IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

Hei! Olen tovin seurannut teidän keskusteluja mutta nyt avaan suuni kun tuli kysymys mieleen johon uskoisin saavani täältä vastauksen. Itsellä eilen pas (blastokysti) luonnonkiertoon. Hain viime viikon ultran jälkeen maanantaina lutinuksia kun lääkäri sanoi ettei lugesteronia ole saatavilla. Nyt ensimmäisen kerran käytän lutinuksia ja mietin että millainen kokemus teillä on lugesteronin ja lutinuksen "sivuoireiden" erosta? Lugeista mulla on aina vähän tullut oireita mut nyt kolmannen päivän lutinuksen jälkeen ei niin mitään?
 
Mulla tuli lugeista hirvee päänsärky joka alko aina noin 1h laiton jälkeen ja samaan aikaan alko kivistykset vatsassa. Nyt Lutinus käytössä (tosin vasta toista päivää) eikä ainakaan vielä oo ilmaantunut mitään.
 
Mulla lutinuksista ei koskaan tullut yhden yhtää sivuvaikutusta ja menkkatuhrukin alkoi aina niiden läpi päivää ennen verikoetta. Lugeista tulikin sitten rinnat kipeiksi ja palelua, menkatkaan ei alkaneet niiden läpi kun oli annostus sen 3 x 200mg päivässä. Ainoastaan lugeistakin jäi oireet tulematta viimeksi kun annostus oli vain 100mg aamuin illoin.
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Mä sain lääkäriltä valmiiksi reseptit molempiin luteaalitukivalmisteisiin (en muista nyt niiden nimiä) varmuuden vuoksi, olivat naikkarilla ainakin tietoisia toimitusongelmista. Täytyykin katsoa valmiiksi yliopiston apteekin nettisivuilta varastosaldot... :)
 
Täällä on kyllä nopsa kirjoittelutahti. :)

Mites Ilo2010, kuinka piikitykset ovat sujuneet?

Pirunpelto: Sympatiseeraan pitkää matkaa. Meillä kans kilometrejä aika lailla...
Kiitos kysymästä, piikitykset sujuu jo niin rutiinilla ettei niitä sen enempää tuu edes pohdittua ;) huomenna se eka ultra ja nähdään onko tämä annostuksen tuplaaminen tuottanut nyt parempaa tulosta :)
 
Tsemppiä ilo pistosurakkaan!
Yritin soittaa polille ja jätin soittopyynnön asiaa koskien (siis niitä lugeja). Ei ole kukaan soittanut takaisin, eli ilmeisesti niitä ei siis mun kohdalla aloiteta ennen pas:ia.
Ja voi morjens miten sähläsin tuon pregnylin kanssa!! Se pullo missä oli nestettä hajosi tuhanen pi**un päreiksi ihan itsestään melkein. Pullosta onneksi jäi se kanta ehjäksi, jossa nesteet oli ja vain muutama tippa roiskui yli.
Sain imettyä nesteet ja pyyhin lasinsirut sormistani ja pistin sen piikin. Huh.
Ja kuskikin on hommattu. Luotettava sellainen ja sattui vapaalle maanantaiksi, joten maanantai, bring it on! (y)
 
Kiitos kysymästä, piikitykset sujuu jo niin rutiinilla ettei niitä sen enempää tuu edes pohdittua ;) huomenna se eka ultra ja nähdään onko tämä annostuksen tuplaaminen tuottanut nyt parempaa tulosta :)
Hyvä kuulla, että mukavasti sujuu. Mulla eka ultra perjantaina. Mitenkäs sulla annostusta jo lisättiin ennen ekaa ultraa? Ehkä en nyt tajunnut jotain...

Jännä kyllä nähdä, mitä tuolla alavatsassa oikein tapahtuu. Juilintaa jo, varsinkin viime yönä, vaikka vasta kaksi piikkiä takana. Päivällä rauhallista, vaikkakin hieman turvotusta ja painon tunnetta kuin tiiliskivi painona. Onkohan normaalia, että näin nopeasti reagoin? Anyone?
 
Haluaako joku raskauskeijun -10% alekoodin? :) voimassa tänään ja huomenna. Siellähän esim CB digitaaliset ovistestit (10kpl) on n.20€ halvempia kun apteekissa. Yv:tä tulemaan jos joku haluaa!
 
Hyvä kuulla, että mukavasti sujuu. Mulla eka ultra perjantaina. Mitenkäs sulla annostusta jo lisättiin ennen ekaa ultraa? Ehkä en nyt tajunnut jotain...

Jännä kyllä nähdä, mitä tuolla alavatsassa oikein tapahtuu. Juilintaa jo, varsinkin viime yönä, vaikka vasta kaksi piikkiä takana. Päivällä rauhallista, vaikkakin hieman turvotusta ja painon tunnetta kuin tiiliskivi painona. Onkohan normaalia, että näin nopeasti reagoin? Anyone?
Siis annostusta on tuplattu sen perusteella koska 1 ivf hoito meni niin persiilleen kun vaan voi juurikin tuon vajavaisen lääkityksen johdosta.
Niin nyt tähän 2 ivf hoidon alkuun jo tuplasivat ja varmaan sitten huomenna aamulla tarkistelevat jos tarvitsee rukata johonkin suuntaan :)
Tsemppii sulle kanssa piikittelyyn ja hauska tosiaan kun mennään näin samoilla aikatauluilla (y)
Mulla ei oo mitään tuntemuksia piikitetyistä lääkkeistä, vielä.... ja toivotaan että oireet vähäisiksi jääkin. Kauhuskenaario olis se Hyperi :eek:
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
No niin, sitä tilannetta soittelivat klinikalta ja kolme oli hyviä ja aikataulussa (2pv4solusia) mutta kaksi oli lähtenyt jakautumaan liian nopeasti oli jo 7 ja 8 soluiset. Seurailevat kuitenkin niitäkin vielä vaikka kuulemma liian nopea jakautuminen tarkoittaa yleensä huonoa laatua. Sain lauantaille siirtoon ajan joten kyllä nyt hymyilyttää, vaikka kuitenkin takaraivossa jyllää pelko "ei siirrettävää" puhelusta. Mikähän siinäkin on ettei päivääkään pysty olla ajattelematta negatiivisia asioita missään vaiheessa hoidon aikana. Jatkuvaa pähkäilyä, mikä on tosi idioottimaista kun kuitenkin nostaa stressi tasoa.
Pirtsin kanssa piinaillaan samaan aikaan. Moni päivänen sulle siirretään? Soittiko lekuri niistä lugeista?
Ja olikos muita samassa vaiheessa?
Mites meidän testailijat, saadaankos aamusta tilanne tietoja? :barefoot:
 
Lutinuksia näyttäisi olevan YAn useammassakin toimipisteessä varastossa :)

Sivuoireista: mulla on Gonal-F ja Cetrotide aiheuttanut painon tunnetta alavatsalla, "ovulaatiokipuja", alaselkäkipua, suoliston epätasapainoa (heti ekan piikin jälkeen alkoi mekkaloimaan maha), vatsan ja rintojen turpoamista sekä rintojen arkuutta.

Mieli ei ole reagoinut hormoneihin vielä mitenkään, en kyllä yleensäkään ole reagoinut, pikku pms-kiukkuja lukuunottamatta. :D
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Darni73
voi helve*in per*e!!
Ette voi uskoa, miten otta kupoliin suomeksi sanottuna!
Enhän mä tajunnut, ennenku eilen vasta, mitä mulle ne hoitajat sönkötti puhelimessa kun soittelivat viimeviikolla...
Siis mullahan on kaksi, KAKSI (2) taukokiertoa!! Tänään löi vasten kasvoja tuo lause, mitä se toinen hoitaja puhelun lopussa sanoi, "että koitetaan saada se hoito sitten vielä ennen juhannusta.." Siis siihen on pidempi aika kuin mitä nälkävuosi kestää!!
Tänään soitin uudelleen polille, että ihan oikeastiko aikovat mua nyt odotuttaa kaksi kiertoa tässä, ennenku pääsen pistelemään ja kyllä kuulkaa, viimeviikolla alkanut vuoto oli ns. tyhjennysvuoto siitä lääkkeellisestä pasista ja nyt vielä toinen vuoto pitää odotella perään!
Voi hyvä luoja paratkoon, kyllä tämä systeemi on rektumista!

Sain nyt sit ajan sinne polille toukokuulle, ja tässä nyt poltellaan jäitä ja odotellaan että aika kuluu..
voi hyvät hyssykät!!
 
Darni73 mulla on kans ma 2 päiväsen siirto, niin kun muistaakseni pirtsilläkin, vai muistanko väärin (siis et moni päivänen pirtsillä)? Sä meet sit vähän edellä.. :)
Mullakin on lugeista tullut etenkin alotuksesta seuraavana päinä hullu jysäri ja viimeks kyllä olis sit myöhemminkin. Joskun ollut se et laiton jälkeen hullun kylmä tullut, mut sitä ei oo kauheesti nyt pariin kertaan ollut, tissit pikkasen turpoo. Lutinuksista ei kokemusta..
 
  • Tykkää
Reactions: Darni73
Ilo2010: Ok, nyt pääsin kartalle. Tässä hoidossa ei siis annosta ole nostettu, vaan ekaan ivf:ään nähden. Mikäs sun annos nyt onkaan? Mulla Puregon 200 iu.
Puregon 150 iu mulla. Nyt ultrassa käyty ja löytyi jokusia isompia ja rutkasti pieniä folleja. Jarrupiikit tästäpäivästä eteenpäin ja Puregon annostusta nostettiin 225iu. Maanantaina taas ultrataan :)
 
Viimeksi muokattu:
Hipsunpöpsy - Voi ei, nuo taukokierrot ovat kyllä syvältä. Varsinkin julkisella puolella meni jo hermot, kun kaikki tapahtui niiiiiin hitaaseen tahtiin.

Ne keillä on ollut mahdollisuus kahden alkion siirtoon - oletteko halunneet yksi vai kaksi? Tätä pähkäilen kovasti, toisaalta mahdollisuudet raskauteen kasvaisivat kahden alkion myötä. Kaksi vauvaa olisi ok, MUTTA kestäisinkö tämän kaiken kokemani päälle vielä riskiraskauden..

Alustavasti sovittiin lääkärin kanssa, että jos sulatuksen jälkeen löytyy huippuhyvä alkio, niin siirretään vain yksi. Jos laatu ei ole aivan paras, niin kaksi. Lääkäri olisi valmis siirtämään kaksi hyvääkin alkiota, mutta ymmärsi huoleni. Tämä on ensimmäinen PAS, aiemmin on tehty vain kaksi tuoresiirtoa yhdellä alkiolla ja molemmista tuli plussa (toinen jäi kemialliseksi).
 
Veritestinkin tulos puhdas nega. Olin siihen varautunut koska pakkohan se oli nyt parina päivänä virtsasta testata etukäteen. Alkuviikon on ottanut päähän ja oon miettiny että ei tästä mitään tule..:( Mut nyt oon saanu taas kasattua itteni kohti seuraavaa siirtoa. Hipsunpöpsyn puolesta ottaa niin päähän. Mulla niin samoin on julkisella tuntunut että hoidot ei etene mihinkään. Tähän asti ollaan siis oltu julkisella. Nytkin ois hyvin todennäköisesti tullu taas taukokierto ennen seuraavaa passia ja sitten kesätauon jo käsillä. Tehtiin nyt kuitenkin niin radikaali ratkaisu että siirryttiin yksityiselle vaikka tietää rahanmenoa :p. En vaan enää jaksanut sitä stressiä mitä tauot ja epätietoisuus jatkoista aiheuttaa. Julkisella myös menty aika samalla kaavalla vaikka keho kenkkuilee, hormoneja ei saada vastetta ja muitakin terveysongelmia ollut. No nyt on selvät uudet suunnitelmat yksityiseltä puolelta heti tulevaan kiertoon, joka toi ainakin uskoa ja mielenrauhaa tulevaan..:)
Tsemppiä ja pii..tkää pinnaa piinailijoille ja siirtoon meneville (y)
 
Hyvä Pirtsi! Niin ne asiat järjestyy, joskus tosin vaikeamman kautta.
Oon aiemminkin ajatellut, että pitäisikö listata ne vastoinkäymiset eri vaiheissa, joille voi jo nyt naureskella. Vai onko liian raakaa huumoria? No, mulla on ainakin käynyt nämä:
- siirtoon menossa ajattelin ottaa lennosta taksin ja hieman alkoi satamaan, mietin, ettei se kunnolla ala, kunnes.... Juoksin bussipysäkille, mutta eihän ne siihen pysähdy joten juoksin lätäköissä taksitolpalle, jolloin olin täysin märkä, pikkuhousuja myöten. Onneksi oli lämmin ilma, mutta taksissa meinasin jäätyä. Perille pääsin.
- punktioon mennessä tulliasema oli täynnä ihmisiä, jonot ei liikkunu. Etsivät jotain tyyppiä. Ei tietoa, milloin avaavat portit, siinä sitä hermoiltiin. Ajoissa silti perillä.
- punktioon mennessä oli paikallista valuuttaa vain kolikoita, ajattelin vaihtaa rahaa tullin jälkeen, muttei paikat olleet auki kerran olin hyvin aikaisin aamulla liikenteessä. Otin silti taksin ja sanoin, että siihen asti kuin näillä pääsee ja kävelen loput. Pääsin perille, mutta jäin velkaa 10 senttiä kuskille.
Näistä voi miettiä, että yrittääkö jokin sanoa, että turhaan yrität. Viime siirrossa ei vastoinkäymisiä, ehkä vähän hermoilua, riittääkö valuutta taas taksiin tullessa, otin riskin. Riittihän se ja jäikin vielä vitonen. Otan tämän hyvänä enteenä :)
Darni, mulla oli edellisessä tuoresiirrossa nopea kolmepäiväinen tyyppi. Oli alkanut jo muuttua blasokystiksi toisten ollessa normi 8 soluisia. Se sit siirrettiin, mutta oli kemiallinen. En tiedä oliko vika kasvuvauhdissa vai kromosomeissa.
Voi Hipsu, kyllä on ärsyttäviä nuo odottelut. Toivottavasti kroppa on suosiollinen ja toimii normaalin aikataulun mukaisesti.
Lia, mulla siirrettiin nyt PASissa kaksi. Se paremman näköinen menetti kaksi solua (8-->6) sulatuksessa, joten lääkäri ehdotti toisen sulattamista. Kysyin, josko on paremmat mahdollisuudet ja hän sanoi kyllä. Siinä pari sekunttia miettiessä, päätin, että siirretään molemmat. Hurjaa, mutta jos niitä tulisi kaksinkappalein, niin kaksinkertainen onni, vai mitä?
Oon pahoillaan Toivo negasta. Varmasti hyvä päätös siirtyä yksityiselle.
Tänä aamuna oli taas lumimaisemat mielessä, kun katsoin testiä. Piinailu jatkuu. Testaan iltapäivällä uudestaan. T. himotestaaja
 
Darni ja Domi, mulle siirretään 3-päiväinen(kö?). Maanantaina oli punktio ja torstaina ne pakastettiin. Vai 2-päiväisiä, miten se lasketaan?
Perhana kun en pääse sitten maanantaina heti kertomaan miten on reissu mennyt sen yövuoroputken takia. No kerron sitten heti kun ehdin!

Kerroinkin jo tuonne toiseen ketjuun,miten mua huolettaa tuo yövuoroputki, kun en pääse siirron jälkeen lepäämään vaan joudun valvomaan törkeän paljon ja tekemään duunit. Yötyö muutenkin lisää stressiä ja veren kortisolitasoja, niin toivottavasti se ei vaikuta pikkuiseen vaan jaksaisi tarttua silti kiinni. :love:

Hipsuhöpsy I feel you. Niin kuin olen monesti täälläkin sanonut, jokainen päivä, jokainen kuukausi jonka joutuu odottamaan on kidutusta. Aina odottaa sitä, että pääsee odottamaan jotain. Ei sitä voi kuvailla kellekkään ulkopuoliselle, mille tämä jatkuva odottelu ja takapakit tuntuvat. Mulle ainakin jokainen vuosi, siinä olevat kuukaudet ja viikot ovat olleet henkisesti kiduttavan raskaita odottaa. Ja ihan turha hoitohenkilöstön lässyttää, ettei näissä asioissa parane hoppuilla. Hoppuilla??
Kenen per**leen mielestä vuosien ja kuukausien odottelu on hoppuilua :mad:

Toivo2016 hienoa, että olette päässeet yksityisen lääkärin hellään huomaan. Luulen ainakin, että heillä on tosiaan enemmän aikaa ja tahtoa perehtyä näihin ongelmiin ja sopiviin hoitoihin. Ainakin toivon niin!

Bridge onneks sinäkin olet "sählännyt" ja hymyilytti tarinasi. Toivottavasti kaikilla vastoinkäymisillä on tosiaan onnellisempi loppu :LOL:
Oletko ollut siis tuolla itärajan tullissa jumissa vai lännessä päin jos saa udella?

Miten muuten laskettu aika lasketaan pas:sissa? Jos siirto on maanantaina ja onko mulla nyt sitten se 2 vai 3-päiväinen?
 
Pirtsi hyvä että asiat järjestyivät :)

Lia uskon että asia mietityttää. Kuuntele vain itseäsi. Mä olen kanssa miettinyt kahden alkion siirtoa, mutta en millään usko että siirtävät kunnallisella puolella ensimmäisessä passissa. Asiaa puoltaa yleisterveys, ikä (jota liikaa), pituus ja endo. Pakkasessa kavereita on kolme. Kyselin jo etukäteen, että ehtivätkö siirtää kaikki ennen kesätaukoa niin vastaus oli kyllä. Sen jälkeen pääsee 6kk jonoon, eli joskus loppuvuodesta olisi 2ivf. Siinä mielessä kannattaisi varmaan laittaa kaikki kerralla peliin, tai ainakin kaksi jos sillä saisi säästettyä aikaa.

Niin ja tuleville piinailijoille, mä tuun teidän perässä mahdollisesti 1,5 viikon päästä maanantaina :)
 
Juu 3 päivänenhän se sit taitaa pirtsi olla..
Kaikille muuten ketkä on on sählännyt niiden pregnyl, tai menopur tai missä kaikissa sit onkaan niitä katkaistavia lasiambulleja kanssa.. Itsekkin niitä aluksi aina räjäyttelin ja sain sormet verille ja sen jälkeen on kyllä mies saanut aina katkaista jos vaan on kotona. Mutta siis muistakaa se piste itseenpäin ja taitto pois päin, "napakka nykäisy". Mulla on nyt viimein alkanut se onnistua (nyt kun sanon niin varmaan ens kerran räjähtää, tosi ei ihan heti nyt tarttee katkoo niitä), kun on sattunut mies olee töissä ja pakko on ollut selviytyä. Tänään siis jopa pregnylin toinen ihan kerta nykäsyllä.. eka ei (ei siis hajonnut kuitenkan), miten sitä niin jännitääkin..
Toivolle pakoittelut negasta, kiva että kuitenkin ok mielin uutta kohti (y)
 

Yhteistyössä