Imetys sattuu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyytti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyytti

Vieras
Vauva 3,5 kk ja nyt on alkanut imetys sattua, noin viikon verran jo. Ihan samoin imetän kuin aiemminkin mutta ihan kivuliasta koko imetyksen ajan. :/ Ei mitään sammasta tms pitäis ainakaan olla, joten tietäiskö joku mitä tää on?

Ei ole tukosta ainakaan. Pari viikkoa sitten rinnat tuntu aina imettäessä tyhjiltä ja nyt taas on ollut semmoiset täydemmän tuntoiset niin kipu on kans alkanut. Sattuu siis tuohon nänniin ei muualle.

kuulostaapa jännältä että näin "pitkän" ajan jälkeen kipuilee.. mulla on se heruminen alkanu tuntuun kun vauva oli ehkä noin 2 kk. silla tavalla kihelmöi jos on pitempi syöttöväli ja toisessa rinnassa tuntuu silloin kun toista imee, siis hetken aikaa. voiskohan olla sellaista?

Ettei lapselle olisi jo eka hammas tuloillaan?

Kuopus teki ekan hampaan 4kk iässä ja pari viikkoa ennen sen puhkeamista alkoi nännit aristaa.
Neuvolassa osasi vanhempi täti kertoa, että syynä saattaa olla lapsen syljen koostumuksen muutos.
Eli kun hammas on puhkeamassa, niin sylkeen alkaa erittyä ientä pehmentäviä aineita, jotka helpottavat hampaan puhkeamista.
Tämä sama entsyymi voi usein saada myös nännit imettävältä äidiltä aroiksi, jopa rikki.

Tuo kipu katosi itsellä noin viikko kahden ekan hampaan puhkeamisen jälkeen, sen jälkeen ei moista ole enään tullut.
Pahimpaan aristukseen auttoi rasvaus.

Oletko kuitenkin kokeillut hoitaa hiivana? Hoidosta ei mitään haittaa ole ja sitähän EI nää päällepäin eikä vauvalla välttämättä ole sammasta suussa vaikka sulla sitä rinnoissa oliskin.

Mulla oli kivuliasta imettää ensimmäinen kuukausi. Itkin ja imetin.. ja se oli yhtä tuskaa kun nännit niin kipeänä! Kaalinlehtiä rintaliiveihin, bebanteenia nänneihin, yläosattomissa hilluin.. kaikkea kokeiltiin mitä neuvolassa keksivät .. kaalinlehdet parhaimmat!

Mulle tuli mieleen, että onko vauvan imemisote oikea? Joskus, kun vauvat tulevat isommiksi niin ne eivät ime enää niin intensiivisesti eivätkä ota nänniä syvälle suuhun, vaan yrittävät saada "lutkuttamalla" maitoa ulos? Onko vauvan pää tarpeeksi lähellä rintaa? Korjaa vauvan pään asentoa jos ei ole.

Tai sitten sulla on vaan väärä tekniikka. Jos pelkästään nänni kipeytyy, niin vauva todennäköisesti imee maitoa nännistä, eikä "lypsä" rintaa nännipihasta, kuten pitäisi. Kutita vauvan alahuulta nännillä, jolloin vauva refleksinomaisesti avaa suunsa todella auki. Vasta sitten tuikkaa rinta suuhun niin, että vauvan huulet ovat nännipihassa, ei nännin ympärillä.

Juu.. kiitos kaikille vastauksista.. :) Täytyy ensin kokeilla tuota asennon muuttamista. Olen kyllä huomannu että vauva ei sillai kunnolla välillä ota sitä nänniä suuhunsa vaan imskelee niin että maitoa valuu suupielistä ulos. Olen kyllä tuossa tapauksessa lopettanut imettämisen ja odottanut että tulee kunnon nälkä eikä vaan värkkää kun saattaa sylkeä sitä maitoa uloskin.

Hampaiden tuloakin mietin kun järsii nyrkkiään koko ajan, mutta eikös ne muutenkin kun nyrkkinsä löytävät? Joten siitäkään en sitten tiedä.

Itseäkin tosin ihmetyttää että tuo kipu tullut vasta nyt kun aiemmin ollut lähes kivutonta lukuunottamatta ihan imetyksen ensipäiviä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu.. kiitos kaikille vastauksista.. :) Täytyy ensin kokeilla tuota asennon muuttamista. Olen kyllä huomannu että vauva ei sillai kunnolla välillä ota sitä nänniä suuhunsa vaan imskelee niin että maitoa valuu suupielistä ulos. Olen kyllä tuossa tapauksessa lopettanut imettämisen ja odottanut että tulee kunnon nälkä eikä vaan värkkää kun saattaa sylkeä sitä maitoa uloskin.

Hampaiden tuloakin mietin kun järsii nyrkkiään koko ajan, mutta eikös ne muutenkin kun nyrkkinsä löytävät? Joten siitäkään en sitten tiedä.

Itseäkin tosin ihmetyttää että tuo kipu tullut vasta nyt kun aiemmin ollut lähes kivutonta lukuunottamatta ihan imetyksen ensipäiviä..

Saattaa tosiaan olla että vauva imee vaan nänniä, eikä ota kunnon imuotetta. Se sattuukin. Kunnon imuotteessa nänni on litteänä vauvan kitalaessa ja vauva pumppaa maitoa enemmänkin leuoillaan puristamalla.
Kun korjaat imemisotetta, niin pidä huolta että lapsi saa hengitettyä kunnolla. Painat rintaa siitä vauvan nenän kohdalta, kun vedät pään ihan lähelle ja hän syö. Varsinkin kuumalla ilmalla voi olla vauvaa häiritsee, jos on kokenut ettei saa hengitettyä oikein hyvin ja on siksi aloittanut tollaisen.

Yhteistyössä