IVF hoidoissa oleville/sinne joutuville

@Jantzu Tsemppiä perjantaille. Toivottavasti tulee hyvä munasaalis (y) Ei kai noilla lääkkeillä hirveesti eroja oo ku samaan tarkotukseen? Ite ainaki tykkäsin että ovitrelle oli helppo pistää.

@kop kop Hienoa että syke löyty, mutta ompa noi vuodot vaan kurjia. Onneks sulla myös onnistumisia vuodoista huolimatta, vaikka varmasti huolta aiheuttavat (n)

@atvk87 Täälä ainaki ihan yks uuvatti (ihana sana :giggle:) Googlesta on tullu kyllä hyvä ystävä tämän projektin aikana. Ite oon koittanu "opiskella" paljon aiheesta niin ymmärtäis sitte vähän mistä lääkäriki puhuu. Täällä jaksetaan kyllä kaikkien panikoinnit, ihan rohkeesti vaan kysymään vaikka tuntuis typerältä (y) Empä ole tuota vaihdevuosiasiaa pohtinut, nyt pohdein ja tutkin niin ei se tosiaan onneks niin mene että ivf-hoidot aiheuttais aikaisemmat vaihdevuodet. Googlettamalla löytyy lisätietoa suomeks ja englanniks :whistle:

@Miitta37 Pahoittelut <3

Mulla on välillä sellanen pelko että jos mä nyt itsekkäästi haluan lapsen ja seki joutuu tulevaisuudessa kärsimään lapsettomuudesta meidän takia..:unsure: Vaikka tiedän että ei asia ihan noin yksiselitteisesti mene, eihän meidän kummankaan vanhemmilla ole ollut ongelmia lastensaannissa ja meillä silti miehen kanssa on.. Vähän menee pitkälle välillä nää mun ajatukset :LOL:

Eipä ole ollut enää vaikeuksia aamusuihkeiden kanssa. Joka aamu alkanut heräämään hyvin ennen kuutta :sleep: Päivisin ei nukuta, eilen torkuin 10min ja taas olin pirtee. Jotenki on semmonen kauheen levoton olo ja kokoajan pitäis tehä jotain järkevää. :rolleyes:
 
Nimenomaan, ne kaikki on olemassa etukäteen ja tolla kasvattelulla "syödään kuormasta". Eihän ne muut puhkea keltarauhaseksi kuin se johtofolli luomukierrossa?
Oon kans ymmärtäny noin miten kop kop tuossa selitti, eli joka kiertoon tulee "ehdolle" tietty joukko alkumunasoluja, mutta luonnostaan yleensä vaan yks niistä valikoituu kehittyyn johtofolliks ja kypsyy loppuun saakka. Loput menee ns. haaskuun. Ivf:llä se koko joukko saadaan kasvaan mahdollisimman tasasesti yhtä isoiks ja saadaan hyödynnettyä useita soluja, nekin jotka luonnostaan vaan sitten kuihtuis ja katois pois. Käsittääkseni ne mitkä jää luonnonkierrossa kehittymättä, ei voi kasvaa käyttökelposiks enää myöhemminkään. Eli tulevien kiertojen soluja ei "syödä" etukäteen, vaan ne on ne mitkä siellä jokatapauksessa on jo sitä kiertoo varten olemassa :)
 
  • Tykkää
Reactions: -dino-
Joskus itekin mietin tuota munasolu/vaihdevuosi asiaaasiaa ja nyt silsille näyttää löytyneen vastaus :)

kop kop, hienoa et siellä on kaikki vielä hyvin!

-dino- kyllähän mie ne kyytiin sain :love: viittisitkö päivittää mut piinailijoihin? Ihan vaikka toho ylempään listaan, ei tarttee uudelleen postata (y) testipäivä 16.3 ja tänään 2.3 siis siirto :)

Nyt on siis meilläkin pakkanen tyhjä. Toisen icsin onks tää nyt kolman pas.. Solubiologi, lääkäri ja hoitaja olivat oikein innoissaan niistä kahdesta pallerostani, mut se ei aina riitä. Nää kaverit oli sitkeimpiä sissejä tähän asti. Selvisivät kahdet sulatukset ja vielä vauhdikkaasti jatkoivat kasvuaan. Ainakin toinen. Toinen oli saavuttanut blasto-vaiheen ja toinen oli jopa jo vähän "levinnyt", oli melkein tuplat isompikin kuin toinen alkio. Nyt ei kuulema enää parempaa voida saada. Nyt kaksi viikkoa sormet ristissä ja toivotaan parasta! :love:
 
@kop kop Toi vuotaminen on niin hirveetä. Mulla oli myös ensimmäisessä raskaudessa enemmän ja vähemmän vuotoa viikoilla 5-12. Enimmäkseen mulla oli ruskeaa, mutta välillä ihan punertavaa. Oli ihan hirveetä aikaa henkisesti, vaikka kaikki ultrassakin näytti hyvältä.

Täällä käytiin hakemassa kyytiläinen mukaan. Oli ensimmäinen sulatettu selvinnyt eli nyt jäi vielä 1 yritys kerta tästä satsista jäljelle tämän yrityksen jälkeen. Tämä alkio oli kuulemma jo ruvennut tulemaan ulos kuoresta eli kiinnittyminen pitäisi tapahtua mahdollisesti jo tänään. Nyt vaan pakko yrittää olla positiivinen ja toivoa, että kohdusta löytyisi sopiva kolo, mihin tarttua kiinni. Testipäiväksi tuli 12.3 eli loman alkupuolella saa tietää miten kävi. Voi sitten loppuloman hukuttautua viiniin pettymyksen kohdatessa.o_O

Eli listalle jos laittaa joku niin 1.ICSI 2.PAS ja siirto oli 2.3 ja testipäivä 12.3.
 
Ckk
@love- ja @mmmoi Onnea matkaan näille lähipäiville, että kiinnittyvät! Miten teillä on noin iso ero testipäivissä?

Tiiättekö kun jotkut sanoo, että tuntee alkion kiinnittymisen? No mä tunnen sen joka ikinen kuukausi, mutta eipä vaan kertaakaan ole oikeasti kiinnittynyt. Taas eilen ja tänään nipistellyt ja tuikkinut alamahaa (eilen enemmän, pari kertaa taas ihan kipeetä teki), että jotain siellä taas tapahtuu. Maybe keltarauhanen siellä itekseen aina jotain puuhaa?
 
@Ckk Mulla sama tilanne, menossa viimeiset piinapäivät kun odotellaan viimeistä luomukokeilun tulosta. Kaikki oireet on ja nippaillut alavatsasta vajaan viikon. Enkä uskalla testata vielä.
Muutenkin pää on ihan pyörryksissä kun tiistaina oli eka käynti ja ensi viikolla alkaa kypsytyshoidot lyhyellä kaavalla -> ivf. Tuntuu, että kaikki tapahtuu liian nopeasti ja lääkäri runnoo hommaa läpi kaamealla vauhdilla. Tiistaina tuli myös järkytys, kun lähettänyt yksityinen lupaili kolmea kierrosta ja kirjoitti lähetteen, mutta julkisella sain kuulla, että saadaankin vain yksi hoitokerta. Tuntuu että olisin jo etukäteen menettänyt kaksi kolmesta mahdollisuudesta. Olen myös miettinyt, vaikuttaako stressi miten paljon ivf tulokseen ja miten stressiä saa pois kun siitäkin tulee jo stressiä ettei stressiä saisi olla?
 
Olipa tuo Ovitrelle huomattavasti kivempi pistettävä kuin Pregnyl. Sotki vaan jotenkin mun kroppaa ja nukuin todella huonosti sen piston jälkeisen yön. Mutta nytpä on punktio takana. Oikea puoli sujui ihan hyvin, mutta vasemman punktoiminen oli odotettavasti aika helvetillinen. Vaikka kipu oli aivan infernaalista, saatiin kaikki follikkelit tyhjennettyä. Yhteensä saatiin 10 munasolua. Nyt sitten vain toivotaan parasta, että labrassa tapahtuu hyviä asioita viikonlopun aikana. Aiempien ICSIen perusteella tietää, että tässä kohtaa käy kato, joten uskallan toivoa 3alkiota ja vähän kyllä pelottaa miten käy. Maanantainapa se sitten selviää, kun menen varatulle siirtoajalle.

Tsempit piinaan @love- ja @mmmoi
 
  • Tykkää
Reactions: Domi ja atvk87
Ckk
@Ninnupinnu Minkä ihmeen takia saattekin vaan yhden? o_O En jotenkin jaksa uskoa, että stressi vaikuttais kun muniksia kasvatellaan kuitenkin "pakolla".
@Jantzu Toivottavasti sieltä muutamia hedelmöittyy ja lähtee kunnolla kasvamaan!

Mulla on ihan sellainen tunne, että niistä kolmesta pakkasessa olevasta kaks ekaa menee jotenkin pieleen ja kolmas on sit se meidän juttu.
 
@love- ja @mmmoi päivitit teidät tohon vanhaan listaan :p tsemppiä kovasti piinaan! :barefoot:

@Ckk mulla on loppunu kaikki mahatuntemukset kun luovuin toivosta saada luomuplussa :ROFLMAO: eiköhän se sulla oo keltarauhanen jos joka kuukausi nippailee. Mistäs sen voi kukaan varmaksi tietää että tuleeko kipu kiinnittymisestä näilläkään jotka väittää sen tuntevansa? En toki väitä etteikö se olisi mahdollista (y)

@Ninnupinnu Millä perusteilla lääkäri eväs ne kaks hoitoa pois? On vähän nopee aikataulu, vaikka eipä tämä kuukausien odottelukaan mitään herkkua ole. Mutta varmasti monta asiaa sisäistettävänä lyhyessä ajassa teillä. Ei kannata ottaa stressistä stressiä, ainahan nämä hoidot stressaa enemmän tai vähemmän, ei sitä vaan saa pois. :unsure: Haluatko listalle mukaan?

@Jantzu Olikos sulla vasemmassa munasarjassa jotain poikkeavaa vai miksi sen punktoiminen tuottaa noin kovaa kipua? :( Onneksi kaikki saatiin talteen, toivottavasti ei tarvi sun enää punktioon mennä (y)

Kovasti jo odotan että sais alottaa pistokset ja vähentää sumuja. Nukkuminen alkanut olemaan hankalaa, päivällä ei pysty nukkumaan ollenkaan. Tänäänkin olin tosi väsyny työpäivän jälkeen ja päättänyt että menen päikkäreille mutta ei. Ei pysty rauhoittumaan niin että uni voisi tulla. :cautious:
 
Kopkop kyllä sua pidetään jännityksessä! Mut ihanaa, että syke löytyi! Toivottavasti vuodot on harmittomia, mutta varmasti ihan hirveetä piinaa tuollainen.

Ninnupimu Meille kävi aikoinaan (hetkinen, se oli viime syksynä, tuntuu että siitä on jo vaikka kuinka pitkä aika) samalla tavoin, että saatiin julkisella vaan yksi hoito. Ensin pelottelivat, että ei hoideta meitä ollenkaan, niin siinä vaiheessa olin vaan kiitollinen siitä yhdestäkin yrityksestä. Eli tiedän tunteen, ja on kyllä aika "epistä". Mutta toivotaan, että teillä nappais joku nyt luomuna tai sitten siitä ekasta hoitoyrityksestä!

Ckk joo mulla on kans melkein joka kierrossa noita "kiinnittymis"-tuntemuksia. Itseasiasiassa kun oikeesti raskauduin viimeksi, niin just siinä kierrossa ei tuntunut yhtään mitään.;)
 
Viimeksi muokattu:
@Ckk Viime pas:ssa meillä oli testipäivä kans toi kaks viikkoa siirrosta, sama kuin tuoresiirrosta 2vrk ikäisellä. Nyt vaihtu lääkäri niin se laski suoraan tosta alkion iästä (5vrk blasto) testipäivän. Jotenkin tuo, että huomioidaan alkion ikä tuntuu itsestäni järkevämmältä, mut vaihtelua näissä näkyy olevan.

Kiinnittymisestä, ekasta raskaudesta muistan, että tunsin arvioituna kiinnittymispäivänä muutamia tosi kipeitä viiltelyjä. Siis sellasia kuin pahimmat endo-kivut. Nyt viime siirrosta oli kyllä niitä menkka jomotteluja pitkin matkaa, mutta ei mitään pahoja. Mutta eihän näistä oikeasti tiedä ja tosiaan joillakin ei ole ollut mitään tuntemuksia ja silti ollut raskaana.. Tää itsensä tutkailu on vaan niin hajottavaa, kun sitä osaiskin vain olla ja sit vaan tekisi testin ja katsois miten kävisi.
 
@-dino- Vasen on hankalassa paikassa peräsuolen ja kohdun välissä, osin kohdun päällä. Tarkkaa syytä ei tiedetä, miksi se siellä sijaitsee. Voi olla kiinnikkeitä, mutta voi olla että ei ole. Mulla on kohtu kallistunut vasemmalle ja se voi myös painaa munasarjan hankalaan paikkaan. Mulla on kaikki punktiot olleet tosi kivuliaita. Pahin oli toinen punktio viime elokussa, kun oikeakin oli vielä suolen mutkien välissä ja lääkäri joutui painelemaan vatsaa ennen sen punktoimista. Otin nyt ekalla ultrakäynnillä lääkärin kanssa tuon kurjan punktiokokemuksen vuoksi ja pyysin lääkitysmuutoksia. Muutokset auttoivat muuten, mutta ei tuon vasemman punktoimisen osalta. Hoitaja kysyiki, että eikö rapifen auta yhtään. Oikean osalta auttoi, mutta vasemman osalta hyvin heikosti, vaikka sain rapifenia tasaisesti ja sain sitä ampullisen verran. Enää en vanno, että ei enää koskaan uudestaan. Sen verran pessimistiseksi tämä kuljettu tie on tehnyt.

Sen kerran, kun olen raskautunut, niin tunsin kiinnittymisen todella selvästi. Se oli kolme päivää siirron jälkeen pilatestunnilla. Oli pakko himmailla vatsalihasharjoitteiden osalta. Siitä viiden päivän päästä teinkin sitten plussa testin.
 
@Ckk ja @-dino- ikään perustaen antavat vain yhden hoitokerran, ovat niin skeptisiä onnistumisen suhteen. Ymmärrän asian, mutta silti se kirpaisee kun toivoa kolmesta oli.
@Piikkinen millä teille perusteltiin vain yksi hoito?
@-dino- kiitos kannustavasta viestistä stressin suhteen, tässä täytyisi vaan yrittää olla viilipyttynä.
Voi lisätä listalle, yritystä 6/2016 alkaen, syy selittämätön, ei aikaisempia lapsia/hoitoja ja suoraan ivf vkolle 12 tällä tietoa.
 
@Ckk tässä mun elämäni ekassa tuoresiirrossa tuntui alussa kaikenlaista, joita toivoin liittyvän kiinnittymiseen, mutta pp3 illalla alkoi jo tutut normikiertojen jomotukset, mutta silti toivoin niiden olevan jotain muuta. Seuraavassa siirrossa luultavasti kuvittelen taas kaikkea.

@Jantzu Mullakin oli punktio oli aika helvetillinen ja sattui aivan sairaasti toiselta puolen lääkityksestä huolimatta. Johtui just jostain anatomiasta, niin ne selitteli mutta ei kerrtoneet tarkemmin, kun tuskissani makasin siinä toimenpiteessä. Oletin, että vähän nipistää, mutta se olikin miljoonasti pahempaa. Toivottavasti ei tarvitse toista kertaa.

@Ninnupinnu onnea ekalle ivf-kierrokselle!

@mmmoi ja @love- tsempit teillekin! Oispa tää nyt se ratkaiseva kerta kummallekin.

Vaikka menkat nyt alkoikin ja erittäin suuri pettymys tää tuoresiirto, niin alan jo vähän innostua ekasta PASista, vaikken olekaan vielä päässyt juttelemaan jatkosta, kun virallinen testipäivä vasta ensi viikolla. Tehdäänkö PASit tietyllä kaavalla? Siis yritetäänkö mieluummin luonnolliseen kiertoon vai lääkkeelliseen? Mietin vaan, kun mun oma kierto heittelee 3-5 päivällä, niin vaikuttaakohan se asiaan.

Ja täytyy todeta loppuun, että helmikuussa tuli elettyä sellainen tunteiden vuoristorata ekan hoidon myötä, vaikka jotenkin kuvittelin etukäteen, että nyt helpottaa, kun edetään ivf-asiassa ja näkee miten kroppa reagoi lääkkeisiin. Sama stressi jäytää koko ajan, välillä suuria toiveikkuuden tunteita, jännitystä, epävarmuutta, epätoivoa... Ja suurimpana pelko, että jos ei onnistuta ikinä. Vastahan me alettiin nää hoidot, mutta takaraivossa jyskyttää, että miksi me onnistuttaisi hoidollakaan. Että miten selviää tän yli, jos lasta ei tulekaan? Vuosia ei ole jäljellä loputtomasti ja nytkin tunnen jo liian vanhaksi. Katkeroituuko tästä lopulta?
 
@Miitta37 Mua kanssa pelottaa katkeroituminen, jos niin kävisi, ettei koskaan perheenlisäystä tulisikaan. Elämä kun ei ole oikeudenmukaista. Toisille tupsahtelee vahinkoja vaikka mimmosiin tilanteisiin ja toiset, jotka niin kipeästi haluaisivat rakastaa pikkupaketin puhki ja antaa kaikkensa jäävät ilman.
Onko Gonal-f / Menopur yhdistelmällä menneitä kuulolla? Millaisilla määrillä teillä on aloitettu?
Sorry, en hoksannut että täällä alkamispäivä tietty tarkoittaa hoidon alkua, @-dino- korjaan siis listallelaittopyyntöä eli # 03/2018 # 1. # selittämätön # 1. IVF
Kiitos ja anteeksi, olen täällä vielä "uuvelo" vai mikä se täällä mainittu hauska termi oli?
Hienoa, että täällä on asiallista keskustelua aiheesta, joskus tuntuu siltä, että näiden juttujen kanssa on niin yksin, mutta täältä löytyykin kohtalotovereita.
Paljon tsemppiä kaikille kunkin hoitovaiheeseen, nautiskelkaa komeista pakkaspäivistä ja auringonvalosta!
 
Ckk
@Ninnupinnu Toivotaan, että ette tartte enempää hoitoja kun tuon yhden (y)
@Miitta37 Harmi kun punktio on sattunu niin paljon.. samoin @Jantzu . Jos te joudutte vielä joskus punktioon, niin voisittekohan pyytää nukutuksen? Onko teillä myös jälkikipuja vai vaan sen punktion aikana?

Tuosta katkeroitumisesta. Kieltämättä välillä tulee sellanen vtutus, että on se epäreilua, että jotkut pystyy esim päättämään millon haluaa lapsen syntyvän ja sit vaan ajoittaa seksin oikeaan aikaan ja tadaa, lapsi tulee just niin kuin suunniteltu. Ja kun jotkut alkaa nirsoilemaan, että aloitetaan yritys vasta sillon ja sillon kun en halua, että lapsi syntyy tietyssä kuussa. :rolleyes:
Mut itse oon sitä mieltä, että elämässä on niiiiin paljon muutakin hyvää ja parisuhde ihana ilman lastakin, että jos sitä muksua ei tule, niin keskitytään sitten muihin asioihin. Turha heittää elämää hukkaan jonkun sellaisen asian takia, jolle ei vaan voi mitään. Mutta tämäkin asia on niin erilainen kaikille ja jokaisella omat ajatukset ja tunteet, että ymmärrän senkin, jos katkeruus iskee. Toivon vaan, ettei kukaan huku siihen..
 
Apua, apua. Mun pitäis nyt pistää. On tässä ohjeet ja kynä pöydällä, mut rohkeus puuttuu. Mieskin on mökkireissulla. Oispa kuukautiset vaan alkanu alkuviikosta, niin oisin saanu ekalle pistokerralle tukea! :eek: Mutt tottakai just tää kierto veny muutaman päivän.
 
Tein sen! Eihän se sattunu yhtään. :D Aika voimakas haju vaan oli ja sit ku olin pistäny ja ottanu neulan pois ja laittanu korkin takas, niin siihen pistokohdan alle tuli sellanen märkä läntti, et valuko osa pois siitä reiästä vai? o_O Toivottavasti ei oo vaarallista.

Ja sit tänne on tullu ihan hulluna viestejä! Oon lukenu kaikki puhelimella, mut en jaksa kirjottaa sillä mitään, ku ei se tekstinsyöttö toimi vieläkään kunnolla.

Onnea matkaan @love- ! :love:

Ja onnea kyytiläisestä myös @mmmoi ! :love:
Vitsi miten kiva nyt jännittää teidän molempien testipäiviä.

@Jantzu ikävää että oli huono kokemus punktiosta. Ehdottaisin kans samaa, et voisko sen tehdä nukutuksessa?
Maanantai ja siirto on ihan pian! Tuleeko teille soitto etukäteen vai selviääkö homma vasta paikan päällä?

Tervetuloa @Ninnupinnu ! Yhdelläkin hoidolla voi saada monta mahdollisuutta. (y)

Ja pahoittelut @Miitta37. Nyt vaan sitä PAS:ia kohti. :)

Kiitos @Ckk ! <3
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä