1v ja kotiruoka, mut me vanhemmat voitais välillä haluta jotain "tujumpaa..."

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokki3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokki3

Vieras
Meidän tyttö on vuoden vanha, ja aletaan tässä hiljalleen nauttia koko perhe samaa ruokaa. Suurimman osan viikosta toki tarjolla on ihan perusmättöä- makaronilaatikkoa, jauhelihakastiketta, keittoja (ilman liemikuutioita), perunaa, riisiä, kanaa, jnejne.

Mut me tykätään miehen kanssa tehdä myös "kunnon" pastaa siis oikein rasvaisella ja suolaisella kastikkeella, kylmäsavulohta, aurajuustojuttuja, fetaa, marinoituja lihoja ja silleen. Tietenkään en noin pienelle moisia antaisi, kai sitä voi silloin vielä turvautua niihin 1-3v soseisiin, tai jos on vaikka edellispäivältä lapsiystävällisempää ruokaa tarjolla??

Itse asiassa tiedänkin jo itse vastauksen kysymykseeni :D Oon opetellut tekemään ruoat suolattomasti ja ottanut lapsen annoksen erikseen ennen maustamista (tykkään mausteisesta ruoasta) ja on "ahdistanut" ajatus että ei voisi enää koskaan syödä pizzaa tai muuta herkkua, tosin pitää varmaan koittaa sekin tehdä salassa tai tehdä itse terveellisempi versio; kamala paine siitä että lapsi saa vaan terveellistä ravintoa :(

Nojaa, meillä on kyllä vedetty 1veestä lähtien kaikkia mahdollisia ruokia, niin aurajuustoa kuin fetaakin ja aurajuusto oli esikoisen suurinta herkkua jo 1-vuotiaana :p Marinoituja lihoja en käytä muutenkaan ja tietenkään mitään suuta polttavaa en lapsille tarjoa tai maustan annokset erikseen.

no, voi hyvänen aika! miksei sille lapselle voi silloin tällöin antaa myös rasvaista ja epäterveellistä ruokaa??? eihän se siihen kuole/addiktoidu/sairastu...

joskus sitä vaan mietin, että mihin tämä maailma on mennyt, kun vanhemmat on niin h*tin epävarmoja joka asiassa. saako ja voiko milloin mitäkin... voi päivää!

No meillä teen näin et teen vaikka vkoloppusin pakastimeen niihin pieniin minigrip pusseihin kotiruokaa mistä tyttö 1v tykkää ja sulatan ja lämmitän sen sit aina jos meille aikuisille on tarjolla em.ruokaa :) Sitten syödään samaan aikaan ja annan tosi pieniä palasia maisteltavaks omalta lautaselta (tyttöö tahtoo maistaa, mut ei sit syö kuitenkaan kun on maistanut), eli minäki ainakin annan maistaa melkein kaikkea mitä itsekkin syödään eikä sen tarvitse AINA ja JOKAPÄIVÄ niin terveellistä olla.. tää on mun mielipide!

Jeh, kiitos vastauksista, epävarmuus todellakin on nykyvanhempien kirous, kun joka suunnasta tulee suositusta ja säännöstä, persiistä se on minustakin :p Mutta lopunkaiken sitä vaan tahtoo mikä on parasta lapselleen :)

Annankin siis maistaa kaikkea, tahtoisin kuitenkin lapsenkin tottuvan monenlaisiin makuihin jotta olisi isona sitten kulinaristi :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jeh, kiitos vastauksista, epävarmuus todellakin on nykyvanhempien kirous, kun joka suunnasta tulee suositusta ja säännöstä, persiistä se on minustakin :p Mutta lopunkaiken sitä vaan tahtoo mikä on parasta lapselleen :)

Annankin siis maistaa kaikkea, tahtoisin kuitenkin lapsenkin tottuvan monenlaisiin makuihin jotta olisi isona sitten kulinaristi :D

Tää palsta on kyllä hankala, kun aina jos kysyt mitä vaan, että voinko laittaa Remu-haalarin, niin vastaus on jotain tyyliin että lapsi kuolee heti jos laitat sellaisen. Sama syömisten suhteen, aivan hysteeristä porukkaa.

Jatkaisin vielä, että kyllä mun mielestä vaikka kylmäsavulohi- tai feta-pasta on tooosi suolaista. omaan suuhunkin. Itse en ole vielä tätä ratkaissut mitä lapselle antaisi. meillä on samanikäinen tenava.

Mulle ongelma ei ole se "epäterveellisyys" vaan suolan määrä.

Ängen samaan aloitukseen, koska liippaa läheltä.. Meillä on syöty samaa ruokaa kuin me vanhemmat, paitsi tietysti tulista en ole antanut meidän 1-vuotiaalle.
Mutta, Yksi päähän pinttymä jostain on jäänyt: Saako maksalaatikkoa antaa vuoden ikäiselle?

Meillä myös 1v syönyt samaa sapuskaa kun me. Vähennettiin vaan omasta ruoasta suolaa että sopi lapsellekin.
Ja meillä myös esikoisen suurta herkkua ollut ja on edelleen aurajuusto. Hän tykkää myös esim chili-pähkinöistä.

Yhteistyössä