Jännitysniska...

Hei! Osuin näille sivuille. Onko teillä kellään todettu purentavikaa? Mulla siis tk-lääkäri esitti epäilyn purentaviasta, poskiontelot todettu syyttömiksi viikko sitten. Siis poskiontelontulehdus vaivaa ajoittain mutta tällä erää olivat kasvokipuihin syyttömät. Särkee nimenomaan tosta poskipäiden/onteloiden alueelta. Mulla ei siis päänsärkyä ole ollut milloin lie viimeksi, "kopkopkop" mutta puolitoista viikkoa sitten oli aivan järkyttävä kasvosärky tossa poskipäiden ja onteloiden alueella, tuntui silloin että kuolema tuloo...
 
Oireesi kuulostavat hyvinkin tension neck oireilta, varsinkin jos kerta lääkärikin on huomannut, että lihaksesi ovat jumissa. Juuri lapsen syntymän jälkeen saattaa nämä oireet alkaa, lasta on joutunut paljon kantamaan ja lihakset ovat jääneet heikolle hoidolle. Itselläkin kun olo huono, niin silloin alkaa miettimään, että tämän on pakko olla jotain vakavampaa...

Ilmeisesti sinulle on tullut paljon näitä nikamalukkoja selkärankaan, koska oireilet noinkin voimakkaasti, selän huono toimintahan vaikuttaa koko kroppaan, alaselän viat jalkoihin, yläselän viat käsiin ja niskan viat päänalueelle.
Olet varmaan lukenut, että moni on täällä käynyt omt-fysioterapiassa, kannattaa sinunkin hakeutua sellaiseen, vaikka vain aluksi tarkistuttamaan, että onko sinulla näitä nikamalukkoja (tai fysiatrille). Ellei sieltä näitä löydy, niin sitten varmaan vasta kannattaa hakeutua erikoislääkärin vastaanotolle.
Minulle on sanottu, että tämä on siitä hankala vaiva, että nikamat kun alkavat menemään väärään asentoon, eivät ne ilmoita useinkaan kivulla, että näin on käymässä, vasta vuosien vuosien päästä saattaa sitten tulla tällaisia outoja oireita, kun lihakset ovat tarpeeksi väsyneet.
Minullakin tuli yhden kerran tämän oireilun alkuvaiheessa näköhäiriö-kohtaus, soitin heti päivystykseen, säikähdin mikä ihme se oli. Silloin en vielä tiennyt, että mulla on tension neck. Lääkäri vain arveli, että jospa on migreeniä... Viikon päästä tästä jouduinkin sitten jäämään sairaslomalle, kun pyörryttäminen lisääntyi ja olo meni todella veteläksi ja voimattomaksi, silloin vasta sain oikean diagnoosin.
Minulla nyt viime aikoina mennyt niin, että joka toinen pv ollut hyvä ja toinen huono. Sunnuntaina oli huono päivä, ja arvelin, että jospa lauantain saunominen pahensi oloni. No iltapäivällä menin suihkuun, kuumaan suihkuun, ja sit hitsi jos olo tästä nyt pahenee! No otin päälle kylmän suihkun.
Sen jälkeen tein Parantajan neuvomaa niskan ja selänpyöristys liikettä, hitaasti eteen taivutus ja käsillä pään takaa kiinni, pitkä venytys. Ja hitaasti selkä ja niska suoraksi ja taaksepäin taivutus, niin kuin vastaliike. Johan alkoi niska ja selkä paukkua, pieniä niks, naks ääniä, eivät käyneet kipeää.
Tein liikettä 3-5 kertaa. Tunnin-parin päästä olo oli jo tosi hyvä!!
Tänään olen tehnyt myöskin tätä liikettä aika ajoin, olo on ollut koko pv:n hyvä, eikä nyt näitä naksumisia kuulunut. En tiedä kannattaako näitä tehdä silloin, kun ei ole vielä lukkoja ollenkaan auottu, olo saattaa vain pahentua, mutta ilmeisesti sitten kun ne jo kertaalleen avattu, niin silloin voi kokeilla...
Toinen konsti millä saa selästä lukot itse auki on sellainen, että menee selinmakuulle, polvet koukkuun, rulla poikittain rintarangan alle ( itse käytän rullana pyyhettä, olen rullannut sen putkiloksi ja narulla kiinni) Kädet niskan taakse. ( Asento kuin vatsalihasliikettä tehdessä)
Hengitä sisään ja uloshengityksen aikana anna rangan painua rullaa vasten ja taipua hieman alustaan päin. Käy näin läpi koko yläselkä. Toistoja 5-10 kertaa kohta.
Mikäli nikamalukkoja on ollut pitkään, saattaa olo vain pahentua näistä äkkiseltään. Eli suosittelen kyllä sinuakin, ensin tutkituttamaan selän ammattilaisella ennen kuin rupeat itse kuntouttamaan sitä.
Kyllä me tämä vaiva selätetään!!


Lisäys:

Edith: Kyllä saattaa hampaiden väärä purenta tai hampaiden narskuttelukin aiheuttaa kipuja kasvojen ja niskanalueelle. Ystäväni sai ainakin avun niskakipuunsa purentakiskosta, jota käyttää nyt öisin. Onko sulla niskan alueella ollenkaan kipuja tai takaraivolla?
 
otanpa vinkistä vaarin!

kun vain selättäisin tämän inhottavan ahdistuksen, että mitä jos sittenkin jotain muuta...eli tää ahdistus vaivaa näistä oireista pahasti.
mieli kuitenkin jo parempi ja pystyn miettimään muutakin kun tätä. tosin tälleen päivisin kun tyttö menee nukkumaan on aikaa taas ajatella ja se ei ole hyvä! ja istun kippurassa koneella ja heti sormet puutuu.

puutumista muuten myös lapaluiden välissä, siis sellaista iho tunnottomuutta. hieroja sanoi, että ihmettelee, että mulla ei pitkän hieronnan jälkeen iho ees punoita yhtään. eli verenkierto myös kai huono, just kun kädet ja jalatkin aina umpi jäässä.

se kaksoiskuva makuullaanhan sai mut ekan kerran säikähtämään. tiedän olevani jumissa, lääkäri ei sitä siis tutkinut, mutta tämä hieroja sanoi ja todella hämmästeli että olen tosi jumissa. ei ollut fysioterapeutti, taisi olla ihan tavallinen hieroja, mutta hyvä sellainen. hieronnan jälkeen huimasi.

no mä syön millon mitenkin, että huimausta kai tietty lisää sokereiden heittelyt. ja jos mietin paljon asiaa, niin sillon heti silmissä viiraa ja joutuu tsuumaa. ja tulee se epätodellinen olo. että tiedä sitten just että tekeekö liika pohdinta suurimmat oireet.

tänään aamulenkin jälkeen just toinen puoli väsyy jotenki oudosti. siis kävely tuntuu siltä, että toinen puoli kropasta olis jotenki löysä ja kävelisin ihan vinossa, vaikka tuskin kävelen.

nimenomaan ne kallonpohjan lihakset erityisen jumissa ja pakaroistakin löysi pari mukavaa pistettä.



 
Kannattaa kyllä kiinnittää huomiota istuma-asentoon ja ryhtiin muutenkin. Fysioterapiassa ainakin heti mainitaan tästä, että tulisi opetella oikea ryhti ja istuttava selkä suorassa. Tässä vaiheessa kun paikat jumissa ja nikamalukkoja on, en kyllä huomannut mitään apua siitä kun istun ryhdikkäämmin tai seison oikein. Mutta pitemmällä ajalla kyllä on varmasti apua. Kannattaa jo opetella tulevaisuuden varalle, ei pääse niin helposti nämä vaivat sitten uusimaan.
En ole todellakaan mikään ammattilainen, mutta uskon, että sinullakin tämä ahdistunut olo on osa tätä vaivaa. Jos on kropassa koko ajan outo ja paha olo, johon ei saa helpotusta mitenkään, niin eihän se ole ihme, että alkaa olo ahdistaa. Minulla tuntuu juuri niissä kohti mihin lukkoja aina tulee, niin juuri tällainen ahdistava, puristava tunne.
Kumpi puoli kropasta sulla on hankalampi? Todennäköisesti jos olet oikeakätinen, on oikea puoli yleensä se hankalampi... eli nämä nikamat ovat kääntyneet väärään asentoon ja nimenomaan kääntyneet liikaa oikealle...
Minäkin aloitin alkuun käymään hierojalla, juuri silloin kun huimaus oli alkanut, mutta hieronnan jälkeen huimaus vain lisääntyi. Ei siitä minulle ollut silloin apua.
 
joo nimenomaan oikea puoli veltompi ja puutuneempi. en osaa kyllä sanoa, että onko kyseessä puutuminen, mutta siis silleen tunnottomampi.

kannan lasta vasemmalla lonkalla ja oikella kädellä teen hommia. no tyttö tietty jo kävelee, mutta tuleehan sitä pyllyä pestyä ja tietty muutenkin nosteltua ja syliteltyä. ja tietty aina vasemmalle lonkalle. sen takia en ymmärrä, miks oikea puoli ikäänkuin "puutuu".
ja ihmeellistä ettei kipuja.

mutta jotenki olo helpottanut tänään kun lukenut teidän muiden juttuja.
vai auttaisko tuo lääke...no se pitää huomenna lopettaa. tarkotettu vain akuuttiin pahaan oloon. ja syönyt jo muutaman päivän.
pitikin tollaisia tabuja saada kun en koskaa ole moisia joutunut syömään...olo oli kyllä niin kaamea, että olisin ottanut varmaan mitä vain helpottaakseni ahdistusta.

ja mitä enemmän ahdisti, sitä enemmän oireita...

taidan jo toistaa itteeni.

kerran meni muuten varvas tunnottomaksi, tuli mieleeni tässä kun kaikkia oireita mietin. ajattelin, että pitkän ulkoilun ja kävelyn jälkeen jotenki kenkä puristanut..ja varmaan niin olikin. heti kun hieroin varvasta tunto palasi. kuulostaako oudolta??

hieroja kyseli myös heti hampaiden narskuttelusta, jota "harrastanut" koko ikäni. huomasi sen jotenki niskaa hieroessa..

yks kaveri kerran mainitsi, että mulla näyttää olevan myös jotenki liikkuvat tai ylitaipuvat nivelet. opiskelee fyssariksi, niin kiinnitti huomiota.

raskaana ranteet särki. ja lonksu. vaiva lähti kuukausien päästä synnytyksestä. lonksu aina vauvaa nostaessa ja pyllyä pestäessä. nyt tuntui taas yks päivä että peukun päästä tonne kyynärpäähän saakka särki. alko peukun pään säryllä ja kipupisteet liikkui kyynärpäästä jo tuonne hauikseeen. jännetupentulehdus? en vaan ole tehnyt mitää sellaista mikä sitä aiheuttaisi.

eli outoja oireita vaikka kuinka. huoh!
 
Ensinnäkin... älä enää mene sinne ms-liiton sivuille ym. :attn: Itse asuin niillä sivuilla reilun viikon ja olin jo aivan varma, että mulla on ms-tauti. Ms-taudissa kun on paljon samantyyppisiä oireita kuin näissä selkä/hartia/ ja niskavaivoissa. Paniikissa luin pari viikkoa kaikkia netin keskustelupalstoja (ja tietenkin selkä ja niskat sikkuralla). Kaiken lisäksi saman viikon Me-naiset lehdessä oli juttua ms-taudista, joten sehän tuntui jo ennusteelta mun kohtalosta. Mä sain jo koko lähipiirinikin pelkään, että mulla on ms-tauti. Onneksi siitä ei ole kyse. Lopullisen varmuuden asialle sain neurologilta, jolle menin saadakseni mielenrauhan asiasta. Pelkäisin varmaan vieläkin ms-tautia jos en olisi neurologilla käynyt. Suosittelen siis oman milenrauhan kannalta käymään neurolla, jos tuntuu että sairauspelot jatkuvat. Kaikki aiemmat lääkärit siihen mennessä olivat kyllä toitottaneet mun jumiutuneen tuntuista niskaa oireideni syyksi, mutta uskoin itse asian vasta neurologin sanomana.

Mullakaan ei ollut aluksi kipuja selässä tai niskoissa ym. ja sen takia olikin hankala uskoa, että huimaus ja kaikki muut ikävät oireet (näköhäiriöt, pahoinvointi ja puutumiset) johtuisi todella mun lihaksista ja nikamista. Mulla ei ole vielä lapsia, joten niiden kentelu ei ole aiheuttanut mulle tätä jumia. Todennäköisesti vuosien ajan harrastamani body pump on vetänyt mut pikkuhiljaa lukkoon. Ehkä vielä lähipiirissä tapahtunut kuolemantapaus laukaisi stressin ym. ja niskat sit jumiutui siitä lopullisesti. Myöskään nää hankalat oireet eivät helpottaneet oloa, vaan pakemminkin lisäsi jännitystilaa.

Mun pahin oire on siis ollut huimaus, joka on ollut luonteeltaan jatkuvaa. Eli kuukauden oli sellaista jatkuvaa keinuttavaa tunnetta aamusta iltaan (kuin laivalla olisi). Nyt on ollut jo huomattavasti parempi olo. Uskon että niskan käsittely fysioterapiassa on auttanut asiaa. Tää on aivan mahtavaa, että voin sanoa olleen terveitä päivä, jolloin ei ole ollut huimausta :D Sulla tuo huimaus on siis enemmän selliasta kohtauksellista ilmeisesti? Jos huimaus ilmenee vain tietyissä asennoissa voi kyseessä olla asentohuimaus, mutta tähän niskan vaivoihin taitaa kuulua ties millainen huimaus. Muilla tällä palstalla olleilla on käsittääkseni ollut enemmän sellaista hetkittäistä huimausta. Mulla puutumiset ovat myös vähentyneet jeee!! Mulla siis puutumiset ovat olleet juuri sellaista kihelmöinni tunnetta. Vain muutaman kerran on ollut sellaista, että selkeästi joku tietty paikka puutuu kunnolla. Mulla on puutumisen tunnetta ollut kasvoissa, lantiossa, käsissä, jaloissa, sormissa ja varpaissa. Kaikki nää mun oireet on ollut myös selkeästi toispuoleista, koska mun vasemman puolen lihakset on aivan jökissä. Tänään kävin sellaisessa urheiluhierojakoulussa, jossa tarkoitukseni oli mennä oppilaalle hierottavaksi, mutta koska kerroin oppilaalle selkäni ongelmista se passitti paikalle niiden opettajan hieroon mua :p Tää opettaja tuntui todella kokeneelta ja sanoi ettei ole koko uransa aikana tavannut ketään jolla on näin jäykät hartiat. Et pakko siis uskoo, että tää mun jumi ei oo ihan tavallista B)

Niin ja vielä siitä ms-taudista, että saisin sun pelot siitä pois :) Se neurologi sanoi, että ms-taudissa on tyypillistä että esimerkiksi puutumisessa joku paikka puutuu kokonaan ja kokoaikaisesti. Eli kihelmöinnin tunne satunnaisesti ei liity ms-tautiin. Samoin huimaus ms-taudissa on sellaista, että se ei mene ohi (mulla onneksi meni nyt). Ajoittainen huimaus ei siis pitäisi liittyä ms-tautiin. Ms-tautiin liittyvät hermosto-oireet ovat siis jatkuvia eivätkä ilmenen ajoittain. Toivottavasti tästä tiedosta oli sulle jotain apua. Ymmärrän 100% sun tunnetilaa. Itse olin jo yhdessä vaiheessa varma, että kaikki elämän unelmat kaatuu, kun pelkäsin etten ole terve. Osaapahan arvostaa nyt terveyttä ja elämää entistä enemmän.

Mene siis ihmeessä omt-fysioterapeutille. Aluksi oireet pahenee kuten mullakin, mutta muutamien kertojen jälkeen ne alkaa helpottamaan. Myös hieronnan jälkeen olo oli ensimmäisten kertojen jälkeen vain kahta kauheampi. Tässä vaiheessa monet pelästyy entisestään omia oireitaan ja lopettaa hoidot. Tuloksia tulee kuitenkin vasta vähitellen joten kannattaa käydä hoidoissa pitkään. Mulla on nyt sata ajatusta päässä ja unohdin varmaan kirjoittaa puolet ajatuksistani, mutta kysy ihmeessä jos haluut tietää jotain. Haluisin auttaa, koska olen itse samassa asemassa :hug:

ps. Niin ja mulla on myös ollut pienenä purentavika (eli yörautoja käytin). Taitaa olla purenta edelleenkin päin prinkkalaa :p Mulla ei kuitenkaan ole ollut tuota hampaiden narskuttelua.

Tsemppiä myös Milivalle, Riksulle, Edithille, Keisarille, La Poohille, Mammaxille....siis kaikille!! :flower:
 
Voi kiitos! et tiedä kuinka toi helpotti. koska mulla ei ole kihelmöintiä kummosempaa. tosin kerran puutui varvas tunnottomaksi ulkoilun jälkeen, mutta se taisi johtua kengistä ja kylmästä. ja tunto palasi heti kun hieroin pari minuuttia. ja huimaus ei ole koko aikaista.

mäkin luin sen ms-jutun siitä lehdestä!!!! ja just sama fiilis, että just mun piti lukee toi juttu...ja hulluus kasvoi!!!!!!!!!!!

mitä testejä neurologi teki? miten? sanoiko heti että kaikki ok vai pitikö odottaa tuloksia?
mä olen vähän nyt relannut ja toi sun kirjotus auttoi eniten! joten kiitos!

nääs mikään paikka ei ole kokonaan puutunut-tunnoton. eikä koko ajan huimaa. jos ne oli "kriteerit" osittain myös.
tässä istun kippurassa koneella ja kun tästä nousen, olen ihan puutunut! heh!
 
Moi Leppäkerttunen!

Se neurologi jolla kävin ei tehnyt mitään kummallisia testejä. Odotinkin jotain tosi ihmeellisiä testejä joilla se selvittäisi sitä mikä mulla viiraa :D Olin valmistautunut menemään siihen aivojen magneettikuvaankin, mutta se neurologi sanoi että se olis mun rahojen tuhlausta, en sit mennyt :p

Eli ne testit mitä se neurologi teki mulle oli lähinnä refleksi-, tunto- ja tasapainotestejä. Ensiksi menin istumaan jolloin tohtori napautti mua polveen ja nilkkaan testatakseen että refleksit toimi, toimi :) Sitten se otti kynän ja laittoi sen pystyasennossa mun silmien eteen. Sitten se liikutti sitä kynää ensin vasemmalta oikeelle, sitten ylhäälta alas ja lopuksi näkökentän molempiin yläkulmiin. Tällä käsittääkseni testattiin kaksoiskuvien näkemistä ja sitten tuntuuko kipua silmien liikuttelussa ääriasentoihin. Kaikki oli meitsillä ok. Sit mun piti mennä makuulle ja koskea katsomatta toisen jalan kantapäällä toisen jalan polveen (ja sama toisinpäin). Jos et osu polveen on ilmeisesti jotain vikaa aivoissa :headwall: Sitten piti laittaa silmät kiinni, laittaa käsi sivulle koskea sormella omaa nenää (tämä kummallakin kädellä vuorotellen). Varmaan testasi taas jotain koordinaatiotestejä. Sitten mun piti puristaa lääkärin kättä mahdollisimman lujaa, eli hän testasi onko mulla normaalit voimat käsissä. Sit piti nostaa myös jalkaa makuuasennossa voimakkaasti neurologin kättä vasten (eli taas testattiin onko jalkojen voimat normaalit). Sitten lekuri otti sellaisen puutikun (heh..testaa ite vaikka hammastikulla) ja pisteli sillä mun kasvoja, kämmeniä ja jalkapohjia. Jos pistely tuntui normaalisiti kaikki ok. Sitten piti kävellä nopeasti noin 5-10 askelta ja lopuksi kääntyä nopeasti oikean kautta ja kävellä takaisin lääkärin luokse. Sama toistettiin vasempaan suuntaan kääntyen. Tällä testattiin huimauksen laatua käsittääkseni. Mulla ei ainakaan paljoa lisännyt huimausta tuo testi. Yleensä MS- tautilaisilla on huono tasapaino käsittääkseni. Tässä siis kaikki testit mitä muistan tehneeni B) Eli eikun testailee..ota vaikka joku kaveri avuksi. Nää on tietty nyt sitten mun omia muistikuvia tapahtuneesta ja tulkinnatkaan ei mitään lääkärin sanelemia, joten kaikki jotka tätä lukee niin lukekaa varauksella :p

Niin...eli mun ei siis tarvinnut odottaa mitään tuloksia kun ne testit oli noin yksinkertaisia :) Olin ihan äimänä että tälläkö se nyt sit selvisi että mulla ei ole sitä ms-tautia. Toivottavasti näistä mun "testeistä" on jotain apua. Ja kuten sanoin, lääkäri on se joka osaa tulkita oikein ne potilaan reagoinnit.. tää oli siis mun omaa teoriaa sen pohjalta mitä se neurologi sanoi ja teki. Tosin luulisi antavan osviittaa edes johonkin suuntaan ;)

Halit kaikille vaivaisille :hug:
 
Hei Elina,

Mulle tehtiin vähän samantyylisiä testejä päivystyksessä ekalla kerralla kun kävin, ei ihan noin paljoo tosin. Eli seisoin yhdellä jalalla, kokeili puutikulla kasvojen tuntoa, katsoi silmiin valolla, joka muistaakseni vihlasi mutta ei sanonut siitä mitään. piti pyöritellä muutenkin silmiä joka suuntaan ja sanoa mitä näkyy. kaikki näkyi, ei siinä mitään.

sitten piti puristaa käsiä ristikkäin niin että lääkäri piti kiinni. mua vaan nauratti sillä hetkellä, että mitä nääkin testit nyt kertoo...sanoi vaan, että ei huimauskohtaus kyllä näytä neurologiselta syyltä.

no äsken ite tossa temppuilin noita juttuja, eikä tuntunut miltään kääntymiset ja jalallakin sain tehtyä nuo "testit". no itekseni, mutta kuitenkin...

huomiseksi sain ajan öö..mikä se sana oli..no joku kiropraktikko eiku oliks se napropaatti. no kuitenkin, sain numeron sukulaiselta ja mies ottaa heti huomenna vastaan. on kuulemma auttanut monia!!!

mä muuten rutisen kun pyöritän niskoja tai makaan maassa ja keinutan itteeni. kamala rutina vaan käy.

viime yönä heräsin siihen, että olin ihan puutunut.
tänään alkoi orastava pääkipu, mitä ei ole tähän liittynyt.
kädet ja jalat jäässä..kuten aina.
huimaa jos mietin sitä ja tuntuu että näkö huonontunut.

en enää luota näihin mun oireisiin..tuntuu että keksin ne ja elän sen mukaan! mutta mistä mää tiiän sen?!?!?

kiristystä tuntuu tällä hetkellä lapojen välissä yläselässä. istuminen suorassakin tuntuu "Jäykältä" ja kiristää.

tää mies sanoi, että tosi yleistä just että toinen puoli oireilee kun millä kantaa lasta. kun sanoin, että toinen puoli tuntuu "veltommalta". kysyi kuitenkin heti, että olenko käyny lääkärissä...ja se sai taas miettimään sekunniksi kaikkea vakavaa.. :attn:
kerroin että perusverenkuva otettu plus kolestrolit, maksa arvot, kilpirauhaset...ja ekg. eikä missään mitään. lääkäri sanoi vaan, että täydelliset arvot. eli ei tarvi alkaa tutkimaan!
 
Jopa taas alkaa ahdistaa tosi paljon, eivät nämä niskan lukot pysy millään auki. Varasinpa minäkin sitten ajan lähimmälle omt-fysioterapeutille. Toivon, että osaa antaa ekstra tarkat ja hyvät itsehoito-ohjeet, joilla saan niskat kuntoon lopullisesti. Olen aiemman fysioterapeutin ohjeiden mukaan venytellyt, mutta eivät näytä kaikki venytykset minulle sopivan. Esim. niskan sivulle taivutus saa aikaan kipua joka puolelle yläkroppaa. Nyt kokeilin pikkuhiljaa lisätä näitä venytyksiä, kun olo tuntunut paremmalta, parikertaa tein tuon sivulle taivutussarjan ja nyt olen ollut pari päivää tosi kipeänä. Ilmeisesti se ei sovi mulle yhtään. Selällään en pysty nyt nukkumaan, tyyny painaa niskaan ja se lisää puutumisen tunnetta leuassa ja kasvoissa. Luovutan nyt taas muutamaksi päiväksi, katotaan sit uudestaan, kun pääsen omt:n käsittelyyn.
Alkaa jo pelottaa, etten saa koskaan niskojani kuntoon. Näen jo mielikuvissani "painajaisia" erilaisista tukikaulureista ja rautakehikoista, joiden avulla niskaani yritetään saada kuntoon! Tai niskannikamien jäykistämisestä!

Te joilla jo olo helpottanut, käykääpäs kertomassa mikä tilanteenne on tällä hetkellä. Saadaan mekin toivoa paranemisesta! Mikä tilanne on Lapoohilla, mammaxllä, mysanilla, milivalla ym.ym....
 
En oo jaksanu kirjotella, vaikka oon täälä käyny lukemassa. Nyt siis ei niinkään enää masenna, mutta huimaa edelleen ja niskat on kipeät. Ajattelin varata ajan sinne OMT-fysioterapeutille josko se auttais.
Työkseni oon tehny kaikkea niska-hartiaseutua kuormittavaa, eli eka ammatti oli parturi-kampaaja (joita en enää tee) ja nyt siis toimistohommia. Tällä hetkellä työtön.
 
Eksyin tänne sivuille ja mun on ihan pakko kirjoittaa muutama sana. Itelläni on jo 9-vuotias lapsi ja kun sen sain niin alkoi hyvin pitkälle samanlaisia oireita oleen kun teillä.Raskaushan puhkaisee jos mitäkin vaivoja hyvin usein.Juoksin lääkärissä kertaa monta ja aina vaan niska oli jumissa, kävin jos missäkin hoidoissa ja hierojallakin 80 kertaa enkä oikeestaan mitään apua saanut.Neurologillakin kävin ja eka kerralla vaan noita typeriä testejä. En jaksa koko tarinaa kirjoittaa jso ette vaikka jaksaisi vaivoissanne lukeakkaan, mutta toivon, että jos vaivanne jatkuu vaan niin vaaditte selkäydinpunktion ja pään, niskan ja selän magneettikuvan jos ne on ihan OK niin hyvä.Muistan kun mua pompoteltiin ja se oli kauheaa, kun ite tiesin että jotain on vialla, mutta lääkärithän hyvin harvoin ottavat tosissaan. Vaivathan johtuu aina jostain, johon pitää löytää järkevä syy, helposti sanotaan, että niskat on jumissa, mulla ne on aina jumissa. Jos haluatte jotain minulta tiedustella niin käyn kyllä seuraamassa tilannettanne täälä ja vastailen kysymyksiinne, hyvää joulunodotusta!
 
Täällä kans yks liittyy joukkoon... :wave:
Eli niska-ja hartiakipua on ollu lievänä aina, johtuen ihan työstä. (tarjoilutyötä)
Nyt kun vajaan kahden vuoden jälkeen palasin töihin niin on ollut aika helvetillistä.. Niskajumia, käsien puutumista, selkäkipua, huimausta, näköhäiriöitä ym..
Oon aika "alottelija", joten oon käyny vajaa kymmenen kertaa fysioterapiassa ja siitä ei oo ollu mitään hyötyä. Multa otettiin myös verikokeita eikä niistä löytynyt mitään. Nyt mulla on alkanut myös univaikeudet ja lieviä masennuksen oireitakin on ilmassa.
 
Hannele: Sulla ilmeisesti todettu jokin vakava tauti, kirjoituksestasi päätellen. Olen pahoillani siitä! Useinhan oireet saattavat monissakin taudeissa ja vaivoissa olla niin samankaltaisia, että lääkäritkin ensin olettavan oireiden johtuvan jostain vähäpätöisemmästä. Ennen kuin oikea syy sitten lopulta löytyy. Toivottavasti olet saanut tautiisi hyvän hoidon! Mitkä sinun pahimmat oireesi olivat? Mitä samankaltaisuutta näiden tension neck oireiden kanssa?

Drama queen: Oletko ollut nämä vajaat pari vuotta mahdollisesti kotona hoitamassa lasta, se ainakin selittäisi, että nyt kun olet palannut töihin niskat menneet pahemmaksi. Itsekin olen käynyt fysioterapiassa vain yhden kymmenenkerran satsin pari kuukautta sitten. Oli siitä sen verran apua, että pääsin huimauksesta ja heikottavasta olosta eroon. Nyt kun vielä saisin kivut ja puutumisen kuriin niin olisin "terve".

Tänään taas sain oloni helpottumaan, muutama niks naks vain kuului ja olo parani huomattavasti. Nyt kyllä olen oppinut kuulostelemaan kehoani varmaan liiankin kanssa. Tiedän kyllä jo missä nikamissa on jumeja.
Kun ajattelen taaksepäin elämääni, muistan useitakin kertoja kun minulla on ollut tällainen outo olo tai outo yhtäkkinen kipu selässä tai yläkropassa, joka on kestänyt korkeintaan pari päivää. Ensimmäiset muistikuvat ovat ala-asteajoilta. Nyt tietty oletan, että jospa nekin olivat silloin vain nikamalukkoja. Ovat menneet siis itsestään ohi, eikä niitä silloin ole tutkittu sen tarkemmin, en tainnut edes kenellekään niistä kertoa.
Voi kunpa edes joulunajan olisi tällainen helpompi olo, jaksaisi pirtsakkaana klaarata sen läpi, käydä mummoloissa jouluaterialla ja muutenkin nauttia siitä ajasta. Minusta on super hyper piinaavaa olla kylässä jos olo on oikein ahdistava. Ei tiedä missä asennossa istuisi, haluasi vain vaellella paikasta toiseen tai makoilla sängyssä, keskittymiskyky ei paras mahdollinen jutusteluun, vain se oma tympeä olo silloin päällimmäisenä, ei jaksa nauraa toisten jutuille, väkisin yrittää olla iloisempi kuin olo oikeasti on.

Hyvä joulun odotukset kaikille joita ahdistaa syystä tai toisesta!
 
Moi! Pikaisesti käyn kuulumisia kertomassa. Olen kyllä käynyt silloin tällöin lukemassa kirjoituksianne, mutta kun on nykyään mukamas niin kiire ettei kerkeä kommentoida :)
Mun OMT-fysioterapia takkuilee. Välillä on vaikea saada aikoja ja välillä joudun perua muista syistä esim. sairastelun vuoksi. Tuntuu, että kun kävin säännöllisesti kerran viikossa, niin tuli edistystä asiassa. Heti kun on pitkä kahdenkin viikon tauko, niin alkaa vanhat vaivat tuntua. Mullehan siis viimeksi sanottiin, että ei saada nopeasti kuntoon, kun on sen verran monenlaista vaivaa ja pahoja jumeja.
Sen kyllä huomasin, kun olin kolmen päivän lomalla, oli selkä ja niska-hartiaseutu todella hyvä. Heti kun kotona aloitin tavalliset hommat, niin alkoi vaivat ilmaantua takaisin. Alaselkä on kyllä huomattavasti parempi kuin alkuaikoina. Jatkuva särky ja kipu on poissa. Enää on vain kotihommien jälkeen sekä silloin, kun olen lasten kanssa jossakin käynyt (siis paljon nostelua ja kantamista), kipua. Mutta sekään ei kestä enää montaa päivää, kuten ennen. Puutumista on ollut silloin tällöin, harvemmin kuin ennen. Poikkeuksellisti nyt myös ollut toisella puolella. Mutta viimeksi fysioterapeutti sanoikin, että oli poikkeuksellisesti eri puoli niskasta pahempi. Joten siitä myös se puutuminen. Tämä on kuulema tavallista, että voi vaihdella puutumisen puoli hoidon aikana. Jos vaiva johtuu hermoista, niin siksi tällaista voi tulla. Näin minä käsitin.
Sain myös fysioterapeutiltani lainaksi Tempurin terveystyynyn, joka ei kyllä minulle sopinut ollenkaan. Vielä on neljä eri tyynyä, joita saa kokeiluun kotiin viikoksi kerrallaan. Ihan hyvä näin, niin ei tule turhaa kallista ostoa. Mulla kuulema täytyykin olla kunnon terveystyyny. Niskani kuulema tarvitsee tukea. Tämän olen huomannutkin. Nyt kun oma terveystyyny on huono ja käytän tavallista tyynyä, pitää sitä pitkin yötä työntää niskan alle tuoksi. Jospa se oikea tyyny löytyisi näistä neljästä :)
Hannele98: Tulin kyllä uteliaaksi viestistäsi. Haluatko kertoa, mikä sairaus sinulla todettiin ja mitä oireita sinulla oli ennen sitä?
Leppäkerttunen: Mullakin kuuluu kauheaa rutinaa niskasta usein, kun sitä kääntelen. Samoin kun keinutan itseäni maassa, näin saan pieniä lukkoja selästä aukin itsekseen. Mä olen kyllä rutissut joka paikasta jo vuosia. Suosittelen sinullekin omt-fysioterapeuttia. Kiropraktikko saa myös lukot auki, mutta tekee sen eri tavalla kuin omt. OMT:n aukaisutavalla pitäisi lukkojen pysyä auki paljon, paljon kauemmin. Näin on mulle moni kokemuksesta kertonut.
Nyt vielä saunan kautta nukkumaan. Hyviä vointeja kaikille :hug:
 
En muista enää kaikee, mutta maha mulla ensin sekos, laihduin ja maha oli kippee, tähystettiin molemmista päistä ja todettiin ärtynyt paksusuoli, sitten tuli musta piste silmään, eikä kukaan tiennyt mikä se oli, se häipyi sit ajallaa pois, sitten alkoi päänsärky, joka oli ihan kauheeta.Välillä oli semmonen olo, että ihan kuin painava kivi olisi pään päällä. Huimaus, pistelyä, huonoa oloa, silmissä välillä ihan kuin valkoista saippua vaahtoa.Nämä taisivat olla ihan ensimmäisiä juttuja. Lääkärissä ravasin tosi monta kertaa, ikinä ennen ei mulla ollut taipumusta päänsärkyyn ja oli todella vaikea saada lääkärit uskomaan mun vaivoja. Lihasjännityksestä vaan sanoivat kaiken johtuvan. Luin kovasti tietoa ja ammattini puolesta mulla oli valmiina jo tietopohjaa, tiesin jo ennen kuin sain diagnoosin mikä mua vaivasi.En halua peloitella ketään ja toivon, että vaivanne ovat vain jotain ei vakavaa! Mutta pakko oli tänne kirjoittaa, kun muistan vielä oloni ja tunteeni kuinka se oli kamalaa. Taistelin kauan, päänsärkyä ja huimausta kesti yhtäjaksoisesti ainakin 2 vuotta. Triptyl lääkkeen sain yhdeltä neurologilta ja se auttoi niin, että päänsärkyä on vain silloin tällöin, vaivaa on edelleenkin ja syön lääkettä.
Nämä teidän vaivat voi hyvinkin johtua niskoista, mutta kyllä ne pitäisi jollain kuriin saada, tiedän että se on hermoja raastavaa ja kun sitä sit miettii vielä kaikenlaista niinkuin minäkin tein, enkä suotta mulla todettiin loppupelissä MS-tauti....Se on yksi kauheimmista taudeista mitä maa päällään kantaa ja sitä en hyväksy millään, se on aina mielessä ja se oireilee ihan joka ikinen päivä.Toivon että saatte vaivanne kuriin ja vaatikaa tutkimuksia eivät ne nuorille ihmisille mitään tee jos ei ite ole kovana!!!Mä itse olen pelini menettänyt niin tunnen ja sitä tunnetta ei saa millään pois, mutta toivon teille kaikkea hyvää ja voimia parantua. :'(
 
Heippa!
Kiitos Hannele kun tulit kertomaan oireistasi. Ja voimia ihan kauheesti elämääsi!
Ensin ajattelin, että en todellakaan pysty lukea kirjoitustasi, koska pelko sairauksista on niin kaamea. no onneksi luin, koska tajusin, että nämä minun oireeni ei todellakaan ole mitää noihin sinun oireisiin verrattuna. taidan todellakin suurennella jatkuvalla kyttäyksellä oloani.

okei, eli hieroja todennu että ole jumissa ja olenkin tietysti, koska kannan 11kg lasta. kävin napropaatilla ja se sanoi, että nikamat ojossa ja selkäranka suora. eli hyvä niin!

Nyt olen pari päivää jumpannut. ei huimaa ja olo hyvä. tuntuu, että pistely lisääntyy peukkuvarpaassa ja käsissä, mitä enemmän jumppaan! eli selittyy sekin kihelmöinti luultavasti lihaksista. mieli tekee vaan niin usein temput ja olo on kaamea kun koko ajan miettii, että missä kohdassa sirittävä tunne.

nykiikö teillä lihakset rentoutuneina? jos liikkunut päivän aikana noin pari tuntia. tuntuu että kun rentoudun, niin alkaa sellanen outo pulputus ja nykiminen?? ja sen tietty saan mielelläni aikaan kun oikein mietin..pääkipua ei ole eikä kipuja muutenkaan tällä hetkellä.
 
kun kerroit taudistasi, selventää varmasti monen meistä tuntemuksia. Ja kovasti voimia sinulle eteenpäin! Menee varmasti aikansa että oppii elämään tuon taudin kanssa jotenkuten. Eikös Saija Varjuksellakin ole ms-tauti? Hän on kyllä hyvä esimerkki siitä että ei sen kanssa voi elää. Halit sulle
:hug:
Itseni ei ole onneksi tarvinnut päänsäryn kanssa taistella, sentään yksi hyvä puoli mun oireissa! Mutta silloin kun oireilu alkoi mulla oli jatkuvasti elohiiri vasemman käden etusormessa. Vähän väliä sormi nyki, sitä ei ole kuitenkaa ollut pitkiin aikoihin enää. Elohiiriähän nyt on kaikilla, voi olla, että ei liity tähän mitenkään.
Huomenna pääsen polvivaivan takia reumalääkärille, ajattelin kysästä voisko laittaa lähetteen niskan magneettikuvaan. Olisin helpottunut, jos saisin sen avulla tarkan kuvan niskani tilanteesta. omt-fysioterapiaan haluaisin kanssa lähetteen, tulisi halvemmaksi mulle. Mutta voikohan reumalääkäri kirjoittaa näitä kaikkia lähetteitä mulle, koska tutkii vain mun polvea, eihän ne tiedä paljoakaan näistä tension neck vaivoista...No katotaan mitä sanoo, kait sitä voi yrittää...
 
Puhu vaan sille reumatologille jospa vaikka suostuisi pyyntöösi. Mäkin olen käynyt tuommoisella, kun epäiltiin ekaksi fibromyalgiaa.On sillä Varjuksellakin MS.Millainen polvivaiva sulla on? Mulla on ollu jo aika lapsesta asti huono polvi, se muljahtaa aina välillä, siinä on kulumaa ja kaikkee muuta, mutta en ole siitä vielä tähystykseen halunnut.Viimeksi perjantaina se mulahti ja on ollut kipee ja turvoksissa.Koita puhua lääkäri pyörryksiin.....
 
Mulla on seronegatiivinen bla-b27positiivinen oligoartriitti, eli suomeksi sanottuna "jonkinlainen reumatauti", ollut 10 vuotta. Se on ilmeisesti bakteeritulehduksen aiheuttama, todennäköisesti johtuu aiemmin sairastetusta keuhkoklamydiasta. (tavallinen räkätauti, jokainen sairastaa sen 1-2 kertaa elämässään) Mulla on kyllä jatkuva lääkitys siihen, nyt vain sit polvi turpos ja alkoi olemaan hankala kävellä, niinpä lääkitystä kait isonnettava. Nyt sain tk lääkäriltä kortisonikuurin, et hyvin olen sen avulla sitten pärjännyt. Mulla ei onneksi ole polviin vielä tullut kulumia, vaikka aika ajoin niissä tulehdukset jylläävätkin.
Mietin vain et antaakohan noita kaikkia lähetteitä, saattaa evätä ton fysioterapian. et sit vasta sinne, kun olet käynyt magneettikuvassa, ja tietää, ettei siel ole mitään vakavampaa näkyvissä. Mä kun jo varasin sen omt-ajan. No kysytään mitä mieltä on, sittenpähän selviää sekin, ei tartte mun pähkäillä täällä kotona sitä.heh heh! Tulee kyl liikaa mietittyä kaikenlaista, pitäs jo välillä osata ottaa rennostikin. :p
 
Nyt on reumalääkärillä käyty, ja sain hieman lisää lääkkeitä polvivaivaan. Ja tutki myös tätä minun niskavaivaani, oli sitä mieltä, että ei ole järkeä käydä sen takia magneettikuvassa. Eli en saanut sinne lähetettä. Arveli, että jos siellä olisi vaikka tulehdusta, se kyllä näkyisi magneettikuvalla, mutta minun tapauksessani, koska syön kortisonia nyt jatkuvasti, niin ei "tulehdus ei näkysi sitten, kortisoni poistaa sen. Antoi kuitenkin kipulääkkeitä Pronaxen 500mg ja Somadril Comp, tämä jälkimmäinen poistaa kuulema lihasjännitystä ja on kolmiolääke. Täytyy varovasti testata, ja sanoi, että syö nyt niitä ainakin 2 vkoa, vaikka tuntuisi alkuun ettei niistä ole mitään apua. Juupa juu, testataan nyt noitakin. Aiemminhan olen jo testannut Sirdaludia, Opamoxia, Panacodia, Celebraa, Voltaren Rapidia, Disperiiniä ja Buranaa eri voimakkuuksilla. Niistä ei apua ollut! Antoi kuitenkin lähetteen sinne omt-fysioterapiaan, jonne menen sitten huomenna. Ja sairaslomaa vuoden loppuun asti.

Leppäkerttunen: Varmasti olosi hieman helpottaa kunhan olet käynyt neurologilla, ja saat täyden varmuuden, että siellä saralla kaikki on ok! Oletko sinä vielä saanut ollenkaan fysioterapiaa näihin vaivoihisi?
 
On se kumma noiden lääkärien kanssa ,että ne ei laita tutkimuksiin. Kyllä vanhat ihmiset laitetaan, mutta ei nuoria työkykyisiä ihmisiä. Tiedän semmosenkin tapauksen, kun yhellä mummulla oli päänsärkyä, ikää mummulla vähän vajaa 90 niin pääsi heti magneettikuvaukseen...Ei sieltä mitään erikoista löytynyt, mutta jos olis löytynyt niin mitä sille olis enää pystytty tekemään, eihän sen sydänkään enää kestä toimenpiteitä. Ja monta muutakin tapausta on tiedossa, ja sekin monen kohdalla, että ei tutkita kunnolla, kun ei ole tarpeeksi ikää...Tämmönen ottaa sitten pattiin. Vartoilen Leppäkertun kertomusta neurologilla käynnistä....
 
vaivaa, niinpä kertoilen teille taas päivän tapahtumat, jos joku jaksaa lukea.
Tänään oli siis 1.kerta omt-fysioterapiaa. Hän tietty kyseli kaikki taustatiedot ensin tarkasti ja sitten kertoi selkärangan anatomiasta yksityiskohtaisesti, kertoi jopa välilevyn pullistumasta ja sanoi sen yhteydessä että minulla on niskassa tämäntyyppinen vika. jos nyt ymmärsin oikein....??? Osa infosta meni heti toisesta korvasta ulos ja osan olinkin jo tiennyt ennestään. Sanoi mm. että yläniskan vaivat ovat juuri niitä jotka aiheuttavat ikäviä tuntemuksia kasvoihin, kipua silmänpohjaan ja tätä huimauksen tunnetta ym.
Sitten katsoi mun seisomaryhtiä ja kyseli, että onko mulla todettu skolioosia tai eripituiset jalat?? Mä että hä?? Ei ole!!! Piti kumartua ja vertaili jalkoja, sitten sanoi, että kyllä jalat ovat kuitenkin samanpituiset, taitaa lantio olla vinossa.... Vähän jäi kysymysmerkki itselle, että mitäs sille nyt sitten voi tehdä?
tämän jälkeen menin hoitopöydälle ja alkoi käsittelemään niskaa, yläniskaan ei kauheasti tohtinut koskea, alaniskan paukautti oikein kuuluvasti. Ihan säikähdin!!! Oli jotenkin pelottava ääni! Ja sitten löysi selästä vielä nikamia, jotka eivät liikkuneet ollenkaan, niitä naksautteli. Kyseli, että onko minulla ollut tuntemuksia rintakehässä tms. Sanoin, että syvään kun hengitän, niin tuntuu kuin keuhkoihin pistäisi. Se kuulema johtui juuri tästä selän jumista. Hoito-ohjeita ei vielä antanut, katsotaan ensi miten reagoin näihin aukaisuihin. Sanoi kuitenkin, että jos vain jokin liikuntamuoto tuntuu hyvältä saa liikkua, muuta varovasti alkuun kokeiltava, ettei olo saa siitä ainakaan pahentua. Uutta aikaa en vielä saanut, mutta tämän joulun takia saattaa mennä ensivuoden puolelle. Odottelenpa minäkin Leppäkertun kertomusta...
 

Yhteistyössä