Mitä sanon irtisanoutumiseni syyksy, jotta se olisi "riittävän hyvä"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äipykkä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äipykkä

Vieras
Minulla on siis määräaikainen työsuhde 8/11 loppuun asti. Tarkistin liittoni lakimieheltä, että irtisanoutumisaika määräaikaisestakin työsuhteesta on 2 viikkoa. Arki perheelläni on tosi raskas. Nuorempi, 4v, on päiväkodissa ja vanhempi tyttö eskassa. Kumpikin ovat sairastelleet oikeastaan marraskuulta lähtien. Vanhempi tyttö on syönyt tämän vuoden puolella jo kolme antibioottikuuria korvatulehduksiin. Hänellä on kuulo jo noista tulehduksista jo ennestään alentunut.

Nuorempi lapsi on se, joka huolettaa. hän on luonteeltaan hyvin herkkä ja selvästi väsyy pitkistä (9h) hoitopäivistä. Loppuviikot ovat aina yhtä itkua. Ja aamuisin on itkut siitä, ettei halua mennä päiväkotiin pitkäksi päiväksi. Oikeastaan itku alkaa jo sunnuntaina. Välillä huomaa selvästi, ettei hän ole iloinen oma itsensä, vaan väsynyt. Sairastelu tietenkin verottaa osansa.

Miehen kanssa ollaan uupuneita. Toki kaikilla muillakin on samanlainen tilanne kodin ja pienten lasten kanssa, mutta tuntuu etten vaan jaksa. Tahtoisin keventää lasten arkea ja omaa arkea tekemällä osa-aikaista työtä. Pienempi lapsista saisi olla osan viikosta hoidossa ja hoitopäivinäkin lyhyempää päivää.

Mutta mitä sanon irtisanoutumisen syyksy, jotta se olisi "riittävän hyvä syy"? Täällä kun ei oikein ymmärretä lapsen uupumista / sairastelua syyksy vaan otetaan se niin, ettei työ kiinnosta.

Työoikeudessa työnantajan irtisanomisoikeudelle on asetettu merkittäviä rajoituksia, sillä irtisanomisen on aina perustuttava lain hyväksymään syyhyn. Työntekijällä vastaavaa perusteluvelvoitetta ei ole. Edellä mainitusta on kuitenkin erotettava se seikka, että määräaikainen sopimus ei pääsääntöisesti ole irtisanottavissa sen paremmin työntekijän kuin työnantajankaan puolelta. Purkaminen onnistuu kyllä määräaikaisenkin sopimuksen osalta, jos purun edellytykset täyttyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23136843:
Kyselin siis syytä siksi, että se olisi työnantajalle helpompi hyväksyä. Enkä polttaisi siltoja takanani.

Kerro totuus, että on liikaa työtunteja sinulle tällähetkellä. Suosittelisin kertomaan suoraan syyn jos kumminkin vaihdat työpaikkaa sana voi kiiriä, eikä sitä tiedä jos pomosi antaisi tehdäkkin niin ja onhan sinulla mahdollisuus osittaiseen hoitovapaaseen 30työh/viikko

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23136843:
Kyselin siis syytä siksi, että se olisi työnantajalle helpompi hyväksyä. Enkä polttaisi siltoja takanani.

Ok no entä jos sanoisit että perhetilanteen kannalta olisi parempi että jäisit vielä kotiin.

En nyt oikein ymmärätänyt miksi olet irtisanoutumassa, jos haluat tehdä osa-aikatyötä? Eikö nimenomaan kannattaisi kysyä ensin, voitko vaihtaa lyhyempiin työpäiviin?

Mielenkiintoisen vaustauksen antoi lakimies. Sillä minä olen ymmärtänyt, että määräainaisesta sopparista ei niin vain lähdetä pois.

Entä jos et saa heti töitä?
Et saa rahaa mistään, koska olet karenssalla ja kotihoidontukikaan ei enää sua koske.

Mie lähdin määräaikaisesta sillä että työ oli provikalla myyntiä ja tuli ero sen aikaisen miehen kanssa jolloin näytin vaan nyrpeää naamaa asiakkaille. Pomo ymmmärsi hyvin tämän että minun on turha seistä sielä karkottamassa asiakkaita pois ja sovimme määräaikaisen työsuhteeni loppuvan heti kun saan seuraajan. missä kesti pari päiväää

[QUOTE="huom";23136990]Mielenkiintoisen vaustauksen antoi lakimies. Sillä minä olen ymmärtänyt, että määräainaisesta sopparista ei niin vain lähdetä pois.

Entä jos et saa heti töitä?
Et saa rahaa mistään, koska olet karenssalla ja kotihoidontukikaan ei enää sua koske.[/QUOTE]

No niin se lakimies vain sanoi. Luulisi hänen tietävän, mistä puhuu. Ja kyllä minä saan töitä. Mieskin on töissä, joten jonkin aikaa voimme elää myös hänen palkallaan jos tiukka paikka tulee.

Piti vielä lisäämäni, että lakimies kertoi näin:
- jos kyseessä on määräaikainen virkasuhde, on silloin 14vrk irtisanoutumisaika
- jos kyseessä on työsopimuslain mukainen työsuhde, ei voi tällöin irtisanoutua jos ajasta ei ole erikseen sovittu

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;23137453:
Piti vielä lisäämäni, että lakimies kertoi näin:
- jos kyseessä on määräaikainen virkasuhde, on silloin 14vrk irtisanoutumisaika
- jos kyseessä on työsopimuslain mukainen työsuhde, ei voi tällöin irtisanoutua jos ajasta ei ole erikseen sovittu

Eli onko sulla sitten määräaikainen virka vai työntekijän määräaikainen työsopimus?

No siltä ei välty millään vaikka tekisi mitä ja irtisanomisen syy olisi mikä tahansa.

Kyllä muuten välttyy. Mä irtisanoin itteni yhdestä työpaikasta syynä se, että se oli todellakin KAMALA työpaikka. Työnantaja syytti asioista, mitä en ollut tehnyt, ja esim. siivosin LIIAN NOPEASTI. Tilan lattianpesu koneella olisi pitänyt kestää 45 minuuttia vähintään, niinkuin muillakin, ja mulla kesti 20min, joten olin paska tt. Ja ihan kaikesta asiasta samanlaista paskaa päälle. Tein selvityksen työkkäriin (niinku kai aina pitää?) ja työkkäri pyysi vielä joltain todistajalta selvityksen ja allekirjotuksen, ja täts it, kattoivat riittävän hyväksi syyksi sanoa sopimus irti, eikä karenssia tullut.

Työoikeudessa työnantajan irtisanomisoikeudelle on asetettu merkittäviä rajoituksia, sillä irtisanomisen on aina perustuttava lain hyväksymään syyhyn. Työntekijällä vastaavaa perusteluvelvoitetta ei ole. Edellä mainitusta on kuitenkin erotettava se seikka, että määräaikainen sopimus ei pääsääntöisesti ole irtisanottavissa sen paremmin työntekijän kuin työnantajankaan puolelta. Purkaminen onnistuu kyllä määräaikaisenkin sopimuksen osalta, jos purun edellytykset täyttyvät.

Mulla on kanssa tälläinen usko määräaikaisesta sopimuksesta. Että se ei sido vain työnantajaa vaan myös työntekijää. Esim. oppisopimuksen aikainen työsuhde on aina määräaikainen siksi että työnantaja velvoittaa työntekijän käymään koulutuksen loppuun koska siitä on kuluja työnantajallekin. Vain _äärimmäisen hyvän_ syyn takia sen voi purkaa. Lieneekö tässä haetaan sitten sitä..?