@Ckk Sinulla on kyllä ihailtava asenne! En itse kykene laisinkaan ajattelemaan tuolla tavalla. Kokonaan lapsettomaksi jääminen on tällä hetkellä ajatuksena aivan liian iso ja kamala asia.
@Miitta37 Kurjaa, että sullakin on punktio ollut kivulias. Mulle on elämän aikana tehty monenlaisia toimenpiteitä, joten jonkinlaista osviittaa oli ennen ensimmäistä punktiota omasta kivun kokemisesta. Toisaalta se ensimmäinen onkin ollut tähän astisista helpoin punktio, vaikka ei sekään helppo ollut.
Epäilen, ettei meidän klinikalla suosita nukuttamista. Mut on elämän varrella kuus kertaa nukutettu, joten kokemusta löytyy, enkä kyllä siihenkään kovin helpolla kallistu. Viime syksyn punktion jälkikipu oli ihan sietämätöntä, mutta tällä kertaa se oli hyvin hoidettu/lääkitty, kun sain heti toimenpiteen jälkeen ennakkoon pyytämääni lääkettä. Nyt oli sietämätöntä vain tuo vasemman punktoiminen. Jos tämä rääkki pitää käydä tulevaisuudessa läpi uudestaan, pitää keskustella silloin lisää toimenpiteen aikaisesta kipulääkityksestä.
@-dino- Tsemppiä sumutteluun! Hormonien aiheuttama unettomuus on ihan paskaa. Mä kärsin jo ihan ilman hormonejakin unettomuudesta ja nukkuminen häiriintyy hyvin hyvin herkästi erityisesti stimulaation aikana. Mulla pisti nyt Ovitrelle ihan huolella kropan sekaisin ja pistoksen jälkeinen yö meni muutamassa parin tunnin pätkässä. Punktiota edeltävänä yönä sain onneksi nukuttua reippaat kuus tuntia putkeen. Hoitaja, joka otti meidät vastaan punktioon kyseli vointia ja vastasin, että ihan ok olo. Vastaukseni jälkeen katsoi mua tosi pitkään ja sitten totesi hämmästellen "ootko sä nukkunut, kun sä näytät niin väsyneeltä??"
@atvk87 Tsemppiä pistoksiin! Ensimmäinen piikki on aina se henkisesti hankalin. Minkälaisella lääkekombolla sulla on menossa? Näin punktion jälkeen tuskin soittavat, koska haluavat useinmiten tehdä jälkitarkastuksen. Pakastealkiosiirroissa onkin sitten eri asia, mutta koskaan ei ole onneksi tarvinnut sitä pelättyä soittoa ottaa vastaan. Sen osalta olen onnekas.
@Ninnupinnu Tervetuloa! Toivotaan, että yksi rundi riittää!
Oma napa: Mulla on hyvin vointi kohentunut. Tänään olen jaksanut jo paremmin olla jalkeilla, mutta varovasti saa edelleen ottaa, koska vasen munasarja suuttuu tosi herkästi. Viime yönä heräsin neljän aikaan todella voimakkaaseen kipuun, jollaista ei ole koskaan ollut punktion jälkeen. Siinä unenpöppörössä mietin, että onkohan nyt jotakin pahemmastikin vialla, kun kipu oli niin rajua. Onneksi kipu rauhoittui parasetamolilla. Huomista odotan optimistisesti. Saa nähdä, kuinka korkealta tippuu, jos tulee huonoja uutisia ja kuinka pitkälle tätä optimismia riittää?! Yleensä mulla loppuu henkinen kantti siinä pp6:n jälkeen.