IVF-kuinka monta alkiota...

RPM
Kuinka monta alkiota olette antaneet siirtää per kerta, mietin vaan tässä kun olemme menossa yrittämään toista lasta. Ja silloin viimeksi (kolmannella kerralla) kun tärppäsi annoin laittaa kaksi.
Olen myöhemmin ajatellut että olisin varmasti ollut "lirissä" kahden vauvan kanssa jos kumpikin olisi kiinnittynyt, mutta nyt on tosi ristiriitaiset tunteet. Haluaisin "pelata" varman päälle parilla alkiolla, mutta ,mutta ..... Pelottaa hieman.
Miten muilla on tehty ja ennenkaikkea miten on käynyt. Jos kaksoset tulisi nyt niin ei ainakaan enään ikinä tarvitsisi miettiä hoitoja, hyvät puolensa tälläkin asialla olisi.
Enkä nyt sitten todellakaan tarkoita tätä mitenkään pahalla enkä halua kenenkään mieltä tällä kysymykselläni pahoittaa, rakastan lastani ja rakastaisin tuplasti enemmän jos heitä olis kaksi!
Asia vaan vaivaa, eikä tästä asiasta jutella meillä ainakaan missään kahvipöydässä kavereiden kanssa..... :p
 
Juu noita asioita on tullut mietittyä. Ekat ivf:t tehtiin mulle 90-luvun puolivälissä ja sillon laitettiin jopa 3. Myöhemmin on joka kerta laitettu kaksi. Kaksosraskautta ja kahden vauvan hoitoa en oo osannu pelätä, kun tuttavilla on muutamat, mutta riskit kyllä on mietityttänyt. Yhtään kaksosraskautta ei oo sattunu vaikka monta hoitoa takana ja kaksi lastakin. Ja voihan käydä niinkin että yksi laitattaan ja se jakaantuu tai kaksi laitetaan ja toinen jakaantuu tai jopa molemmat. Biologia on ihmeellistä. Mut noin yleisesti ottaen sanoisin et mitä enemmän tuloksettomii hoitoja on läpikäyny nii sitä vähempi ajattelee mahollista kaksosraskautta huonona vaihtoehtona.
 
Minulle siirrettiin ensimmäisellä kerralla kaksi alkiota ja tuloksena oli yksi vauva. Seuraavalla kerralla siirrettiin myös kaksi alkiota ja lopputulos oli kaksi vauvaa - tosin ei kahdesta alkiosta, vaan toinen alkio jakaantui vielä kohdussa eli identtiset kaksoset sain. Eli tällaiseen asiaan ei itse voi vaikuttaa mitenkään, vaikka vain yksi alkio siirrettäisiin. Se oli vain mun tapauksessani sattumaa, tosin erittäin onnellinen sellainen. =)
 
Itsekin jouduin tätä asiaa miettimään toisissa hoidoissa eli meillä meni niin, että 1. ivf:ssä laitettiin kaksi alkiota, ei onnistunut. 2. ivf:ssä laitettiin taas kaksi alkiota joista toinen kiinnittyi ja meillä on nyt yks poika. 3. kerta oli pas jolloin päädyttiin siirtämään vain yksi
(vuosi pojan syntymästä) alkio ja se ei kiinnittynyt samoin 4. kerta jolloin tehtiin taas ivf, siirrettiin vain yksi alkio, joka ei kiinnittynyt.
 
Hillopylly
Minulle siirrettiin joka kerta kaksi alkiota,kahdeksannella kerralla tärppäsi,tuoreet alkiot.Kaksospojat syntyivät ja ovat nyt 6-vuotiaita.Ei kannata pelätä kaksosraskautta,kaksoset on TUPLAONNI!Nyt meillä jo kolmaskin poika,kohta 2-vuotias. =) =) =)
 
Mulle laitetiin IVF:n tuorresiirrossa 1, tulos nega. Ja PAS laitettiin kanssa vaan 1, kun enempää ei sulatuksesta selvinny, tulos nega.
Seuraavassa hoidossa pyydän siirtämään kaksi alkiota kerralla.
 
Mulle on tehty 2 ivf-hoitoa eli 2 tuoresiirtoa ja 4 PAS:ia. Ekalla siirrolla laitettiin yksi, mut aina sen jälkeen on puhuttu lääkärin kans, että laitetaan 2. Kuitenkaan ei olla päästy kuin kerran 2 alkion siirtoon kun toinen ei ole selvinnyt sulatuksesta :/ Jos ja kun pääsen vielä tuohon kolmanteen IVF-hoitoon niin laitetaan luultavasti 2, jos vaan selviävät sulatuksesta. Mua ei juuri huoleta kaksoisraskaus paitsi hieman tulee mietittyä erästä tapausta, joka sattui tutulleni, mut tuskin sellasia kovin usein sattuu, mut ei siitä sen enempää..
 
pikkuenkeli67
Ensimmäisellä kerralla ei jäänyt kuin 1 huonolaatuinen siirrettäväksi, toisella kerralla saatiin 2 tervettä jotka molemmat siirrettiin. Tosin raskautta ei kuulu vieläkään...

En osannu pelätä etukäteen sitä, että viimeisimmästä yrityksestä ois voinu olla tuloksena kaksoset. Jos on tullakseen niin saa tulla. Kyllä niistä selviää!
 
RPM
Niin samaa mieltä olin myös silloin itse, sanoinkin hoitajalle joka kysyi vielä siinä just ennen siirtoa että laitetaanko nyt sitten kaksi, että sama kai se on tuleeko yksi vai kaksi kunhan jotain tulee.
Mutta se on kyllä aivan tosi asia että kaksosista on kyllä toisilleen seuraa, aivan varmasti, kun nyt sitä on sitte itse se lapsen leikkikaveri. =)
Kiitos taas kerran kaikille ja tsemppiä :flower:
 
meillä ei ole tätä asiaa edessä ksoka meidän hoitaminen vasta alkaa mutta ollaan asiasta jo miehen kanssa keskusteltu ja päädytty siihen että jos tämä tulee eteen niin pari.....
kaksosraskaus on keskusteltu ja itseasiassa laknut tuntumaan jopa tosi kiinnostavaltakin :D
 

Yhteistyössä