Ilmoitus lastensuojeluun

  • Viestiketjun aloittaja harmaista harmain
  • Ensimmäinen viesti
mami
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Mä en ole koskaan saanut fyysisen kurituksen kannattajilta vastausta siihen, mihin rajat vedetään. Mua kinnostaa esimerkiksi se, kuinka lujaa saa lyödä ja mihin, saako siihen käyttää esinettä, minkä ikäiselle lapselle kuritus aloitetaan ja kuinka vanhalle lopetetaan. Nyt onneksi selvisi yksi kriteeri: Ei saa jäädä jälkiä! Lapselle tulee mustelma = olet pahoinpitelijä, lapselle ei tule mustelmaa = Olet rakkaudella kasvattava vanhempi. Onneksi tää asia nyt selvisi.

eiköhän jokainen normaali äiti ja isä tiedä missä menee kurituksen ja pahoinpitelyn raja


Ei tiedä, valitettavasti...
jos aikuinen ei tiedä missä menee kurituksen ja pahoinpitelyn raja, silloin on jotain pahasti vinossa ja voi sanoa ettei se aikuinen ole normaali

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
järkyttävää. Meistä jokainen olisi huostaanotettu, tai ainakin 90%, jos tuota olisi entisaikaan tehty muutaman selkäsaunan takia. Miksi nykyään pitäisi olla täydellinen, yhtäkään hermon menetystä ei sallita?
(ja ei, en kannata väkivaltaa, en ole lyönyt lapsiani, vaikka väsynyt olenkin, mutta minulla 2 tyttöä, jotka uskovat ainakin joskus ja suurimman osan aikaa)
Näin juuri! Kerrankin joku äiti, joka ymmärtää, että lapset on erilaisia! Toisten tottelevat edes joskus. Toisten ei koskaan. Ja oikeesti se ei ole kasvatuksesta kiinni. Tiedän tapauksia missä samassa perheessä on useampia lapsia ja toiset on enkeleitä ja toiset huligaaneja.
 
vieras
Ei kai kyse ole siitä, saako käyttää fyysistä kuritusta, mutta meistä kukaan ei ole täydellinen. Kaikki teemme virheitä. sen myönsi ap myös. Ei siihen tarvita sossulandiaa viemään lapsia pois. Muu tuki olisi tarpeen.
 
mietiskelijä
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tämä pitää täysin paikkansa, turha kenenkään väittää vastaan.
Kunnioitus vanhempia kohtaan on täysin kadonnut mikä on todella ikävää ja nykynuorison kurittomuus karkaa täysin käsistä.
Nämä surullisen kuuluisat ampumistapaukset ovat yksi todiste siitä.
Pohditaanpa hetki. Olisko kouluampujat jättäneet tekonsa tekemättä, jos olisivat saaneet pikkulapsena enemmän tukistuksia ja luunappeja? Vai olisko runsaampi halaaminen ja sylissä pito ehkä sittenkin auttanut enemmän? *vetäytyy kammioonsa pohtimaan tätä vaikeaa pulmaa*
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tämä pitää täysin paikkansa, turha kenenkään väittää vastaan.
Kunnioitus vanhempia kohtaan on täysin kadonnut mikä on todella ikävää ja nykynuorison kurittomuus karkaa täysin käsistä.
Nämä surullisen kuuluisat ampumistapaukset ovat yksi todiste siitä.
Pohditaanpa hetki. Olisko kouluampujat jättäneet tekonsa tekemättä, jos olisivat saaneet pikkulapsena enemmän tukistuksia ja luunappeja? Vai olisko runsaampi halaaminen ja sylissä pito ehkä sittenkin auttanut enemmän? *vetäytyy kammioonsa pohtimaan tätä vaikeaa pulmaa*
Tämä on niin totta, että loppujenlopuksi olisi parempaa tulosta saatu käyttämällä sitä viimeksi mainitsemaasi metodia..

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
järkyttävää. Meistä jokainen olisi huostaanotettu, tai ainakin 90%, jos tuota olisi entisaikaan tehty muutaman selkäsaunan takia. Miksi nykyään pitäisi olla täydellinen, yhtäkään hermon menetystä ei sallita?
(ja ei, en kannata väkivaltaa, en ole lyönyt lapsiani, vaikka väsynyt olenkin, mutta minulla 2 tyttöä, jotka uskovat ainakin joskus ja suurimman osan aikaa)
Ei lastensuojelu tarkoita pelkästään huostaanottoa! Mistä sä ton tähän vedit? Ap oli pyytänyt apua, lastensuojelulla saattaa hyvinkin olla tarjota jotain tukea tai neuvoa! Mun mielestä järjetöntä täällä lietsoa pelkoa tuollaisilla jutuilla.
 
älä lyö
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi nyt vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja älä lyö:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tämä pitää täysin paikkansa, turha kenenkään väittää vastaan.
Kunnioitus vanhempia kohtaan on täysin kadonnut mikä on todella ikävää ja nykynuorison kurittomuus karkaa täysin käsistä.
Nämä surullisen kuuluisat ampumistapaukset ovat yksi todiste siitä.
Kuria pitää olla,mutta kyllä väkivalta toista kohtaan aiheuttaa paljonkin pahaa.
Joskus seuraukset huomataan vasta aikuisiällä.
No mut onko tullut mieleen, että kaikki lapset ei oo samanlaisia kuin teidän Juuso-Jalmari? Vaikka Juuso-Jalmarille auttaisi "järjen puhuminen" kurina niin kaikille se ei vaan toimi näin. Ja sit kun näiden tällaisten lasten äidit toitottaa täällä, miten puhuminen ratkaisee kaiken niin sit tapahtuu tulevaisuudessa kauheita... Mutku ei osata avata niitä omia silmiä. Just nää ruumiillisen kurituksen vastustajat on näitä "ei minun lapseni" -äitejä.
No mutta se marja-terttu siellä voipi aivan rauhassa soittaa itselleen apua jos on päästänyt tilanteen niin pahaksi ettei enää mikään muu auta kuin lapsen pahoinpitely.
Tuo sun yleistäminen särähtaa aiak pahasti korvaan.
Olenko jossain vaiheessa väittänyt ettei minun lapseni sitä ja tätä,en ole en.
En pidä itseäni niin tyhmänä,että luulisin lapseni olevan täydellinen sitten joskus.En ole väittänyt etteikö minun lapseni voisi tehdä tyhmyyksiä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Mutta vaikka lapsi olisi millainen niin VÄKIVALTA EI OLE VASTAUS ONGELMIIN, päinvastoin..
Väkivaltaahan se on tuo uhkaaminen huostaanotollakin. Todella raju ja väkivaltainen toimi lapsia kohtaan. Eikö voisi auttaa perheitä väkivallattomiksi? Vaikea on olla täydellinen, kun meistä kuitenkin suurin osa on saanut itse ruumiillista kuritusta ja on kasvatettu halveksumalla enemmän kuin kehumalla, jne. Miksi meidän pitäisi yhtäkkiä olla täydlelisiä tai lapset pois?
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
En väitä mitään vaan tarkoitan esimerkkinä tuota koulusurma juttua...mutta ylipäätänsä lapsia on kuritettu ruumiillisesti ja se opettaa lapset siihen, että jos ei puhe/huuto mene perille voi antaa selkään... otetaampa siihen sitten lisäksi murrosikä jne plus tuo vanhempien opettama auktoriteetin käyttö, mitä saadaankaan?
No ei sitä pidäkään kurittaa silloin, kun itsellä palaa pinna. Eikä pitäisi huutaakaan jatkuvasti. Murrosikäinen ei vielä koe olevansa sillä lailla auktoriteettiasemassa kuin vanhempi lapseen, joten en näe siinä mitään mallia. En itseasiassa kannata mitenkään erityisen voimakkaasti ruumiillista kuritusta, mutta en häiriinny siitä, jos joku kokee sen hyvänä kasvatusmenetelmänä silloin, kun kyse on tosiaan lievistä menetelmistä, eikä mistään hakkaamisesta. Mutta minua vähän ärsyttää sellainen, että tehdään ehdottomuuksia tyyliin kaikki väkivalta on aina väärin ja lapset kasvavat ihan kieroon jos vähän niihin koskee yms.
 
vieras
Kunpa tartuttaisiin yhtä hanakasti siihen, että nuoret voi pahoin ja annettaisiin apua heille. Näille Keravan surmaajille ja koulusurmaajille ja muille jotka voi pahoin. Ja on valtavasti aikuisia, jotka koittaa saada apua, mutta sitä ei heru. Kaikki resurssit käytetään jotenkin pöhkösti.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja meah:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
aivan oikein että menitte sinne ja pääsette tai joudutte kuulusteluihin, se on rikos ja sillä selvä...turha tulla tänne ulisemaan jos ei ymmärrä mikä on väärin ja mikä ei, huh,huh..
Mä sain käsityksen, että ap kyllä tietää tehneensä väärin.

Apua menimme hakemaan ja syytetyn penkille jouduttiin. Olen niin surullinen ja pettynyt perheneuvolan toimintaan. Aivan varmasti vähemmästäkin olisimme uskoneet ja omaksuneet oikeammat toimintamallit lasten kasvatuksen suhteen

Tästä siis näin päättelin.
Ja jos kyse on jostain pyllylle läpsäisystä, niin en millään usko, että lapset siitä on kovasti traumatisoituneet.
Varmaan olisi kaivattu, ja olisi apuakin jostain hiukan kevyemmistä tukitoimista ja avusta jaksamiseen ja konfliktitilanteiden selvittämiseen.
Mahdollisesti jopa enemmän apua, kuin mahdollisesta rikostutkinnasta, syyttämisestä ja koko perhetilanteen sotkemisesta lisää.

Vaikea tietysti sanoa pelkästään näiden tietojen pohjalta, mutta sellaiseen käsitykseen mä jäin ap:n tekstistä.

Tältä pohjalta apua ei pian uskalla hakea nekään harvat, jotka nykyään vielä siihen uskaltavat itse ryhtyä kun käsittävät, ettei omat voimavarat riitä.
Kiitos, meah! Ymmärsit täysin mitä tarkoitin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mietiskelijä:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tämä pitää täysin paikkansa, turha kenenkään väittää vastaan.
Kunnioitus vanhempia kohtaan on täysin kadonnut mikä on todella ikävää ja nykynuorison kurittomuus karkaa täysin käsistä.
Nämä surullisen kuuluisat ampumistapaukset ovat yksi todiste siitä.
Pohditaanpa hetki. Olisko kouluampujat jättäneet tekonsa tekemättä, jos olisivat saaneet pikkulapsena enemmän tukistuksia ja luunappeja? Vai olisko runsaampi halaaminen ja sylissä pito ehkä sittenkin auttanut enemmän? *vetäytyy kammioonsa pohtimaan tätä vaikeaa pulmaa*
Siis mistä te oikeasti tämän tiedätte. Vai ovatko aivonne kenties kukkahatun sisällä, jossa on hyvä pohdiskella?
 
jooh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Mutta vaikka lapsi olisi millainen niin VÄKIVALTA EI OLE VASTAUS ONGELMIIN, päinvastoin..
Väkivaltaahan se on tuo uhkaaminen huostaanotollakin. Todella raju ja väkivaltainen toimi lapsia kohtaan. Eikö voisi auttaa perheitä väkivallattomiksi? Vaikea on olla täydellinen, kun meistä kuitenkin suurin osa on saanut itse ruumiillista kuritusta ja on kasvatettu halveksumalla enemmän kuin kehumalla, jne. Miksi meidän pitäisi yhtäkkiä olla täydlelisiä tai lapset pois?
Kuka on uhannut huostaanotolla? Ei kukaan!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
järkyttävää. Meistä jokainen olisi huostaanotettu, tai ainakin 90%, jos tuota olisi entisaikaan tehty muutaman selkäsaunan takia. Miksi nykyään pitäisi olla täydellinen, yhtäkään hermon menetystä ei sallita?
(ja ei, en kannata väkivaltaa, en ole lyönyt lapsiani, vaikka väsynyt olenkin, mutta minulla 2 tyttöä, jotka uskovat ainakin joskus ja suurimman osan aikaa)
Ei lastensuojelu tarkoita pelkästään huostaanottoa! Mistä sä ton tähän vedit? Ap oli pyytänyt apua, lastensuojelulla saattaa hyvinkin olla tarjota jotain tukea tai neuvoa! Mun mielestä järjetöntä täällä lietsoa pelkoa tuollaisilla jutuilla.
Kyllä huostaanotto on ollut viime aikoina lähes ainoa apu, joita perheille on tarjottu, tai ainakin kovin yleinen. Raha raha raha. firmojen taskuihin, kuntien kontolta lapset pois valtion elätettäväksi.
 
mamma
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Mutta vaikka lapsi olisi millainen niin VÄKIVALTA EI OLE VASTAUS ONGELMIIN, päinvastoin..
Väkivaltaahan se on tuo uhkaaminen huostaanotollakin. Todella raju ja väkivaltainen toimi lapsia kohtaan. Eikö voisi auttaa perheitä väkivallattomiksi? Vaikea on olla täydellinen, kun meistä kuitenkin suurin osa on saanut itse ruumiillista kuritusta ja on kasvatettu halveksumalla enemmän kuin kehumalla, jne. Miksi meidän pitäisi yhtäkkiä olla täydlelisiä tai lapset pois?

Nimenomaan ei pidä olla täydellisiä, mutta... jos ihminen ei kykene kasvattamaan lapsiaan ilman väkivaltaa on jotain pahasti pielessä. Nimenomaan pitää autaa väkivallattomiksi, mutta jos vaara on kotona siihen, että selkään tulee niin en näe mitään syytä suojella tätä perheen auktoriteetin piikkin laittavaa äitiä.. Älä itse tee samoja virheitä kun vanhempasi aikanaan tekivät sinulle!
 
anteeksi nyt vaan
Alkuperäinen kirjoittaja älä lyö:
Alkuperäinen kirjoittaja anteeksi nyt vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja älä lyö:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Ken kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee.
Tämä pitää täysin paikkansa, turha kenenkään väittää vastaan.
Kunnioitus vanhempia kohtaan on täysin kadonnut mikä on todella ikävää ja nykynuorison kurittomuus karkaa täysin käsistä.
Nämä surullisen kuuluisat ampumistapaukset ovat yksi todiste siitä.
Kuria pitää olla,mutta kyllä väkivalta toista kohtaan aiheuttaa paljonkin pahaa.
Joskus seuraukset huomataan vasta aikuisiällä.
No mut onko tullut mieleen, että kaikki lapset ei oo samanlaisia kuin teidän Juuso-Jalmari? Vaikka Juuso-Jalmarille auttaisi "järjen puhuminen" kurina niin kaikille se ei vaan toimi näin. Ja sit kun näiden tällaisten lasten äidit toitottaa täällä, miten puhuminen ratkaisee kaiken niin sit tapahtuu tulevaisuudessa kauheita... Mutku ei osata avata niitä omia silmiä. Just nää ruumiillisen kurituksen vastustajat on näitä "ei minun lapseni" -äitejä.
No mutta se marja-terttu siellä voipi aivan rauhassa soittaa itselleen apua jos on päästänyt tilanteen niin pahaksi ettei enää mikään muu auta kuin lapsen pahoinpitely.
Tuo sun yleistäminen särähtaa aiak pahasti korvaan.
Olenko jossain vaiheessa väittänyt ettei minun lapseni sitä ja tätä,en ole en.
En pidä itseäni niin tyhmänä,että luulisin lapseni olevan täydellinen sitten joskus.En ole väittänyt etteikö minun lapseni voisi tehdä tyhmyyksiä.
No enhän minäkään sanonut, että "pahoinpitelen" lastani. Mutta tiedän lapsia, joille tämä "pahoinpitely" olisi tarpeen. Kaikki lapsia kun ei voi kasvattaa saman kaavan mukaan. Ne lapset on erilaisia niin kasvatusmenetelmätkin on erilaisia. Siksipä mun mielestä hyvä äiti jättää kasvatusneuvot/ohjeet sun muut sivuun ja kasvattaa oman lapsensa siten, mitä se oman lapsen kasvatus vaatii.
 
HelloShitty
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
En väitä mitään vaan tarkoitan esimerkkinä tuota koulusurma juttua...mutta ylipäätänsä lapsia on kuritettu ruumiillisesti ja se opettaa lapset siihen, että jos ei puhe/huuto mene perille voi antaa selkään... otetaampa siihen sitten lisäksi murrosikä jne plus tuo vanhempien opettama auktoriteetin käyttö, mitä saadaankaan?
No ei sitä pidäkään kurittaa silloin, kun itsellä palaa pinna. Eikä pitäisi huutaakaan jatkuvasti. Murrosikäinen ei vielä koe olevansa sillä lailla auktoriteettiasemassa kuin vanhempi lapseen, joten en näe siinä mitään mallia. En itseasiassa kannata mitenkään erityisen voimakkaasti ruumiillista kuritusta, mutta en häiriinny siitä, jos joku kokee sen hyvänä kasvatusmenetelmänä silloin, kun kyse on tosiaan lievistä menetelmistä, eikä mistään hakkaamisesta. Mutta minua vähän ärsyttää sellainen, että tehdään ehdottomuuksia tyyliin kaikki väkivalta on aina väärin ja lapset kasvavat ihan kieroon jos vähän niihin koskee yms.
täysin samalla linjalla koodin kaa.
 
mamma
Enkä siis tarkoita sitä, että kaikki lapset kasvaa kieroon jotka ovat saaneet ruumiillista kuritusta..vaan tarkoitan sitä, että ei pidä opettaa lapsia siihen että väkivalta on ratkaisumalli jos puhe ei auta!
 
palma
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Alkuperäinen kirjoittaja mami:
Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Mä en ole koskaan saanut fyysisen kurituksen kannattajilta vastausta siihen, mihin rajat vedetään. Mua kinnostaa esimerkiksi se, kuinka lujaa saa lyödä ja mihin, saako siihen käyttää esinettä, minkä ikäiselle lapselle kuritus aloitetaan ja kuinka vanhalle lopetetaan. Nyt onneksi selvisi yksi kriteeri: Ei saa jäädä jälkiä! Lapselle tulee mustelma = olet pahoinpitelijä, lapselle ei tule mustelmaa = Olet rakkaudella kasvattava vanhempi. Onneksi tää asia nyt selvisi.

eiköhän jokainen normaali äiti ja isä tiedä missä menee kurituksen ja pahoinpitelyn raja


Ei tiedä, valitettavasti...
jos aikuinen ei tiedä missä menee kurituksen ja pahoinpitelyn raja, silloin on jotain pahasti vinossa ja voi sanoa ettei se aikuinen ole normaali
No jos asia on sulle niin selvä, niin vastaapa noihin esittämiini kysymyksiin. Kai jokaisella kurittajalla on ollut aikaa pohtia noi omat rajat, kun kerran tässäkin ketjussa on mainittu, ettei vihaisena saa kurittaa. Näinollen kurituksen tulee ilmeisesti tapahtua tyynen rauhallisesti ja harkiten.
 
mahtavaa porukkaa
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Se on sellainen asia, ettei poliisi rakenna auktoriteetti suhdetta huligaaniin ja jos tälläinen ihminen joka ON VAARAKSI TOISILLE on taltutettava..mutta LAPSI ON KUITENKIN LAPSI..jotta vältyttäisiin tälläisiltä koulusurmaajilta jne.. ei pitäisi opettaa lapsia siihen, että jos ei saa tahtoaan läpi tai porukka ei tottele annetaan selkään..heillä voi vääristyä kuva maailmasta ja he toteuttavat sitä sitten myöhemmin esmes koulusurmien muodossa...
Siis sinäkö nyt väität, että olet keksinyt ratkaisun, millä koulusurmat vältetään? Nykyään, kun ruumiillinen kuritus on kielletty, koulusurmat ovat loppuneet, kun sen sijaan ennen, kun piiskaa saatiin enemmänkin, niitä vielä oli. Vai miten se meni?
Oletko sä noin tyhmä?Et kuvittelet koulusurmien johtuvan siitä et lapsi ei saanut tarpeeksi selkäänsä?Siltä se kuulostaa.
Eihän se niin mennytkään et väkivalat johtaa väkivaltaan,vaan et väkivalta johtaa toisen elämän kunnioittamiseen.
Nytpä tiedetään sit sekin.Lyökää lapsianne niin he oppivat olemaan kunnolla ja kunnioittavat elämää.ok.
 
Alkuperäinen kirjoittaja mahtavaa porukkaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Koodi:
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Se on sellainen asia, ettei poliisi rakenna auktoriteetti suhdetta huligaaniin ja jos tälläinen ihminen joka ON VAARAKSI TOISILLE on taltutettava..mutta LAPSI ON KUITENKIN LAPSI..jotta vältyttäisiin tälläisiltä koulusurmaajilta jne.. ei pitäisi opettaa lapsia siihen, että jos ei saa tahtoaan läpi tai porukka ei tottele annetaan selkään..heillä voi vääristyä kuva maailmasta ja he toteuttavat sitä sitten myöhemmin esmes koulusurmien muodossa...
Siis sinäkö nyt väität, että olet keksinyt ratkaisun, millä koulusurmat vältetään? Nykyään, kun ruumiillinen kuritus on kielletty, koulusurmat ovat loppuneet, kun sen sijaan ennen, kun piiskaa saatiin enemmänkin, niitä vielä oli. Vai miten se meni?
Oletko sä noin tyhmä?Et kuvittelet koulusurmien johtuvan siitä et lapsi ei saanut tarpeeksi selkäänsä?Siltä se kuulostaa.
Eihän se niin mennytkään et väkivalat johtaa väkivaltaan,vaan et väkivalta johtaa toisen elämän kunnioittamiseen.
Nytpä tiedetään sit sekin.Lyökää lapsianne niin he oppivat olemaan kunnolla ja kunnioittavat elämää.ok.
Jee, me ollaan mahtavii :D
 
jooh
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyllä huostaanotto on ollut viime aikoina lähes ainoa apu, joita perheille on tarjottu, tai ainakin kovin yleinen. Raha raha raha. firmojen taskuihin, kuntien kontolta lapset pois valtion elätettäväksi.
Varmaan itsekin tiedät olevasi väärässä. Muut palvelut ja tukitoimet ovat ensisijaiset, ja luuletko tosissasi että hallinto-oikeus päästää läpi huostaanoton jonka syynä on kaksi läimäytystä? Varmaan pilailet..

 
HelloShitty
ja siis mä en näeä sitä hyvänä kasvatuksena mutta aina välillä ok jos ei muu auta. enkä näe sitä traumatisoivana asiana. tottakai puhuminen on parempi mutta aina se ei riitä.

onko muuten sekin pahoinpitely kun ottaa kiinni huutavaa ja riehuvaa lasta? siitäkin voi jäädä mustelmaa. :eek:
 

Yhteistyössä