongelmista mitä itselläkin on,kivoja nämä vertaistukiruhmät!



Elina-81: TuiKKu,millaista sun kokoaikainen huimaus on ollut? Onko ollut samanlaista kuin mulla, eli huimaa aamusta iltaan, välillä enenmmän ja välillä sit vähemmän?
Tollaista on just ollu ku kuvailit. Mulla kans tuo pojan 6 kk kantelu tekee hallaa vas.puolen,kun enemmän oikeella puolen kantelen häntä. Tiedän juu,että pitäis tehdä staattista työtä enemmän myös jumiutuneemmalla puolella.Kun muutenkin olen oikeakätinen,niin... :ashamed:

Millaista sulla on huimaus ollut ja kuinka kauan kestänyt putkeen enimmillään?
No huimaus on sellaista..hmm..huimaavaa*heh*Siis telkkaria ja tätä näyttöä katsoessa tulee ns.näköhäiriöitä..en sit tiiä,tekeekö myös nää suht uudet lasit hallaa silmille/päälle. Putkeen kestää..noh..se on sellaista aallottaista..tai periaatteessa jatkuvaa,kun jännitän sitä huimaamista ja sit kun ajattelen kokoajan asiaa,niin sekin lisää vielä huimausta..niin ja nyt tää on jatkunu jo useamman viikon..autolla ajaminenkin jo pelottaa..
Tuolla Mitäs Nyt-osiossa joku kirjoitti että kun tiskaa,niin alkaa huipata,ei saa happea ym..toi on niin selvä kuvaus mullekin :)

Olo on välillä ihan tälläinen =)
 
Eipä tässä töihin sitten mentykään, kuten olin suunnitellut. Olen sairaslomalla reilun vkon verran, kävin eilen päivystyksestä hakee lapun, sain myös tulehduskipulääkettä niska-olkapäävaivaan, arveli, että saattaa olla siellä jokin tulehduskin, ellei tuo auta voi kokeilla pistää olkapäähän kortisoniakin. Sittenpä ainakin näkee onko tulehdusta vai ei. Sovinpa sitten työantajankin kans, et menen Marraskuun lopulla auttelemaan, jos tokenen. Taitaa kyllä jäädä aika lyhyeen nämä mun työkokeilut, nytkin vain päivän kestin töissä!

Eilen kävin korva,- nenä- ja kurkkulääkärillä, hieman polyypin alkua toisessa poskiontelossa ja poskionteloihin menevät röörit hieman ahtaat. Kortisonisuihketta vain säännöllisesti niin pitää ne vaivat loitolla.

Mä en ole käynyt neurologilla, mulla ei ole onneksi päänsärkyä. Jomottaa vain niskaa ja olkapäätä ja iltaa kohti leukaperääkin. Ja niskan eteen taivutus saa aikaan pahanolon tunteen, tekee myös pienen kivun yläselkään, niska on muutenkin jäykkä.

Onko teistä kukaan käynyt fysiatrilla? Minä ajattelin kokeilla käydä seuraavaksi siellä, ellei muuten tule muutosta parempaa, hän tietää tuki-ja liikuntaelin vaivoista ja niska-ja hartiaseudun ongelmista. Pakko mennä yksityiselle, koska en halua odottaa useita kuukausia. Haluaisin tulla terveeksi right now! Tuntuu, että kun vain pääsisi yläkropan magneettikuvaukseen, vaiva selviäisi sitten paremmin. Sinne en kyllä yksityisen kautta halua mennä, maksaa varmaan tuhansia euroja! Pitäs ottaa laina!

Eräs tuttavani kertoi, että hänellä tuli kans kerran tämäntyyppisiä oireita, hän on toimistotyöntekijä. Työkaverit huolestuivat, kun huomasivat, että hänen toinen suupieli roikkui ja hänen naama oli aivan puutunee oloinen. Hän itse kertoi, että hänen koko oikea puoli kropasta puutui pikkuhiljaa oudoksi. Työkaverit tietty säikähtivät, että nyt on joku aivoinfarkti ja piipaa autolla sairaalaan. Vaivan syy:tension neck! Hän kävi kalevalaisella jäsenkorjaajalla aukaisuttamassa nikamalukkoja ja on sen jälkeen ollut suht terve. välillä kuulema alkaa niskaa jomottaa, ja sitten käy vain siellä aukaisuttamassa lukot. Voi kun se kaikilla olisikin näin yksinkertaista!

Olo on kyl jo välillä ihan epätoivoinen, tällaiseksiko nyt mun elämä meni. Kukaan ei osaa oikeasti auttaa. Kokoajan mietin, mitä kokeilen seuraavaksi, kuka osaisi auttaa, tohtiiko jumpata vai oisko parempi levätä??? No nyt menen ainakin lepäämään, olen koko aamun ollut pystyssä ja pientä touhunnut, alkaa henkeä ahdistaa!
 
Olen varmaan aika epätoivoinen, kun vähän väliä käyn raapustelemassa tänne. Mutta pakko kertoa heti jollekin jos jotain tapahtuu. No ei siis kovin kummoisia ole tapahtunut, mutta päätinpä, että soitan sille tuttavani hyväksi kokemalle kalevalaiselle kansanparantajalle, ja kyselen, mitä mun kannattaa tehdä vaivani kanssa ja miltä vaivalta tämä kuulostaa. Oireet kuulema kuulostavat kyllä tension neck vaivalta ja sanoi, että tämä on todella monitahoinen vaiva, ei johdu pelkästään yhdestä asiasta. Kyseli olenko käynyt lääkärissä? Onko mitä tutkimuksia tehty? Onko mulla ollut päänalueella tulehduksia? (Niitähän on ollut vaikka muille jakaa) Vaikka eilen korva nenä..lääkäri sanoi topakasti, SINUN NISKAVAIVOILLASI EI OLE MITÄÄN TEKEMISTÄ POSKIONTELOVAIVOJEN KANSSA! EIVÄTKÄ MUUTKAAN PÄÄNTULEHDUKSET OLE YHTEYDESSÄ NIIHIN, SE ON VARMAA!
Eli kalevalainen käski mun syödä nyt ihan rauhassa vain näitä tulehduslääkkeitä, että saadaan tulehdukset rauhoittumaan, ja jos olo vain kestää ensiviikkoon asti, tulisin sitten käymään paikanpäällä ja hän katsoo mun tilanteen. Sanoi vielä ihanasti puhelun lopussa, ei kannata yhtään stressata tätä vaivaa, kyllä siihen on apua saatavilla!!!
Sai minut kyllä puolelleen eli taidanpa käydä siellä sitten ennenkuin turvaudun fysiatriin.
Mies on töissä ja mummo hakikin lapset kotiinsa, että saan levähtää kunnolla.
Sain myös tänään tietää poskiontelonäytteestä otetun bakteeriviljelmän tuloksen, tulehduspöpö löytyi, mutta ihan yleinen pöpö. Ja ilmeisesti näkivät jo siitä, että oli tauti ruvennut parantumaan. Ja senkin sain tietää, että olen todennäköisesti joskus sairastanut keuhkoklamydian (tavallinen räkätauti) ja siksi mulla reumaoireita nivelissä toisinaan. Omaa pohdintaa: Voisiko tämä keuhkoklamydia sitten aiheuttaa, että saan herkästi näitä hengitystieoireita... En tiennyt varmaksi vielä tätä pöpöä silloin kun kävin kurkkulääkärillä. Harmittaa ! (reumalääkäri kyllä esittänyt epäilyksen tästä pöpöstä mun reumani syyksi jo aiemmin)

No jätämpä teillekin palstatilaa, etten vain turise täällä yksin! Halit kaikille! :hug:
 
Täällä kanssa yksi jännitysniskasta kärsivä. Olen ollut jo lapsena kova jännittämään ja muistan kuinka äitini yritti saada hartioita alas kun jännitin niitä aina ja nousivat ylös. Pahin vaihde oli n. 6 vuotta sitten. Silloin olin ihan varma että minulla on suunnilleen aivokasvain tai jotain muuta vakavaa. Vasen puoli niskasta ja hartiasta jumiutui niin pahasti, että säteili päähän ja kasvoihin. Vasen puoli päästä oli puutuneen ja muutenkin ihmeellisen tuntuinen, lisäksi oli huippausta, kuin venessä olisi ollut ja ruokahalu katosi, jolloin laihduin useamman kilon, olen muutenkin laiha, joten paino tippui alipainon puolelle. Työterveydestä sain reseptin lihaksia rentouttaviin. Niistä taas menin niin tokkuraan, etten voinut ottaa kuin illalla. Sitten sain sairaslomaa, että pystyin syömään niitä päivälläkin. Ne vähän helpotti mutta olo niistä oli hieman tokkurainan.
Kun tuon pahimman olin saanut pois niin siitä lähtien on niskani olleen kipeät. Särkyä ei ole muualla kuin takaraivossa joskus harvakseltaan. Niska-hartia seudun lihakset ovat kipeät kun niihin koskee ja venytellessä kiristää todella pahasti. Semmonen epätodellinen olo on päivittäin ja lisäksi sitä huimausta. Hierojalla olen välillä käynyt mutta käyn liian harvoin, enkä ole oikein löytänyt semmosta hyvää hierojaa.
Tilanteet joissa joutuu istumaan paikallaan, kuten elokuvat, parturi ym. ovat aika inhottavia. Tänäänkin juuri kun olin parturissa niin n. 10 minuutin istumisen jälkeen tuntui kun niskat ei jaksaisi enään kannatella ja hartiat tuntui todella painavilta. Näissä tilanteissa olen yrittänyt hieman vaihtaa asentoa. Tai sitten näissä tilanteissa tuntuu kun joku nappaisi niskalihaksissa kiinni ja ikään kuin niska jumittuu, aika pelottava tunne, jos joku ymmärsi mitä tarkoitin.

Onko joku koittanut intialaista päähierontaa, onko siitä saanut apua näihin jännitystiloihin?
 
Heissan! ... kävin sitte psykoterapeutilla(kin): sen mielestä mä olen niiiin uupunut, että mun kehoni protestoi näillä oireilla. Ja kuultuaan näistä mun paniikki-hommeleista suositteli, et hakisin kelan kustantamaa psykoterapiaa... jipii :( ! Sain myös lähetteen (tk:sta) fysiatrian polille ... mä en kyl oikeesti enää tiä mikä vaiva johtuu mistäkin :ashamed: ! Että tälleen...
 
Heissan sulle HUMPPELIROMPPELI! Sulla alkanut tämä oireilu jo 6 vuotta sitten!! Se on pitkä aika se! Mun anoppi kävi intialaisen päänhieronnan kurssin about 3-4 vuotta sitten, aikanaan teki mullekin hierontoja, se oli ihan kivan rentouttavaa, mutta hieman sellaista hipelöintiä. Mut jos haluaa rentoilla, se voi siihen kyllä olla ihan kivaa, rauhallinen musiikki soi taustalla ja mieli lepää. Nyt ei olla sitä kokeiltu mulle.

MYSAN: Kyllä varmaan tekis hyvää itsekullekin meille jännitysniskasta kärsivälle käydä psykoterapeutilla, jo tämä vaiva itsessään on niin sika-piinaava, et ei ihme, että tässä uupuu koko kroppa ja mieli. Jos saat kelan kustantamaa terapiaa, kantsii ihmeessä käydä, varmasti siitä jotain apua on! Ja sit ku joskus pääset sinne fysiatrin tutkittavaksi, tules kertomaan sit mitä hän oli tästä mieltä, mitä hoitoja hän suositteli ym. ym. Onkohan sinne monen kuukauden jonot? Tsemppiä sulle!

Mulla itselläni on nyt ilmeisesti tulehdukset saatu kuriin, olo on huomattavasti parempi. Eli nyt tämä "normaali" inho olotila niskaa ja yläselkää "painaa" ja niska alkaa kangistumaan, kun istuu ja iltaa kohti alkaa olo tuntua jo leuassakin. Välillä kun lepää jaksaa taas jonkin aikaa touhuta. Jokaisella lähipiirissä on joitakin hyviä konsteja, mitä kannattais kokeilla... Alkaa päänuppi olla sekaisin. Äitini oli kerännyt jo listan hyvistä terapeuteista ym parantajista joita kannattais kokeilla ja ehdotti kokeilemaan kaalinlehti-systeemiä niskaan, vie kuulema tulehdusta pois ym. ym. Anoppi kuskas jo mulle jonkun sika-kalliin satsin ravintolisiä kuukaudeksi ja antoi jonkun hyvän vyöhyketerapeutin yhteistiedot. Ja ystäväkin sanoi, että nyt sun kannattaa käydä vyöhyketerapeutilla, antoi osoitteet ja ajo-ohjeet, eräs työkaveri antoi hyvän refleksologin puhelinnumeron... Kiva, että musta välitetään, mutta en voi aivan kaikkia kokeilla, mitä mulle ehdottavat. (Ellei sit tosiaan mullakin kestä tämä vaiva vuosikausia!)
Tulen taas kertomaan, jos olotilaani tulee muutos suuntaan tai toiseen. toivottavasti joku meistä jo saisi avun jostain jutskusta!!!!!
 
Keisari :) ! Kävin yksityisellä fysiatrilla viime tammikuussa. Se otatti niskasta taivutus röntgenkuvat ja suositteli menoo OMT-terapeutille :) ! Täytyy ny kokeilla OMT:n ja psykoterapian yhteisvaikutusta, jos vaikka sitte onnistus =) -elää toivossa?! Olis kiva olla välillä kunnossakin ja pystyä nauttiin lapsista ja elämästä ylipäätäänkin ilman tätä ihme säätämistä. Jaksamisia :hug: !!!
 

Yhteistyössä