*****JÄNNÄVIIKOT 23 JA 24*****

Ei kenellekään henkilökohtaisesti ja kaikille henkilökohtaisesti:

Olen jossain määrin ihmetellyt iänikuista jankutusta niistä tutkimuksista, jotka todistavat ettei alkoholinkäytöstä ennen plussaa (ja joissakin tapauksissa jopa sen jälkeen...) ole haittaa, koska "verenkierto ei ole yhteinen"

Mielelläni ottaisin luettavaksi niitä tutkimuksia, jotka aukottoman varmasti määrittelevät turvallisen käytön rajat?

Niitä tutkimuksia odotellessa, tässä muutama tutkimus:

Alkoholin käyttö jo hedelmöitymisen aikaan tai raskauden alkuviikkoina voi lisätä keskenmenon riskiä merkittävästi:

http://www.informaworld.com/smpp/content~content=a747355048~db=all

Naisen alkoholinkäyttö hedelmöityksen aikaan ja alkuraskaudessa 2-3 kertaistaa keskenmenon riskin. Alkoholin käyttö hedelmöitysviikolla (during the week of conseption) lisäsi varhaisen keskenmenon riskiä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15383410?dopt=Citation

Ihan oikeasti kehottaisin punnitsemaan niitä vaihtoehtoja, ja väittäisin että turvallista rajaa ei ole. Näin todetaan neuvolan oppaissakin, mutta neuvolantädeille kyllä painotetaan, että jos nyt on ottanut jotain ennen kun tiesi olevansa raskaana, niin pahapa sille asialle on enää mitään tehdä.

Itse en kyllä rehellisesti sanottuna tajua miksi joku ottaisi suhteellisen reippaastikin jo plussattuaan...
 
Gilmore: Lukaisin nuo linkittämäsi jutut. Näköjään kofeiinikin siis lisää keskenmenoriskiä. Onko kellään aavistusta, paljonko kahvia pitää juoda, että saa tuon 375 mg kofeiinia? Mulle gyne sanoi viime syksynä, että sellainen (oliko se nyt) seitsemän desiä kahvia päivässä voi jo vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Mites ton keskenmenon osalta on?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Andala:
Gilmore: Lukaisin nuo linkittämäsi jutut. Näköjään kofeiinikin siis lisää keskenmenoriskiä. Onko kellään aavistusta, paljonko kahvia pitää juoda, että saa tuon 375 mg kofeiinia? Mulle gyne sanoi viime syksynä, että sellainen (oliko se nyt) seitsemän desiä kahvia päivässä voi jo vaikeuttaa raskaaksi tulemista. Mites ton keskenmenon osalta on?
En nyt tarkalleen deseinä tiedä, paljonko kahviä pitäisi tuohon juoda, mutta arvioisin, että joku neljä isoa kuppia? Riipuen tietysti pitkälti kupin koosta.

Wikipedian mukaan kahvikupillisessa on kupin koosta (ja luultavasti kahvin vahvuudesta) riippuen noin 50-110 mg. Tuo 50 mg taitaa olla sellainen pieni tassillinen kahvikuppi, iso kuppi tavallista kahvia vastaisi noin 100 mg.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kofeiini
 
Oho! Samoilla Wikipedian sivuilla oli, että jo 200 mg kahvia päivässä kaksinkertaistaa keskenmenoriskin. Eli siis pari mukia kahvia, minkä varmaan suunnilleen kaikilla tulee päivässä juotua! Miksei tuosta puhuta ikinä missään?
 
Kappas, en edes lukenut tuota wikipedian juttua loppuun kun etsin vaan määriä. Mutta juu, olen kyllä aiemminkin tuosta kuullut, että noin kaksi mukia olisi hyvä raja. Itse lopetin kaffenjuonnin tuosta syystä tammikuussa, tosin juon puoli kuppia esim. työpalavereissa tai vastaavissa, jos teetä ei ole tarjolla.

Tässä on linkki artikkeliin johon tuolla wikissä viitataan:

http://www.tiede.fi/uutiset/uutinen.php?id=3212
 
entäs sitten tee, onhan siinäkin kofeiinia??? no en mä sitä paria kuppia enempää päivässä edes juo, mutta ajattelin vaan..

ei alettais kuitenkaan riitelee tässä ketjussa, mukavia ihmisiä kaikki ovat, ymmärrän molempien pointit, nollaraja on ihan hyvä juttu kyllä, itse en alkoa käytä lainkaan,mutta yritetään olla nyt sovussa kuitenkin eikä tuomita toisiamme... =)
 


Lauantai 7.6.2008[color]

Arcatha...............21v.........21/27.............yk8........esikoinen
jennuli.................28v........27/27-29.........yk2........esikoinen
Alexandra-85.......23v........28/30..............yk3........esikoinen
Selis....................24v........31/30-34.........yk1......toinen
Andala.................30v.......33/31-41..........yk12......esikoinen
Dreamer-88.........19v.......33/36................18kk.....
Perla....................25v.......33/28-43...........yk2......esikoinen
kuupas...............23v........34/30-40..........yk3........toinen
Lilla My................28v.......34/29-31...........yk13......esikoinen
[color]

Haamuilijat[color]

niiskunenä-78
[color]

Plussanneet[color]
[color]



Testauspäivät:
6.6. Lilla My, neiti21wee
7.6. niiskunenä-78
8.6. Dreamer-88
9.6. Andala, jennuli
11.6. Selis
14.6. kuupas
15.6. Arcatha


Tippuneet
Tuulia79
kukkavanamo
Kuumeilija
Iines79
Tatyana
kekkeri
umayya
Kaa
neiti21wee
miracle[/quote]

 
kyl minä päivittelen, olin juhlimassa eilen jotta nyt vasta selvisin koneelle asti B)

ja hyvät naiset, rauha maahan.. ihmisiä me ollaan, riskinsä on jokaisessa asiassa, vältettävät asiat ovat vältettäviä, elämää ei tarvitse lopettaa kun alkaa raskaaksi yrittämään, itse oon ollut baarissa ihan kunnolla ja seuraavana päivänä sain plussan tstiin ja asiasta juttelin lääkärin kanssa, todellakin alkio elää omassa ruskuaispussisansa alkuviikot, ja tiedän monta ketkä ovat tietämättään olleet raskaan ovat juoneet, ei se maailma siihen kaadu, ketään täällä ei viittittäis alkaa syyttelemään jooko, vaikak ne tunteet kuumana käykin :)

pahoitteluni tippuneille :hug: parempi onni seuraavassa kierrossa =)

ja niiskunenälle onnittelut :hug: :heart:
 
Juu ei ole yhteydessä äidin verenkiertoon (kuten ei ole missään vaiheessa raskautta, yhteys on diffuusiolla istukan läpi) ei, ja eleleepi ruskuaispussissa.

Ruskuaispussista pikaisesti guuglattuna:

Parietaalisen ruskuaispussin tehtävänä on suojata alkiota ja säädellä äidin kudoksista peräisin olevien aineiden diffuusiota alkioon. Alkion kehityksen alkuvaiheessa viskeraalisella ruskuaispussilla on tärkeä tehtävä ravinteiden, kaasujen ja jätteiden vaihdossa äidin ja alkion välillä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ruskuaispussi

Tarkoitus ei ollut kuulostaa syyttelevältä eikä herättää hysteriaa, eikä maailma nyt keneltäkään ole toivottavasti kaatumassa. En vaan oikeasti pidä siitä, että kovasti korostetaan tutkimuksiin vedoten, että äiti ja alkio eivät ole minkäänlaisissa yhteyksissä toisiinsa, ja sen vuoksi huoletta voipi kiskoa alkomahoolia kuudennelle viikolle asti, jollei jopa pidemmälle. Varsinkin jos tätä perustellaan "verenkiertojen yhtymisellä tutkimusten mukaan" vasta myöhemmin. Jos joku haluaa niin tehdä ja tuntuu että elämä loppuu ilman ollessa, niin toki tekee niin kuin parhaaksi katsoo. Minusta ei ole vain oikein antaa väärää kuvaa niille, jotka oikeasti haluaisivat tietää riskeistä, pienistäkin, ja tehdä sen perusteella omat ratkaisunsa, olivatpa ne sitten oikeita tai vääriä.

Eihän tästä ole kauaakaan kun luin jonkun neuvolantädin kertomusta lehdestä, kun nuoret äidit venyttävät raskaustestin tekemistä, koska ovat netistä lukeneet, että "niin kauan voi juoda viinaa kun ei oo testannu plussaa". Siksi minusta olisi hyvä olla puhumatta alkoholin vaarattomuudesta tutkimuksiin vedoten, kun varmaan kuitenkin on melko yleisesti tiedossa, ettei sitä suositella, jos voi ilmankin olla. Tietysti on eri asia jos ei ole vielä oikeasti raskaudestaan tiennyt, eihän sille mitään voi. Ja jos raskaus jatkuu normaalisti, niin silloinhan siitä varhaisesta keskenmenon riskistä ei tarvitse lainkaan huolehtia.
 
Kiitoksia monille onnitteluista, jännää aikaa tässä eletään :heart: Toivon sydämestäni, että haamu vahvistuu, kuten näyttäisi tekevän.
Neiti21wee ja miracle: pahoittelut tippumisesta!
Gilmore: Kiitos asiallisista kommenteista tuohon juomisasiaan. Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että jos raskautta yrittää, niin alkoholinkäyttö pitää minimoida. Itselle ei tulisi mieleenkään juoda itseensä humalaan edes noiden ensimmäisten viikkojen aikana. Omalla kohdallani puhuin nyt 3 alkoholiannoksesta suhteellisen monen tunnin aikana ennen tietoa plussahaamusta. Toki täysi nollalinja on AINA paras, mutta arvioin tilannetta ja päädyin siihen, ettei tuollaisesta määrästä ole haittaa.
Dreamer88: Join 3 alkoholiannosta torstai-illan aikana, en ryypännyt. Kiva kuulla, että tuon takia ansaitsisin mielestäsi lapsen vähemmän kuin sinä. Ei tässä maailmassa voi ajatella, kuka lasta enemmän ansaitsisi, soisin sen sinullekin kommenteistasi huolimatta! Järkyttävää kuunnella vaan tuollaista, että "v*tuttaa että niille annetaan jotka ei pysty luopumaan sellaisesta asiasta kuin alkoholi.." Voisin tuohon jotain sanoa, mutta en jaksa tapella...
umayya: Kiitos järkevistä sanoista :hug: Riskejä maailmassa on joka paikassa, voisihan sitä jopa sanoa, että ei ole järkevää ajaa autolla, kun on mahdollista ajaa kolari...

Testattu Apteekin omalla testillä illansuussa, ja selvä viiva tuli. Mulla on tuolla jääkaapissa lapsille tarkoitettua mansikkaskumppaa juhlan kunniaksi :LOL: Yritän pitää positiivisen mielen kaikesta huolimatta, koska turhat murheilut eivät ainakaan ole hyväksi =)
 
gilmore kiitos tee infosta, tosin en uskonutkaan että siitä mitään haittaa olisi.. =)

niiskunenä oot varmaan ihan täpinöissäsi, hienoa et haamu vahvistuu... itsekin toivoisin että täti ei tulisi vaan tulisi se haamu, vielä en ole testannut, sitten vasta jos sitä tätiä ei tuu... huokaus, odottavan aika on pitkä... :ashamed:

mutta hyvvee yötä kaikille... :wave:
 


Sunnuntai 8.6.2008[color]

Arcatha...............21v.........22/27.............yk8........esikoinen
jennuli.................28v........28/27-29.........yk2........esikoinen
Alexandra-85.......23v........29/30..............yk3........esikoinen
Selis....................24v........32/30-34.........yk1......toinen
Andala.................30v.......34/31-41..........yk12......esikoinen
Dreamer-88.........19v.......34/36................18kk.....
Perla....................25v.......34/28-43...........yk2......esikoinen
kuupas...............23v........35/30-40..........yk3........toinen
Lilla My................28v.......35/29-31...........yk13......esikoinen
[color]

Haamuilijat[color]


[color]

Plussanneet[color]

niiskunenä-78
[color]



Testauspäivät:
8.6. Dreamer-88
9.6. Andala, jennuli
11.6. Selis
14.6. kuupas
15.6. Arcatha


Tippuneet
Tuulia79
kukkavanamo
Kuumeilija
Iines79
Tatyana
kekkeri
umayya
Kaa
neiti21wee
miracle
 
niiskunenä kerrohan kun haluut plussanneisiin siirtyä :)

ja sen verran vielä tarkennan omia sanoja, en halua vedota mihinkään kun jostain asiasta kirjoitan, kerroin vaan oman kokemukseni ja ajtukseni, ja olihan teillä kaikilla fiksuja kommentteja, turha syyttely kuitenkin jätetään pois jooko? olette kuitenkin kaikki ihania naisia ja yhdessä täällä kuumeillaan ja tavoite on sama kaikille :hug:

juu, tänään sitten erämessuille, ja sitten onneksi rauhoittuu tää meno, onkin ollut ihan hulinaa tää viikonloppu :whistle:
 
Voi että kun pääsiskin erämessuille! Olis ihan tosi hauskaa, mutta täältä korvesta pääsee aika harvoin mihinkään, paitsi töihin tietty - ja ruokakauppaan. :kieh: Messuile munkin puolesta, Umayya!

Selis: Milloin sulla on ollut ovis? Jospa testi ei vaan vielä näytä raskautta.

Täti ei ole vielä näin aamulla tullut, mutta sillähän on koko päivä aikaa saapua. Taitaa olla matkalla vielä, mutta toivottavasti kääntyis takas ja menis kotiinsa.

Tänään sitten pitäis pestä ne ikkunat. :/ Mistähän saisin inspiksen?
 
Andala en tarkkaan tiiä koska ovis oli kun en testaillu ovista. Mulla kyllä esikoisestakin tuli plussa tosi myöhään eli olin jo monta negaa tehny ennen plussaa. En oo menettänyt toivoa ennen kun täti tulee!
 
Huomenta kaikille!
Jennuli: Toivotaan, ettei se täti tule sinne =) Hienosti olet pystynyt olemaan testailematta. Jänniä aikoja mennään sielläkin. Koska aiot testata KUN sitä tätiä ei kuulu?
Selis: Älä ny vielä luovuta, vaikka nega tulikin! Mäkin sain tosi herkällä testillä sen haamun vasta 28/28. :hug: :)
Andala: pysy poissa paha täti!! |O
Umayya: kyllä sitä nyt varmaan voi siirtyä tuonne plussanneisiin :heart: :heart: Tokihan tuo viiva on haaleampi kuin kontrolliviiva, mutta ei tuosta voi kukaan enää erehtyä :ashamed: Sitä paitsi mulla oli koko eilisen päivän niin ällöttävä olo ja järjetön väsymys, et jostainhan senkin pitää johtua ;)

Voi kun nyt saatais joku muukin plussanneiden puolelle!!
 
niiskunenä kirjoitin sun kanssa sit ihan yhtä aikaa... =) juu ei saa täti tulla ei...
huomenna käski lääkäri testata, olen lähdössä huomiseksi reissun päälle, että mieli tekisi aamusta testata, mutta sitten toisaalta taas tekisi vaan mieli katsoa pari päivää, ja testata sit jos täti ei tuu... pläähh.. mälsää.. ja jännää--- :ashamed: =)
 
Ihanaa niiskunenä :flower: , toivottavasti me muutkin saatais se plussa! En oo kyllä vielä ihan täysin luovuttanut kun esikoisen kanssakin sain plussan myöhään.
Andala ja Jennuli yritetään me pitää se täti poissa!
 

Yhteistyössä