Ikävä juttu mieltä painamassa jälleen :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Sisko kertoi että äidin juominen on entisestään pahentunut. Perjantaina oli humalassa, eilen oli humalassa ja tänään...yllätys yllätys kännissä. Äippällä on diabetes, sydänvika, alhainen verenpaine, vakava masennus... lista on loputon. Hän syö hyvin vahvoja lääkkeitä koko ajan, joten sanomattakin selvää että viina EI tuohon joukkoon sopisi.

Sisko kertoi että äiti on nykyään vähintään kolmena päivänä viikosta kännissä ja vetää usein niin paljon viinaksia että on aivan tillin tallin ja oksentelee yms.

Äiti täytti tänä vuonna 50 vähän isän kuoleman jälkeen. Elinvuosia tuskin on tuota menoa montaa jäljellä.

Mutta mitä mä voin tehdä? Voinko yhtään mitään? Siis ihan oikeesti. Ensinnäkin sisko joutui olemaan likasankona kun äiti ei mulle uskalla kännissä soittaa. Sisko saa kuulla jatkuvasti milloin mistäkin murheesta ja 18-vuotias tyttö huolehtii mm. äitinsä lääkkeistä yms. Nytkin täällä ollessaan (sisko tuli siis eilen), äiti on soittanut varmaan lähemmäs 10 kertaa milloin mistäkin.

Eli siskon ei mun mielestä tarvis kestää tuollaista, vaikkakin ymmärrän toki yksinäistä äitiänikin (paitsi että veli asuu siellä tällä hetkellä ja äippä ryyppää hänen ja veljen kavereiden kanssa...).

Toisekseen pitääkö mun vaan tosiaan katsoa miten äiti tappaa itsensä viinaan? Se kun on täysin vääjäämätöntä. Mutta mitä sitten voisin tehdä? Soittaa tietty äidin sisaruksille...mutta kun he tietävät tasan tarkkaan missä mennään. Soittaa äidille...no juu, äippä on aina ollut valehtelun ja manipuloinnin mestari. Hän ei alkoholismiaan myöntäisi edes unisukilleen.

Mä tunnen vaan olevani niin avuton ja myös jotenkin julma ja välinpitämätön kun vierestä seuraan miten äiti tuhoaa elämäänsä.

Minä valitettavasti olen tuon saman läpikäynyt läheisen kohdalla ja voin sanoa että helppoa se ei ole.. Monet kerrat olen miettinyt keinoa auttaa, mutta vähitellen on hyväksyttävä tosiasia että aikuista ihmistä ei voi pakottaa hoitoon niin ikävää kun se onkin..
Voimaton olen tilanteelle myös..

Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
En kyllä osaa sanoa, et miten toimia, mut tässä olis sulle voima:hug:

Kiitos. Tosin mä olen niin paljon irrottautunut noista kuvioista että taidan välittää siskolleni joka tarvitsee sitä mua enemmän :|

Mulla sama tilanne, ollaan kyllä aika heikoissa väleissä äidin kanssa. Mutta pakko mun on nyt itseeni ajatella, ja perhettäni. En mä voi vuodesta toiseen itseeni rikkoa tämän asian kanssa, on pakko ajatella että äiti on aikuinen ihminen. Ei se lopeta ryyppäystä jos mä tai joku muu siitä sanoo, sen on lähdettävä siitä itsestä.

:hug:

Hankkikaa siskolle oma asunto.
Ja antakaa, niin vaikeaa kuin se onkin, äitinne huolehtia itse itsestään, tai siis olla huolehtimatta. Ei häntä voi tuosta suosta nostaa kukaan muu kuin hän itse.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Hankkikaa siskolle oma asunto.
Ja antakaa, niin vaikeaa kuin se onkin, äitinne huolehtia itse itsestään, tai siis olla huolehtimatta. Ei häntä voi tuosta suosta nostaa kukaan muu kuin hän itse.

Siskolla on oma kämppä, mutta samassa kaupungissa äidin kanssa. Mä luulen että ainoa mahis olis just toiseen kaupunkiin muutto, mutta en tiedä pystyykö sisko muuttamaan. Hällä kuitenkin koulu kotikaupungissaan ja myös poikaystävänsä asuu siellä :/

Jos siskosi joutuu huolehtimaan äitinne lääkityksestä voisitte olla yhteydessä kunnan sosiaalityöntekijään. Jos vaikka saisitte kotisairaanhoidon huolehtimaan tuollaisista asioista. Saisitte siskosi taakkaa vähennettyä. Mitään muuta, ette oikein voi tehdä. Jos äitinne on päättänyt juoda itsensä hengiltä niin hän sen tekee. Te vain itse joudutte päätäämään jaksatteko katsoa sitä vai katkaisetteko välit äitiinne. Vaikeita tilanteita. Voimia :hug: .

Alkuperäinen kirjoittaja Häjy Emäntä:
Jos siskosi joutuu huolehtimaan äitinne lääkityksestä voisitte olla yhteydessä kunnan sosiaalityöntekijään. Jos vaikka saisitte kotisairaanhoidon huolehtimaan tuollaisista asioista. Saisitte siskosi taakkaa vähennettyä. Mitään muuta, ette oikein voi tehdä. Jos äitinne on päättänyt juoda itsensä hengiltä niin hän sen tekee. Te vain itse joudutte päätäämään jaksatteko katsoa sitä vai katkaisetteko välit äitiinne. Vaikeita tilanteita. Voimia :hug: .

Mä luulen että äiti käyttää aseenaan tuota lääkkeiden antamista. Jättää tahallaan ottamatta ja tekeytyy marttyyriksi. Jotta siis saisi taas siskon kotiin katsomaan häntä. Sisko sanoi että ekana aamulla kun hän herää, niin äiti jo soittaa. Ja tiedän kyllä äidin tyylin, itsekin kun olen "kotipsykologina" toiminut pikkupennusta saakka.

Eli siis pointtina vaan että äiti ei ikimaailmassa suostuisi siihen että joku ulkopuolinen tulisi lääkkeitä antamaan. Ja hän on AINA onnistunut manipuloimaan kaikki. Monelle tulee täytenä yllätyksenä karmeat kotiasiat, siitäkin huolimatta että äidistä näkee jo päälle päin hänen elintapansa.

Jopa lastensuojeluviranomaiset on puhuttu pyörryksiin...saati sitten sosiaalitantat :/

Alkuperäinen kirjoittaja Inconspicuous:
Oletkohan kuullut Minnesota-hoidosta? http://www.minnesota-hoito.fi/

Kiitos vinkistä, en ole kuullut. Mutta noissa hoidoissa on se ongelmana että ne kaiketi perustuu vapaaehtoisuuteen, eikö?

Kun tosiaan äiti kieltää täysin ongelmansa. Mä joskus avauduin karmaisevasta lapsuudestani äidille. Keräsin voimia pitkään ennen kuin uskalsin kertoa jäävuoren huipun asioista jotka sattuu mua edelleen. Äiti katsoi mua ja totesi: "sä turkilmas oot niin kovin herkkä". Ja tällä siis kuittasi kaiken. Kun kerran ongelmia ei ole. Eikä mitään pahaa ole sattunut...koskaan...kenellekään perheessämme.

Eli ennemmin helvetissä on kylmä kuin äiti tunnustaisi olevansa alkoholisti ja vielä kylmempi ennen kuin hän hakisi siihen apua.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkilmas:

Mä luulen että äiti käyttää aseenaan tuota lääkkeiden antamista. Jättää tahallaan ottamatta ja tekeytyy marttyyriksi. Jotta siis saisi taas siskon kotiin katsomaan häntä. Sisko sanoi että ekana aamulla kun hän herää, niin äiti jo soittaa. Ja tiedän kyllä äidin tyylin, itsekin kun olen "kotipsykologina" toiminut pikkupennusta saakka.

Eli siis pointtina vaan että äiti ei ikimaailmassa suostuisi siihen että joku ulkopuolinen tulisi lääkkeitä antamaan. Ja hän on AINA onnistunut manipuloimaan kaikki. Monelle tulee täytenä yllätyksenä karmeat kotiasiat, siitäkin huolimatta että äidistä näkee jo päälle päin hänen elintapansa.

Jopa lastensuojeluviranomaiset on puhuttu pyörryksiin...saati sitten sosiaalitantat :/

Nämä on tuskallisen vaikeita asioita. Sittenhän on vain joko jaksettava tuota manipulointia tai katkaistava yhteys. Itse olen lähes totaalisesti katkaissut välini äitiini samanlaisen tilanteen vuoksi. Ja aikoinaan muuttanut tarpeeksi kauaksi äidistäni. Oli vain valittava, että annanko äitini sairastuttaa myös minutkin ja hallita koko ajan eläämääni vai elänkö omaa tasapainoista elämääni ilman äitiäni. Halit vielä :hug: .

Näkisin, että tässä tapauksessa voisit olla siskosi tukena ja antaisitte äidin jatkaa juomistaan ilman että mahdollistatte sitä. Saattaa olla niin, että alkoholistilla ei ole aikomustakaan raitistua niinkauan kun hänellä on läheisiä huolehtimassa asioistaan. Puhutaan rakkaudella luopumisesta. Ehkä tämä on ainoa keino huomata oma tilansa ja ottaa vastuu omasta juomisesta ja toipumisesta. T: Minnesota-hoidon läpikäynyt alkoholisti

Ihan ekana :hug:.

Sitten ne ikävät jutut. Sinä et voi tehdä äitisi hyväksi mitään, muuttaaksesi hänen tapaansa elää. Eikä siskosikaan. Äitinne on valinnut itse tiensä. Hänen elämänsä, hänen päätöksensä. Mutta myös hänen vastuunsa omasta elämästään.

Ymmärrän hyvin, miten siskosi tuntee vastuun äidistänne ja syyllisyyden pistokset. Ymmärrän, miten hän TUNTEE olevansa vastuussa äitinsä lääkityksestä ja huolehtimisesta. Olettehan varmasti kuulleet, kuka teitä on lapsina hoitanut... Mutta oikeasti siskosi (ja sinun myös) pitää päästää irti. Nimenomaan tuosta vastuusta. Etenkin syyllisyydestä. Teillä on omat elämänne. Omat valintanne omista teoistanne. Oma vastuunne omista teoistanne. Mikään ei voi estää teitä huolehtimasta ja välittämästä. Mutta toivon, että voitte päästää irti vastuusta. Ei kukaan ole lastensa varassa, jokaisen omat siivet kantavat. Tai sitten apua otetaan vastaan, tehden myös oma osuus prosessissa.

Voimia...

Kiitos vinkistä, en ole kuullut. Mutta noissa hoidoissa on se ongelmana että ne kaiketi perustuu vapaaehtoisuuteen, eikö?

Kun tosiaan äiti kieltää täysin ongelmansa.

Eli ennemmin helvetissä on kylmä kuin äiti tunnustaisi olevansa alkoholisti ja vielä kylmempi ennen kuin hän hakisi siihen apua.

Lue se Alkoholismi-alue (sieltä löytyy alkoholismin määritelmiä, mm. tämä: "Alkoholin käyttö (juominen) on alkoholistista silloin, kun se haittaa jonkun toisen ihmisen (läheisen/työtoverin) elämää." ) ja varsinkin se Motivaatio-osuus, niin ehkä löydät sieltä uusia pointteja esitettäväksi äidillesi siihen vaiheeseen, kun taas asiasta keskustelette.

Minä myös katson vierestä,kun äitini tuhoaa terveyttänsä,jota hänellä muuten piisaisi..Ikää on jo 64v.ja tuota menoa ei yli 5v.enää elä..Olo on turhautunut ja jo välinpitämätön,tähän on surullisella tavalla tottunut :(
Isäni kuoli pian 3v.sitten.Äiti on aian ollut tuurijuoppo,mutta välillä oli hyviä jaksoja.Nyt tilanne on taas pahempi,kun hän tapasi miehen,joka tykkää myös läträtä kovasti vapaa-ajalla,ja äitihän ei pane pahakseen..

Todella kurjaa :( :hug:
Se vaan on niin, ettei asialle oikeen mitään voi. Jos siitä ryyppäämisestä haluaa eroon, niin ensimmäinen asia on sen ongelman myöntäminen. Pakolla se ei kyllä onnistu.
Jos (ja kun) haluat auttaa, niin mun mielestä kannattaisi keskittyä miettimään, että miten siskosi saisi irti äidin vaikutusvallasta.
En oikeen kyllä mitään osaa nuvoa... Toivotan paljon voimia!

Valitettavasti ei tällä äidillä ksh:n asiakkaaksi pääsyn kriteerit täyttyä; liikkuva ihminen, ja tuskin kovasti hoitoon sitoutuisi.

Ja turkilmas, käytöksellään siskosi mahdollistaa äitinne käytöksen. Äitinne juoksuttaa häntä niin kauan, kun hän suostuu juoksemaan. Äitiänne siskosi ei voi pelastaa, itsensä kyllä. :hug:

Kuulostaa juuri samanlaiselta kuin minun alkoholisti-äiti.Minä olen se hänen likasankonsa.Ihmettelen myös miten "juopon tuurilla" voi elimistö kestää,kun viikottain on ihan pelti kiinni.Sairauksia myös löytyy joka sormelle.

Sisko kertoi että äidin juominen on entisestään pahentunut. Perjantaina oli humalassa, eilen oli humalassa ja tänään...yllätys yllätys kännissä. Äippällä on diabetes, sydänvika, alhainen verenpaine, vakava masennus... lista on loputon. Hän syö hyvin vahvoja lääkkeitä koko ajan, joten sanomattakin selvää että viina EI tuohon joukkoon sopisi.

Sisko kertoi että äiti on nykyään vähintään kolmena päivänä viikosta kännissä ja vetää usein niin paljon viinaksia että on aivan tillin tallin ja oksentelee yms.

Äiti täytti tänä vuonna 50 vähän isän kuoleman jälkeen. Elinvuosia tuskin on tuota menoa montaa jäljellä.

Mutta mitä mä voin tehdä? Voinko yhtään mitään? Siis ihan oikeesti. Ensinnäkin sisko joutui olemaan likasankona kun äiti ei mulle uskalla kännissä soittaa. Sisko saa kuulla jatkuvasti milloin mistäkin murheesta ja 18-vuotias tyttö huolehtii mm. äitinsä lääkkeistä yms. Nytkin täällä ollessaan (sisko tuli siis eilen), äiti on soittanut varmaan lähemmäs 10 kertaa milloin mistäkin.

Eli siskon ei mun mielestä tarvis kestää tuollaista, vaikkakin ymmärrän toki yksinäistä äitiänikin (paitsi että veli asuu siellä tällä hetkellä ja äippä ryyppää hänen ja veljen kavereiden kanssa...).

Toisekseen pitääkö mun vaan tosiaan katsoa miten äiti tappaa itsensä viinaan? Se kun on täysin vääjäämätöntä. Mutta mitä sitten voisin tehdä? Soittaa tietty äidin sisaruksille...mutta kun he tietävät tasan tarkkaan missä mennään. Soittaa äidille...no juu, äippä on aina ollut valehtelun ja manipuloinnin mestari. Hän ei alkoholismiaan myöntäisi edes unisukilleen.

Mä tunnen vaan olevani niin avuton ja myös jotenkin julma ja välinpitämätön kun vierestä seuraan miten äiti tuhoaa elämäänsä.

Mun äidillä on 4 vuotta enemmäm ikää ja juo joka päivä luultavammin silloin ainakin kun rahaa on! Pakkohoitoonkin on sen takia joutunut! En ole pahemmin tekemisissä on niin pahoja muistoja ja vihan tunteita! Et voi sille mitään! Se täytyy lähteä tästä juovasta se että se loppuisi! Lapsenlapset tai mikään muukaan ei ole auttanut vaikka sitten ei heitä näe!

Meinasin laitta saman ja lisäksi tän:

http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/
Tuolta saat itsellesi tietoa, joka auttaa jaksamaan. Alkoholismi on siinämielessä kuten mikä van muukin sairaus, että tieto auttaa läheisiä.

Ja vapaaehtoisuus tuolla Minnessä on hiukan veteen piirretty viiva. Tuossa metrin päässä istuu yksi sinne väkisin viety ja joka viikko näen toisen, joka on viety viellä hiukan enemmän väksin, eli oli vielä pihalla haukkunu perheensä pystyyn, kun hänet sinne väkisin veivät. Se on paikka, missä ensin riittää, että siellä suostuu pysymään, se halu hoidon vastaanottamiseen voi syntyä siellä.

Yhteistyössä