Imetän 1-vuotiasta (täyttää torstaina). Onks teiän mielestä liian vanha imetettävä?

kysyn vaan
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
Jälleen kerran, kävelyyn vedotaan. Eli 8 kk:n ikäisen kävelevän pitäis luopua rinnasta, mutta naapurin lapsi saa syödä vielä 1v 4 kk iässä, kun ei osaa vielä kävellä ilman tukea?


Ei vedota kävelyyn. Vedotaan lapsen ikään ja kokoon. Sanoinpahan noin niinku valaistakseni että lapsi on todellakin taapero, ei vauva enää. Jos multa ksysytään niin max 6kk imetystä....
Suositusten mukaan lehmänmaitoa ei pitäis antaa alle 1-vuotiaille. Annatko sinä kuuden kuukauden ikäiselle korviketta vai lehmänmaitoa? Jos rintamaitoa riittää vuoden ikään, niin eikö se ole hyvä peruste vuoden ikään jatkuvalle imetykselle?

 
Ihan tosi hei.. imetys on JOKAISEN HENKILÖKOHTAINEN asia!!! |O Mä en jaksais päätäni vaivata toisten imetyksillä noin kauheesti ku jotkut tässä pinossa.. kun se ihan oikeasti on jokaisen oma ja henkilökohtainen asia!

Mun imetykset ovat kestäneet 2kk, 8 kk , 9 kk ja 11kk. Vaikka mullakin 4 lasta, niin siinäs näette, että vauvojen tarpeetkin on erilaisia. Viimeisimmän kohdalla ei edes onnistunut rinnasta vieroitus ihan tosta vaan.
 
äiti myös
annan korviketta 10 kk:ksi asti ja sitten tavallista maitoa. Mutta minä en imettänytkään kuin 2 kk. En edelleenkään pidä koko touhusta vaikka maitoa tuli yllin kyllin.
 
Ei ole liian vanha. Itekin aijon imettää lasta parivuotiaaksi saakka, jos hälle vaan rinta kelpaa. On se rintamaito nyt kuitenkin luonnollisempaa ravintoa ihmislapselle kuin lehmänmaito, joka on vasikalle tarkoitettu. Ja huom, en nyt sitten ajatele, että lapselle ei saisi lehmänmaitoa antaa tai että se olisi pahasta tms tai että kaikkien olisi hampaat irvessä imetettävä kaksi vuotta.
 
tt
Aika hauska toi YouTuben video 8-vuotiaasta rintaruokinnassa olevasta tytöstä. Siskoakin ruokittiin 5-vuotiaaksi. Huvittava piirre, että molemmat tytöt tykkää piirtää ihmisille valtavat rinnat ja pitkät nännit :D.
 
Satuinpahan Lukemaan
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
Miten te ajattelette niin pirun yksinkertaisesti? Ravitsemuksellisesti?? No joo, ei tokikaan taapero ruuakseen tarvitse rintamaitoa enää. Jos sitten "ravitsemukselliseen" puoleen lasketaan vasta-aineet ym. jota rintamaito sisältää (ja joita mikään muu ravinto EI sisällä), voipi vaikka sanoa, että tarvitsee tai ainakin hyötyy rintaruokinnasta. Ja ennen muuta korostaisin psyykkistä puolta; turvaa, läheisyyttä, yhteyttä. Muistakaa muuten, että rinnasta (väkisin) vieroittaminen on aina enemmän tai vähemmän traumaattista ja on luonnollisempaa syödä pitkään tissiä kuin pureskella loppuelämä kynsiään ;)

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Möhökampela:
Ei ole, itsekin imetin esikoista 14 kk, varmaan olisin vielä pidempäänkin imettänyt mutta kun joutui sairaalaan kovan kuumeen ja mahataudin vuoksi :( sille reissulle jäi meidän tissit..
Voi että, jäikö teidän yhteiset tissit sinne :( kyllä varmaan harmittaa.
 
joppa
Mä henkilökohtaisesti en imettäisi noin vanhaa mutta sä voit jos haluat :) Mua ei muiden imettämiset tai imettämättä jättämiset kiinnosta. Olkoon vauva kokonaan ilman tissiä tai syököön sitä vielä 6 vuotiaana.
 
Vieras
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
 
joppa
Alkuperäinen kirjoittaja Satuinpahan Lukemaan:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
Miten te ajattelette niin pirun yksinkertaisesti? Ravitsemuksellisesti?? No joo, ei tokikaan taapero ruuakseen tarvitse rintamaitoa enää. Jos sitten "ravitsemukselliseen" puoleen lasketaan vasta-aineet ym. jota rintamaito sisältää (ja joita mikään muu ravinto EI sisällä), voipi vaikka sanoa, että tarvitsee tai ainakin hyötyy rintaruokinnasta. Ja ennen muuta korostaisin psyykkistä puolta; turvaa, läheisyyttä, yhteyttä. Muistakaa muuten, että rinnasta (väkisin) vieroittaminen on aina enemmän tai vähemmän traumaattista ja on luonnollisempaa syödä pitkään tissiä kuin pureskella loppuelämä kynsiään ;)
Tähän vaan sellainen kysymys, että eikö lapsi voi muulla tavoin saada turvaa, läheisyyttä, yhteyttä kun siitä tissistä suussa? Onko muu läheisyys tai hellyys sitten muka niin erilaista? Äidin vai lapsen mielestä? Entä isän antama läheisyys? Vai onko tässä taas kyse siitä, että äidit haluaa tehdä itsestään jotenkin korvaamattomia ja "parempi" kuin esim isät?
 
joppa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
Jaa, kyllä se oli pieni hinta maksaa siitä, että sai nukkua yöt heräämättä ja uskalsi lähteä yksin (vauva jäi isän kanssa kotiin) kaverin kanssa kahville pelkäämättä itkeekö vauva nälkäänsä vai ei. Samoin se oli isälle tärkeä asia että hänkin pääsi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Siihen nähdä korvikkeen hinta oli kyllä mitättömän pieni.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Tähän vaan sellainen kysymys, että eikö lapsi voi muulla tavoin saada turvaa, läheisyyttä, yhteyttä kun siitä tissistä suussa? Onko muu läheisyys tai hellyys sitten muka niin erilaista? Äidin vai lapsen mielestä? Entä isän antama läheisyys? Vai onko tässä taas kyse siitä, että äidit haluaa tehdä itsestään jotenkin korvaamattomia ja "parempi" kuin esim isät?
Voi saada mutta minä koen että imetys on jotain erityistä läheisyyttä sekä vauvalle että äidille. Joku toinen kokee toisin. En ole suinkaan korvaamaton. Imetystä lukuun ottamatta mies on aivan tasa-arvoinen vanhempi meillä, ollut alusta saakka molempien kanssa. :)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
Jaa, kyllä se oli pieni hinta maksaa siitä, että sai nukkua yöt heräämättä ja uskalsi lähteä yksin (vauva jäi isän kanssa kotiin) kaverin kanssa kahville pelkäämättä itkeekö vauva nälkäänsä vai ei. Samoin se oli isälle tärkeä asia että hänkin pääsi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Siihen nähdä korvikkeen hinta oli kyllä mitättömän pieni.
Meilläkin mies osallistuu vauvan ruokkimiseen antamalla soseita. Silti voin imettää ja lähteä pois kotoa. :)
 
joppa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Tähän vaan sellainen kysymys, että eikö lapsi voi muulla tavoin saada turvaa, läheisyyttä, yhteyttä kun siitä tissistä suussa? Onko muu läheisyys tai hellyys sitten muka niin erilaista? Äidin vai lapsen mielestä? Entä isän antama läheisyys? Vai onko tässä taas kyse siitä, että äidit haluaa tehdä itsestään jotenkin korvaamattomia ja "parempi" kuin esim isät?
Voi saada mutta minä koen että imetys on jotain erityistä läheisyyttä sekä vauvalle että äidille. Joku toinen kokee toisin. En ole suinkaan korvaamaton. Imetystä lukuun ottamatta mies on aivan tasa-arvoinen vanhempi meillä, ollut alusta saakka molempien kanssa. :)
Oletko varma, että lapsikin tuntee sen erityisenä? Voihan se olla, että lapsesta tuntuu ihan yhtä turvalliselta maata äidin tai isän sylissä ja olla silitettävänä ja suukoteltavana. Ja tällä tarkoitan siis yli 1v.
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Oletko varma, että lapsikin tuntee sen erityisenä? Voihan se olla, että lapsesta tuntuu ihan yhtä turvalliselta maata äidin tai isän sylissä ja olla silitettävänä ja suukoteltavana. Ja tällä tarkoitan siis yli 1v.
No en tietenkään voi olla varma mutta näkeehän sen että vauva nauttii. Minulla on ollut myös "korvikevauva" joten mikään imetyksen puolesta puhuja en ole. Ja vauvani on vasta 6kk joten en osaa sanoa yli 1-vuotiaasta.
 
joppa
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
Jaa, kyllä se oli pieni hinta maksaa siitä, että sai nukkua yöt heräämättä ja uskalsi lähteä yksin (vauva jäi isän kanssa kotiin) kaverin kanssa kahville pelkäämättä itkeekö vauva nälkäänsä vai ei. Samoin se oli isälle tärkeä asia että hänkin pääsi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Siihen nähdä korvikkeen hinta oli kyllä mitättömän pieni.
Meilläkin mies osallistuu vauvan ruokkimiseen antamalla soseita. Silti voin imettää ja lähteä pois kotoa. :)
Mutta on soseen antamainen erilaista kuin pullosta syöttäminen jos kyse on siitä 6kk :) Ehkä mä en vaan ymmärrä miksi pitää imettää edelleen jos se imettäminen on sitä kerran päivässä :/ Tosin eipä siitä todellakaan sitten mitään vaivaakaan ole joten miksi sitä ei voisi tehdä :)
 
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Mutta on soseen antamainen erilaista kuin pullosta syöttäminen jos kyse on siitä 6kk :) Ehkä mä en vaan ymmärrä miksi pitää imettää edelleen jos se imettäminen on sitä kerran päivässä :/ Tosin eipä siitä todellakaan sitten mitään vaivaakaan ole joten miksi sitä ei voisi tehdä :)
Kyllä 6 kk ikäinen syö vielä monta kertaa päivässä! ( ja yössä) Maidonhan pitäisi ollakin vielä tässä vaiheessa pääsääntöinen ravinnon lähde.
 
Satuinpa Lukemaan
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Tähän vaan sellainen kysymys, että eikö lapsi voi muulla tavoin saada turvaa, läheisyyttä, yhteyttä kun siitä tissistä suussa? Onko muu läheisyys tai hellyys sitten muka niin erilaista? Äidin vai lapsen mielestä? Entä isän antama läheisyys? Vai onko tässä taas kyse siitä, että äidit haluaa tehdä itsestään jotenkin korvaamattomia ja "parempi" kuin esim isät?
Voi saada mutta minä koen että imetys on jotain erityistä läheisyyttä sekä vauvalle että äidille. Joku toinen kokee toisin. En ole suinkaan korvaamaton. Imetystä lukuun ottamatta mies on aivan tasa-arvoinen vanhempi meillä, ollut alusta saakka molempien kanssa. :)
Oletko varma, että lapsikin tuntee sen erityisenä? Voihan se olla, että lapsesta tuntuu ihan yhtä turvalliselta maata äidin tai isän sylissä ja olla silitettävänä ja suukoteltavana. Ja tällä tarkoitan siis yli 1v.
No lapsihan saa vierottua, jos on vierottuakseen. Ainakin meillä. En todella taaperolle tarjoa tissiä, en edes ehdota koskaan. Haluaa, jos haluaa. Ja yleensä haluaa väsyneenä tai jos vaikka on itsensä satuttanut tms. lohduksi. Voi sitä läheisyyttä muutenkin antaa ja annetaankin tietysti koko ajan. Mutta tissi nyt ON erityinen juttu, sillehän ei voi yhtään mitään. Sepä juontaa juurensa aina sinne vauva-ajan symbioosiin. Lukekaa psykologiaa.
 
Just näin
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
Jaa, kyllä se oli pieni hinta maksaa siitä, että sai nukkua yöt heräämättä ja uskalsi lähteä yksin (vauva jäi isän kanssa kotiin) kaverin kanssa kahville pelkäämättä itkeekö vauva nälkäänsä vai ei. Samoin se oli isälle tärkeä asia että hänkin pääsi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Siihen nähdä korvikkeen hinta oli kyllä mitättömän pieni.
Se imetyksen lopettaminen ei takaa todellakaan että saa nukkua siitä lähtien yönsä. Ainakaan meillä kummankaan kohdalla ei tällaista autuutta ole päässyt tapahtumaan. Kahville tai minne hyvänsä olen päässyt aina, se että imettää ei tarkoita että on lukossa kotona vauvaa varten. Sitä kun on rintapumppu talossa ja pakkasessa maitoa, voi isi juottaa sitä ihan samalla tavalla kuin korvikettakin juottaisi äidin ollessa kaupungilla :) Ei vaan tarvitse maksaa maidosta kun sitä saa ihan omasta takaa. Ja onneksi isä pääsee osallistumaan vauvan ruokkimiseen, vaikka enemmän isiä kyllä kiinnosti se homma siinävaiheessa kun alkoi soseiden aikakausi :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja joppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Oikeastiko jotkut lopettaisi 6 kk iässä koska vauva on liian vanha?
Mä en kyllä näe mitään järkeä lopettaa imetystä ja alkaa ostelemaan korviketta. Rahan haaskausta..
Jaa, kyllä se oli pieni hinta maksaa siitä, että sai nukkua yöt heräämättä ja uskalsi lähteä yksin (vauva jäi isän kanssa kotiin) kaverin kanssa kahville pelkäämättä itkeekö vauva nälkäänsä vai ei. Samoin se oli isälle tärkeä asia että hänkin pääsi osallistumaan vauvan ruokkimiseen. Siihen nähdä korvikkeen hinta oli kyllä mitättömän pieni.
Meilläkin mies osallistuu vauvan ruokkimiseen antamalla soseita. Silti voin imettää ja lähteä pois kotoa. :)
Mutta on soseen antamainen erilaista kuin pullosta syöttäminen jos kyse on siitä 6kk :) Ehkä mä en vaan ymmärrä miksi pitää imettää edelleen jos se imettäminen on sitä kerran päivässä :/ Tosin eipä siitä todellakaan sitten mitään vaivaakaan ole joten miksi sitä ei voisi tehdä :)
Kyllähän puolivuotias nestettä ja maitoa tarvitsee sen 5-7 dl ainakin päivässä ja harvoin sitä määrää yhdellä huitaisulla jaksaa juoda rinnastakaan. Tuskin korvikevauvatkaan juo päivän maitokiintiötään kerralla.
 

Yhteistyössä