Isovanhempien vaatimuksista vauvan suhteen

• Viestiketjun aloittaja Voi yhyren kerran
  • Ensimmäinen viesti
Mä olen tosi ylpeä susta, ap :hug:. Vaikea tilanne, mutta hienosti hoidettu! Pidät nyt jatkossakin pintasi, luulisi että appivanhemmat alkavat tajuamaan etteivät voi omia teidän lasta. Ja juttele sen miehesi kanssa. Hänellekin varmasti tilanne on vaikea, mutta apua varmasti olisi jos teitä olisi kaksi appivanhempien hulluja vaatimuksia vastaan. Eikä tää koko juttu kääntyisi pelkästään sun niskoille vaan että tajuaisivat että poikansa on sun kanssa samaa mieltä.

"..."
Huhhuh, mitä tekstiä. Toivon todellakin sinulle jaksamista Aapee! pysy tiukkana, äläkä anna lasta yökylään! minä en uskaltaisi antaa tuollaisille appivanhemmille edes päivähoitoon, en missään nimessä.

Ja meillähän ei minua tai perhettäni haukuttaisi, joten se olisi melekeimpä viimeinen niitti :) Ymmärrän toki, että tuossa tilanteessa on todella hankala puolustautua: hormonit ja hämmennys. Miten miehesi kommentoi vanhempiensa käytöstä?

"vieras"
Minä vetäisisin henkeä ja rauhoittuisin, koska noiden ei saa antaa yhtään vaikeuttaa teidän perhe-elämää. Luulen, että saattaisivat olla tyytyväisiä, jos tästä tulisi kiila sinun ja miehesi väliin. Että no niin, kamala akka, kun ei tule enää pojankaan kanssa toimeen. Miehelle pitää antaa aikaa ja hyvin rauhallisesti kertoa tuosta jutusta. Ei kannata odottaa, että alkaisi yhtäkkiä sinua puolustaa. Voi silti olla ihan ok mies muuten, vaikka onkin häiriintynyt suhde vanhempiin. Sinä pidät pään kylmänä, luotat siihen, että mitään pahaa ei vauvalle tapahdu, kun pidät pääsi ja suhtaudut vanhempiin, kuten nyt yleensä mielenterveysongelmaisiin suhtaudutaan eli ei vihalla vaan käytännönjärkevästi. Vähennetään yhteydenpitoa, niin oma mielenrauha säilyy ja ei tehdä näistä aihetta jokapäiväisille ajatuksille ja keskusteluille. Sellainen on nakertavaa.

hoppiloppi
Minä olen anopin mielestä liian omistavainen kun en pakota lasta yökylään. :) Vanhin on nyt 4 ja saa mennä yökylään mummille sitten kun haluaa. Tähän mennessä ei ole halunnut kun on kysytty. Silti mun pitäisi anopin mielestä ajaa lapsi sinne ja jättää yöksi vaikka itkisikin. Joo ei.

"Aapee"
Mäkin kehottaisin sua puhumaan sen miehesi kanssa vielä, vakavasti ja painokkaasti! Olet varmaan jo selittänytkin hänelle, mitä mieltä olet asiasta, miksi olet sitä mieltä mitä olet ja muut asiaan liittyvät seikat. Olisi niin kauhean tärkeää saada se kumppanin tuki tähän asiaan! Miten voisit saada miehesi pitämään sinun ja teidän vauvanne puolia omia vanhempiaan vastaan?

Olipa kyllä sinulla koettelemus. Mikä mieliala/asenne oli miehelläsi, kun näki sinun surkean olosi kun appivanhemmat olivat lähteneet?
Oli pahoillaan ja onneton, kovin neuvoton ja hämillään, ihan sääliksi kävi sitäkin, vaikka myös suututti :(
Täytyisi saada reilusti hajurakoa hulluihin appivanhempiin, he eivät tee miehellenikään hyvää, näen sen niin selvästi. On paljon miehistynyt tässä parin viime vuoden aikana, kun vanhemmat ovat päässeet vähemmän vaikuttamaan. Tästä se toivottavasti lähtee, napanuoran katkaiseminen vähin erin tai kertarysäyksellä.

"Mie vaan"
Voi ap, virtuaalihalaus sinne. Voit olla ylpeä itsestäsi kun puolustit lastasi (ja miestäsi) noita hulluja vastaan. Ihan käsittämätöntä kuinka vääristynyt kuva joillakin voi olla isovanhemmuudesta ja omista oikeuksistaan. Voimia!

"Penni"
Jos te olette aapee naimisissa,niin nyt olis hyvä hetki lyödä vihkitodistus miehes nokan eteen ja pyytää osoittamaan siitä sen vanhempien nimet...sen olis syytä valita puolensa viimeistään nyt,kun teillä on lapsi. Pyydä sitä hakemaan pallinsa mamin käsilaukusta :)

"Nenna"
Huh, kun tätä ketjua lukee, niin saa kyllä luojaansa kiittää et omat vanhemmat ja appivanhemmat on maalaisjärjellä ajattelevia ihmisiä :D Itse olen lasten suhteen koittanut ajatella myös isovanhempia (meidän neidit molempien sukujen ensimmäiset). Tuo yökyläily vaatimus menee överiksi, mutta tosiaan, onhan niitä muitakin keinoja olla läheinen lapsenlapsensa kanssa. Meillä esimerkiksi alusta asti myös isovanhemmat hoitivat neitejä ja usein, kun he olivat kylässä, vaihtoivat vaippaa ja tekivät tarpeellisia hommia sydämensä kyllyydestä.

Ei kannata kaikkea niin tiukasti ajatella ja pilata välejä, asiallisesti kertoo mielipiteensä ja sillä sipuli. Liika kapeakatseisuus kuitenkin kostautuu jossakin vaiheessa, esimerkiksi kun itse saa lapsenlapsia, niin voi monet hyvät ajatukset unohtua :D Maalaisjärki ja toisten kunnioitus kunniaan.

"Vieras"
Ap hienosti selvisit. Oisit heittäny ne pihalle samantien ku rupesivat vittuilemaan.
Argh... Pistää niin vihaks tollaset isovanhemmat.
5 viikkosen vauvan paikka on omien vanhempien luona, vaikka ei ois tissiä nähnytkään.

"sipsi"
Hirveä ihminen varmaan olen, mutta olisin

a) sanonut tiukasti, että MEIDÄN kodissa ei mesoa vieraat - ei nyt eikä milloinkaan
b) ottanut vauvan moiselta mummolta pois
c) kysynyt, että lähdettekö käskemällä vai pyytämättä

En takuulla tuollaista katselisi, ja ketjun lukeneena tuntuu, että saa olla kiitollinen omasta anopistaan. Ap, nyt on varmasti keskustelun paikka. Ensin sinulla ja miehelläsi, ja sitten appivanhempien kanssa. Jonkinlaiset pelisäännöt on varmaan laadittava, jos noin huonosti käyttäytyvät. Huippukohta mielestäni tuo, että mummon kaverikin olisi tullut vauvaa pällistelemään viikonloppuna... Sanokaa tiukasti, että lapsi ei ole lelu, vaan teidän vauvanne, josta TE olette vastuussa ja TE miehesi kanssa huolehditte.

näin toimitaan
[quote="sipsi";25724527]hirveä ihminen varmaan olen, mutta olisin

a) sanonut tiukasti, että meidän kodissa ei mesoa vieraat - ei nyt eikä milloinkaan
b) ottanut vauvan moiselta mummolta pois
c) kysynyt, että lähdettekö käskemällä vai pyytämättä

en takuulla tuollaista katselisi, ja ketjun lukeneena tuntuu, että saa olla kiitollinen omasta anopistaan. Ap, nyt on varmasti keskustelun paikka. Ensin sinulla ja miehelläsi, ja sitten appivanhempien kanssa. Jonkinlaiset pelisäännöt on varmaan laadittava, jos noin huonosti käyttäytyvät. Huippukohta mielestäni tuo, että mummon kaverikin olisi tullut vauvaa pällistelemään viikonloppuna... Sanokaa tiukasti, että lapsi ei ole lelu, vaan teidän vauvanne, josta te olette vastuussa ja te miehesi kanssa huolehditte.[/quote]

juuri näin!

"Aapee"
Illan mittaan on tullut anopilta kaikenlaista törkyviestiä poikansa puhelimeen. Laitettiin yhdessä noheva vastaus menemään ja sen jälkeen puhelin kiinni.
On tässä kaikessa hopeareunus kuitenkin, miehen silmät ovat jotenkin eri tavalla avautuneet ja tuntuu nyt rohkeammalta seisomaan mun rinnallani vanhempiaan vastaan, oman perheensä puolesta :)
Me olemme siis melko nuoria, 20-vuotiaita ja anopillakin tuntuu sellainen ajatus taustalla olevan, että meitä voi kyykyttää kun olemme tällaisia kakaroita. Naimisissa kuitenkin ja taloudellisesti täysin vanhemmistamme riippumattomia.
Jotenkin tässä on itsekin voimaantunut illan mittaan ja kasvanut henkisesti parikymmentä senttiä :)

ok
[QUOTE="Aapee";25724953]Illan mittaan on tullut anopilta kaikenlaista törkyviestiä poikansa puhelimeen. Laitettiin yhdessä noheva vastaus menemään ja sen jälkeen puhelin kiinni.
On tässä kaikessa hopeareunus kuitenkin, miehen silmät ovat jotenkin eri tavalla avautuneet ja tuntuu nyt rohkeammalta seisomaan mun rinnallani vanhempiaan vastaan, oman perheensä puolesta :)
Me olemme siis melko nuoria, 20-vuotiaita ja anopillakin tuntuu sellainen ajatus taustalla olevan, että meitä voi kyykyttää kun olemme tällaisia kakaroita. Naimisissa kuitenkin ja taloudellisesti täysin vanhemmistamme riippumattomia.
Jotenkin tässä on itsekin voimaantunut illan mittaan ja kasvanut henkisesti parikymmentä senttiä :)[/QUOTE]

Hyvä! Ja pysykää kovana, TE päätätte teidän lapsen hoidosta! Appiksilla on oma lapsensa ollut jonka hoidosta saivat päättää, nyt se lapsi on iso. Ottakoot koiran.

"kukin tyylillään"
Aivan mahtavaa kuulla, ap! Hyvä että mieskin on saanut rohkaistettua itsensä ja puolustaa perheensä päätösvaltaa. Tsemppiä jatkoon, älkää antako periksi!

"huhhuh"
Kuulostaa siltä, ettei vauvasi saisi edes kovin hyvää hoitoa isovanhemmilla ollessaan. Pelit ja vehkeet (sitterit yms.) on, mutta ne ei riitä vauvan hoitoon jos tunnepuoli on noinkin pimeä. Eivät ymmärrä, että vauva on oma itsensä, jolla on omat tarpeensa, ja äiti on yksi tärkeimmistä tarpeista mita vauva tarvii. Taitavat olla näitä narsistisia ihmisiä. Tai voihan olla, että tarkoittavat hyvää, ja haluavat hoitaa vauvaa, mutta silloin pitäs olla väleissä myös vauvan äidin ja isän kanssa.

"Vieras"
[QUOTE="Aapee";25724953]Illan mittaan on tullut anopilta kaikenlaista törkyviestiä poikansa puhelimeen. Laitettiin yhdessä noheva vastaus menemään ja sen jälkeen puhelin kiinni.
Jotenkin tässä on itsekin voimaantunut illan mittaan ja kasvanut henkisesti parikymmentä senttiä :)[/QUOTE]

Mahtavaa että mieskin ryhdistäytyy ! Ei ikä oikeuta anoppia toimimaan tolleen, ihan sama oletteko 20 v vai 40 v :)
Otan tän ketjun itelle muistiin, tuuthan kertomaan miten asiat alkaa etenemään...

Oma anoppini oireili vähän tollasta samantyylistä kun poika syntyi. Jo odotusaikaan oli hommaamassa anoppilaan kaikkii vauvatavaroita tyyliin vaunuja, sänkyjä yms, mut mies sanoi ettei ole mitään järkeä hommata ja meni perille. Vaik kyl siel on tuttipullot ja kaikki ollu alusta asti... Joo ja siis aina jaksaa olla pyytämässä poikaa hoitoon. Poitsu nyt 1 v 7 kk ja ollut pari kertaa anoppilassa yökylässä ja kerran mun vahemmilla.
Mun anoppi oireilee ja on tosi raivostuttava jne... Mutta vielä oon jotenkin kestänyt.

[QUOTE="Aapee";25723430]No niin, juuri lähtivät. Aika lyhyeksi jäi kyläily ja hyvä niin, nyt keittää ja isosti. Ottivat pian saavuttuaan viikonlopun puheeksi, heillä oli ajatuksena jo tämä tuleva viikonloppu tai sitä seuraava. Mies mutisi pientä vastalausetta ja äitinsä lyttäsi poikansa heti pelkästään puhumalla voimakkaasti päälle. Multa tultiin kädet ojossa hakemaan vauvaa syliin ja kohdistettiin muhun hyvinkin vaativia äänenpainoja ja tiukattiin viikonlopusta. Kieltäydyin ja sain aikamoisen ryöpyn osakseni. Anoppi mesosi, että mun tarkoituksenani on ilmeisesti estää heidän osallistumisensa lapsen elämään (wtf?!) ja appiukko virnuili vittumaisesti taustalla, että mitäs minä sanoin, arvasinhan minä. Poikansa oli vaiti ja tuijotteli sukkiaan. Mä nielin itkua ja koetin pysyä rauhallisena, kun mun kodissani joku pitelee mun vauvaani sylissään ja samalla vittuilee mulle. Anoppi meuhkasi, ettei varmasti tule tarjoamaan "lastenhoitoapua" enää saatuaan näin "kylmää kyytiä" ja joutuu nyt sitten perumaan ystävänsä viikonloppuvierailun, tämä oli tulossa "mummin tyttöä" katsomaan mutta joutuu nyt hänkin sitten pettymään koska tytön äiti ei anna lasta mummille hoitoon.

Lähtivät karmit kaulassa jäätävän hiljaisuuden vallitessa, mä aloin itkeä ja ihan vapisin vihasta tuossa :,(

Että sellainen sessio.[/QUOTE]

Mä yrittäisin pitää etäisyyttä tuollaisiin ihmisiin. Ei tee lapsellekaan hyvää noin vittumaisten ihmisten seura. Lapsi imee niin paljo lähellään olevista ihmisistä.

"vieras"
Tuli mieleen sellanen ajatus että mikähän vaikutus näillä appivanhemmillasi olisi teidän lapseen jos saisivat huseerata sen kanssa milloin mielivät? Heidän pojassaan eli miehessäsi näet mikä vaikutus heillä on häneen ollut...
Itse en tahtoisi omalle lapselle samanlaista kohtaloa kuin sun miehellä on ollut. Ja tuskin sun mieskään sitä toivoo. armasti he ovat omalle lapselleen koittaneet olla niin hyvät vanhemmat kuin mahdollista (omasta mielestään) mun mielestä jotain on mennyt kyllä pieleen ja pahasti.
En antaisi omaa lastani heidän hoitoonsa.

"piste"
[QUOTE="puolitie";25722505]huomaa että aloittaja on hormooni höyryissä kuten appivanhemmatkin :D
Olisiko niin kamala ajatella että tuoreet isovanhemmat saisi tutustua ihan rauhassa lapsenlapseen sillä välin kun vaikka te olisitte miehesi kanssa kaupassa tai jotakin.
Minusta jo hyvin voi antaa kerran tai parikin vauvan ottaa tuttipullosta, mitä haittaa siitä on?
Se että ei äiti olekkaan korvaamaton ja isovanhemmat saa hoivaviettiään hiukan taltutettua.
Sinä voit hyvin lypsää pullon pari maitoa ja antaa ohjeet isovanhemmille.
Miksi pitää heti mennä ihan älyttömään ääripäähän ettei he osaa hoitaa,kuitenkin olet heidän pojan kanssaan jonka on saanut pidettyä hengissä ;)

Monesti tämä yhdistelmä,ensimmäinen lapsenlapsi ja esikoisen synnyttänyt äiti niin siinä on oikea hormoonihirviö :D

Ottasin positiivisena tuon avun tarjouksen ja siksi menisit puolitiehen vastaan jotta teillä on jatkossakin sitten hoitopaikka lapselle.[/QUOTE]

Lapsi ei ole aikuisten lelu.

Yhteistyössä