Inseminaatio

Hei! Voisin ilmoittautua tänne kanssa. :wave: eilen tehtiin eka inssi. lapsettomuutta takan kohta 2 ja puoli vuotta. Inssi ei sattunut kyllä yhtään. Hyvä niin. Mutta nyt jäi askarruttamaan mieltä ton inssin ajankohta. Mä laitoin irrotuspiikin ke klo 23 ja inssi tehtiin pe klo 11.20 jolloin rakkula oli jo puhjennut. Mutta lääkäri sanoi että ajoitus oli hyvä. Toisaalta kun oon lukenu kokemuksia, niin osa sanoo että inssi pitäis tehdä ENNEN kun ovis on tapahtunu. Mä oon jo valmiiksi niin pessimisti ja uskon ettei tämäkään sitä plussaa meille tuo. Niin ja pitiki mennä mittaamaan lämmöt....ihan alhaalla neki. :'(
 
Pieni paussi pihahommissa, tulinpa vaan kommentoimaan et oon kyllä aikas samoilla linjoilla tän asian kanssa kun Pantalaimon. Ei voi lakata elämästä tän asian aikana, pakko on koittaa elää ihan normaalisti. Tietty nyt kun on inssi tehty, en aio vetää mitään lärvejä. Mut maistaa aion.

Mulla on semmonen lääkitys, mitä ei voi käyttää jos on raskaana. Kuitenkin lääkärin ohjeet on käyttää niitä tarpeen mukaan siihen asti jos joskus sen plussan saa. Myöskin siis nyt vaikka inssi on tehty. Ja ne ei kuulemma vaikuta mitään mihinkään kiinnittymisiin yms.

Pantalaimon: Hyvä tietää tosta verenkierto-hommasta, kiitos! Ja hyvä että kaikki menee loistavasti. B)
 
Pantalaimon & Iines -74, olen ihan samoilla linjoilla teidän kanssa tuossa alkoholiasiassa. Lääkärit tuntuu olevan erimielisiä, lieneeköhän sitten osittain myös riippuvaista heidän omasta suhtautumisestaan ylipäätään alkoholinkäyttöön. Meinaan kuitenkin nyt kiltisti noudattaa lääkärin neuvoa ja olla juomatta yhtään mitään. :saint: Lähinnä minua kiinnostaisi tietää, minkä vuoksi se kielletään? Onko sillä jotakin tekemistä kiinnittymisen kanssa tai jotain? Toki ymmärrän että kännääminen vie kehon epätasapainoon, mikä ei ole hyvä, mutta muutamalla lasillisella voisi olla enemmän positiivisia kuin negatiivisia vaikutuksia nimenomaan juuri siksi, että se rentouttaa ja auttaa unohtamaan hetkeksi tämän hoitorumban.
 
Tosta pregnyl-lääkkeestä.. minulle tehtiin keskiviikkona ensimmäinen inssi ja minulle laitettiin vasta sen toimenpiteen jälkeen toi lääke.. ensin mietittiin miehen kans, että oisko sittenkin pitänyt laittaa etukäteen se lääke, mutta toisaalta silloin olisi voinut olla vaarana, että ovulaatio ois mennyt ohi ennen inssiä.. minulle kyllä puhelimessa sanottiin, että sen lääkkeen voi laittaa joko vasta siellä tai sitten 20 tuntia ennen inseminaatiota.. ei puhuttu mitään 24-36 tunnista, vaikka kirjallisissa ohjeissa niin sanottiin.. huomasin kyllä sitten inssin jälkeen, että alavatsa oli pari päivää kipeänä.. taisi munasolut kypsyä ja irrota..

alkoholista sen verran, että itse olen ottanut nyt alkoholittoman linjan.. kävin juuri työkavereiden kanssa syömässä ja join sitten vain appelsiinimehua.. onneksi porukassa oli muitakin, jotka eivät juoneet alkoholia, joten en erottunut joukosta.. sitten vasta jos menkat alkavat eli inssi epäonnistuu, otan yhden oluen.. en ota mitään riskejä.. ennen, kun yritimme luonnollisesti, joinkin alkoholia ja ajattelin, että jätän alkoholin vasta, kun menkat ovat myöhässä.. mutta nyt kun olemme hoidoissa otan varman päälle..

sitten inssien määrästä.. meille sanottiin heti aluksi, että inssejä tehdään kaksi, jonka jälkeen voidaan kokeilla ivf.. kait niitä hoitoja ei tehdä julkisella puolella kuin vain ne kaksi.. ajattelimme, että jos ei nyt onnistu, kokeilemme heti uudestaan toisen kerran ja jos sekään ei tuo tulosta, kokeilemme ivf syksyllä..

niin ja voisiko joku kertoa, että mitkä ovat luget? meille ei ole puhuttu mitään tommoisesta lääkkeestä.. nyt alkoi mietityttämään, että jäikö meiltä nyt joku lääke saamatta.. mikä sen tarkoitus on? minun tarvi ottaa vain clomit + puregon + pregnyl..
 
En ole paljon tänne kirjoitellut mutta nyt on pakko. Haluan kannustaa teitä kaikkia näissä hoidoissa olevia, nimittäin vihdoinkin sain äsken plussan! Taustaa sen verran, että meille annettiin n. 7 vuotta sitten tuomio, että ivf-hoito on ainut mahdollisuus lapsen saamiseksi. Vika löytyi miehestä. No olimme onnekkaita ja jo toisesta ivf-hoidosta sai alkunsa meille rakas poikamme (nyt 5 v). Pojan ollessa vuoden ikäinen, yritimme uudestaan ivf-hoitoa ensimmäisen kerran mutta ei onnistunut. Tuon jälkeen yritimme vielä 3 krt mutta nekään eivät onnistuneet. Mieli oli tosi maassa, henkisesti olin aika loppu ja taloudellisesti olimme tiukoilla koska kaikki hoidot tehtiin yksityisellä.
Viime syksynä kävin juttelemassa lääkärin kanssa jatkoista ja ehdotin hänelle, että haluasin kokeilla kuitenkin inseminaatiota (jota meille ei missään vaiheessa ehdotettu) vaikka se hullulta kuulostaakin ivf-hoidon jälkeen, yleensähän se menee toisinpäin. Lääkäri ei sitä tyrmännyt vaan totesi että voidaan kokeilla. Itse en olisi voinut enää ajatellakaan niitä hormoonimääriä joita ivf-hoidoissa olin joutunut ottamaan, koska sain niistä kamalia sivuoireita. Niinpä helmikuussa kokeiltiin inseminaatiota ja käytin clomeja. Hoito ei onnistunut mutta olimme mieheni kanssa päättäneet että yritämme ainakin vielä kerran ja toisen hoidon tulos on nyt se, että plussasin juuri äsken.
Älkää siis koskaan menettäkö toivoanne, tiedän todella minkälaista on vuosien lapsettomuus ja kaikki siihen liittyvät hoidot mutta siitä huolimatta pitäkää toivoa yllä. Ihmeitä tapahtuu! Hyvää kevättä ja tsemppiä kaikille!
 
Tervetuloa uusille ja Lapin matkaaja onnittelut!! :) <3

Tässä olis vielä n.viikon verran aikaa ennen kun menkat alkaa.. malttamattomana sitä jo odottaa kyllä! :) <3 Oon sitä naureskellukin että harvoin sitä todella odottaa ja toivoo että ne menkat alkaa..
 
Lapinmatkaaja Onnittelut, ihania uutisia! :heart:

Uusille tervetuloa!

Vielä tosiaan niitä piinallisia päiviä ennen menkkoja oisi muutamia jäljellä, lääkäri antoi luvan vappuaattona testailla, jos nyt sinne asti ennen tätiä edes pääsee...
 
Olen jo jonkin aikaa taustaillut tätä ketjua mutta ajattelin vihdoin liittyä seuraanne! :)

Meidän tilanteesta lyhyesti. Ollaan yritetty 1,5 v lasta, saatu kolme varhaista keskenmenoa. Mun FSH-arvo on koholla (10). Nyt yksi ovulaation induktio hoito ja inseminaatio takana. Inssissä lääkkeenä femar + puregon + luget.. Eka inssi tehtiin tasan viikko sitten ja se meni hyvin, paitsi muniksia oli kehittynyt aivan liikaa!! Vasemmalla oli neljä kpl, oikealla yksi. Lääkäri sitten imi ylimääräiset kolme pois.. (Vähän sattui!!). Imun jälkeen lähetettiin 34 miljoonaa touhulaista matkaan..

Nyt sitten toinen piinaviikko aloitettu. Harmittavan vähän tuntemuksia on ollut. Pientä vihlontaa sillon tällön alavatsassa mutta ei mitään selkeää. Ajattelin testailla ekan kerran vappu-aattona, koska vappuna tulee tekis mieli ottaa muutama drinksu.. Katsotaan kuin tytön käy!

 
Lapinmatkaalle onnittelut munkin puolesta!! :) Hienoa!

Joo, siittiöitä on hyvin matkassa mutta mua huolestuttaa mun munisten laatu kun on se fsh ollut koholla. Tänään on tuntunut vähän nippailuja alavatsassa mutta ne voi nyt johtua ihan mistä vaan... Ihmeen rauhallisesti mennyt piinapäivät, vissiin nää kauniit ilman on saanut mielen vähän rauhallisemmaksi. Pari päivää enää ennen testiä!

Plussatuulia kaikille!
 
Mitäs tänne muille kuuluilee? :)
Mä odottelen edelleen menkkoja alkaviks.. tänään on kp28 et josko ne pikku hiljaa muutaman päivän sisällä sitten alkais.. Sittenhän se olis neljäs inssi edessä..huoh.. samalla kaavalla muuten mennään eli clomit ja pregnyl paitsi clomien annosta nostetaan.. eli onks se sit sen 100mg.. Mutta mutta tässä tää nyt menee odotellessa viel muutama päivä..maha on kipee kyl nytkin mutta tiedän että aikasintaan menkat alkaa mulla kp30, mutta tuskin sillon vielä..
 
Lapinmatkaajalle onnittelut plussasta!

Meidän ensimmäinen yritys sitten siirtyi seuraavaan kiertoon. Ehdin jo kirjoitella silloin 21.4. että ensimmäinen yritys on illalla. Mutta, siinäpä ehti jo esikoinen sairastua ja koko perhe mukana myös. Fiilikset on ihan hyvät, vaikkei itse hommiin ehdittykään. Sain ainakin todettua ovistestien toimivan ja tutkiskella omaa kehoani tämän kierron ajan. Silloin illalla tein sitten kuitenkin ovistestin, joka näytti selkeää plussaa. Ja seuraavana aamuna myös. Mulla oli käytössä Clearbluen digitesti sekä netistä tilatut halpisliuskat. Olenpa nyt viisaampi niidenkin suhteen :) Odottelen tässä menkkoja alkaviksi ensi viikolla ja sitten päästään tositoimiin toivottavasti joskus kuun puolivälin jälkeen. Katsotaan nyt millaisia nää mun kierrot meinaa olla.

Piinaajille tsemppiä ja kaikille muillekin ihanaa toukokuuta!!
 
Miskatti Jotain hyvää oli siis tässäkin kierrossa kun sait testailla ovisliuskoja.. :)
Joo kivaa kun on sitten joku taas samoihin aikoihin piinailemassa.. Mulla on kyllä eilisestä asti ollu maha ja rinnat niin kipeenä että vois kyl menkat alkaa jo.. Ja muutenkin odotan sitä niin et sit taas etenee tääkin asia :) <3 Vaikka eipä se odottaminen mihinkään siitä poistu :D Sitä odotellaan sit vaan seuraavaa asiaa.. :LOL:
 
Jastun ja Miskatin kanssa aika samoissa mennään. Tänään kp 27 ja huomenna alkanee menkat.. Eli ei eka inssi mulla(kaan) natsanut. :(
Jotenkin koko viime viikko meni sellaisissa fiiliksissä ettei varmaan tärpännyt, niin tää masis ei ollutkaan niin paha kun pelkäsin. Ehkä tää kevätkin auttaa, että kestää näitä takaiskuja paremmin.

No, ai auta kun uutta putkeen! Vähän jäskättää kun miehellä tulee työmatka 19.5 ja laskeskelin että taitaa just olla ovis-päivä. No ehkä voidaan irrottaa päivää aikaisemmin, toivottavasti!
 
Pitkästä aikaa tulin täällä lueskelemaan joutessani juttuja. Kerkesin jo ajattelemaan lukiessani, että ei taida kovin olla plussatuulinen tämä ketju, niin sillon osui Lapin matkaajan kirjoitus silmään. ONNEA KOVASTI! Voi kun on kiva juttu!
Meillä on siis hoitotauko meneillään ja viime viikolla saatiin aika kysille...elokuun lopussa...tosi pitkältä tuntuu nyt sitten tämä tauko, mutta pakko siirtyä julkiselle puolelle kun hoidot kovenevat...pitää sitä luomuplussaa yritellä joutessaan, mut sitä tuskin tulee. Muutenkin syksyyn asti odottelua, kun varasin lomareissun lokakleuulle.
Kaikille toivottelen plussatuulia kevään myötä! Käyn välillä lueskemassa juttujanne!
 
Täällä kolmas ja viimeinen inseminaatio perjantaina. Kasi follia oli taas kasvamassa niin kuin aikaisemminkin. Tämän jälkeen tulee meilläkin muutaman kuukauden kesätauko. Syyskuussa jatketaan ICSI/IVF-hoidolla B)
 
Alkuperäinen kirjoittaja dinaho:
Hei! Voisin ilmoittautua tänne kanssa. :wave: eilen tehtiin eka inssi. lapsettomuutta takan kohta 2 ja puoli vuotta. Inssi ei sattunut kyllä yhtään. Hyvä niin. Mutta nyt jäi askarruttamaan mieltä ton inssin ajankohta. Mä laitoin irrotuspiikin ke klo 23 ja inssi tehtiin pe klo 11.20 jolloin rakkula oli jo puhjennut. Mutta lääkäri sanoi että ajoitus oli hyvä. Toisaalta kun oon lukenu kokemuksia, niin osa sanoo että inssi pitäis tehdä ENNEN kun ovis on tapahtunu. Mä oon jo valmiiksi niin pessimisti ja uskon ettei tämäkään sitä plussaa meille tuo. Niin ja pitiki mennä mittaamaan lämmöt....ihan alhaalla neki. :'(
siinä vähän lainausta ja plussa tänään tikussa. :heart:
 
dinaho Onnea kovasti! :) <3 Hirveetä sanoo tää mutta kyllä ensimmäisenä mielessä oli kun luin ton katkeruus.. :(

Joo-o menkkoja odotellessa.. :mad: en tiedä onko klinikka auki helatorstain jälkeisenä perjantaina 22.päivä ja me lähdetään Riikaan 22.päivä illalla ja tullaan sitten maanantai iltana takasin joten kohta se jää tääkin kierto väliin ellei noi menkat ala!! :mad: vituttaa meinaan pikkasen.. maha ja rinnat kipeet mut eipä sit mitään muuta.. Kaikki nyt on aikalailla kiinni siitä että kuinka toi klinikka on auki.. noh noh.. tässähän sitä turhautuneena odotellaan vain.. Huoh..
 
Kp 1 täällä :| . No tämä oli niin odotettavissa. Nyt vaan huolestuttaa se, kun yritin varata uutta insi aikaa väestöliitolta, niin ne saattaakin olla kiinni helatorstain jälkeisen perjantain. Saan tietää tänään, mutta tää on niin mun säkää.
 
Moikka, pakko kommentoida tänne dinaho sulle varsinkin: mulle tehtiin inseminaatio 14.4 ja se oli kp 15!!!ja ovulaatio oli tapahtunut lääkärin mukaan (näki jotain nestettä sielä jossain missä pitääkin olla, jos ovulaatio on tapahtunut) ja hänkin sanoi minulle silloin, että kaikista otollisin aika inseminaatiolle olisi, että ovulaatio on vasta juuri tapahtumassa. No, odotukset eivät kovin korkealla olleet, mutta nyt on menossa rv 5+4....Ihan paniikissa täällä ollaan, koska oireita ei juurikaan ole. :ashamed: Ultra mulla on ensi viikon torstaina, että sitten selviää,kuinka käy....Yksi km takana viime kesänä ja sen jälkeen päästiin aloittamaan hoidot vasta nyt keväällä ja ekasta inssistä nyt sitten plussa. Pakko yrittää ajatella positiivisesti, vaikka raskausoireita ei juurikaan ole, sainpahan raskaustestiin ERITTÄIN vahvan ja kontrolliviivaakin tummemman ja paksumman plussan! :) Jotain positiivista...Ei muuta kun ihan hirmuisesti tsemppiä kaikille teille!!!! :flower: Täytyy toivoa, että tammikuun alussa saadaan miehen kanssa käsivarsille kauan odotettu pienokainen. Kivaa kevättä!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Lapin matkaaja:
En ole paljon tänne kirjoitellut mutta nyt on pakko. Haluan kannustaa teitä kaikkia näissä hoidoissa olevia, nimittäin vihdoinkin sain äsken plussan! Taustaa sen verran, että meille annettiin n. 7 vuotta sitten tuomio, että ivf-hoito on ainut mahdollisuus lapsen saamiseksi. Vika löytyi miehestä. No olimme onnekkaita ja jo toisesta ivf-hoidosta sai alkunsa meille rakas poikamme (nyt 5 v). Pojan ollessa vuoden ikäinen, yritimme uudestaan ivf-hoitoa ensimmäisen kerran mutta ei onnistunut. Tuon jälkeen yritimme vielä 3 krt mutta nekään eivät onnistuneet. Mieli oli tosi maassa, henkisesti olin aika loppu ja taloudellisesti olimme tiukoilla koska kaikki hoidot tehtiin yksityisellä.
Viime syksynä kävin juttelemassa lääkärin kanssa jatkoista ja ehdotin hänelle, että haluasin kokeilla kuitenkin inseminaatiota (jota meille ei missään vaiheessa ehdotettu) vaikka se hullulta kuulostaakin ivf-hoidon jälkeen, yleensähän se menee toisinpäin. Lääkäri ei sitä tyrmännyt vaan totesi että voidaan kokeilla. Itse en olisi voinut enää ajatellakaan niitä hormoonimääriä joita ivf-hoidoissa olin joutunut ottamaan, koska sain niistä kamalia sivuoireita. Niinpä helmikuussa kokeiltiin inseminaatiota ja käytin clomeja. Hoito ei onnistunut mutta olimme mieheni kanssa päättäneet että yritämme ainakin vielä kerran ja toisen hoidon tulos on nyt se, että plussasin juuri äsken.
Älkää siis koskaan menettäkö toivoanne, tiedän todella minkälaista on vuosien lapsettomuus ja kaikki siihen liittyvät hoidot mutta siitä huolimatta pitäkää toivoa yllä. Ihmeitä tapahtuu! Hyvää kevättä ja tsemppiä kaikille!
Hei vaan kaikille,
kirjoitan täällä vähän surullisissa tunnelmissa. Viimeksi innoissani kirjoitin plussasta ja sen jälkeen onkin tapahtunut vaikka mitä. Ensiksi viikko plussan jälkeen eli viime sunnuntaina illalla tuli kova vatsakipu, lähinnä oikealla munasarjan kohdalla. Jo parina edellisenä päivänä oli maha ollut omituinen, turvonneen oloinen mutta laitoin kaiken raskaushormoonin piikkiin. No silloin su iltana sitten koski kovasti ja ripuloin yön aikana kahdesti + oksensin kerran. Hieman ennen klo kolmea kivut olivat jo niin kovat, että mies tilasi ambulanssin. Niin sitä sitten mentiin sairaalaan jossa tutkittiin ensin virtsatietulehduksen mahdollisuutta, sitten gynelle, joka teki sisätutkimuksen ja totesi, että vatsaontelossa on aika paljon nestettä (verta) ja sanoi, että sopii hyvin siihen, että minulta on keltarauhaskysta puhjennut. Tämän lisäksi oli tietenkin mahdollisuus umpisuolen tulehdukseen mutta kahteen otteeseen otetuissa verikokeissa ei tulehdusarvot lähteneet nousuun.
No sen gynen tekemän sisätutkimuksen jälkeen alkoikin sitten tulla pientä vuotoa. Lääkäri sanoi, että näyttäisi siltä että menee kesken mutta oli sitä mieltä, että kannattaa vielä odotella mitä tapahtuu. Kivut olivat vielä maanantainakin niin kovat, että itkeminen sattui mahaan ja kylkiin niin kovasti, että edes itkemään en pystynyt.
Ma iltana pääsin sitten kotiin ja koko viikko olisi levättävä ja niin olen tehnytkin. Torstaina kävin sitten klinikalla ultrassa ja siellä näkyi sikiöpussi mutta muuta ei saatu ultrassa näkymään, lääkäri varasi uuden ultran ensi maanantaille jolloin kuulemma pitäisi jo sikiökaikuja näkyä. No torstai iltana alkoi sitten koskemaan mahaa, tällä kertaa menkkamaisia kipuja mutta ehkä hieman kovempia ja pari tuntia tästä alkoi sitten kirkas verivuoto. Tänään on sitten ollut edelleen kipuja, joihin olen ottanut kipulääkettä (kohtu supistelee) ja vuotoa runsaammin. Nyt näyttää siis vahvasti siltä, että kesken meni. Ma menen kuitenkin vielä ultraan jossa asia lopullisesti varmistuu ja nähdään onko kaikki tyhjentynyt kohdusta. Olo on tosi sekava mutta ainut lohtu on se, että torstain ultrassa ei todellakaan näkynyt vielä sikiötä. Ajattelen, että siellä oli vain se tyhjäpussi johon ei alkanutkaan kasvamaan mitään.
Meillä takana 5 ivf hoitoa ja 2 inssiä ja nyt täytyy taas miettiä, että vieläkö näitä jaksaa.... ottaa henkisesti aika koville. Tsemppiä kaikille hoitoihin ja plussatuulia!
 

Yhteistyössä