IVF/ICSI-hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Katti75 Tuliko jo eiliset tulokset?

Melkein tein eilen testin, mutten sitten kuitenkaan ollut valmis kohtaamaan mahdollista negaa. Kun kyllä kai blastosta jo jotain näkyis, mutta sitten olis kuitenkin pakko jatkaa kaiken varalta lääkitystä vielä viikko ja motivaatio olisi aika nollassa.
 
@Silmu75 joo, hcg reilusti noussut, yli 13 000 jo! Progesteroni 68 eli hyvä, nykyisellä tukilääkityksellä jatketaan seuraavat 2 viikkoa ja sitten uusi verikoetarkistus. Ensi viikolle voisi jo ajatella ultraa kun silloin sykkeen pitäisi olla jo löydettävissä jos se siellä on, selvitän löytyisikö sopivaa aikaa lääkärille. Neuvolaan otan yhteyttä vasta kun syke nähty.

Kun sulla eilen oli 6 päivää siirrosta, ei se välttämättä ois vielä näkynyt testissä vaikka raskaus ois alkanutkin. Viime joulukuun blastonsiirrossa, jossa aloitin testauksen aikaisin, sain plussan kunnolla esiin muistaakseni vasta pp8, vaikka raskaus alkoikin ja hcg verestä oli ihan ok pari viikkoa siirrosta. Tietysti testin herkkyyskin vaikuttaa, mulla ollut aina käytössä 25 mIU/ml.
 
@Katti75 Mulla on PC varattu testiä varten, se ei taida herkkä olla. Ehkä sitten siinäkin mielessä hyvä etten testannut vielä jos ei plussa olis välttämättä edes vielä näkynyt. En kyllä yhtään jaksa (tai uskalla) uskoa siihen - kuvittelen, että mulla olis jotenkin raskaana oleva olo jos olisin, vaikka ei kyllä ollut viimeksikään. Otan nuo tukilääkkeet noin kahdeksan tunnin välein (vaikkei tarvitsisi, mutta tein niin viimeksi enkä uskalla muuttaa mitään) ja päivän eka on jo 3.30 kun se olisi heräämisaika työpäivinä. Lääkkeet on hoidettu alle viidessä minuutissa, mutta sitten ei meinaa uni tulla kun jään harmittelemaan ettei ole mitään lupaavia oireita jne. En kyllä taitaisi useampia yrityksiä jaksaa, mutta tietysti olis mahdotonta luovuttaa jos alkioita olis jäljellä.
 
@Katti75 Saanko kysyä vielä onko sulla joskus aiemmin ollut tarvetta lisätä keltarauhashormonilääkitystä vai miksi se nyt tarkistettiin? Mietin, että jos nyt kuitenkin sattuisi tulemaan plussa, niin voishan sen mittauttaa samalla kuin hcg:n, mutta sitten taas kun tämä sama lääkitys riitti viimeksi, niin eikö luulis sen riiittävän seuraavallakin kerralla… En tiedä, välillä tuntuu että pitäisi olla lääkärin paperit että tajuais kaiken mikä tähän vaikuttaa.
 
@Silmu75 ei ole aiemmin lisätty keltarauhaslääkitystä, mun 2017 ja 2019 syntyneiden lasten kanssa ei tarkistettu kertaakaan. En ihan tarkkaan muista miten tämä ajatus verikokeen tarkistamisesta syntyi. Joulukuun keskenmenon jälkeen aloin seurata monia englanninkielisiä fb-sivuja tähän aiheeseen liittyen, ja huomasin että monet määrittää vaikka mitä hormonipitoisuuksia hoitojen yhteydessä. Mun oma lääkäri on kova juttelemaan, ja ollaan puhuttu kaikesta mahdollisesta mikä voisi onnistumiseen vaikuttaa. Mulle tuli vaikutelma, että nykyään aika herkästi siellä tarkistetaan keltarauhasarvoa ja sitten tarvittaessa lisätään tukilääkkeitä, Varmaan itse ehdotin, että nyt siirtojen yhteydessä katsotaan sekin, ja näköjään hyvä niin. Väkisinkin on käynyt mielessä, olisiko lopputulema silloin viime vuoden lopulla voinut olla toinen, jos olisi tämä tarkistettu, mutta luultavasti kyseessä on vain ollut alkio jolla ei ollut edellytyksiä kehittyä eteenpäin.

PC:t on 25 mIU/ml, ainakin ne joita oon itse käyttänyt. En ole itse herkempiä ostanut, kun olen ajatellut että jos on raskaus kunnolla alkanut niin kyllä sen tossa pitää näkyä - mutta sillä ei tosiaan saa kiinni niitä ihan varhaisia haamuplussia. Arvelen, että ne pp4-5 saadut plussat lienevät 10 mIU/ml testeillä tehtyjä. PC on hyvä testi, selkeä, simppeli ja helposti ainakin isommista kaupoista saatavissa.
 
@Katti75 Onpa hienoa, että sulla on lääkäri, joka tuntuu oikeasti kuuntelevan! Mulla on tuolla Ovumiassa lääkärit vaihtuneet, nyt osui ekaa kertaa suunnittelukäynnille sama joka teki ekan siirron, mutta muuten aina eri tyyppi. Sinänsä ne lääkärit ovat ihan ekaa lukuunottamatta vaikuttaneet asiantuntevilta ja mukavilta, muttei tosiaan mitään suhdetta pääse syntymään. Yhteyshenkilö (kätilö) taas tuntuu vastaavan aika hätäisesti ja vähän huitaisevan huolet sivuun. En nyt tiedä onko siitä keltarauhashormonin mittauksesta mitään hyötyä enää testipäivänä kun kai jo siirtopäivänä olisi pitänyt testata, mutta ehkä kuitenkin otan sen jos hyvin käy. Voi sitten ainakin kysyä ihan lääkärin mielipidettä asiaan kun eihän se arvo mulle mitään sano. Ja olis mulla jäljellä vähän ylimääräistä Lutinusta edelliskerralta, mutta tuskin kannattaa oma-aloitteisesti lisätä lääkitystä kun ei asiasta mitään tajua, ja Terolut kai siihen lääkitykseen lisättäisiin eikä miljoonaa emätinpuikkoa. :D
 
@Katti75 Saanko kysyä saitko siis klinikan lääkäriltäsi lähetteen keltarauhastestiin vai kävitkö jossain omatoimisesti?

Minulla on lääkkeelliseen kiertoon tehty lahjasolu-PAS ja eilen verikokeesta plussa arvolla 191, mutta haileaa vuotoa pyyhkiessä, ja menkkamaista juilintaa. Mielestäni olen myös ajoittanut sen noin reilua tuntia ennen Lugesteronin laittoa, niin olen alkanut miettiä tätä keltarauhasasiaa.

Voi tietysti olla että on vaan menossa kesken. Sain perjantaille uuden verikoelähetteen.
 
@Emmelie75 kävin klinikan lääkärin lähetteellä heidän labrassaan. Esim. Synlabistahan sen saa helposti ihan omatoimisesti, mutta tuloksen arvioimisessa ja mahdollisissa jatkotoimenpiteissä sitten kuitenkin tarvitsee lääkärin apua. Voithan sä kysyä, kannattaisiko katsoa progesteroni perjantain verikokeen yhteydessä. Paljon onnea plussasta!! Ei tuo pyyhkiessä tuleva pieni vuoto välttämättä tarkoita mitään pahaa, monilla on reipastakin vuotelua pitkin alkuraskautta, mutta tiedän kyllä että se herättää huolen.

@Silmu75 en ole tässä asiantuntija, mutta kai sen progesteronin voi tarvittaessa ottaa vasta hcg-kokeenkin yhteydessä. Se että on joku aiempi arvo, auttaa tietysti sen tulkinnassa, mikä on kehityssuunta, mutta kun sulla ymmärtääkseni on tehty siirto kokonaan lääkkeellisesti eli ei ovulaatiota taustalla, niin kaikki keltarauhashormoni on tässä alussa pelkästään lääkkeistä saatua (kunnes istukka aikanaan alkaa tuottaa hormoneita), ja niiden annoshan on ollut vakio, joten voisi maalaisjärjellä ajatella, että se pitoisuus olisi sama nyt kuin siirtoa tehdessä. Mullahan pitäisi jonkin verran olla omaakin keltarauhastuotantoa, kun tää siirto tehtiin ovulaatioon, ja sen määrä voi vaihdella.

Joo tulkinta-apua tietysti tarvitsee, eikä sitä voi omatoimisesti hoitaakaan. Luulen että emättimen kautta annoksen lisääminen tuskin edes auttaisi. Terolut ehkä olisi sitten se lisä. Siinähän on se juttu sitten, että koska se ei ole progesteronia vaan toisenlaista keltarauhashormonia (tai sen kaltaista), se ei näy progesteronimäärityksessä, mutta lääkäri varmasti pystyy arvioimaan, minkä verran lisäboostia sillä saa. Tiedän, että jotkut joutuvat käyttämään progesteroni-injektioitakin, kun emätinannostelu + Terolut eivät riitä.

Nää jututhan on niin yksilöllisiä ja pakko jokaiselle räätälöidä erikseen, että ei auta kuin luottaa lääkärin arvioon. Varmasti jonkun kannanoton siihen arvoon saat, jos sen otat hcg:n yhteydessä. Testaatko siis ensin kotona ja sitten menet verikokeella vahvistamaan sen tuloksen?

Mua on alkanut mietityttämään korkea hcg-arvoni. Pahin vaihtoehto olisi rypäleraskaus. Se on onneksi aika harvinaista, ja olin ajatellut että sen suhteen on hyvä merkki ettei ole mitään vuotoa (kun 90% tapauksista on ruskeaa vuotoa), mutta nyt luin että se rypäleraskauden vuotelu alkaisikin vasta viikoilla 6-12. Eipä tässä auta muuta kuin odotella ultraääntä.
 
@Katti75 Joo, mulla ei vissiin ovulaatioita enää olekaan eli täysin lääkkeiden varassa ollaan. Mutta ei tuo sun hcg niin korkealta kuulosta kun mulla oli esikoisesta 4+5 jo 2600. Tosin siis otatin väärän hcg-testin, tuo mittasi myös jonkun vapaan hcg:n tai jotain, se vois ilmeisesti olla korkea rintasyövän takia, mutta toivottavasti mulla tuli koko arvo ihan raskaudesta.
 
@Katti75 Kiitos nopeasta vastauksestasi! Jotain Synlabia ajattelin, kun tuntuisi jotenkin ”röyhkeältä” kyseenalaistaa lääkärin osaaminen. Kun kerroin vuodosta ja kyselin tarviiko seurata jollain uudella verikokeella, sain hcg-lähetteen. Puhelimitse tämä siis.

Tiedän että monilla on ihan vaaratonta vuotoa. Itselläni vaan taustalla spontaanin raskauden keskenmeno viikolla 6+, niin pieni vuoto yhdistettynä tähän menkkamaiseen jomotukseen ei totisesti luo hyviä viboja

No, ei auta kuin kärvistellä. Lääkäri jää lomalle tämän päivän jälkeen, joten voin sitten perjantaina ruinata klinikan muulta henkilökunnalta lisää lähetteitä
Jos ikinä pääsen sinne asti
 
vierailija
Tänään 5+4 eli vastaava ajankohta jolloin viime kerralla alkoi keskenmenovuoto kaikkien tukilääkkeiden läpi, eräänlainen etappi siis. Toivotaan että nyt ei ole ikäviä yllätyksiä luvassa (vaikka eihän tietenkään just tässä ajankohdassa mitään maagista ole, mutta muistan sen tarkasti).

Käyn tänään uusissa kokeissa, hcg ja progesteroni, huomenna tulokset. Vähän ollut välillä pahoinvointia.
Mulla oli Dpo 27 hcg arvo 17186 eli onko se nyt 5+6, minäki mietin että onko rypäle tai tuplat, mutta tukevasti kiinnittynyt normaali yksösraskaus. Kyllä siellä @Katti75 kaikki on ihan hyvin! <3 - Tupsuli
 
vierailija
@Emmelie75 kävin klinikan lääkärin lähetteellä heidän labrassaan. Esim. Synlabistahan sen saa helposti ihan omatoimisesti, mutta tuloksen arvioimisessa ja mahdollisissa jatkotoimenpiteissä sitten kuitenkin tarvitsee lääkärin apua. Voithan sä kysyä, kannattaisiko katsoa progesteroni perjantain verikokeen yhteydessä. Paljon onnea plussasta!! Ei tuo pyyhkiessä tuleva pieni vuoto välttämättä tarkoita mitään pahaa, monilla on reipastakin vuotelua pitkin alkuraskautta, mutta tiedän kyllä että se herättää huolen.

@Silmu75 en ole tässä asiantuntija, mutta kai sen progesteronin voi tarvittaessa ottaa vasta hcg-kokeenkin yhteydessä. Se että on joku aiempi arvo, auttaa tietysti sen tulkinnassa, mikä on kehityssuunta, mutta kun sulla ymmärtääkseni on tehty siirto kokonaan lääkkeellisesti eli ei ovulaatiota taustalla, niin kaikki keltarauhashormoni on tässä alussa pelkästään lääkkeistä saatua (kunnes istukka aikanaan alkaa tuottaa hormoneita), ja niiden annoshan on ollut vakio, joten voisi maalaisjärjellä ajatella, että se pitoisuus olisi sama nyt kuin siirtoa tehdessä. Mullahan pitäisi jonkin verran olla omaakin keltarauhastuotantoa, kun tää siirto tehtiin ovulaatioon, ja sen määrä voi vaihdella.

Joo tulkinta-apua tietysti tarvitsee, eikä sitä voi omatoimisesti hoitaakaan. Luulen että emättimen kautta annoksen lisääminen tuskin edes auttaisi. Terolut ehkä olisi sitten se lisä. Siinähän on se juttu sitten, että koska se ei ole progesteronia vaan toisenlaista keltarauhashormonia (tai sen kaltaista), se ei näy progesteronimäärityksessä, mutta lääkäri varmasti pystyy arvioimaan, minkä verran lisäboostia sillä saa. Tiedän, että jotkut joutuvat käyttämään progesteroni-injektioitakin, kun emätinannostelu + Terolut eivät riitä.

Nää jututhan on niin yksilöllisiä ja pakko jokaiselle räätälöidä erikseen, että ei auta kuin luottaa lääkärin arvioon. Varmasti jonkun kannanoton siihen arvoon saat, jos sen otat hcg:n yhteydessä. Testaatko siis ensin kotona ja sitten menet verikokeella vahvistamaan sen tuloksen?

Mua on alkanut mietityttämään korkea hcg-arvoni. Pahin vaihtoehto olisi rypäleraskaus. Se on onneksi aika harvinaista, ja olin ajatellut että sen suhteen on hyvä merkki ettei ole mitään vuotoa (kun 90% tapauksista on ruskeaa vuotoa), mutta nyt luin että se rypäleraskauden vuotelu alkaisikin vasta viikoilla 6-12. Eipä tässä auta muuta kuin odotella ultraääntä.
Minulla 5+5 hcg oli hieman päälle 15 000 ja kaikki kunnossa!
 
Ja mulla oli esikoisesta puolestaan hcg 17 rv 4+1 ja jotain 415 muistaakseni rv 5+1. Eli haitari noissa arvoissa on ihan valtava. Tästä kakkosesta oli tosi paljon korkeemmat arvot, yli viitearvojen ekat viikot mutta sitten tasaantui.
 
@Katti75 Tsemppiä ultraan, tiistaihan on ihan kohta! Mä odotan kauhulla sitä maanantain testipäivää, tai oikeastaan enemmän lannistuneena. En vaan yhtään jaksa uskoa, että voisi tulla plussa.
Näen usein unia, joissa mulla on vessahätä ja etsin epätoivoisesti julkista vessaa, joka ei olisi ihan kamalassa kunnossa. Viime yönä niissä tukossa olevissa pöntöissä oli vauvoja, ei siis mitään sikiöitä eikä edes ehkä kuolleita, yksi ainakin näytti vaan nukkuvan siellä veden alla. Että ihan vähän meinaan seota tähän piinailuaikaan. :/
 
  • Surullinen
Reactions: minttuni
En tiedä mitä äitiys on tehnyt mun aivoilleni kun tuntuu, ettei läheskään kaikesta mitä tekee jää minkäänlaista muistijälkeä. Oon melko varma, että otin puolisen tuntia sitten Progynovan (jostain syystä on helpompi muistaa onko laittanut Lutinuksen…), mutta nyt aloin kuitenkin epäilemään että otinko vai meinasinko vain ottaa. Kumpikohan on parempi vaihtoehto, luottaa siihen että otin vaikkei muistikuvaa jäänytkään vai ottaa nyt vaikka saattaisikin sitten olla tupla-annos? Äh… Taidan luottaa, että otin.
 
En tiedä mitä äitiys on tehnyt mun aivoilleni kun tuntuu, ettei läheskään kaikesta mitä tekee jää minkäänlaista muistijälkeä. Oon melko varma, että otin puolisen tuntia sitten Progynovan (jostain syystä on helpompi muistaa onko laittanut Lutinuksen…), mutta nyt aloin kuitenkin epäilemään että otinko vai meinasinko vain ottaa. Kumpikohan on parempi vaihtoehto, luottaa siihen että otin vaikkei muistikuvaa jäänytkään vai ottaa nyt vaikka saattaisikin sitten olla tupla-annos? Äh… Taidan luottaa, että otin.
Piinailu/alkuraskaus riittää aikaansaamaan tuon minulla
Zumenonissa on ne päivät, mutta jouduin kirjoittamaan päivät myös Lugesteroneihin, koska yhtenä päivänä olin jostain syystä aivan varma etten ole tunkaissut niitä aamulla ensinkään
En usko että olin lopultakaan unohtanut, mutta laitoin varmuudeksi yhden ylimääräisen
 
Piinailu/alkuraskaus riittää aikaansaamaan tuon minulla
Zumenonissa on ne päivät, mutta jouduin kirjoittamaan päivät myös Lugesteroneihin, koska yhtenä päivänä olin jostain syystä aivan varma etten ole tunkaissut niitä aamulla ensinkään
En usko että olin lopultakaan unohtanut, mutta laitoin varmuudeksi yhden ylimääräisen
Lutinukset on ainakin kolmen kappaleen levyissä, niin siitä voi tarkistaa onko kaikki tämänpäiväiset otettu. :) Mutta siis parempi mielikuva jää niiden laittamisesta. Nyt mietin ja mietin enkä millään pysty palauttamaan mitään tuntoaistimusta pillerin irroittamisesta tms, niin otin nyt varalta toisen.
 
  • Tykkää
Reactions: Emmelie75

Yhteistyössä