Paljonko miehet tekevät kotitöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koti.Mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos vaikka siivoukseen ei riitä kummakllakaan aikaa voi palkata esim thaimaasta näppärä 20-v nainen. Voi rouvallakin alkaa haluttaa itse siivota ja tehdä muita kodin asioita .

Miksi juuri rouva motivoituisi? Eikös se ole tässä tapauksessa mies joka tässä tapauksessa haluaisi ilman muuta jäädä kotiin siivoilemaan näppärästi :)

Viimeksi muokattu:
Takanani on kaksi parisuhdetta ja kummankin yksi edellytys oli se, että mies tekee kotitöitä. Lapsuudenkodissa tuli nimittäin ihan tarpeeksi katsottua sitä, kun äiti huhki hiki hatussa nääntymisen partaalla sillä aikaa, kun isä hoiti "edustamishommia" ja teki ainoastaan miesten työt eli kerrostaloon muutettaessa porasi tauluille koukut seiniin ja vaihtoi kerran vuodessa autoon renkaat. Äidin tehtäväksi jäi hoitaa lapset, tehdä ruoat, käydä kaupassa, siivota ja kaikki tämä tietysti oman työnsä ohessa. Aika kaukana oikeudenmukaisuudesta!

Ekassa parisuhteessa minä hoidin pyykit ja ruoanlaiton, lasten synttärijärjestelyt jne, koska olin niissä parempi. Siivoamiset tehtiin puoliksi ja mies hoiti enimmäkseen pihatyöt sekä kaikki autohommat (myös tankkaamiset).

Toisessa parisuhteessa olin innoissani, koska mies tykkäsi ruoanlaitosta, joten ekaa kertaa aikuisiälläni oli tilanne, että joku muukin teki ruokaa. Siivoukset jaettiin puoliksi jne.

Jos joskus on vielä kolmas parisuhde, niin en edelleenkään huolisi miestä, joka ei hoitaisi omaa osuuttaan kotitöistä. Nyt uusiosinkkuna teen itse ruoanlaitot, siivoamiset jne, mutta lapset sukupuolesta riippumatta olen ottanut mukaan kotitöihin. Oma huone pitää siivota, tyhjentää tiskikonetta, käydä kaupassa ja tehdä ruokaa yms.

AP:n kysymykseen sanoisin niin, että nuoressa ikäpolvessa varmasti ainakin puolet pariskunnista on niitä, joissa kumpikin tekee yhtälailla kotitöitä. Sitten on niitä parisuhteita, joissa koko ajan riidellään tekemättömistä töistä. Jos mietin omaa ystäväpiiriäni (lähinnä 25-35 v), niin lähes kaikissa pitkissä parisuhteissa siivoamisesta ei tarvitse enää pahemmin tapella, vaan on löytynyt sopiva kultainen keskitie. Siinä mielessä sanoisin, että AP:n vaimo on väärässä, että ei suinkaan kaikissa parisuhteissa mies osallistu niin paljon kuin vaimo.

Ne teistä, joilla on omia lapsia, niin miettikääpä tarkkaan, että ette kasvata pojistanne saamattomia mammanpoikia, vaan fiksuja omatoimisia nuoria miehiä.

Ihan pakko kertoa omasta osuudestani.

Meillä on 1 lapsi ja vaimo opiskelemassa.

Meillä itse teen kaikki työt:
Hoidan kaikki raha-asiat, teen ruokaa, ruokin kissat ja koiran, käytän koiraa 6 krt lenkillä, pesen pyykit, imuroin, teen vaadittavat korjaustyöt autoon jne.., vien roskat, moppaan ja pesen vessan/kylppärin jne.. + kaiken lisäksi hellin ja hoivaan/palvelen vaimoani joka asiassa.

Vaimo saattaa joskus auttaa kotitöissä, jos oikein nätisti pyydän tai jos hermostun oikein kunnolla. No onneksi vaimo vie aamuisin lapsemme päivähoitoon ja hakee, kun saa itse auton käyttöön.

Minkäs tekee, kun itse on niin rauhallinen ja hyväsydäminen luonteeltaan, mutta vaimolla on vakava masennus ja temperamenttinen kuin mikä. Ei uskalla/ei kannata sanoa vastaan oikein mistään, kun tulee kauheeta huutoa sen jälkeen.

Ei vaan oikein meinaa jaksaa, kun vaimokaan ei huomaa mun ahdistusta..

Piristävän selkeä tilannekuvaus innostaa, kiitos!
Oletko enemän jarki- vai tunne ihminen. Entä vaimosi?
Tuntuu toivottomalta ja voimavarat vähenevät tuntuvasti, tulee paha olo, mielipahan kokemus.
Neuroottinen stressi, ahdistusta tuottava ristiriita.
(sopeutumispaine, muutosodotus, kasvukriisi, luottamuspula, suhdannelama)

Eikö vaimosi huomaa, huomioi, ei ota huomioon, ei anna vaikuttaa, väheksyy, mitätöi???
Tarvittaisiinko ilmianto, huomionosoitus, mielenosoitus, ilmiriita, valtataistelu???
Mitä siitä seuraisi jos vaimo huomaisi ahdistuksesi? Mikä on odotuksesi?

Viimeksi muokattu:
Meillä mies tekee aina kotityöt iltaisin työpäivänsä päätteeksi.Ja viikonloppuisin sitten enemmän aikaa vievät tehtävät.Siitä ei enää edes keskustella kuka tekee mitäkin.Autan joskus miestäni kun hän ei oikein saa tehtäviään valmiiksi,en kuitenkaan kovin usein.Ne kotityöt ja lastenhoito vaan meillä kuuluvat miehelleni.Joskus tuttavat ovat ihmelleet meidän tapaa jakaa vastuut kotona.Olen silloin kertonut että mies on alunperin halunnut osallistua kodinhoitoon ja pikkuhiljaa ovat työt siirtyneet hänen vastuulleen.Tämä tapa sopii mainiosti meille ja olen kuullut että näin menetellään yhä useammissa perheissä.Olemme olleet yhdessä noin kymmenen vuotta ja meillä on kolme ihanaa tytärtä.

Tämä tapa sopii mainiosti meille ja olen kuullut että näin menetellään yhä useammissa perheissä.Olemme olleet yhdessä noin kymmenen vuotta ja meillä on kolme ihanaa tytärtä.
Olis tuosta jo pienellä lisävaivalla saanu uskottavankin. Asiahan on täysin mahdollinen, mutta jotain puuttuu ja logikkka paljastaa tarkoitushaun. Ainahan suoritusta voi petrata treenaten.

Viimeksi muokattu:
Ap:n tapauksessa kumpikin on tavallaan oikeassa. Tod.näk. vaimo pitää miestään itsestäänselvyytenä eikä oikein edes tajua, miten paljon hänen miehensä tekee. Vaimo puolestaan on oikeassa siinä, että on paljon perheitä, joissa mies tekee runsaasti töitä. Tiedän tosin vain yhden perheen, jossa isä tekee enemmän kotitöitä kuin vaimo ja heillä on myös se syynä, että vaimo on perheen pääelättäjä ja mies puolestaan keskittyy normaalin palkkatyönsä ohessa kodin ja lasten hoitoon. Myös eräs toinen perhe on sellainen, jossa kumpikin on akateemisia, mutta vaimo tekee reissuhommaa ja toimistohommaa tekevä mies hoitaa sen vuoksi esim. lasten harrastuksiin kuskaamiset.

Minusta AP:n tilanteessa on myös mahdollista palkata siivooja, jos mies kokee tilanteen liian raskaaksi. Toisaalta tietysti lasten kasvaessa tarhasta hakeminen jää pois eikä lapsia tarvitse kuskata enää kavereille, kun pääsevät itse kulkemaan, mutta sitten tietysti kuvaan tulee harrastuksiin kuskaamiset. Kun nuorinkin alkaa olla tuollainen 9-10 -vuotias, niin siinä vaiheessa siivotaan jo yhdessä, voivat auttaa ruoanlaitossa ja aikaa menee vanhemmilta enemmän esim. läksyjen kuulusteluun, kokeisiin sparraamiseen tai vaikka harrastuksiin kuskaamiseen.

Minusta paras keino siivota on pitää kiinteä siivouspäivä, jolloin on motivoimampaa siivota yhdessä, kun kaikki tekee jotakin. Esim. lapset voi rullata matot pois lattialta, mies tampata ne pihalla ja vaimo imuroida. Yksi lapsista voi tiskata ja toinen pyyhkiä pölyjä ja kastella kukkia. Sen jälkeen sitten vielä vessojen pesu, niin viikkosiivous alkaakin olla jo hyvällä mallilla. Tarpeen mukaan sitten muita siivoamisia esim. petivaatteiden tuuletus, lakanoiden vaihto jne.

Mietitäänpä, miten meillä menetellään...

Vaimon vastuulla on: pyykit (lähes päivittäin), lakanoiden vaihto (joka toinen vko), verhojen ja mattojen pesu (kerran vuodessa), ikkunoiden pesu (1-2 kertaa vuodessa), imurointi + vessojen pesu (melkein joka viikko) ja lattioiden pesu (muutaman kerran vuodessa), pölyjen pyyhkiminen (harvoin), keittiön siistiminen (päivittäin).

Miehen vastuulla on: lumityöt, grillaaminen, jotain pihahommia (rivari, okt:ssa hoiti kaiken), saunan pesu, auton huoltojen muistaminen ja renkaiden vaihto (vaimo osallistuu kyllä joka toinen kerta jotta tatsi pysyy renkaan puhkeamisen varalta), roskien vieminen, veneen huollot. Mies myös huolehtii siitä, että poikansa ajaa nurmikon ja vie pullot kauppaan.

Yhdessä tehdään (mies vähän useammin): kaupassa käynti, ruuanlaitto, tiskikoneen täyttäminen ja tyhjennys, kierrätys (lehdet, lasit, ym), yleisen järjestyksen pitäminen kotona.

Varmaan jotain hommia unohdinkin. Hyvää tässä on se, että molemmat tykätään järjestyksessä olevasta kodista ja pihasta sekä kunnossa olevista autosta ja veneestä. Huonoa se, että siivous on kokonaan vaimon vastuulla (mies ei tosiaan näe pölyä ja likaa) ja ehkä se ulkoistetaankin jossain vaiheessa siivouspalvelulle edes 1krt/kk, jotta asunto pysyisi paremmassa kunnossa (lattioiden ja saunan pesu esimerkiksi).

Mietitäänpä, miten meillä menetellään...

Vaimon vastuulla on: pyykit (lähes päivittäin), lakanoiden vaihto (joka toinen vko), verhojen ja mattojen pesu (kerran vuodessa), ikkunoiden pesu (1-2 kertaa vuodessa), imurointi + vessojen pesu (melkein joka viikko) ja lattioiden pesu (muutaman kerran vuodessa), pölyjen pyyhkiminen (harvoin), keittiön siistiminen (päivittäin).

Miehen vastuulla on: lumityöt, grillaaminen, jotain pihahommia (rivari, okt:ssa hoiti kaiken), saunan pesu, auton huoltojen muistaminen ja renkaiden vaihto (vaimo osallistuu kyllä joka toinen kerta jotta tatsi pysyy renkaan puhkeamisen varalta), roskien vieminen, veneen huollot. Mies myös huolehtii siitä, että poikansa ajaa nurmikon ja vie pullot kauppaan.

Yhdessä tehdään (mies vähän useammin): kaupassa käynti, ruuanlaitto, tiskikoneen täyttäminen ja tyhjennys, kierrätys (lehdet, lasit, ym), yleisen järjestyksen pitäminen kotona.

Varmaan jotain hommia unohdinkin. Hyvää tässä on se, että molemmat tykätään järjestyksessä olevasta kodista ja pihasta sekä kunnossa olevista autosta ja veneestä. Huonoa se, että siivous on kokonaan vaimon vastuulla (mies ei tosiaan näe pölyä ja likaa) ja ehkä se ulkoistetaankin jossain vaiheessa siivouspalvelulle edes 1krt/kk, jotta asunto pysyisi paremmassa kunnossa (lattioiden ja saunan pesu esimerkiksi).

Lisään vielä, että molemmat ollaan insinöörejä ja porakone pysyy vaimonkin kädessä (vaikka se painava onkin). Kodin remontit ollaan tehty yhdessä, esim rakennettu seiniä yms. Ompeluhommia meillä ei harrasteta (viedään ompelijalle), mutta vaimo silittää miehen paidat (ihan silkasta rakkaudesta). Fillarit ja sukset yms urheiluvälineet huolletaan yhdessä tai kumpikin omansa.

Viimeksi muokattu:
Olemme nuori, lapseton, kerrostalokaksiossa asuva pariskunta ja minä hoidan pitkälti meillä kotityöt, johtuen siitä että mies on kokopäivätyössä ja itse olen osa-aikatyössä oleva opiskelija. Minulla siis on enemmän aikaa, niin hoidan päivän aikana tiskit, pyykinpesun, kämpän järjestelyn ja laitan ruuan. Isommat siivoilut hoidetaan yleensä yhdessä, samaten kuin kaupassakäynnit.

En muuten tajua mikä ongelma on "perinteisessä" työnjaossa? Itselleni kotityöt eivät ole ongelma: pyykkiä joudun pesemään joka tapauksessa (miksen siis miehen pyykkejä samalla?), ruokaa laittaisin saman määrän itsellenikin (mutta siitä syö mieskin) jne. Lisäksi ei olla kumpikaan turhan nipoja siivoamisen ja tiskien pesun suhteen. Läävässä ei eletä, mutta itse en ainakaan jaksa valittaa jos on sukkia lattialla tai sänky petaamatta. :) Elämässä on kuitenkin tärkeämpääkin tekemistä, sitten se siivoa tai tiskaa kuka jaksaa ja kumpaa huvittaa. (Ja tämä ei siis aina tarkoita että minä.)

En ole koskaan ymmärtänyt kuka jaksaa käyttää energiaa kotitöistä tappelemiseen. Ja naisten puolesta on ikävä todeta, että moni kanssasisar voisi löysätä vähän sitä päätä kiristävää pantaa. Kuten joku joskus sanoikin, ei kannata luottaa ihmiseen kenen kämppä on ihan tip-top, silloin on jotain salailtavaa pinnan alla. ;)

Olemme nuori, lapseton, kerrostalokaksiossa asuva pariskunta ja minä hoidan pitkälti meillä kotityöt, johtuen siitä että mies on kokopäivätyössä ja itse olen osa-aikatyössä oleva opiskelija. Minulla siis on enemmän aikaa, niin hoidan päivän aikana tiskit, pyykinpesun, kämpän järjestelyn ja laitan ruuan. Isommat siivoilut hoidetaan yleensä yhdessä, samaten kuin kaupassakäynnit.

En muuten tajua mikä ongelma on "perinteisessä" työnjaossa? Itselleni kotityöt eivät ole ongelma: pyykkiä joudun pesemään joka tapauksessa (miksen siis miehen pyykkejä samalla?), ruokaa laittaisin saman määrän itsellenikin (mutta siitä syö mieskin) jne. Lisäksi ei olla kumpikaan turhan nipoja siivoamisen ja tiskien pesun suhteen. Läävässä ei eletä, mutta itse en ainakaan jaksa valittaa jos on sukkia lattialla tai sänky petaamatta. :) Elämässä on kuitenkin tärkeämpääkin tekemistä, sitten se siivoa tai tiskaa kuka jaksaa ja kumpaa huvittaa. (Ja tämä ei siis aina tarkoita että minä.)

En ole koskaan ymmärtänyt kuka jaksaa käyttää energiaa kotitöistä tappelemiseen. Ja naisten puolesta on ikävä todeta, että moni kanssasisar voisi löysätä vähän sitä päätä kiristävää pantaa. Kuten joku joskus sanoikin, ei kannata luottaa ihmiseen kenen kämppä on ihan tip-top, silloin on jotain salailtavaa pinnan alla. ;)

Onhan paljon kivempi leipoa mm korvapuusteja yksinään, kun toinen ei ole koko ajan vieressä kyttäämässä, muistuttamassa ja neuvomassa omine tottumuksineen.
Myös siivoaminen on hauskempaa yksin, koska ei ole vahti ja siisteystarkastaja jäljessä kulkemassa!
Ruuanlaitto+tiskaus sensijaan on jo parihommaa, ainakin jos meinaa syödä vähänki parempaa kuin kaurapuuroa!
Tatjana taas pesee kaikki pyykit, koska hän ei enää halua valkoisista asuistaan mustia tai vaalenpunaisia!

Viimeksi muokattu:
oli siis tarkoitettu nimimerkille Akkavalta.

Hei Minna
Kotona ollessani pidan perheen kurissa ja nuhteessa.Katson etta koti on tiptop ,tyttaret puhtaat ja asiallisesti puetut.Kylla se mieskin tarvitsee ohjausta kodinhoidossa vaikka taitavaksi onkin kehittynyt.Omiin harrastuksiin pyrin jattamaan aikaa riittavasti.Siita kiitos kuuluu miehelleni joka on lahas taydellinen kodinhoitaja ja myos aviomies.Olen nyt hyvan ystavattareni kanssa lomalla mutta olen varma etta mies parjaa tyttarien kanssa kotona loitavasti.Tasta hotellin koneesta nayttaa puutuvan skandi aakkoaset.pahoittelen.

Viimeksi muokattu:
Hei Minna
Kotona ollessani pidan perheen kurissa ja nuhteessa.Katson etta koti on tiptop ,tyttaret puhtaat ja asiallisesti puetut.Kylla se mieskin tarvitsee ohjausta kodinhoidossa vaikka taitavaksi onkin kehittynyt.Omiin harrastuksiin pyrin jattamaan aikaa riittavasti.Siita kiitos kuuluu miehelleni joka on lahas taydellinen kodinhoitaja ja myos aviomies.Olen nyt hyvan ystavattareni kanssa lomalla mutta olen varma etta mies parjaa tyttarien kanssa kotona loitavasti.Tasta hotellin koneesta nayttaa puutuvan skandi aakkoaset.pahoittelen.

Jaa.... Mites sinä pärjäät tyttärien kanssa, kun mies on harrastuksissa tai lomalla.

Viimeksi muokattu:
Ihan pakko kertoa omasta osuudestani.

Meillä on 1 lapsi ja vaimo opiskelemassa.

Meillä itse teen kaikki työt:
Hoidan kaikki raha-asiat, teen ruokaa, ruokin kissat ja koiran, käytän koiraa 6 krt lenkillä, pesen pyykit, imuroin, teen vaadittavat korjaustyöt autoon jne.., vien roskat, moppaan ja pesen vessan/kylppärin jne.. + kaiken lisäksi hellin ja hoivaan/palvelen vaimoani joka asiassa.

Vaimo saattaa joskus auttaa kotitöissä, jos oikein nätisti pyydän tai jos hermostun oikein kunnolla. No onneksi vaimo vie aamuisin lapsemme päivähoitoon ja hakee, kun saa itse auton käyttöön.

Minkäs tekee, kun itse on niin rauhallinen ja hyväsydäminen luonteeltaan, mutta vaimolla on vakava masennus ja temperamenttinen kuin mikä. Ei uskalla/ei kannata sanoa vastaan oikein mistään, kun tulee kauheeta huutoa sen jälkeen.

Tuntuu tutulta. Vaimolla myös sama taudinkuvaus, mutta tekee kyllä täyttä päivätyötä silti "terveenä". Koskaan ei ole ollut kodin hengetär, kun ei osaa/halua/kiinnosta. Töissä olemme molemmat. Siihen kun laittaa päivätyön päälle kaksi pikkulasta vastuulleen, niin on tekemistä yllin kyllin. Vien lapset hoitoon, usein haenkin. Hoidan kokkaamiset aina, siivoukset, lasten iltasadut ja muut kuten pyykinpesut jne. Lisäksi päälle ok-talon vaatimukset remontoimisineen ja pihatöineen. Eukkö häärää puutarhassa ja käy lenkillä ym. Mukavasti välillä on kaikki rempallaan, mutta eteenpäin mennään. Jaksamisen kanssa ei ole ongelmia, mutta pitää vain välillä ihmetellä, että kyllä sitä ihminen aika työorjaksi alkaa. Lasten takia.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä