Miten toimia kateellisen työkaverin kanssa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Niin"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

"Niin"

Vieras
Olen mennyt uutena työntekijänä kyseiseen työpaikkaan töihin, ja nyt pikkuhiljaa olen alkanut huomaamaan että en olekaan kovin pidetty erään toisen ihmisen mielessä. Hän juoruilee musta selän takana, mustamaalaa ja suorastaan valehtelee musta asioita jotka eivät pidä paikkaansa. Hän tarrautuu kaikkeen mitä teen, ja käyttäytyy epäystävällisesti ja ylemmyydentuntoisesti niin että muutkin sen ovat huomanneet.

En keksi mitään muuta syytä kuin kateellisuuden. Olen erittäin kiinnostunut ja motivoitunut työhöni liittyen, haluan oppia lisää ja näytän sen myös. Tästä johtuen pääsen suht usein mukaan projekteihin tämän kateellisen työtoverin sijasta. Vanhemmat kolleegat myös kehuvat ja kiittävät minua työpanoksestani, tämän kateellisen ihmisen kuullen. Jostain syystä hän itse ei yllä "samalle tasolle" tällä hetkellä kuin minä (ei siis saa kehuja kuten minä vaan päinvastoin moitteita), vaikka hänellä onkin työkokemusta paljon enemmän kuin minulla. Lisäksi hän on todella epävarma itsestään ja kerjää huomiota monin eri keinoin muilta työkavereilta. Tässä lisää syitä siis kateellisuudelle?

Miten mun tulis suhtautua tähän kadehtivaan työtoveriin? Aiemmin tltiin ihan hyvin juttuun, mutta nyt kun olen jotenkin astumassa hänen reviirilleen ja menossa hänen ohitseen, hänen suhtautmisensa on muuttunut. Haluaisin kuitenkin säilyttää hyvän ilmapiirin ja tulla toimeen tämän ihmisen kanssa. Nautin työstäni, enkä haluaisi mitään kilpailuasemaa tai että minun pitäisi alkaa miettimään toista työpaikkaa vain tuon ihmisen (lisääntyvän) kiusaamisen takia.

Pomolle on melko turhaa mennä puhumaan, hän ei ole mitenkään ansioitunut työpaikan henkilökemioiden selvittelyssä.

Voisitko kysyä häneltä kahdenkesken, että onko jotain vialla väleissänne, koska sinusta tuntuu, että joku hiertää. Luultavasti hän vastaa, että ei tässä mitään ja kuinka niin. Ja siihen voi vastata, että no hyvä sentään, minä jo luulin, että jotain on. Ehkä hän miettii sitä kuitenkin mielessään ja huomaa, että on ollut hankala työkaveri.

Mä hoidin asian niin, etten puhunut kenellekkään tyypistä pahaa työpaikalla. Päätin, että jos muut ei tajua tilannetta niin sitten en halua tehä täällä töitä. Mun tyäkaveri saattoi pyöritellä silmiä kokouksessa jos puhuin ja kokouksessa siis paikalla projektin asiakkaita. Kiva.

Erään kerran sitten kun oltiin toimistossa kahden menin kysymään, että "Olen varma, ettet tarkoita ja ole tarkoituksella ikeä, mutta mulla on sellainen olo, että kiusaisit minua tahalleen ja se tuntuu pahalta. Voitaisko jutella tästä". Eli kortit avoimesti pöytään, mutta ei niin, että lyttää toisen osapuolen. Minun tyyppini alkoi itkemään ja sanoi, että hän kokee, että vien häneltä kaiken, vaikka tietää, että teen johdon määräämiä töitä. Pyyteli anteeksi ja lupasi, että kommuninointi on avoimempaa. Käytännössä tilanne parani vuoden päästä. Mutta jälkeenpäin on tullut ilmi, että muut olivat nähneet tilanteen ja arvostaneet sitä etten ollut lähtenyt mukaan siihen.

Yhteistyössä