Isovanhempien vaatimuksista vauvan suhteen

• Viestiketjun aloittaja Voi yhyren kerran
  • Ensimmäinen viesti
Sun pitää ap nyt laittaa kova kovaa vastaan ja tehdä kerralla selväksi että vauva tulee yökylään vasta sitten kun se sopii teille vanhemmille. Jos ei järkiperustelut ja suosituksiin vetoaminen tehoa niin ei auta ku sanoa vaan kylmä ei, ymmärsi isovanhemmat sitä tai ei, meni välit poikki tai ei.

Naamioivat vaatimuksensa jaloieliseksi avuntarjoamiseksi, jota minä kiittämättömänä en halua ottaa vastaan. Tässähän tarjotaan vanhemmille kahdenleskistä laatuaikaa ilman vauvaa! Minä vaan en halua kahta vuorokautta ilman vauvaa, hyvä jumala, hän syntyi kuukausi sitten!
Kuulostaa niin tutulta. Meillä vuosikausia jatkunut anopin epähienotunteinen ja tungetteleva käytös ja auttaminen hänen omista lähtökohdistaan johti aikamoiseen lopputulokseen. Minä en eukkoa tapaile enää ollenkaan ja lapsetkin vain harvakseltaan.
Pidä puolesi. Et ole mitään velkaa appivanhemmillesi. Et lapsiasi, et aikaasi, et elämääsi.

"isukki"
Aika syvältä tuo.. Ei lasta voi jättää viikonlopuksi mihinkään jos on täysimetyksellä. Meillä on nyt toinen lapsi joka on täysimetyksellä mutta toisaalta vaimon kannalta toivoisin että välillä minä voisin syöttää lasta ettei hänen tarvi aina herätä tai että hän voisi joskus käydä omilla menoillaan ilman vauvaa. Eli ei se tuttipullo mikään kauheuskaan ole. Tässä en tokki puolusta noita isovanhempia vaan toivon kaikille äideille omaa aikaa ja lepoa kun olen nähnyt miten voi väsyttää tuo täysimetys..

"Hannah"
En antaisi lasta isovanhemmille. Mutta mulla pisti silmään, että sä pidät imettämistä hirveän tärkeänä. Et ilmeisesti pumppaile ollenkaan? Mitä jos sulle tapahtuu jotain? Hanki pumppu ja anna joskus, vaikka kerran viikossa, rintamaidot pullosta.

Mä olen kolmen lapsen kanssa tehnyt näin, koska tuttavapiiriin kuuluu tarina äidistä, joka joutui toisen lapsen mukana sairaalaan, ja kotiin jäi 100% tissimaidolla oleva vauva, joka ei suostunut pulloon. Äiti ramppasi sairaalan ja kotona olevan vauvan välilä melkein viikon 2-3 tunnin välein. Isommalla lapsella oli vielä aluksi tuntematon diagnoosi ja oli epäselvää, että tarttuuko sairaus pienempään. Influenssa se oli, mutta tämä voi tapahtua kenelle tahansa. Anna sitä rintamaitoa pullosta, joskus.

"jaahas"
Ap:n ja usean kirjoittajan tapauksessa taitaa olla kyse narsistisesti vammautuneista isovanhemmista, jotka oikeasti näkevät vauvan söpönä leluna ja ihmiset yleensäkin vain onnen välineinä tai esteinä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että itkevä vauva unohdetaan lattialle, kun ei kerran mummo kelpaa.

Kannattaa tosiaan olla erittäin varovainen lapsen jättämiseen heille jatkossakin, ettei tapahdu isoa vahinkoa. Pelkkä ikäkin tekee monesta alun perin pätevästä vanhemmasta vastuuttoman isovanhempana, saati sitten joku tämänsorttinen psyykkinen rakennevika.

Normaalilla ihmisillä on kova pyrkimys olettaa toiset ihmiset normaaleiksi kunnes toisin todistetaan, saati sitten omat vanhemmat. Narsististen vanhempien vammauttama ihminen (ap:n tossukka mies) tekee tätä kaikkea todistusaineistoa vastaan toistuvasti, vaikka muuta päättäisi. Ap:n velvollisuus on pysyä varuillaan myös miehen suhteen, ettei tämä jätä lasta valvomatta vanhempien ollessa paikalla. Kannattaa myös varautua rajunpuoleiseen henkiseen väkivaltaan isovanhempien taholta ja ehkä jopa miehen, jos tämä jossain kohtaa päättää asettua vanhempiensa puolelle.

"vieras"
[QUOTE="Hannah";25722136]En antaisi lasta isovanhemmille. Mutta mulla pisti silmään, että sä pidät imettämistä hirveän tärkeänä. Et ilmeisesti pumppaile ollenkaan? Mitä jos sulle tapahtuu jotain? Hanki pumppu ja anna joskus, vaikka kerran viikossa, rintamaidot pullosta.

Mä olen kolmen lapsen kanssa tehnyt näin, koska tuttavapiiriin kuuluu tarina äidistä, joka joutui toisen lapsen mukana sairaalaan, ja kotiin jäi 100% tissimaidolla oleva vauva, joka ei suostunut pulloon. Äiti ramppasi sairaalan ja kotona olevan vauvan välilä melkein viikon 2-3 tunnin välein. Isommalla lapsella oli vielä aluksi tuntematon diagnoosi ja oli epäselvää, että tarttuuko sairaus pienempään. Influenssa se oli, mutta tämä voi tapahtua kenelle tahansa. Anna sitä rintamaitoa pullosta, joskus.[/QUOTE]

Sekään ei ole aina itsestään selvyys, että lapsi huolii pulloa. Yritimme kolme kuukautta opettaa lasta juomaan pumpattua maitoa pullosta (koska olisi tarvinnut lisämaitoa, ja olisin juottanut pumppaamaani), mutta ei, lapsi ei huolinut. Yritimme joka päivä. Lapsi joi sitten kaiken maitonsa rinnasta 1-vuotiaaksi asti, ja loppujen lopuksi ihan hyvin kasvoi kuitenkin.

"vieras"
[QUOTE="jaahas";25722146]Ap:n ja usean kirjoittajan tapauksessa taitaa olla kyse narsistisesti vammautuneista isovanhemmista, jotka oikeasti näkevät vauvan söpönä leluna ja ihmiset yleensäkin vain onnen välineinä tai esteinä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että itkevä vauva unohdetaan lattialle, kun ei kerran mummo kelpaa.

Kannattaa tosiaan olla erittäin varovainen lapsen jättämiseen heille jatkossakin, ettei tapahdu isoa vahinkoa. Pelkkä ikäkin tekee monesta alun perin pätevästä vanhemmasta vastuuttoman isovanhempana, saati sitten joku tämänsorttinen psyykkinen rakennevika.

Normaalilla ihmisillä on kova pyrkimys olettaa toiset ihmiset normaaleiksi kunnes toisin todistetaan, saati sitten omat vanhemmat. Narsististen vanhempien vammauttama ihminen (ap:n tossukka mies) tekee tätä kaikkea todistusaineistoa vastaan toistuvasti, vaikka muuta päättäisi. Ap:n velvollisuus on pysyä varuillaan myös miehen suhteen, ettei tämä jätä lasta valvomatta vanhempien ollessa paikalla. Kannattaa myös varautua rajunpuoleiseen henkiseen väkivaltaan isovanhempien taholta ja ehkä jopa miehen, jos tämä jossain kohtaa päättää asettua vanhempiensa puolelle.[/QUOTE]
Järkevää tekstiä.

"vieras"
[QUOTE="Hannah";25722136]En antaisi lasta isovanhemmille. Mutta mulla pisti silmään, että sä pidät imettämistä hirveän tärkeänä. Et ilmeisesti pumppaile ollenkaan? Mitä jos sulle tapahtuu jotain? Hanki pumppu ja anna joskus, vaikka kerran viikossa, rintamaidot pullosta.

Mä olen kolmen lapsen kanssa tehnyt näin, koska tuttavapiiriin kuuluu tarina äidistä, joka joutui toisen lapsen mukana sairaalaan, ja kotiin jäi 100% tissimaidolla oleva vauva, joka ei suostunut pulloon. Äiti ramppasi sairaalan ja kotona olevan vauvan välilä melkein viikon 2-3 tunnin välein. Isommalla lapsella oli vielä aluksi tuntematon diagnoosi ja oli epäselvää, että tarttuuko sairaus pienempään. Influenssa se oli, mutta tämä voi tapahtua kenelle tahansa. Anna sitä rintamaitoa pullosta, joskus.[/QUOTE]

Mun mielestä rintapumppua ei kannata hankkia noin harvaa käyttöä varten. Omat lapset pärjänneet ilman tuttipulloja, miksei ap:nkin lapsi pärjäisi. Jos äiti poistuu yllättäen kuvioista, voi maitoa antaa mukista ja alkaa sitten opettaa sitä pulloa.

"vieras"
[QUOTE="vieras";25722236]Mun mielestä rintapumppua ei kannata hankkia noin harvaa käyttöä varten. Omat lapset pärjänneet ilman tuttipulloja, miksei ap:nkin lapsi pärjäisi. Jos äiti poistuu yllättäen kuvioista, voi maitoa antaa mukista ja alkaa sitten opettaa sitä pulloa.[/QUOTE]

Ajatuksissani kirjoitin alun huonosti, siis tarkoitan, että itse en hankkisi pumppua ja pumppailisi vain siksi että "mitäs jos minä vaikka kuolen".

Jos pumpulle on muutakin tarvetta, niin sitten toki kerran viikossa ei ole harvoin.

"vieras"
[QUOTE="Aapee";25721575]Todella ahdistaa tämä asia, viime viikonloppuna ottivat puheeksi, että haluaisivat luoda lapsenlapseensa alusta asti kiinteän suhteen ja se ilmeisesti on mahdollista vain kahdenkeskisellä ajalla pienen vauvan kanssa. Painostus oli melkoista ja jälkeenpäin ahdisti tuntuvasti. Appiukko puolivittuili, että luulen minä vain oman maitoni olevan niin erinomaista, kyllä isovanhempien hyvä suhde lapsenlapseen painaa vaakakupissa enemmän kuin imetys. Vaan tässä kun ei ole kysymys ainoastaan imetyksestä vaan siitä, että minä en kestä olla erossa pienestä vauvastani kahta vuorokautta, minusta se on luonnotonta :( Ja mitä minä teen viikonlopun aikana, lypsän maitoa ja itken ikävääni?

Mies on samoilla linjoilla kanssani, mutta ei uskalla kunnolla nousta omia vanhempiaan vastaan tässä tai muissakaan asioissa :([/QUOTE]

Että sellanen mies....
Sun lapsella ei ole siis ketään muuta puolustajaa kuin sinä. Pyydä neuvolasta vaikka mustaa valkoisella(fiksu neuvolantäti kyllä kirjoittaa kun selität tilanteen), että alle vuoden ikäistä ei anneta yökylään yhdeksikään yöksi ja että täysimetystä suositellaan 6 kk asti.
Jos nyt annat periksi appivanhemmillesi, se on menoa. Mieti kumpi painaa vaakakupissa enemmän: heidän miellyttämisensa vai lapsen paras.
Isovanhemmat ehtivät luoda lapseen hyvän kiintymyssuhteen myöhemminkin.

Ihmettelen kyllä mistä näitä täysidiootteja isovanhempia oikein sikiää...

"näin on"
[QUOTE="jaahas";25722146]Ap:n ja usean kirjoittajan tapauksessa taitaa olla kyse narsistisesti vammautuneista isovanhemmista, jotka oikeasti näkevät vauvan söpönä leluna ja ihmiset yleensäkin vain onnen välineinä tai esteinä. Ei ole mitään ihmeellistä siinä, että itkevä vauva unohdetaan lattialle, kun ei kerran mummo kelpaa.

Normaalilla ihmisillä on kova pyrkimys olettaa toiset ihmiset normaaleiksi kunnes toisin todistetaan, saati sitten omat vanhemmat. Narsististen vanhempien vammauttama ihminen (ap:n tossukka mies) tekee tätä kaikkea todistusaineistoa vastaan toistuvasti, vaikka muuta päättäisi. Ap:n velvollisuus on pysyä varuillaan myös miehen suhteen, ettei tämä jätä lasta valvomatta vanhempien ollessa paikalla. Kannattaa myös varautua rajunpuoleiseen henkiseen väkivaltaan isovanhempien taholta ja ehkä jopa miehen, jos tämä jossain kohtaa päättää asettua vanhempiensa puolelle.[/QUOTE]

Tässä tulikin jo kaikki oleellinen.

"puolitie"
huomaa että aloittaja on hormooni höyryissä kuten appivanhemmatkin :D
Olisiko niin kamala ajatella että tuoreet isovanhemmat saisi tutustua ihan rauhassa lapsenlapseen sillä välin kun vaikka te olisitte miehesi kanssa kaupassa tai jotakin.
Minusta jo hyvin voi antaa kerran tai parikin vauvan ottaa tuttipullosta, mitä haittaa siitä on?
Se että ei äiti olekkaan korvaamaton ja isovanhemmat saa hoivaviettiään hiukan taltutettua.
Sinä voit hyvin lypsää pullon pari maitoa ja antaa ohjeet isovanhemmille.
Miksi pitää heti mennä ihan älyttömään ääripäähän ettei he osaa hoitaa,kuitenkin olet heidän pojan kanssaan jonka on saanut pidettyä hengissä ;)

Monesti tämä yhdistelmä,ensimmäinen lapsenlapsi ja esikoisen synnyttänyt äiti niin siinä on oikea hormoonihirviö :D

Ottasin positiivisena tuon avun tarjouksen ja siksi menisit puolitiehen vastaan jotta teillä on jatkossakin sitten hoitopaikka lapselle.

"harmaa"
[QUOTE="vieras";25722376]Että sellanen mies....
Sun lapsella ei ole siis ketään muuta puolustajaa kuin sinä. Pyydä neuvolasta vaikka mustaa valkoisella(fiksu neuvolantäti kyllä kirjoittaa kun selität tilanteen), että alle vuoden ikäistä ei anneta yökylään yhdeksikään yöksi
[/QUOTE]

:LOL: :LOL:
Ja mielenkiinosta odotan missä tallainen laki on ettei alle 1v voida yökylään antaa

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"vieras"
[QUOTE="harmaa";25722527]:LOL: :LOL:
Ja mielenkiinosta odotan missä tallainen laki on ettei alle 1v voida yökylään antaa[/QUOTE]

Missä kohtaa siinä laista puhuttiin??? Jos taas mietit, että missä näin sanotaan niin lainaa vaikka kirjastosta Keltinkangas-Järvistä tai Sinkkosta, mikä tahansa teos, sieltä löytyy. Mutta sä tietysti olet fiksumpi kuin asiaa tutkineet tutkijat... Eiks niin?

kauehan tylsä
[QUOTE="puolitie";25722505]huomaa että aloittaja on hormooni höyryissä kuten appivanhemmatkin :D
Olisiko niin kamala ajatella että tuoreet isovanhemmat saisi tutustua ihan rauhassa lapsenlapseen sillä välin kun vaikka te olisitte miehesi kanssa kaupassa tai jotakin.
Minusta jo hyvin voi antaa kerran tai parikin vauvan ottaa tuttipullosta, mitä haittaa siitä on?
Se että ei äiti olekkaan korvaamaton ja isovanhemmat saa hoivaviettiään hiukan taltutettua.
Miksi pitää heti mennä ihan älyttömään ääripäähän ettei he osaa hoitaa,kuitenkin olet heidän pojan kanssaan jonka on saanut pidettyä hengissä ;)

Monesti tämä yhdistelmä,ensimmäinen lapsenlapsi ja esikoisen synnyttänyt äiti niin siinä on oikea hormoonihirviö :D

Ottasin positiivisena tuon avun tarjouksen ja siksi menisit puolitiehen vastaan jotta teillä on jatkossakin sitten hoitopaikka lapselle.[/QUOTE]

provo. keksi jotain jännempää.

"sipsi"
Vastaavassa tilanteessa olisin varmasti sanonut ihan todella rumasti... :(

No, ole sinä fiksumpi, ja sano ystävällisen tiukasti, mutta suoraan, että yökyläilyistä höpöttäminen tuonikäisen vauvan kohdalla on teidän aikuisten arvokkaan ajan hukkakäyttöä. Ettei onnistu. Sillä selevä ja piste.

"puolitie"
Alkuperäinen kirjoittaja kauehan tylsä;25722559:
provo. keksi jotain jännempää.
Anteeksi mitä?
Miten keksi jotain jännempää? Jos minä nyt ehdotan että menee niitä onnellisia isovanhempia puolitiehen vastaan niin se on provoa?
Toki nämä isovanhemmat on varmasti yli innokkaista kun on ensimmäisestä lapsenlapsestakin kyse mutta totuus on sekin että sitten kun vanhemmat haluaa joskus sitä vapaata niin on turha vinkua kun ei isovanhemmat halua hoitaa.
Miksi olisi kamala ajatella lypsävän hiukan rintamaitoa pulloon jotta isovanhemmat pärjää aloittajan kotona vaikka sen 30min tai tunnin mittaisen kauppareissuajan?
Kyllä minusta tässä on muitakin kuin yli innokkaat isovanhemmat jotka voisi katsoa peiliin ja todella mennä puolitiehen vastaan :)

[QUOTE="puolitie";25722505]huomaa että aloittaja on hormooni höyryissä kuten appivanhemmatkin :D

Ottasin positiivisena tuon avun tarjouksen ja siksi menisit puolitiehen vastaan jotta teillä on jatkossakin sitten hoitopaikka lapselle.[/QUOTE]

Mä olen samaa mieltä tän kanssa.

"Terkka"
Tee isovanhemmille selväksi, että sun tehtäväsi vastuullisena vanhempana on toimia lapsen edun ja tarpeiden mukaisesti. Viiden viikon ikäisellä lapsella ei ole tarvetta viettää laatuaikaa isovanhempeiensa kanssa kahden kesken viikonlopun ajan. Tämä toivehan kumpuaa isovanhempien haluista ja tarpeista, ei lapsen. Lapsesi todelliset tarpeet tuossa iässä ovat tulla ravituksi, saada hyvää hoitoa ja ennen kaikkea kokea läheisyyttä omien vanhempiensa kanssa. Näin lapselle suodaan hyvät edellytykset perusturvallisuuden tunteen luomiseksi. Tehän olette vasta perheenä tutustumassa toisiinne! Kerro isovanhemmille myös nyrkkisäännöstä: ensimmäisen elinvuoden aikana lapsi voi olla erossa pääasiallisesista hoitajistaan yhtä monta tuntia kuin on ikää kuukausina. Tämän jälkeen suositus erossaoloajalle on, että erossaoloaika olisi max vuorokausi per ikävuosi. Eli vasta kaksivuotiaana lapsen edun mukaista olisi olla kaksi vuorokautta = viikonlopun erossa vanhemmistaan. Nyt viiden viikon ikäisenä lapsi voisi siis olla tunnin hoidossa muualla kuin vanhemman luona.

"Aapee"
Appivanhemmille ei riitä parin tunnin vaunulenkki tai mikään vähintään vuorokautta vähempi aika vauvan kanssa, se on käynyt selväksi... Ei mulla ole periaatteellista ongelmaa antaa lasta mummolle ja ukille hoitoon vaikka elokuvaillan ajaksi, tosin paskamaisen käytöksensä vuoksi juuri näille isovanhemmille ei juuri enää huvita antaa lasta hoitoon lyhyeksikään ajaksi.

Kohta niiden pitäisi tulla käymään ja asia tulee varmasti puheeksi. Nyt täytyy kovettaa luontonsa ja pitää puolensa, molemmat appivanhemmat ovat sen verran voimakastahtoisia ja hyökkääviä, että tästä saattaa syntyä railakas keskustelu : /

"vieras"
Olisikohan anopillasi jäänyt vauvakuume päälle ja kun ei ole omaa pienokaista, haluaa leikkiä äitiä sinun lapsellesi? Sehän ei onnistu, jos sinä olet paikalla, koska silloin anoppisi on "vain" mummo eikä lapsen äiti.

"puolitie"
[QUOTE="Aapee";25722682]Appivanhemmille ei riitä parin tunnin vaunulenkki tai mikään vähintään vuorokautta vähempi aika vauvan kanssa, se on käynyt selväksi... Ei mulla ole periaatteellista ongelmaa antaa lasta mummolle ja ukille hoitoon vaikka elokuvaillan ajaksi, tosin paskamaisen käytöksensä vuoksi juuri näille isovanhemmille ei juuri enää huvita antaa lasta hoitoon lyhyeksikään ajaksi.

Kohta niiden pitäisi tulla käymään ja asia tulee varmasti puheeksi. Nyt täytyy kovettaa luontonsa ja pitää puolensa, molemmat appivanhemmat ovat sen verran voimakastahtoisia ja hyökkääviä, että tästä saattaa syntyä railakas keskustelu : /[/QUOTE]

Sinun tai anteeksi hiiri MIEHESi tehtävä on tehdä se vanhemmilleen selväksi että apu otetaan ilolla vastaan (jatkoakin ajatellen ja isovanhempien siteen luomisen kannalta)
Muttase että heille on saatava selväksi ettei tuon ikäistä voi vielä viikonlopuksi antaa hoitoon.
Ja kun kerran kyse on ensimmisestä lapsenlapsesta niin aika kuultaa ne omat vauvamuistot ;)
Ja siksikin on jopa hyvä niin isovanhemmille kuin lapselle että ensimmäiset kerrat on teidän kotona vain sen muutaman tunnin hoidossa.

Toki,voisithan kutsua isovanhemmat teille yökylään tai te mennä heile, perheenä siis.
Niin että sinä hoidat yö imetyksen mutta tuoreet isovanhemmat hoitaa vaipanvaihdot röyhtäytykset ym.
Näin voisi nopeaan muistua mieleen ettei se vauva arki ole niin ihanaa nukkumista ja vaipan vaihtoa ;)

Mutta jos isovanhemmilla kuin tuoreella perheellä täysin joustamaton asenne heti jyrkkä ei niin eipä ihme jos sukset menee heti lapsiparan ensimmäisinä einviikkoinakin jo ristiin :(
Ja kaikki vain sen takia että jokainen haluaa olla se tärkeä ja juuri ainut hoitaja lapselle.

Yhteistyössä