Itsetehdyt vauvan ruoat ja omat ruoat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shirin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

shirin

Vieras
Tilanne on siis sellainen, että tykkään itse tehdä ruokaa ja useimmiten teenkin vauvalle itse pöperöt. Tuntuu kuitenkin hankalalta tehdä vauvalle samaa ruokaa kuin itselle tai meille. Tänäänkin syötiin miehen kanssa wokia ja kanasuikaleita. Aika vaikea siitä olisi mielestäni erottaa vauvalle mitään.. Jos siis vauvalle ei mielellään saa antaa pannussa paistettua ruokaa. Muutenkaan ei syödä oikeastaan koskaan perunaa, koska kumpikaan ei siitä tykkää eikä siitä tunnu tulevan muuta kuin ilmavaivoja. Lihakastiketta on syöty viimeksi jotain 5 vuotta sitten. Vauvanruoat ovat ainakin kaupan hyllyllä pitkälti perunapohjaisia. Tuntuu siis, että aina pitää vauvalle tehdä eri keitos.
Kyselenkin nyt, että mitä ruokia te oikein kotona syötte, kun niistä monet sanoo olevan helppo erottaa vauvalle osa omasta ruoasta.
Vauva 9kk.

Ei ole vauva vielä ihan sen ikäinen, mutta esim. kaikki kanaruoat riisineen, spagetti kastikkeineen, makaroonilaatikko, uunissa paistetut kalat (syödään meillä usein perunamuusin kanssa), lihapullat (antaisin, vaikka onkin suolaa joukossa hipaus), jauhelihakeitto, kanakeitto, kalakeitto, nakkikeitto (ottaa vaikka ennen mausteiden ja suolan lisäämistä annoksen vauvalle), erilaiset laatikot (ainakin sitten 1-vuotiaana). Siinä noita, mitä luulisin voivan antaa ja on ihan tavallista kotiruokaa. Mutta mielelläni minäkin kuulen, mitä voisi tehdä (alkaa nuo ideat käymään vähiin ja samat ruoat pyörii pitkälti) niin itselle kuin vauvallekin.

Kiitos ninnu! Tosiaan siis "ongelma" on tässä tuo suola. Olenko nyt sitten liian kuuliainen neuvolaa kohtaan vai voinko jo 9-kuiselle antaa keittoa, johon on lisätty yksi kasvisliemikuutio?

Minä teen aina vauvan keitot niin että keitän vauvalle pienessä kattilassa oman, ilman liemikuutioita. Minusta siitä ei ole juuri lainkaan vaivaa, samallahan ne ainekset tulee pilkottua siihenkin, laitan ne vaan sitten kahteen kattilaan kiehumaan. Sitten riisi- ja makaronijuttuja teen myös vauvalle, lihat olen pakastanut erikseen joten teen mm. pasta-tomaattimössön samalla kun teen itsellekin, eli säästän vähän tomaattimurskaa purkin pohjalle, otan valmista pastaa (sitä olen ottanut vaikka keitinvedessä onkin vähän suolaa tai sitten keitän kaikille suolatonta), lisään tomaattimurskaa ja vaikka sipulia. Sitten pakkasesta voi ottaa lihaa lisäksi. Ja riisi-vihannesmössöt samaan tapaan.

Itse söimme tänään karjalanpaistia ja noukin siitä liha- ja porkkanapaloja sekä hillosipulia pojan ruokaan. Lisäsin keitetyn potun ja se oli siinä. Poika 9 kk. On hyvin kehittynyt (painaa 10kg). Olenkin ajatellut, ettei aina ikä ratkaise vaan myös tietynlainen kehitys. Ja onhan kaupan pilttiruuissakin mausteita.

Ei ne mausteet vaan se suola..
No, jos joku ymmärsi kysymyksen niin kiva.. Meillä kun ei, kuten jo mainitsinkin, noita peruna+lihasekoituksia syödä. Siis vanhemmat.

Kerropa vähän, mitä syötte, niin voisitteko siitä kehitellä kuitenkin vauvalle oman satsin? Esim. nuo kanasuikaleethan voi vauvalle keittää ja siinä samassa keittyy se perunakin, jota ette itse syö. Samoin muita kasviksia.

Omasta mielestänikin oli aika hankalaa joten tein vauvalle erikseen ruuat =) Eli keitin (naudan)lihan/kalan/kanan ja laitoin pakkaseen. Sieltä sitten sulattelin. Meillä kyllä syödään perunaa joten se helpotti mutta esim porkkanoita, kukkakaalia yms keittelin erikseen. Suolaa alettiin käyttämään "ohjekirjan" ;) mukaan 1v eteenpäin.

Nakkisoppaa ei pienelle kyllä saa antaa.

Ongelma taitaa olla siinä että on marinoituja kanasuikaleita? Vai olenko väärässä =). Itse ostin välillä kokonaisen (maustamattoman) broilerin ja siitä riitti pitkäksi aikaa ;)

Mä tein vuoden ikään asti vauvalle omat ruoat. Tein aina yhtä ruokaa suuren annoksen kerrallaan ja pakastin kerta-annoksina pilttipurkeissa. Pakkasessa oli siten valmiina useampaa eri liha-kasvis-sosetta mistä valita. Tein alle vuoden iäkäiselle täysin suolatonta ruokaa, muita mausteita kyllä lisäsin. Vuoden iässä siirryttiin tavalliseen kotiruokaan ja olemme totuttaneet taaperon samaan ruokaan mitä itse syömme. Suolaa käytämme vähän, mutta muita mausteita runsaasti.

Joo, ehkäpä jatkan samalla linjalla kuin tähänkin asti eli teen vauvalle omat ruoat ja kun stten vuoden ikäisestä saa syödä samaa kuin muukin perhe niin saa sitten siirtyä samoille ruoille.

Sitä siis vaan ihmettelin, kun moni sanoo, että on helppo erottaa omasta ruoasta vauvalle ja laittaa soseeksi. Suola sotkee monet ruoat :)

Joo, ei vauvalle nakkisoppaa eikä muitakaan ehdottamiani ruokia, kun aloin tässä enemmän miettiä. Mutta kun tekee arkiruokaa, niin niistä samoista aineksista keittää helposti rinnalla vauvalle oman ruoan. Esim nakkikeiton perunat ja porkkana eri kattilaan ja mukaan vaikka kanasuikaleita. Ja ap, eihän enää tarvitse keitellä eri ruokaa kuin 3 kk. Sitten jo helpottaa.

eli vuoden ikäisenä saa alkaa antamaa "normaalia" ruokaako? en ole vielä noin pitkällä, meillä vesseli vasta 5kk....

niin ja saako mausteita (ei suolaa) laittaa vauvan soseisiin??? :)

Meillä tehdään edelleen jo pian 2vuotiaalle ihan omat ruoat, ja juuri siitä syystä, että me itse syödään sellaista ruokaa, joka ei maistu lapsellemme. Siis juuri wokkeja ja muutenkin nuudeliruokia, texmexiä jne. Meilläkään ei syödä oikeastaan ollenkaan perunaa tms. Tehdään periaatteessa samaa ruokaa kuin meille itselle, mutta siitä on korvattu aina osa raaka-aineista pojalle sopiviksi.

Ja noista nakeista vielä, Vataja valmistaa hyviä nakkeja (saa ainakin Cittareista) joissa EI ole suolaa, ei soijaa, ei lisäaineita, ei maitoa eikä nitriittiä, eli ovat kaiketi ihan ok lapsille.

ja noista mausteista, niin meillä on totuteltu niihin ihan rauhallisesti, yrteistä aloitettiin (tilli, basilika, timjami, oregano, persilja...) Ja sitten ruohosipuli ja valkosipuli. Sitten pippurit, kaikki kokeiltiin yksitellen.

Kiitoksia vaan kaikille!
Eihän tässä tosiaan ole kuin vajaat 3kk jäljellä. Punainen lankani vain oli se, että kun monet sanovat, että sen kun vain laittaa ruokaa ja ennen suolan lisäämistä ottaa vauvalle osan sivuun ja soseuttaa. Ihmettelin vaan, että mitä ruokia ihmiset sitten mahtavat syödä, kun niistä ruoista mitä meillä useimmiten syödään ei saa vauvan ruokaa mitenkään.

Tarkistin nuo vatajan nakit. Niissä on suolaa, nakeista riippuen 1,5-1,7 % eli eivät ole edes sen vähäsuolaisempia kuin muutkaan.
Sen sijaan allergiaystävällisissä nakeissa ei ole soijaa, nitriittiä, natriumglutamaattia, gluteenia jne.
http://www.maalaistuotevataja.fi/

Mulla poika jo 1 v 7 kk.Oon kans pähkäilly että miten monet toimii kun ottavat vaan erikseen lapselle...ja meillä syödään kummallisia ruokia joita en mielelläni anna vielä pojalle vaikka onkin jo "iso poika"

Sitten tavallisista esimm hernesoppaa en uskalla antaa vielä täyttä annosta vaan keitän vaikka mikrossa perunaa ja "laimennan" soppaa perunalla.

TÄMÄ MIKROSSA PERUNAN KEITTÄMINEN ON MUUTEN HYVÄ VINKKI: Nopsaan saat pari perunaa kun peset ne, pistelet reikiä haarukalla ja isoon kulhoon veden kera.

Joo, joskus mietin että teenkö jotenkin vaikeaa ruuanlaitosta ittelleni nyt kun poika on kuvioissa...syöhän ne vissiin tacoja ja pastaa ja riisiä lapset niissä maissa missä ko.ruokakulttuuri arkiruokaa...

Peruna kyllä tökkii täälläkin,jotkut kermaaperunat ja pottumuusi ok mutta muuten ei oo hirvee himo perunoihin varsinkin kun nyt alkaa olla perunat mitä on tähän aikaan vuodesta.

Miten toimitte, annatteko lapsellenne "kiirepäivnä" valmispottumuusia? Jotkut jauheet on tosi käteviä ja maukkaitakin?

Tuskin kaikissa päiväkodeissa ja kouluissa varsinkaan kaikkea alusta saakka itte tehdään? Onko tietoa?
Joskus annan taaperollemme kalapuikkoja ja valmismuusia.Kalapuikoista kuorin paneerauksen pois.Kätevä lounas a´Laiska äiti...

No, kertokaapa nyt mitä ihmettä te oikein syötte, jos siitä ei mitenkään voi edes 1-vuotiaalle tehdä omaa satsia sivussa? Kaipa te kuitenkin ihan tavallisista raaka-aineista ne ruoat valmistatte. Kiinnostaa vain tietää. Nuo ninnu2:n mainitsemat tavalliset kotiruoat ainakin sallii sen, että siinä sivussa keittää aivan samoista aineksista vaaville oman satsin ennen 1 vuotta ja sen jälkeen. Ei ymmärrä...

Eikö esim. wokkien raaka-aineet ole kasviksia ja kanaa, lihaa jne. Ne voi aivan hyvin rinnalla valmistaa lapselle omassa kattilassa. Nuudelia kaketi voi antaa lapselle, jolla ei ole allergiaa vai miten?

Torstai:
Soijapihvit (Gogreen pakastealtaasta) ja lämpimiä juureksia
Kermaviiliä ja ranch-dippi

Perjantai:
Pinaattikeitto

Lauantai:
Kylmäsavulohipastaa:
Kylmäsavulohta ja valion valmista 9% juustokastiketta (maitohyllyltä)
Tuorepastaa

Eilen:
Haettiin kiinalaista

Tänään:
Tomaatti-katkarapukeittoa ja raejuustoa
(tomaattimurskaa purkki: soseutetaan sileäksi sauvasekottimella. Lisätään ½ kasvisliemikuutio ja yrttejä tms. ja annetaan kiehua hiljaa 10 minuuttia. Lisätäätn ½ purkkia kevyt kermaa, 5 %:sta. LÄmmitetään ja lisätään sulatetut katkaravut.
Kun keitto on lautasella, lisätään raejuustoa)

Huomenna:
Tonnikalasalaattia (salaatti, kurkku, tomaatti, ruispasta, tonnikala. Kermaviili+sweet chili kastikkeeksi)

Keskiviikkona
Todennäköisesti kasvispyöryköitä eineshyllystä ja riisiä ja lämpimiä kasviksia.

Siis tottakai ymmärrän, että esim makaronilaatikkoaineksista saa vauvalle sivuun makaronit ja jauhelihat joista voi tehdä oman pöperön, mutta mun logiikan mukaan se on jo erikseen tekemistä, jos eri kattilassa kokkaa eri ruokaa.

pärjäättekö pelkällä pinaattikeitolla tai keitolla ylipäänsä koko päivän. Me tehdään kaksi ruokaa päivässä, mies käy töistä kotona syömässä. Ei kyllä pärjättäis teidän ruuilla, ollaan vissiin aika kovia syömään ;) mut kiitos noista vihjeistä. pitäs ja haluais aina erilaisia makuja maistella. mut kyllä meillä tehdään tyyliin perunat/riisi/pasta ja siihen kana/kala/liha plus kasviksia ja juureksia, siitä on tosi helppo lapselle napata omat. noista ei tosiaan voi oikeen erottaa lapselle omaa satsia.

Yhteistyössä