Isovanhempi lapsen hoitajana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hmmmmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hmmmmm

Vieras

Olen menossa töihin ja päivähoitopaikan sijaan anoppi on tarjoutunut hoitamaan lastamme (nyt 1v 8kk.) En vain osaa ratkasta kumpi on lapselle parempi, joten kysynpä teiltä suuntaa antavaa neuvoa...

Lähtökohtaisesti isovanhempi olisi toki lapselle paras hoitaja täyteen ahdettujen päiväkotitryhmien sijaan. Mutta entä jos päivät menevät siten, että mummi ei pidä minkäänlaista rytmiä eikä henno kieltää lasta? Sillä näin hän on omat lapsensa kasvattanut. Ei meilläkään mikään äärikuri ole, mutta jos jotain ei saa tehdä niin sitä ei sitten saa vaikka tulisi itku. Esimerkiksi näprätä televisiota. Hän taas ei raaski kieltää ja esimerkiksi jos lapsi sotkee ja leikkii ruualla/roskilla tms (esimerkiksi maalaa banaanilla seinää, heh)niin sitten vaan jossain vaiheessa siivotaan. Mielipiteissään anoppi on tosi jämäkkä ja meidän vanhempien neuvot ja mielipiteet menevät toisesta korvasta ulos.

Olemme pitäneet päivärytmin koko ajan melko samana ja se sattuu olemaan melko lailla samankaltainen kuin päiväkodissa. Siis ruoka-ajat, päiväunet, ulkoilut jne. Helpointahan se olisi lasta hoitaa lapsen oppimalla samalla rytmillä, mutta parina kertana kun hän on lasta hoitanut, näin ei ole käynyt. Hän haluaa hoitaa omalla tavallaan vaikka lupaakin meille muuta. Lapsestamme hän pitää todella paljon ja on varmasti ihana mummi, sehän se on isovanhempien tehtävä, lelliä lapsenlapsia. Mutta entäs sitten jos lellintä muuttuisi nyt jokapäiväiseksi?

Päiväkodin huono puoli ehdottomasti on se, ettei näin pieni lapsi tutkimustenkaan mukaan kestä niin isoja lapsiryhmiä. Hyvä puoli taas olisi se, että hoitajat ovat koulutettuja, rytmi aina sama ja siten ajan mittaan ehkä lapselle turvallisen tuntuinen?

Eli kertokaapa:
Melkein 2v lapselle parempi hoitaja, onko se täyteen ahdettu päiväkoti aikatauluineen ja koulutettuine hoitajineen VAI lepsu mummo joka torpedoi ajatuksemme kasvatuksesta ja hoitaa omalla, välittävällä mutta ehkä loppujen lopuksi haitallisella tavallaan? Saakohan tästä sepostuksesta edes mitään selvää :)

Hoitajana kuvaa ehkä se, että hänen lapsensa ovat kotona päättäneet kaiken, ruuista ja nukkumaanmenoista alkaen. On saanut sotkea ja piirtää vaikka seinään jne. Osasta lapsista onkin tullut nyt aikuisena peräkammarin poikia, ei koulutusta ja hän edelleen maksaa näiden elämisen kun ei henno kieltäytyä.... Toisaalta, voiko näin pienelle tällaisesta lepsuilusta olla vielä mitään harmia? Ehkä vasta isommalle? Vai meneekö lapsen pää ihan sekaisin kun vanhemmat kieltää ja hoitaja antaakin tehdä?

Me oltiin syksyllä saman valinnan edessä ja päädyttiin yksityiseen tarhaan jossa pienet ryhmät.
Yritettiin keskustella ja päästä kompromissiin edes esim. päiväuniajasta. Mutta ei onnistuttu niin laitettiin poika tarhaan.
Mummolasta tullessaan oli aina levoton, yöt olivat itkuisia jne.. Nyt tarhassa ollessaan ei ole tuollaista ongelmaa. Meillä siis ollut aina selkeät rytmit ja lapsi niihin tottunut joten tarhassa oleminen luultavasti myös helpompaa lapselle kun tietty turvallisuus säilyy rajojen myötä vaikka ympäristö muuten vieras.

No jokainen lapsihan reagoi eri tavalla, mutta tässä lyhyesti meidän tilanteesta :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä antaisin hoitaa muutaman kuukauden ja jos lepsuilu ja aikatauluton elämä jatkuu, laittaisin hoitoon muualle.
Mä tekisin ap:n tapauksessa kans näin. Omasta äidistäni tiedän, että vaikka muuten mielellään on hemmotellutkin lapsenlapsiaan, niin ei olisi jaksanut lasten olla kuin ellunkanat joka päivä eli kuri ja järjestys olisi löytynyt kyllä, jos mummi olisi ollut joka päivä lasten kanssa.

minä ehkä teksin niin, että antaisin sen anopin hoitaa sen aikaa lasta kun olette päivähoitojonossa. täällä ainakin hoitojono on 4kk ja tietty se 2 viikon lakisääteinen työnsaannin tai koulutuksen takia. mutta sillon lapsi olisi jo lähemmäs 2 v kun saisitten tod.näk. sen päiväkotipaikan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä antaisin hoitaa muutaman kuukauden ja jos lepsuilu ja aikatauluton elämä jatkuu, laittaisin hoitoon muualle.

peesailen tätä. Jos ei tosiaan osaa pitää kiinni päivärytmistä ja kurista, niin sitten lapsi kunnalliseen hoitoon.

Mä hakisin päiväkotiin tai muuhun päivähoitoon ja veisin lapsen sinne vaikkapa 2-3 päivänä viikossa. Muuta ajat voisi olla mummon kanssa. Jos näyttäisi siltä, että mummolan meininki on liian lepsua, lapsi olisi helpompi siirtää kokonaan hoitopaikkaan. Lapsi taas saisi pehmeän laskun ja edes osan aikaa kavereita yms. Mä en ainakaan voisi kummallekaan mummolle ensin viedä lasta ja sitten ilmoittaakin, ettei tämä sujunutkaan. Olisi pakko perustella jollain muulla. Tosin tuollainen mummola/hoitopaikka yhdistelmähän saattaisi olla ihan toimivakin. Teilla olisi varahakija ja hoitopaikka sairaspäiville. Toisaalta lapsi saisi vähitellen tottua hoitoon ja välillä olla mummon hemmoteltavana.

Riippuu varmasti isovanhemmista tosi paljon. Minkä ikäisiä nämä ovat? Oma jaksamattomuus voi tulla heille yllätyksenä jos kyseessä on eläkeläiset! Pienen kanssa tarvitaan virtaa.

Mä olin saman valinnan edessä viime kesänä. Päädyttiin siihen että anoppi hoitaa poikaamme. Tosin anoppi on perhepäivähoitaja ja hoidossa on siis muitakin lapsia. Kuri on mummulassa ollut oikeastaan tiukempi kun kotona ja rytmit paljon säännöllisimpiä. Poika tykkäsi kovasti olla hoidossa mummulla ja oli itselläkin levollisempi olo kun poikaa hoiti joku tuttu kun ihan vieraat ihmiset. Ongelmiakin tietysti oli, mm. päiväkodissa olisin huomattaunut joistakin asioista, mistä anopille en kehdannut huomattaa. Plussaa taas oli esim. se, että jos poika oli nukkunut yönsä huonosti, meidän ei aamulla tarvinnut herättää poikaa, vaan pystyimme viemään nukkuvan pojan mummulaan, jossa hän sai jatkaa uniaan.
Päiväkodissa tuo ei olisi onnistunut. Ja kyllä, poikamme ei herännyt vaikka puimme hänet aamulla, kannoimme autoon ja veimme mummulaan. Samoin iltaisin ei ollut niin tarkkaa että poikaa on hakemassa tasan kelo 17, vaan pystyi käymään vaikka rauhassa kaupassa ja hakea pojan vasta sitten. Poika jäi pois hoidosta helmikuussa, koska jäin itse äitiyslomalle. Toivon että saan lapset mummulle hoitoon, sitten kun itsellä koittaa työhön paluu.

Kiitoksia nopeista vastauksistanne! Hyviä näkökulmia!!! Tosiaan anoppi ei ole vielä eläkkeellä vaan työtön ja vaari taas on matkustavassa työssä, ei olisi juuri edes kotona.

Meillä mummo hoiti vajaa 3 vuotiasta muutaman kuukauden, ja lelli pilalle. Siitä ei tullut mitään, aina sai olla sanomassa miten meillä asiat hoidetaan ja siitä tuli sitten turhaa riitaakin.. kun ei oikein ymmärtänyt meitä. Eihän me hänen elämäänsä arvosteltu, eläköön miten lystää, mutta se miten meidän lasta hoidetaan on vähän eri juttu.

Esim. antoi lapsen päättää mitä televisiosta katsoo ja milloin itse haluaa (osasi jo laittaa dvd:n itse päälle). Me pidetään vanhempina vähän rajaa telkun suhteen. Ruoka-ajat heitti, mummo toi kotoaan omia "herkkuja", vaikka olin laittanut ruuan valmiiksi ja sanoin et syökää sitä. Tai mummo ei syönyt minun laittamia ruokia vaan toi itselleen omat, joten lapsikin tietysti halusi syödä samaa kuin mummo... Mummo ei juuri koskaan kieltänyt lasta mistään, enkä haluakaan mitään kurileiriä, mutta perus rajat. Lapsi sai tehdä tasan niin tarkkaan kuin itse halusi. Kun me vanhemmat tultiin kotiin, alkoi kauhea taistelu meitä vastaan, koetteli kaikki asiat "onko ne rajat samat kuin ennenkin". Ja vaikka mitä muuta. Se oli rankkaa aikaa... Lapsi alkoi olla jo kuin kukko tunkiolla ja hallita kotia, OIKEIN SUURI MINÄ!

Ei siis ole positiivista kokemusta, mutta jokainenhan on toki yksilö. Mietin vain kun nuo merkit teillä oli jo vähän sen suuntaiset! :) Mummo ei RASKI kieltää vaan haluaa helliä, lelliä, "olla aina kiva" lapsenlapselle.

No, se on nyt kuitenkin ohi, lapsi piti laittaa hoitoon. Se oli varmasti lopulta helpotus myös mummolle. Nyt mummo saa silloin tällöin kyläillessä lelliä, siinä on ihan tarpeeksi. Lapsi on tasapainoisempi kun hoidossa on lähes sama rytmi kuin kotona, eikä saa mitään erityishuomiota.

Meillä on sama päätös edessä, pienillä eroilla tosin. Lapset ovat tod näk menossa mummolle hoitoon. Itse en kyllä veisi, jos ei ihan peruslinjoista päästäisi sopuun. Vetoa siihen, että tietyt nukkumis- ravitsemus- ym suositukset on missä tahansa päivähoidossa. Itse tekisin näin. ;) Mua rassaisi hirveästi, jos lasten koko elämä menisi sekaisin mummon jääräpäisyyden takia. Täytyyhän aikuisen ihmisen ymmärtää, että päivittäinen (tai lähes) hoitaminen on eri juttu kuin satunnaiset kyläilyt, jolloin voi hemmotellakin.

Sotkemis- ja muissa jutuissa ei ole kyse vain siisteydestä mummolassa vaan ylipäätään siitä että oppiiko lapsi kunnioittamaan muiden omaisuutta, sääntöjä jne.. Viepä joku peruskasvatusopas vaikka luettavaksi, voisi vähän valaista..

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä veisin lapsen päiväkotiin, mutta en täyteen ahdettuun.

No miten sen estät?Joka ryhhmään tungetaan lisää lapsia.Pakko se on muuten kanssa ottaa se paikka mitä tarjotaan tai et sitten saa kunnallista paikkaa ainakaan.Ellei ole todella perusteltu syy!!!!!!!

Mitä varten pitäisi laittaa päiväkotiin? Onhan perhepäivähoitajiakin ja ryhmiksiä missä ei oo niin paljon lapsia. Meillä poika meni 10kk perhepäivähoitajalle ja muualle en olisi laittanut. Meillä poika ei ole ollu, ku ihan vähän aikaa mieheni vanhemmilla hoidossa, koska en siedä sitä makeen syöttämistä ja rutiinien puuttumista.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin se vaan on:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä veisin lapsen päiväkotiin, mutta en täyteen ahdettuun.

No miten sen estät?Joka ryhhmään tungetaan lisää lapsia.Pakko se on muuten kanssa ottaa se paikka mitä tarjotaan tai et sitten saa kunnallista paikkaa ainakaan.Ellei ole todella perusteltu syy!!!!!!!

En mä muista tiedä, mutta omat lapset ovat juuri niissä hoitopaikoissa minne heidät halusinkin, eikä ole ylibuukattuja ryhmiä.
Henkilökunnan määrä on lisääntynyt samaa tahtia lasten määrän kanssa.
Muut toimikoot omalla tavallaan, mä kerroin vaan miten itse olen toiminut.

Yhteistyössä