Inseminaatio

Alkuperäinen kirjoittaja Vadelmaunelma:
Luin jostain jenkkien sivuilta, että pestyt siittiöt elävät 24-72h, mutta jotkut sivut väittävät iäksi vain 6-12h! Ota näistä nyt sitten selvää :eek: n
Mulle lääkäri sanoi, että ne elävät yhtä kauan, kuin normaalitkin, eli jos tänään jättää maljaan, on siellä eloa vielä seuraavana päivänä - karkeasti hän sanoi, että kolme päivää nyt ainakin ja kyseessä mulla siis pakastetut ja pestyt siittiöt. Mä kanssa olin kuullu tuon 6-12h, mutta sanoi, että se ei pidä paikkaansa. Mun inssissä munis oli vasta lähdössä (tuntemuksista ajattelin, että se lähti matkaan noin 6h inssin jälkeen - tehtiin luonnolliseen kertoon, ei tukilääkitystä ) ja siis tärppi tuli heti (vaikka pelkäsin, että munis lähti matkaan myöhässä, kun ed. päivänä ultrattiin ja silloin munis oli jo "mukavissa lähtöasemissa", lääkäri arvoi, että seuraavaan päivään osuu irtoamminen - niin kuin tekikin.).



 
Mussu: Kiitos paljon tästä tiedosta! Mulla oli IUI viikko sitten keskiviikkona aamupäivästä ja munasolut irtosivat vasta torstaina iltapäivällä. Toivon tosiaan, että siimahännät olivat elossa ja odottelemassa. Ja tosiaan joo, nyt kun muistelen, niin olihan meilläkin ekassa spermatutkimuksessa eloa vielä tuon 24h jälkeenkin. Toivotaan silti, että eivät joutuneet liian kauan odottelemaan kun yli vuorokausi oli inssin ja follien irtoamisen välillä! Itse tosin ihmettelen ennen muuta sitä, miten lyhyt aika - 15tuntia - irrotuspiikin ja inssin väliin jäi :eek: Yleensä kait on pidempi....
 
Hei

Tässäpä uusi kirjoittelija joukkoonne:) Ikämme 35 ja 36vuotta ja takana pilleritöntä elämää puoli toista vuotta. Historiamme on seuraava: terolutien kautta clomeihin ja kun ei näillä tulosta, Väestöliittoon jossa tutkimukset. Verikokeet, simpat ja aukkari ok. Päädyttiin pco tyyppisiin munasarjoihin joihin coctailiksi clomit, menopur ja pregnyl. Nyt viime maanantaina sitten ensimmäinen inssi jossa todettiin juuri ovulaation tapahtuneen joten ajankohta lääkärin mukaan varsin hyvä. Ainoa mikä jäi mietityttään oli oikealla puolella oleva n.5cm nestekysta jonka suhteen jäätiin seurantalinjalle. Lääkäri kuitenkin neuvoi ottamaan herkästi yhteyksiä lähisairaalaan mikäli kysta alkaisi vaivata. No, tänään sitten iltapäivällä alkoi kova alavatsakipu joka iltaa kohden hieman lisääntynyt. Onko teillä muilla kokemuksia siitä tuleeko inssin jälkeen yleensä kipuja? Liian äkkinäinen kun en haluaisi olla tuossa yhteydenotossa koska ei tietoa onko tuo aivan normaalia vai johtuuko kenties kystan puhkeamisesta tai kiertymisestä. Mitään verenvuotoa tai muita oireita ei ole ollut. Olisi kiva jos joku huomaisi kirjoitukseni ja osaisi vastata jotain. Muutoin ajattelin katsoa yön yli ja mikäli kipu jatkuu huomennakin, käydä sitten lääkärissä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mileena:
. Onko teillä muilla kokemuksia siitä tuleeko inssin jälkeen yleensä kipuja? Liian äkkinäinen kun en haluaisi olla tuossa yhteydenotossa koska ei tietoa onko tuo aivan normaalia vai johtuuko kenties kystan puhkeamisesta tai kiertymisestä. Mitään verenvuotoa tai muita oireita ei ole ollut. Olisi kiva jos joku huomaisi kirjoitukseni ja osaisi vastata jotain. Muutoin ajattelin katsoa yön yli ja mikäli kipu jatkuu huomennakin, käydä sitten lääkärissä.
Mulla ei ollut mitään oireita inssin jälkeen. Kannatta mennä lääkäriin ja ehkä voit soittaa jo tänään päivystykseen, ainakin, jo kovin kivut yltyy ja selittää, mikä tilanne.

 
Mileena: Mulla clomit kasvatti yhdessä kierrossa jonkinlaisen nestekystan tai vastaavan - niin se lääkäri arveli. Se "suli" itsestään, mikä ilmeni kipuina. Kystissa ei käsittääkseni välttämättä ilmene vuotoa, riippuu varmaan vähän tilanteesta, kystan koosta ja "sijainnista". Sinuna kiinnittäisin huomiota vatsan ja lantion alueen kipuihin ja jos ne säteilevät alaselkään sekä siihen, alkaako vatsaa turvottaa, tuleeko ns. "kylmä hiki", pystytkö kävelemään jne. Itsellä nuo clomeihin liittyneet kivut on kyllä olleet sen verran viiltäviä ja polttavia, että olen joutunut vuodelepoon. Samoin turvotusta on ilmennyt. Mulla clomit myös aiheuttivat lievää hyperstimulaatiota, mutta Menopurin kanssa ei ole ollut oikeastaan mitään oireita! Inssin jälkeen ei ole oikeastaan ollut kipuja, ainoastaan lievää alavatsan kramppeja n.1h ajan inssin jälkeen.
 
Mileena: Mulla on ollut kauan aikaa sitten (taisin olla jotain 16v) kysta. Kivut koveni iltaa kohden ja lopulta en enää pystynyt hengittään makuullani. Se kysta oli sitten alkanut vuotaa verta vatsaonteloon, ja se jouduttiin pikaisesti poistamaan leikkauksessa. Mitään vuotoa ei siis ollut koko aikana. Mun mielestä kannattaa kyllä ottaa ehdottomasti yhteyttä jos kivut on vielä kovat, ettei pääse niin pahaksi kun mulla! Eikä mullakaan ollut nyt näitten inssejen jälkeen kipuja.

muoks: niin piti sanomani vielä, et oireet voi olla mitä vaan kovan alavatsakivun lisäksi. Mulla esim pisti ihan mielettömästi solisluun alapuolelta. Ota vaan yhteyttä jos vähänkin on semmonen tunnelma, parempi varmistaa.
 
Minulle ei koskaan selitetty tarkemmin sen irrotuspiikin laittamisen ajoittamisesta.. sanottiin vain ekalla kerralla, että sen voi laittaa itse 20 tuntia ennen IUI:ta tai sitten vasta siellä paikan päällä.. meillä kun on yli 200 kilsaa sinne sairaalaan missä se inssi tehdään, emme ole sen takia muuta kuin sinä yhtenä päivänä tekemisessä niiden laittajien kanssa.. täällä paikallisessa sairaalassa ei sitten vissiin mitään osata kertoa noista pistoksista tai muuta.. hyvät neuvot sain silloin lähetteen tehneeltä lääkäriltä, mutta sitten se ultra lääkäri ei tunnu tietävän mitään.. no, koska minulla on piikkikammo ja olisin joutunut ehkä töissä sen piikin laittamaan, valitsin sen siellä laitettavan tavan.. tänään onkin ollut todella kipeä alavatsa oikealta puolen tai tuntuu kipua/painetta kun kävelen.. vaikka vasemmalla puolen pitäis olla iso munarakkula, en ole tuntenut mitään sillä puolen.. viimeksikin tuntui panetta oikealla puolen ja silloin siellä oli kolme munarakkulaa, joten ajattelin että ne vain irtoaa.. nyt ei sit tunnu vasemmalla puolen mitään, joten mietityttää tapahtuuko sillä puolen sitten mitään, vai mitä tää tunne on.. :|
 
Mussu, Vadelmaunelma ja Iines :heart:
..kovasti kiitoksia vastauksistanne. Harmitti tosiaan kun jäi kysymättä maanantaina kaikkien muiden kysymysten lomassa lääkäriltä siitä että mistä erottaa tuon mahdollisen kystan puhkeamisen joka ei siis kai välttämättä vaadi lääkärikäyntiä ja sitten tuon vaarallisemman tilanteen jossa kysta kiertyy munasarjan ympärille ja on vaarassa joutua kuolioon. Vadelmaunelman vastaus selkiytti kuitenkin aika paljon siinä mihin kiinnittää huomio. Eli kivut eivät oikeastaan säteilleet alavatsaa kauemmaksi, turvotusta en huomannut -ainakaan mitään silmään pistävää eikä myöskään kylmän hien tunnetta tullut. Kipu alkoi pienempänä jomotuksena töiden jälkeen eli iltapäivällä, tuntui väliin vähemmän ja väliin taas enemmän ja yltyi sitten lopulta kun käväisin saunassa vähän kuin menkkajomotukseksi mutta voimakkaammaksi. Kävely tuolloin illalla ei tuntunut oikein hyvältä (hieman kumara tais olla asentokin kun liikkui) ja istuminenkin oli samoin hankalanoloista (poltetta) . Helpottuivat kuitenkin kun menin makuulle enkä yölläkään tiennyt kivuista mitään. Aamulla ylösnousun jälkeen oli enää hetkittäistä aivan vaikeaa tuntemusta eli toivottavasti meni tällä ohi.

Peppilottasikuriina: Pahoittelut ei-kutsutusta vieraasta. Oliko tuo järjestyksessään kuinka mones inssinne? Jos jotain hyvää, niin kuitenkin se, että vielä ennen lomaa ennättää yhden inssin. Teilläkin ilmeisesti sulkuja kesän aikana hoitoyksikössänne?

Teillä on tiedättekö mahtavan tuntuinen ja aktiivinen palsta. Useilla palstoilla kun törmää siihen, että saattaa viikkokin mennä ettei kukaan kirjoittele. Tällainen vertaistuki ja paikka missä puhua näistä asioista -se kun on ehdottoman tärkeää.

Mukavaa helatorstai päivää jokaiselle! Jos tässä suuntaisikin seuraavaksi nauttimaan ulos ylimääräisestä keskellä viikkoa olevasta vapaasta..
 
moi

meillä on climit 2tbl/pv=10kpl ja puregon 75iu*2=150iu ja pregnyl.

uä on huomenna näkee tilnteen.

tänään pistin ekan piikin ite ja taju lähti.pelkäsin kait ja unohin hengittää..miten muilla onnistuu pistäminen.

mulla vielä yx puregon piikki huomenna ja sitt se pregnyl ku lääkäri sanoo koska....

pelottaa..miten kestän noi piikitykset.....

yritystä on tjot 10/06 ja ay04/07

induktio kiertoja tehtiin 10 kpl ja nyt olis eka inssi ja 3 niitä tehään yhteensä.

ikää mulla 32v ja ukolla 39v.....

 
Tiedän että tää kuulostaa ihan uskomattomalta ja on täysin mahdotonta.. Mutta oon alkanu vähän miettiin ja ehkä salaa toivoonkin että oonko mä sittenkin raskaana.. hmm.. Töissä mua oksettaa aina kun haistaa jonkun eritteitä, vanhusten parissa olen siis töissä, hoitoalalla.
Hirvee jano koko ajan.. ääh.. en mä tiedä.. toisaalta maha on kipee nyt ihan niinkun ovulaation aikoihin menneinäkin kuukausina.. En tajua mikä ärsytys on taas ollu jo varmaan kolmisen päivää, kotonakin vaan kiukkuillu puolisolle koko ajan.. :(
Ehkä tekee ihan hyvää kirjottaa tännekin välillä..
 
Jastulle tsemppiä! Josko vaikka. :)
Onko muita jotka piinailis samoilla päivillä suurin piirtein. Inssistä mulla menossa pp4. Ihmettelen vain, kun mulla on menkkatuntemuksia jo toista päivää. Tuntuu ihan siltä että peli menetetty jo tässä vaiheessa. Mut ehkä kannattaa nyt kuitenkin odotella rauhassa.
 
Ylläri pylläri negahan sieltä pärähti taas vaihteeksi eli ei ollut insseistä meille apua.
Syyskuussa jatketaan IVF-hoidolla. Nyt nautitaan vaan kesästä ja yritetään unohtaa tämä projekti vähäksi aikaa.
 
Heippa,

täällä takana toinen inssi, josta justiin tulin. Taas oli yhtä piinaa koko homma. Lääkäri ei saanut katetria vietyä kun mun joku osa on niin hassusti vinossa, että sitä pitää suoristaa. Hoitaja tuli auttaan ja kaksin värkkäsivät sitä hetken eikä onnisunut. Sitten jouduttiin kohdunnapukkaa pihdeillä siirtämään ja hitto että sattui! itkin ihan solkenaan pelosta ja kivusta, mutta onneksi mies ja hoitohenkilökunta oli ihania! Nyt se on taas hetkeksi ohi ja seuraava inssi tehdään vasta elokuussa. Eli kesätauko alkaa meillä nyt.

Oli ihana kuulla lääkäriltä, että miehen simpat, jotka ovat ennen pesua melko huonoja, ovat pesun jälkeen oikein riittävät inssiin. Ennen inssejä tilanne näytti siltä ettei kannata niitä edes kokeilla ja oltaisiin yhden inssin jälkeen menty rankempiin hoitoihin, mutta pesulla onkin nyt saatu ihan kelpo kamaa. Muutenkin olen lääkärin mielestä niin nuori ettei kannata kiiruhtaa, vaan kokeilla ainakin yksi inssi vielä ja sitten miettiä jatkohoitoja. Sanoi, että pitää muistaa että nämä lapsettomuushoidot ovat pitkiä prosesseja, mikä vähän masensi...vaikka kyllähän mä sen tiesinkin.

Niin ja mulla tehtiin inssi luonnonkiertoon, enkä ollut saanut vielä ovulaatioplussaa tikkuun. Iskettiin sitten pregnyl ja lääkäri sanoi ettei se ole yhtään liian myöhäistä inssin yhteydessä, kerta siittiöt elävät siellä 72 h. Se oli mulle helpotus kun masennuin jo aikaisemmin siitä, että pestyt siittiöt eläisivät paljon vähemmän aikaa. Nyt mulle on jo kaksi lääkäriä sanonut ettei se pidä paikkaansa.

Tulipa vuodatettua. Nyt anan itseni unelmoida pari päivää ja masennun taas vasta sitten. mukavaa viikonloppua kaikille!
 
Pahoittelut Peppilottalaskuriina ja Rosetta negasta!! :(

Tytti82, hyvä että lääkäri varmisti että ajoitus on oikein! Varmaan on monta tapaa tehdä tää inssi ja lääkärit tietää parhaiten tilanteen mukaan. Peukkuja!

Joppu, mulla oli inssi maanantaina. Lasketaanko pp siitä itse inssipäivästä vai vasta seuraavasta? Aika samoissa mennään siis! Eli oletettu kiinnittyminen olisi ehkä sunnuntaina - maanantaina.. Voi että kun tärppäis!!! Onko sulla luget tukena? Mulla on, koska keskenmenoja on takana kolme kpl.
 
fifiris: joo maanantaina siis oli inssi mullakin ja mun tietääkseni pp lasketaan seuraaasta päivästä eli se on ppi1. Mennään siis samoissa pp4 :) Tosin mulla jo menkkaoireet, jotka yleensä tule näin aikaisin. Vähän ihmettelen. Ja luget on mullakin tukena. Tosin välillä tuntuu että onko niistä mitään apua, varsinkin kun tuntuu ettei tää kuitenkaan onnistunut. Mutta jännäillään silti!
 
Joppu, jännäillään siis täysin samassa vaiheessa! :) Mulla tuntui eilen alavatsassa pientä juilimista mutta tuskin se oli mitään sen kummempaa kun kiinnittyminenkään ei ois vielä pitänyt tapahtua. Mulla käy yleensä niin että oon tän issin jälkeisen viikon ihan täpinöissä ja tarkkailen kaikkia oireita (vaikka niitä ei ees pitäis vielä olla) Sit se seuraava piinisviikko menee jo vähän lannistuneissa fiiliksissä kun olettaa että pitäis jo jotain tuntua muttei tunnu. Mäkin välillä mietin onko niissä lugeissa järkee mutten uskalla olla ottamattakaan. Inhoon vaan sitä mönjää niin paljon.. mielummin isken piikkiä nassuun kun laitan niitä! :)

Jännä juttu että sulla on jo menkkaoireita.. toisaalta jos sua vihloo munasarjojen kohdalta, niin se kuulemma voi olla kehittyvästä keltarauhasesta johtuvaa kipuilua..
 
jaa-a mistä alottas masentaa, tää hoito kiekka menee hukkaan, inssi tehään silti vaikkakin turhaa.

kp9 uä siis tänään(en ees pyörtynyt):)

limis noin:5,3mm
vasemmalla ainakin kymmenen munista ..kaksi suurinta 10-14mm...

oikealla minne ei pitäs tulla mitään kun on munatorvi poistettu kas kas siellähän se johto folli yks kpl 18mm ja monta pienempää.....

siis hukkaan menee tää hoitokierto

käski vielä pistää puregonia kp 10 ja 11 75iu jos kasvas noin vasemman puolen munikset mukaan, mutta se sano että varmaan toi oikeapuoli irtoaa ja inssi menee hukkaan....kun oli nyt jo niin iso

inssi olis ollut maanantaina mutta kun ei ole oikealla sitä torvea niin tehään tiistaina jos kerkeis noi vasemman puolen munat mukaan...mikä on hyvin epätodennäköstä..ikävä kyllä..sille ei voi mitään..ja kesätauot iskee julkisella päälle...jee siis voi vit***u.....

pregnylin paan nahkaani kp11 sunnuntain kl22 siis 36h enne inssiä.

tiistaina aamulla 9 sperma labraan ja kl10 inssi...

masentaa rahat menee hukkaan ja masentaa ihan oikeasti...
 
Verna: Mullakin oli tässä kierrossa rinnat todella kipeet, ekaa kertaa pistin pregnylin. Kävellessäkin tuntui kipeeltä ja oli isommat ja painavammat muutenkin. Alkoi suunnilleen samoihin aikoihin kun sulla ja helpotti pari päivää ennen menkkojen alkua. Eli ei johtunut raskaudesta vaan pregnylistä. Tietysti voithan olla raskaanakin, mutta itsellä oli ainakin näin. Tsemppiä!
 
Mulla ollut joka Pregnylpistokuukausi rinnat tosi arat juuri muutama päivä inssin jälkeen. Pregnyl aiheuttaa muitakin raskausoireita, mitä ei normaalisti ole ennen kuukautisia. Vatsassa vihlaisuja, hikoilua, pahoinvointia. Eli kannaattaa odotella vaan rauhassa sinne testipäivään eikä uskoa kaikkea mitä elimistö ja mieli yrittää huijata! :LOL: Vaikeeta se on, tiedän.

Pitäis vielä itsekkin täällä kolme päivää malttaa, mutta taitaa täti saapua niinkuin kaikkien aikaisempienkin inssien jälkeen. Kaikki edellämainitsemani oireet löytyy jo... Blaah!
 

Yhteistyössä