Vauvanvaatteiden kierrättäminen (lainaus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja shihtzu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

shihtzu

Aktiivinen jäsen
05.02.2008
1 878
0
36
Meille on tulossa nyt ensimmäinen lapsi ja vielä ei olla mitään hankintoja tehty, mutta eilen miehen äiti kertoi, että hänen sisarensa on laitellut meille kasan vauvanvaatteita valmiiksi jos me vain niitä huolitaan. Sanoin että tottahan me huolitaan jos ovat hyväkuntoisia, mutta kun miehen äiti lisäsi, että ne vaatteet pitää sitten palauttaa takaisin, niin aloin miettimään, että haluanko niitä olleskaan, sillä koituu minulle ihan liian suurta stressiä siitä, että ne pitää myös muistaa palauttaa. Miten minä muistan minkä vaatteen olen mistäkin saanut ja se että ne pitäisi pitää sellaisessa kunnossa, että ne voi palauttaa takaisin.

Miehen äidin sisko tuskin itse enää lapsia tekee, sillä heidän neljäs syntyi vuosi sitten, mutta kuulemma ne vaatteet menisi sitten miehen siskolle, jos se joskus lapsia tekisi, tosin hänellä ei lapsentekoaikeita taida tällä hetkellä edes olla.

Nyt mietin, että mitä teen, jos ne otan, niin en tiedä raaskinko niitä edes käyttää, etteivät vaan liikaa kulu.

Mites muut, jos annatte vanhoja vauvan vaatteita eteenpäin, niin pitääkö ne myös palauttaa takaisin, vai annatteko ne omaksi?

Ton takia mäkin olen aina ajatellut niin, et en ota lainaan mitään keltään enkä kyllä sit lainaakaan mitään vauvatarvikkeita kellekään. Ei tarvii huolehtia sit palautuksista ja muusta.
Just muuten yks tuttu sano, et ne lainaa kuulema sit meiltä kaikki vauvatavarat jos itse joskus saavat lapsia. Sillä meni huuli pyöreeksi kun sanoin, etten meinaa lainata tasan yhtään mitään kellekään.

Minä ainakin olen saanut lainaksi paljon vaatetta, ja olen niistä äärimmäisen kiitollinen. Kaikki luonnollisestikin palautan käytön jälkeen. Itse olen kirjannut jokaisen vaatekappaleen vihkoon ylös, jotta muistan keneltä on lainassa mikäkin vaate. En koe tätä vaivalloisena. Vaatteet käyvät niin nopeasti pieniksi, että olisi turha lähteä kaikkia hankkimaan. Lainaaminen on kätevä tapa.

Minä olen saanut myös tytölle ja pojalle vaatteita miehen siskon lapsilta. Esikoiselle alussa ostin pari kassillista, sen jälkeen olen saanut ilman, ilman mitään puhetta palautuksesta. Pojan vaatteita kun sain, ne oli jo heti alusta asti puhe palauttaa.

Ongelmaa on ollut lähinnä vain siitä, että tytön vaatteita ei ollut alkuun puhe palauttaa, nyt nekin kuulemma halutaan takaisin (kun syntyi yllätysvauva neljänneksi, sitä edellinen lapsi heillä jo koulussa)... ja minä olen jo pieneksi jääneet myynyt sitä mukaa pois kun ovat pieneksi tulleet, kun ei säilytystiloja ole.

Pojan vaatteet taas on alunperinkin ollut puhe palauttaa, ja miehen sisko sanoi, että käyttöön ne on tarkoitettu, eli jos menevät käyttökelvottomiksi niin ei voi mitään. Itse oon kyllä muistanut mikä on mistäkin ja palautellut sitä mukaa kun on tullut pieneksi. Itse jos olen jollekin jotain antanut, niin olen myynyt tai antanut omaksi. Jotain isompaa tarviketta on lainassa (esim. sitteri, jumppalelu), minkä helpommin muistaa palauttaa.

Mä sain vauvalle suht paljon vaatteita lainaksi kavereiltani. Kirjoitin listan mitä vaatteita tuli keneltäkin, jotta osasin ne sitten aikanaan palauttaa oikeisiin osoitteisiin. Toimi mainiosti.
Käytiin vaatteita ihan normaalisti sen enempää stressaamatta, sillä onhan päivänselvää, että vauvanvaatteita pitää pestä usein ja että ne kuluvat/nukkaantuvat. Tämä oli siis päivänselvää myös vaatteet lainanneiden ystävieni mielestä.

mä ensin ihan surutta pistin kaikki pieneksi jääneet kiertoon mut ja mietin et mitä mä niillä.. (meillä ytäkkiä kaikilla kavereilla tuli vauvoja ja oli monta pussukkaa kierrossa vaatteita)
mut sitku tajusin et monet oli nimikoineen omat vaatteensa niin olin et kait ne ne sit haluaa takaisin.. ja aika hyvin jotkut äidin haukkana katsoi et toi ja toi on multa ja toikin taitaa olla..
joten minäkin sit keräsin omat vaatteet kierrossa olleesta "kollektiivisesta" vaatepussukasta.. en kyllä tiedä miksi mutta nyt sitten olen kyllä lainannut suoraan tarvitsevalle. meillä oli kyllä ihan käytössä vaatteet ja ei pelätty likaantumista.varsinkin tuossa kiinteiden aloitusvaiheessa kun sitä ruokaa oli ihan joka paikassa..

ota vaan vaatteet ja kysy ottaessasi että voiko niihin laittaa pesulappuun vaikka raksi tai "omistajan"etukirjan niin osaa sitten ne jaotella kun se sisko niitä lapsia pykää,kun pykää..

Mä olen pääsääntöisesti antanut ihan omaksi. Poikkeuksena ihan vastasyntyneen ulkovaatteet, kun ne on niin lyhyt ikäisiä ettei yhden lapsen tule käytettyä niitä kovin kauaa. Itse toivon vielä perheenlisäystä joten noitten kalliimpien vaatteiden kohdalla olen pyytänyt palauttamaan, mutta olen kyllä painottanut että ei ole maailmanloppu jos sille vaatteet jotain käy, ja normaalikuluminenhan kuuluu asiaan.
Kun olen antanut lainaan noita vaatteita, olen merkinnyt ne itse valmiiksi. :)

Minä en suostu ottamaan vaatteita "lainaksi". En minä saa niitä puhtaaksi ja siistiksi ja osaa pitää sillä tavalla kuin jotkut lastensa vaatteita säätää ja säästää. Joko vaatteet omaksi tai ei ollenkaan.

Käsieni kautta kiertää kyllä hurja vaaterumba, sillä tiedän aina jonkun pikkuihmisen, jolle tietyt lappuhaalarit tai se kiva mekko on omiaan.

Mulla kun on tilanne se, että kaveripiirissä ei ole kellään lapsia eikä oikein sukulaisillakaan noita pieniä enää ole, niin tuskimpa keltään mitään saiskaan lainattua.
Nyt kun sit muutama kaveri suunnittelee lapsentekoa, ne oikein yllyttää meitä ostamaan hienot ja kalliit vaunut, kun luulevat saavansa ne sit itse lainaan. Kuten myös turvakaukalon, pinniksen ja kaikki muut käyttötavarat. Munko niille pitäisi ilmaiseksi kaikki hommata :whistle:
Mut jos toi lainaaminen vaan toimis, niin sehän olis tosi hyvä homma. Mä vaan tiedän et mun kohdalla ei tuu onnistumaan.

Olen lainannut kavereille meidän vaatteita ja saanut meillekin lainaan muiden vaatteita.Ihan hyvin on toiminut.Hyviä konsteja on just tuo pesulappuun nimikirjain tai listaan ylös mitä on missäkin.
Yhteen paikkaan kun vein lainaan niin ei huolinut kaikkea ja toisaalta aiemmat lainassa olleet olivat sen näköisiä etteivät olleet ehkä käyttäneet.Olen kuitenkin painottanut, että huoletta voi käyttää ja jos tulee tahroja niin ei voi mitään.Tänne samaiseen paikkaan viimeksi annoin kassillisen vaatteita ja ne kelpasi eli he eivät ehkä pitäneet tuosta lainaamisesta.Toiseenkin paikkaan vein kassillisen vaatteita ja sanoin, että voi palauttaa jos haluaa ja muistaa, mutta ei välttämättä tarvi.
Itse olen saanut vaatteita ja niistä taas on sanottu, että älä missään nimessä tuo takaisin:) Eli erilaisia aatoksia ihmisillä on, kannattaa ehkä kysyä vastaanottajalta.Ja pakkohan ei tietysti ole mitään lainata tai antaakaan.Itse olen myös ostanut kavereilta vaatteita.Ja toivon vielä kolmosta joten meillä menee jotain säästöön ja jotain myyn ja jotain taas annan pois.

Mä en just ton takia ole tykännyt ottaa "lainaan". Jos on annettu niin ihan jees ja kiva ja itse olen antanut jos olen antanut ja sillä hyvä, palautella ei oo niitä tarttenu. Mä ainaki ressaan sitte joka tahrasta ja rikkimenneestä saumasta yms. Ja sitten vielä pitäs muistaa, että keneltä mikäkin ryysy ja kampe tai tavara on tullut. Ei kiitos sitä ressiä.

Tuo on kyllä ihan käsittämätöntä että joku menee MYYMÄÄN ilmaiseksi saamiaan vaatteita, oli sitten omaksi tai lainaksi!

Muutenki tämä lainaaminen tuntuu vähän sosiaaliselta pakolta. Mielelläni pitäisin varalla, jos vielä lapsia tulee, palautuskaan takaisinpäin ei oikeen tunnu toimivan. Kuitenkin aina joku on kysymässä jotain vaatetta tai tavaraa, niin pakko kuitenkin tuntuu olevan laittaa kiertoon, ei kehtaa kieltääkään :(

Kukaan ei ole ollut mulle koskaan lainaamassa kun suvussa lapset jo paljon isompia ja mulla taitaa olla kaveripiirini vanhin lapsi.. En kyllä haluaisikaan lainata, tykkään et vaatteet on juuri sille tietylle hommattu eivätkä muistuta edellisestä omistajastaan (kirpparivaatteet on eri asia kun heitä en tunne :) )

Meillä ei vaatteista ole pulaa kun anoppi on nii innokas niitä ostelee aleista, luulis et useempiki lapsi on jos määrää katotaan. Meidän vanhoja ja pieniä ANNAN tarvitseville sekä myyn kirpparilla. Aarteet säästän itselläni mahdollisia seuraavia lapsia varten (niitä en lainailekkaan)

Kun olin raskaana innoissani menin äitini vinttiä kaiveleen että ottaisin käyttöön mun vanhat vauvanvaatteet, mutta en löytänyt kuin parit potkarit :( Äitini oli aikoinaan lainannut kaikki vaatteet muilta ja palauttanut. Oli pienoinen pettymys kun ei muistoja löytynytkään.

mä olen lainannu useammallekkin kaverille...ja tästä jo aikaa pari vuotta ja silloin ilmotin että sitten haluun ne takas jos meille toinen tärppää...no kaverit ovat sitä mukaan palauttaneet kun ei oo enää mahtunu päälle...

paitsi yksi...yhtäkään vaatetta ei oo tullu takas vaikka viimeksi kun juttelin niin lupasi palauttaa...eipä taida vaatteita enää näkyä joten en lainaa enää kellekkään.....!!!!!
mut oma moka

En lukenut koko ketjua, vastaan miten mä toimin.

Olen antanut vaatteita sukulaislapselle aika paljonkin. Olen merkannut vaatteet rastilla ja sanonut, että otan ne takaisin, jos jotain on jäljellä.
Varoa ei tarvii ja saa pitää ne niin kauan kun tarvii, vaikka 10 vuotta, mutta sen jälkeen, kun tarve menee ohi, niin saa palauttaa.

Voin sitten säästää mitä tahdon ja laittaa loput kiertoon eteenpäin.
Kavereille olen pikkurahalla myynyt vaatteita.
:)

No jos et haluu loukata niin ota ne vaatesäkit ja pistä komeroon,ja palauta sit käyttämättöminä kun "ovat menneet pieneksi". Jos et sitä tätiä kovin usein tapaa niin ei kai se huomaa ettet pidä niitä vauvalla...

Tuota ajattelinkin, että otan vastaan, mutta jätän käyttämättä. Ei olla heidän kanssaan juuri missään tekemisissä ja meillä he eivät voi edes tulla koskaan käymään, koska meillä on koiria ja perheen isä on koirille todella pahasti allerginen.

Yhteistyössä