Inseminaatio

Joo me pidetään väliä vielä tääkin kierto!! :( Me lähetään Riikaan ja ei oo varaa lähtee jos tehdään inssi, ja mä tiedän että puoliso haluaa lähtee sinne reissuun ym. ni mennään sit :)
Ja ens kuussa on sit klinikan kesälomakin mut sanoin sinne että soittelen kun mulla seuraavan kerran menkat alkaa niin ne sano itekin sit et joo katotaan ja lasketaan niitä päiviä sitten.. Että odottelu senkun jatkukoon.. Tässä alkaa todella oleen niin sellanen olo että vois jo luovuttaa pikkuhiljaa mut ehkä se tästä.. :/ Mulla menossa muuten kp3
 
Lapin matkaaja Surullista luettavaa... ISO :hug:

dinaho Onnea hirmuisen paljon! :heart:

Olen pitänyt hiljaiseloa, kun ollut tämä välikuukausi. Nyt sitten viimeinen inssi ensi viikolla. Huommenna ultrassa tarkistellaan, kuinka kypsänä sielä ollaan!

Tämä nainen on ainakin aivan kypsänä jo koko touhuuun! :kieh: Onneksi saa olla kesän ilman noita perkuleen clomeja ja kaikkea muuta hössötystä, kun kerran ei mitään tapahdu. Kauhun sekaisin tuntein yritän valmistautua tulevaan ivf:ään. Mun psyyke on jo clomeista sekaisin, niin miten käy sitten suurempien hormonimäärien kanssa!!! En halua edes ajatella! No... siihen palaan sitten syksyllä... ehkä.

Käyn sitten kertomassa kuinka kävi, vaikka sen jo tiedänkin... :/

Aurinkoa teille kaikille!!!! B)
 
Lapin matkaaja, olen todella pahoillani puolestanne!! :snotty: Paljon voimia suruunne!!

Mä olen pitänyt vähän hiljaiseloa ketjusta... On ollut aika raskasta ja oon ollut aika masentunut tästä tilanteesta.. eikä tilannetta helpottanut yhtään että ystävä kertoi juuri plussauutisia! :(

Nyt tulin just ultrasta ja kolme munarakkulaa oli tyrkyllä. Ongelmana on, että inseminaatio on varattu maanantaille ja munikset olisi ollut kypsiä jo nyt (kaksi yli 20 mm ja yksi pienempi)! No, mulle iskettiin vatsanahkaan jarrupiikki ja huomenna pistän aamulla eka puregonia, sitten puolen päivän aikaan jarrua ja illalla pregnyliä. Varsinainen piikkipäivä tulossa! Huvittavaa sinänsä, että ennen oon ollut TODELLA piikkikammonen, mutta nykyään aika karaistunut jo tähän piikittelyyn!

Lääkäri sanoi että kannattaa varmistella joka tapauksessa lauantaina, jos sattuu irtoamaan jo ennen maanantaita..

Nyt vaan sormet ja varpaat ristiin että tällä kertaa nappais....



 
Heipä hei... hiljaista täällä on ollut! Onko kellään mitään uutisia vai onko odotusvaihe käynnissä?

Mä tulin just inssistä. Ultrassa näkyi kolme (!) munarakkulaa ja päätettiin tehdä inssi silti ilman ylimääräisten imua. Lääkäri vähän epäröi että pitäisikö se yksi ottaa pois, mutta sanoin antaa mennä vaan, kun ei kuitenkaan kaikki niistä tärppää (tärppäis se yksi!!) Yksi munis oli jo 30 mm.. järkyttävän iso! En sit tiedä miksi oli niin isoksi päässyt kasvamaan, olisiko sillä jarrupiikillä sit ollut vaikutusta.

Taas oli siittiöitä iso määrä (54 milj) joten odotukset on korkeella vaikka ei sais. Jos nyt ei tärppää, niin vielä yksi inssi ennen lomia ja sit kesälomalle ja sen jälkeen IVF.

Plussaonnea, tulkaa muut inssiläiset kertomaan kuulumisia kans!
:heart:
 
Itse kävin inssissä tänään, munasolut olivat jo lähteneet liikkeelle, en tiedä onko hyvä juttu vai ei.
Ihmettelen että kun täällä on ollut puhetta paljonko siittiöitä on saatu matkaan ja hurjilta vaikuttaa lukemat. Meillä niitä lähti matkaan vain miljoona ja ei lääkäri sanonut mitään, että olis liian vähän... Tietääkö kukaan, onko pestyistä siittiöistä myös karsittu kaikki epämuodostuneet yksilöt pois?
 
Joppu: Meillä oli viimeks lääkärin kanssa puhetta just näistä määristä, kun meillä oli 7 milj ja ihmettelin vähyyttä. Edellisessä oli 15 milj. Se sano et 3 miljoonaa ja päälle on hyvä määrä, jos on alle pitää harkita kannattaako inssiä tehdä vai suoraan järeämpiä keinoja. Toivotaan kuitenkin että sieltä teidän miljoonasta se yksi löytää tiensä oikeeseen osotteeseen. Mun luullakseni ne pestyt on niitä hyviä kaikki.
 
Onko sulla Rosetta ollut mitään oireita? Munkin pitäisi yrittää pitää toiveita kurissa, mutta en mahda mitään sillä että alan aina kuvittelemaan kaikan maailman oireita heti toisella piinaviikolla.. :headwall:
Pidän sulle peukkuja!!

Joppu, mäkin olet kuullut muistaakseni että 2-3 miljoonaa olisi sellainen suositusraja inssille, mutta en ole ihan varma. Ihme että se lääkäri ei sit sanonut mitään!? Pestyistä on tosiaan on poistettu mm. huonosti liikkuvat yksilöt pois. Toisaalta oon myös kuullut että tosi pienilläkin siittiömäärillä on onnistuttu.. Pidetään peukkuja että tärppää!! :)
 
Täällä odotetaan tädin viimeistään torstaina tulevan kylään jos ei tule niin pitäneen kipaista kylälle ja kysyä onko täti saanut vihdoin porttikiellon meille 9 kk. :p
Jospas se nyt jättäs jo tulematta ku aina meitä kiusaa ja riesana pyörii.
Inssissä käytiin 6.5. ja hyvin lähti matkaan uimareita. pallukka oli 22mm ja kupli jo.
Joten katsellaan miten käy.
Oletteko tehneet ovistesteillä raskaustestiä vai huijaako se...???? Tai ylipäätänsä näyttääkö se jotain... :eek: taas näitä hassuja kysymyksiä....
 
Täällä on toinen inssi takana.. minulla oli yksi iso (taisi olla jotain 25mm) munarakkula vasemmalla puolella ja kolme noin 18mm oikealla.. eilen kun kävin ultrassa paikallisessa sairaalassa, tosta määrästä ei sanottu mitään, vaikka tiesin kyllä että munarakkuloita saa olla vain enintään 3.. sanottiin vain, että vasemman mukaan mennään.. no, sitten se lääkäri siellä inssi paikassa mittaili niiden pienempien munarakkuloiden kokoja ja totesi, että ne on liian isoja.. vähän aikaa mietittyään se päätti sitten poistaa yhden niistä oikean puolen munarakkuloista.. miehän menin sitten ihan paniikkiiin, koska pelkäsin, että se sattuu ihan mahottomasti.. se paikallispuudutteen antaminen ei tuntunut oikeastaan missään, mutta sitten se imeminen kylläkin.. itse inssi meni ihan hyvin sitten ja irrotuspiikki annettiin taas vasta inssin jälkeen.. nyt sitten vain odotetaan.. paljoa en uskalla toivoa, koska viimeksi petyin aika pahasti, kun vatsaan alkoi juilimaan päivää ennen kuin menkat alkoivat..

onko täällä ketään, jolta olisi punkteerauksella imetty yksi munarakkula pois ennen inssiä? minulle ei sanottu mitään jälkioireista.. nyt huomasin, että päiväsiteeseen oli tullut verta ja sitten pyyhkiessä.. mietin, että kuuluuko se asiaan ja ei kait se vaikuta mitenkään inssin onnistumiseen.. minulle ei sanottu noista mitään ja nyt jälkikäteen jäi vaivaamaan..
 
Peppi1981: itse inseminaatiokin saattaa aiheuttaa vuotoa, sillä siellä saattaa tohtori raapaista johonkin inssiä tehdessään. Kerron tämän vankalla yhden inssin kokemuksella :) Mutta mulla viimeksi tuli inssin jälkeen kunnolla verta kaksi päivää, koska lääkäri jouti pihdeillä suoristamaan jotain (en muista mitä osaa) että sai inssin tehtyä. Hän sanoi, että vuotelu inssin jälkeen on ihan normaalia. Tuskin se onnistumiseen mitenkään vaikuttaa, vaikka ei meillä eka inssi tärpännytkään.

Täällä huomenna kontrolliultra, että päästäänkö inssiin tällä kertaa ollenkaan, kun näyttää ovulaatio osuvan viikonlopulle. Niin mun säkää.
 
tytti82: kiitos vastauksesta.. :) minulla ei ensimmäisellä kerralla vuotanut verta ollenkaan, vaikka se lääkäri joutui vähän ronkkimaan, mutta nyt sitten, kun inssi meni mielestäni paljon helpommin, tuli vuotoa, joten sen takia vähän huolestuin..
 
Peppi1981, mulla tehtiin viime inssissä sama juttu! Mulla oli kolme munista vasemmalla ja yksi oikealla. Lääkäri sanoi että pakko puhkaista ja imeä kaksi pois. Olin myös ihan paniikissa, mulle ei edes annettu mitään kipulääkettä! Lääkäri sanoi vaan että jos sattuu kauheesti, koita olla potkaisematta häntä..

Onneksi toimenpide meni nopeasti ja kipu myös oli ohi nopeasti. Kysyin että onko punktio samanlainen toimenpide ja lääkäri sanoi että on, paitsi että sillon saa kipulääkettä ja toimenpide kestää kauemmin.. Mulla tuli järkyttävät supistukset sen inssin jälkeen, makasin vaan sohvalla loppu päivän. Tuli myös verta jälkeenpäin jonkun verran.. Nyt tässä inssissä (en antanut lääkärin puhkaista ylimääräistä ja tehtiin inssi kolmella muniksella) ei tullut mitään suppareita.

Tytti82, mulla olisi osunut myös ovulaatio viikonlopulle (perjantain ultrassa todettiin muniksen olevan 22 mm) mutta lääkäri pisti mulle jarrupiikin joka esti ovulaation! Itse pistin myös toisen jarrupiikin lauantaina. Sitten lauantai iltana pistin pregnylin ja maanantaina oli inssi. Munikset ei ollut irronneet vaikka olin varma että ne olisi jo irti. Lääkäri sanoi että jarrupiikki toimii yleensä tosi hyvin. Eli kannataa kysyä sitä.
 
Hei,

Anteeksi, että tungen tähän ketjuun, mutta kiinnostaa tuo Pepin ja Fifriksen kokemukset inssin ajoituksesta - tai no siis siitä, että follit eivät ole vielä irronneet. Ymmärsinkö oikein?!? Ja että olit Peppi vielä saanut tuon irrotuspiikinkin vasta inssin jälkeen. Mulla menossa 2. IUI ja nyt on pp.7. Mulla lääkkeinä Menopur+Pregnyl+Terolut. Laitoin Pregnylin lääkärin ohjeen mukaan inssiä edeltäneenä iltana, mutta piikin ja inssin väliin jäi 15h eivätkä follit olleet vielä irronneet, kun tehtiin IUI. Itse asiassa ne irtosivat vasta seuraavana päivänä! :eek: Nyt itseä mietityttää, että menikö ajoitus ihan metsään? Että onko teille Peppi tai Fifris - ja myös muut - kommentoitu lääkärin taholta mitään siitä, onko follien irtoaminen vasta IUI:n jälkeen jotenkin huono juttu?!? Mua ainakin epäilyttää, että että siittiöt ovat kuolla kupsahtaneet ennen kuin mun follit on irronneet... :headwall:

Kiitos, jos joku ehtii vastailla!
 
Moi vadelmaunelma!
Olen ymmärtänyt että on parempi että inssi tehdään ENNEN kun follit on irronneet, koska siittiöt kestää odotusta pidempään kun munasolu. Toisaalta olen myös kuullut ettei pestyt siittiöt kestäisi niin kauaa kun normaalit, en tiedä sitten onko totta...?

Meillä lääkäri oli tarkkana että pregnyl pitää pistää tasan 36 tuntia ennen inssiä, eli mä pistin sen yöllä minuutilleen lääkärin antamaan aikaan. Lääkäri sanoi että yleensä pregnyl vaikuttaa niin että munis irtoaa noin 40 h kuluttua pistoksesta. Mulle on tehty kaksi inssiä ja kummallakaan kerralla ei munis ollut irronnut ennen inssiä.. Tästä on varmaan monia eri koulukuntia. Varmasti ajoituksesi on ollut hyvä! :)

t. Fifiris - jonka pitäis varmaan keskittyä välillä myös työntekoon.. :whistle:

 
Moikka,

Tämäpä menee mielenkiintoiseksi tämä inssin ajaoitus...Sekoitan omalta osaltani soppaa. Mulla oli tänään kp 13 kontrolliultra ja folli 16,5 mm, joten lääkärin mukaan ovulaatio pe-la. Insii tehdään perjantaina puolelta päivin ja jos siihen mennessä ei ole tullut ovulaatiotikkuun plussaa tai viimeistään lauantai-aamuna niin mun pitää iskeä pregnyl-piikki. Muuten tehdään siis luonnolliseen kiertoon.

Olin vähän hämilläni että vasta inssin jälkeen seuraavana päivänä laitetaan piikki!! lääkäri sanoi, että ei sitä voi laittaa aikaisemmin, kun folli ei välttämättä ole kypsä. Totesi kyllä että luultavasti sitä ei täydy laittaa vaan ovulaatio on aiemmin. Ihmettelin edelleen, että kannattaako inssiä tehdä, jos ovullatio ei ole vielä tikussakaan näyttäytynyt, niin lääkäri sanoi että kyllä siittiöt elävät sen muutman päivän. Sitten tivasin että pestytkin siittiöt vai ja hän sanoi että kyllä pestytkin elävät muutaman päivän!

Mä oon ihan pihalla! Miten kaikilla voi olla niin erilailla?! Onkohan tää nyt vaan jotain kusetusta ja ne haluaa vaan rahta meiltä pois (Ollaan yksityisellä) vai voiko inssi tuottaa tulosta vaikka tehdään pe jos ovulaatio tikussa näkyy esim lauantaian? Halaun kovasti uskoa lääkäriin kuitenkin, ettei näitä nyt ihan turhaan tehdä...

Voi kertokaa mitä te ajattelette?

Fifiris, luulen että tota hidastuspiikkiä (vai mikä se nyt onkaan) ei voi tehdä luonnolliseen kiertoon..vai tehtiinkö sulle? Kun mulla lääkäri ei siihen oikein lämmennyt tai oikeastaan hoitaja sanoi ettei sitä voi tehdä.
 
täällä on yksi jolla oli eka inssi tänään! :) ois kiva ku joku kertos onko jollakin tärpänny ekalla kerralla? nyt pitäs sit odotella ainakin se 2 viikkoa! jännnittää mitä tuleman pitää! =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sivi:
täällä on yksi jolla oli eka inssi tänään! :) ois kiva ku joku kertos onko jollakin tärpänny ekalla kerralla? nyt pitäs sit odotella ainakin se 2 viikkoa! jännnittää mitä tuleman pitää! =)
Kyllä se on mahdollista, meillä tärppäs ekasta inssistä. Seitsemän vuotta yritettiin ja tuo tärpännyt inssi tehtiin luovutetuilla siittiöillä (eli ne oli kunnossa) Matkaan lähti muistaakseni 5miljoonaa pestyä veitikkaa.

Nyt rv 6+6 ja ensi viikolla ultaa odottelen, toivottavasti siellä kaikki on kunnossa. Jotenkin kaikkien pettymysten jälkeen ei meinaa uskoa, että voisi mennä hyvin kerrankin, vaikka olo on varsin "raskaana oleva", eli saikulla olen pahoinvoinnin vuoksi ollut tämän viikon.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tytti82:
Fifiris, luulen että tota hidastuspiikkiä (vai mikä se nyt onkaan) ei voi tehdä luonnolliseen kiertoon..vai tehtiinkö sulle? Kun mulla lääkäri ei siihen oikein lämmennyt tai oikeastaan hoitaja sanoi ettei sitä voi tehdä.
Mulla oli tosiaan hormoniavusteinen kierto. Lääkäri sanoi että "jarrupiikki" estää LH-hormoonin muodostumisen mikä estää ovulaation. En tiedä yhtään voiko sitä tiedä luonnolliseen kiertoon.

On toi kyllä uskomatonta miten erillaisia käytäntöjä eri hoitopaikoissa on! Me ollaan kans yksityisellä, ollan Fertinovassa. Folli kasvaa mun kuuleman mukaan noin 2 mm vuorokaudessa, eli sulla olisi sitten perjantaina se 20,5 mikä on varmaan ihan hyvä koko. Mutta on mustakin vähän erikoista että pregnyl laitetaan vasta inssin jälkeisenä päivänä. Toisaalta, eiköhän ne lääkärit tiedä meitä paremmin (?) Kannattaa varmaan myös varmistella itse sitten viikonloppuna! ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mussu:
Alkuperäinen kirjoittaja Sivi:
täällä on yksi jolla oli eka inssi tänään! :) ois kiva ku joku kertos onko jollakin tärpänny ekalla kerralla? nyt pitäs sit odotella ainakin se 2 viikkoa! jännnittää mitä tuleman pitää! =)
Kyllä se on mahdollista, meillä tärppäs ekasta inssistä. Seitsemän vuotta yritettiin ja tuo tärpännyt inssi tehtiin luovutetuilla siittiöillä (eli ne oli kunnossa) Matkaan lähti muistaakseni 5miljoonaa pestyä veitikkaa.

Nyt rv 6+6 ja ensi viikolla ultaa odottelen, toivottavasti siellä kaikki on kunnossa. Jotenkin kaikkien pettymysten jälkeen ei meinaa uskoa, että voisi mennä hyvin kerrankin, vaikka olo on varsin "raskaana oleva", eli saikulla olen pahoinvoinnin vuoksi ollut tämän viikon.
ihana kuulla,meillä lähti vain 2miljoonaa veitikkaa! onkohan se liian vähän? pidän sulle peukkuja et kaikki on hyvin! :)
 
Kiitos paljon Fifris ja Tytti82 vastauksistanne! Kyllä itselläkin on toisinaan sellainen tunne, että haluavat vain rahastaa. Laskeskelin, että kyllä klinikan kannattaa tehdä se 3-4 inssiä ennen kuin "voivat suositella IVF -hoitoa", koska hehän nettoavat tällöin huomattavasti enemmän rahaa kuin jos tekisivät sen IVF-hoidon. Luin jostain jenkkien sivuilta, että pestyt siittiöt elävät 24-72h, mutta jotkut sivut väittävät iäksi vain 6-12h! Ota näistä nyt sitten selvää :eek: Yritin tonkia jotain tieteellistä artikkelia, mutta jäi homma kesken kun tuli kiire. Olen siis itse yliopistolla tutkijana, joten pääsen käsiksi kansainvälisiin tieteellisiin lääketieteen tietokantoihin ja niiden artikkeleihin ;)

Toisaalta mulla tehtiin edellinen inssi luomukiertoon ja silloin follit oli edellisiltana irronneet eli ei ainakaan silloin sekään ajoitus toiminut...Saas nähdä, minkä kaavan mukaan tehdään 3. inssi, joka on ilmeisesti pakko tehdä - lääkäri ei suostu IVF -hoitoa tekemään, vaikka minä olen suoraan rahaa ojentelemassa :headwall: Toivotaan, että meillä kaikilla nyt tärppäisi! Tulen kyllä varmasti kertomaan, että mitenkä kävi - tosin negaahan sieltä odottelen...
 

Yhteistyössä