Imettaminen ei minun juttu :-(

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Vaniljatäti
Ai siksikös sitä imetetään, että sen pitäisi olla äidille ihanaa. Olin jotenkin kuvitellut, että se liittyisi vauvan ruokkimiseen?!?!

No minä jos joku ymmärrän, ettei imettäminen aina onnistu. Itse kyllä olisin halunnut imettää ja imetinkin 3 kk vaikkei varmaan mitän tullut.

Jollei onnistu, niin ei sitten. MUtta kyllä musta nyt olisi ihan hyvä imettää edes jonkin aikaa, jos maitoa tulee. Ei se pulloruokintakaan niin järin hauskaa aina ole, kun on aina muistettava reissuun ottaa pullot, sakset, desinfiointivälineet, maidot. Samoin yöllä kun on tällainen valvottava vauva kuten meillä on jo kolmas lajiaan, niin kyllä olisi ollut mukava saada vaan laittaa tissi suuhun kuin lähteä väsäämään pullomaitoja öisin.

Oma valintasi, mutta omat hankaluutensa on pulloruokinnassakin.
 
Lypsyllä
Tässäpä minäkin "korvikeketale" olen parhaillaan iltalypsyllä ja samalla -taas kerran- tippa silmässä lueskentelen kuinka rakas vauvani ehkä hyvinkin todennäköisesti tulee sairastumaan diapetekseen ja ties mihin vielä vakavampaan, ja vähintäänkin pahoihin allergioihin sen vuoksi, että minä en saa rintamaitoa riittämään.

Vauvani on nyt neljä kuukautta ja lypsän 2-3 kertaa päivässä. Lisäksi vauva on rinnallani lupsuttelemassa 2-3 kertaa vuorokaudessa vähintään kaksi tuntia kerralla. -> Mutta kun sitä maitoa ei perkele vaan tule tarpeeksi. Kyllä, ollaan oltu peitonalla ihokontaktissa rinnalla ja yritetty lisäta maidontuloa ja yritetty ties mitä.

Nelikuinen vauvani kun ei vaan vieläkään ymmärrä, että hänen pitäisi saada tarpeeksi maitoa tilaukseen. Ei vaan pikkuinen ymmärrä, vaikka alusta saakka olen yrittänyt pitää koko ajan rinnalla. Alussa kasvoi niin alakäyrällä, että oli pakko alkaa antamaan korviketta. En halua riskiä esim. lyhytkasvuisesta lapsesta sen vuoksi, että hän ei ole saanut riittävästi ravintoa lapsena, puhumattakaan muista aliravitsemuksen vaaroista.

Niin ja se pulloshow.... luuletteko täysimettäjät, että kovin moni oikeasti tekee sitä vapaaehtoisesti??

Ei ole ihan helppoa tunnustaa, että ei onnistu imettämisessä ja vielä vaikeampaa on tunnustaa, että minulla on vauva, joka vaan ei oppinut imemään tarpeeksi rinnasta. Vauvani on minulle täydellinen, vaikka tyytyikin heti siihen, että pullosta saa helpommalla, pullosta kun piti antaa jo sairaalassa, koska maidon nousukin kesti normaalia pidempään.

Niin ja arvatkaa vaan, kuinka paljon hävettää yleisissä tiloissa kaivaa korviketetra laukusta sen jälkeen, kun ensin on istunut 2 tuntia imettämässä vauvaa?

Osittaisimettäjille ei kehuja ja kiitosta heru, ei vaikka kuinka täydellä sydämellä yrittää saada maidon tuloa lisättyä.

Annan kuitenkin jokaisen irtilähtevän pisaran maitoani vauvalleni ja rukoilen, ettei hänelle tule kauheita sairauksia täysimetyksen epäonnistumisen vuoksi.

Nyt juhlin itsekseni, on ihanaa, että on 100 ml vastahöyrytetyssä pullossa odottamassa vauvani heräämistä yösyötölle!
 
Vaniljatäti
Lypsyllä - kuulostaa meidän touhuilta. Kova yritys, olet kyllä parhaasi tehnyt. Mä en olisi kyllä ikimaailmassa saanut 100 ml pumpattua, että mun silmissäni olet jo sankari!!! Älä nyt ainakaan mitään häpeää tunne siitä että joudut imetyksen jälkeen antamaan lisämaitoa.
 
Lypsyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Lypsyllä - kuulostaa meidän touhuilta. Kova yritys, olet kyllä parhaasi tehnyt. Mä en olisi kyllä ikimaailmassa saanut 100 ml pumpattua, että mun silmissäni olet jo sankari!!! Älä nyt ainakaan mitään häpeää tunne siitä että joudut imetyksen jälkeen antamaan lisämaitoa.
Kiitos kannustuksesta!!

Aiemmin sain n. 450 ml/vrk, nykyään ehkä n. 250 ml/vrk... eli vielä sitä tulee kunhan vaan jyystän...
 
Ap, teet juuri niin kuin itsestäsi hyvältä tuntuu! :hug:

Korvikkeella mentiin myös meillä ja perimmäinen syy oli juuri tuo sama kuin sinulla. Oli niitä syitä toki muitakin mutta tuo nyt oli se viimeinen niitti. Päivääkään en ole katunut mutta jos toisen lapsen joskus saan niin en panisi kyllä yhtään vastaan jos tilanne olisi toisenlainen ja imettäminen tuntuisi luonnollisemmalta tms, mutta tarvitaessa silloinkin mennään korvikkeella.

Luota itseesi.
 
hetkonen
Eli jostain kohtaa olin vähintäänkin rivien välistä lukevinani että jos ei laps enää yöllä syä niin se maidontulo vähenee? Esikoista en imettäny kuin parisen kuukautta, joista jälkimmäinen meni puolittain korvikkeella. Olisiko siis siis siinä syy maidon vähenemiseen että vauva alkoi nukkua yönsä syömättä 1kk ikäisenä? Nyt tämä toinen on tehnyt saman, kohta 2 viikkoa nukkunut yönsä syömättä, ikää 2kk. Onko siis pelko että maito vähenee tämän takia? En kyllä rupea mitenkään erikseen pumppailemaan tai muuta, siirtyköön sitten korvikkeeseen jos tissimaito hiipuu, KOSKA korvikevauvat kasvaa ihan yhtä lailla terveinä!
 
Vaniljatäti
Alkuperäinen kirjoittaja hetkonen:
Eli jostain kohtaa olin vähintäänkin rivien välistä lukevinani että jos ei laps enää yöllä syä niin se maidontulo vähenee? Esikoista en imettäny kuin parisen kuukautta, joista jälkimmäinen meni puolittain korvikkeella. Olisiko siis siis siinä syy maidon vähenemiseen että vauva alkoi nukkua yönsä syömättä 1kk ikäisenä? Nyt tämä toinen on tehnyt saman, kohta 2 viikkoa nukkunut yönsä syömättä, ikää 2kk. Onko siis pelko että maito vähenee tämän takia? En kyllä rupea mitenkään erikseen pumppailemaan tai muuta, siirtyköön sitten korvikkeeseen jos tissimaito hiipuu, KOSKA korvikevauvat kasvaa ihan yhtä lailla terveinä!
Ilmeisesti yösyöttö nimenomaan stimuloi maidontuloa.

Nimim. Imetyksen maailmanmestari
 
hetkonen
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Alkuperäinen kirjoittaja hetkonen:
Eli jostain kohtaa olin vähintäänkin rivien välistä lukevinani että jos ei laps enää yöllä syä niin se maidontulo vähenee? Esikoista en imettäny kuin parisen kuukautta, joista jälkimmäinen meni puolittain korvikkeella. Olisiko siis siis siinä syy maidon vähenemiseen että vauva alkoi nukkua yönsä syömättä 1kk ikäisenä? Nyt tämä toinen on tehnyt saman, kohta 2 viikkoa nukkunut yönsä syömättä, ikää 2kk. Onko siis pelko että maito vähenee tämän takia? En kyllä rupea mitenkään erikseen pumppailemaan tai muuta, siirtyköön sitten korvikkeeseen jos tissimaito hiipuu, KOSKA korvikevauvat kasvaa ihan yhtä lailla terveinä!
Ilmeisesti yösyöttö nimenomaan stimuloi maidontuloa.

Nimim. Imetyksen maailmanmestari
Siinä tapauksessa ainakin meiän osalta peli on menetetty. Ei sillä, aivan niinkuin ap, ei ole mun juttunu. En nauti sata lasissa imettämisestä, teen sen vain koska se on helpointa ja parasta lapselleni. Muutoin koen sen täysin jonain epämiellyttävänä pakollisena juttuna.

 
Kippuravarvas
Lykkään minäkin lusikkani soppaan :D
Vaikeaa oli meilläkin alku, poika oli teholla ja pääsi rinnalle neljäntenä päivänä synnytyksen jälkeen. Rinnat valtavat, nänni pieni. Piti olla rintakumi. pelkästään sylissä ei pystynyt imettämään kun kädet loppui kesken, piti olla imetystyyny. Eikä alkuun makuullaankaan onnistunut. Ja sitten poika vielä nukahteli tissille kokoajan.
Olin ihan valmis luovuttaan, onneksi mies jaksoi tukea ja kannustaa. Ekat 2-3vko mä tulin vauvan kans yläkerrasta alakertaan sohvalle imettään kun se ei sängyssä onnistunut. Ja sitä tehtiin alkuun 2-3 kertaa yössä.
Jotenkin vaan poika oppi syömään ilman kumia ja makuullaan ja nyt oonkin sit imettänyt kohta vuoden.
2vko on kuitenkin aika lyhyt aika, jos vaan vielä jaksaisit yrittää. Jos et, niin kasvaa lapsi kuitenkin.
:)
 
*
mulla nyt tyttö 4 kk ja olen ajatellut lopetella imetystä vähitellen niin ettei puolivuotiaana enää söisi rinnasta. imetys on onnistunut todella hyvin mutta en voisi kuvitellakaan imettäväni 1-vuotiaaksi. minusta imettäminen ja imettämättä jättäminen on jokaisen äidin oma asia.
 
jooo
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
Istualtaan imettäminen onnistuu melko hyvin, mutta makuulla se on yhtä tuskaa. Mun rinnat on niin pienet ja pyöreät sekä nänni niin matala, että vauva täytyy ottaa aivan iholle kiinni, jotta pysyy rinnassa kiinni. vähän jos liikahtaa niin heti putoaa.
Mulla sama ongelma et nänni niin matala ettei vauva saa kunnolla otetta ja sit kun saa niin sattuu rintaan kun imee niin kovaa. Mulla on käytössä rintakumi josta on paljon apua otteen saamiseen. On välillä itelläkin käynyt mielessä kokonaan korvikkeeseen siirtyminen vaikka vasta kolme vkoa imettänyt. Jotenkin tuntuu et olis helpompaa korvikkeen kans.
Älä luovuta, mulla oli sama tilanne, rintakumista luovuin vähitellen. Ei se imettäminen mitään herkkua ollut mutta ei niin vaikeatakaan. Asenne.
 
vieras
kannattais yrittää, eikä heti luovuttaa. kyllähän se imettäminen on äklöä, jos lapsi on eka ja kaikki on muutenkin vaikeaa ja työllästä. imettämällä sä pääset kuitenkin helpolla myöhemmin. ja vaikka nyt sun pitää imettää koko ajan, se pitenee se imetystahti ja sitä tulee ikävä sitten joskus ku sun vauva on vierottunu. 2viikkoa on viellä sellaista hormonihirviöaikaa, että kaikki voi muutenkin tuntua pahalta.
 
Ensinnäkin, se on ihan ihmisestä kiinni, että miten kokee pulloruokinnan, vaikeaksi vai helpoksi. Itse ainakin tunsin että vähemmän vaivaa ja tuskaa aiheutu pulloruokinnasta. Imetystä mietin hirveästi ja se kaiverti jatkuvasti mieltäni.

Joku sanoi, että imetys EI VOI tuntua niin vastenmieliseltä etteikö sitä voisi tehdä vauvan parhaaksi. Mistä joku voi tietää mitä joku toinen tuntee?! Sama kuin sanoisi "TOTTAKAI voit syödä lipeäkalaa, sehän on ihan syötävää, miten niin muka oksennat kuin vain haistatkin sen?"

Ja kolmanneksi, joskus voi olla hyvä luovuttaa tarpeeksi ajoissa. Joku sanoi että kahden viikon jälkeen ei ole kokenut tarpeeksi että voisi lopettaa imetyksen. Entä jos uppoaakin vain syvemmälle suohon, kun yrittää väkisin imettää miettien tilastoja ja muiden mielipiteitä? Huomaakin 3kk päästä, että melkeinpä vihaa vauvaansa kun se on rinnalla. Ja itkettää jos joku puhuukin imetyksestä. Siitä suosta onkin jo astetta vaikeampi nousta ylös. Ja pahimmassa tapauksessa se voi vaikuttaa äidin ja lapsen suhteeseen pidemmällä tähtäimellä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Ai siksikös sitä imetetään, että sen pitäisi olla äidille ihanaa. Olin jotenkin kuvitellut, että se liittyisi vauvan ruokkimiseen?!?!
LUE TÄMÄ! PEESI!Ei vois paremmin sanoa!
Jaa, minä olen taas jotenkin ymmärtänyt asian niin, että lapsen voi ruokkia myös korvikkeella. Tai sekä korvikkeella että rintamaidolla. Tai pelkästään rintamaidolla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Ai siksikös sitä imetetään, että sen pitäisi olla äidille ihanaa. Olin jotenkin kuvitellut, että se liittyisi vauvan ruokkimiseen?!?!
LUE TÄMÄ! PEESI!Ei vois paremmin sanoa!
Tämä tuli myös minun mieleeni. Imetys ei ehkä äidin juttu mutta ehdottomasti se on vauvan juttu!! Eri asia jos maitoa yrityksistä huolimatta ei tule, on lääkitys tms. mutta ei, en ymmärrä, ettei imetä siksi ettei ole "mun juttu".
Alku on hankalaa aina kun sekä äiti että vauva opettelevat. Sinnikkäästi kun jatkaa ja tarvittaessa yhteyttä tukiryhmään. Mullakin oli ekasta rintakumi käytössä mutta en tarvinnut sitä kovin kauaa. Loppujen lopuksi imetys niin paljon helpompaa (jos nyt ajatellaan vaan äitiä) mielestäni että kannattaa yrittää..
 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Ai siksikös sitä imetetään, että sen pitäisi olla äidille ihanaa. Olin jotenkin kuvitellut, että se liittyisi vauvan ruokkimiseen?!?!
LUE TÄMÄ! PEESI!Ei vois paremmin sanoa!
rohkenen olla eri mieltä. Ei ole hyväksi vauvalle, jos äiti on alamaissa, eikä yhtään nauti imetyksestä. Varsinkaan se ei ole hyväksi äidin ja vauvan väliselle suhteelle. Silloin ok, jos imetys ei vain tunnu ihanalta, mutta jos se tuntuu jopa inhottavalta, niin en suosittele jatkamaan.
 
Vakkari
Eihän sen tarvikaan olla ÄIDIN juttu. Jotenkin aina inhottaa kun niin helposti luovutetaan. Ja sitten sanotaan jälkikäteen ettei tullu maitoa riittävästi ja muuta höpöhöpöä. Heti ku pienikin ongelma tulee, todetaan että ei onnistu. Vaivannäöllä onnistuu kyllä ja alkaa sujua vaivattomasti kun vaan ei heti luovuta. :flower:
 
Vieras
Ei kannattaisi sellaisten äitien, joilla maitoa on virrannut puolikin vuotta, maidon vähäisyyden tai loppumisen mahdollisuudesta. Olin ennen kun lapsen sain ja olen vieläkin sitä mieltä, että imetän lastani niin kauan kuin mahdollista...en kuitenkaan välttämättä olisi valmis kuitenkaan imettämään enää yksi vuotiasta, koska äidinmaidon tarve ei enää silloin ole välttämätöntä. Nyt kuitenkin ymmärrän äitejä, jotka sanovat että oli pakko antaa korvikettakin tai siirtyä korvikkeeseen kokonaan parin kolmen kuukauden päästä, koska itselläni niin kävi. Lapsi huusi kun rinnalle laittoi kun sieltä ei maitoa tullut tarpeeksi. Joo ja sitten varmasti joku sanoo, että kun lasta vaan laittaa rinnalle tiuhaan tahtiin ja pumppaa välillä, niin kyllä sitä maitoa alkaa tulemaan....entäs jos on muita pieniä lapsia siinä vieressä, jotka tarvitsevat hoivaa, niin miten sitten pidät vauvaa rinnalla tunteja ja tunteja? Kyllähän se vanhempikin lapsi äitiään tarvitsee. Olen kuitenkin ehdottomasti sitä mieltä, että imettäminen on todella tärkeää eikä missään nimessä kannata luovuttaa...ja jos maitoa tulee, niin ilman muuta kannattaa imettää niin kauan kuin sitä tulee, mutta ei tarvitse kuitenkaan vuoden ikään asti imettää. Itse en myöskään jättäisi imettämättä sen takia etten siitä pitäisi vaan ajattelisin lasta ensisijaisesti enkä itseäni. Eihän se aina niin mukavaa ole olla lapsessa kiinni, mutta se on vain väliaikaista. Jaksamista imettäville.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
en kuitenkaan välttämättä olisi valmis kuitenkaan imettämään enää yksi vuotiasta, koska äidinmaidon tarve ei enää silloin ole välttämätöntä.
Nykyäänhän WHON:n suositus on täysimetys 6kk ikään saakka ja imettämistä 2 ikävuoteen saakka suositellaan.
Itse kyllä lopetin imettämisen noin 1v2kk iässä.

 
Alkuperäinen kirjoittaja HeviäPRKLE:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Ai siksikös sitä imetetään, että sen pitäisi olla äidille ihanaa. Olin jotenkin kuvitellut, että se liittyisi vauvan ruokkimiseen?!?!
LUE TÄMÄ! PEESI!Ei vois paremmin sanoa!
Joo sanonpa sanasen minäkin!
Totta kai imetys kuuluu lapsen ruokkimiseen. Mutta mielestäni sen pitää olla ihanaa sekä äidille, että lapselle.
Itse yritin ekan kanssa imetystä 5 kuukautta. Sinä aikana sain neljä rintatulehdusta ja neljä antibioottikuuria. Nännit vuotivat verta ja lapsi joka imetyskerran jälkeen oksensi kaikki juomansa maidot pois. Otin käyttöön rintakumit ja nännit paranivat ja lapsi sai mahaansa asti maitoa. Imetys oli yhtä tuskaa kipeiden rintojen ja nännien takia, silti itku kurkussa jatkoin ja yritin sen viisi kuukautta. Joka syötön jälkeen jouduin antamaan lapselle kuitenkin vielä pullosta maitoa, koska omista maitohinkeistäni ei tullut tarpeeksi. Tai maitoa tuli ja olisi varmaan tullut tarpeeksikin, mutta ilmeisesti tiehyet ovat mulla niin ahtaat, että maito pakkaantui rintoihin.
En kertaakaan nauttinut imettämisestä, ainoastaan silloin, kun mulla oli rintakumit käytössä, niin hetkellisesti tunsin pientä iloa asiasta.

Toisen lapsen kanssa ajattelin, että nyt varmaankin imetys sujuu paremmin kuin ensimmäisellä kerralla. Mutta p:n marjat. Se oli tuskallisempaa kuin ekan kanssa. Toista lastani imetin vain kuukauden ja sinä aikana sairastin kolme rintatulehdusta ja söin tietysti yhtä monta antibioottikuuria. Ja alusta asti oli rintakumit kaytössä, niin nännit säilyivät tällä kerralla ehjinä.

Kaikkien rintoja ei ilmeisesti ole luotu imettämiseen!
 
ap vieras
nyt on yö takana ja vauva oli kokoajan rinnalla. tiedä sitten saiko sieltä mitään, kun mun rinnat ovat todellakin aivan tyhjän tuntuiset olleet jo reilun vuorokauden. välisssä olen yrittänyt pumpatakin ja suurin tulos mitä olen saanut on 20ml molemmista rinnoista yhteensä (joista toinen oli imetetty ja toinen ei).
 
Luen tätä ketjua ja tulen koko ajan onnellisemmaksi ja kiitollisemmaksi siitä että imetys on onnistunut ja toivon että se onnistuu vielä pitkään (vauva nyt 3 kk). Ja muuten, munkin rinnat on ihmeellisen tyhjän tuntuiset välillä, eikä niistä pumpulla paljoa irti saa, mutta vauva kasvaa täysimetyksellä aivan hurjana. Suht tiheään kyllä syö, mutta mulla on aikaa imetellä, kun ei ole kuin tämä yksi lapsi vasta. Olen kyllä ajatellut sitäkin että mitenkähän käynee imetyksen sitten jos/kun on enemmän perhettä, joka vaatii huomiota... ei kai sitä koko päivää ehdi istua sohvanpohjalla tissinä??!
 
kangasauto
Ei se vaivannäkökään aina auta... Tosin minulla maito ei noussut lainkaan, ei missään vaiheessa, joten siinä mielessä eri asia. Mutta kukaan ei mulle tule väittämään, etten nähnyt tarpeeksi "vaivaa" maidon nousun vuoksi!! Olen vain äärettömän kiitollinen siitä, että on olemassa jotakin mikä on tarpeeksi hyvää vauvalleni, eli korviketta!! Toivon kyllä kaksi korvikevauvaa pullolla syöttäneenä, että mahdollisen seuraavan vauvan kanssa imetys onnistuisi!!

Olen kyllä suht helppona kokenut pullojen kanssa pelaamisen, tosin... Kaikki ne inhottavat kommentit olis voineet jäädä sanomatta!!

Ap:lle voimia!! Yritä olla kuuntelmatta muiden mielipiteitä, neuvoista voi olla hyötyä, mutta mielipiteet jätä omaan arvoonsa! Teet niin kuin sinusta tuntuu parhaalle!!
 

Yhteistyössä