Imettaminen ei minun juttu :-(

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
PahaSilmä
Alkuperäinen kirjoittaja ..........:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ............:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Joteski ei oo vauvan pyllyn pesu ollenkaan mun juttu. Joku siinä nyppii mut en tiedä mikä. :| En tee sitä enää, koska se ei ole kivaa.
Vauva ei pärjää likaisella pyllyllä, kärsii siitä tunteesta kun on märkä vaippa ja kakasta poltteleva pylly. Mutta sensijaan on aivan onnellinen vaikka saa ruokansa tutipullosta äidin sylissä köllötellen :) Vähän huono vertaus sinällään, koska pyllypesulle ei ole vaihtoehtoista menetelmää kuten imetykselle on.
No kyllä se rintamaito on lapselle aika olennaista ensimmäisenä elinvuotena. Suurin osa maidonkorvikkeista on lehmänmaitopohjaisia ja altistavat nuoruusiän diabetekselle.
Sitäpaitsi noita tutkimuksia missä mitataan altistumisia tehdään jatkuvasti, suurin osa on huuhaata. Yleinen tieto diabeteksesta on se, ettei syytä vieläkään tiedetä tarpeeksi hyvin että voitaisiin painaa mustaa valkoisella mitkä siihen johtavat.

"Tyypin 1 diabetes ("nuoruustyypin diabetes") johtuu siitä, että haimassa sijaitsevat insuliinia tuottavat solusaarekkeet hiljalleen tuhoutuvat autoimmuuni-ilmiön seurauksena (ks. autoimmuunisairaudet 3). Seurauksena on insuliinin puute, jonka vuoksi verensokerin määrä suurenee. Edelleenkään ei tiedetä, mikä aiheuttaa solusaarekkeita tuhoavan autoimmuuni-ilmiön. Insuliinin puutteen vuoksi hoitona tarvitaan alusta lähtien insuliinipistoksia"

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_haku=diabetes&p_artikkeli=dlk00011

Joten jos sinulla on niin suuri perverssio imetyksestä että pitää jopa toisten
imetyksiin tai imettämättömyyteen puuttua, onneksi olkoon vaan. Mutta nuo huuhaa tiedot suosittelisin jättämään, emmeköhän me nykyihmiset ole sen
verran sivistynyttä kansaa, että osaamme lukea ja pysyä ajantasalla luotettavia lähteitä tutkien, eikä varmasti usko kenenkään netissä levittämään propagandaan kun ei siitä kerta missään muualla ole mainittu :)
Se on aika uusi tutkimus ja yksi mun sukulainen on sitä tekemässä. Se ei ole vielä valmistunut, se tutkimus.
niinpä ;) sana uusi tutkimus ja "mun yks sukulainen" ei kovin vakuuta, niitä uusia tutkimuksia kun tulee päivässä kymmenittäin, ja ainahan niitä jonkun sukulaiset on tekemässä.
Kyllä se ihan oikea tutkimus on. Oma lapseni oli siinä mukana, koska istukkaverestä löytyi geeni, joka altistaa diabetekselle.
 
Lypsyllä
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja ........:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Alkuperäinen kirjoittaja PahaSilmä:
Joteski ei oo vauvan pyllyn pesu ollenkaan mun juttu. Joku siinä nyppii mut en tiedä mikä. :| En tee sitä enää, koska se ei ole kivaa.
Vauva ei pärjää likaisella pyllyllä, kärsii siitä tunteesta kun on märkä vaippa ja kakasta poltteleva pylly. Mutta sensijaan on aivan onnellinen vaikka saa ruokansa tutipullosta äidin sylissä köllötellen :) Vähän huono vertaus sinällään, koska pyllypesulle ei ole vaihtoehtoista menetelmää kuten imetykselle on.
No kyllä se rintamaito on lapselle aika olennaista ensimmäisenä elinvuotena. Suurin osa maidonkorvikkeista on lehmänmaitopohjaisia ja altistavat nuoruusiän diabetekselle.
Niin kuin sanoin, rintamaidon voi antaa pullosta. Kun sitä kerta riittää mutta ei halua imettää. :) Eihän kukaan korviketta anna jos omaa maitoa tulee.

No eihän siinä ole mitään järkeä, että pumppaa ensin ja sit pistää sen pulloon.
:headwall: :headwall: :headwall:

Mietipä nyt sinäkin hetki, että mitä oikein tällä kommentilla tarkoitat?
Mietintäsi tueksi voit vaikka lukea minun kirjoitukseni tämän ketjun sivulta 2.

Ehkä sitten ensi kerralla voit muotoilla tämän kommenttisi toisella tavalla.



 
Lypsyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Lypsyllä:
Tässäpä minäkin "korvikeketale" olen parhaillaan iltalypsyllä ja samalla -taas kerran- tippa silmässä lueskentelen kuinka rakas vauvani ehkä hyvinkin todennäköisesti tulee sairastumaan diapetekseen ja ties mihin vielä vakavampaan, ja vähintäänkin pahoihin allergioihin sen vuoksi, että minä en saa rintamaitoa riittämään.

Vauvani on nyt neljä kuukautta ja lypsän 2-3 kertaa päivässä. Lisäksi vauva on rinnallani lupsuttelemassa 2-3 kertaa vuorokaudessa vähintään kaksi tuntia kerralla. -> Mutta kun sitä maitoa ei perkele vaan tule tarpeeksi. Kyllä, ollaan oltu peitonalla ihokontaktissa rinnalla ja yritetty lisäta maidontuloa ja yritetty ties mitä.

Nelikuinen vauvani kun ei vaan vieläkään ymmärrä, että hänen pitäisi saada tarpeeksi maitoa tilaukseen. Ei vaan pikkuinen ymmärrä, vaikka alusta saakka olen yrittänyt pitää koko ajan rinnalla. Alussa kasvoi niin alakäyrällä, että oli pakko alkaa antamaan korviketta. En halua riskiä esim. lyhytkasvuisesta lapsesta sen vuoksi, että hän ei ole saanut riittävästi ravintoa lapsena, puhumattakaan muista aliravitsemuksen vaaroista.

Niin ja se pulloshow.... luuletteko täysimettäjät, että kovin moni oikeasti tekee sitä vapaaehtoisesti??

Ei ole ihan helppoa tunnustaa, että ei onnistu imettämisessä ja vielä vaikeampaa on tunnustaa, että minulla on vauva, joka vaan ei oppinut imemään tarpeeksi rinnasta. Vauvani on minulle täydellinen, vaikka tyytyikin heti siihen, että pullosta saa helpommalla, pullosta kun piti antaa jo sairaalassa, koska maidon nousukin kesti normaalia pidempään.

Niin ja arvatkaa vaan, kuinka paljon hävettää yleisissä tiloissa kaivaa korviketetra laukusta sen jälkeen, kun ensin on istunut 2 tuntia imettämässä vauvaa?

Osittaisimettäjille ei kehuja ja kiitosta heru, ei vaikka kuinka täydellä sydämellä yrittää saada maidon tuloa lisättyä.

Annan kuitenkin jokaisen irtilähtevän pisaran maitoani vauvalleni ja rukoilen, ettei hänelle tule kauheita sairauksia täysimetyksen epäonnistumisen vuoksi.

Nyt juhlin itsekseni, on ihanaa, että on 100 ml vastahöyrytetyssä pullossa odottamassa vauvani heräämistä yösyötölle!

Sori, tää kirjoitukseni olikin sivulla 3, mutta mietipä silti hetki onko lypsämisessä järkeä, jos imetys ei onnistukaan VAUVAN heikon imun takia.
 
Vaniljatäti
Imetys on asia josta voi näköjään taistella forever.

Mustakaan ei ole järkeä siinä, että taistellaan nännit verellä naama irvessä ja vauva ulvoen, että äidin on saatava imettää, koska se on niin hyvä juttu.

Mutta jos vauva tykkää lupsuttaa tissiä, niin ei sitä oikein (minun mielestäni) sopisi estääkään vain koska imetys ei nyt satu olemaan oikein äidin juttu.

Ei sen tarvi olla äidistä ihanaa, mutta jos se jostain syystä on äidistä aivan karseata, niin parastahan se sitten on lopetttaa. Sama, jollei maitoa syystä tai toisesta ei vaan tule, niin ehkä ei ole järkeä polttaa itseään loppuun. Hyvä yritys riittää. Jollei maitoa tule, niin sittenhän sitä ei vaan tule.
 
Lypsyllä
Alkuperäinen kirjoittaja Vaniljatäti:
Imetys on asia josta voi näköjään taistella forever.

Mustakaan ei ole järkeä siinä, että taistellaan nännit verellä naama irvessä ja vauva ulvoen, että äidin on saatava imettää, koska se on niin hyvä juttu.

Mutta jos vauva tykkää lupsuttaa tissiä, niin ei sitä oikein (minun mielestäni) sopisi estääkään vain koska imetys ei nyt satu olemaan oikein äidin juttu.

Ei sen tarvi olla äidistä ihanaa, mutta jos se jostain syystä on äidistä aivan karseata, niin parastahan se sitten on lopetttaa. Sama, jollei maitoa syystä tai toisesta ei vaan tule, niin ehkä ei ole järkeä polttaa itseään loppuun. Hyvä yritys riittää. Jollei maitoa tule, niin sittenhän sitä ei vaan tule.

Olen samaa mieltä. Meillä vauva lupsuttelee rinnalla ja nauttii siitä, ja saa mielellään niin tehdäkkin, koska kai se pitää maidontuotantoani edes hivenen käynnissä. Ei minunkaan mielestä imetyksen tarvi olla äidille ihanaa, vaikka en kyllä ymmärrä, miten se voisi olla kamalaakaan. No kukin tyylillään, mutta fanaatikot puolesta tai vastaan ovat varsin ärsyttäviä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja onni löytyy arjesta:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
en kuitenkaan välttämättä olisi valmis kuitenkaan imettämään enää yksi vuotiasta, koska äidinmaidon tarve ei enää silloin ole välttämätöntä.
Nykyäänhän WHON:n suositus on täysimetys 6kk ikään saakka ja imettämistä 2 ikävuoteen saakka suositellaan.
Itse kyllä lopetin imettämisen noin 1v2kk iässä.
juu, tuo suositus on maailmanlaajuinen, ja siihen otettu huomioon ne kehitysmaiden lapset, joille rintamaito on erityisen tärkeää, koska siellä ei ole kovinkaan hyviä vaihtoehtoja rintamaidolle...
 
Raskas juttu
Luovuttajia en ymmärrä, mutta kaikilla imetys vaan ei onnistu joko omien tai vauvan ominaisuuksien johdosta. Imetyksen epäonnistuminen on tosi raskas juttu, jos äiti oli suunnitellut tai olisi halunnut täysimettää pitkään.
 
ap vieras
ai tämä ei ole vielä tipahtanutkaan :)

no ainakin olen yrittänyt imettää. en vain ymmärrä miten voisin esim. syödä monipuolisesti, koska aikaa ei ole tehdä ruokaa, kun vauva on aina rinnalla. eilenkin sain päivävaatteet päälle 14.00, jolloin vauva nukahti muutamaksi tunniksi. milloin lepään, kun vauva on aina rinnalla. olen imettänyt vauvaa nyt 22.30 lähtien ja kello on nyt 4.30. kaksi kertaa olen tuona aikana antanut myös lisämaitoa, mutta rinta kelpaa senkin jälkeen. no vauvan varmaan ovat tälläisiä, en tiedä, kun ensimmäinen on, mutta ei minusta tämä imettäminen ainakaan ole helppoa. helpompi se maito on lämmittää pullossa ja tarjoilla siitä.
 
vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
ai tämä ei ole vielä tipahtanutkaan :)

no ainakin olen yrittänyt imettää. en vain ymmärrä miten voisin esim. syödä monipuolisesti, koska aikaa ei ole tehdä ruokaa, kun vauva on aina rinnalla. eilenkin sain päivävaatteet päälle 14.00, jolloin vauva nukahti muutamaksi tunniksi. milloin lepään, kun vauva on aina rinnalla. olen imettänyt vauvaa nyt 22.30 lähtien ja kello on nyt 4.30. kaksi kertaa olen tuona aikana antanut myös lisämaitoa, mutta rinta kelpaa senkin jälkeen. no vauvan varmaan ovat tälläisiä, en tiedä, kun ensimmäinen on, mutta ei minusta tämä imettäminen ainakaan ole helppoa. helpompi se maito on lämmittää pullossa ja tarjoilla siitä.
sinnittele vielä 2 viikkoa, niin ruokailuajat vakiintuvat yleensä. pulloruokinta voi vaikuttaa helpommalta kun vauva on vastasyntynyt, mutta pidemmän päälle se ei ole. :)
mahdollisimman vähän vaan annat sitä pulloa, hommaa itsellesi vaikka kantoliina, niin voit imettäessä tehdä kotona hommia kun kädet ovat vapaana.

ja kun vauva on ensimmäisesi, niin voit keskittyä pelkästään siihen imetykseen. ja voit nukkua aina kun vauvakin nukkuu.
ei sun tarvitse siivota tai tiskailla tai ruokaa tehdä, osta vaikka pakasteaterioita.
ja anna hommia miehellesikin.

tiedän että nyt on raskasta, ja varmaan tunnet itsesi lehmäksi ( minä ainakin tunsin. :) ) mutta kyllä se helpottaa äkkiä.

voimia!
 
ap vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
ai tämä ei ole vielä tipahtanutkaan :)

no ainakin olen yrittänyt imettää. en vain ymmärrä miten voisin esim. syödä monipuolisesti, koska aikaa ei ole tehdä ruokaa, kun vauva on aina rinnalla. eilenkin sain päivävaatteet päälle 14.00, jolloin vauva nukahti muutamaksi tunniksi. milloin lepään, kun vauva on aina rinnalla. olen imettänyt vauvaa nyt 22.30 lähtien ja kello on nyt 4.30. kaksi kertaa olen tuona aikana antanut myös lisämaitoa, mutta rinta kelpaa senkin jälkeen. no vauvan varmaan ovat tälläisiä, en tiedä, kun ensimmäinen on, mutta ei minusta tämä imettäminen ainakaan ole helppoa. helpompi se maito on lämmittää pullossa ja tarjoilla siitä.
sinnittele vielä 2 viikkoa, niin ruokailuajat vakiintuvat yleensä. pulloruokinta voi vaikuttaa helpommalta kun vauva on vastasyntynyt, mutta pidemmän päälle se ei ole. :)
mahdollisimman vähän vaan annat sitä pulloa, hommaa itsellesi vaikka kantoliina, niin voit imettäessä tehdä kotona hommia kun kädet ovat vapaana.

ja kun vauva on ensimmäisesi, niin voit keskittyä pelkästään siihen imetykseen. ja voit nukkua aina kun vauvakin nukkuu.
ei sun tarvitse siivota tai tiskailla tai ruokaa tehdä, osta vaikka pakasteaterioita.
ja anna hommia miehellesikin.

tiedän että nyt on raskasta, ja varmaan tunnet itsesi lehmäksi ( minä ainakin tunsin. :) ) mutta kyllä se helpottaa äkkiä.

voimia!
kiitos kannustuksesta. täytyy kai vaan vielä sinnitellä.

 
Ihmettelijä
Alkuperäinen kirjoittaja vakkari:
Alkuperäinen kirjoittaja ap vieras:
ai tämä ei ole vielä tipahtanutkaan :)

no ainakin olen yrittänyt imettää. en vain ymmärrä miten voisin esim. syödä monipuolisesti, koska aikaa ei ole tehdä ruokaa, kun vauva on aina rinnalla. eilenkin sain päivävaatteet päälle 14.00, jolloin vauva nukahti muutamaksi tunniksi. milloin lepään, kun vauva on aina rinnalla. olen imettänyt vauvaa nyt 22.30 lähtien ja kello on nyt 4.30. kaksi kertaa olen tuona aikana antanut myös lisämaitoa, mutta rinta kelpaa senkin jälkeen. no vauvan varmaan ovat tälläisiä, en tiedä, kun ensimmäinen on, mutta ei minusta tämä imettäminen ainakaan ole helppoa. helpompi se maito on lämmittää pullossa ja tarjoilla siitä.


ja kun vauva on ensimmäisesi, niin voit keskittyä pelkästään siihen imetykseen. ja voit nukkua aina kun vauvakin nukkuu.

quote]

Siis onhan ihmisillä muutakin elämään kuin pelkkä imetys, vaikka on ensimmäinen lapsi!
 
Ihmettelijä
vakkari kirjoittaa "ja kun vauva on ensimmäisesi, niin voit keskittyä pelkästään siihen imetykseen. ja voit nukkua aina kun vauvakin nukkuu. "


Siis onhan ihmisillä muutakin elämään kuin pelkkä imetys, vaikka on ensimmäinen lapsi!
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmettelijä:
vakkari kirjoittaa "ja kun vauva on ensimmäisesi, niin voit keskittyä pelkästään siihen imetykseen. ja voit nukkua aina kun vauvakin nukkuu. "


Siis onhan ihmisillä muutakin elämään kuin pelkkä imetys, vaikka on ensimmäinen lapsi!
No on tietysti muuta elämää. Mutta, onko tärkeämpää vauvan ensimmäisien kuukausien aikana imetys tai vaikka kahvittelu kavereiden kanssa tai salilla käyminen tms. Sen saa kaikki itse päättää.
 


No eihän siinä ole mitään järkeä, että pumppaa ensin ja sit pistää sen pulloon.
:headwall: :headwall: :headwall: [/quote]

Joissain tapauksissa on järkeä. Mä jouduin tota tekemään, kun maito ei pysyny vauvan mahassa sakeuttamattomana.
 
hiuko
En jaksanut lukea ihan koko ketjua, mutta jäi mietityttämään tää "koko ajan rinnalla olo". Ootko katsonut imetystukiryhmän juttuja netistä, itse löysin sieltä apua epäuskon päivinä. Musta pieni rytmittäminen voisi teille hyvä juttu, vaikka vaavi onkin noin pieni. Siis puoli h/tissi ja sitten muuta hytkyttelyä tms. Ootko ottanu tuttia käyttöön? Nukkuisiko vaunuissa? Alussa on tissit kovilla, vähitellen kipu väistyy, kun iho karaistuu, mutta ei kenenkään iho kestä jatkuvaa imua. Sitten alkaa kierre, jos koko ajan imettää, siis kipu/herumisen hankaluus/entistä hanakammin imevä vauva/kovempi kipu... Mulla auttoi alkuvaiheessa rasvaus/ilmakylvyt/rintakumi esim. joka toinen tai kolmas syöttö.

Ekalla lapsella toimi hyvin lapsentahtisuus. Söi aika tasaisesti 4h välein ja alkoi nukkua 8-10h öitä 6vk alkaen. Silti maitoa tuli hyvin (siis pitkästä yötauosta huolimatta), kunnes töihin mennessä lopettelin n. 11kk, ei tarvittu sitä ennen lisiä. Pumppaaminen oli helppoa.

No kakkonen sitten olis koko ajan syömässä, meni pari viikkoa, kun tajusin, ettei sillä ollutkaan kokoajan nälkä, vaan vatsavaivoja/läheisyyden kaipuuta jne ja sittenkun aloin vähän säännöstellä, niin johan alkoi onnistumaan. Mutta sitten söi öisinkin ja uudelleen tuli tiheästi tiheän imun vaiheita ja kun tuli hampaita (n.4kk), niin alkoi puremaan. Siitä itselle pelko kivusta--> herumisen kanssa oli ongelmia. Pumpaten sain tosi huonosti tulemaan. Sinnillä jatkoin sen n.10kk, mutta lisiä tarvittiin kyllä.

Mutta alkuperäiselle: Luota itseesi! Jos haluat imettää, kokeile vielä taktiikan muutoksia. Pyydä apua, voisiko esim. isä hyssytellä tunnin silloin tällöin, niin et imettäisi kokoajan. Rasvaa/ tallustele isännän iloksi ilman paitaa :). Itse kokeilisin tuttia esim.maitotipalla kostutettuna. Kantoliina? Kunnon tyynyröykkiö hyvän asennon löytämiseksi? Mukavin nojatuoli sängynviereen imetystuoliksi?

Jokainen itse määrittelee rajansa siihen, mikä on parasta omalle vauvalle. Rintamaito on vauvalle hyvästä, mutta masentunut loppuunpalanut äiti ei.
 
mievaan
Tämmösen keskustelun löysin..

Mä en voinu muutaku imettää, sillä mä en millään muotoa saanu vauvaa opetettua pullolle. Kokeiltiin kaikki eri tutit ja pullot ja korvikkeet. lypsettyä maitoakaan vauva ei suostunu juomaan. siinä sitten itkin ja imetin kun tissit valu verta. Pelkäsin jokasta imetystä ekat kolme viikkoa. Joka päivä yritin pulloa, mutta siitä ei tullut mitään. Oisko ollu semmosen neljä viikkoa kun imetys sitten alkoi sujumaan vähän paremmin. Imetin reilun vuoden sitten kaikenkaikkiaan.

Arvatkaapa vaan oliko masentavaa kun pyysit apua imetyksen kanssa, niin sanottiin vaan että anna pulloa. Joo niin yritin, mutta kun ei sekään onnistu. :(
Missä olisi joku "korvike- tai tuttipullotukihenkilö" joka voisi auttaa tässä? Odotan toista lasta syntyväksi toukokuussa ja pelottaa jo nyt miten tuo imetys/pullojuttu nyt menee.
 
Greippi
Alkuperäinen kirjoittaja Hay-D:
Alkuperäinen kirjoittaja Vakkari:
Vaivannäöllä onnistuu kyllä ja alkaa sujua vaivattomasti kun vaan ei heti luovuta. :flower:
oletpas sinä kaikkitietäväinen. Jos olet vaivannäöllä onnistunut, se ei tarkoita automaattisesti sitä että muillakin onnistuisi.
Juu, ei se mene ihan niin. Meillä ei onnistunut, vaikka kaikkeni yritin ja halusin imettää.

Silti en IKINÄ sanoisi, että se ei ollut "minun juttuni", vaan ennemminkin surullisten yhteensattuminen summa (josta ei onneksi ole jäänyt mitään traumoja). Sylettää ajatellakin, että on äitejä, jotka oikeasti käyttää tuollaista sanontaa. Sitten ei varmaan lasten saaminenkaan ollut "teidän juttunne".
 

Yhteistyössä