Onko teistä ihan normaalia että isovanhempi kieltäytyy hoitamasta lapsenlastaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kät kijä;24920535:
Minusta taas isovanhempien ei kuulu hoitaa jos itse tienaa rahaa itselleen. sitä varten on maksulilnen hoito.
ymmärrän paremmin että omaa virkistäytymistä varten, laatuaikaa parisuhteetlle jne. pyydetään mummoa ja vaaria.

Ollaan siihenkin pyydetty, niin on samalla tavalla luvannut ensin, ja sitten perunut viime tipassa.

Meillä toiset isovanhemmat ei halua meidän lapsia hoitaa (lasten serkut kyllä hoitaa mielellään joka päivä 8-10h vuorokausi, 7 päivää viikossa, eli siis toisen meistä vanhemman sisaruksen lapset saa olla mummulassa aina halutessaan+ kun vanhemmat tarvii apua). Toiset isovanhemmat asuvat yli 1000km päässä, joten ei hoitoapua sieltäkään, kun lomailevat täällä niin tosiaan lomailevat, eivät ole lapsenlikkana. Lapset ovat 5v ja 3½v kaksoset. Kurjaa kun eivät näille lähelläkään asuville isovanhemmille kelpaa ja parisuhdeaikaa/kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ei ole ollut sitten lasten syntymän. Turha haaveilla hääpäivänvietosta tai leffaillasta saati sitten että miehen ollessa työmatkalla minä pääsisin harrastukseeni. Ei voi mitään, toiset lapset vain on tärkeämpiä kuin toiset (nuo serkut ovat 10v, 8v, 5½v ja 4v)

Mina vastasin molempiin ketjuihin. Ja vaikka ap'n dilemmaan en sen enempaa kommentoinut kun yleismaailmallisella mietiskelylla siita kuinka tama 'velvollisuusympyra' pyorii ja mihin suuntaan.... niin mummi kyselyyn vastasin etta mina olen mummi joka viettaa aikaa, ottaa yokylaan, ostaa vaatteisa sun muuta, pelaa peleja, jne jne - siita syysta etta HALUAN olla sellainen mummi. Omilla lapsillani ei ole ollut isovanhempia ollenkaan elamassaan (monesta syysta, ) ja se on ollut kipea paikka niin minulle kuin lapsillekin. Olen itselleni sen paattanyt, etta MINA muutan taman toimintamallin OMALLA kohdallani. Mehan emme voi vaikuttaa toisten toimintaan ja paatoksiin - vain omiimme!

Toi viimeinen lause oli muun muassa tosi fiksusti sanottu, ja noin olen itsekin ajatellut. Haluan olla paras mahdollinen mummo mahd. lapsenlapsilleni tulevaisuudessa.

• Tykkää
Reactions: Gloria Mundi
[QUOTE="a p";24920587]Asenne vinksallaan, kun pyydetään isovanhempaa vaikka mihin, ja ollaan autettu monessa asiassa. Ja sitten loukkaannun kun hän peruu viime tipassa jo sovitun lapsenhoidon toistuvasti, ja kun sitä on muutenkin vain muutaman hassun kerran vuodessa, mitään muuta en häneltä ole pyytänyt. Enkä edes olisi loukkaantunut jos hän olisi suoraan sanonut ettei jaksa hoitaa lasta, se loukkaa että hän aina ensin lupaa.

Kyllä se näin on että SINULLA on asenne vähän vinksallaan. :-)[/QUOTE]

Eli sä oletat että kun te ootte tehny hänen hyväksi sitä ja tätä niin hänen pitäis siitä hyvästä hoitaa teiän lasta? No siinähän se asenne on vinksallaan. Mummo on ilmeisesti useita kertoja pettäny lupauksensa hoitaa lasta ja silti te yhä uudelleen ja uudelleen pyydätte? No siinä toinen kohta missä asenne on vinksallaan. Miksi ihmeessä te ees pyydätte sitä mummoa enää hoitamaan jos se kerran aina peruu?? Hankkikaa joku muu lastenhoitaja niin ei tarvii harmitella asiaa.

[QUOTE="a p";] Ollaan siihenkin pyydetty, niin on samalla tavalla luvannut ensin, ja sitten perunut viime tipassa.[/QUOTE]

Puhu ihan oikeasti äitisi kanssa asiasta, Mä vielä 5 vuotta lupailin kaikenlaista, koska mun odotettiin lupaavan. Oli aika inhottavaa pettää ne lupaukset, joita olin antanut. Nykyisin en enää lupaile etukäteen juurikaan mitään. Ja pystynkin taas pitämään ne muutamat lupaukseni. Tiedän joidenkin ihmisten ärsyyntyvän siitä, että sanon "katsotaan myöhemmin". Mutta parempi niin kuin pettää lupaus. Vieläkin erehdyn joskus lupaamaan jotain, mutta yritän olla lupailematta yhtään mitään.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Sä ap selvästi oletat että mummon pitäis hoitaa lasta kun sen tarvis tehdä se vain muutama kerta vuodessa. Eli sun mielestä siis mummo on velvollinen tähän ja sä otat itsees kun niin ei käykään. Ei se lapsen mummo oo velvollinen hoitamaan sitä kertaakaan vuoden sisään jos ei se halua ja sillä hyvä.

Eli sä oletat että kun te ootte tehny hänen hyväksi sitä ja tätä niin hänen pitäis siitä hyvästä hoitaa teiän lasta? No siinähän se asenne on vinksallaan. Mummo on ilmeisesti useita kertoja pettäny lupauksensa hoitaa lasta ja silti te yhä uudelleen ja uudelleen pyydätte? No siinä toinen kohta missä asenne on vinksallaan. Miksi ihmeessä te ees pyydätte sitä mummoa enää hoitamaan jos se kerran aina peruu?? Hankkikaa joku muu lastenhoitaja niin ei tarvii harmitella asiaa.
Sinulla on asenne vinksallaan kaikista eniten siinä että sinä lähdit heti syyttelemään minua ja asennettani, etkä osaa asiallisesti keskustella. Onko sinulla kenties jotain salaisia agressioita joita purat täällä palstalla? Vähän siltä tuntuu, ei millään pahalla. Tai ehkä olet vain inhottava ihminen, etkä sille mahda mitään, harva mahtaakaan.

Joo ja ei varmasti enää pyydetäkään hoitamaan. Se vaan on hämännyt kun hän aina niin innolla on tulossa.

Täytyy vain hankkia muita hoitajia, tai hoitaa itse, ja todeta että kaikkea ei voi saada, kuten välittäviä isovanhempia, vaikka kuinka haluaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24920667:
Puhu ihan oikeasti äitisi kanssa asiasta, Mä vielä 5 vuotta lupailin kaikenlaista, koska mun odotettiin lupaavan. Oli aika inhottavaa pettää ne lupaukset, joita olin antanut. Nykyisin en enää lupaile etukäteen juurikaan mitään. Ja pystynkin taas pitämään ne muutamat lupaukseni. Tiedän joidenkin ihmisten ärsyyntyvän siitä, että sanon "katsotaan myöhemmin". Mutta parempi niin kuin pettää lupaus. Vieläkin erehdyn joskus lupaamaan jotain, mutta yritän olla lupailematta yhtään mitään.

Joo ollaan tässä illan mittaan jo puhuttu, ja ymmärrän häntä vähän paremmin jo.:-)

Sä ap selvästi oletat että mummon pitäis hoitaa lasta kun sen tarvis tehdä se vain muutama kerta vuodessa. Eli sun mielestä siis mummo on velvollinen tähän ja sä otat itsees kun niin ei käykään. Ei se lapsen mummo oo velvollinen hoitamaan sitä kertaakaan vuoden sisään jos ei se halua ja sillä hyvä.

Ei toki ole velvollinen HOITAMAAN lasta. Mutta olisi kiva jos hän OLISI lapsen kanssa ihan kahdestaan, niin että lapsi voisi mennä mummolaan käymään vaikka ihan muuten vaan, ei siis siksi että meillä on jotain menoa. Sitä isovanhemman läsnäoloa tässä kaipaan siis kaikkein eniten. (jonka kyllä olen jo aika montaa kirjoittanut...)

Alkuperäinen kirjoittaja epäkelpo hylkiö;24920618:
Meillä toiset isovanhemmat ei halua meidän lapsia hoitaa (lasten serkut kyllä hoitaa mielellään joka päivä 8-10h vuorokausi, 7 päivää viikossa, eli siis toisen meistä vanhemman sisaruksen lapset saa olla mummulassa aina halutessaan+ kun vanhemmat tarvii apua). Toiset isovanhemmat asuvat yli 1000km päässä, joten ei hoitoapua sieltäkään, kun lomailevat täällä niin tosiaan lomailevat, eivät ole lapsenlikkana. Lapset ovat 5v ja 3½v kaksoset. Kurjaa kun eivät näille lähelläkään asuville isovanhemmille kelpaa ja parisuhdeaikaa/kahdenkeskistä aikaa miehen kanssa ei ole ollut sitten lasten syntymän. Turha haaveilla hääpäivänvietosta tai leffaillasta saati sitten että miehen ollessa työmatkalla minä pääsisin harrastukseeni. Ei voi mitään, toiset lapset vain on tärkeämpiä kuin toiset (nuo serkut ovat 10v, 8v, 5½v ja 4v)

Ikävää että teillä on näin, mutta miksi ette sitten hommaa lastenvahtia MLL:n kautta tai laita lappua kaupan seinälle että tarvitsette sillointällöin tilapäistä lastenvahtia. Kyllä sitä lastenhoitoapua leffailtaa varten saa järjestettyä, jos todella haluaa. Itsellänikin on 3v kaksoset ja meillä on nyt hyvä lastenvahti joka oli ennnestään tuntematon. Tuttujen kautta kyselemällä löysimme tuon lapsenvahdin.

[QUOTE="a p";24918953]Tuntuu kyllä pahalta, kuitenkin kyseessä on hänen oma lapsenlapsensa. :-(

Mutt ei kai sille mitään mahda. Tuo ei kyllä hyvää tee meidän väleillemme, varsinkin kun hän sanoi että ei hänkään tarvinnut hoitajua kun olin pieni ja hän oli yksinhuoltajani. Joo olisi ehkä ollut syytä, koska jätti minut yksin kotiin usein kun lähti baariin. :-/

Minusta tooodella kylmää meininkiä enkä olisi ikimaailmassa uskonut.

Ja on minulla yksi sukulaistyttö jota voisin kysyä, onneksi tuota hoitajaa ei kovin usein tarvitse, ja välillä voin harrastukseni väliinkin jättää.[/QUOTE]

Ensinnäkin, isovanhempi ei ole automaattinen lastenhoito kone kuten palstalla moni tuntuu näin kuvittelevan :(
Se on vaan hyväksyttävä että isovanhempi ei halua ottaa hoitovastuuta pienestä lapsenlapsestaan ja se EI TEE YHTÄÄN HUONOMPAA ISOVANHEMMASTA kun ei halua siis hoitaa.
Huolestuttavampaa on se jos ei välittäisi olenkaan.
Ja toinen johon silmäni suorastaan pomppasi :O'

"varsinkin kun hän sanoi että ei hänkään tarvinnut hoitajua kun olin pieni ja hän oli yksinhuoltajani. Joo olisi ehkä ollut syytä, koska jätti minut yksin kotiin usein kun lähti baariin. :-/ "

Ja tuollaisen ihmisen hoitesiin olisit sitten jättämässä oman lapsesi?
Ei ole omena kauas puusta pudonnut, jos toinen jätti kotiin pienen lapsen ilman hoitajaa niin toinen on jättämässä näin vastuuntunnottoman ihmisen hoteisiin lapsensa?!
Ja vielä ITKEE kun tuo vastuuntunnoton ei halua hoitaa?
Luoja?!?!
Olisit onnellinen että isovanhempi tiedostaa ettei ole mikään (hyvä) lapsenvahti,
vaan millä saadaan tämä apeen päähän kun oma harraste on niin hemmetin tärkeä.

Mitä sillä on väliä, mitä me ollaan mieltä? Vai meinasiks, että kun saat paljon "ei ole normaalia" -vastauksia, menet niiden kans äidilles sanomaan, että kato, kyllä sun pitää nyt hoitaa meidän pikkupiltiä, koska se on normaalia ja kaikki muutkin tekee niin?

Aivan sama mitä me täällä jatistaan. Sun äitis saa tehdä just niinkuin hänestä tuntuu. Hän ei ole velvollinen huolehtimaan sinun lapsestasi, eikä velvollinen selittämään sulle miksi.

• Tykkää
Reactions: Eedla
[QUOTE="a p";24920534]Maksamme, koska hän on köyhä ja yksinäinen ihminen.

Ja saapahan lapsi ainakin silloin olla isovanhempansa kanssa, kun tästä niin kovasti pitää.[/QUOTE]

Entäs jos hän ei olekaan niin yksinäinen kuin ajattelet? Jos miesystävä sattuukin juuri silloin ottamaan yhteyttä kun kaipaat lapsenvahtia.

[QUOTE="a p";24920735]Ei toki ole velvollinen HOITAMAAN lasta. Mutta olisi kiva jos hän OLISI lapsen kanssa ihan kahdestaan, niin että lapsi voisi mennä mummolaan käymään vaikka ihan muuten vaan, ei siis siksi että meillä on jotain menoa. Sitä isovanhemman läsnäoloa tässä kaipaan siis kaikkein eniten. (jonka kyllä olen jo aika montaa kirjoittanut...)[/QUOTE]

Kaikkea ei voi saada. Jos teillä nyt on sellanen mummo joka ei halua olla kahdestaan lapsenlapsensa kanssa niin sille ei voi sitte mitään. Hankkikaa muksulle joku varamummo joka aidosti haluaa lapsen kanssa olla. Kun et sä voi velvoittaa mummoa lapsen kanssa olemaan jos mummo ei halua ja sillä sipuli. Ehkä se mummo ei uskalla sanoa teille ei juuri tuon sun asenteen takia...

[QUOTE="a p";24920735]Ei toki ole velvollinen HOITAMAAN lasta. Mutta olisi kiva jos hän OLISI lapsen kanssa ihan kahdestaan, niin että lapsi voisi mennä mummolaan käymään vaikka ihan muuten vaan, ei siis siksi että meillä on jotain menoa. Sitä isovanhemman läsnäoloa tässä kaipaan siis kaikkein eniten. (jonka kyllä olen jo aika montaa kirjoittanut...)[/QUOTE]

Hyvä isovanhempi voi olla myös ilman lastenhoitovelvoitetta ;)

t: meidän lapsen (kummankaan meidän vanhempien vanhemmat)
isovanhemmat eivät hoida koskaan lapsiamme ja silti lapsilla ja isovanhemmilla on ihan hyvät välit kuten meillä aikuisillakin omiin vanhempiin

OT, mutta minun mielestäni ap:n lapsen isovanhempi vaikuttaa hyväksikäyttäjältä. Hän on kyllä valmis ottaa vastaan kaiken tarjotun (joulut, kesälomat, ulkomaan reissut, jne.), mutta itse ei ole valmis antamaan mitään takaisin. Ei edes sitä muutamaa hassua tuntia elämästään vuoden aikana. Ymmärrän ap:n ärsytyksen, sillä kuka tahansa ärsyyntyisi tuollaisessa yksipuolisessa suhteessa.

Alkuperäiseen kysymykseen, en tiedä onko se yleisellä tasolla normaalia vai ei, mutta meillä se ei ole normaalia. Isovanhammat päinvastoin pyytämällä pyytävät kahdenkeskistä aikaa lasten kanssa, sillä onhan se aivan erilaista olla lapsen kanssa keskenään, kun että vanhempi olisi läsnä koko ajan.

[QUOTE="a p";24920711]Sinulla on asenne vinksallaan kaikista eniten siinä että sinä lähdit heti syyttelemään minua ja asennettani, etkä osaa asiallisesti keskustella. Onko sinulla kenties jotain salaisia agressioita joita purat täällä palstalla? Vähän siltä tuntuu, ei millään pahalla. Tai ehkä olet vain inhottava ihminen, etkä sille mahda mitään, harva mahtaakaan.

Joo ja ei varmasti enää pyydetäkään hoitamaan. Se vaan on hämännyt kun hän aina niin innolla on tulossa.

Täytyy vain hankkia muita hoitajia, tai hoitaa itse, ja todeta että kaikkea ei voi saada, kuten välittäviä isovanhempia, vaikka kuinka haluaisi.[/QUOTE]

Salaisia aggressioita joita puran palstalla :laugh: näytä mulle kaikki keskustelut missä oon sun mielestä purkanu salaisia aggressioita. Mua vaan ärsyttää niin maan perusteellisesti kaikki ihmiset jotka pitää isovanhempien velvollisuutena hoitaa lapsenlapsiaan edes joskus. Jos sinä et pitäisi sitä velvollisuutena niin et sinä täällä tästä asiasta paasaisi. Ja todellakin hyvä jos ette enää ees pyydä häntä hoitamaan lasta, eipähän sunkaan tarvii enää sitten pettyä jos hän peruu viime tingassa.

[QUOTE="vieras";24920764]Mitä sillä on väliä, mitä me ollaan mieltä? Vai meinasiks, että kun saat paljon "ei ole normaalia" -vastauksia, menet niiden kans äidilles sanomaan, että kato, kyllä sun pitää nyt hoitaa meidän pikkupiltiä, koska se on normaalia ja kaikki muutkin tekee niin?

Aivan sama mitä me täällä jatistaan. Sun äitis saa tehdä just niinkuin hänestä tuntuu. Hän ei ole velvollinen huolehtimaan sinun lapsestasi, eikä velvollinen selittämään sulle miksi.[/QUOTE]

No ehkä halusin vaan avautua anonyyminä, onko se niin vaikea tajuta??

Ei se mitään, vahvistui vaan käsitykseni siitä millaisia ihmisiä täällä pääasiassa kirjoittelee. :_D

[QUOTE="a p";24920800]No ehkä halusin vaan avautua anonyyminä, onko se niin vaikea tajuta??

Ei se mitään, vahvistui vaan käsitykseni siitä millaisia ihmisiä täällä pääasiassa kirjoittelee. :_D[/QUOTE]

Hanki sille muksullesi hoitaja muualta kuin isovanhemmista.
Mitä siinä nariset jos vastaukset ei miellytä, ei kaikilla muillakaan ole isovanhempia jotka hoitaa, ihme harhaluulo että isovanhemmat toimii ilmaisina lapsenvahteina kuin kummitkin lahja-automaatteina

[QUOTE="Noh";24919477]Mulla on 4 lapsenlasta. En ole oikeastaan ikinä kieltäynynyt hoitamasta heitä, jos on ollut kunnon syy. Hoidan aina, jos pitää hoitaa sen takia että lapset ovat sairaita eikä heitä voi viedä hoitoon, vanhemmat haluavat käydä syömässä tai leffassa, vaikka vaan haluaisivat käydä kaksistaan ostoksilla.
Sellaista en jaksa, että ottaisin lapset yöhoitoon ja vanhemmat menisivät baariin. Jaksan sitäkin sitten, kun noi lapsenlapset ovat isompia. Mulla on itselläkin nuorin lapsi 11v, ja seuraava murkkuiässä, on tekemistä vielä omissakin.[/QUOTE]

Minä en voi hoitaa heitä sairaana, koska olen itsekin töissä. Ei saa lomaa lasternlasten hoitoon. Kerran tosin olin palkattomalla vapaalla, kun lähtivät yöllä toista synnyttämään.
Mullakin täällä kuopusmrkku 16 vee, mutta hän on aina iloissan lapsenlapsista ja he hänestä. Sain hänet vanhoilla päivilläni. Meillä on kyllä ollut yökylässä lapsenlapsia ja kuopus tykkää, mutta ei aina, koska hänelläkin omia kavereita yökyklässä. Ei tilaa eikä petivaatteita monelle.

[QUOTE="a p";24920800]
Ei se mitään, vahvistui vaan käsitykseni siitä millaisia ihmisiä täällä pääasiassa kirjoittelee. :_D[/QUOTE]

Sellaisia jotka tajuaa lapsia hankkiessaan, että ne pitää pystyä itse hoitamaan, ja siksi joutuu mahdollisesti joustamaan omista menoista siihen, kunnes lapsi kasvaa (joka tapahtuu muuten hyvinkin nopeaan, lopulta), kyllä.

• Tykkää
Reactions: Eedla
Kaikkea ei voi saada. Jos teillä nyt on sellanen mummo joka ei halua olla kahdestaan lapsenlapsensa kanssa niin sille ei voi sitte mitään. Hankkikaa muksulle joku varamummo joka aidosti haluaa lapsen kanssa olla. Kun et sä voi velvoittaa mummoa lapsen kanssa olemaan jos mummo ei halua ja sillä sipuli. Ehkä se mummo ei uskalla sanoa teille ei juuri tuon sun asenteen takia...

Minulla olisi kyllä ihan ymmärtäväinen asenne jos hän sanoisi suoraan, eikä ensin lupaisi iloisena ja sitten peruisi. En olisi alunperinkään pyytänyt häntä hoitamaan lasta, jos olisin tiennyt ettei hän mielellään hoida.Jos hän olisi siis ollut rehellinen. Se ei olisi väleihimme vaikuttanut. Eikä tietty pidemmän päälle vaikuta nytkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24919334:
Nykyisin on ihan normaalia. Elämä on nimittäin eläkeläisilläkin niin hektistä ja kiireistä, että eivät enää - kun kerran työnteon ikeestä pääsivät eroon - halua laittaa kalenteriinsa juuri mitään. Mä ainakin eläkevuosiltani odotan juuri sitä, että voin viskata kalenterit roskikseen ja tehdä asioita oman kulloisenkin mielihaluni mukaan. Paitsi että voisin mä kerran kuukaudessa sitoutua hoitamaan lapsenlastani, jotta tyttäreni/poikani pääsisi harrastuksiinsa.

Paljon puhutaan tästä isovanhempien tarjoamasta hoitoavusta - tai sen puuttumisesta - ja verrataan aiempiin sukupolviin. Mutta ei ne aiempien sukupolvien m ummelit reissanneet vanhuksina ympäri maailmaa, käyneet joogakursseilla tai muutenkaan tehneet muuta kuin olivat päivät ja illat kotona. Korkeintaan kutoivat lapsenlapsilleen villasukkia joululahjaksi. Mun mielestä olisi hyvä muistaa, että ihmisten elämä on muuttunut hyvin paljon 50:ssä vuodessa. Elämä ei ole ikäihmisilläkään enää pelkästään kotona vaan paljolti kodin ulkopuolella. Mummot eivät istu kotona keinutuolissa odottamassa kuolemaa vaan saattavat hillua kesätkin erilaisilla festareilla ja reissata. Entisajan pirteissään viihtyvät mummot ovat kuolleet jo sukupuuttoon.

Kerran kuussa minäkin ja kun näitä monta, ei usein kukaan pääse. Akuutissa tilanteessa tietenkin, mutta niitä ei yleensä ole.

[QUOTE="vieras";24920843]Sellaisia jotka tajuaa lapsia hankkiessaan, että ne pitää pystyä itse hoitamaan, ja siksi joutuu mahdollisesti joustamaan omista menoista siihen, kunnes lapsi kasvaa (joka tapahtuu muuten hyvinkin nopeaan, lopulta), kyllä.[/QUOTE]

Hahahahaa olenkin jo tuota fraasia odottanut, vihdoinkin se tuli!!! :-)

Ei kannattaisi edes vastata ketjuun jota ei ole lukenut kokonaan. Kun et niin tehnyt, aloitukseni koko pointti meni sulta täysin ohi.

[QUOTE="a p";24920885]Hahahahaa olenkin jo tuota fraasia odottanut, vihdoinkin se tuli!!! :-)

Ei kannattaisi edes vastata ketjuun jota ei ole lukenut kokonaan. Kun et niin tehnyt, aloitukseni koko pointti meni sulta täysin ohi.[/QUOTE]

Ai sinä olet niitä äitejä joilla onkin omat menot tärkeämpi kuin lapsi.
Saanen kysellä ketäs varten sinä sitten hankit lapsen? Isovanhempaa vastenko?

Yhteistyössä