Imetän 1-vuotiasta (täyttää torstaina). Onks teiän mielestä liian vanha imetettävä?

Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Jauholakki:
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä-äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Jauholakki:
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä-äiti:
minulla on 6-vuotias poika ja 4 kk poika ja imetän molempia! vanhempi tulee yöllä imemään toista tissiä kun vaavi imee toista tissiä, en ole ajatellut vieroittaa vielä esikoista kun hän on selkeästi mustis vaavista.
tottuvatpa toisiinsa, kun jakavat tissini.

pienempää ajattelin myös tissittää niin pitkälle kuin hän vaan haluaa.
:eek: tuuleeko Porvoosta vaiko oikeesti?
miten niin? tottakai oikeasti. imetän lapsiani niin pitkään kuin he haluavat imeä tissiä.
en näe siinä yhtään mitään pahaa.
Hmm... Siis jos esikkosi haluaa esim. koululaisena vielä imeä rintaasi niin se on sinulle ok? Kuinka pitkälle olet valmis menemään?

Anteeksi, mutta mä en todellakaan ymmärrä.
et ymmärrä ja kuitenkin niin kärkkäänä tuomitsemaan? onko se sinulta pois tai sinulle liikaa imettämiseni?
haluatko antaa nyt minulle muutaman neuvon koskien imettämistäni, tuntuu että sinulla löytyy tarve siihen.
ja saa toki perustella.
No anteeksi jos nyt olen vaikuttanut kovin kärkkäältä, sanoin vaan etten voi ymmärtää.

Se on sinun valintasi, mitä minä ihmettelen. Ei ole minulta pois ei, mutta en haluaisi nähdä tätä tilannetta. (tuskin tulen näkemäänkään jos esikkosi käy rinnalla öisin ;) )

 
liinatukka
Alkuperäinen kirjoittaja rapu:
Alkuperäinen kirjoittaja k:
On. Ravitsemuksellisesti ei ole mitään syytä jatkaa. Minusta kuvottavaa, että lapsi kävelee tissille :x.
Juuri näin.
Äidinmaito on aina ravitsevaa. Kyllä ihmisenmaito on ihmiselle ravitsemuksellisesti sopivampaa kuin minkään muun nisäkkään maito.

Tutkimustenkin mukaan osittaisimetetyt taaperot sairastavat ei-imetettyjä vähemmän. Lisäksi imetyksellä on positiivisia vaikutuksia niin äidin kuin lapsen myöhempään terveyteen.
 
Viblsp
No ei. 1v on vielä kuitenkin melkoisen vauva, vaikka taaperoksi "yhtäkkiä" vuoden täytettyään muuttuukin. :D

Ekaa imetin 10kk, lopetin kun luulin, ettei imetys enää onnistu, kun poika alkoi kääntyillä ja purra tissillä ollessaan. No, toista imetin 1v 2kk, jolloin oli lopetettava, kun odotin kaksosia rv 27. Kaksoset nyt 1v 3kk ja vielä muutaman kuukauden ajattelin imettää, jos kaksosille kelpaa. Ihan vauvoina niitä tulee vieläkin pidettyä kyllä, vaikka kävelevät ja alkavat osoittaa muitakin taitoja.

Aiemmin pidin taaperoimetystä jotenkin sairaana. :D Tokan kohdalla huomasin, ettei se niin omituista olekaan, että lapsi tulee kävellen luokse ja nostaa paitaa saadakseen rintaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Kiva ku vastaatte. :flower: :)

Mitähän 1v neuvolassa meinataan?!? Ihan sama mitä meinataan, aion joka tapauksessa jatkaa imetystä. :heart:
Mulle tuumas tuosta nelosesta ihan uus terkka et: Ootko imetystuen jutuissa mukana kun noin pitkää imetät? Ja et eiks ne ala puree kun hampaita on? :D :D Aattelin ite et aika hassuu terkalta :D
 
ä
ite lopetin imetyksen päivää ennen kuin potsu täytti vuoden. ei ollu tarpeellista imettää pidempään, ja luopui rinnastakin kuin itsestään.

imetä vain pidempään, jos vain siltä tuntuu =)
 
Viblsp
Alkuperäinen kirjoittaja Eemin äiti-87:
Kiva ku vastaatte. :flower: :)

Mitähän 1v neuvolassa meinataan?!? Ihan sama mitä meinataan, aion joka tapauksessa jatkaa imetystä. :heart:
Meillä th ehdotti lopettamista rikkonaisten öiden takia. Kaksoset siis syövät rintaa öisin yhä. Mutta en lopettanut öiden takia kuitenkaan, eihän se välttämättä olisi yöheräilyihin vaikuttanut kuitenkaan. Mutta siis ihan imetysmyönteinen th meillä.
 
Täälläkin imetetään vielä kerran päivässä melko tasan 1-v tytyä =) Nyt enää imasee aamulla 5-6 aikaan ja nukutaan vielä sen jälkeen. Nyt kyllä vähentyny sen verran maito, et pullosta lisää jos ei riitä tissimaito. Taitaa loppua kohta kokonaan. Meillä neuvolan tätsy ymmärsi väärin ja luulee et imetys ois jo loppunu, en korjannut asiaa. Mitä väliä kohta se loppuu kumminkin.
 
imettäjä itsekin
Ihana, kun imetät vielä lastasi. Minäkin imetän 1v 2kk lastani eikä vieroituksesta ei ole vielä tietoakaan. Lapsi haluaa kovasti olla rinnalla, miksi riistäisin sen häneltä. Nautin itsekin rauhallisista ja tunnepitoisista pikku imetyshetkistä.
 
hmm..?
Mua kiinnostaisi, MIKSI imetys pitäisi lopettaa, kun taapero osaa sitä pyytää? Mun korviini tosi ristiriitaista. Taitaa olla jotain näitä vanhan kansan nk. viisauksia, vai? Oikeasti se rintamaito on aina vaan hyvästä, ei ne sen hyvät puolet minnekään katoa. Ja liian usein se psyykkinen puoli unohtuu, imetys on henkisesti ravitsevaa jos ei muuta. Sitten on aika lopettaa, kun äiti tai lapsi ei enää imetyksestä nauti. Muiden puheista viis.
 
Imetät just niin kauan kun sinusta tuntuu hyvälle! Sinä tunnet lapsesi ja hänen tarpeensa parhaiten! Etkä tosiaan välitä muiden puheista vaikka ne neuvolassakin sanois että nyt olis hyvä aika lopettaa (kuten meidän neuovlassa sanovat - eikö ne tiedä WHO:n suosituksista mitään???)!
 
äiti myös
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sisukasmami:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minun mielestäni raja imetyksessä alkaa mennä siinä 1v pintaan, sitä isompaa en itse missään nimessä imettäisi. Esikoista imetin vajaa 8kk asti, kuopusta 1v asti, tämän kuopuksen kohdalla yritin lopettaa jo aiemmin mutta oli niin tississä kiinni (ja muutenkin sairasteluita, sairaalareissuja ym) että lopettaminen onnistui vasta kun oli sen 1v. Itse olisin halunnut lopettaa imetyksen jo aiemmin, mutta kun oli toiselle niin tissi tärkeä vielä vajaa 1v niin sinnittelin sitten (en ole koskaan imetyksestä tykännyt ja molemmat lapset olleet sellaisia että eivät ole pulloa huolineet ollenkaan imetyksen ohella ja syöneet TOSI usein eli olen ollut tosi sidottuna siihen imetykseen). Kuopus sitten oppi pullolle kun olimme taas kerran sairaalareissulla, ja minulla oli rinnat niin kipeät ja verillä siitä imemisestä (alkoi purra tissiä) että en kerta kaikkiaan pystynyt enää imettämään.
Ja lisään vielä, että siinä vaiheessa kun lapsi itse alkaa PYYTÄÄ tissiä (sanallisesti tai repimällä paidasta), olisi aika lopettaa.
just näin.......
Mun lapsi osas repiä paidasta n. 8 kk iässä, ennen 9 kk osasi jo kävellä ilman tukea ja sanoa anna. SILTI musta olis ollut typerää antaa tuon vuoksi tuttelia, tavallista maitoahan ei suositella alle 1-vuotiaille. Omia olen imettänyt n. 1vuoden ikään. Imetyksen lopettaminen tai jatkaminen ei kuulu muille, mutta minusta luonteva ikä luopua on jossain 1-2 vuoden välillä, kun voi jo juoda lehmänmaitoa ja imemisen tarve vähenee. Tuttia tai pulloa monet lussuttavat yli yksivuotiaksi, eikä se herätä läheskään yhtä suurta kauhistusta kuin imetys.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
Jälleen kerran, kävelyyn vedotaan. Eli 8 kk:n ikäisen kävelevän pitäis luopua rinnasta, mutta naapurin lapsi saa syödä vielä 1v 4 kk iässä, kun ei osaa vielä kävellä ilman tukea?
 
IhanaValo
Miun mielestä jokainen saa imettää siihen asti kun se sopii äidille ja lapselle.
Itse oon joutunut (ja joudun pian uudelleen) lopettaa kokonaan kun vauva oli 8kk, lääkitykseni takia.
 
äiti myös
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti myös:
Taidan olla jäävi vastaamaan, koska en pidä koko imetystouhusta, mutta vastaan silti. Rinta on vauvaikäisen ravinto, ei kävelevän taaperon. Jännä, että te äidit kyllä kaikkia muita suosituksia noudatatte kirjaimellisesti, mutta jos neuvola sanoo, että 1v on aika lopettaa imetys, niin te vaan jatkatte. Hmmm..."laiskanko" äidin vikaa? Helpoin keino rauhottaa ja nukuttaa lapsi? Koska tosiasia on, että ravitsemuksellisesti taaperoikäinen ei enää tarvitse rintamaitoa tai jos tarvitsee, niin haluan kyllä nähdä tutkimustulokset...
Jälleen kerran, kävelyyn vedotaan. Eli 8 kk:n ikäisen kävelevän pitäis luopua rinnasta, mutta naapurin lapsi saa syödä vielä 1v 4 kk iässä, kun ei osaa vielä kävellä ilman tukea?


Ei vedota kävelyyn. Vedotaan lapsen ikään ja kokoon. Sanoinpahan noin niinku valaistakseni että lapsi on todellakin taapero, ei vauva enää. Jos multa ksysytään niin max 6kk imetystä....
 

Yhteistyössä