Irtisanoutumisen pätevä peruste?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Duunarinari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muista AP: Työkkäri (tai epäselvissä tapauksissa työvoimatoimikunta) päättää vain ja ainoastaan työkkärille toimittamiesi paperien perusteella, ei sillä perusteella mitä selität työkkärille. Onhan sinulla kirjallinen työsopimus? Ja pyydä työtodistus ja ehdottomasti siinä pitää olla merkintä siitä, kuinka työsuhde päättyi.

Ja eikös tämä ap ollut itse irtisanoutumassa??? Siis eihän häntä irtisanota vaan itse haluaa lopettaa??? Eiköhän siitä karenssia pätkähdä. Suosittelen muuten tutustumaan tulevaan työhön etukäteen ( ja firmaan myös ) ja kyselemään asit työhaastattelussa, ettei sitten tule otettua työtä, joka on itsestä "arveluttavaa" ja tuhlattua omia ja työnantajan voimavaroja.

"Jos itse irtisanoudut, ei sinun tarvitse esittää mitään erityistä syytä, mutta sinun on noudatettava irtisanomisaikaa."

Kerrotaan Metallityöväen Liiton sivustoilla;

http://www.metalliliitto.fi/portal/suomi/edunvalvonta/keskeiset_sopimusmaaraykset/irtisanominen/

Koeaikana saa työntekijä tai työnantaja sanoa sopimuksen irti. Mutta tottakai siitä karenssia tulee jos et suostu olemaan työpaikassa jossa sinua pidettäisi. Ei ne työkkärissäkään idiootteja ole.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Aina jos irtisanot itse itsesi, tulee karenssia, ja piste!!!!!!!!!

Näin minäkin olen luullut.

Tosiaankin täällä on noin puolella porukasta luetunymmärtämistaito hukassa. Osa puhuu siitä, milloin voi irtisanoa ja irtisanoutua, ja osa puhuu karenssista, jota ap:n kysymys koski.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Aina jos irtisanot itse itsesi, tulee karenssia, ja piste!!!!!!!!!

ei tuu. mä irtisanouduin just työstäni viime syksynä ja karenssilta vältyin, mun piti vaan työkkärissä viedä todisteeksi palkkakuitit ja täyttää sellanen lappu että mulla on ollu huono palkka. Se on ilmeisesti ainoa hyvä syy irtisanoutua itse ettei saa siitä mitään seuraamuksia.
Niin ja olin provikkapalkalla.

Itsekin olen ajatellut lähteä pois koeajalla työilmapiirin takia. Eli karenssi tulee, mutta onko se vakio 3kk vai vaihteleeko se? Uusia työpaikkahakemuksiakin olen jo rustaillut.

Alkuperäinen kirjoittaja Roope:
Itsekin olen ajatellut lähteä pois koeajalla työilmapiirin takia. Eli karenssi tulee, mutta onko se vakio 3kk vai vaihteleeko se? Uusia työpaikkahakemuksiakin olen jo rustaillut.

Irtisanoutumisien osalta ei vaihtele, jos karenssi tulee niin se on se 3 kuukautta.

Minulle kerrottiin, että työtodistuksessa ei sinänsä tarvitse lukea miksi työsuhde on loppunut. Työvomaviranomaisille riittää erillinen (allekirjoitettu) lappu, jossa työnantaja kertoo miksi työsuhde on loppunut. Näin menettelemällä karenssia ei pitäisi tulla.

Yhteistyössä