Ivf hoitoja lapsettomille

Nannukalle kovasti voimia!!
Mullakin niinku Valoakin totesi, ensimmäisen vuosi hoidoissa oli vuoristorataa. Lisäksi, kun en edes uskaltanut lähteä ivf-hoitoihin vaan kinusin lääkäriltä aina "vielä yksi kierto ovulaation induktiolla" Lopulta lääkäri sanoi, että nyt riittää. Nyt tuntuu, että useimmiten oon jotenkin "kylmettänyt" harmittavalla tavalla itseni tähän hommaan. (Tietysti välilä tulee niitä itkupotkuraivareita)En tiedä oisko se jokin suojamekanisni, että jaksaa töissä ja muuten elämässä.

Onhan tää kohtuuttoman rankkaa. Tuntuu, vaikka elämässä olen kaikenlaista ikävää alkoholismiperheestä isän itsemurhaan kokenut, niin tää on mun elämäni suurin
vastoinkäyminen. Toivottavasti kuitenkin ohimenevä.

Keijukainen: Kiitos. Voi olla että joskus tulee kokeiltua, kun kaikki muut "luontaistuotejutut" on kokeiltu.

Rachel: Joo mie kyselin. Olis kiva saada piinakavereita. Tosin lääkäri sanoi mulle, että on EHKÄ viikolla 16. En sitten tiiä kuinka paljon se voi siirtyä jos on siirtyäkseen, eteen vai taaksepäin...

(.)Olimpa rohkea tänään. Ilmoitin tyynenrauhallisesti pomolle, että joudun olemaan ainakin 3 päivää saikulla ja tarvitsen tämän jälkeen helpotusta kaikkein fyysisesti rasittavimmista asioista.
Onko tietoa, kun mulle on punktion jälkeen tulossa yövuoroja[=14h putkeen valvominen] (ei siis muuta fyysistä tekemistä juurikaan, kuin valvominen) niin voikohan niitä turvallisesti tehdä?!

Toiveelle pahoittelut tädin tulosta ja jo nyt tsemppiä huurunenän sulatukseen ja siirtoon! :)
 
Moikka (taas) pitkästä aikaa!

Oon kans yrittänyt pysyä poissa, ihan oman jaksamisen takia (anteeksi itsekkyyteni), mutta silloin tällöin oon lueskellut teidän kuulumisia. Tää on vain niin hyvä vertaistukisivusto, että voi avautua ja muut ymmärtää tunteet. Mua lohduttaa tällä hetkellä seuraava ajatus:

Vielä pitäisi jaksaa, mutta voimani ovat huvenneet. Olen kuin tyhjäksi valunut uimapatja altaassa. jos yksikin asia tulee päälleni, vajoan pohjaan. Saanhan olla välillä tällainenkin, tyhjä.

Meillä on oikeus tuntea niin kuin tunnemme:heart:.

Neppu_ : Mulla taitaa punktio osua viikolla 16 tai 17, riippuen nyt venähtääkö tämäkin kierto. Viime kierto oli useita päiviä pitempi, mikä sotki vähän kevään aikataulua, mutta jospa tää olisi normaalimpi kierto. Laskeskelin, että jos kyytiläiset saadaan, testausajankohta osuu sopivasti äitienpäivävkl:lle... Jaiks! Ei voisi osuvampaa testausajankohtaa ollakaan, mutta ei mennä nyt vielä niin pitkälle, kun ei tiedä päästäänkö siirtoon vai ei. Julkisen puolen ekassa ivf:ssä pitkällä kaavalla mulle tuli munasoluja ihan hyvin, 10 kpl, mutta puolet niistä epäkypsiä ja fragmentoituneita, joten mun munasoluissa syy miksi ei raskauduta. Päästiin marraskuussa siirtoon, sain 2 kpl, ne ainoat, jotka voitiin siirtää, mutta vuoto alkoi tasan kaksi viikkoa siirrosta. Luget olivat tukena. Nyt tulevaan pistoshoitoon saan jonkin lh-lisän ja pistelen pidempään, että solut kypsyisi. DHEA:ta pyysin tammikuussa, kun kävin tuosta tiputteluvuodosta polilla, mutta lääkäri totesi, etten niistä hyötyisi, koska omia soluja tulee hyvin eli reserviä on. Saavat kyllä luvan antaa kortisonit ja Pregnylit sitten tueksi, jos tai siis kun siirtoon päästään. Luget aion vaihdattaa siihen vastaavaan tuotteeseen.

Ylihuomenna saisi aloittaa sumuttelut. Taas lähtee rumba käyntiin.. Mä oikeastaan vain odotan, että tää toinenki hoito olis ohi ja saisi keskittyä elämään. Tietyllä tapaa tää kaikki saisi päättyä, koska ei tässä löysässä hirressä roikkuminen tee hyvää eikä ainakaan paranna elämänlaatua. Mutta jotenkin silti on positiivinen olo, että nyt tiedän, että tärppää. On tää yhtä vuoristorataa! Olo on kaikkea muuta kuin levännyt tauosta! Oon nähnyt siirroista, vauvoista, raskauksista painajaisia, vaikka oon yrittänyt olla ajattelematta asiaa ja esim. pystyin hyvillä mielin tapaamaan kaverin ja tämän alle kuukauden ikäisen nyytin. Ei tehnyt pahaa, oikeastaan tuntui tosi hyvälle katsoa pientä.

Macasta sen verran, että mä en enää pysty käyttään tota jauhetta. Sitä saa iHerbistä tilattua ja luontaistuotekaupoista. Mulle tuli tosta jauheesta ihan järkyt ylävatsakivut. Ekan kuukauden pystyin käyttämään sitä normaalisti. Käytin eka kolme viikkoa aloittaen pienillä annoksilla ja pidin viikon tauon niin kuin ohjeessa sanotaan. Sitten aloitin uudestaan, mutta jostain kumman syystä jauheesta tuli aivan järkyt kivut ja oksettava olo. Rennie auttoi kipuihin. Sama kipuilu toistui, kun kolmannen "kierron" aloitin. Vaikka mihin yritin sitä sekoitella, en vain kyennyt enää sitä ottamaan. Sitten se haju ja kaikki teki aivan hirveän pahan olon, meinasi yrjö lentää, joten luovutin jauheen käytön. Olenkin ottanut sen sijaan maca-kapseleita, jotka näyttävätkin sopivan hyvin! Tiedä onko siitä hyötyä, mutta mitäpä tässä vaiheessa lapsettomuutta ei olisi valmis testaamaan ja kokeilemaan..


Voimia jokaiselle, sitä tarvitaan:hug:
 
  • Tykkää
Reactions: piu_pau
Valoa :hug: Halauksia ja voimia! Jospa kuitenkin testasit liian aikaisin...

Mohair: Sinulla, tai siis teilläkin, kivinen tie takana. :hug: On kyllä hassua, miten jossain vaiheessa löytää aina jostain sitä toivoa. Ja mä toivon, että pahimmalla hetkellä sä löytäisit sitä toivoa, jostain edes.
Mullakin siis näillänäkymin 16, mutta kun tosta tädistä koskaan tiedä edes primojen kanssa. Ootteko te missäpäin hoidoissa? Me mennään siis punktioon ja siirtoon Taysiin. Onko teillä muuta syytä lapsettomuuteen, kun sun munasolujen kunto?

(.) Kyllä tämä on niin vuoristorataa, kuten moni on sanonut, ja kyllähän se tiedetään. Mutta en ajatellut, että tää rumba pistäisi mun pään näin sekaisin. Miettikää, mitä tyhmyyttä: Tässä kierrossa oli ovulaation induktio clomeilla, menopurilla, estrogeenilaastarilla mutta hoito keskeytettiin, koska taaskaan mitään ei tapahtunut. Ja nyt mun pieni pääni herätteli ajatuksia, että jospa lääkäri olikin väärässä.. Kuitenkin peitot heilui. Siis tää on ihan naurettava ajatus. Ja lisäks, miks mä edes nostattelen jotain tyhmää toivetta, kun ei se oo edes mahdollista... :headwall: Tyhmätyhmä.
Huh, johan oli purkautuminen.
 
Hei! Jotenkin tämä keskustelu tuntuu omaan tilanteeseen niin sopivalta, että ajattelin yrittää liittyä joukkoon. (Olin vahingossa lähettänyt tämän väärään ketjuun ensin, kun useampi oli auki.)

Täällä siis menossa pp 12 (2. IVF tuoresiirto). Negaa testattu jo pp10 ja pp11, eli tämä kierros alkaa olla paketissa. Huomenna vielä veritesti, kun sitä kerta vaativat.

Valolle sympatiat siis täältä suunnasta.

Lyhyesti itsestäni sen verran, että olen 30-vuotias, mieheni samaa luokkaa. Lapsettomuutta on takana useita vuosia. Hoidot aloiteltiin ensin kevyemmin, mutta kun lääkärit vihdoin suostuivat uskomaan, että minulla on endometrioosi, vaikka sitä ei ultralla näykkään (itse oireista tiesin), niin pääsin laparoskopian kautta IVF-hoitoihin, koska munatorvet ovat tukossa.

Nyt siirretty alkio on yhteensä kahdeksas minuun siirretty. Yksikään aiemmista ( 1 ivf + 3 pas) ei ole kiinnittynyt. Ei siis yhtäkään plussaa koko elämäni aikana.

Tämä hoitokierros meni puregon+pregnyl+lutinus -kompolla kuten edellinenkin. Harmittaa, kun tuntuu niin turhalta. Tässä ivf:ssä ei ollut mitään eroa edelliseen verrattuna paitsi että tuloksena vähemmän alkioita, eikä laatukaan päätä huimaa. Nyt ei paljon toivoa ollut alunperinkään. Seuraavalla kierroksella toivon, että jotakin tehdään jo selkeästi eri tavalla.

Nyt tuloksena oli 15 solua, joista 4 selvisi maaliviivoille, mutta laatu ei kovin kummoiselta kuulostanut. Viimeksi tulos oli parempi, joten siksi kai olen pettynyt, vaikka tätäkin ketjua lukiessa tajuan, että pitäisi olla tyytyväinen, jos jotain edes pakkaseen saadaan.

Mitäs kaikkia keinoja niitä nyt onkaan, minkä varaan voisi vielä asettaa toivoa?
-hiukan pidempi viljely esim. blastoksi
-eri lääkitys, mikä?
-kortisoni
-gonapeptyl -piikki
-DHEA

Mitä muuta? Millaisia kokemuksia muilla näistä on ja missä vaiheessa on lähdetty tekemään jotain toisin? Missä vaiheessa teillä on ylipäätään tutkittu hiukan tarkemmin, että mistä voisi olla kyse... esim. siis vasta-aineita tms. verikokeita.

Minulla ollut taipumusta hyperstimulaatioon. Nytkin folleja oli päälle 30, vaikka mentiin pienemmällä puregon annoksella (125 IU). Liekkö sen vuoksi laatu kärsii.

Nyt tuli vain oma napaa, pahoittelut siitä, mutta asiaa oli kertynyt niin paljon :)
 
Neppu_ : s-prog eli keltarauhashormoniarvo oli alle viitearvon luteaalivaiheeessa eli jonkinlaista vajaatoimintaa mikä ei sinänsä ole yllätys kun sitä tiputteluvuotoa on ennen kuukautisia. Kierto kuitenkin säännöllinen, 28-31 pv, viimeisin tosin 35. Miehen puolelta kaikki kunnossa. Ollaan myös Tampereella, julkisella puolella hoidossa.

Hailaiva: On teilläkin ollut aikamoista:hug:.

Meidän hoito "tiivistettynä":
Yksityisellä: pco-diagnoosi, kilppariarvot ja prolaktiini, torvien aukiolotutkimus, miehen simppanäyte.
Yksityisen puolen ivf/icsi: lyhyt kaava Gonal F, Orgalutran, Pregnyl --> n.10 follikkelia, joista 4:ssä solu, muut jollain lailla romahtaneet/soluttomia. Kaksi kypsää solua eivät lähteneet valittujen siimahäntien kanssa jakautumaan, joten ei siirtoa. Haluttiin useasta eri syystä pois yksityiseltä (huono kohtelu, syyttely, kivun vähättely you name it) ja saatiin lähete julkiselle.

Julkisella: hormonipitoisuuksia, viimeisimmät se aktiivisen endon koe ja s-prog, miehen simppanäyte, pco:ta ei ole missään ultrassa näkynyt.
Julkisen puolen ivf pitkä kaava: Synarela/Menopur, Pregnyl, Luget. 10 solua, joista viisi kypsää, joista 3 hedelmöittyi, joista 2 siirrettiin. Aika kato myös täällä. Vuoto alkoi tasan kaksi viikkoa siirrosta.

Itse ainakin koen, että julkisen puolen hoito kaiken kaikkiaan ollut tavattoman parempaa kuin yksityisellä. Esim. tuo pitkä kaava sopi mulle huomattavasti paremmin kuin lyhyt kaava ja ohjeitus seuraavaan hoitoon on jo epikriisissä valmiina.

Tulevaan hoitoon tulee tosiaan lh-lisä kypsyttämään soluja ja pistelypäiviä tulee enemmän. Olisi kiva saada pakkaseenkin jotain, kun onhan tää jo toinen hoito julkisella. Jos tai siis toivottavasti kun siirtoon päästään vaadin kortisonit ja Pregnylit tueksi. Se on se irrotuspiikki, mutta lääkäri sanoi, että joillakin se on ollut hyvä tuki. Luget saa vaihtua siihen vastaavaan. Minidisperiiniä ei ole lääkärin mukaan mitään syytä ottaa, mutta täytyy kysyä sitä vielä uudestaan. Ja raskautuminenko se maailman luonnollisin asia? :rolleyes: DHEA kiinnostaa mua, mutta sitä ei viimeksi irronnut lääkäriltä.
Vitamiineistä käytössä C-vit 500mg, D-vit 100mikrog joka 2. pv, maca-kapselit, ubikinoni, multitabs raskautta yrittävät, omena 3 2g, magnesium. Mitäs vielä tuohon komboon mahtuisi?:popcorn:

En tiedä, pitäisikö myös miettiä pitempää viljelyä. Siinä ainakin näkisi mihin alkiot kehittyy jos kehittyy...?
 
Kyllä tässä porukassa näyttää olevan pitkän matkan taplaajia ja vahvoja naisia :heart:

Hailaiva: Ihan aluksi; suurhalaus. Jospa sieltä vielä myöhemmillä dpo:lla plussa puhkahtaisi. Vai ootko testannu jo herkillä?

Onneksi noita lääkkeitä ainakin taitaa olla vielä muutamia, joita voisi kokeilla. Mullekin lääkäri mietti pitkään, minkähän sitä laittaisi ja taisi vaan arpoa että tällä aloitellaan...


Mohair: Voi olla, että oltais vaikka samana päivänä punktiossa. Tai jos sullon aiemmin ja jaksat tulla kertoo, niin saat tulla kertomaan kaikki! Mua niin jännittää ja pelottaa...
Täälläkin vedetään 400mg e-vitamiinia, omegakolmosia, raskausvitamiineja ja vehnänalkioöljyä..(ja ajattelin tota l-argiinia tilata) ja onhan toi punkkukin ollut käytössä.
Aika hassua, että toi pco oli hävinnyt. Mutta niinpä taitaa joskus käydä. Kävispä täälläkin.. Tai no enemmän toivon ton limiksen kasvua ku pco:ta poijes. Ja eihän sitä koskaan tiedä mitä epämiellyttäviä yllätyksiä ivf:stä vielä löytyy... :O

Onko sulla (ja kaikilla muilla, joilla miehestä ei ole löydetty vikaa) ollut minkälaisia ajatuksia miestänne kohtaan.. "huono vaimo"- tunnetta tai muuta vastaavaa?
 
valoa :hug: jospa oli vain liian aikaista testille? Niin toivon plussia tänne.

Neppu kyllä tuollaisia ajatuksia tulee joskus ajateltua. Tosin tää haaste oli hyvin tiedossa ku kihloihin ja naimisiin mentiin, joten tällaisen vaimon mies vaan halusi ja toisin päin. :heart:

Mohair ihana ajatus, voi miten kuvaa omaa oloa. Onneksi saa olla joskus näinkin.
 
Mohair, kiitos tuosta listauksesta. Tuosta pregnylin käytöstä en tiennytkään. Kerään tässä listaa ja ajattelin viedä sen lääkärille ja toivoa jotain lisäbuustia. Luonnollista lapsentekoa, niinpä!

Neppu, meillä ei miehessä ole vikaa. Juuri näitä keskusteluja on välillä käyty. Tai oikeastaan ne eivät ole keskusteluja, vaan sitä, että minä yritän ehdottaa, että etkö halua säilyttää vielä omat mahdollisuutesi saada biologisia lapsia (eli etsiä naisen, joka tulee raskaaksi). Mies ei kuulemma ole miettinyt moista hetkeäkään. Paljon on sitäkin mietitty, että mitä kaikkea tekemistä sitten keksitään, jos jäädään kahdestaan.

Tsemppiä punktioon meneville. Mulla oli tämä toinen kerta jotenkin vähän vaikeampi, ei nyt sietämätön, mutta saivat pumppailla sitä huumetta tämän tästä lisää.

Mulla on tänään ollut reiluja kuumia aaltoja ja outoa mahakipua. Nyt olen sitten lueskellut plussanneiden oireita. Miksi piti tässä vaiheessa vielä alkaa elättelemään typeriä toiveita, kun osasin melkein loppuun asti pysyä tyynen pessimistisenä ilman odotuksia! Miksi ihminen tekee itselleen näin. No, huomenna veritesti, niin loppuupahan haaveilut.
 
Negahan sieltä tuli. Että pitkin vielä viime metreillä toiveiden herätä. No, ei auta muu kuin prosessi jatkuu ja maapallo pyörii. Tekeeköhän ne naistenklinikalla PAS:n heti tähän uuteen kiertoon? En suostu masentumaan tästä!
 
Hailaiva: Pahoittelut negasta! Sama ajatus täällä, uutta yritystä vaan. Mä en nyt muista et oliko teillä tuoresiirto vai PAS? Ja jos PAS niin lääkkeellinen vai luonnon kierto? Mulle on tehty omaan kiertoon PASeja peräkkäin, mut hormonikierrossa suosittelevat välikiertoa. Mun pitää nyt odottaa kolmet menkat!?! Noh, saapas taas hetken hengähtää. Tänään siis varmistui PP12 ja puhdas nega, ei se siitä enää muuksi muutu.
 
Hailaiva: pakko oli sulle kirjoittaa kun tätä palstaa luen vaik en tänne kuulukaan (en ole lapseton) ootko naistenklinikalla hoidoissa? Oliko sulla tänään verikoe? Sit me ollaan oltu varmaan samaan aikaan punktiossa ;) meillekin tuli tänään nega :( ja mulle hoitaja sanoi puhelimessa et yks kierto väliin ja sit PAS omaan kiertoon. Pahoittelut negasta! Tiedän tarkkaan miltä tuntuu...
 
valoa, pahoittelut sinullekin. Eihän tämä kovin inhimillistä touhua ole. Minulla oli tuoresiirto ja nyt siis vuorossa PAS lääkkeelliseen kiertoon. Kerran yritettiin PASsia omaan kiertoon, mutta minulla ovulaation kanssa jotain häikkää, niin ei toivottavasti yritetä enää.

Robina, ikävä kuulla, että sinulla on sama tilanne. Ehkä tosiaan pötköteltiin siellä samassa huoneessa. Eipä ollut sitten onnekas päivä se. Soittiko sinulle hoitaja vai soititko itse? Minä en päässyt puhelinaikaan soittamaan, mutta kaipa nuo soittaisivat minulle, jos jotain testissä olisi. Tein siis tänään veritestin lisäksi vielä kotitestin ja puhdas nega, joten ei paljon soittelu enää mielessä pyörinyt. Halusin siis huonot uutiset mieluummin itse vessassa kuin puhelimen välityksellä. Jotenkin tarvin itselleni sen kontrollin, että milloin ja missä.

Noh, kohti PASia siis matkamme käy. Onneksi aurinko sentään paistaa.
 
Hailaiva: mulla oli punktio 19.3... Joo ei tainnu olla onnekas päivä :( mä en tehny kotona tällä ketaa testiä ollenkaan. Ne soitti tuloksen mulle! Tää oli meidän 2. ICSI:n tuoresiirto niinkuin teilläkin. No toivottavasti PAS on onnekkaampi. Onko teillä monta pakkasessa? Meillä on kolme... Tsemppiä tulevaan!! (Anteeksi että tänne näin tuppauduin) ;)
 
valo ja Hailaiva Pahoittelut negasta molemmille. Iso lämmin :hug: , oikeita sanoja tuskin kumminkaan löytäisin.

Rachel Miten sinulla menee nyt toisella kierrolla? Huomaatko, että onko sivuoireita enemmän vai vähemmän kuin ensimmäisellä?

Toive13 Joko sie oot valmistautunut oviksen testailuun?

Minnie82 Mitkä siellä on tuntemukset? Oletko malttanut olla testaamatta?

Mohair Miten siellä on menny? Ja mie kyllä toivon, että tuo siun ”nyt tärpää”-fiilin on oikeassa.

Snipsun Kuulumia ois kiva kuulla?

keijukainen onko sinulla millainen olo? Onko oireita ilmassa? Mie niin toivon jarrusukkia ja plussaliimaa teille.


( . )
Nyt kun meillä on sitten todennäköisesti elämämme ensimmäinen PAS touko-kesäkuussa niin voisiko joku kertoa minulle siitä. Sen verran tiedän omasta tilanteestani, että tullaan tekemään minun tiedon mukaan omaan kiertoon, mutta mitä se tarkoittaa ja mitä lääkkeitä silloin menee ja missä vaiheessa? Milloin minun kannattaisi alkaa testailleen sitä ovista (seuravasta kierrostako km jälkeen, että näkee tuleeko se vai milloin?)?Ja tietääkö kukaan mikä on huurunenien selviytymisprosentti sulatuksesta?

Hemmetin pitkät kävelylenkit kevätauringossa on jotain eloa tähän mimmiin tuonut ja mielikin on jo ajoittain tulevassa, vaikkakin jäätävin pelonsekaisin tuntein (mutta eiköhän kaikki tämän matkankulkijat koe tuota pelkoa milloin mistäkin hoitojen vaiheessa). Ja kyllä olen alkanut ymmärtää, että kuinka itsekeskeinen olen km jälkeen ollut.. Me kumminkin saimme sen plussan - ja moni teistä sitä kuitenkin vielä odottelee vuosienkin jälkeen. Anteeksi jos/kun olen teidän mieliänne pahoittanut.. :ashamed:

Voi kunpa loppukevät toisi tänne paaaaljon plussia =)
 
Nannukka81 Mulle tehdään eka PAS tähän kiertoon. Nyt menossa kp6. Aloitan testaamisen varmaan kp12. PAS tehdään omaan kiertoon eli se kai tarkoittaa, että kun ovistestiin tulee plussa, siitä 3-5 päivän kuluttua on PAS. PASsin jälkeen alkaa luget oman keltarauhashormonin tueks, mutta muutoin ei kai tule mitään lääkkeitä? Näin oon ymmärtänyt ja näin mulla ainakin homma etenee. Mulla ei ole kovin korkealla toiveet PASsin suhteen, koska muistakaan alkioista ei ollut mihinkään, niin miks sit tästäkään olis, kun on samaa huonoa "erää". Sit tuon IVF:n jälkeinen kierto oli mulla mun mielestä ovuloimaton ovisplussasta huolimatta ja pieni pelko on, että tuleeko ovista nytkään. Aiemmin ei ole ollut koskaan ovishäiriöitä, joten toivon, että tuo oviksen puuttuminen oli vaan joku ohimenevä juttu. Kun tajusin, että ovulaatio jäi tulematta en saanut enää ketään kiinni polilta, että olisin jotain lääketukea aloittanut alkukierrosta, joten ilman lääkkeitä mennään. Tosin se oli alkuperäinenkin suunnitelma. Katsotaan miten käy.
 
Viimeksi muokattu:
Nannukka: Omaan kiertoon PAS menee juuri niinkuin toivekin kertoi. Kun menkat alkaa, täytyy ottaa yhteyttä hoitopaikkaan ja varata ultra-aika (yleensä kp10-12). Ultran yhteydessä saat ohjeet oviksen testaamiseen. Oletko siis aiemmin testaillut ovista, onko tietoa et millon se yleensä sulla on? Siirto tehdään 3-5 päivän päästä plussasta. Omaan kiertoon tehty PAS on siinä mielessä hyvä, et lääkkeenä on ainoastaan keltarauhashormoni 2 viikkoa siirron jälkeen. Hormonikiertoon tehtynä täytyy aloittaa estrogeenihormoni muistaakseni kp2 ja silloin ovulaatiota ei tule ollenkaan. Siirto tehdään yleensä kp 16-20 (ainakin mulla) riippuen limakalvon paksuudesta. Hormonikiertoon tehdyssä PAS:ssa sekä estrogeenihormonia että kerltarauhashormonia täytyy käyttää raskausviikolla 9 saakka, jos siis plussa tulee. Mulle tehtiin ensin 2PAS:a hormonikiertoon ja sen jälkeen 2 omaan kiertoon ja jälkimmäinen oli paljon helpompi vaikka alkuun pelkäsinkin hirveästi oviksen tikuttamista. Ilmeisesti vaihtelee hyvin paljon huurunenien selviytyminen sulatuksesta. En tiedä onko joku yleinen selviytymisprosentti, mutta meillä selvisi viime hoidossa kaikki seitsemän. Joillakin on jouduttu sulattamaan useampi satsi. Montako erää teillä on pakkasessa?
 
Robina, tarkistin kalenterista, niin minulla olikin 18. päivä punktio ja 20. päivä siirto. Ei siis ihan yhtäaikaa osuttu. Huono ollut siis koko viikko nähtävästi. Minullekin hoitaja sitten eilen vielä soitteli. Tosiaan yksi kierto väliin ja sitten PAS. Meilläkin jäi 3 pakkaseen. Lääkäriä pääsee tapaamaan vasta sitten ekassa ultrassa, kun Progynova on jo aloitettu jne. Hiillostin sitä hoitajaa, että mitä jos haluan keskustella lääkärin kanssa uusista hoitolinjoista, että eikö voida tehdä jotain toisin, ja entä se kortisoni jne. jne. Hoitaja ei pysynyt ihan mukana ja ihmetteli, että ei heillä mitään kortisonia ole käytössä jne. :( Turhauttavaa. Robina, saako udella, että mikä teillä on lapsettomuuden syynä? Kai tänne saa tungeksia... itse ainakin tungeksin :ashamed: Kiva olisi kuulla sinun kuulumisia, kun kerta näin samoissa tilanteissa ollaan ja jopa sama hoitopaikkakin!
 
Robina ja Hailaiva, perustetaanko IVF-hoidot Naistenklinikalla-ketju, itsekin olen siellä siis hoidoissa. Tämä ketju on tarkoitettu esikoista yrittäville IVF-hoitolaisille. Muoks. Pistin ketjun pystyyn, kiva olisi tosiaan samassa hoitopaikassa olevien kanssa hoitojen vaiheita seurata.

Nannukka hyvä kuulla et olo on parantunut! Et ole ainakaan minua loukannut, plussa on myös mun mielestä toivoa antava merkki, ensi kerta voi olla jo SE kerta. :)
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Robina
Tervehdys kaikille !

Oliko täällä endolaisia? Mulla endo ja seuraavaan passiin otetaan mukaan kortisoni myös lugejen rinnalle. Onko kellään tästä kokemusta? Minkälaisia sivuvaikutuksia kortisonilla?
Kuulen mielelläni kokemuksia !


Minulta löydettiin nyt tässä taukoillessa myös suolistosairaus..kaikkea sitä joutuu ihminen kestämään.mutta lääkkeet siihen nyt saatu ja tuo kortisoni on myös siksi hyvä laittaa siirtoon tueksi.

Nannukka Minulle kaikki passit tehty luonnolliseen kiertoon. Minulla kierto n. 26-28 päivää. Aloin tikuttaa ovista ekassa passissa kp 9 ja plussan sain kp 11-12. Tässä vaiheessa ei mitään lääkkeitä. Siirtopäivän illalla aloitin luget. Seuraavissa passeissa ovis tuli myös n.kp 11-12 ja tikuttamisen taisin aloittaa kp 10 vaiheilla. ai niin, siis kävin ultrassa kp 9 ja siellä lääkäri katsoo milloin on ovis tulossa ja milloin aloitetaan tikutus ja missä kunnossa limis.
Tsemppiä kaikille neganneille ja parempaa onnea ensikertaan !
 
Nannukka: En mä ole ainakaan loukkaantunut ja pahoittanut mieltäni. Tänään alkoi sumuttelut, on kp 21 eli reilun viikon päästä pitäisi vuoto tulla. Ehkä jotain päänsäryn tapaista on ja menkkakivut alkaneet eli ihan perinteistä menoa. Maca-kapseleita otan nyt aamuin ja illoin ja niistä ei ole vatsakipuja tullut. Tiputteluvuoto ei vielä ole alkanut. Pelottaa ja jännittää, samalla taas nousee se toivo, että voi luoja kumpa meille sen onnen soisit nyt... Mutta samalla on jalat maassa, että eipäs hättäillä, asiat eivät mene aina niin kuin on suunnitellut tai ennen kaikkea haaveillut. Tulevaksi syksyksi on jo suunnitelmia ja tosiaan sitten jouluksi aion varata matkan inhottavien ja ahdistavien joulupöytäuteluiden takia, jos nyt tässä ei kevään/kesän aikana tärppiä tule. Kun eivät sukulaiset ymmärrä, miten pahalta voi tuntua moiset "nyt se sitten teidän vuoro seuraavaksi ilmoittaa raskaudesta, ei paineita, heko heko..." Ja siis kukaan perhepiirissä ei tiedä meidän epätoivoisesta yrityksestä saada se pienokainen.:headwall:

Haikala: :hug: Onneksi suolistosairaus ei ole este raskautumiselle, niin ainakin mua lääkäri kohdutti, kun sain tietää myös sairastavani suolistosairautta. Nyt näin jälkikäteen en ole huolissani sairaudesta vaan siitä tulenko raskaaksi ylipäätänsä ikinä! Olihan se kauhean kiva 2-kymppisenä saada kroonisen taudin diagnoosi. Elämä heittelee joskus vähän rankalla kädellä... Tsemppiä!

Ehkä toi kortisoni olisi hyvä myös saada tosiaan tueksi. Kortisonista sen verran, että mulla se lisäsi vauhtia, pystyin valvomaan aivan jäätäviä aikoja ja jotenki menin ihan ylikierroksilla. Sitten kun kortisonia vähennettiin, sehän aloitetaan isolla annoksella ja pikku hiljaa annosta lasketaan, mä olin tosi väsy. Myös turvotusta tuli, mutta se lähti pois kun kuuri loppui. Jos pitkiä aikoja "joutuu" käyttämään kortisonia, kalkin tarve on turvattava, koska kortisoni pitkään käytettynä voi aiheuttaa osteoporoosia, mutta parin viikon kuurit eivät varmaankaan luukatoa aiheuta.


Jaksamista jokaiselle!
 

Yhteistyössä