Isompaa pesuetta haaveilevat 15

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mirkku32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hellurei,

pikakommentti lasten mittoihin.
Meillä 7v. ekaluokkalainen ~125cm, 23kg, kenkä 33.
5v tarhassa, ~128cm, 26kg, kenkä 33
Pian 4v, tarhassa ~107cm, 20kg, kenkä 30.

Isojalakasta sakkia, ja tuo viisvuotias on menny aina neuvolan ylikäyristöillä, oletetulla +6 rivillä... tosi iso poika, muttei lihava, vaan täyttä lihasta. Monet luulee (ammattilaisetkin) että poika on isompi/vanhempi veljeään, meinaavat tokaluokkalaiseksi, ja erehtyvät pitämään "jälkeenjääneenä" kun jutut on tavallisen viisivuotiaan juttuja.

Ompas teillä iso plikka Mirkku! Meillä kanssa ihan sama juttu tuon keskimmäisen pojan kanssa ( eli 7.v 142cm 33kg ja mono sen n.36) kun on aina ollut pitkä ja harteikas (jopa syntyessään, solisluu pamahti poikki!) niin ihmiset ei ymmärrä että hän on nuorempi miltä näyttää. Kerran Hesessä yksi myyjä sanoi hänelle ettei sinne saa mennä, etkö osaa lukea täh! (lappu penkillä) Poika oli silloin viiden, arvaappa miltä tuntui, molemmista.
Meillä sitten tämä nuorimmainen on tällainen pikkarainen, 3,5v 94cm ja tasan 13kg mono 24-25!!! Ja ihmiset luulevat siltikin vanhemmaksi, kun on niin kova puhumaan ja puhuu vielä asiaa. Hänellä tietty vaikuttaa kasvuun monet ruoka-aine allergiat, neuvolassa väittivät että hänestä tulee 160cm. Minä 168 (olin 170!!!!), ukko karvan verran alle 190cm. Kyllä allergikot yleensä myöhemmin kirivät tuon pituutensa "takaisin", vaikkei tämä neuvolantätsy sitä tajunnut/tiennyt.

Aaarg, takas töihin, hop hop hopotihei!

Juuh, tytsy on iso, muttai ihan samaa luokkaa kuin keskimmäinen. Tyttöä ollaan siitä saakka kun täytti kolme, pidetty reilua vuotta vanhempana. Puhuu erittäin hyvin ja monipuolisesti, käyttäytyy kuin isompi ja muutenkin on "kypsemmän" oloinen. Pitkäkin kuulemma on ikäisekseen, mennyt nyt jo parin tytön ohi tarhassa, jotka ovat keskimmäisen kanssa samaa vuosiluokkaa.
Keskimmäinen on sitten ihan tavallisen oloinen viisivuotias, välillä pää umpiluuta, ja hankala, oikea jätti-uhmis päällä, mutta muuten ihan tavallinen. Mutta iso koko hämää lähes kaikkia ihmisiä, jotka ei tunne. Heh, kaksivuotisneuvolassa kun arvioivat aikuiskokoa, sanoivat että 210cm ja 100kg!! Ei taida niin pitkä tulla kuitenkaan, minä olen 165cm ja mies 186cm.
Vanhin on aina mennyt väestön keskikäyrällä, niin pituudessa kuin painossakin, nyt vähän hoikanlainen. Mutta kun liikkuu kokoajan niin minkäs teet :o).

heh...

Niin MIrkku, meitin tyttö on kanssa -04, Heinäkuussa ponkaisi tähän maailmaan. Aikas mahoton neuvolan kasvuennuste, mutta tosiaan, ne on ennusteita.
Minä olen kyllä muutamaan kertaan pahoittanut mieleni, enkä nyt ihan herkimmästä päästä ole, kun on tullut varsinkin siinä 4-6 vuotiaana sellaisia kommentteja (siis sellaisilta jotka ei tiedä pojan oikeaa ikää), että ompas siinä tyhmä..... Ja mitä sitten oikeesti vaikka oliskin, eihän sitä kukaan vieras voi tietää! Sulkku poju ja kiltti (ainakin vielä, koputtaa puuta hän!)

Joo, kyllä mäkin olen monesti mieleni pahoittanut pojan vuoksi, kun "hitaana" pidetään. Hän ei sen hitaampi ole kuin muutkaan viisivuotiaat. Mutta käsittämätöntä musta on se, että alan AMMATTILAISETkin saattaa kommentoida poikaa hänen kuultensa, vaikka siis kommentti on aiheeton. Kyllä siinä sappi kiehuu, ja monesti on menny ihan itkuksikin...
Tytsy on tammikuun lapsia :o), mutta ompahan hänestäkin sanottu jotain ikävää. Neiti on hyvin sopusuhtainen, ei siis hoikka, muttai lihavakaan. No, tarhan yksi täti kerran tuumasi, että taitaa hyvin ruoka maittaa kun on noin hyvässä kunnossa, ja kyseli vielä onko tytöllä jotenkin pitkä selkä (?) tai lyhyet jalat??!! Ensinnäkin, vaatteista aina jää ekana pieneksi housut, kun jalat on pitkät, niinku isällään, ja toiseksi, neiti on hyvin sopusuhta, näin lääkärit sanoo. Muodokas, kyllä, mutta ei lihava.

Kyllä äideillä ottaa lujille (ainaki mulla) kun lasta arvostellaan suotta. Rakentava kritiikki on jees, mutta kun mennään henkilökohtaisuuksiin ja asiattomuuksiin niin silloin suututtaa!! Seuraavan kerran sanon tuolle tädille, että onneksi meidän suvun naiset on jo lapsesta saaneet kauniin pyllyn, sekä isompana rinnat, joillakin kun ne puuttuu kokonaan ja muistuttavat kakkosnelosta!!!

Mua rassaa niin mahottomasti juuri tuollainen lasten arvostelu (ja varsinkin vanhempien) kun on vähän pyöreämpi, hoikempi tai jotain. Ne ON lapsia ja jokainen kasvaa omaa tahtiaan. Mun mielestä vaaditaan siis oikeen hervottomat läskikasat, että lasta voi edes ajatella sanovansa lihavaksi!
Se on meinaan todella todella pahasti sanottu lapselle.
No, meillä on päin vastainen tapaus. Meidän vanhin poju, pituutta on 160cm viime mittauksessa, varmaan jo enemmän, mutta alle minun 168. Ja painoa on 43kg, ihan onneton riuku. Aina on ollut hoikka (niinkuin minä ja iskänen silloin joskus...), mutta nyt viimeisimpään kasvupyrähdykseen lähti kaikki pikkasenkin ylimääräinen.
Arvaappas mitä kaikkea minä

Nam, täällä nautiskellaan Dajm-kaffetta :-)

No niin, löytyihän se Papu sentään viimein :-D

Lasten koot puheenaiheena. Juu, kyllä lihava lapsi on ihan eri asia kuin vähän pyöreä. Ja itse olen ainakin huomannut, että välillä lapsilla on pyöreämpiä kausia ja taas yhtäkkiä näyttää ihan eri malliselta.
Meillä tuo 9-vuotias neiti on n. 132cm ja 32-33kg, kenkä 33-34. Hän on aina ollut sellainen keskikäyrien neitokainen. Aikas sopusuhtainen siis. Ennemmin ehkä hiukan pyöreä kuin laiha.
Esikoispoitsu 11v. on jotain 145cm ja 43kg, kenkä 40. Pituus ei ole kyllä varma, kun ei ole hetkeen mitattu. On sellainen harteikas ja roteva kaveri. Kiinteätä tavaraa :-) Vauvana oli todella jätti, mutta nykyisin ihan lyhyimpiä luokallaan.
Mr Kolmonen 2,5v on muutaman sentin päälle 90 ja painoa 13kg, kenkä 25. Aikaslailla keskikäyrien poitsu hänkin alun kovien kasvuspurttien jälkeen.
Ja tuo nuorimmainen oli viimeksi 56cm ja 4,5kg, kenkiä ei vielä käytä :-)

Nyt ei taida muuta keritä, kun kaffekupin pohjakin jo pilkottaa...
Aamu-ulkoilun tilalla (hyi mikä keli!) heitettiin poitsun kanssa vaatteet veks ja kuurattiin pesuhuone. Meillä oli lystiä! Poitsu jatkoi sitten kylpemällä, kun alkoi siivoukset kyllästyttää. Tulipahan kylppäri siinä huvikseen siivottua :-)
Moiks!

Tehis

Ohi on arviointi ja hyvin meni...nyt saa huokaista helpotuksesta ja alkaa valmistautua jouluun ilman koulupaineita:)
Seuraava ja viimeinen näyttö sitten vuoden päästä ennen valmistumista...ihanaa.
Tänään oli koululla joulumyyjäiset ja muutaman ison pussin uunituoreita sämpylöitä ostin matkaani...nam, äsken niitä jo tuossa porukalla välipalaksi tuhottiin.
Huomenna miehen kanssa jouluostoksille, perjantaina vielä koululle joulujuhlaan jne ja sitten lomalle:))))))))))))))))))

Meillä tuolla 7 luokkalaisella murkulla on kaamee vimmatus menoss,lihaksia pitäis nääs saada.Liikunnan open kanssa olin juttusilla kun mulla iso huoli että repii salilla liikaa.Hän sanoi että kattoo pojan perään sillä on kamalan siro.
Eli ikää 13 ja pituutta 166 cm ja painaa 45 kiloa.Kenkä on JÄRKKY 43!!!APua...
On tosi,tosi hoikka ja siroluinen (vaikka isojalkanen!!).Vatsalihakset on saanut timmiin kuntoon,niitä esittelee ylpeenä kun on sikspäkki!!=)
VOi toista.
TUkka on värjätty nyt tummemmaks,muutenkin on tosi tumma,iholtaan vaalea silti

Kaksoset siis 8 veet on poika 136 cm ja 25 kiloa ja samanlainen kuin isoveli,tooosi siro ja hoikka.Jalka on 34.Tyttö on lihaksikas,mutta siro hänkin. pituutta 133 cm ja 24 kiloa ja kinttu sama 34.Tukka tytöllä on ihanankamala luonnonkihara,tumma ja punertava sekä aina sotkussa.Hirmu paksu se on,palmikko on liki ranteen paksunen.Iho on tummahko.

JÄnnä että vaikka kaksosetkin noin samankokoiset niin Nelli on sellanen lihaksikkaampi ja voimakkaampi jopa.
Joona on hintelämpi ja tosi sellanen...Siro kai oikee sana.Kaikki luut näkyy ja ihokin sellanen maitomainen.Tukka on punertava ja vaaleempi ja tooosi paksu!!

Miehen poika on 133 ja 25 kiloa ja jalka 34 samoin (toosi kivaa kolmet samankokoiset kengät!!).Siinä näkee kun kaks samankoista mutta eri "muotista" on ihan erimallinen kuin kaksoset,hän siro myös mutta vatsakas ja lyhytkätinen.
Ehkä on sellasta lapsenpyöreyttä vielä,on kehittynyt muutenkin vähän hitaammin kuin tuplat.Tästä pojasta voipi tulla pidempi kun nuo mun poijaat sillä äiti on mua 7 cm pidempi ja sitten miehen isä on päälle 190 ja veli kans.
taitaa vaan kasvaa vähän hitaammin,ottaa armeijassa sitten spurtin!!
TUkka vaalee ja ohkanen,melko harva..Isiltä peritty!!=)

Maisa on 2,5 vee ja painaa 12,5 kiloa ja pituutta 89 cm.Kenkä on 24
Isin tukka,eli harvahko vielä ainakin ja sellanen lennokas!!

Miska 6 kk ja 69 cm ja 7,9 kg.Kenkiä ei oo vielä!!
Tukka on multa,tumma ja nyt jo aikas pitkä.Ihanaa,kaameet sanoo mutta tuo Maisan tukka itkutti melkein pienenä...Liki 1 vuotiaana oli muutama haiven vaan...=(

Nyt lopettelen tarinaa!! HEipat!!
Olipa omanapaista tarinaa,sorryyy!!!

Nuo mun isot pojat on niin hauskoja tuon kuntoilu-intoilu jutun kanssa,mitä isoveli edellä sitä pikkuveli perässä.
Pikkuveli oottaa tuolla pysäkillä isoaveikkaa kun tulee bussilla,yks päivä ootti siellä 3 varttia...=)

Ai mullako kiire? Jäi eilen tuo juttu jopa kesken, enkä nyt sitten edes muista mitä piti kirjoittamani...
Hadille onnitteluja!!!!!!!

Täti yllätti kauppareissulla, hyvähän se näin, vaikka ehtihän sitä ajatella...

Moikkelis koikkelis!

Voi, Papu ;o( !
Emmää sitä tätiä tahallani täältä teille ajanu,
se katto osotteen IHAN väärin ! AarggHh !
Annan sille heti reklaamaatioo asiasta!!!

Haidille ISOT ONNITTELUT !!
(...auttoikohan se kaikkien ulokkeiden pystyssä pitely...? hih )

Mun pitäiskanssiivoillajatouhuunoitajoulujuttuja.....
koko aamu on menny puhelimessa ja nyt vietän sitte laatuaikaa teidän kans -
kunnes menen postille ja kauppaan -
huh...mihin ne päivät oikein katoaa...?! krhm...( katsoo nolona peiliin *~*)

Jahas, jatketaan taas....Moikkelis sinnekin *<=o} !

Meidän neiti 9v...jota luullaan jatkuvasti noin 12v.. painaa 40 kg, pituutta en sano varmaksi mutta vaatetus on 152-158cm. Kengän koko 36. Neiti kun vielä on ehtinyt jo esimurrosikään, takamus pyöristynyt ja rinnatkin alkaneet kasvaa, ei voi kuin odottaa kauhulla tulevia teinivuosia..

Poika 7v, painaa 24 kg, vaatekoko 130-140cm, kengänkoko 35.
Poika 4v, painaa 21 kg, vaatekoko 120cm, kengänkoko 31.

Miehen muksuista tyttö 8v painaa noin 20kg, vaatekoko 130-140. Poika 11v on noin 160cm pitkä ja painaa noin 50kg (kunnon körmy, vetää kohta musta ohi :} ).

Löytyihän se Papukin vihdoin! Mukava kuulla kuulumisia sieltäkin.
Ja Haidille onnea! Nyt sitten tonttuja ripustamaan :}

Vielä yksi työhaastattelu pidettävänä ja sitten joululomalle! Wiiihiii...

Tänään olen käynyt joulukirkossa...(koulun järjestämä) kauneimmat joululaulut lurauttamassa, rakentanut huomiseksi luokkani kanssa joulujuhlaan lavasteet jne.
Olen tulossa kipeäksi, räkää nousee kurkusta ja rintaan koskee hengittäessä. Kuopushan on lääkekuurilla keuhkoputkentulehduksen vuoksi, joten eiköhän tää ole samaa tautia, mikä tulossa nyt minulle. Tänään piti mennä jouluostoksille, mutta miehen työaikataulu muutti suunnitelmia, eli se olis huomenna edessä...toivottavasti en ennen sitä petiin kaadu...no saapahan levätä ainakin jos tässä kunnolla kipeeks kääntyy, eikä tuu ylikiloja kun sapuskat ei maistu:))
Senverran nyt itsestäni revin irti, että alan ripustaa niitä tonttuja ikkunaan tänään, mutta ensin hetkeksi oikasen sohvalle:))

Täällä minä pakerran töissä, saa iskänen kerrankin olla lasten kanssa ihan keskenään.
Kassit on pakattu ja pian alkaa Loma, jee!
Joten, Hyvää Joulua ja hedelmällistä Uutta Vuotta 2008 kaikille!!
Tulen sitten reippaasti ensivuoden puolella tarkistamaan plussasaldon ! :)

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE KETJUUN JA KIITOS KULUNEEN VUODEN TARINOISTA:)
ENSI VUONNA KAIKILLE SITÄ PLUSSAA SITTEN UUDENVUODEN TOIVEENA!!!
Me täällä olemme influenssan kourissa, kuopus jo paranemaan päin, minulla kait pahimmillaan, keskimmäinen ja esikoinen tulossa alkuoireista päätellen, mies vielä säästynyt kun ei yleensäkkään mitään tauteja saa, eikä sairasta. Vaan emme anna sen pilata joulua, juhlimme minkä kykenemme:) Tälläkertaa meillä ei ole jouluksi suursiivottu ja kaikki muutenkin tehty ns. kevyesti...paitsi jouluostokset, kahtena päivänä kuumeessa tuolla kaupoissa yritin tukehtumatta kipittää, mies vielä sanoin tänään menevänsä, kun mulle kuulemma lajha uupuu:))) juu tottakai käskin menemään:)))

Pakko oli pikapikaa tulla toivottelemaan leppoisaa joulun aikaa kaikille isoille pesueille ja samalla lystikästä vuodenvaihdetta! Mulla nyt melkoista hulabaloota tässä tuleva viikko, ettei varmasti kerkiä tulla rupattelemaan.

Tehis

Noh...Tuliko pukki keppi ojossa ja pussit täynnä tavaraa...?
...eikäku; mitäs se pukki toi ?
( mä en vissiin ole ollut tarpeeksi tuhma, kun ukkopukki ei mulle ollut mitään ostanut...) Mutta suklaata on sytöty jo niiiiiiiiiin paljon,
ettei pöksyt mahu kiinni enää....öyks.
Huomenna äteelle kylään syömään, siskokin lapsineen tulee...jihuu,
jotain äksöniä vihdoin hiljaisen jouluelon ankeuteen.

Joulun jatkoja...

Täällä oli just tuo joox3:n kuvailema pukki ainaskin :-D Paitsi että se oli vasta sitten lasten nukkumaanmenon jälkeen ;-)
Meillä isot lapset jäi mummilaan yöksi. Lähdetään sinne taas kohta, kun iskä ja pikkupoju kerkiävät lenkiltä. Syöty on, huh ja vielä jatkuu...
Kauheat määrät paketteja taas tänäkin vuonna. Ehdottomasti parhaat oli kirjekuoret :) Mun vanhemmilta ja isovanhemmilta saatiin kivat summat. Nyt harkitsen ruokailuryhmäkaupoille menoa, kun pitäisi pöytäkokoa suurentaa.
Mukavaa pyhien jatkoa kaikille!

Tehis

P.S. Isoäitini juuri käski lopettaa jo lastenteon, kun hälle vahingossa kerroin mun tosi matalasta verenpaineesta. Oli sitä mieltä, että se on vaarallista. Noh, täytyypä lääkärikamua haastatella aiheesta... :-)

Heipat täältä sairasvuoteelta:( mä olen ollut kipeenä koko joulun, aattona illalla kävin päivystyksessä kun ei enää meinannut henki kulkea...niin oli pahaksi tuo keuhkoputkentulehdus yltynyt...no nyt alkaa jo hieman helpottaa kun muutama päivä lääkekuuria on takana.
Meillä ei enää pukki vieraillut kun ovat niin isoja nuo ipanaiset, mutta kyllähän noita paketteja taas siunaantui:)
Palatakseni vielä tuohon lääkärireissuun...lääkärinä oli nuorehko venäläistaustainen nainen ( näin oletin puheesta päätellen) no jokatapauksessa...ensin hän kyseli perussairauksista ja sitten ,että miksi syön metformiinia...no sanoin että tavallaan gynen kautta ne olen saanut kun gynen konsultoitua sisätautilääkäriä ne aloitettiin...no joo pitkä tarina...mutta siis tämä tärppäämättömyys tuli esille ja siitäkös tämä lääkäri innostui minulle kertomaan kaikenmaailman tutkimuksista mistä hän on kuullut tai ollut mukana...hän luetteli minulle ohjeita pitkät pätkät tulevaisuuden varalle:) ensimmäisenä käski alkaa syömään foolihappoa jossain muodossa, siis purkista ja sitten hän mainitsi disperiinin...no tästähän on jo puhetta ollutkin aikasemmin ja viimeeksi inseminaation yhteydessä sitä söin. Lääkäri oli vaan sitä mieltä, että nyt pitäisi syödä kaikenaikaa pienellä annoksella. Clomeista mainitsi myös ja tietysti sanoin niitäkin käyttäneeni. Hänen koktailinsa yritykseen oli siis foolihappo, disperiini, jo käytössä oleva metformiini, clomifen ja heti mahdollisen tärpin käytyä vielä keltarauhashormoni alkuraskauden tueksi ja sitten vielä disperiiniä järeämpi Klexane-piikitys, ehkäisemään tukoksia ja näin ollen keskenmenoa.
Oli aika metka lääkärikäynti...tuli se keuhkoputkentulehduskin hoidettua, mutta olin posiviitisesti yllättynyt, että lääkäriä kiinnosti muukia kuin se vaiva miksi sinne menin. Ei minun kohdalle ole koskaan sattunut vastaavaa, aina on hoidettu vaan se vaiva miksi on lääkäriin mennyt...jos sitäkään:)))
Vaikka minun kuumeeni on ollut tässä välillä aika laimeaa, tämä lääkäri sai sen taas nousemaan korkeuksiin:)))) eilen seikkailin netissä ja lueskelin foolihaposta ja muistakin vitamiineista ja olen vakuuttunut siitä, että arki kun valkenee apteekissa on käytävä:) tämä tulikin aika hyvään aikaan, sillä heti vuoden alussa on gynelle varattu aika. Nyt yritän selättää tämän räkätaudin ja kerätä voimia taas tositoimiin:)))

VoiVoi, Haidi...Toivottavasti olet jo parantumaan päin,
että jaksat sitten Uutta Vuotta juhlistaa ;o)
Aikamoiset coctailireseptit sulla jo onkin...
Toivotaan kyllä varmasti kaikki, että apteekkikäynti johtaa vihdoin
siihen isoon + : aan !

Nyt toivotan IHAN KAIKILLE OIKEIN MUKAVAA UUDEN VUODEN VASTAANOTON JUHLINTAA ( ja paljon, paljon + + + + + + + + + + tuulia !! )