ivf hoitoa aloittamassa maaliskuussa???

Hei vaan, -niinpä näyttää olevan hiljaista.. Muistaakos Helinäkeiju75 lyhyen kaavan aikataulua, mitä tapahtuu milloinkin?? Niinkun tossa aiemmin kerroin, pähkäilen tässä, että osuuko matkani ja alkava hoito päällekkäin..
 
Taitaa Helinäkeiju olla ainut jolla on hoito käynnissä aktiivisesti ja me muut vielä odotellaan käynnistymistä...

Tällä viikolla pitäis klinikan soittaa mulle että mahdutaanko tähän hoitokertaan vai ei.Jännittyneenä täällä odotellaan.Toivottavasti ei siirry kuukaudella eteenpäin... :|
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alexandria:
Taitaa Helinäkeiju olla ainut jolla on hoito käynnissä aktiivisesti ja me muut vielä odotellaan käynnistymistä...

Tällä viikolla pitäis klinikan soittaa mulle että mahdutaanko tähän hoitokertaan vai ei.Jännittyneenä täällä odotellaan.Toivottavasti ei siirry kuukaudella eteenpäin... :|
Tylsää, kun tuollaistakin joutuu odottamaan
:/ Toivotaan, että pääset nyt hoitoihin =)

Mulla on ens maanantaina aika ja samaisella viikolla alkaa myös sumuttelut. Olen alkanut jo etukäteen pähkäillä sitä, että yksi vai kaksi alkiota.. En kyllä jaksa uskoa omalla kohdallani, että molemmat vois kiinnittyä. Mutta eihän näitä voi ennustella. Ja ei mun pitäis miettiä edes näin pitkälle asioita.

Oletteko te vielä miettineet tosissaan noita alkion lukumääriä? Sekin on hullua, kun kaksi alkiota sulatetaan ja molemmat selviää siitä, niin sitten laittais vaan yhden. Mutta... nää on mulle tällaisia mietinnän kohteita :xmas:
 
ultrasta kotiuduttu ja en ihan tyytyväinen nyt ole :kieh:
rakkuloita näillä näkymin 6kpl ja vielä ovat pienehköjä, jotaa 12mm luokkaa. nyt puregonin annostusta taas nostettiin 150ky:meen. torstaina seuraava ultra aamulla, niin silloin selviää päästäänkö joko 17.3 tai 18.3 punktioon, vai kasvatellaanko vielä pääsiäisen yli. HELVETTI!
joka tapauksessa pisto-ohjeet mulla jo lauauntai asti.
voikunpa ensi viikolla päästäisiin punktioon, että "munat" ottaisivat kasvupyrähdyksen.
ottaa päähän!!!
 
Heippa vaan kaikille, mä vaan edelleen pähkäilen, että miten menee lyhyen kaavan aikataulu?? Oliks ekaks ultra, vai alotetaanko suoraan pistoksilla, vai miten se menikään?? Lähden ensi maanantaina viikoks reissuun, ja menkat taitaa just sillon alkaa.. Tietääkö tai muistaaks joku?? Lääkkeinä puregon,orgalutron ja pregnyl..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kris:
Heippa vaan kaikille, mä vaan edelleen pähkäilen, että miten menee lyhyen kaavan aikataulu?? Oliks ekaks ultra, vai alotetaanko suoraan pistoksilla, vai miten se menikään?? Lähden ensi maanantaina viikoks reissuun, ja menkat taitaa just sillon alkaa.. Tietääkö tai muistaaks joku?? Lääkkeinä puregon,orgalutron ja pregnyl..?
Minä aloitin Puregonilla kp 4. Eka ultra oli sen jälkeen kp 8 ja sitten kp 11. Kp 12 myös lopetin Puregonin pistämisen (mulla oli koko aja annos 150 IU - yhteensä 9pv), lauantai aamulla (kp 13) pistin viimeisen Orgalutranin ja illalla, 36 tuntia ENNEN keräystä Pregnyl 5000 IU.
Tänään oli punktio (eli tasan 2 vkoa kuukautisista), tulos 37 munasolua =) Keskiviikkona siirto.
 
nåniiiiiin..... odotan että menkat¨alkaa keskiviikkona...sitten voin soitta ja ilmottautua ivf hoitoon.... nytten alkaa jänskättää, ja saa katsoa että kuinka kauan saa odottaa että päästään lääkärille juttelemaan kaikista lääkkeistä. meillä menee pitkän kaavan mukaan ja ollaan naikkarilla...minkä onlen kertonut varmaan teille jo :whistle:

kysymyksiä:
1= onko eka kerta lääkärin vastaanotolla lääkkeiden käyttämisestä tai.....?
2= sitten kun alkaa lääkkeiden käyttö, niin kuinka monta kertaa te olitte ultrassa?
3= ja jos ei munikset kasva niin kun lääkäri haluaa....niin voiko niittä "pitkittää" kohdussa ,että ne kasvaa isommiksi?
4= ja onko se niin että punktio on sitten suurinpiirtein 2kk sisällä???

kiitos jälleen kerran teille etukäteen vastauksista!!!!!!!!!!!!! :flower: :flower:

toivottavasti ollaan kaikki masut pystyssä loppu vuodesta :heart:
 
Voihan fxxx, kiitos ciana tiedoista. Mut tota pikkusen pelkäsinkin.. että lääkitys alkaa menkkojen aikaan, ja mähän olen sillon siellä matkalla!! Enhän mä voi sitä piikkiarsenaalia koneeseen ottaa!! Tai varmaan ehkä voin, ja tietty itseään pitää lääkitä. Mutta voi vaan kuvitella, että kun tullissa tai muuten tsekataan matkalaukut, niin mitäs sitten? Apua, mitä teen? :eek:
 
Täällä näyttääkin olleen vilkas keskustelupäivä eilen.

demille voisin koittaa vastata sen verran kuin osaan. Pitkällä kaavalla meilläkin mennään ja julkisella eli. . .
1= Meille ainakin varattiin aika IVF-suunnitteluun, joka piti sisällään hoidon kulun läpikäymisen ja lääkkeistä päättämisen. Valitettavasti en itse ainakaan tuolla käynnillä vielä osannut kysellä tarpeeksi, kun itselleni IVF-hoitoon lähteminen tuntui jotenkin vaikealta, vaan kysymykset tipahtelivat esiin vasta viikon kuluttua tuosta käynnistä. Tuolla käynnillä sovittiin, että yksi inssi vielä tehtäisiin. Reseptit sain silti tuolloin jo valmiiksi. Inssikierron aikana sitten valmistauduin jo tulevaan IVF, mikä tuntui lopulta parhaalta vaihtoehdolta. Enää en olisi jaksanut hakata insseillä päätäni seinään. :headwall: Kun inssi ei tuottanut toivottua tulosta, lähdettiin heti toteuttamaan aiemmin suunniteltua IVF-hoitoa.
2= Tähän voin vastata vain, mitä on suunniteltu, koska eka ultra tulossa vasta ensi maanantaina ja kun koskaan ei voi olla varma, mitä matkalla tulee tapahtumaan. Jos kaikki silloin ok, alkaa puregon-pistokset keskiviikkona. Pääsiäinen ehkä vaikuttaa hiukan meillä aikatauluun, mutta seurantaultrat ovat hoitajan mukaan todennäköisesti sitten pääsiäisen jälk. viikolla ti ja pe. Sitten toivottavasti punktioon päästään suunnitelmien mukaan ultria seuraavalla viikolla.
3= Tähän kysymykseen minäkin innolla odottaisin jonkun kokeneemman vastaavan.
4= Tulipa laskettua tuokin omalta kohdaltani, vaikka en tiedäkään meneekö kaikki lopulta juuri noin: Kuukautisten alettua (vk7) laitoin kp21 jarrupiikin(vk9) ja nyt 0-ultra (vk12), seurannat (vk13) ja punktio+siito (vk14).

Enpä tiedä auttoiko tämä, mutta itse ainakin nyt jälkikäteen huomasin, että olisi tosiaan ollut viisasta tutkia ennen IVF-suunnittelukäyntiä asiasta jo hiukan itsekseen, niin helpommin ehkä olisi osannut kysellä kaikkea, kuten esim. tuota kysymystä 3. Viimeistään maanantaina ultrassa "kaivelen" tuonkin asian selville.

Kuullaan taas! Aurinkoisia kevätpäiviä teille ja tsemppiä hoitoihin!
 
Heippa kaikille!
Tänään alkoikin sitten tapahtua! Postiluukussa oli ohjeet ja reseptit uuteen hoitoon, joka siis alkaisi kp3, eli juuri silloin olen siellä matkalla. Uutena lääkkeenä on nyt Menopur, aiemmin oli siis puregon. Onko kenelläkään ollut lääkkeenä toi menopur?? Miten se pistoksena eroaa puregonista, niinkun ampulli ja pistostapa? Ohjeessa vaan sanotaan, et pitäs mennä harjoittelemaan toi pistos, mutta enhän mä ehdi, kun lähden jo maanantaina reissuun ja klinikalle on matkaa mulla n 100km..
Ajattelin, et jos se on kummiski samanlainen pistää kun puregon, orgalutron et tarviisko mun sinne mennä sitä opettelemaan, kun aikataulukin on aika tiukka.. :whistle:
Nooh, sitten toinen ongelma, ne lääkkeet mitenkäs ne voi viedä koneeseen?? Kiva hei selitellä sitten tullissa tai selvityksessä, et joo nää on tällasia juttuja... :eek:
En enää oikeen tiedä itekkä mitä tekisin! Ei viittis peruakaan hoitoa, kun taas kaikki siirtyisi? Pistokset pitäs alkaa kp3 ja ultra kp 6-8.. Saattaahan olla et menkat ei edes ala ajallaan ja pistokset alkaski vasta kun olen jo takasin suomessa, mutta sitten saattaa taas käydä toisinkin.. Mitä mä teen?? |O
 
mulla menee menopur puregonin rinnalla.
siinä on kuiva-aine lagenulassa ja liuottava-aine ampullissa. sun pitää sekoittaa ne keskenään. vedät siis liuottavan aineen ruiskuun, ruiskutat sen sitten lagenulaan. lagenulasta taas vedät valmiin aineen takasin ruiskuun ja vaihdat pienemmän neulan ja pistät. helppoa ja simppeliä. pitää siis itse "leikkiä" ruiskulla ja neuloilla ja katkasta ampulleja... jos, et ole aikasemmin tehnyt moista, niin sinuna menisin harjoittelemaan. minäkin olin harjoittelemassa vaikka alanihminen olenkin.
etkös sie voisi pyyttää sun lääkäriä kirjoittamaan jonkun lapun, missä käy ilmi mihin kaikki lääkkeet ja ruiskut/neulat on.
 
Hei Helinäkeiju75,, mun ohjeessa, jonka hoitaja on laittanu reseptien liitteeks lukee, että menopurilla alotetaan (pistos muuttuu siis menopuriksi edelliseen hoit. verrattuna) ja sit ultrassa määritellään kait orgalutronin aloitus ja sitten on pregnyl irrotukseen ja lugesteronit.
Aiemmassa ivfssä joku noista lääkkeistä oli just tommonen, et sekotellaan kuiva ja liuottava keskenään. Olikse toi orgalutron..en muista. Mut periaatteessa tiedän ton homman, sekotetaan ne keskenään isol neulalla ja sit pistoon vaihetaan pienempi neula. Mikä on lagenula??
Aiemmas hoidos toki harjoittelin ton homman hoitajan kanssa, paitsi et en pistännyt neulalla, koska INHOAN pistämistä. Eli kuuntelin sujuvasti kun hän kertoi homman etenemisen.. :eek:
 
mulla oli insseissä jarruna toi orgalutran, se on pistovalmis lääke, kaikki siis valmiina, pregnyl taas vastaavasti on itse sekoitettava lääke.
lagenula on pieni lääkepullo (tässä tapauksessa menopurin kuiva-aine pullo), ainakin mulle näin opetettiin koulussa. ja sitä nimeä siitä käytän.
muistan ensimmäisen ekankertani itseäni piikittämässä, pistin reiteen ja silmät oli pakko laittaa kiinni kun niin pahaa teki ja pelotti, mutta nyt ei ilmekään värähdä ja kaikki ohi muutamassa hetkessä.
pregnylin pistäminen vaan inhottaa, se kirvelee...
 
Mun muisti on kun kananlento, en muista mikä lääke oli missäkin purkissa.. :eek: varmaan olikin toi pregnyl se mikä oli "itsesotkettava". Mulla on edellisestä ivfhoidosta alle 6kk aikaa, ja silti ne vaan asiat unohtuu..nyt sitten on vikasta passista ollut yks kierto väliä uuden ivffän alotukseen.. mullla tekee pahaa aina kun verikoettakin otetaan, joudun oikeen pinnistämään etten vetäse kättäni pois kun neula pistää. Katselen aina muualle, etten näe neulan pistämistä. Ja nyt sitten kun vielä itse pitää pistää, ei aina ole helppoa.. mutta eihän se todellisuudessa mitään satu, se vaan on täällä korvien sisällä vika.. :LOL:
 
Täälläpä on paljon tapahtunut!Hienoa! =) Yritän vastata niin monien kysymyksiin kuin osaan.

Florence: Me ei ikävä kyllä saada päättää kuinka monta alkiota siirretään.Lääkäri on aina sanonu että vain yksi alkio,koska multa löytyy perussairauksia sen verran. Jos itse saisin päättää niin haluaisin että kaksi alkiota siirrettäisiin.En tiedä onko sillä vaikutusta kiinnittymisprosenttiin mutta silti...

Helinäkeiju: Toivotaan että munat olis ottaneet nyt hurjan kasvun ettei tarttis yli pääsiäisen piinailla muuta kuin sitä että kiinnittyikö se alkio.

Ciana: Hui mikä punktio saalis! :hug: Hienoa tietenkin mutta sulla on varmasti ollut tukala olo(tiedän kokemuksesta). Tsemppiä tämän päiväiseen siirtoon!Päästäänkin piinailemaan sun seurassa!Koska on testipäivä? Kauheasti tsemppiä! :hug:

demi: Alkoikos ne kuukautiset ja saitko ilmottauduttua?Joskus se on aika ruuhkanen se naikkarin soittoaika...Mulle ne ei ole vieläkään soittaneet päästäänkö hoitoon tähän kiertoon...No tätä viikkoa on vielä pari päivää jäljellä kun ne kerran lupas tällä viikolla soitella!

Kris:Kannattaa ottaa ne lääkeampullit käsimatkatavaroihin koska ne ei saa jäätyä.Ja sitä ei voi takaa jos ne lääkkeet on ruumassa.Neulojahan ei voi matkustamoon ottaa joten ne sun täytyy laittaa ruumaan.Ota reseptit mukaan jos ihmettelevät mitä lääkkeitä ne on ja että onko sulla oikeutus niitä kuljettaa. Mihinpäin matkustelette?Johonkin lämpimään?Voi kun pääsiskin... :)

Pikkuhiljaa näköjään kaikilla etenee nää asiat hienoa! Ensi vuonna kuullaan sitten kaikki sen oman vauvan itku! :D
 
Huomasin et Demillä olikin tuolla enemmän kysymyksiä joten laitan toisen viestin:

1.Mulla se eka lääkärikäynti on ollut sitä että katotaan ultralla ja sitten annetaan reseptit lääkkeistä.Kertovat koska alotan sumuttelut ja sitten saan seuraavan ultra ajan. Sen jälkeen on sairaanhoitajan aika joka antaa sen "meikkilaukun" mistä löytyy kaikki tarvittavat pistosvälineet ja miehen spermakuppi.Sitten se opastaa kuinka ne pistämiset hoidetaan.

2.Laskin viime IVF:stä että ultria oli 3kpl ellei tosta hoitosuunnitelmasta ole jäänyt joku merkintä...Eli sillä ekalla käynnillä ultra, sitten 2ultra joka on kai niin sanottu 0-ultra ja sitten oli 3 ultra kp17 jossa määrättiin millon on punktio.Tulipas sekavaa tekstiä...

3.Mulla on aina ollut vähän se ongelma että tulee PALJON muniksia mutta ei tarpeeksi isoja/kypsiä joten lääkärit ei oo ollu kauhian tyytyväisiä.Mutta aina on hoidoissa tullut kiire kun ne on sanonu ettei voi pitkittää sitä Puregonin pistämistä enää eli on ollu pakko tehdä punktio.Mutta tää on mun käsittääkseni johtunut vaan siitä että on tulossa viikonloppu ja ne ei ole auki ja sitten taas maanantaina olis ne munikset ollu liian isoja.En kylläkään ole varma mutta näin olen tulkinnut.Mutta mulla ei ole voitu pitkittää hoitoa enempää kuin kaksi päivää.

4.Mulla punktio on ollut aina 1,5kk sisällä ilmoittautumisesta eli kuukautisten alkamisesta. Viime hoitokerralla kuukautiset alkoi 28.12.2006 ja punktio oli 14.2.2007 siirto 16.2.2007 testipäivä 28.2.2007 joten se pari kuukautta kokonaisuudessaan meni.

Toivottavasti tästä oli jotakin apua.Tosin ota huomioon että ne IVF:t räätälöidään jokaiselle sopiviksi.Voi olla että reagoit lääkityksiin hyvin ja teillä menee kaikki ok mulla kun on kaikennäköisiä sairauksia muitakin mitkä sotkee tätä kuviota ja niitten takia kaikki ei aina men putkeen.
 
PÄÄSTÄÄN HOITOON!! :D

Soittivat vähän aikaa sitten ja antoivat puhelimitse alustavaa aikataulua, tässä muuten demillekin ihan päivitettyä versiota noista ajoista naikkarilla:
25.3 lääkäri+labra
9.4 Lääkäri+Puregonin piikitys alkaa
14.4 labra
18.4 lääkäri
Ja viikolla 17 punktio + siirto joko 21.4 tai 23.4 punktio riippuen miten ne munikset kehittyy!Vihdoinkin jotakin konkreettista hoidoista eikä pelkkää odottelua! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Alexandria:
PÄÄSTÄÄN HOITOON!! :D

Soittivat vähän aikaa sitten ja antoivat puhelimitse alustavaa aikataulua, tässä muuten demillekin ihan päivitettyä versiota noista ajoista naikkarilla:
25.3 lääkäri+labra
9.4 Lääkäri+Puregonin piikitys alkaa
14.4 labra
18.4 lääkäri
Ja viikolla 17 punktio + siirto joko 21.4 tai 23.4 punktio riippuen miten ne munikset kehittyy!Vihdoinkin jotakin konkreettista hoidoista eikä pelkkää odottelua! =)
=) :hug:
 
Hienoa, että monet on saanut vihreää valoa hoitoon!! =)
Mäkin soittelin tänään klinikalle omasta aikataulusta, ja kerroin matkasta. Hoitsu ehdotti, että siirrettäisiin hoitoa kuukaudella.. mutta itse olen ehkä vähän eri mieltä, ja yritän käydä huomenna klinikalla kuulemassa ohjeistuksen sille menopur-pistokselle, elil käytännössä mitään ei harjoitella, mutta kerrotaan miten se homma tehhään. MInusta ton olis voinut tehdä puhelimessakin! Mutta, lisäksi kuulemma saan uuden pussukan, joka on samanlainen kun puregon-pussukka, jossa on sit ne erikokoset neulat jne.. et ehkä mä nyt yritän sitten mennä sinne huomenna työpäivän jälkeen..
Aleksandria, toi onkin mielenkiintoinen juttu! Lääkkeitä tai mitään litkuja ei saa olla yli 10mm puteleissa käsimatkatavaroissa.. ja sittenkin ne ottavat usein esim. geelit ja tuoksut pois..Ihan oikeesti, mulle tulee jo paniikki, että mitä teen! ? Matkalaukussahan ne menis ihan kenenkään tietämättä, mutta voin vaan kuvitella, et mikä haloo voi nousta jos ne on käsimatkatavaroissa! :eek: Mua jo jännittää muutenkin, kun lennän yksin, enkä aiemmin ole yksin lentänyt.. tiedä edes minne pitää mennä kentällä.. |O
Hoitaja laskeskeli, että jos kaikki menee aikataulujen mukaisesti, niin punktio olis noin vkolla 15. Mutta tässä tuntuu olevan niin monta mutkaa..
 
Kris: itse ainakin olen maksanut 10lagenulan paketista n. 168? ja 5lagenulan paketista n. 89?. kuinka paljon pistelet sitä? mie pistin 150ky 4pv ja nyt loput päivät pistäny 75ky.
puregonia pistin ekat 4pv 150ky ja sit 3pv 125ky ja nyt nostettiin takasin 150ky.
mulla siksi toi menopurkin rinnalla, jotta kasvattaa rakkulat suht tasakokoisiksi. viimeeksihä mulla oli vain puregon.
 

Yhteistyössä