Miten toimia lastensuojeluilmon kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja forever alone
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

forever alone

Vieras
Tunnen tämän naisen hyvin,yksinhuoltaja kahdelle pienelle tytölle. Nainen on menettänyt "kiinnostuksen" lapsiinsa ja kotiinsa,kiinnostus on herännyt alkoholiin ja itsensä jakamiseen. Nainen on todella humalassa vähintään kahdesti viikossa ja lapset ovat kotona seuraamassa tätä. Silloin kun nainen lähtee baariin,on lapsia vahtimassa noin 10-vuotias tyttö jolle ei tarvitse kovinkaan paljoa palkkaa maksella. Lisäksi nainen ryyppää tämän tytön seurassa,käyttäytyvät kuin parhaat kaverit,juttelevat ja kehuvat toisiaan. Minusta tämä on outoa. Nainen myös jättää saapumatta kotiinsa öisin ja välillä lapsia kiikutetaan milloin minnekin,myös minun oven taakse ja pakkohan minun on tytöt silloin sisälle päästä ja hoitaa heidät omien lisäksi.Krapulassa hänelle ei sitten pinna kestä vaan hän pahoinpitelee lapsiaan,muuten nukkuu,lähes koko päivän ja lapset saavat touhuta mitä haluavat.Asunnossa on kerran syttynyt tulipalo,lapsi on viiltänyt itseään vahingossa puukolla, tällaisia tapahtumia on paljon.

Mietinkin nyt että mitä teen ja mitä tapahtuu jos ja kun ilmoituksen teen. Ajattelin soittaa päivystäjälle silloin kun äiti on seuraavaksi humalassa ja keskenään lasten kanssa. Mutta mitä sitten silloin tapahtuu,saako hän tietää kuka teki ilmoituksen,viedäänkö lapset heti jonnekin,koska äiti kännissä?

tapauksessa heti ilmoitus. ei saa tietää ilmoittajaa. jos äiti on kännissä niin lapset silloin viedään pois. kamalaa nyt äkkiä liikkeelle ja tee pienille palvelus

Voi helvetti, että pistää vihaksi tuollainen. Ja surettaa. :( Sinulla on lainkin mukaan velvollisuus nyt toimia. Voit kertoa, ettet halua nimeäsi tietoon. Mutta sen sanon, että välitä lapsista, heidän tulevaisuudestaan ja hyvinvoinnistaan sen verran että teet ilmoituksen. Tee se jo tänään!

Hei! Katso kuntasi tai kaupunkisi sivuilta sosiaalityöntekijän yhteystiedot. Voit tehdä ilmoituksen myös nimettömänä ja näin toinen osapuoli ei saa tietoosi sinun osallisuuttasi.

Jos soitat päivystäjälle/ hätäkeskukseen silloin kun äiti on humallassa tullaan lapset hakemaan todennäköisesti pois siksi yöksi. Näin koska viranomainen ei voi jättää pieniä lapsia humalaisen valvontaan.

Lastensuojeluilmoitusta tehtäessä tulisi ajatella lasten parasta joten älä suotta pelkää ilmoituksen tekemistä. Lapset erittäin harvoin otetaan välittömästi huostaan (vain jos se on ainut ratkaisu). Yleensä perheet saavat tarvitsemiaan avohuollon tukitoimenpiteitä ja apua elämänhallintaan.

Lapset otetaan taatusti känniseltä kiireellisesti huostaan, mutta voi olla että tuollaisetkin äidit onnistuvat parissa viikossa saamaan lapset takaisin, valitettava totuus.

Ok,tuo on hyvä että ei saa tietää kuka ilmoitti koska minä en tosiaankaan kaipaa yhtään ongelmia itselleni ja humalainen oven takana niitä taatusti aiheuttaisi.
Tytöt ovat 2- ja 5- vuotiaat.
Puhe ei auta,olen yrittänyt keskustella joskus alkoholinkäytöstä sillä ei se vaan ole sopivaa lasten läsnä ollessa,eikä noin paljoa tai usein.
Tottakai ajattelen lapsia ja heidän parastaan,ei kukaan ansaitse tuollaista lapsuutta. On vain arveluttanut että mitähän minä sitten niskaani saan,kolmen oman ja yhden hoitolapsen kanssa kun ei tuollaista tapausta karkuun päästä jos hän saa tietää että minä olen ilmoittanut.

Voi helvetti, että pistää vihaksi tuollainen. Ja surettaa. :( Sinulla on lainkin mukaan velvollisuus nyt toimia. Voit kertoa, ettet halua nimeäsi tietoon. Mutta sen sanon, että välitä lapsista, heidän tulevaisuudestaan ja hyvinvoinnistaan sen verran että teet ilmoituksen. Tee se jo tänään!

Mikään laki ei velvoita yksityishenkilöä tekemään lastensuojeluilmoitusta. Oikeus sen tekemiseen kaikilla kyllä on.

Lasten iästä ja äidin humalatasosta riippuu, otetaanko lapset kiireellisesti sijoitukseen vai miten toimitaan. Joka tapauksessa kuvailemasi perusteella perhe tarvitsee kipeästi apua.

Mikään laki ei velvoita yksityishenkilöä tekemään lastensuojeluilmoitusta. Oikeus sen tekemiseen kaikilla kyllä on.

Lasten iästä ja äidin humalatasosta riippuu, otetaanko lapset kiireellisesti sijoitukseen vai miten toimitaan. Joka tapauksessa kuvailemasi perusteella perhe tarvitsee kipeästi apua.

Niin, viranomaisia tuo laki taitaa koskea, mutta uudessa lastensuojelulaissa taisi olla joku kohta, jossa sanotaan, että ilmoitus pitää tehdä, kun huoli lapsen hyvinvoinnista herää. Mutta ap:lle vielä rohkaisua, että tee ihmeessä se ilmoitus, äläkä mieti seuraamuksia. Lapsen elämä on tärkeintä!

Niin, viranomaisia tuo laki taitaa koskea, mutta uudessa lastensuojelulaissa taisi olla joku kohta, jossa sanotaan, että ilmoitus pitää tehdä, kun huoli lapsen hyvinvoinnista herää. Mutta ap:lle vielä rohkaisua, että tee ihmeessä se ilmoitus, äläkä mieti seuraamuksia. Lapsen elämä on tärkeintä!

Niin, tai tarkalleen ottaen ei pelkästään viranomaisia vaan kaikkia, jotka työskentelevät sellaisessa tehtävässä tai toimessa, kenen velvollisuuteen lastensuojeluilmoituksen teko kuuluu. Yksityishenkilö voi tehdä aina, kun oma subjektiivinen huoli herää. Ja tässä tapausessa ap:lla on herännyt huoli, kun hänen täytyy miettiä asiaa. Joten myös minä kehottaisin häntä olemaan päivystävään sosiaalityöntekijään yhteydessä tai sitten soittoaikana aluesosiaalityöntekijään. Heidän tehtävänä on sitten arvioida, miten ls-ilmoitukseen reagoivat.