IS kirjeenvaihtaja: ” Bidenin johto säilyy, Trumpin aika käy vähiin.”

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Liberaali Mika Aaltola puhuu asia

"Miksi jaksamme herätä yöllä katsomaan Donald Trumpin ja Joe Bidenin vaaliväittelyä?"
Niin, miksi jaksatte. Mikään ei oleellisesti muutu kun nukkuu hyvät yöunet ja kuuntelee väittelyn aamukahvin ja -palan ohessa.
 
Se ja sama vierailija
"Miksi jaksamme herätä yöllä katsomaan Donald Trumpin ja Joe Bidenin vaaliväittelyä?"
Niin, miksi jaksatte. Mikään ei oleellisesti muutu kun nukkuu hyvät yöunet ja kuuntelee väittelyn aamukahvin ja -palan ohessa.
No en todellakaan jaksa herätä. Enkä katsoisi muutenkaan, todennäköisesti en edes vaikka olisi sellaisia henkilöitä, jotka kykenisivät aitoon väittelyyn. Enpä oikein jaksa kotimaisiakaan vaalitenttejä katsoa. Itse seuraan livenä jalkapalloa ja jääkiekkoa mieluummin.

Politiikka nyt vain on sellaista, että siellä viedään huomio muualle ja kosiskellaan suurta yleisöä. Näin se on toki aina ollut, joskin ennen äänestyspäätökseen mediahuomion etc. merkitys oli paljon vähäisempi. Nykyään liikkuvia äänestäjiä on niin paljon, että tilanne on tämä. Ja aika iso osa äänestää täysin irrelevanttien asioiden perusteella. Ihan tunteella. Tosin enpä olisi aina niin varma, että yksinkertainen insinöörilogiikkakaan on kaikkivoipa ratkaisutapa politiikasta puhuttaessa.

Tässä suhteessa ymmärrän sen hyvin, että esim. persuja äänestetään. Kun suurin osa poliitikasta on aika monimutkaista ja "sitä-samaa-eri-paketissa", niin mikseipä äänestäisi sellaista, joilla on muutamassa selkeässä asiassa yksinkertainen viesti? Ihan ymmärrettävää. Tosiaankin yhtä lailla siellä Vihreiden äänestäjissä on sellaisia, jotka äänestää vihreitä vaan siksi, että se jossain kuplamaailmassa olisi jotenkin hyvä teko. Ihankuin vaan äänestämällä vähän hiilidioksidipäästöt karisisivat.

Itse tosiaan suhtaudun ilmastonmuutokseen erittäin vakavasti. Siksi sillä minimaalisen pienellä voimalla mitä minulla on, kannatan niitä voimia Suomessa ja ulkomailla. jotka tätä vastaan järkevästi taistelevat. Valitettavasti Vihreät on poissuljettuja jo siksi, että kategorisesti vastustavat ydinvoimaa. Vaikka toki sieltä yksittäisiä mielipiteitä sen puolesta onkin jo esitetty. Siksi pienimmän pahan ihmisenä äänestän Kokoomusta. Koen kuitenkin, että hekin kannattavat pohjoismaista hyvinvointimallia, mutta talous edellä. Ja minulla ei ole yleensä mitään syytä puolustella Kokoomusta. Ei ole mitään intohimoa heitä kohtaan. Äänestän kun se on minulle paras vaihtoehto.
 
Se ja sama vierailija
Vaikea arvioida, miten tämä Korona kisaan vaikuttaa. Toivottavasti ei mitenkään, koska nykylukemilla Biden tämän selkeästi vie. Tietenkin jos Trump käy kauhean pohjalla, niin se voi viedä mehut hänestä. Kenties se sitten lopullisesti ratkaisee homman Bidenille. Toisaalta kun Trump oli kuitenkin häviämässä, joku ennalta-arvaamaton tekijä saattaa tämän muuttaa. Jos Trumpin valintaa ajavat voimat (ml. tietyt ulkovallat) pysyvät aktiivisina ja pystyvät vaalitulokseen vaikuttamaan, niin tuskin ne lepäävät vaikka Trump lepää.

Vedonlyöntikertoimet Trump - Biden taistossa olivat aika tasan ennen koronaa. Pieni etu Bidenille, yllättävänkin pieni. Käytännössä ihan tasatilanne. Nyt ainakin monet vedonlyöntitoimistot ovat vetäneet kohteen pois. Kukaan ei halua tämän tapauksen vaikutuksia.

Jostain luin, että yli 70v kuoleman todennäköisyys koronaan on 4%. Eli erittäin todennäköisesti Trump tuolta palaa. Itse toivon tätä, vaikka en itkisi hänen kuolemaansa. Miehen olisi hyvä vastata teoistaan presidenttiytensä jälkeen ja maksaa velkansa. Tai tehdä se (kuinka mones?) konkurssi taas kerran.
 
Kuin poliitikko ;)
Jos verojen välttely tapahtuu lain sallimilla keinoilla, ei se ole veronkiertoa. Syyllistykö työmatkavähennykset verotuksessa tekevä mielestäsi veronkiertoon? Tai vielä selvemmin - pitäisikö jokainen laivalla verovapaita juomia ostanut tuomita veronkierrosta?
Minä syyllistyin!

Laitoin rutkasti vähennyksiä vaikka sain km-korvaukset joka kilsalta enkä siis käynytkään konttorilla

Miksikö? No siksi kun poliitikot ministereitä myöten on näyttäneet vuosikymmeniä esimerkkiä. Huijaa verottajaa aina kun pystyt. Ja niin olen tehnyt :)
 
70 000 vähennyksiä kampaamokäynneistä...mitähän muita palveluita on saatu.
Ranskan presidentit, myös nykyinen Macron, käyttävät valtion rahaa meikkeihin noin 10 000 € kuukaudessa. Noihin kuluihin sinäkin EU-maan kansalaisena osallistut. Asia ei kuitenkaan pariin vuoteen ole enää edes noussut uutisiin - sen sijaan Trumpin hiusmuotoilukuluja seurataan kauhistellen. Miksi?
 
  • Tykkää
  • Haha
Reactions: Lispetti ja Echo
Ranskan presidentit, myös nykyinen Macron, käyttävät valtion rahaa meikkeihin noin 10 000 € kuukaudessa. Noihin kuluihin sinäkin EU-maan kansalaisena osallistut. Asia ei kuitenkaan pariin vuoteen ole enää edes noussut uutisiin - sen sijaan Trumpin hiusmuotoilukuluja seurataan kauhistellen. Miksi?
Ilmankos Macronilla on niin kumisen näkönen naama.

Millanenhan olisi kuva "Macron without make-up?" Normiäijä?
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Ranskan presidentit, myös nykyinen Macron, käyttävät valtion rahaa meikkeihin noin 10 000 € kuukaudessa. Noihin kuluihin sinäkin EU-maan kansalaisena osallistut. Asia ei kuitenkaan pariin vuoteen ole enää edes noussut uutisiin - sen sijaan Trumpin hiusmuotoilukuluja seurataan kauhistellen. Miksi?
Holy Macrouni!:X3:
 
vierailija
Yle:

"Burnsin mukaan hänen pihaltaan on ennenkin varastettu Trump-kylttejä. Kaiken kukkuraksi ohikulkijat laukovat kärjekkäästi mielipiteitään kylteistä, Burns valittaa.

– Minulle haistatellaan ja minua huoritellaan, Burns kertoo. Hänen mukaansa asialla ovat valkoihoiset aikuiset demokraatit."
 
Se ja sama vierailija
Niinhän se menee, että kun suuria linjoja ei ymmärretä, niin on helpompi viedä taistelu siihen että "Trumpin kampaaja kulut oli 70 000" - "Niin mutta Macronin meikkikulut on 10 000". Ensinnäkin siellä ei ole Macron Trumpia vastassa ja vaikka olisi, mitä sitten? Ehkä asia, jota voi ihmetellä, mutta ei ratkaiseva tekijä millään muotoa.

Monilta tosin näiden epäoleellisuuksien esiin nostaminen on ihan tietoista taktiikkaa. Sitten keskustelu oleellista asioista jää taka-alalle.

Ja nytkään ei ole tarkoitus vähätellä sitä, että yhteisiä varoja laitetaan turhuuteen. Itse kyllä muistan lukeneeni paljonkin noista Macronin ehostus- tai edustuskuluista. Joskin siitä en ole varma, että olivatko ne mitenkään erikoiset edeltääjinsä verrattuna. Trumpin kampaalaskuista kuulin ihan hetki sitten. Kyllä Trumpilla menee isommat asiat edelle, ei paljoa vaikuta minun näkemykseeni hänestä tämmöinen yksittäinen erikoisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti

Yhteistyössä