Paljonko miehet tekevät kotitöitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Koti.Mies
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olet fiksu mies, GSP:)
Meillä myös isäni teki eläessään ns. kotitöitä (-25 syntynyt) Tiskasi, laittoi arkenakin ruokaa, siivosi. Näin etenkin molempien ollessa eläkkeellä. Työikänsä elivät pienviljelijän arkea, siinä kaiketi äidillä oli vastuuta enempi sisätöistä, mutta muistan että silloinkaan ei "naisten-ja miestentöitä" meillä erotelu jyrkästi.
Siis hyvä malli jo kotoa, ja nyt on upeaa kun oma aviomies jakaa arjen kotityöt kanssani tasapuolisesti.

Taitaa olla vähän pakko miehen tehdä ihan jo luonteesi vuoksi:)

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja pyhäpuoli;10647189:
Taitaa olla vähän pakko miehen tehdä ihan jo luonteesi vuoksi:)

Sinusta tulisi tehokas psykologi kun saat noinkin lyhyestä pätkästä luonneanalyysin kasattua.

Tavallaan olet oikeassa, en sietäisi miestä joka ei tee osuuttaan (tämä tosiaan on varmaan myös luonnekysymys).
Kotityöt ollaan jaettu ekasta yhteisestä asunnosta alkaen - ennen kuin oli mitään suuria sitoumuksia tehty (lapsia, velkoja jne.) niin että olisi hän kyllä halutessaan ehtinyt karkuun "pahaa akkaa" ;)
Mies on minut sitten kuitenkin valinnut luonteineni, kaikkineni ja minä hänet. Elämä on ihmeellistä?

heh, en minä sitä kirjoituksestasi päätellyt, vaan oletin, että 66- on syntymävuotesi ja tuona vuonna syntyneet ovat tulihevosia kiinalaisessa horoskoopissa. Olette määrätietoisia ja räväköitä.

kun pitää silmät auki, niin näkee enemmän:)

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäpuoli;10647290:
heh, en minä sitä kirjoituksestasi päätellyt, vaan oletin, että 66- on syntymävuotesi ja tuona vuonna syntyneet ovat tulihevosia kiinalaisessa horoskoopissa. Olette määrätietoisia ja räväköitä.

kun pitää silmät auki, niin näkee enemmän:)

Auts! Kyllä, tiedän itsekin että olen tulihevonen, sen verran tullut tutustuttua tuohon aihepiiriin. Eikä se länsimainenkaan karttani kovin laimea aineksista ole. Kiinalaiset muuten kuulemma välttelevät tekemästä tulihevioslapsia kun ovat niin hankalia nuo lapsoset :D:D

Mutta entäs kun mies on Metallirotta, tietänet, pyhäpuoli, mitä näiden merkkien liiton onnistumisesta sanotaan...? tässä nyt kuitenkin yhteistä matkaa aika siivu takana ja aina kun melskeitten välissä suinkin ehditään, niin ollaan jopa onnellisia ja rakastuneita ;)
Olipas piristävä pointti tälle palstalle huomiosi!

(p.s. anteeksi nyt vaan tästä aiheen sivuamisesta kaikille niille jotka vetää herneet huuhaasta;)

"Tulihevonen on erityisen energinen merkki. Se on temperamenttinen, päättäväinen ja rohkea. Kiinalaisilla naimamarkkinoilla tulihevosen vuonna syntynyt nainen on ollut vältetyin avioliittoehdokas"

Juu, pidä vain miehestäsi kiinni, jos hän on sinuun jo tottunut.

Alkuperäinen kirjoittaja pyhäpuoli;10647355:
"Tulihevonen on erityisen energinen merkki. Se on temperamenttinen, päättäväinen ja rohkea. Kiinalaisilla naimamarkkinoilla tulihevosen vuonna syntynyt nainen on ollut vältetyin avioliittoehdokas"

Juu, pidä vain miehestäsi kiinni, jos hän on sinuun jo tottunut.

Jep, jep, pidän!;D Since1982...

Mutta on se merkillistä, että tuossakin lainaamassasi merkin kuvauksessa puhutaan vain vaimosta. Kai ne tulihummamiehetkin ovat aika epeleitä. Mahtaisinko huolia... heh!

meillä nainen joutuu siivoamaan miehensä sotkut!esim.haisevat hikisukat jotka ovat jalassa hikonneet lähes vuorokauden kun töissä on ollut kengät jalassa.nykyisin lapsemme siivoaa ne mieheni tyynyn-sisälle.hyvin nukkuu ja viihtyy.kerran laitoin petivaatteet pesukoneeseen ja mieheni seisoi takanani ja otin tyynyliinan pois niin sieltä putosi ne hikisukat!aika sikoja ootte hän kommentoi.miten mies veisi haisevat sukkansa pyykkikoriin.meillä hän pitää monta päivää olohuoneen matolla haisemassa.

meillä nainen joutuu siivoamaan miehensä sotkut!esim.haisevat hikisukat jotka ovat jalassa hikonneet lähes vuorokauden kun töissä on ollut kengät jalassa.nykyisin lapsemme siivoaa ne mieheni tyynyn-sisälle.hyvin nukkuu ja viihtyy.kerran laitoin petivaatteet pesukoneeseen ja mieheni seisoi takanani ja otin tyynyliinan pois niin sieltä putosi ne hikisukat!aika sikoja ootte hän kommentoi.miten mies veisi haisevat sukkansa pyykkikoriin.meillä hän pitää monta päivää olohuoneen matolla haisemassa.

Lopeta pesemästä sukkia tai muutakaan miehen pyykkiä niin kauan kuin sukat eivät kulkeudu likavaatekoriin. Tai vippaa paskasukat roskiin sitä mukaa kun eteen sattuvat, mitäs niitä olohuoneessa ihailemaan tai piilotusleikkejä leikkimään. Porsastelu jatkuu tasan niin kauan kuin joku suostuu sen mahdollistamaan.

Viimeksi muokattu:
Nyt vaimo sitten sanoo että on ihan tavallista että mies osallistuu näin paljon. Onko hän oikeassa?

Ap, minua kiinnostaisi tietää mitä sinä haet tällä keskustelunavauksella?

Haluaisitko että toteaisimme täällä yhteen ääneen sinun tekevän vähintään yhtä paljon kuin miehet yleensä, ja tähän vedoten voisit sitten todeta vaimollesi, että teet jo tarpeeksi, ja että sinun ei tarvitse tehdä enempää?

Viimeksi muokattu:
Tuli eilen vaimon kanssa puheeksi kotityöt ja niiden jakaminen nykyaikana parisuhteissa. Saatiinpa aiheesta melkein pieni riitakin aikaan. Niinpä kyselisin teiltä jonkinlaista omiin kokemuksiinne pohjautuvaa otosta siitä paljonko miehet teillä tekevät kotitöitä. Minä väitin että on vielä nykyaikanakin paljon parisuhteita joissa mies tekee hyvin vähän tai ei juuri ollenkaan perinteisiä "naistentöitä", eli ruoanlaittoa, siivousta, pyykinpesua ja lastenhoitoa. Vaimoni taas on sitä mieltä (ja toivottavasti on oikeassa) että suuri osa 20-40 vuotiaista miehistä osallistuu jo huomattavalla osuudella kotitöihin.
Taustaksi sanottakoon että itse miehenä vastaan meillä ruoanlaitosta, keittiön siivouksesta, isosta osasta ruokaostoksista, lasten viemisestä harrastuksiin ja olen sen lisäksi paljon lasten kanssa. Ja näiden päälle vielä "miesten työt", remontit, korjaushommat, autonlaitto yms. Vaimolle siis jää pyykkihuolto ja lasten vaatteiden osto, korjaus, esillelaitto yms ja osa siivouksesta. Lisäksi hän hoitaa kaikki yhteydenpidot kouluun, synttärijärjestelyt yms sosiaaliset suhteet. Muuta sitten tehdään sen mukaan mitä kumpikin ehtii.
Minusta jako on ollut ihan hyvä ja kumpikin tekee sitä mikä paremmin luonnistuu ja osa on myös tullut sen mukaan miten pääsemme kumpikin töistä ja kummalla on pidemmät työpäivät (=vaimolla). Nyt vaimo sitten sanoo että on ihan tavallista että mies osallistuu näin paljon. Onko hän oikeassa?

Ihana mieheni tekee meillä lähes kaikki koti ja taloustyöt.Näin on ollut suhteemme alusta alkaen noin 15 vuotta.Voin tietysti osallistua niihin halujeni mukaan esim.kokkaamiseen viikonloppuisin.Lasten harrastuksiin ja kuljetuksiin esim.treeneihin osallistumme periaatteella kuka paremmin ehtii,useimmin mies.Molemmat käymme töissämme,mieheni työaika on säännöllinen kun taas omani venyy usein iltaan ja työmatkojakin on silloin tällöin.Joskus joudun kyllä miestäni motivoimaan "kepin ja porkkanan" avulla mutta enimmäkseen hän jaksaa suoriutua tehtävistään kiitettävästi ja hyvällä asenteella.Meillä on jonkunverran yhteisiäkin harrastuksia, tosin minullalta kuluu enemmän aikaa ns.sosiaalisiin verkostoihin.Varmati kaikki miehet eivät suoriutisi kaikesta siitä mitä hän tekee,joten olen etuoikeutettu kun minulla on niin hieno nykyaikainen mies.

Viimeksi muokattu:
Ap, minua kiinnostaisi tietää mitä sinä haet tällä keskustelunavauksella?

Haluaisitko että toteaisimme täällä yhteen ääneen sinun tekevän vähintään yhtä paljon kuin miehet yleensä, ja tähän vedoten voisit sitten todeta vaimollesi, että teet jo tarpeeksi, ja että sinun ei tarvitse tehdä enempää?

Minulla on kyllä ihan aito kiinostus sihen, miten muissa perheissä asiat hoidetaan. Aika harvoin nimittäin pääsee kurkistamaan muiden ihmisteen arkeen niin syvälle että näkisi miten ihan oikeasti työnjako on hoidettu. Lisäksi taustalla on oma kokemukseni vanhempieni liitosta jossa on hyvin perinteinen työnjako. Ja tähän kun lisää täällä netissä luetut kokemukset niin tulee helposti sellainen kuva että työnjako on edelleen monilla hyvin epätasa-arvoinen.
Mutta on hienoa jos olen ollut väärässä ja kehitystä on tapahtunut!

Ja jos luet alkuperäisen viestin ja katsot mitä nyt jo teen, teenkö mielestäsi liian vähän?

Viimeksi muokattu:
Kuulostaa, että teet sen verran mitä kuka tahansa perheellinen ihminen vähintään joutuu tekemään.

Jos asia on herättänyt teillä kotona keskustelua, niin onko se sen merkki että vaimosi on tyytymätön?
Mitä jos kysyisit häneltä suoraan, teetkö tarpeeksi, etkä täältä?
Mehän emme ole siellä kotona kärpäsenä teidän seinällä katsomassa, miten paljon sinä oikeasti teet, tai luulet tekeväsi.

Kuulostaa, että teet sen verran mitä kuka tahansa perheellinen ihminen vähintään joutuu tekemään.

Jos asia on herättänyt teillä kotona keskustelua, niin onko se sen merkki että vaimosi on tyytymätön?
Mehän emme ole siellä kotona kärpäsenä teidän seinällä katsomassa, miten paljon sinä oikeasti teet, tai luulet tekeväsi.

kyllä tekemäsi työmäärä on melkoinen uhraus sinulta perheen hyväksi. meillä se tekee ruuan kuka tulee ekana kotiin(nyt ole ollut minä vuorossa puoli vuotta), siivoan kaverina, teen rempat ja ulkotyöt(omakotitalo) omat harrasteet ovat olleet kyllä kotona mutta jos olisivat muualla en ehkä tekisi noin paljon. jos rahasta ei ole kiinni niin ulkoista siivous vaikka joillekkin nuorille jotka käyvät siivoamassa vaikka kerran viikossa kun talo on tyhjä( joskus saa edullisia ja hyviä nuoria tuohon hommaan).sanot sitten vaiolle että et ehdi tehdä kaikkia hommia.

Viimeksi muokattu:
Mitä jos vaimokin sanoo, että ei nyt ehdi tehdä enempää hommia? Kukas ne sitten ehtii tekemään?

Miten ylipäänsä perheissä toimitaan, jos kumpikin tekee omasta mielestään tarpeeksi, ja toteaa että enempään ei ole valmis?

Jos vaikka kumpikaan ei ehdi hakea lapsia tarhasta? Mitä sitten tapahtuu?

Mikäs ihmeen riidanhaastaja sä oot?
Jos viitsit laskeutua korkeauksistasi ja lukea muiden vastauksia huomaat, että kyllä tässä (muka) tasa-arvoisten naisten maassa se on muijat jotka niitä hikisukkia lattioilta kerää.

Ei tosin meillä, hikisukkamies olisi siirtynyt ulkomajoitukseen jo aikoja sitten!

Mun mielestä nämä naiset jotka opettavat miehensä tayshoitoon joutavat lopettamaan sen valituksen. Kyllä se ukkokin ne pyykit pesee kun puhtaat sukat loppuu:)

Viimeksi muokattu:
No minä teen kaikki kotityöt koska olen sinkku. =)

Mutta jos muistellaan parisuhteita, niin meillä oli semmonen jakoperiaate. Minä tamppasin matot ja emäntä imuroi sillä välin jne. Ja se tiskasi ja minä luuttusin ja tälleen meillä toimi.

olisikohan parisuhteet kestävämpiä ja ihmiset terveempiä, jos lopetettaisiin älytön puunaaminen.

jokin aika sitten haastateltiin venäläisiä ja heidän mielipidettään suomalaisista. He eivät ymmärtäneet suomalaisten tapaa puunata ja pitää tavaroita ojennuksessa.

Suomalaisella hygieenisyydellä on allergisoiva vaikutus ihmisiin; luontainen vastustuskyky heikkenee, kun elinympäristö on steriili.

Jos viitsit laskeutua korkeauksistasi ja lukea muiden vastauksia huomaat, että kyllä tässä (muka) tasa-arvoisten naisten maassa se on muijat jotka niitä hikisukkia lattioilta kerää.

No tämä oli nimenomaan pointtini...

Riidan haastamiseni, mikäli sitä viestissäni oli rivien välissä luettavissa, kohdistui juuri tuota miesten yleistä "teen ihan tarpeeksi kun vien roskat kerran viikossa" -asennetta vastaan, joka mielestäni paistoi aika räikeästi ap:n viestistä läpi.
Hän haki mielestäni selvästi aloituksellaan vahvistusta sille, että hänen ei tarvitse tehdä enempää. Joku tuossa jo suitsutti, mikä arjen sankari kyseinen mies on.
Siis haloo! Entä se vaimo, joka kuitenkin kantaa aina viime kädessä vastuun arjesta? Saako hän kiitosta ja päänsilitystä uhrautumisestaan? Ei saa.
Selvensikö tämä yhtään?

Viimeksi muokattu:

Riidan haastamiseni, mikäli sitä viestissäni oli rivien välissä luettavissa, kohdistui juuri tuota miesten yleistä "teen ihan tarpeeksi kun vien roskat kerran viikossa" -asennetta vastaan, joka mielestäni paistoi aika räikeästi ap:n viestistä läpi.
Hän haki mielestäni selvästi aloituksellaan vahvistusta sille, että hänen ei tarvitse tehdä enempää. Joku tuossa jo suitsutti, mikä arjen sankari kyseinen mies on.
Siis haloo! Entä se vaimo, joka kuitenkin kantaa aina viime kädessä vastuun arjesta? Saako hän kiitosta ja päänsilitystä uhrautumisestaan? Ei saa.
Selvensikö tämä yhtään?

Luepa uudelleen se alkuperäinen viesti. Ei tässä ollut kyse arjen sankaruudesta vaan keskustelunavauksesta. Ja miten niin vaimo kantaa aina viime kädessä vastuun arjesta? Aika stereotyyppinen oletus, ei ainakaan meillä, todellakaan!

Viimeksi muokattu:
Moi!

Meil taas tatjaanan kanssa hoidetaan kaikki puoliksi, eli yhdessä tehdään siivoukset ja ruuanlaitto sekä tiskaukset!
Hän hoitaa pyykit, mie roskat mut lakanat vedetään aina yhdessä!

Jos taas hän on työvuorossa ko hommien ajankodalla, niin minä kuittaan duunit ja taasen toisinpäin !

Ei pitäisi olla kenellekkään ylivoimasta ja mahdotonta!

Selvensikö tämä yhtään?

Minusta sinä itse syyllistyt nyt nimenomaan siihen yleistykseen kun toteat että vaimo kantaa aina viime kädessä vastuun arjesta. Minä haen lapsia tarhasta/iltapäivähoidosta neljältä, sitten teen heille kotona ruoan, siivoan keittiön, käyn sitten kaupassa, leikin lasten kanssa ja vien harrastuksiin. Illalla annan iltapalaa, katson iltapesujen päälle ja luen iltasatuja. Vaimoni tulee tässä jossain välissä illalla kotiin riippuen päivänsä pituudesta, joskus vasta kun lapset ovat jo sängyssä. Jos vaimoni hoitaa lapset aamulla liikkeelle ja huolehtii vaatteista, niiden pesusta yms. niin ei se minusta kuullosta ihan siltä että vain hän olisi pääasiallisesti vastuussa arjesta. Siivous kun jaetaan aika lailla puoliksi, samoin kuin muut jäljelle jäävät työt.

Ja korostan vielä että en halua itselleni mitään sankarimyyttiä enkä pelkää tehdä kaikkia niitä töitä jotka eteen vain sattuvat. Olen ehdottomasti tasa-arvon kannalla ja minusta on aika noloa jos mies ei osaa ottaa vastuuta eikä opi normaaleja yksinkertaisia kotitöitä. Sitäpaitsi työnjakomme on aika lailla seurausta siitä että minulla on normaali 8-16 työ ja vaimollani ei. Olen vain ollut siinä käsityksessä että monilta miehiltä ei onnistuisi näin ison vastuun ottaminen kotitöistä ja siten heidän vaimoillaan ei olisi mahdollista tehdä esim. sellaista työtä, joka edellyttäisi miehen suurta panosta kotitöissä. Mutta olen iloinen jos niin nykyään usein asia. Runsas osallistuminen sitäpaitsi auttaa luomaan läheiset välit isän ja lasten välille joka on hyvin tärkeää ja antoisaa myös isän kannalta.

Viimeksi muokattu:
Jotta aihe ei luisuisi vain väittelyksi kotitöiden määristä, haluaisin vähän selventää aloitukseni taustaa. Väittelyni vaimon kanssa sai alkunsa keskustelusta yrittäjyydestä ja sen sovittamisesta perheen arkeen (vaimoni on siis yrittäjä), Vaimoni piti itsestäänselvänä (feministi kun on...) että nainen voi helposti perustaa yrityksen vaikka onkin perheellinen. Itse sanoin että se ei usein onnistu ihan niinhelposti kun monet miehet eivät välttämättä ole valmiita ottamaan sitä vastuuta kotitöistä jota yrittäjän rinnalla toinen puoliso joutuu välttämättä ottamaan. Hänen mielestään se on vain asenteesta kiinni ja miehet kyllä tekevät yleensä nykyään niin paljon että se ei ole ongelma. Ehkä koin sen jollain tasolla hieman minua vähättelevänä asenteena. Ainakin monet naiset ovat aikojen kuluessa ajatelleet samoin kun ovat vuosia ottaneet vastuuta miehensä yrittäjyyden "varjossa". Itse koen että olen monella tavoin mahdollistanut hänen yrittäjyytensä tai ainakin helpottanut sitä monella tavalla. Ja olen myös iloinen ja ylpeä hänen menestyksestään, eli siitä ei ole kyse että olisin kateellinen tms. Minulle ei myöskään ole ongelma esim. ansaita vähemmän kuin hän (itsellänikin on ihan hyvä akateeminen ammatti) enkä koe itseäni epämiehekkääksi vaikka hoidankin paljon lapsia.

En alunperin halunnut liikaa selvittää taustoja jotta keskustelu ei rönsyilisi eri suuntiin liikaa vaan pysyisi vain asiassa eli siinä, että tekevätkö miehet yleensä miten paljon kotitöitä.

Nykyisessä suhteessani kotityöt jakautuvat aikalailla tasan. Siivotaan yhdessä kun jaksetaan, mies laittaa ruoan lähes aina, minä tiskaan (tiskikoneella) ja yleensä pesen lakanat yms yhteiset pyykit. Molemmat pesevät omat vaatteensa. Mistään ei olla varsinaisesti sovittu erikseen, homma vain on mennyt näin. Nyt ollaan asuttu yhdessä vuosi eikä olla kertaakaan riidelty kotitöistä :)

Exän kanssa kotitöistä oli ainainen vääntö, koska hän ei olisi tehnyt yhtään mitään. Yhteen muuttaessa sovittiin kotitöiden jakamisesta, mutta hän tiskasi vasta kun viimeinen astia oli likainen ja imuroi viikkoimurointinsa mielenosoituksellisesti kiukutellen klo 12 sunnuntai-iltana. Ja hän oli saanut itse valita mitkä kotityöt hoitaa. Minulla meni jatkuvasti hermot, koska mielestäni hän ei hoitanut omaa osuuttaan. Sitten, minun aloitteestani, minä tein kotityöt ja maksoin vähemmän vuokraa (hän tienasi paljon enemmän ja minä opiskelin ja oli iso vuokra), mikä kyllä toisaalta ärsytti mutta helpotti taloudellista tilannettani. Sillä tavalla mentiin kunnes jätin hänet, syitä oli kyllä muitakin kuin nuo kotityöt. Nykyään hänellä käy siivooja...

Siskon exä oli aivan harvinaisen siisti mies, aina kaikki ojennuksessa ja tip top. Ja nalkutti kun siskoni sotki ja jätti tavaroita pitkin.

Eli vastaukseksi aplle: jotkut kolmekymppiset miehet tekevät sujuvasti kotitöitä, eivätkä näe siinä mitään ongelmaa. Toiset eivät millään tekisi mitään ja jos tekevät niin kiukuttelevat kuin pikkukakarat. Ja vielä kolmannet ovat se suhteen siistimpi osapuoli joka kulkee rätti kädessä ja nalkuttaa.

Mitä jos vaimokin sanoo, että ei nyt ehdi tehdä enempää hommia? Kukas ne sitten ehtii tekemään?

Miten ylipäänsä perheissä toimitaan, jos kumpikin tekee omasta mielestään tarpeeksi, ja toteaa että enempään ei ole valmis?

Jos vaikka kumpikaan ei ehdi hakea lapsia tarhasta? Mitä sitten tapahtuu?

asiathan pitää laittaa tärkeysjärjestykseen ja tehdä ne asiat ensin mitkä on tärkeitä . lapsiahan ei anne tarhasta esim. taksimiehen matkaan( jos ne eivät ole hänen omiaan). Jos vaikka siivoukseen ei riitä kummakllakaan aikaa voi palkata esim thaimaasta näppärä 20-v nainen. Voi rouvallakin alkaa haluttaa itse siivota ja tehdä muita kodin asioita .

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä