INHOAN kotitöitä! Mikä ihme avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

leevi

Jäsen
07.02.2005
106
0
16
Sitähän sanotaan, että mitä myöhemmin tekee lapsia, niin sitä vaikeampaa on sopeutua lapsen tuomaan elämänmuutokseen.

No, itse olen ollut sitä mieltä, että jos olisin nuorempana saanut lapsen, niin en olisi osannut arvostaa tapahtunutta samalla tavoin kuin nyt päälle 3-kymppisenä - ja olisin ollut ihmisenäkin paljon kehittymättömämpi kuin nyt.

MUTTA sen myönnän, että kun on tähän ikään tottunut elämään elämäänsä juuri niin kuin lystää (syömään harva se päivä ravintolassa, käymään harrastuksissa, matkustelemaan spontaaneja viikonloppumatkoja jne.), niin nämä arkirutiinit aivan vyöryvät silmille.

Inhoni kotitöitä kohtaan on muodostunut todelliseksi ongelmaksi!
:( En pidä ruoanlaitosta ja nyt kun poika on 1 v, niin pitäisi entistä enemmän laittaa itse terveellistä ja monipuolista ruokaa.

Kaikki kotityöt koen erittäin vastenmielisiksi: tiskauksen, siivoamisen, pyykinpesun, silityksen, järjestelemisen...

Minua on siunattu aika lyhyellä pinnalla, valitettavasti. ONNEKSI lapseni on terve ja muutenkin oikea tyytyväinen ilopilleri. Jaksan hänen kanssaan touhuta koko päivän, mutta kotityöt jättäisin mielelläni palvelijalle. Niin kai kaikki muutkin (ajattelee varmaan moni), mutta silti muut naiset saavat itsestänsä irti niin paljon enemmän kuin minä.

Tuntuu, että koko päivä ja kaikki vapaahetket pitäisi olla jynssäämässä jotakin tai kokkaamassa. Minä vain istuskelen, juon kahvia, luen lehteä tai nettiä... ja yhtäkkiä lapsi herääkin päiväuniltaan ja taas on kaikki tekemättä :whistle:

Mies tulee sitten töistä. Hän ei laita ruokaa (olisi pitänyt ymmärtää vuosia sitten, että se on ongelma ;) Ja riitaa tulee, kun ruoka ei ole valmiina ja kämppä sotkuisena.

No, sellaista tämä arki on. Pitää yrittää terästäytyä... mutta hemmetin haasteellista se on. Ihmettelen, että miten selviämme sitten kun palaan takaisin töihin???

Heh... Kuulostipa tutulta. Meillä on täällä 3,5kk kaksoset ja huusholli JÄRKYTTÄVÄSSÄ kunnossa :laugh: . Minäpä päätin olla ottamatta liikoja paineita ja siivoan silloin, kun villakoirat melkein purevat eikä tv-kuvaa erota pölyn alta. Kaupasta saa myös tosi käteviä puolivalmiita ja valmiita eväitä. Aion nauttia lapsista, kun he ovat vielä pieniä ja aion pitää huolta myös itsestäni ja jaksamisestani, että lapset voivat nauttia myös minusta. Kyllä sitä kotia ehtii taas joskus kiillotella... Jaksamista sinulle ja nauti tästä elämänvaiheesta :hug: !

Ihan kuin omasta kynästä, nuorempana ja tietämättömänä ajattelin, että on laiskuutta, jos käy siivooja kotona. Nyt jos vain budjetti sallisi meillä kävisi vähintään kaksi kertaa kuukaudessa siivooja! Ja lapsia ei tosiaan ole kuin kaksi. Minä vain kerta kaikkiaan inhoan siivoamista, mutta rakastan järjestystä. Ruuanlaitto ja pyykkäys menee välttämättömänä pahana, kun vain joku luuttuaisi, kyllä minä järjestelenkin ihan päivittäin kaikki mutta... no kunhan lakkaan köyhtymästä niin sitten...

MInä en suorastaaan inhoa (tai no,inhoan joitakin kotitöitä) kotityötä, ongelmana on se, että on niin paljon muutakin mielenkiintoista tekemistä, etten tosiaan millään viitsi tuhlata päiväuniaikoja siivoamiseen. Olen päätynty sellaiseen kompromissiin, että käytän osan päiväunista siivoamiseen (esim. 15 min. tosi pikasiivousta ja kerran viikossa enemmän), niin että aikaa jää lukemiseen yms. Kämppä ei ole täysin hävityksen vallassa koskaan, jos kohta ei tiptopkaan. Yritän pitää sellaisen tason jossa itse kestän olla mahdollisimman vähällä vaivalla. Olenkin tullut varsinaiseksi minimalistiksi; tiedän että kaikki ylimääräinen roina lisää siivoamisen tarvetta, joten pois vain kaikki ylimmääräinen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.01.2006 klo 21:30 ellinoora kirjoitti:
MInä en suorastaaan inhoa (tai no,inhoan joitakin kotitöitä) kotityötä, ongelmana on se, että on niin paljon muutakin mielenkiintoista tekemistä, etten tosiaan millään viitsi tuhlata päiväuniaikoja siivoamiseen. Olen päätynty sellaiseen kompromissiin, että käytän osan päiväunista siivoamiseen (esim. 15 min. tosi pikasiivousta ja kerran viikossa enemmän), niin että aikaa jää lukemiseen yms. Kämppä ei ole täysin hävityksen vallassa koskaan, jos kohta ei tiptopkaan. Yritän pitää sellaisen tason jossa itse kestän olla mahdollisimman vähällä vaivalla. Olenkin tullut varsinaiseksi minimalistiksi; tiedän että kaikki ylimääräinen roina lisää siivoamisen tarvetta, joten pois vain kaikki ylimmääräinen.
peesaan tätä. SAmoin mietin, jos lapsi esim. toivoo alle 10 euron lelua, ja periaatteessa siihen olisi varaa, mutta se tila. Asumme ahtaasti vuokra-asunnossa jo ennestään, mikä tarkoittaa pieniä säilytystiloja, joten en halua mitään ylimääräistä, koska joka paikka jo tavaraa täynnä, ja mitä enemmän tavaraa, sitä vaikeampi ylläpitää järjestystä pienissä tiloissa.

Lisäksi kyllä nalkutan lapsille vaatteet naulaan, ym. juttuja, koska ei oikein kiehdo ajatus, että yksi henkilö (=minä) kerää seuraavan 20 vuoden ajan kaikki muiden minne sattuu jättämät vaatekappaleet ja tavarat, siihen menee yllättävän paljon aikaa aamuisin. Ja toisekseen en halua, että odottelen sitten kun ovat täysi-ikäisiksi kasvaneet, että voi vitsi, kun lähtisivät jo muualle asumaan, en jaksa heidän jälkien siivousta...

No, taisi mennä aiheesta vähän, mutta kotityöt rentouttavat, mutta kun niitä on paljon, kun lapset pieniäja joka ruoka-aika (5 kertaa /päivä) tulee sotkua, ei osaa syödä sotkematta, niin elämä yhtä siivoamista. Kun tuo aika ohi, niin helpottaa...
toivottavasti

Mä en ole juurikaan koskaan innostunut siivoamisesta, mutta miten ihanaa onkaan kuulua siivousrinkiin. Siivooja käy kaks kertaa kuussa 6h kerralla ja kun on vielä pitkäaikaistyötön työllistetty, niin saadaan työllistämistukia. 10 perheen ringissä on siis ekana vuonna maksu vähän reilu 20 kuussa. SUOSITTELEN!

Jos vaan varat antaa periksi, hommaa siivooja. Se että joku hoitaa kerran viikossa perussiivouksen, helpottaa kummasti (etenkin siihen ikuiseen v-tutukseen että on sotkuista ja pitäisi siivota)

Nykyisin kun saa sen verovähennyksen se siivooja ei todellakaan tule kalliiksi. Meillä käy kerran viikossa noin 2,5h/kerralla. Jäähän sitä sitten itselle kyllä vielä kotitöitä, mutta muutaman päivän voi hyvin lintsata :whistle:
Meille tämä maksaa noin 200 ? josta jää verovähennyksen jälkeen itselle maksettavaksi noin 80?/kk.

Siivoaisinko vai en? En tietenkään, leikin lapsen kanssa ja katson telkkaa. Yöllä käyn tietsikalla enkä tietenkään siisti paikkoja, vaan aamulla odottaa kaaos, jota ei kestä katsoa. Niinpä siirrän siivoamisen huomiseen tai ylihuomiseen...Viikonloppuna sitten olisi enemmän aikaakin... B)